Bejelentkezés Regisztráció

Opernglas, avagy operai távcső...


18370 parampampoli 2014-08-24 11:06:01 [Válasz erre: 18369 ladislav kozlok 2014-08-24 09:12:18]
Kedves Laci, engem nagyon is érdekelne ez a Puritani, de mi a garancia, hogy 11-én pont Damrau énekel? A honlapon konkrét, arra az estére vonatkozó szereposztás nincs kitéve.

18369 ladislav kozlok 2014-08-24 09:12:18 [Válasz erre: 18368 ladislav kozlok 2014-08-24 09:09:32]
2.- december 11 - Puritanok, vezenyel F.Haider, Elvira szerepeben DIANA DAMRAU. elerhetoseg - www.snd.sk jegyek - www.navstevnik.sk

18368 ladislav kozlok 2014-08-24 09:09:32
Kedves forumtarsaim, ket eloadasra a pozsonyi operaban szeretnem felhivni a figyelmeteket : 1. Oktober 5 - Don Giovanni ,vezenyel F.Haider Don Giovanni - Adam Plachetka / a STOP szolistaja / Leporello - Stefan Kocan / a Met opera allando vendege/ Donna Anna - Linda Ballova Donna Elvira - Jana Kurucova /a berlini Deutche Oper tagja/.

18367 Livingstone 2014-08-24 08:10:43
Az egyetlen igazán értékelhető alakítás Netrebkóé a Trubadúrban. Kövér vagy sovány, kit érdekel ez az üres kifogás, gyönyörű szép a hangja és jól tud vele bánni. A nagy Placido Domingo viszont értékelhetetlen, és ezzel a fellépésével tovább rongálta saját nimbuszát. Csak feltételezem, hogy atrakciói világviszonylatban sérti a baritonokat, amire tesz egy jó nagyot! Mint ahogy az sem elképzelhetetlen, hogy a világon senki nem veszi a bátorságot, hogy szóljon neki: öreg, ideje lenne abbahagyni!

18366 tiramisu 2014-08-23 20:37:31 [Válasz erre: 18365 márta 2014-08-21 18:57:44]
?????????????????????????,

18365 márta 2014-08-21 18:57:44
Köszönöm! Ha ez irónia, akkor nem szeretem.

18364 telramund 2014-08-21 13:20:41 [Válasz erre: 18363 márta 2014-08-21 10:58:13]
Amit leírtam már hiába vonnám vissza.De,ha Ön kívánja legyen!Könyörgöm Domingonak,nehogy elénekelje Don Carlost a Végzet hatalmában!A közönség élete érdekében! (Ön olyan naív,hogy úgy gondolja sokan tudják mit írtam?) Látom nem csípi az íróniát!(bár egy kicsit fekete az tény.)

18363 márta 2014-08-21 10:58:13 [Válasz erre: 18333 telramund 2014-08-18 15:04:07]
A végzet hatalmás utalás gusztustalan! Kérem Terlamundot, hogy vonja vissza!

18362 telramund 2014-08-20 22:30:40 [Válasz erre: 18361 Cilike 2014-08-20 19:42:28]
Egyetértünk borzalom volt: főleg a Kiri Te Kanawa.Nem beszélve röhögve jött ki meghajolni. Ezzel is demonstrálva mennyire átélte a szerepet.Kedvenc operámat majdnem megutáltatták.De mindig feljön egy másik Manon Lescaut kép.(H.E és I.R.)

18361 Cilike 2014-08-20 19:42:28 [Válasz erre: 18360 chenier 2014-08-20 19:19:36]
Hát én ezt -pusztán vokális szempontból -máshogy hallottam, de nem vagyunk egyformák, nem ítélünk egyformán. Kirinek nem volt való a szerep, le is rekedt a végére, az egész eléggé peches előadás volt, kivéve Tom Allent- akit nagyon szerettem.

18360 chenier 2014-08-20 19:19:36 [Válasz erre: 18358 Cilike 2014-08-20 16:55:13]
Bocsánat, nem bírom megállni, hogy ne szóljak! A Covent Garden-beli Manonban Domingo egy 3. felvonásbeli h-t kivéve jól énekelt, nagyon jól játszott és szédületesen jól nézett ki! Szerintem. A partnernője viszont annál gyengébben énekelt, szürkén játszott,tulajdonképpen az egész operát végigszenvedte! Bocs az offolásért!

