vissza a cimoldalra
2017-12-12
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1220)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3859)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60213)
Momus társalgó (6308)
Milyen zenét hallgatsz most? (24990)
Kedvenc előadók (2814)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11198)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (8566)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (419)
Élő közvetítések (6743)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1141)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (570)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (935)
Bartók Béla szellemisége (253)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1202)
Franz Schmidt (2974)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2449)
Jonas Kaufmann (2149)
Berlioz újratemetése (133)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6440)
Kimernya? (2610)
Operett, mint színpadi műfaj (3406)
Tokody Ilona (307)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

416   IVA • előzmény414 2014-11-18 03:39:29
[Gách Marianne] „(Állítása szerint évekkel azelőtt erről a témáról több más lapba is írt.)
Egész olyannyira így volt, hogy nekem apukám említette először a történetet, jóval 1966 előtt.
414   Búbánat • előzmény413 2014-11-17 17:42:23

Kár, hogy ebből a cikkből ugyanúgy hiányzik a Callast pályáján elindító, őt felfedező „magyar-kapcsolat" említése, mint ahogy ennek leírását nem találjuk meg Pierre-Jean Remy Maria Callas című könyvében sem.

Pedig nagyon érdekes az a történet, amit Gách Marianne megírt egykor a (1983-as) Film Színház Muzsikában. (Állítása szerint évekkel azelőtt erről a témáról több más lapba is írt.) Ugyanis dokumentumokkal alátámasztható, hogy 1946-ban a fiatal Callas New Yorkba érkezve mint „baby sitter" alkalmaztatott a még csecsemő Failoni Donatella mellé. (A később zongoraművészi pályát is befutott Donatella ma Oszter Sándor színművész felesége.). Az édesapa, a híres karmester, Sergio Failoni akkoriban meghívást kapott Amerikába vendégszerepelni, és vele tartott felesége, Nelly is babájukkal. Mivel Nelly Failoni mindenhová elkísérte férjét, a próbákra is, ezért Failoni impresszáriójának, Bagarozzinak ajánlatára a New York-i bérelt lakásukba felfogadtak egy fiatal leányt, hogy vigyázzon gyermekükre a távollétükben.
A cikkből megtudjuk – és most idézem Gách Marianne-t -, hogy Failoni egyik nap elrohant, mert énekesnőt keresett a Turandot megszemélyesítésére. Letörten érkezett haza. Az addig mindig csöndes, szerény, gyönyörű szemű, feltűnően kövér fiatal lány megkérdezte: sikerült-e megfelelő énekesnőre akadnia? Failoni nemet intett, mire a lány azt mondta, ő ajánlana valakit. Kicsodát? Magamat, én is énekelek. Mit akar énekelni? Ön Turandotot keresett? Failoni már-már dühbe gurult, azt hitte, a „gyermekgondozónő” gúnyt űz belőle, de aztán felesége kérésére vállalkozott a meghallgatására. Zongorához ült, hogy kísérje, és máris fölhangzott Callas csodálatos hangja. Failoni felugrott és örömében nagyot kiáltott: „fölfedeztem a világ legszebb hangját!”
A későbbiekben a megbetegedett Failoni már nem tudta elvállalni veronai Arénában a Gioconda vezénylését, de levelet írt a fesztivál vezetőjének és főrendezőjének, és figyelmükbe ajánlotta Callast a főszerep éneklésére.
Gách Mariann a cikkben Callas több leveléből idéz, mindegyiknél a megszólítás: „ Cara Nelly”. Három levélről essék itt szó.
Az első, 1949-ben keltezett levelet Buenos Airesből küldte és kétségbeesetten ír Sergio haláláról. Idézet következik: „Drága Nelly, most még inkább megértelek, mert magam is megismerkedtem a szerelemmel, egy hónappal ezelőtt férjhez mentem… De légy erős, bátor, főként a kisgyereked miatt, így lesz méltó a te Sergiódhoz… Csak azt fájlalom, hogy sose ért az a megtiszteltetés és öröm, hogy vele énekelhettem…”

A következő levélben Milánóból arról ír, hogy összeveszett Bagarozzival, aki nyolcvanötezer dollárt követel tőle, amiért énekest faragott belőle. És, hogy „ neki köszönheti Sergióval, a nagy Maestroval való megismerkedést…. Kéri, hogy Nelli írja meg a hiteles történetet. „Tua sempre Maria” (Mindig a te Máriád), ez az aláírás

1962-ben írja Callas: „Con amicizia” – barátsággal fejezi be lemondását, azt, hogy mennyire sajnálja, nincs lehetősége most budapesti vendégszereplésre, és szeretné, ha láthatná az ő Médeáját.

