vissza a cimoldalra
2020-09-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

A MET felvételei (1213)
Társművészetek (2096)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4936)
Régizene (4459)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4110)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (309)
Callas (454)
Bartók Béla szellemisége (284)
Bartók Béla (1881-1945) (218)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2061)
Franz Schmidt (3692)
Eiffel Műhelyház (293)
Jazz (80)
Bartók Rádió (780)
Opernglas, avagy operai távcső... (20660)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62451)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

675   tiramisu • előzmény674 2013-09-15 17:08:55
Nem mondod? :-)
674   zalbarna • előzmény673 2013-09-15 14:36:44
Az egyik nem zárja ki a másikat, csak a másik az egyiket...:)
673   tiramisu • előzmény670 2013-09-15 13:35:05
Miről szól hűségről vagy szexről?
Miért a kettő kizárja egymást?
:-)
670   Búbánat 2013-05-23 00:08:21
Monthy Piton káosza és Ariadné
Operakritika

Magyar Nemzet, 2013. május 22., Kiss Eszter Veronika

„Nagy kérdés, hogy Ariadné eredeti szövegkönyve a hűségről vagy a szexről szól-e. Rendezői körökben divat újabban az utóbbira szavazni.

Értem én, hogy ma már a filmekben nincs szerelmi jelenet szexuális aktus nélkül, s a filmipar óriási hatással bír a magukat halandónak aposztrofáló rendezőkre, de attól még egy lelki síkon játszódó konfliktus, a hűség értelmének kérdése nem csak testi viszonylatban értelmezhető. Sőt, a Strauss- Hofmannsthal-darab sokkal inkább a lélekre koncentrál. Lehet persze prűdségként is felfogni, ha az ember nem érti, miért kell a háttérben hosszú sorban érkeznie a testszínű latexbe öltöztetett férfi statisztáknak, akik saját intim testrészükkel vannak elfoglalva; de azt sem érti, hogy a polip karjai, amelyek fogva tartják Ariadnét, miért késztetik a legtöbb szereplőt arra, hogy azokat a lába közé véve nemi aktust imitáljon. Talán illő lett volna kitenni a korhatárkarikát.

Rácz Rita azonban bizonyított, mert noha még nem ülepedett le benne tökéletesen a szerep összes hangi lehetősége, jó úton halad az ideális Zerbinetta felé. Vizin Viktória a komponista szerepében szintén jó választás, idővel a szerep egyik legjobb megformálójává válhat. Szabóki Tünde máris kész Ariadné, sokkal összetettebb az éneke, és többet árul el az eredeti Strauss- Hofmannsthal-koncepcióból, mint az egész rendezés együttvéve. Thomas Piffka egyszerű és hatásos Bacchusa meggyőző. A bohócok közül Szegedi Csaba kap a szereptől nagyobb lehetőséget, és él is vele, Cser Krisztián mély regiszterével tűnik ki.

A hosszú szereplőlista felsorolásától eltekintenék: mindenki jó zenei teljesítményt nyújtott. A zenekar és Héja Domonkos karmester is, így csak azt bánom, hogy nem tartottam végig csukva a szemem, mert Anger Ferenc rendező szinte tudatosan arra tört, hogy szétzúzza a zeneileg szépen felépített koncepciót. Zöldy Z. Gergely jelmezei kifejezetten visszataszítóak. Leginkább Szabóki Tündét sajnáltam, akit krétai királylány létére banyának maszkírozta. Ráadásul rengeteg felvetett rendezői ötlet félbemaradt, torzóként zavarta a cselekmény folyamatát. Ilyen volt a zenekari részekhez vetített film, amelyben Szabóki hol Ariadnét, hol Pasziphaét alakította, amint Minotauroszt megszüli, de ugyanilyen volt a bevezető rész is, ahol minden második szereplőt – a cselekménytől eltérően – komikusan kivégeztek.

Venekei Marianna koreográfiái nem is tudtak érvényesülni ebben a Monthy Piton-jellegű káoszban. Összhang nem volt zene és látvány között. Erőlködés helyett mindenki jobban járt volna, ha koncertszerűen adják elő a művet."

(Richard Strauss: Ariadné Naxosban – premier. Operaház, 2013. május 17.)
Hírek
• Most Budapesten is ingyen hallhatják a Fesztiválzenekart
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Noma Riho (csembaló)
Csizmadi Kinga (fuvola)
Ábrahám Consort (művészeti vezető és koncertmester: Ábrahám Márta)
Noma Riho csembaló MA diplomakoncertje
Sweelinck: Variációk a Mein junges Leben hat ein End című dallamra, SwWV 324
Couperin: Pièces de clavecin, 4. kötet – 25. ordre
Haydn: 50. (D-dúr) zongoraszonáta, Hob. XVI:37
Françaix: L’Insectarium
C. Ph. E. Bach: G-dúr („Hamburgi”) szonáta fuvolára és basso continuóra, Wq 133
J. S. Bach: d-moll csembalóverseny, BWV 1052

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Bretz Gábor (basszus)
Budapesti Vonósok (koncertmester: Pilz János, művészeti vezető: Botvay Károly)
Vivaldi: L’Olimpiade, RV 725 – Nyitány
J. S. Bach: Ich habe genug – kantáta, BWV 82
C. P. E. Bach: e-moll szimfónia, Wq 178
Mozart: Figaro házassága, K. 427 – Nyitány
Mozart: „Non più andrai” – Figaro áriája a Figaro házassága első felvonásából
Beethoven: „Hat man nicht auch Gold beineben” – Rocco áriája a Fidelio első felvonásából
Mozart: Madamina! Il catalago è questo – Leporello Regiszter-áriája a Don Giovanni első felvonásából
Mozart: 33. (B-dúr) szimfónia, K. 319
A mai nap
elhunyt:
1991 • Miles Davis, jazz-muzsikus (sz. 1926)