18359 parampampoli 2014-08-20 17:39:32 [Válasz erre: 18358 Cilike 2014-08-20 16:55:13]
És voltak annál még rosszabb Manon-előadásai is, pl a Scalában Sass Sylviával vagy Madridban Marton Évával, ez utóbbiban a kötelező magas hangokból még ki is hagyott (nem is C-t, csak H-t), amit más színházban nem mert megtenni, de Madridban otthon volt, gondolta, ott megteheti. Amit konklúzióként írtál róla, én is aláírom.

18358 Cilike 2014-08-20 16:55:13
Egy szó, mint száz, sose volt c-zsonglőr, sőt pocsék előadásokat tudott énekelni -a Covent Garden-beli Manon Kiri Te Kanawával ilyen, majdnem végig teljesen pozíción kívül énekel, mellrezonancia nélkül, magasan intonálva és levegő után kapkodva, vagy egy Otello közvetítésben is végig küszködött a magas hangokkal. Ennek ellenére igen nagy művész volt, aki nagyszerű alakításokat tett le az asztalra, nagyon muzikális volt, jó színész. Csak egyet nem tudott, idejében visszavonulni.

18357 telramund 2014-08-20 13:21:43
Na így még ezt nem hallottam!(csak a változatosság kedvéért) https://www.youtube.com/watch?v=o_i0k9afS44

18356 telramund 2014-08-20 13:10:12 [Válasz erre: 18350 Speranza 2014-08-20 09:13:14]
Nekem a "domingojelenség" nem szimpatikus!Hogy neki mindent lehet. Ettől még tőlem az imádja ,aki akarja.Ki ezért,ki azért...... Na ez az lemezen!!

18355 telramund 2014-08-20 13:05:35
Aztán a bődületes gikszer Bécsben a Giocondában Enzo románc végén.Igen tudom a dvd-én nincs rajta.Viszont nekem megvan az eredeti közvetítés,amit szépen külön kikozmetikáztak utána. Aztán a kétes hírű pletyka vagy igazság Bonisolli c-jének bevágása egy felvételre. Na itt lehet hallani 25 "All'armi-t"köztük egész jókat. https://www.youtube.com/watch?v=oGG-vK0_RlQ Domingotól búcsúzom,túl sokat foglalkoztam vele,ahhoz képest ,hogy nem kedvelem.

18354 tiramisu 2014-08-20 13:05:28 [Válasz erre: 18350 Speranza 2014-08-20 09:13:14]
Köszönöm.

18353 parampampoli 2014-08-20 12:33:56 [Válasz erre: 18348 tiramisu 2014-08-20 01:18:29]
Volt C-je Domingónak, csak vagylagos. Már fiatal korában is egyik nap megvolt, következő nap nem. Stúdióban azért sikerült egyik másik felvételén elég jó C-ket énekelnie (első Trubadúr Price-szal, áriafelvételek Giulinivel), élőben, ha tehette, kerülte. De volt, amikor nem tehette, mert a karmester nem engedte, pl Karajan a bécsi Trubadúrban. Nem is voltak túl acélosak azok a C-k, de kárpótolt a szerep többi részében. A MET Turandotjában valóban csúnya gikszer az a C, de még az ária H-ja is necces. Sokszor transzponálta még a H-s részeket is, pl az André Chenierben. Később transzponáltatott egy-egy felvonást, mikor már az se volt elég, egész darabokat is. Volt, hogy lejjebb vitték a kedvéért a zenekar diapazonját. Szóval, hogy úgy mondjuk, mindig szerette a kompromisszumos megoldásokat.

18352 chenier 2014-08-20 11:41:20
Én szerettem Domingót tenor fénykorában, mert szép és egyedi volt a hangszíne, képzett zenész, aminek következtében az egyik legmuzikálisabb énekes, és jól is nézett ki, tehetséges színész volt, tehát sok pozitívum szól mellette. A c-vel mindig meggyűlt a baja. Ismeretes a MET Turandotjában Marton Évával gikszer kerül abba c-be, más operákban, ahol viszont kijön, vékony és nehézkesen éri el. Kivételesen intelligens énekes hírében áll, éppen ezért érthetetlen amit mostanság művel.

