vissza a cimoldalra
2018-02-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3943)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60480)
Kedvenc előadók (2820)
Társművészetek (1232)
Milyen zenét hallgatsz most? (24995)
Haladjunk tovább... (207)
Momus társalgó (6308)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11226)
A csapos közbeszól (95)

Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1205)
Élő közvetítések (6924)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (630)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1322)
Franz Schmidt (3063)
Jonas Kaufmann (2170)
Ilosfalvy Róbert (791)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2611)
Pantheon (2181)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4181)
Palcsó Sándor (203)
Operett, mint színpadi műfaj (3522)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (640)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6520)
Simándy József - az örök tenor (516)
Komlóssy Erzsébet (35)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

416   IVA • előzmény414 2014-11-18 03:39:29
[Gách Marianne] „(Állítása szerint évekkel azelőtt erről a témáról több más lapba is írt.)
Egész olyannyira így volt, hogy nekem apukám említette először a történetet, jóval 1966 előtt.
414   Búbánat • előzmény413 2014-11-17 17:42:23

Kár, hogy ebből a cikkből ugyanúgy hiányzik a Callast pályáján elindító, őt felfedező „magyar-kapcsolat" említése, mint ahogy ennek leírását nem találjuk meg Pierre-Jean Remy Maria Callas című könyvében sem.

Pedig nagyon érdekes az a történet, amit Gách Marianne megírt egykor a (1983-as) Film Színház Muzsikában. (Állítása szerint évekkel azelőtt erről a témáról több más lapba is írt.) Ugyanis dokumentumokkal alátámasztható, hogy 1946-ban a fiatal Callas New Yorkba érkezve mint „baby sitter" alkalmaztatott a még csecsemő Failoni Donatella mellé. (A később zongoraművészi pályát is befutott Donatella ma Oszter Sándor színművész felesége.). Az édesapa, a híres karmester, Sergio Failoni akkoriban meghívást kapott Amerikába vendégszerepelni, és vele tartott felesége, Nelly is babájukkal. Mivel Nelly Failoni mindenhová elkísérte férjét, a próbákra is, ezért Failoni impresszáriójának, Bagarozzinak ajánlatára a New York-i bérelt lakásukba felfogadtak egy fiatal leányt, hogy vigyázzon gyermekükre a távollétükben.
A cikkből megtudjuk – és most idézem Gách Marianne-t -, hogy Failoni egyik nap elrohant, mert énekesnőt keresett a Turandot megszemélyesítésére. Letörten érkezett haza. Az addig mindig csöndes, szerény, gyönyörű szemű, feltűnően kövér fiatal lány megkérdezte: sikerült-e megfelelő énekesnőre akadnia? Failoni nemet intett, mire a lány azt mondta, ő ajánlana valakit. Kicsodát? Magamat, én is énekelek. Mit akar énekelni? Ön Turandotot keresett? Failoni már-már dühbe gurult, azt hitte, a „gyermekgondozónő” gúnyt űz belőle, de aztán felesége kérésére vállalkozott a meghallgatására. Zongorához ült, hogy kísérje, és máris fölhangzott Callas csodálatos hangja. Failoni felugrott és örömében nagyot kiáltott: „fölfedeztem a világ legszebb hangját!”
A későbbiekben a megbetegedett Failoni már nem tudta elvállalni veronai Arénában a Gioconda vezénylését, de levelet írt a fesztivál vezetőjének és főrendezőjének, és figyelmükbe ajánlotta Callast a főszerep éneklésére.
Gách Mariann a cikkben Callas több leveléből idéz, mindegyiknél a megszólítás: „ Cara Nelly”. Három levélről essék itt szó.
Az első, 1949-ben keltezett levelet Buenos Airesből küldte és kétségbeesetten ír Sergio haláláról. Idézet következik: „Drága Nelly, most még inkább megértelek, mert magam is megismerkedtem a szerelemmel, egy hónappal ezelőtt férjhez mentem… De légy erős, bátor, főként a kisgyereked miatt, így lesz méltó a te Sergiódhoz… Csak azt fájlalom, hogy sose ért az a megtiszteltetés és öröm, hogy vele énekelhettem…”

A következő levélben Milánóból arról ír, hogy összeveszett Bagarozzival, aki nyolcvanötezer dollárt követel tőle, amiért énekest faragott belőle. És, hogy „ neki köszönheti Sergióval, a nagy Maestroval való megismerkedést…. Kéri, hogy Nelli írja meg a hiteles történetet. „Tua sempre Maria” (Mindig a te Máriád), ez az aláírás

1962-ben írja Callas: „Con amicizia” – barátsággal fejezi be lemondását, azt, hogy mennyire sajnálja, nincs lehetősége most budapesti vendégszereplésre, és szeretné, ha láthatná az ő Médeáját.

(Sergio Failoni Budapesten halt meg, 1948-ban: Beethoven IX. szimfóniájának dirigálása közben kiesett kezéből a vezénylő pálca.)

