Bejelentkezés Regisztráció

Operett, mint színpadi műfaj


3245 Búbánat 2017-09-21 15:55:59 [Válasz erre: 3243 zenebaratmonika 2017-09-21 14:48:08]
A Marica grófnő még mindig jobb operett, mint az agyonnyúzott Csárdáskirálynő... Egyébként Szabó Máté igen tehetséges rendező, már letette a névjegyét több operával és operettel; utóbbiak közül Jacobi Sybilljének színpadra állítása tett rám igen kedvező benyomást (Budapesti Operettszínház) Hátha Miskolcon tud "kezdeni" valamit a Maricával is...

3244 zenebaratmonika 2017-09-21 14:50:57 [Válasz erre: 3242 Búbánat 2017-09-20 11:57:46]
Szóval lehet persze ezt a darabot jól is előadni, de az opis verzió nagyon giccses, régimódi volt nekem, és a tartalma uncsi. Sajnos a gyenge librettó a legtöbb operett jellemzője, de azért Grünwald ennél jobb darabokat is írt pl. Cirkuszhercegnő, Bál a Savoyban.... ott azért van valami tartalom.

3243 zenebaratmonika 2017-09-21 14:48:08 [Válasz erre: 3242 Búbánat 2017-09-20 11:57:46]
Kinek mi. Én majdnem elaludtam rajta, a librettója nagyon gyenge, a dalok meg agyonjátszottak, azért párat szeretek a Marica belépőjét, az Imádom a Pesti nőket és a Ne szólj kicsimet.. még ott van a Hej cigány is. Kb. 3-4 éve láttam az opi-ban. Nekem a Cirkuszhercegnő a legkedveltebb Kálmán operettem, de most megnézem a Chicagoi hercegnőt is, majd meglátjuk....

3242 Búbánat 2017-09-20 11:57:46
[url] http://www.amdala.hu/eletteli-operett-egy-ferfirol-es-egy-norol-akik-majdnem-elmennek-egymas-mellett-marica-grofno-bemutato-miskolcon/; Életteli operett egy férfiról és egy nőről, akik majdnem elmennek egymás mellett – Marica grófnő bemutató Miskolcon [/url] www.amdala.hu, 2017-09-20 Kálmán Imre legkedveltebb operettjének bemutatójával indul az évad a Miskolci Nemzeti Színházban. Szeptember 22-én kerül a nézők elé a Marica grófnő a Nagyszínházban. Rendező: Szabó Máté A címszerepben Eperjesi Erika Taszilo: Szőcs Arthur

3241 Búbánat 2017-09-17 12:32:30
[url] https://hu-hu.facebook.com/leharfestival/photos/a.139120009448370.25043.135954323098272/1872918429401844/?type=3&hc_location=ufi; Bad Ischl – Lehár Fesztivál – 2018 [/url] „2018-ban a Lehár Fesztiválon Bad Ishle-ben Lehár Mosoly országa mellett látható Ábrahám Pál: Hawaii rózsája c. darabja, utóbbi 1987-benment utoljára Magyarországon, annak ellenére, hogy világhíres darab, ezért is jó hír, hogy Ausztriában megnézhető. 2 kocert formájában a Fritz Kriesler Sissy c. operettje is műsoron lesz, amit a 2017-es Palotakoncerten lehetett hallani.”

3240 Búbánat 2017-09-17 12:22:46 [Válasz erre: 3239 smaragd 2017-09-17 09:00:06]
Persze 2012 decemberétől szól a Dankó Rádió!

3239 smaragd 2017-09-17 09:00:06 [Válasz erre: 3229 Búbánat 2017-08-30 12:00:19]
Operettet 2012 decembere óta hallgathatunk újra magyar rádióban. Néhány éves kihagyás után. Nem tudom most pontosan megmondani, meddig tartott ez a méltatlan helyzet a Magyar Rádióban. Utána lehet nézni. Volt egy átmeneti vagy kisérleti állapot, akkor az MR7 interneten sugárzott válogatást, betétdalokat visszatérő jelleggel, műsorelőzetessel. Napi 24 órás adásidő volt, rádiófelvételeket sugároztak. Ez is megszűnt. Majd mindentől függetlenül létrejött, elindult a Dankó Rádió (2012), benne állandó program Nagy Ibolya szerkesztő-műsorvezető "Túl az Óperencián" című, a hét minden egyes napján felhangzó, operettkedvelőknek szóló műsora, napi egy óra időtartammal és annak ismétlésével. Azóta elsősorban, újra a Magyar Rádió archív operettfelvételeit hallhatjuk. (Feltételezem, hogy bejegyzésedben a 2014 évszám elütés lehet.)

3238 Búbánat 2017-09-16 23:06:35
A Lehár-topicból áthozom ide az alábbi szöveget - a téma miatt. Lehár Ferenc: „Miért éppen operett?” („Warum Opererette?”) – SCHWEINFURTER ZEITUNG, Schweinfurt, 1944. április 26. „…vannak jó operák meg rosszak, jó operettek meg rosszak. Értelmes embernek soha nem jutna eszébe, hogy becsmérlőleg nyilatkozzék magáról az operáról csak azért, mert e fogalom alatt sokminden kerül operaszínpadra, ami hidegen hagyja a szívet s a kedélyt, a jó zene e hangulati alapjait, mert sok minden akad, amit, fejcsóválva, legfeljebb mellőzni lehet. Ám az operettet mint műfajt szívesen teszik felelőssé mindazért, amit olykor – e fogalommal visszaélve – giccsben, rossz minőségben, alja-zenében feltálalnak. A zenetudomány legtöbbször megvetéssel kezeli vagy agyonhallgatja az operettet. Ha egy író valami silány, felületes fickót kíván regényében jellemezni, azt írja róla, hogy operett-dallamot fütyül, vagy – ahogy mondani szokás – holmi silány operettben gyönyörködik. A legnevesebb, zenével foglalkozó müncheni író egyszer azt tanácsolta a zeneakadémistáknak, hogy ha nincs elég tehetségük az operaszerzéshez, komponáljanak operettet!” Lehár Ferenc: „Hogy hogyan jön létre egy operett?” („Wie eine Operette entsteht”) – NEUES WIENER JOURNAL, Bécs, 1905. VI. 11. „ Egy operett létrejötte során olyan jelenetekre kerül sor, melyek annál mulatságosabbak a kívülállók szemében, minél komolyabban veszik az érdekelt felek. Pontosan mint az operettben: az akaratlanul komikus szituáció általában a leghatásosabb! Az operett-komponálás első mozzanata: hajsza a szövegkönyv után, avagy ’országomat egy jó ötletért’! Librettókkal Dunát lehet rekeszteni, magam is sok százat lapoztam át. Honnan vegye az ember a türelmet valamennyinek az elolvasására, ha ilyen ’költeményekre’ akad, mint az, amelyik véletlenül most éppen előttem van (egy vándorló beduin, nőrabló stb. belépője): […]. Alatta pedig aláhúzva: Egy a nagy sláger!... Ám egy ifjú, ismeretlen zeneszerző előtt egyetlen cél lebeg: hogy szövegkönyvet szerezzen valamelyik elismert librettistától! Ám ők igen tartózkodóak holmi ismeretlen zeneszerzővel szemben.” Hiszen ugyanezt tapasztalta Lehár a Victor Léonnal való együttműködés kezdetén is. Amikor aztán kifejtette A drótostót cselekményét, a szlovákiai falusi idillt, Pfefferkorn alakját, hát az olyasmi volt, hogy – írja Lehár ugyanebben a cikkében -, „szinte szükségletemmé lett ezt zeneileg kifejezni. Minden zeneszerző leghőbb vágya, hogy ilyen belső késztetés alapján dolgozzék. Csak keveseknek adatott meg, hogy kényszerítő erővel hassanak a komponistára. Ha aztán végre megvan a librettó, megkezdődik a zeneszerző harca a költővel, a színházzal és a közönséggel. A zeneszerző lubickol a művészi felépítésű fináléban vagy egy hosszabb zenei jelenetben, a szövegíró számára mindez túl hosszú. S leírhatatlan az öröme, ha a komponistáról lefaragott egy percnyi zenét! Ám bármennyi is a súrlódás munka közben, végül csak a szépre emlékezik; például egy új dallamra, melyet elsőként a direktornak játszott el nagy örömmel, s érezte, hogy az mennyire el van ragadtatva. Nem minden szövegkönyvíró egyforma; bánni kell tudni velük. Sokszor nem is annyira muzsikusnak, mint inkább diplomatának éreztem magamat, afféle mindent elsimító udvari tanácsosnak. Direktorokra, énekesnőkre, énekesekre, színészekre kell különös tekintettel lenni, mindnek van valami kívánsága, s ezeket mind figyelembe kell venni, nem egy esetben: de mennyire kell!” Lehár többször is nyilatkozott a munkamódszeréről. Elmondta, hogy komponálni szinte kizárólag csak éjjel szokott: „Amikor minden csendes, amikor tökéletes a nyugalom körülöttem, akkor jutnak eszembe a legjobb ötletek. Mindenekelőtt a szöveg szélére írok néhány hangjegyet, valami, csak számomra érthető vázlat-félét. Ezek aztán egyre világosabbak lesznek. Addig változtatok, míg az az érzésem nem támad, hogy ennek így és nem másképp kell lennie. Ennek a munkának az ideje számomra a legboldogságosabb. Erre emlékszem legszívesebben, ez hozza a legnagyobb kielégülést. Minden éjszaka hajnalig ülök az íróasztal mellett, míg a test el nem kezdi követelni a maga jogait! Sokszor az íróasztalra borulva aludtam el.” /Forrás: Otto Schneidereit: Lehár, Zeneműkiadó, 1988.)/