18351 telramund 2014-08-20 10:05:37 [Válasz erre: 18348 tiramisu 2014-08-20 01:18:29]
Hallottam éppen eleget élőben,hihetetlen de az első Toscáján is ott voltam,aztán az Aidán aztán sajnos számtalanszor Bécsben,ahol a partnernője miatt mentem,sőt pechemre egyszer még be is ugrott Cianella helyett a Chenierbe,sőt Münchenben az Adrianában Freni mellett(1989)indiszponáltan.Egy szó mint száz szép hang volt,de nekem nem jött be soha.Ettől elfogadom,hogy mások rajonganak érte.De ne akarjuk bemesélni azt ,ami nem volt.Megfogta a "magas c-t" és már le is jött róla.Mára pedig a felső quartja(tenor) teljesen eltűnt csak hörgés,mint hallottuk Luna szerepében.Sajnálom,hogy beteg és lemondott,de boldogok lehetnek,akik az utolsó 3 előadást hallhatják. Egyébként még az is lehet,hogy van önkritikája és evett fagylatot?Kisebb öngyilkosság,mint énekelnie. De sznob a világ ,egyéb rossz tulajdonságairól ne is beszéljünk.

18350 Speranza 2014-08-20 09:13:14 [Válasz erre: 18349 Janus 2014-08-20 06:44:47]
Köztudott, hogy Domingo nem a bombabiztos magasságairól volt híres. de jópár tartott cét én is hallottam tőle, többnyire persze stúdiófelvételeken, a Trubadúrt pl. háromszor is lemezre énekelte, a Strettát természetesen nem transzponálva, mint élő előadásokon szokta, hanem eredeti hangnemben, a két ominózus c-vel, de a Turandotban is felment a címszereplővel együtt a "gli enigmi sono tre"-frázisban (élőben is), de van vele Faust Cavatina, Nadir-románc és Bohémélet is. Az azonban tény, hogy még fénykorában sem volt igazán üzembiztos magas céje, élő előadásokon ezeket az áriákat mindig fél hanggal lejjebb énekelte. De ez még nagyon sok más tenorról elmondható, és Domingo művészi nagyságrendjét nem kisebbíti. Persze a "csúcshang-fetisisztáknak" nyilván sosem lesz ő a kedvenc tenoristája.

18349 Janus 2014-08-20 06:44:47 [Válasz erre: 18348 tiramisu 2014-08-20 01:18:29]
Idézett Ókovács Szilveszter könyvéből, amelyben a 2010-ben megjelent, Domingo Verdi DVD díszdobozáról írt és idézi Domingot, aki ezt nyilatkozta az előadásokhoz mellékelt interjújában: "Végül egy Domingo-bonmot a minőségi interjúkorongról: az emberek minden magasabb hangot "magas C-nek" hallanak. Ezért is énekeljük mi, a magas C-vel nem bíró tenorok H-val, B-vel, vagy a Manrico-szerep természetes határát jelentő A-val. Így aztán mindenki elégedett" Ennyit Domingo magasságairól, ez nem ment neki és kész. Persze lehet védeni. Ókovács legalább megírta azt is, ha egy világsztár nem csinált jól valamit, vagy nem egészen volt tökéletes. Köszönet neki érte!

18348 tiramisu 2014-08-20 01:18:29 [Válasz erre: 18346 telramund 2014-08-19 18:07:27]
Volt tartott c-jeDomingonak csak Te nem hallottad!

18347 telramund 2014-08-19 18:10:57 [Válasz erre: 18345 Cilike 2014-08-19 16:43:54]
Kicsit félreértettelek,ezért a furcsa válasz.Te Domingoról írtál én meg azt hittem Aragallról,de most már tiszta a kép. Domingo g-ig?Félholtan!Énekeljen dalokat,igaz sohasem tette.

18346 telramund 2014-08-19 18:07:27 [Válasz erre: 18345 Cilike 2014-08-19 16:43:54]
Miért Domingo igen?Mert szerintem nem.Sőt rosszabb állapotban van ,mert lebeg és semmi magasságot nem tud még új fachjában sem elénekelni. Fiatalon nagyszerű volt Aragall!Domingonak meg sosem volt tartott c-je,még álmában sem.

