vissza a cimoldalra
2018-07-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60950)
Momus társalgó (6347)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4053)
Társművészetek (1259)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11286)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (9427)
Operett, mint színpadi műfaj (3634)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2805)
Balett-, és Táncművészet (5528)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (939)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4306)
Palcsó Sándor (220)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1441)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2603)
Élő közvetítések (7302)
Jonas Kaufmann (2260)
Erkel Ferenc (1048)
Franz Schmidt (3154)
Kimernya? (2722)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (742)
Lehár Ferenc (636)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

414   Búbánat • előzmény413 2014-11-17 17:42:23

Kár, hogy ebből a cikkből ugyanúgy hiányzik a Callast pályáján elindító, őt felfedező „magyar-kapcsolat" említése, mint ahogy ennek leírását nem találjuk meg Pierre-Jean Remy Maria Callas című könyvében sem.

Pedig nagyon érdekes az a történet, amit Gách Marianne megírt egykor a (1983-as) Film Színház Muzsikában. (Állítása szerint évekkel azelőtt erről a témáról több más lapba is írt.) Ugyanis dokumentumokkal alátámasztható, hogy 1946-ban a fiatal Callas New Yorkba érkezve mint „baby sitter" alkalmaztatott a még csecsemő Failoni Donatella mellé. (A később zongoraművészi pályát is befutott Donatella ma Oszter Sándor színművész felesége.). Az édesapa, a híres karmester, Sergio Failoni akkoriban meghívást kapott Amerikába vendégszerepelni, és vele tartott felesége, Nelly is babájukkal. Mivel Nelly Failoni mindenhová elkísérte férjét, a próbákra is, ezért Failoni impresszáriójának, Bagarozzinak ajánlatára a New York-i bérelt lakásukba felfogadtak egy fiatal leányt, hogy vigyázzon gyermekükre a távollétükben.
A cikkből megtudjuk – és most idézem Gách Marianne-t -, hogy Failoni egyik nap elrohant, mert énekesnőt keresett a Turandot megszemélyesítésére. Letörten érkezett haza. Az addig mindig csöndes, szerény, gyönyörű szemű, feltűnően kövér fiatal lány megkérdezte: sikerült-e megfelelő énekesnőre akadnia? Failoni nemet intett, mire a lány azt mondta, ő ajánlana valakit. Kicsodát? Magamat, én is énekelek. Mit akar énekelni? Ön Turandotot keresett? Failoni már-már dühbe gurult, azt hitte, a „gyermekgondozónő” gúnyt űz belőle, de aztán felesége kérésére vállalkozott a meghallgatására. Zongorához ült, hogy kísérje, és máris fölhangzott Callas csodálatos hangja. Failoni felugrott és örömében nagyot kiáltott: „fölfedeztem a világ legszebb hangját!”
A későbbiekben a megbetegedett Failoni már nem tudta elvállalni veronai Arénában a Gioconda vezénylését, de levelet írt a fesztivál vezetőjének és főrendezőjének, és figyelmükbe ajánlotta Callast a főszerep éneklésére.
Gách Mariann a cikkben Callas több leveléből idéz, mindegyiknél a megszólítás: „ Cara Nelly”. Három levélről essék itt szó.
Az első, 1949-ben keltezett levelet Buenos Airesből küldte és kétségbeesetten ír Sergio haláláról. Idézet következik: „Drága Nelly, most még inkább megértelek, mert magam is megismerkedtem a szerelemmel, egy hónappal ezelőtt férjhez mentem… De légy erős, bátor, főként a kisgyereked miatt, így lesz méltó a te Sergiódhoz… Csak azt fájlalom, hogy sose ért az a megtiszteltetés és öröm, hogy vele énekelhettem…”

A következő levélben Milánóból arról ír, hogy összeveszett Bagarozzival, aki nyolcvanötezer dollárt követel tőle, amiért énekest faragott belőle. És, hogy „ neki köszönheti Sergióval, a nagy Maestroval való megismerkedést…. Kéri, hogy Nelli írja meg a hiteles történetet. „Tua sempre Maria” (Mindig a te Máriád), ez az aláírás

1962-ben írja Callas: „Con amicizia” – barátsággal fejezi be lemondását, azt, hogy mennyire sajnálja, nincs lehetősége most budapesti vendégszereplésre, és szeretné, ha láthatná az ő Médeáját.

(Sergio Failoni Budapesten halt meg, 1948-ban: Beethoven IX. szimfóniájának dirigálása közben kiesett kezéből a vezénylő pálca.)

Még sok érdekeset tartalmaz ez a Gách Marianne-cikk, mely valójában mint nyílt levél fogalmazódott meg („ Még egyszer Callas-ról - Egy karrier indulása”) Benne a tévé Stúdió ’83 egyik műsorát követően Nelly Failonit szólítja meg, akihez régi baráti kapcsolat fűzi, aki pár héttel korábban a televízióban Petrányi Juditnak nyilatkozott Callassal kapcsolatos emlékeiről. Az akkor és ott elhangzottakat egészíti ki az újságíró részletesen ebben az ismertetett írásában a Film Színház Muzsika hasábjain.
413   -zéta- 2014-10-25 12:50:20
Egy jó kis összefoglaló írás Callasról...
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1960 • Dawn Upshaw, énekes
elhunyt:
1998 • Lamberto Gardelli, karmester (sz. 1915)