3237 zenebaratmonika 2017-09-15 11:19:51
EISEMANNBÓL HANGOSFILMZENE KOMPONISTA LESZ. Eisemann Mihályt visszük hangosfilmhez. Néhány perc még és a magyar zeneszerző hangosfilm muzsika komponistává avanzsál. A hatalmas filmvállalat próbatermében már összeült a bizottság. Huszonnégy tagja van: rendezők, Írók, dramaturgok, zenei vezetők, producerek, karmesterek, muzsikusok, alelnökök és főelnökök, parancsnokok, vezérek, korifeusok, a film korlátlan uralkodói. Izzik a levegő. Az egyik sarokban, a nagy kiadó cég, a Bohém Verlag hangosfilm osztályának egyik vezetője, a magyar származású Rényi István drukkol. Dehogy drukkol. Tördeli a kezét. Eisemann az övé és ő nagy üzletet lát benne. — Alsó Herr Eisemann! Ebbén a 'pillanatban mélységes csend borul a párnáktól hizó próbateremre. Az elnök ur szivarját kiveszi szájából. A főrendező előrelép, a vezérdirigens felnyitja a zongorát, amely e percben még hallgat. Eisemann leül a zongorához. Reszket a keze. A forgó kis zongoraszéken féloldalt ül. mint a drukkoló diák, amikor felelésre vár. Azután felkel és meghajtja magát. Az elnök ur szemtelenül int kezével, amelyet köszönésnek is beképzelhetsz, de annak is, hogy a prezident azt akarja közölni:
3236 Búbánat 2017-09-14 10:53:42 [Válasz erre: 3235 Búbánat 2017-09-14 10:52:15]
A Veszprémi Petőfi Színház új operettbemutatója lesz a Bob herceg.

3235 Búbánat 2017-09-14 10:52:15
[url] http://www.petofiszinhaz.hu/Eloadasok/Aktualis-evad/Bob-herceg; HUSZKA-BAKONYI-MARTOS: Bob herceg [/url] operett Rendező: Bozsó József Bemutató: 2017.09.29. Leírás „Londonban, hej, van számos utca…” – és ezeket az utcákat járja éjjelente álruhában, mandolinját pengetve György herceg, az angol trón várományosa. Szerelme a szegény, de annál gyönyörűbb Annie és az utca népe csak Bobnak szólítja. Az anyakirálynő már kiszemelte György számára a leendő arát az udvarban – Annie kezére pedig a bugyuta borbély ácsingózik. „Te más világban, én más világban” – szárnyal a szomorú dallam Huszka Jenő operettjében, s mire a függöny legördül, kiderül legyőzi-e a rangkülönbséget a „minden akadályt legyőző szerelem”? Huszka Jenő operettjének a különlegessége, hogy az első magyar nyelven írt operett volt: 1902 december 20-án mutatták be a Népszínházban. Innen eredeztethetjük a magyar operett játszást, hiszen a Bob herceg hatalmas sikeréből nőtt ki a magyar operett máig tartó világsikere. A veszprémi előadásban visszanyúlunk a gyökerekhez: Bakonyi Károly eredeti szövegkönyvét használtuk, félretéve a sok átiratot, mai színpadra alkalmaztuk, de érthetően megtartva a múlt század elejei nyelvezetet és hangulatot. MŰSORON Szereposztás A királynő | KÁLLAY BORI Érdemes művész György herceg, a fia | DÓSA MÁTYÁS Annie, Tom apó lánya | TÓTH DOROTTYA Pomponius, a herceg nevelője | KÖRÖSI CSABA Viktória hercegnő | HALAS ADELAIDA Lord Lancaster, gárdakapitány | SZELES JÓZSEF Hopmester | BOZSÓ JÓZSEF Mary Pickwick | TERESCSIK ESZTER Tom apó | TÓTH LOON Plumpudding, borbély | MÁTÉ P GÁBOR Pickwick, kocsmáros | ZSOLNAY ANDRÁS Gippsy | VAJDA KÁROLY Udvarhölgyek | BONYHÁDI VIKTÓRIA, CSUTAK NOÉMI, LUKÁTS SÁRA, ZAB JOHANNA Katonák IMRE MARCELL, RÁCZ JÁNOS, ROGÁCSI MÁRTON, SCHMIDT MARCELL Közreműködők Zenei vezető | KÉMÉNCZY ANTAL Jelmeztervező | LIBOR KATALIN Rendező, koreográfus, látvány | BOZSÓ JÓZSEF

3234 zenebaratmonika 2017-09-14 09:58:29 [Válasz erre: 3233 zenebaratmonika 2017-09-13 16:41:53]
imádja, de néha gyűlöli A szövegbeolvasó sokszor rosszul olvassa be a szövegeket. Érdekes, hogy akkoriban elég sok helyesírási hiba volt az újságokban.

3233 zenebaratmonika 2017-09-13 16:41:53
És egy érdekes nyilatkozat Ábrahám Páltól.... persze más komponisták is érdekelnének a témával kapcsolatban pl. Kálmán Imre, ő úgy tudom szivarozott... Mit határozott a cigaretta-ankét? Négy nyilatkozat — hadd álljon itt minden kommentár nélkül ... Ábrahám Pál: A cigaretta olyan, mint a feleség, le adja, de néha gyűlöli s mégis soha nem tud meglenni nélküle az ember. A cigaretta éppen úgy hozzam tartozik, mint a kezem, vagy az agyam s ha le kellene mondanom róla, azt hiszem ugyanúgy hiányozna, mintha az egyik karomat vágnák le. Legutóbb egy éjszaka hirtelen észrevettem, hogy kifogyott a cigarettám. Az egész lakásban, bármennyire is felforgattam mindent — egyetlen darabot sem találtam. Méltánytalanság lelt volna felkölteni házam népét, igy hát magam mentem cigarettáért. Nálam ez nem olyan egyszerű, én nem találok minden kávéházban megfelelő cigarettát, mert — miután rengeteget szívok, igen megszoktam a nihotexest: Másfél órai viszontagság után hazaértem s amint rágyújtottam az első cigarettára, rögtön remekül ment a munka, amely pedig dohányfüst nélkül teljesen csődöt mondott. Csortos Gyula: — A dohányzás problémái közül leginkább az ártalmasság kérdését hánytorgatják. Hát hogy ártalmas-e vagy sem. azt a magam részéről nem tudom eldönteni. I)e van erre egy nagyon jó mottó, amelyet Roda-Róda. a híres bécsi író talált ki s nyert pályázatot azon a bécsi plakátversenyen, amelyen arra kellett felelnie ártul mas-e a dohányzás-? Hoda-Roda pályadíjnyertes mondata igy hangzik: ,,A nagyapám szenvedélyes dohányos volt és 84 éves korában halt meg. A kisöcsém, aki egyállalán nem dohányzóit, négyéves korában halt meg." Ez a bölcs mondás nyilvánvalóan fejezi ki, hogy a dohányzásnak semmi köze az élet egyéb erőihez, amelyek elvégzik a maguk dolgát. En magam a leggyengébb dohánynemüt szívom: a ni kotexcs Jovialest. Ezt aztán elég gyakran. Esti Kurir, 1934. december 9.