18345 Cilike 2014-08-19 16:43:54 [Válasz erre: 18344 telramund 2014-08-19 16:37:54]
Igazából nincs rossz hangi állapotban, ha azt nézem. Mármint: nem lebeg pl., nem éles, nem matt. Megrövidült terjedelmében, ami amúgy sem volt soha valami extra, valljuk be -mindig neccesek voltak a c-i. Most kb. g-ig használható. És a hosszú frázisokhoz szükséges levegőtámasz már nincs meg. Ettől eltekintve a korához képest szép egészséges a hangja. Csak alkalmatlan egy operaszerep eléneklésére.

18344 telramund 2014-08-19 16:37:54 [Válasz erre: 18340 kugli 2014-08-18 23:11:01]
Én ebben az esetben Aragall korát írtam és rá vonatkoztattam,amit írtam. Hogy Domingo mennyi idős nem az a lényeg,hanem milyen hangállapotban van.

18343 Janus 2014-08-19 11:22:48 [Válasz erre: 18342 ladislav kozlok 2014-08-19 08:26:37]
Amúgy a családját se értem: nincs már olyan fit állapotban, és akkor engedik szerepelgetni. A színpadi fellépés eléggé igénybe veszi az ember fizikumát. Ezzel nem segít, csak árt magának. Vagy a család úgy van vele hagy csinálja, ha ezért van oda?????

18342 ladislav kozlok 2014-08-19 08:26:37 [Válasz erre: 18341 ladislav kozlok 2014-08-19 08:18:31]
Helyesbitek, utana neztem, csak a salzburgi eloadasokat mondta le, kar.

18341 ladislav kozlok 2014-08-19 08:18:31 [Válasz erre: 18340 kugli 2014-08-18 23:11:01]
Domingo megbetegedett. Helyette Artur Rucinski fog enekelni Salzburgban. Alitolag lemondta az ev vegeig az osszes fellepeseit.

18340 kugli 2014-08-18 23:11:01 [Válasz erre: 18325 telramund 2014-08-17 22:22:14]
Ez a 73 - a hivatalos változat. Az igazságot már talán ő sem tudja. Létezik "férfi-hiúság" is...

18339 telramund 2014-08-18 18:53:31 [Válasz erre: 18336 Janus 2014-08-18 17:41:40]
Igaz ,bizony ez így lenne!

18338 telramund 2014-08-18 18:52:20
https://www.youtube.com/watch?v=qVhvqtMApD4 Ime egy tenor!Mindenki ismeri,de az érdekes 10 percnél kezdődik,mert onnan énekli Kalaf áriáját 8O!! évesen.Na ez nem semmi! Voltak azért tenorok a 3 tenor előtt is szép számmal,jobbak is,mint ők.Kevés utód most is van csak nagyon, nagyon kevés,mármint nagyságrendben.

18337 Janus 2014-08-18 17:43:17 [Válasz erre: 18335 Speranza 2014-08-18 16:10:05]
Tulajdonképpen ha nem baritonistáskodna minden más időskori tevékenysége tiszteletreméltó lenne.

18336 Janus 2014-08-18 17:41:40 [Válasz erre: 18333 telramund 2014-08-18 15:04:07]
De most gondolj bele, hogy még az is a javára válna. Mert jönne egy Domingo fanatikus zenei újságíró, aki megírná a mester életrajzi könyvét a temetése után: egy ember, aki az operáért élt, az operáért halt meg, aki egész életében a művészetet szolgálta, akinek a színpad volt az élete és a színpadon érte végzete, ráadásul a Végzett hatalmában :-). A szakma jelentős része szemet huny a baritonista szélhámoskodása felett, a nagy tenor emléke miatt.

18335 Speranza 2014-08-18 16:10:05 [Válasz erre: 18334 Búbánat 2014-08-18 15:25:43]
Az odáig rendben van, hogy vezényel, zsűrizik meg operát igazgat (persze az utóbbit nyilván nem egyedül teszi, hiszen egy operaházat elvezetni önmagában is teljes embert kívánna normális esetben). A zenei szaktekintélyét nyilván senki nem vonja kétségbe, mint énekes azonban kiöregedett, tenorként már nem bírna egy szerepet végigénekelni, ezért nekiállt baritonként szélhámoskodni, és nem bírja abbahagyni. Nem hiszem, hogy ő maga ne hallaná és ne érezné, hogy kínos amit csinál, de amíg tapsolnak és fizetnek neki érte, addig úgy gondolja, miért ne tenné? Mint azt korábban írtam: a XX. század egyik legnagyobb tenorja és legsokoldalúbb operaénekese volt Domingo, akinek a legnagyobb hibája, hogy nem tud becsülettel visszavonulni.