(Sergio Failoni Budapesten halt meg, 1948-ban: Beethoven IX. szimfóniájának dirigálása közben kiesett kezéből a vezénylő pálca.)

Még sok érdekeset tartalmaz ez a Gách Marianne-cikk, mely valójában mint nyílt levél fogalmazódott meg („ Még egyszer Callas-ról - Egy karrier indulása”) Benne a tévé Stúdió ’83 egyik műsorát követően Nelly Failonit szólítja meg, akihez régi baráti kapcsolat fűzi, aki pár héttel korábban a televízióban Petrányi Juditnak nyilatkozott Callassal kapcsolatos emlékeiről. Az akkor és ott elhangzottakat egészíti ki az újságíró részletesen ebben az ismertetett írásában a Film Színház Muzsika hasábjain.
413   -zéta- 2014-10-25 12:50:20
Egy jó kis összefoglaló írás Callasról...
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:30 : Budapest
MÁV Szimfonikus Zenekar Próbaterme

"Búgócsiga 3."
Zenés foglalkozás, zenehallgatás babákkal érkező családok számára

18:00 : Budapest
Erkel Színház

HUMPERDINCK: Jancsi és Juliska

18:00 : Budapest
MÁV Szimfonikus Zenekar Próbaterme

"Szeretethang 3."
Koncert várandós kismamák, és az őket kísérők részére

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Hargitai Géza tanítványai

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Fülei Balázs tanítványai

19:00 : Budapest
RS9 Színház

Paizs Miklós (játék), Kertész Ágnes (hegedû), Szabó Anna (brácsa), Kertész Endre (gordonka)
Don Giovanni "ujjbábopera"

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Meláth Andrea (ének), Horn András (klarinét), Farkas Katalin (hegedű), Ittzés Gergely, Fülep Márk, Drahos Béla (fuvola) és növendékei, Nagy Izabella, Kovács Eszter, Ruskó Rózsa, Tóth Ágnes (fuvola)
"Gábor József emlékhangverseny"
Bach, Mozart, Roussel, Hue, Jolivet, Bartók, Orbán György művei

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Andrew Tyson (zongora)
SCHUBERT: A-dúr szonáta, D. 664
CHOPIN: cisz-moll mazurka, op. 50
CHOPIN: Desz-dúr mazurka, op. 30
CHOPIN: C-dúr mazurka, op. 33
CHOPIN: Asz-dúr ballada
ALBÉNIZ: Ibéria-szvit
LISZT: Spanyol rapszódia

20:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Bajári Levente és partnere
Vox Humana Kórus (karigazgató: Sándor Bence) Óbudai Danubia Zenekar Vezényel: Hámori Máté
"Klasszikus karácsony 2017"
Békebeli advent
GLINKA: Ruszlán és Ludmilla – nyitány
CSAJKOVSZKIJ: Diótörő-szvit, op. 71a
HÄNDEL: Messiás, HWV 56 – nyitókórus
SAINT-SAËNS: 3. (c-moll) szimfónia, op. 78 („Orgona”) – II. tétel
ELGAR: Vonósszerenád, Op.20
MOZART: Ave verum corpus, K. 618
Nosztalgia karácsony – egyveleg:
Pásztorok, pásztorok; A kis Jézus megszületett; Karácsonynak éjszakáján; Hull a pelyhes, Kis karácsony
09:30 : Szombathely
Bartók Terem

"Karácsonyi ünnepvárás"
ismétlés: 10:45

18:00 : Szentendre
Városháza díszterme

A Vujcsics Tihamér Zeneiskola népzene tanszaka
"Adventi népzenei koncert"

21:00 : Pécs
Kodály Központ

Pannon Filharmonikusok
Bősze Ádám − házigazda
Vezényel: Vajda Gergely
"Angol nyelvű beavató koncert"
Dohnányi Ernő: Szimfonikus percek, op.36
Richard Strauss: Till Eulenspiegel vidám csínyjei
A mai nap
született:
1896 • Ádám Jenő, zeneszerző, kóruskarnagy, zenepedagógus († 1982)
1947 • Pászthy Júlia, énekes
elhunyt:
1956 • Geyer Stefi, hegedűs (sz. 1881)
1963 • Rösler Endre, énekes (sz. 1904)