3232 zenebaratmonika 2017-09-13 16:07:16
És még egy érdekes cikk Ábrahám Pál első próbálkozásairól a könnyűzene fel. (Mint tudjuk komolyzenésznek készült) ABRAHáM PÁL karrierjéről ezerféle verzió kering. Most végre összeállítottuk pályafutását és megdönthetetlen adatokkal jelenthetjük: Ábrahám Pál első könnyű zeneszámát a Kamara-m ozgóban adták elő egy szkecs előadása 'során. Az Ábrahám-daloknak Kcllér Dezső szövegével itt már szép sikere volt. Gábor Dezsőnek, a Magyar Színház akkori és a Vígszínház mostani titkárának ajánlására ekkor a Magyar Színházhoz került, ahol a Csókról csókra cimü operettet korrepetálta a szereplőkkel. Ezután ugyancsak Kellér Dezső kitűnő szövegeire a Jardinban énekelték néhány dalát, majd a Kis Komédában szintén Kellér szöveggel bemutatták egy operettjét. Faludi Sándor akkor felszólította a Zenebona cimü operett betétjeinek komponálására. Egyben arra kérte, hogy angol jazz-karmester mintára pálca nélkül, fehér kesztyűben dirigáljon. A Zenebonával Ábrahámnak nagy sikere volt, még nagyobb Az utolsó Verebély-lány-nyal, innen a Fővárosi Opercttszínház színpadáról ugrott át az ország határain külföldre, ahol r-a nála kevés népszerűbb komponista van. Esti Kurir, 1932. január 10. A Függöny mögött

3231 zenebaratmonika 2017-09-13 15:38:36
ÁBRAHÁM PÁL, a példátlanul rövid idő alatt világhírűvé lett magyar komponista, aki a budapesti Zeneakadémiáról indult és a KIs Komédián át jutott a nagy színházak orchesterébe, e pillanatban ül be a Király Színház elkerített orchesterébe, amelynek muzsikusai már készülődnek a Havai rózsája házi föpróbájára. Abrahám, mielőtt fölemelné pálcáját, hogy belekezdjen a nyitányba, bemutatja a nézőtéren öszszegyülekezett benfentes publikumnak a zenekar amerikai vendégeit, akiket ö hozott magával Berlinből és akik a különösebbnél különösebb hangszerek ördögi mesterei. Abrahám Pál még Berlinben szerveZte ezt a kis amerikai truppot. A hét amerikai fiatalember a berlini Havai rózsája zenekarában olyan sikerrel szerepelt, hogy Ábrahám Pál, most, hogy Budapesten a Király Színházban szÍnrekerül a Havai rózsája, magával hozta az amerikai zenészeket. Az amerikaiak olyan hangszereket hoztak magukkal, amiknek Budapesten még nevük sincs. Itt még sohasem látták és hallották azokat Ezeken a hangszereken olyan mutatványokat végeznek, amilyenek még sohasem gyönyörködtettek pesti füleket — Ezek az én kabaláim — mutatta be Abrahám tegnap a zenekari próba közönségének az amerikai muzsikosokat Esti Kurir, 1932. január (10. évfolyam, 1-25. szám) Igazából milyen hangszerek lehettek ezek? Hawaii gitár talán, bendzsó... ekkor még ezeket nem ismerték nálunk?

3230 Búbánat 2017-09-12 11:22:54
[url] http://www.operett.hu/cikkek/allami-elismeresben-reszesult-kalman-imre-lanya/1305; Állami elismerésben részesült Kálmán Imre lánya [/url] 2017-09-08, www.operett.hu Szeptember 1-én a Parlamentben Pro Cultura Hungarica kitüntetést adományozott Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter Kálmán Yvonne-nak, a világhírű operett szerző, Kálmán Imre lányának, édesapja munkásságának és az operettnek, mint magyar műfajnak nemzetközi népszerűsítése érdekében végzett több évtizedes tevékenysége elismeréseként. Emellett bejelentette a Kálmán Imre Kutatóintézet létrehozását.

3229 Búbánat 2017-08-30 12:00:19
Örvendetes, hogy sok-sok év után újra van - 2014 óta -operett a magyar rádióban (Dankó Rádió). Azért érdemes megemlíteni azt is, hogy régen a rádióban nemcsak itthon készült és felvett, magyar nyelvű stúdiófelvételekről hallgathattunk operetteket, operett-részleteket. Külföldi rádiófelvételekről, hanglemezfelvételekről is napi rendszerességgel szólaltak meg dalok, kettősök, együttesek, finálék, nyitányok, jelenetek, kórustételek, balettképek az ismert vagy kevésbé ismert operettekből, daljátékokból, zenés játékokból - eredeti nyelven, és a kor legendás operaénekeseinek, operacsillagainak tolmácsolásában, kiváló zenekarok, énekkarok közreműködésével, neves karmesterek vezényletében. Tehát pld. francia nyelven élvezhettük Lecocq: Angot asszony, Hervé: Nebányvirág, Planquette: A corneville-i harangok; Offenbach: A gerolsteini nagyhercegnő, A szép Heléna, Périchole, Tamburmajor lánya...; németül Lehár: A víg özvegy, A mosoly Országa, Pacsirta, Giuditta stb., Suppé: Boccaccio, J. Strauss: A cigánybáró, A denevér, Egy éj Velencében..., Fall: Pompadour; Kálmán: Csárdáskirálynő, Marica grófnő…, Zeller: A madarász, Millöcker: A koldusdiák, Dubarry, Oscar Straus: Varázskeringő, Ábrahám Pál: Bál a Savoyban, Hawaii rózsája…, angol nyelven Jones: A gésa, Sullivan: A Mikádó, A gondolások, Patience…, és számos más operettkomponista műveinek részleteit is, sorolhatnám ezeket tovább… Napi rendszerességgel hallhattunk olyan világsztárokat és/vagy jónevű operaénekeseket operettet énekelni, mint Regine Crespin, Mady Mesplé, Suzanne Lafaye, Yvonne Minton, Elisabeth Schwarzkopf, Emmy Loose, Hilde Güden, Erika Köth, Anneliese Rothenberger, Lucia Popp, Brigitte Fassbender, Gundula Janowitz, Réthy Eszter, Anday Piroska, Wilma Lipp, Joan Sutherland, Janet Baker, Monica Sinclair,Elsie Morison, Valerie Masterton, Elisabeth Harwood, Lisa della Casa, Anna Moffo, Teresa Stratas, Frederica von Stade, Beverly Sills… Gabriel Bacquier, Gérard Souzay, Michel Sénéchal, Robert Massard, Michel Dens, Ernest Blanc, Roger Soyer, Jules Bastin, Alain Vanzo, Nicolai Gedda, Peter Schreier, Fritz Wunderlich, Richard Tauber, Pataky Kálmán, Hermann Prey, Gerhard Unger, Walter Berry, Erich Kunz, Tom Krause, Kurt Böhme, Stuart Burrows, Alexander Young, Richard Lewis, John Cameron, Geraint Evans… A Kossuth Rádió, a Petőfi Rádió naponta sugározta a fentiek operettfelvételeit is – a magyar előadóké mellett. Tehát a rádióhallgatónak lehetősége volt arra, hogy ugyanazt az operettrészletet egyik nap eredeti nyelven, a következő nap akár magyar felvételről is meghallgatni, élvezni azt! Ugyanez volt a helyzet az operarészletek tekintetében is: napról napra hol magyar, hol külföldi előadók tolmácsolásában hallgathattuk meg kedvenc darabjaink ismert ének-zene számait. Sajnos, ez a számomra igencsak becsült műsorválaszték (rádiós korszak) a nyolcvanas-kilencvenes évektől kezdve előbb ritkulni kezdett, majd bánatomra, teljesen eltűnt a rádió zenei műsorkínálatából (párhuzamosan a CD, video, DVD, majd az internet megjelenésével ). Sajnálom.

3228 zenebaratmonika 2017-08-30 09:57:03
Eisemann Mihályt úgy nézem most tették fel a listára, mert az Én és a kisöcsém előadást egyáltalán nem írja, és a nemzetisége sincs még a neve mellett....