18334 Búbánat 2014-08-18 15:25:43 [Válasz erre: 18331 Speranza 2014-08-18 11:44:05]
De nem adta fel a vezénylést sem, mint karmester is "szolgálatban" van. És még operaházat is igazgat, valamint nevét viselő, nemzetközi operagála körül bábáskodik; zsűri-elnökösködik. Már mint bariton lép fel és utazgat.

18333 telramund 2014-08-18 15:04:07
Nem ártana Domingonak a Végzet Don Carlosát énekelnie.Az már másnak is hozott szerencsét.

18332 telramund 2014-08-18 15:02:03
Mindenkinek van valami mániája.Neki az ,hogy énekelnie kell,nekem az ,hogy soha nem szerettem és most már kifejezetten utálom.Pláne,hogy mások produkcióját tönkreteszi.Egy Franco Corelli ilyet sosem csinált volna.Ha Domingo a világ összes kottáját elénekelné ,nálam akkor is legfeljebb az első 10-ben lenne a helye,baritonként meg az első 1000-ben sincs. Azért vannak ,akiknek sikerül megutáltatni a műfajt szép lassan.

18331 Speranza 2014-08-18 11:44:05 [Válasz erre: 18326 chenier 2014-08-18 09:53:35]
Alighanem Plácido Domingo az egyetlen tenorista az operatörténetben, aki 70 éves kora körül váltott fachot, és sorra énekli a Verdi-operák bariton-főszerepeit. Simon Boccanegrával kezdte (a Scalában és a METben is elénekelte, rádió, és tévéközvetítés is volt belőle!), majd a Rigoletto következett filmen, továbbá bemutatkozott Germont, Luna, Foscari dózse, és a Giovanna D'Arco Giacomójaként is, méghozzá rangos helyeken, neves partnerek társaságában. A közönség meg tódult rá, kifizették a drága belépőket és tapsoltak neki. Ha egyszer-kétszer ki is búzták, arról nem nagyon vannak híradások, nyilván tapintatosan hallgatnak róla. A színházigazgatók, karmesterek pedig asszisztálnak hozzá, és gondolom, a gázsija sem lehet alacsony, bár nem hinném, hogy anyagilag meg lenne szorulva. Legutóbb pedig még egy bariton Verdi-árialemezt is kiadott. Kérdem én: milyen visszatartóerő lenne az, amelynek hatására Domingo belátná, hogy amit csinál, az nem színvonal, hanem pusztán kétségbeesett vergődés, a korábbi karrierjének a megcsúfolása, és végre visszavonulna az operaszínpadtól, amelynek évtizedekig a koronázatlan királya volt, de szép volt, elmúlt, nem lehet a végtelenségig nyújtani.

18330 parampampoli 2014-08-18 11:10:13
Kimaradt, hogy természetesen az 1951-es mexikói Callas évadról van szó, Domingo akkor ott élt.

18329 parampampoli 2014-08-18 11:09:09
Ami ellenben érdekes: egy olasz fórumon olvastam, hogy Domingo 73 évesnek mondja magát, de régóta kering az a hír, hogy valójában 1935-ben született, sőt, esetleg 1934-ben, ugyanis egy Callas monográfiában található nyilatkozatában azt mondta, hogy látta az 1951-es nagy Callas-évad előadásait, és villámcsapásként hatott rá Callas Aidája. És hogy 17 éves volt akkor...

18328 Cilike 2014-08-18 11:02:31 [Válasz erre: 18327 parampampoli 2014-08-18 10:11:33]
Ez korrekt és magam is kb. így fogalmaznék. Nem kéne misztifikálni, hátha akkor visszavonul.

18327 parampampoli 2014-08-18 10:11:33
A bécsi Neue Merker három kritikájából egyik sem akarja, meri megírni Domingóról az igazat. Ellenben a Münchener Merkur kritikája őszintén szól: "bei allem Respekt vor der Opernlegende: Auch als Bariton ist er eigentlich nicht mehr tragbar. Manche Töne sind imposant herausgestemmt, andere nur angedeutet und verlieren sich im deklamatorischen Irgendwo. Es gibt Text- und Tempoprobleme, die Arie ist ein einziger kurzatmiger Kampf." Az olasz fórumokon írottakból pedig a Domingo iránti tiszteletem miatt nem szeretnék idézni.

