vissza a cimoldalra
2018-07-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60969)
Momus társalgó (6348)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2278)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4053)
Társművészetek (1259)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11286)
A csapos közbeszól (95)

A díjakról általában (1033)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (951)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4309)
Operett, mint színpadi műfaj (3648)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (633)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2811)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (746)
Élő közvetítések (7310)
Balett-, és Táncművészet (5534)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1443)
Franz Schmidt (3156)
Gaetano Donizetti (951)
Miklósa Erika (1224)
Kedvenc magyar operaelőadók (1085)
Momus-játék (5503)
Kimernya? (2729)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

416   IVA • előzmény414 2014-11-18 03:39:29
[Gách Marianne] „(Állítása szerint évekkel azelőtt erről a témáról több más lapba is írt.)
Egész olyannyira így volt, hogy nekem apukám említette először a történetet, jóval 1966 előtt.
414   Búbánat • előzmény413 2014-11-17 17:42:23

Kár, hogy ebből a cikkből ugyanúgy hiányzik a Callast pályáján elindító, őt felfedező „magyar-kapcsolat" említése, mint ahogy ennek leírását nem találjuk meg Pierre-Jean Remy Maria Callas című könyvében sem.

Pedig nagyon érdekes az a történet, amit Gách Marianne megírt egykor a (1983-as) Film Színház Muzsikában. (Állítása szerint évekkel azelőtt erről a témáról több más lapba is írt.) Ugyanis dokumentumokkal alátámasztható, hogy 1946-ban a fiatal Callas New Yorkba érkezve mint „baby sitter" alkalmaztatott a még csecsemő Failoni Donatella mellé. (A később zongoraművészi pályát is befutott Donatella ma Oszter Sándor színművész felesége.). Az édesapa, a híres karmester, Sergio Failoni akkoriban meghívást kapott Amerikába vendégszerepelni, és vele tartott felesége, Nelly is babájukkal. Mivel Nelly Failoni mindenhová elkísérte férjét, a próbákra is, ezért Failoni impresszáriójának, Bagarozzinak ajánlatára a New York-i bérelt lakásukba felfogadtak egy fiatal leányt, hogy vigyázzon gyermekükre a távollétükben.
A cikkből megtudjuk – és most idézem Gách Marianne-t -, hogy Failoni egyik nap elrohant, mert énekesnőt keresett a Turandot megszemélyesítésére. Letörten érkezett haza. Az addig mindig csöndes, szerény, gyönyörű szemű, feltűnően kövér fiatal lány megkérdezte: sikerült-e megfelelő énekesnőre akadnia? Failoni nemet intett, mire a lány azt mondta, ő ajánlana valakit. Kicsodát? Magamat, én is énekelek. Mit akar énekelni? Ön Turandotot keresett? Failoni már-már dühbe gurult, azt hitte, a „gyermekgondozónő” gúnyt űz belőle, de aztán felesége kérésére vállalkozott a meghallgatására. Zongorához ült, hogy kísérje, és máris fölhangzott Callas csodálatos hangja. Failoni felugrott és örömében nagyot kiáltott: „fölfedeztem a világ legszebb hangját!”
A későbbiekben a megbetegedett Failoni már nem tudta elvállalni veronai Arénában a Gioconda vezénylését, de levelet írt a fesztivál vezetőjének és főrendezőjének, és figyelmükbe ajánlotta Callast a főszerep éneklésére.
Gách Mariann a cikkben Callas több leveléből idéz, mindegyiknél a megszólítás: „ Cara Nelly”. Három levélről essék itt szó.
Az első, 1949-ben keltezett levelet Buenos Airesből küldte és kétségbeesetten ír Sergio haláláról. Idézet következik: „Drága Nelly, most még inkább megértelek, mert magam is megismerkedtem a szerelemmel, egy hónappal ezelőtt férjhez mentem… De légy erős, bátor, főként a kisgyereked miatt, így lesz méltó a te Sergiódhoz… Csak azt fájlalom, hogy sose ért az a megtiszteltetés és öröm, hogy vele énekelhettem…”

A következő levélben Milánóból arról ír, hogy összeveszett Bagarozzival, aki nyolcvanötezer dollárt követel tőle, amiért énekest faragott belőle. És, hogy „ neki köszönheti Sergióval, a nagy Maestroval való megismerkedést…. Kéri, hogy Nelli írja meg a hiteles történetet. „Tua sempre Maria” (Mindig a te Máriád), ez az aláírás

1962-ben írja Callas: „Con amicizia” – barátsággal fejezi be lemondását, azt, hogy mennyire sajnálja, nincs lehetősége most budapesti vendégszereplésre, és szeretné, ha láthatná az ő Médeáját.