3227 zenebaratmonika 2017-08-30 09:53:57
Suppe 7 előadás 2 produkció 2 városban Nico Dostal 0 Robert Stolz 0 30 előadás 3 produkció 3 városban Charles Lecocq Festival d'Opérettes de Lamalou les Bains La fille de Madame Angot 1 előadást látok aug 20-án

3226 zenebaratmonika 2017-08-30 09:32:09
Ábrahám Pál 55 előadás 8 produkció 8 vársoban (Ebben nincs benne a Győri Bál a Savoyban, a miskolci Viktória pedig csak febr. 28-ig, pedig májusban is ment) Huszka Jenő 22 előadás 2 produkció 2 városban (Budapest és Sapaev, csak érdekességből) Jacobi Viktór 11 előadás Budapeten Szirami Albert 10 előadás Budapesten (persze nyilván több, de azok kis helyek voltak) Eisemann Mihály 29 előadás Pécsett Zerkovitz Béla 0 előadás Ralph Benatzky 154 előadás 14 produkció 13 városban Oscar Strauss 20 előadás 3 produkció 3 városaban Carl Zeller 45 előadás 6 produkció 6 városban Millöcker 15 előadás 2 produkció 2 városban Artur Sullivan 97 előadás 20 produkció 18 városban Leo Fall 17 előadás 3 produkció 3 városban Paul Linke 18 előadás 2 produkció 2 előadás (Frau Luna) Hervé 20 előadás 4 produkció 4 városban Eduard Künneke 17 előadás 3 produkció 3 városban

3225 zenebaratmonika 2017-08-30 09:09:38
2016. szept. 1-2017. aug. 30. (mai nap) Johann Strauss 557 előadás 107 produkció 82 városban Offenbach 392 előadás 71 produkció 61 városban Lehár Ferenc 315 előadás 59 produkció 52 városban Emmerich Kalman 329 előadás 70 produkció 48 városban Tehát tévedtem, mert Kálmán Imre megelőzte Lehárt a legutóbbi évadban

3224 Búbánat 2017-08-30 08:58:31 [Válasz erre: 3223 zenebaratmonika 2017-08-30 08:50:16]
"a legtöbbet játszott művek magyar szerzőtől a világon" - statisztika alapján első helyen áll: Lehár _ A Víg özvegy

3223 zenebaratmonika 2017-08-30 08:50:16 [Válasz erre: 3222 Búbánat 2017-08-29 22:56:15]
Legelől a Denevér marad. Kálmán kicsit hátra fog csúszni a következő évadokban, ha nem is helyezésileg, de előadások számát tekintve, Staruss, Offenbach, Lehár, Kálmán mard a sorrend, de majd megnézem egyenként.

3222 Búbánat 2017-08-29 22:56:15 [Válasz erre: 3219 zenebaratmonika 2017-08-29 14:24:35]
Megnyugtat, hogy Lehár Víg özvegye van a rangsor elején... (korábban, magam is - "látatlanban" -, így gondoltam... és így van "rendjén...)

3221 zenebaratmonika 2017-08-29 21:52:31 [Válasz erre: 3218 Búbánat 2017-08-29 13:02:59]
Igazam volt, ez a lista több év összesítése: Composers ranked by the number of performances of their operas over the five seasons 2011/12 to 2015/16

3220 zenebaratmonika 2017-08-29 14:29:06
Ez a vége a listának: szerintem ez több év összesítése 1518= 51 hu (#51) Eotvos (#7) [*] Lady Sarashina 5 (1) 1689= 52 hu (#52) Ivan (#1) [f] Ez tortent Becsben 4 (2) 1689= 53 hu (#53) Selmeczi (#1) [*] Byzantium 4 (2) 1689= 54 hu (#54) Jarno (#1) Die Forsterchristl 4 (1) 1689= 55 hu (#55) Gryllus (#1) [*] Blaubarts 4 (1) 1689= 56 hu (#56) Selmeczi (#2) [*] I spiritisti 4 (1) 1893= 57 hu (#57) Eotvos (#8) [*] Angels in America 3 (2) 1893= 58 hu (#58) Vajda (#3) [*] Mario si vrajitorul 3 (2) 1893= 59 hu (#59) Lehar (#12) Das Furstenkind 3 (1) 2117= 60 hu (#60) Kerek (#1) [*] Parody 2 (2) 2117= 61 hu (#61) Lehar (#13) Die Juxheirat 2 (1) 2117= 62 hu (#62) Lehar (#14) Wo die Lerche singt 2 (1) 2384= 63 hu (#63) Erkel (#3) Dozsa Gyorgy 1 (1) 2384= 64 hu (#64) Harsanyi (#1) L'histoire du petit tailleur [c] 1 (1) 2384= 65 hu (#65) Huszka (#4) Gul Baba 1 (1) 2384= 66 hu (#66) Balassa (#1) [*] Cataclysm 1 (1) 2384= 67 hu (#67) Eotvos (#9) [*] Harakiri 1 (1) 2384= 68 hu (#68) Eotvos (#10) [*] Radames 1 (1) 2384= 69 hu (#69) Orban (#1) [*] Buvolet 1 (1) ┃ ┃ ┃ ┃ ┃ ┃ ┗ Number of performance runs ("productions") ┃ ┃ ┃ ┗ Composer ┗ Work ┗ Number of performances ┃ ┃ ┗ National ranking ┃ ┗ Ranking in this filtered list ┗ Global ranking across all works

3219 zenebaratmonika 2017-08-29 14:24:35 [Válasz erre: 3218 Búbánat 2017-08-29 13:02:59]
Nincs mit, és még egy lista, ez is érdekes, a legtöbbet játszott művek magyar szerzőtől a világon: 19 1 hu (#1) Lehar (#1) Die lustige Witwe 1202 (223) 22 2 hu (#2) Kalman,E (#1) Die Csardasfurstin 1007 (177) 39 3 hu (#3) Kalman,E (#2) Grafin Mariza 535 (90) 80 4 hu (#4) Lehar (#2) Das Land des Lachelns 256 (46) 107 5 hu (#5) Lehar (#3) Der Graf von Luxemburg 195 (24) 108= 6 hu (#6) Abraham (#1) Ball im Savoy 194 (33) 134= 7 hu (#7) Huszka (#1) Lili barono 140 (13) 144 8 hu (#8) Kacsoh (#1) Janos Vitez 131 (12) 148= 9 hu (#9) Lehar (#4) Der Zarewitsch 126 (26) 158= 10 hu (#10) Szirmai (#1) Magnas Miska 115 (9) 165 11 hu (#11) Abraham (#2) Viktoria und ihr Husar 106 (9) 197= 12 hu (#12) Lehar (#5) Zigeunerliebe 79 (9) 199= 13 hu (#13) Ranki (#1) Pomade kiraly uj ruhaja 78 (5) 213 14 hu (#14) Kalman,E (#3) Die Zirkusprinzessin 71 (15) 233= 15 hu (#15) Kalman,E (#4) The Bayadere 61 (15) 254= 16 hu (#16) Ligeti (#1) Le grand macabre 54 (8) 281= 17 hu (#17) Erkel (#1) Hunyadi Laszlo 47 (5) 298= 18 hu (#18) Kalman,E (#5) Die Herzogin von Chicago 44 (10) 315= 19 hu (#19) Lehar (#6) Giuditta 41 (6) 315= 20 hu (#20) Kodaly (#1) Hary Janos 41 (5) 329= 21 hu (#21) Erkel (#2) Bank ban 38 (8) 329= 22 hu (#22) Javori (#1) Wedding Dance 38 (5) 329= 23 hu (#23) Zerkovitz (#1) The Kissing Lady 38 (3) 346= 24 hu (#24) Kalman,E (#6) Das Veilchen vom Montmartre 36 (8) 368= 25 hu (#25) Huszka (#2) Bob herceg 33 (2) 393= 26 hu (#26) Huszka (#3) Maria fohadnagy 30 (4) 437= 27 hu (#27) Abraham (#3) Die Blume von Hawaii 26 (4) 454= 28 hu (#28) Lehar (#7) Paganini 25 (6) 560= 29 hu (#29) Goldmark (#1) Die Konigin von Saba 19 (3) 560= 30 hu (#30) Lehar (#8) Eva 19 (1) 581= 31 hu (#31) Jacobi (#1) Sybill 18 (1) 644= 32 hu (#32) Vajda (#1) [*] Don Cristobal 16 (3) 644= 33 hu (#33) Vajda (#2) [*] Don Perlimplin 16 (3) 703= 34 hu (#34) Eotvos (#1) [*] Der goldene Drache 14 (4) 703= 35 hu (#35) Hubay (#1) Anna Karenina 14 (2) 703= 36 hu (#36) Lehar (#9) Friederike 14 (2) 703= 37 hu (#37) Abraham (#4) Roxy und ihr Wunderteam 14 (1) 741= 38 hu (#38) Lehar (#10) Frasquita 13 (1) 797= 39 hu (#39) Eotvos (#2) [*] Tri Sestri 12 (2) 797= 40 hu (#40) Lehar (#11) Schon ist die Welt 12 (1) 906= 41 hu (#41) Szokolay (#1) Vernasz 10 (2) 906= 42 hu (#42) Eotvos (#3) [*] Paradise Reloaded 10 (2) 1193= 43 hu (#43) Kalman,E (#7) Arizona Lady 7 (3) 1193= 44 hu (#44) Goldmark (#2) Gotz von Berlichingen 7 (2) 1326= 45 hu (#45) Eotvos (#4) [*] Love and Other Demons 6 (2) 1326= 46 hu (#46) Taller (#1) [*][f] Leander es Lenszirom 6 (1) 1326= 47 hu (#47) Ligeti (#2) Aventures, nouvelles aventures 6 (1) 1326= 48 hu (#48) Liszt (#1) Don Sanche 6 (1) 1518= 49 hu (#49) Eotvos (#5) [*] Senza sangue 5 (3) 1518= 50 hu (#50) Eotvos (#6) [*] Le Balcon 5 (2) ┃ ┃ ┃ ┃ ┃ ┃ ┗ Number of performance runs ("productions") ┃ ┃ ┃ ┗ Composer ┗ Work ┗ Number of performances ┃ ┃ ┗ National ranking ┃ ┗ Ranking in this filtered list ┗ Global ranking across all works Operas: 50 (Productions: 823, Performances: 5036) [*] : Works by living composers (9) [f] : Works by female composers (1)