Még sok érdekeset tartalmaz ez a Gách Marianne-cikk, mely valójában mint nyílt levél fogalmazódott meg („ Még egyszer Callas-ról - Egy karrier indulása”) Benne a tévé Stúdió ’83 egyik műsorát követően Nelly Failonit szólítja meg, akihez régi baráti kapcsolat fűzi, aki pár héttel korábban a televízióban Petrányi Juditnak nyilatkozott Callassal kapcsolatos emlékeiről. Az akkor és ott elhangzottakat egészíti ki az újságíró részletesen ebben az ismertetett írásában a Film Színház Muzsika hasábjain.
413   -zéta- 2014-10-25 12:50:20
Egy jó kis összefoglaló írás Callasról...
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-kukacok akadémiája"

10:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

"Liszt-kukacok akadémiája"
Jazz játszótér

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Prunyi Ilona (zongora), Kertesi Ingrid (ének)
Berecz Mihály (zongora)
ARANY: Két dal Petőfi verseire – A toronyban delet harangoznak; Éji dal
SIMONFFY: Tarka madár; Te vagy barna kislány
EGRESSY: Ereszkedik le a felhő; Két magyar nóta
LISZT: Magyar történelmi arcképek – Mosonyi Mihály
MOSONYI: Tanulmány
LISZT: A magyarok Istene
LISZT: Petőfi szellemének
FARKAS: Szeretlek, kedvesem
SZERVÁNSZKY: Száll a felhő
SUGÁR: Reszket a bokor
KODÁLY: Négy dal – 1. Haja, haja
MIHALOVICH: Két ária a Toldi szerelme című operából
ÁBRÁNYI: Ábránd – magyar népdalok felett
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 7. Funérailles

15:00 : Budapest
Erkel Színház, Bernáth Büfé

az Opera Zenekarának művészei
"Zenekari hangversenyek - Kamarazenei koncertek"
"Wagner nyomában II.
BRUCKNER: F-dúr vonósötös – Adagio
SCHÖNBERG: Dalok – válogatás
SCHÖNBERG: Kamaraszimfónia

15:00 : Budapest
MűPa, Üvegterem

Kolonits Klára, Cseh Antal (ének)
Budapesti Vonósok
Koncertmester: Pilz János
"Operajátszóház"
MOZART: Figaro házassága

15:00 : Budapest
Operettszínház

OFFENBACH: Kékszakáll

16:00 : Budapest
Nemzeti Múzeum

Hye Jin Kim (hárfa)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Ender Sakpinar
MOZART: 1. szimfónia
SPOHR: Fantázia
DEBUSSY: Danse sacrée et profane
RAVEL: Bevezetés és Allegro

18:00 : Budapest
Erkel Színház

OFFENBACH: A rajnai sellő

18:00 : Budapest
A Nemzeti Filharmonikusok próbaterme

Horváth Béla (oboa)
Papp Dániel, Miczki Rita, Szabó Krisztina, Sárosi Péter, Bali Gábor
(hegedű), Balogh Enikő, Mohácsi Gyula, Kökényessy Zoltán (brácsa)
Deák György, Bajner Zsuzsanna (cselló), Sztankov Iván (nagybőgő)
Hamar Zsolt (csembaló)
Móré Irén, Kovács Imre, Embey-Isztin Zsófia (fuvola)
Szatmári Zsolt (klarinét), Borbély Balázs (kürt), Bokor Pál (fagott), Sipkay Deborah (hárfa)
Batta András (házigazda)
"Próbatermi vendégség"
J.S. BACH: F-dúr oboaverseny, BWV 1053R
REGER: G-dúr szerenád, Op.141a
HAAS: Fúvósötös, Op.10
TOURNIER: Szvit, Op.34
CSAJKOVSZKIJ: D-dúr vonósnégyes, Op.11

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sennu Laine (cselló)
A Szent István Király Szakgimnázium Fúvószenekara
Vezényel: Makovecz Pál
SMETANA: Moldva
RÁNKI: Varázsital - szvit
HIDAS: Fantázia csellóra és fúvósokra
LISZT: Hunok csatája

18:30 : Budapest
MűPa, Fesztiválszínház

"Metropolitan-operaközvetítések a Müpában 2017/18"
PUCCINI: Bohémélet

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Kupolaterem

"TERA – kísértés 13 képben"
A Zeneakadémia hallgatóinak előadása az Új Nemzeti Kiválóság Program keretében

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Baráth András (zongora)

19:00 : Budapest
Operettszínház

OFFENBACH: Kékszakáll

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Andreas Ottensamer (klarinét)
Kelemen Kvartett:
Kelemen Barnabás, Kokas Katalin (hegedű), Homoki Gábor (brácsa), Fenyő László (cselló)
DVOŘÁK: Ciprusok – vonósnégyes-ciklus
MOZART: 17. (B-dúr) vonósnégyes, K. 458 („Vadászat”)
BRAHMS: h-moll klarinétötös, Op.115

20:00 : Budapest
Budavári Mátyás-templom

Magyar Virtuózok Kamarazenekar
19:00 : Felsőőr
Messe Oberwart

"Kárpát-Haza OperaTúra"
ERKEL: Hunyadi László

19:00 : Gödöllő
Művészetek Háza

Cserna Ildikó szoprán
Gödöllői Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Horváth Gábor
WAGNER: Trisztán és Izolda előjáték, Izolda szerelmi halála
WAGNER: Wesendonck dalok
CSAJKOVSZKIJ: IV. szimfónia
A mai nap
történt:
1607 • Monteverdi Orfeójának bemutatója (Firenze)
született:
1842 • Arrigo Boito, zeneszerző, librettista († 1918)
1934 • Renata Scotto, énekes
elhunyt:
1704 • Marc-Antoine Charpentier, zeneszerző (sz. 1643)