(Sergio Failoni Budapesten halt meg, 1948-ban: Beethoven IX. szimfóniájának dirigálása közben kiesett kezéből a vezénylő pálca.)

Még sok érdekeset tartalmaz ez a Gách Marianne-cikk, mely valójában mint nyílt levél fogalmazódott meg („ Még egyszer Callas-ról - Egy karrier indulása”) Benne a tévé Stúdió ’83 egyik műsorát követően Nelly Failonit szólítja meg, akihez régi baráti kapcsolat fűzi, aki pár héttel korábban a televízióban Petrányi Juditnak nyilatkozott Callassal kapcsolatos emlékeiről. Az akkor és ott elhangzottakat egészíti ki az újságíró részletesen ebben az ismertetett írásában a Film Színház Muzsika hasábjain.
413   -zéta- 2014-10-25 12:50:20
Egy jó kis összefoglaló írás Callasról...
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

17:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"A II. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny nyitókoncertje"
Fesztiválakadémia Budapest
BARTÓK: 44 duó két hegedűre, BB 104 (részletek)
Kokas Katalin, Kelemen Barnabás (hegedű)
MENDELSSOHN: d-moll hegedűverseny
Tóth Kristóf (hegedű), Anima Musicae Kamarazenekar (művészeti vezető: G. Horváth László)
SCHNITTKE: Concerto grosso, No. 1
Shlomo Mintz, Kelemen Barnabás (hegedű), Dinyés Soma (csembaló, preparált zongora), Anima Musicae Kamarazenekar (művészeti vezető: G. Horváth László)
Vezényel: Jan Latham-Koenig

20:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

„Amikor leszáll az éj”
A Fesztiválakadémia Budapest nyitókoncertje
SAINT-SAENS: Violons dans le soir
Horti Lilla (szoprán); Natalia Lomeiko (hegedű); Balog József (zongora); Molnár Piroska (vers)
POPPER: Requiem, Op. 66
Danjulo Ishizaka, Natalie Clein, Jan-Erik Gustafsson (cselló); Balog József (zongora)
MOZART: g-moll vonósötös (K. 516)
Kelemen Barnabás, Kokas Katalin (hegedű); Yuri Zhislin, Dmitry Smirnov (brácsa); Jan-Erik Gustafsson (cselló)
J.S. BACH: „Mein gläubiges Herze” – ária a BWV 68-as kantátából
Horti Lilla (szoprán); Dmitry Smirnov (hegedű); Philippe Tondre (oboa); Lakatos György (fagott); Dinyés Soma (csembaló)
SOSZTAKOVICS: d-moll cselló–zongora szonáta, Op. 40
Fenyő László (cselló); Diana Ketler (zongora)

20:30 : Budapest
Vajdahunyadvár

Közreműködik: Radnóti Katalin (fuvola), Kiovics Okszáná (hegedű), Szabadfi Mónika (csembalo)
Semmelweis Vegyeskar (karigazgató: Oláh Márta)
Musica Sonora Kamarazenekar
Vezényel: Illényi Péter
J.S. BACH: V. Brandenburgi verseny BWV 1050
VIVALDI: Gloria RV 589
SCHUBERT: Esz-dúr mise D. 950
A mai nap
született:
1866 • Francesco Cilea, zeneszerző († 1950)
1944 • Maria Joao Pires, zongorista
elhunyt:
1757 • Domenico Scarlatti, zeneszerző (sz. 1685)
1969 • Kemény Egon, zeneszerző (sz: 1905)