3218 Búbánat 2017-08-29 13:02:59 [Válasz erre: 3217 zenebaratmonika 2017-08-29 12:41:43]
Köszönöm, számomra is igen érdeklődést keltett adatok ezek mind!

3217 zenebaratmonika 2017-08-29 12:41:43
2015/16-os év adatai

3216 zenebaratmonika 2017-08-29 12:40:56
2 1 at (#1) Mozart 11876 (2480) 8 2 at (#2) Strauss,J 2934 (526) 34 3 at (#3) Benatzky 516 (69) 43 4 at (#4) Berg 306 (64) 49 5 at (#5) Millocker 272 (37) 54 6 at (#6) Haydn 213 (78) 58 7 at (#7) Zeller,C 195 (27) 61 8 at (#8) Zemlinsky 175 (32) 66 9 at (#9) Schubert 161 (53) 82 10 at (#10) Schoenberg,A 116 (27) 86 11 at (#11) Straus 108 (19) 87 12 at (#12) Ullmann 107 (39) 108 13 at (#13) Naske [*][f] 84 (7) 112 14 at (#14) Mitterer [*] 78 (12) 119= 15 at (#15) Krenek 70 (11) 137= 16 at (#16) Suppe 56 (11) 137= 17 at (#17) Schreker 56 (10) 146= 18 at (#18) Toch 50 (8) 168= 19 at (#19) Dostal 44 (5) 216= 20 at (#20) Gassmann 32 (6) 244= 21 at (#21) Haas,Georg [*] 27 (10) 293 22 at (#22) Gruber [*] 22 (7) 308 23 at (#23) Lang,B [*] 20 (6) 326= 24 at (#24) Neuwirth [*][f] 18 (6) 326= 25 at (#25) Raymond 18 (5) 342= 26 at (#26) Binder 17 (3) 357= 27 at (#27) Kolonovits [*] 16 (5) 357= 28 at (#28) Baumgartner [*] 16 (4) 357= 29 at (#29) Stolz 16 (3) 371= 30 at (#30) Cerha [*] 15 (3) Itt pedig az osztrák lista számos operettszerzővel.

3215 zenebaratmonika 2017-08-29 12:35:08
A nemzetközi operdata alapján a legtöbbet játszott magyar zeneszerzők a világon: a magyar színházak közül csak Opera, Operettszínház, Erkel, Müpa, Miskolci Nemzeti, Pécsi Nemzeti, Debreceni Csokonai, Szegedi Nemzeti és pár szabadtéri fesztivál, mint a Miskolci Operafesztivál, Budapesti Tavaszi Fesztivál és Szegedi Szabadtéri Fesztivál 13 1 hu (#1) Lehar 1989 (348) 14 2 hu (#2) Kalman,E 1761 (318) 39 3 hu (#3) Abraham 340 (47) 57 4 hu (#4) Huszka 204 (20) 75 5 hu (#5) Kacsoh 131 (12) 83 6 hu (#6) Szirmai 115 (9) 104= 7 hu (#7) Erkel 86 (14) 112= 8 hu (#8) Ranki 78 (5) 127= 9 hu (#9) Eotvos [*] 62 (20) 130= 10 hu (#10) Ligeti 60 (9) 180= 11 hu (#11) Kodaly 41 (5) 188= 12 hu (#12) Javori 38 (5) 188= 13 hu (#13) Zerkovitz 38 (3) 200= 14 hu (#14) Vajda [*] 35 (8) 251= 15 hu (#15) Goldmark 26 (5) 326= 16 hu (#16) Jacobi 18 (1) 390= 17 hu (#17) Hubay 14 (2) 493= 18 hu (#18) Szokolay 10 (2) 580= 19 hu (#19) Selmeczi [*] 8 (3) 695= 20 hu (#20) Taller [*][f] 6 (1) 695= 21 hu (#21) Liszt 6 (1) 842= 22 hu (#22) Ivan [f] 4 (2) 842= 23 hu (#23) Jarno 4 (1) 842= 24 hu (#24) Gryllus [*] 4 (1) 1042= 25 hu (#25) Kerek [*] 2 (2) 1167= 26 hu (#26) Harsanyi 1 (1) 1167= 27 hu (#27) Balassa [*] 1 (1) 1167= 28 hu (#28) Orban [*] 1 (1) ┃ ┃ ┃ ┃ ┃ ┗ Number of performance runs ("productions") ┃ ┃ ┃ ┗ Composer ┗ Number of performances ┃ ┃ ┗ National ranking ┃ ┗ Ranking in this filtered list ┗ Global ranking across all composers

3214 Búbánat 2017-08-25 12:06:43
Operettbemutató a Miskolci Nemzeti Színházban, 2017. szeptember 22-én: Kálmán Imre – Julius Brammer – Alfred Grünwald: MARICA GRÓFNŐ Fordította: Harsányi Zsolt Kardos G. György átdolgozását felhasználva, színpadra alkalmazta: Szabó Máté Szereposztás: • Marica grófnő: EPERJESI ERIKA/BALOG TÍMEA • Tasziló gróf: SZŐCS ARTUR/SARÁDI ZSOLT • Liza, Tasziló gróf lánytestvére: TENKI DALMA • Popolescu Dragomir Móritz herceg: KINCSES KÁROLY • Bozsena (Cecília hercegnő): MÁHR ÁGI, Jászai-díjas • Zsupán: RÓZSA KRISZTIÁN • Kudelka, Cecilia hercegnő komornyikja: SALAT LEHEL • Tschekko: (Mihály Marica öreg szolgája) SZEGEDI DEZSŐ, Jászai-díjas • Manya, cigány jósnő: VARGA ANDREA Közreműködik: a Miskolci Nemzeti Színház zenekara, énekkara és a Miskolci Balett • Díszlettervező: CZIEGLER BALÁZS • Jelmeztervező:FÜZÉR ANNI Jászai-díjas • Zenei vezető: CSER ÁDÁM • Koreográfus: BODOR JOHANNA • Karvezető: GYÜLVÉSZI PÉTER • Rendező: SZABÓ MÁTÉ