18326 chenier 2014-08-18 09:53:35 [Válasz erre: 18319 Janus 2014-08-16 00:30:17]
Nem vagyok biztos abban, hogy a kritikusok le mernék írni az igazságot, eltekintve néhány elenyésző olasz kritikustól. És itt jön Domingo hatalma és befolyásossága, amivel sajnos nagyon visszaél. A világ egyik legnagyobb fesztiválján, ahol nem egy nagynevű és nagyszerű énekest húztak le már a sárga fölig, Domingo megteheti, hogy ilyen produkciót adjon ki a kezéből! Ha Verdi mester két tenor főszereplőre akarta volna írni a Trubadúrt,biztos megtette volna, de baritonra gondolt, és ezt még a nagy Domingónak is tudomásul kellene vennie! Mint ahogy azt is, hogy elmúlt az idő, nagyon öregnek néz ki, és el kellene búcsúznia már a színpadtól. De szerintem nem fog, egészen addig.....

18325 telramund 2014-08-17 22:22:14
73 évesen így kell énekelni,de van ,aki tudja,hogy legfeljebb egy dalt,mert van önkritikája!Ez nem Domingo lesz. https://www.youtube.com/watch?v=UV8j-VDnAes&list=PLFB8E3B8069FA2103&index=6

18324 Speranza 2014-08-16 15:19:45 [Válasz erre: 18323 Cilike 2014-08-16 15:14:20]
Persze, abszolút egyetértek, nem is vitaképpen írtam, csak leírtam, amit gondolok. Nem tudom, miért hiányzik Domingónak, hogy lerombolja azt amit évtizedeken át felépített, és miért nincsenek mellette olyanok, akik lebeszéljék róla. Tényleg érthetetlen.

18323 Cilike 2014-08-16 15:14:20 [Válasz erre: 18322 Speranza 2014-08-16 15:05:08]
Azt hiszem, nem velem vitatkozol, hiszen én magam is leírtam ezeket. Azért írtam az első mondatot, mert egy ismerősöm, aki a Staatsoperben korrepetítor és dolgozott Domingoval, gondolom, ért hozzá , na ő mondta, hogy azért még szól az a hang. Szól is, csak nem bariton. És nem is tenor. Éppen ezért nem operában kellene fellépnie.

18322 Speranza 2014-08-16 15:05:08 [Válasz erre: 18317 Cilike 2014-08-15 20:51:33]
"Beszéltem olyan emberekkel, akik pedig tényleg értenek hozzá, mégis el vannak ájulva Domingo bariton változatától" Na ezt hívják elfogultságnak, amikor valaki ért ugyan hozzá, de nem azt hallja amit hall, hanem amit hallani akar. Domingo mostani állapotában még egy nagyon rossz baritontól is fényévekre van, ő ugyanis NEM bariton, még rossz sem, egyszerűen nem az. Egy kiöregedett tenor, aki saját nimbuszát rombolja le gőzerővel. Persze a nép meg tódul a NEVÉRE - aztán meg vagy csalódik, vagy bebeszéli magának, hogy amit hall, az elfogadható. De nem az. Domingo a XX. század utolsó harmadának vitán felül legnagyobb tenoristája, hozzá hasonló nagyságrendű és sokoldalúságú énekes felbukkanására immár nincsen esély, de a bariton repertoárba tett kirándulása több mint minősíthetetlen: egyszerűen merénylet az operakedvelő közönség ellen.

18321 Janus 2014-08-16 12:31:03 [Válasz erre: 18320 parampampoli 2014-08-16 10:08:43]
Megértem, hogy nehéz feladni ezt a szép pályát, de ugyanakkor az embernek előbb-utóbb be kell látnia, hogy nem lehet egész életében az operaszínpadok sztárja. Domingonak is vannak szép, magával ragadó felvételei - sajnos egy idő után ennyi marad meg a világ legnagyobbjainak is és persze a szép emlékek. Egyébként bocsánat, ha néha nagyon sarkítva fogalmazok. Minden amit leírok csak szubjektív értékítélet.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.