3213 Ardelao 2017-08-25 09:41:13 [Válasz erre: 3209 zenebaratmonika 2017-08-25 08:47:55]
A Katókában eljön Budapestre, a már népszerű „Kis gárdahadnagy.“ A Fővárosi Operett Színház szombaton este Stolz Róbertnek, a világhírű zeneszerzőnek egyik legérdekesebb művét állítja a közönség elé. Stolz Róbertet az utóbbi időben különösen kedveli Budapest zenekedvelő népe, amióta a „Zwei Herzen im dreiviertel Takt” melódiáival, valósággal elbűvölte a közönséget. Ma ő a világ egyik legkeresettebb és legtöbbet kereső muzsikusa, aki naponta egész postacsomag számra kapja a megrendeléseket a legkülönbözőbb hangosfilm-vállalatoktól és színházaktól. A Fővárosi Operett Színházban színre kerülő operettje, a Katóka, egyik legsikerültebb alkotása, amely rövidesen, mint hangosfilm is megjelenik. Németországban, ahol bemutatták, a közönség lelkesedése vette vállára. Slágerei már kiszivárogtak a német határokon túlra is, a rádió és a gramofonlemez elvitte mindenfelé és a „Kis gárdahadnagy” már Budapesten is közismert és utcasarkokon is dúdolt sláger. A librettó, amely Stolznak ezer alkalmat ad zenei ötleteinek csillogtatására, egy örökifjú és örökbohó férfiról szól, aki nem hajlandó megkomolyodni. Nagybátyja trükköt eszel ki, becsempész a házba egy elragadó, fiatal titkárnőt, akiről elhiteti, hogy egyik fiatalkori kalandjának emléke. Ebből támadnak azután a mulatságos bonyodalmak, amelyeket a librettista Stolz muzsikájával nyújt át a közönségnek. A Fővárosi Operett Színház új operettjének, a Katókának, Biller Irén a primadonnája, aki külföldi sikerei után most lép először operettben a közönség elé, A többi szereplő Fejes Teri, Somogyi Nusi, Kabos Gyula, Delly Ferenc és Sziklay József. Karmester: Szántó Mihály. Rendező: Szabolcs Ernő. ESTI KURIR, 1931. február 17. (9. Évfolyam, 38. szám) [url] https://www.youtube.com/watch?v=C222jj9EvYM; Adieu mein kleiner Gardeoffizier [/url]

3212 Ardelao 2017-08-25 09:38:49 [Válasz erre: 3209 zenebaratmonika 2017-08-25 08:47:55]
:-)

3211 zenebaratmonika 2017-08-25 08:56:48
Itt pedig Stolz leghíresebb operettje a Salome dalai, ennek bevezető dala a híres induló [url] https://www.youtube.com/watch?v=sV7CAu1z3Vk;salome [/url]

3210 zenebaratmonika 2017-08-25 08:50:43
Kedvenc dalaim tőle [url] https://www.youtube.com/watch?v=cOqoGsBiku4;ötkisnő [/url] [url] https://www.youtube.com/watch?v=vLMhfYdwlOs;KovácsJózsef [/url]

3209 zenebaratmonika 2017-08-25 08:47:55 [Válasz erre: 3208 Ardelao 2017-08-25 06:46:01]
Köszi a megemlékezést. A Budavári Palotakoncerten is műsorra vették Stolz-t, 2016-ban 3 dalt, idén pedig 1 dalt játszottak tőle.

3208 Ardelao 2017-08-25 06:46:01
Születésnapján Robert Stolzra (1880. 08. 25.-1975. 06. 27.) emlékezve HÁROMNEGYED ÜTEMBEN (Írta: Dalos László) Kedvence volt a zene múzsájának: csupa örökzöld dallamot szerzett; kegyeltje volt a sorsnak: két hónap híján 95 évet élt. Robert Stolz , egészen kicsi gyerekként, a gyakran hozzájuk látogató Brahms ölében ült, és amikor szülei már aludni küldték, a nagy kései romantikus zeneszerző neki, a kis Robertnek zongorázta el Bölcsődalát. Tizenkilenc éves, amikor Bécsben marhagulyásebédre (!) hívja meg ifjabb Johann Strauss , a keringőkirály, s a szerény eszem-iszom után fölváltva játszanak keringőket A denevér komponistájának zongoráján. Négy esztendő múlva Brünnben karmesterkedik, s reggelenként öt krajcárért cigarettát hoz neki egy Mizzi Jedliczka nevű színházi kóristalány, akiből később Jeritza Mária lesz. Huszonöt esztendős, amikor a bécsi Theater an der Wien zenekari pulpitusánál vezényelni kezdi A víg özvegyet, és abba sem hagyja az 547. előadásig, bár egy kritika ezt írta: „Lehár Ferenc Víg özvegyének tegnapi ősbemutatójával az operettműfaj végleg meghalt …” Legféltettebb kincse egy ezüst díszítésű ébenfa karmesteri pálca volt, amely „a keringőkirályok jogara” nevet viselte. Joseph Helmesberger ajándékozta Suppénak , ő ifj. Johann Straussnak adta tovább; ezután Adele, az özvegy jóvoltából Lehárhoz került, ő később így nyújtotta át Stolznak: „Kedves Robet, megérdemled ezt a trófeát …” Az ébenfapálcás karmester 1910-ben, harmincesztendős fejjel, megírja első sikeres operettjét (Das Glücksmädel), ráadásul Alexander Girardi , a páratlan színész a főszereplője … Szakítsuk meg az események menetét, s mondjuk el, hogy az eddigiekről és még rengeteg minden másról a páratlanul népszerű osztrák komponista-karmester, Robert Stolz ugyanolyan emberi bájjal mesél a Die ganze Welt ist himmelblau című memoárkötetében, ahogyan szava is hangzottak a rádió mikrofonja előtt másfél-két évtizede Sebestyén János több riportműsorában. Igen, ez ugyanaz a kissé naiv és talán örökké diáklelkű, szeretetre méltó muzsikus, aki több, mint hat évtizeden át örökzöld dallamokkal ajándékozta meg az embereket. Leírt mondataiban is zene bujkál, gyakran háromnegyed ütemű dallam. Mert Stolzról a mai tisztes-őszes-halántékúaknak legelébb is a Zwei Herzen im Dreivierteltakt kezdetű dal jut eszükbe, a Két szív háromnegyed ütemben, a film, amelyben fölhangzott, és amely magyarul a Szívek szimfóniája címet viselte. Ifjabb Strauss és Lehár Ferenc után igazi bécsi keringőt Robert Stolz mert és tudott írni. (Persze, más ritumushoz is értett. Dr. Ralph Bunche , az Egyesült Nemzetek főtitkár-helyettese 1957-ben arra kérte fölt: írjon Egyesült Nemzetek-indulót. Ne háborús marsot, hanem - békeindulót ..) Sok-sok dalt komponált, sok zenés játékot, operettet, rengeteg filmhez írt betétszámokat, kísérőmuzsikát. Egy görögországi utazása ihlette A Madonna rózsái című egyfelvonásos operáját. Memoárkötetének egy helyén ezt írja: „Mozartot mélységesen tisztelem, Wagnert nagyra becsülöm, Verdit határtalanul csodálom, de a szeretetem Puccinié …” Nagy fekete autójában üldözöttek tucatjait csempészte át Hitler Németországából az ideig-óráig még veszélytelen Ausztriába. Ausztria bekebelezésének küszöbén kivette csaknem egymilliós bankbetétjét, egy megbízható ügyvédnek adta át a pénzt, hogy az az elkövetkező nehéz időkben segítse a majdani kitaszítottakat, föld alá szorulókat, barátokat, szerzőtársakat. Ő maga pedig, akár Thomas Mann , az emigrációt válaszotta. Előbb Franciaországba, majd Amerikába ment. Robert Stolz nemcsak melódiát tudott írni: emberként is jelesen vizsgázott a legpróbálóbb időkben. Bécs egyiket sem felejtette el neki, a második világháború befejezése után visszavárta. Stolz 1946-ban visszatért a romok közé, hogy segítsen a város és a lelkek újjáépítésében. Még csaknem három évtized gazdag alkotó szakasza állt előtte. Bécs városa 1970-ben, kilencvenedik születésnapja alkalmából, díszpolgársággal tisztelte meg. Mi minden történt hosszú életében! Hadd említsünk még két élményt. Az első színhelye Berlin, 1924-ben. Stolz egy társaságban van Isadora Duncannel , a táncosnővel, és Szergej Jeszenyinnel . A költő részleteket mond a Pugacsov című drámai költeményéből … A másik az amerikai emigráció egy páratlan epizódja. Látogatás Albert Einsteinnél . A nagy tudós előveszi hegedűjét és – Stolz-dallamokat játszik zeneszerző vendégének. Azután a komponista folytatja a páratlan hangversenyt … Robert Stolz már nem fejezhette be emlékiratait. A feleség, Einzi Stolz írt egy zárórészt a könyvhöz, meghatottan összefoglalva az utolsó éveket. Einzi Stolz nemcsak a memoárkötetet tette teljessé: azon fáradozik, hogy férjének életműve minél több helyen minél több örömöt szerezzen. A minap a budapesti Vigadó Robert Stolz-hangversenyére is eljött. A dallamok, a ritmusok élnek. Őszinteségük, humanizmusok élteti őket. (Ez az írás a Film Színház Muzsika 1986. szeptember 20-i számában jelent meg.) [url] https://www.youtube.com/watch?v=CEURdyWa264;Robert Stolz: Zwei Herzen im Dreivierteltakt – Énekel: Nicolai Gedda és Anneliese Rothenberger [/url]

3207 zenebaratmonika 2017-08-22 20:25:58
Operettszínház Lehár Ferenc: Víg özvegy Lehár Ferenc: Luxemburgrófja Offenbach: Kékszakáll Szirmai Albert: Mágnás Miska Huszka Jenő: Lili bárónő Kálmán Imre: Marica grófnő Kálmán Imre: Csárdáskirálynő Kálmán Imre: Chicagoi hercegnő úgy tudom már Jacobi Sybill nem lesz Erkel Színház Offenbach: Rajnai sellők - nem tudom hogy ez opera e vagy operett, talán a kettő között van valahol...

3206 zenebaratmonika 2017-08-22 20:10:07
[url] https://www.youtube.com/watch?v=GZ3K-nDmLIY;FedakSariSzinha [/url]

3205 zenebaratmonika 2017-08-22 20:08:39
A 23. kerületi soroksári Fedák Sári Színház a jövő évadban több operettet is darabra tűzött: Huszka Jenő: Lilibárőnő Huszka Jenő: Mária főhadnagy Kálmán Imre: Montmartrei ibolya Kálmán Imre: Éljen a szerelem Kálmán Imre: Cigányprímás Ábrahám Pál: Viktória Eisemann Mihály: Egy csók és más semmi Szirmai Albert: Mágnás Miska és emellett a régi 30-as évek filmjeit is vetítik. Nagyon örvendetes ez, még nem voltam ott sose, de napjainkban sajna nem sok színház mondhatja el magáról Budapesten, hogy operettet játszik. József Attila Színház: Csókos asszony Turay Ida Színház: Zsuzsi kisasszony Erkel Színház: Cigánybáró még ezeket találtam.

3204 Búbánat 2017-08-22 11:28:22 [Válasz erre: 3167 Búbánat 2017-07-14 19:24:22]
Szombaton este megnéztem a Cigánybáró-produkciót a Városmajorban. Nem volt rossz előadás, még az éjjel kitört szélvihar és eső előtt idejében hazaértem; amúgy a színpad és a nézőtér fedél alatt van (csak oldalról érhetnék a szereplőket és a nézőket az időjárás szélsőségei) így a kellemes, langyos esti légáramlás miatt nem kellett aggódnunk, hogy pld összedől a díszlet és „elfújja a szél” azt és az operettet… De biztos, ami biztos, Csonka Zsuzsa az előadás kezdete előtt a színpadra érkezve bejelentette nekünk, hogy az előre nem látható időjárási szeszélyek miatt festett vásznak előtt zajlik majd a játék. Egyébként illúziót keltő, tényleg festői színpadképben énekeltek-játszottak a szereplők. Magára a produkcióra nem sok szót vesztegetek: semmilyen tekintetben nem mérhető az Erkel Színházban elmúlt évadban színre hozott Szinetár Miklós-féle Cigánybáró-rendezéshez, de más, emlékezetes, színházi (szabadtéri) előadáséval sem vethető össze: a Városmajori Színpad kis mérete, a zenekari árok és sok minden más szükséges feltétel hiánya miatt egyszerűen nem alkalmas nagyszabású operett-darabok színpadi kiállítására, de arra igen, hogy kevés szereplővel, négy-öt tagú „kórus”, és pár táncossal jelzés szerű díszletek között, de azért igényes jelmezekben, valamint a színpad jobb sarkában elhelyezett kis létszámú (15 fő) zenekarral, áthangszerelve - mintegy átíratban – megvalósítva-megrendezve bármi előadás előadható legyen; akár olyan zenés produkció (operett), mint volt a korábbi években: Bál a Savoyban; A madarász; Lili bárónő; Cigányprímás. Ha sikerül ehhez tehetséges, ismert, népszerű művészeket megnyerni, akkor - úgy gondolják a szervezők - már „eladható” a darab, és a közönség megveszi, mert az ismert hiányosságokat kompenzálja az igény egy nyáresti – a „szabadban de mégis fedél alatt eltölthető” – „kiruccanásra a zöldbe” jeligével szórakozni-kikapcsolódni; ezt tudatosítva magunkban minden más gondolatot félretéve a „hiányérzetünk” a minimálisra csökken… Most Johann Strauss örökbecsű darabjának Jókai-féle romantikája nem lett „kilúgozva” – és ez már eleve nagy szó. A cigánybáró dallamai, a szép melódiák „átjöttek” a fülünkbe, még akkor is, ha a kevéske zenei kíséret, a sok húzás, a dramaturgiai szálak összevonása, a cselekmény „redukálása” hagy kivetni valót maga után… Mégis, Bozsó József rendezése ügyesen áthidalja ezeket az „anomáliákat” és ami történet és látvány a szemünk elé kerül, meg az énekművészek hangján felcsendül, az elismerésre méltó. Látszik, hogy a lelkes közreműködők így is igyekeztek olyan Cigánybáró-produkció élményével, varázsával megajándékozni a szép számú közönséget, akik zsúfolásig megtöltötték a nézőteret; amit „letettek az asztalra” (színpadra) így sem kevés… „Barinkay (Turpinszky Gippert Béla) hazatér Carnero gróffal (Bozsó József), aki átadja részére a birtokot, ami részben romokban, részben a víz alatt áll, ami meg éppen maradt, abban Zsupán (Bátki Fazekas Zoltán) él, aki gazdag, mindenből pénzt tud csinálni és apránként terjeszkedett a Barinkay birtokon, ami már a sajátja. A romos részben cigányok élnek, köztük Czippra (Rikker Mária), és lánya Saffi (Vörös Edit). Czippra „tudta” Barinkay érkezését – megjósolta kártyája. Saffi első látásra beleszeret a férfibe. Zsupán, hogy ne kelljen visszaadnia a birtokot, hozzáadná Arsena lányát, aki viszont szerelmes Ottocarba (Laczó András), ezért kitalálja, hogy csak báróhoz mehet feleségül. Barinkay így fedél nélkül marad. A cigányok befogadják, később vajdának választják, de … A történet még hosszú és bonyolult, de sokan ismerik a Jókai írta történetet.” A szereplőkre nem lehet panaszom, tényleg, a tudásukat, tehetségüket hozták; a dialógusokban és énekszólamaikban hangjuk a hangerősítés (mikroport) alkalmazásával jól hallható volt. Domoszlai Sándor Homonnayként ugyancsak kiváló alakítást nyújtott. Csonka Zsuzsanna amellett, hogy egy „vicces” Mirabella megformálással rukkolt elő, elismerést érdemel a tőle már megszokott, a szereplőkre „varrott” szép jelmezkölteményeiért is, Bozsó József pedig azért is, mert bravúros énekszáma mellett egy sikeres, a közönség szimpátiájától övezett rendezését tapsolhattuk meg az előadás legvégén. A Saffit alakító Vörös Editet és Arsena szerepében Galambos Lillát is „kegyeinkbe” fogadtuk, hiszen játékuk, előadásuk hozták a „kötelezőt”: szép énekhangjukon jól szóltak az operett igényes dalai, ahogyan a nagyobb együttesekben is kitűntek. A címszerepben Turpinszky Gippert Béla kifogástalan énekhangon szólaltatta meg tenorszólamait, megnyerő jelenség volt a színpadon ő is: Barinkay első áriáját, ami az egyik legvirtuózabb operettbelépő az operettirodalomban, magasan a legsikerültebb énekszáma volt az előadásnak. Rikker Mária mint Czippra, Bátki Fazekas Zoltán mint Zsupán ugyancsak elismerésre méltó színpadi jelenségek voltak és énekelnivalójukat is színvonalasan oldották meg. A Farkas Pál irányította kis létszámú élőzenekar (a Váci Szimfonikusok ) érdeme, hogy még ez a „zsugorított” hangszeres apparátus is tudott olyan elfogadható hangzást produkálni, mely az énekesek kíséretét szem előtt tartva, velük együtt, egy klasszikus nagyoperett előadásához szükséges minimum élvezhetőséget produkált úgy, hogy olykor az volt az érzésem, mintha a maximum sem lett volna számukra elérhetetlen – ha úgy adódik, máshol, más színpadi körülmények, nagy zenekari felállás esetén működni...

3203 zenebaratmonika 2017-08-22 08:54:30
[url] http://www.operettenfuehrer.de/index.php/nach-dem-komponisten;operettlap [/url] Ez egy német operett internetes oldal, érdemes nézelődni rajta.

3202 Búbánat 2017-08-19 11:15:59 [Válasz erre: 3167 Búbánat 2017-07-14 19:24:22]
Újra ideírom: Ma este - egyetlen alkalom - a Városmajori Szabadtéri Színpadon: Johann Strauss: A cigánybáró - operett 2017. augusztus 19. szombat 20.00 A Dáma Díva és a Magyar Zenés Színház közös produkciója.

3201 Búbánat 2017-08-14 23:55:45
[url] https://hu-hu.facebook.com/mtvadankoradio/posts/1403560846357818; Beszélgetés Nagy Ibolya énekes-színésszel, a Dankó Rádió szerkesztő-műsorvezetőjével [/url] „A mosoly muzsikusai – Túl az Óperencián” /Megjelent a Keresztény Élet c. hetilapban 2017. augusztus 6-án./ „Kálmán Imre nagyoperettje, a Csárdáskirálynő Túl az Óperencián… című slágerét Nagy Ibolya színpadi előadás keretében soha nem énekelte, hiszen ez a szubrett és a bonviván duettje, ő pedig a primadonna volt a miskolci, a debreceni, a szegedi színházban, az osztrák-magyar koprodukcióban bemutatott Csárdáskirálynő-előadásokon és Szilvia dalait énekelte a hazai és külföldi operett gálákon. Viszont 2012 óta a Dankó Rádióban vezeti, szerkeszti a Túl az Óperencián című zenés színházi magazint….” Részlet az interjúból: […] „– Amikor a Dankó Rádióba került, és elvállalta a műsorvezetést, szerkesztést, azt is vállalta, hogy másokat népszerűsít! – Eleinte szokatlan volt, hogy nem engem kérdeznek, nem én vagyok a középpontban, de elárulok egy nagy titkot, ezt még élvezem is, mert a rádió, a rádiózás egy olyan új világot nyitott ki előttem, melyben parttalanul gazdag az ismeretterjesztés, az érték közvetítés lehetősége. Ezzel is szeretnék jól sáfárkodni. Köszönöm a Teremtőnek, hogy ilyen „tanösvényre” vezérelt. – Tényleg igaz, hogy mindig mosolyog?! - Ez belülről fakad. Ez a lelki alkatom, de dolgozom is érte. Az operett egy csodálatos műfaj, népszerűsítése egy életérzés közvetítése, nem más, mint a mosoly muzsikája, és így mi lehetünk a mosoly muzsikusai. Remélem, akik eljönnek koncertjeinkre, vagy hallgatják a Dankó Rádiói szép nótáit, népdalait, operettjeit, azoknak is mosolyt csalhatunk az arcukra és derűt, örömet, szívükbe, lelkükbe.” […] Nagy örömmel olvastam el a Nagy Ibolyával készített beszélgetés szövegét; akit régóta ismerünk, és a szívünkbe is zártuk, Róla minden hírvonatkozás érdeklődést kelt; így van ezzel a rádióhallgató is, aki szívesen veszi azt is ha kedvenc műsora népszerű vezetőjéről-szerkesztőjéről talál valami érdeklődésre számot tartó olvasnivalót; akinek rádiós műsorában hétről-hétre a művészvilág ismert, jeles személyiségei tárulkoznak ki, ezúttal készségesen vállalta a fordított „szereposztást”: ő maga nyílt meg/ki... És milyen jól tette, hogy személyes gondolatait megosztotta a nyilvánossággal – ami önvallomással is felér(t)! További szeretetet, lelkesedést vált ki belőlünk nemcsak műsora, hanem kedves lénye iránt is. Hálás köszönetem Neki, hogy: "van" - értünk! Nagy Ibolya élvezetes rádiós-beszélgetős, operettműsorát továbbra is várom napról-napra, változatlan érdeklődéssel, „elszánt” figyelemmel, kedvvel.

3200 Búbánat 2017-08-10 15:09:48 [Válasz erre: 3199 Búbánat 2017-08-09 10:18:26]
[url] https://www.facebook.com/452669678109667/photos/a.1544986862211271.1073741863.452669678109667/1544986975544593/?type=3&theater; További fotók [/url] a Budavári Palotakoncert – „Sissi nyomában” – operettestről – a Fischl Mónika nyilvános Facebook oldaláról. (2017. augusztus 5., Oroszlános Udvar)

3199 Búbánat 2017-08-09 10:18:26 [Válasz erre: 3181 Búbánat 2017-07-26 11:13:54]
[url] https://www.facebook.com/Palotakoncert/photos/pcb.1674152852629589/1674151319296409/?type=3&theater; Budavári Palotakoncert 2017 – Fotók I. [/url] [url] https://www.facebook.com/Palotakoncert/photos/pcb.1674146249296916/1674142412630633/?type=3&theater; Budavári Palotakoncert 2017 – Fotók II. [/url] Az Oroszlános Udvarban augusztus 5-én megtartott operettgálát felvette a televízió. A koncertet a Duna TV-én láthatjuk majd jövő vasárnap (augusztus 20.) két részben: 20.00 – 21.00 és a tűzijáték után, 21.35 – 22.35 óra között.

3198 Búbánat 2017-08-01 21:57:28 [Válasz erre: 3167 Búbánat 2017-07-14 19:24:22]
Lesz egy másik szabadtéri Cigánybáró -produkció is augusztusban: korábban említettem Budán, a Városmajort, ahol a szabadtéri színpadon adják elő a Dáma Díva és a Magyar Zenés Színház koprodukciójában Johann Strauss remekét augusztus 19-én. Most találtam rá a Szarvasi Hét rendezvényei között ugyanerre a produkcióra, melynek időpontja: 2017. aug. 4., 20:30 helyszíne: Szarvasi Vízi Színház, Szarvas, Petőfi u. 7, [url] http://www.szarvasihet.hu/event/a-ciganybaro/; A cigánybáró - Szarvasi Vízi Színház [/url] operett két részben – a Magyar Zenés Színház és a Veszprémi Petőfi Színház koprodukciója (A városmajori Cigánybáró előadása szereposztásától némileg eltérő szereplő-gárdával mutatják be Szarvason az operettet.) Szereplők: Barinkay: Turpinszky Gippert Béla Saffi: Vörös Edit Zsupán: Németh Gábor Homonnay: Domoszlai Sándor Czippra: Tas Ildikó Mirabella: Csonka Zsuzsanna Arsena: Galambos Lilla Ottocar: Laczó András Carnero: Bozsó József Díszlet: Szolga István Jelmez: Csonka Zsuzsanna Rendező: Bozsó József

3197 Búbánat 2017-08-01 21:41:40 [Válasz erre: 3196 Búbánat 2017-08-01 21:38:28]
És idén is lesz (augusztusban) "Palotakoncert" fenn a Vár Oroszlános Udvarában...

3196 Búbánat 2017-08-01 21:38:28 [Válasz erre: 3191 zenebaratmonika 2017-08-01 15:37:31]
Régen gyakorta adtak operettkoncerteket, elsősorban a Pesti Vigadóban, de a hetvenes-nyolcvanas években a Magyar Rádió bérletsorozatában nyilvános operett hangversenyek is rendszeresen előfordultak a Rádió 6-os stúdiója mellett "kiruccanva" az MN Művelődési Háza vagy a Csepeli Munkásotthon koncertpódiumára. Voltak tematikus operettestek: Lehár, Kálmán, Huszka, Offenbach, Suppé, Johann Strauss. Ezeket a rádió élőben vagy felvételről sugározta, én többször elmentem ezekre az élő operettkoncertekre, hol a legnevesebb operaénekeseink léptek fel, az MRT Énekkara és Szimfonikus Zenekara közreműködésével, és kiváló karmestereink vezényletével. Az utóbbi évtizedben az Operettszínházban is alkalmanként tartanak operetthangversenyt.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.