vissza a cimoldalra
2020-10-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11562)
A csapos közbeszól (95)

Lehár Ferenc (727)
Pantheon (2744)
Régizene (4765)
Kimernya? (3824)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4964)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4146)
Társművészetek (2196)
Erkel Színház (10734)
Operett, mint színpadi műfaj (4567)
Hibajelenségek - fejlesztési napló (35)
Franz Schmidt (3710)
Kolonits Klára (1184)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1454)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2080)
Élő közvetítések (8514)
Melis György (269)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

674   zalbarna • előzmény673 2013-09-15 14:36:44
Az egyik nem zárja ki a másikat, csak a másik az egyiket...:)
673   tiramisu • előzmény670 2013-09-15 13:35:05
Miről szól hűségről vagy szexről?
Miért a kettő kizárja egymást?
:-)
670   Búbánat 2013-05-23 00:08:21
Monthy Piton káosza és Ariadné
Operakritika

Magyar Nemzet, 2013. május 22., Kiss Eszter Veronika

„Nagy kérdés, hogy Ariadné eredeti szövegkönyve a hűségről vagy a szexről szól-e. Rendezői körökben divat újabban az utóbbira szavazni.

Értem én, hogy ma már a filmekben nincs szerelmi jelenet szexuális aktus nélkül, s a filmipar óriási hatással bír a magukat halandónak aposztrofáló rendezőkre, de attól még egy lelki síkon játszódó konfliktus, a hűség értelmének kérdése nem csak testi viszonylatban értelmezhető. Sőt, a Strauss- Hofmannsthal-darab sokkal inkább a lélekre koncentrál. Lehet persze prűdségként is felfogni, ha az ember nem érti, miért kell a háttérben hosszú sorban érkeznie a testszínű latexbe öltöztetett férfi statisztáknak, akik saját intim testrészükkel vannak elfoglalva; de azt sem érti, hogy a polip karjai, amelyek fogva tartják Ariadnét, miért késztetik a legtöbb szereplőt arra, hogy azokat a lába közé véve nemi aktust imitáljon. Talán illő lett volna kitenni a korhatárkarikát.

Rácz Rita azonban bizonyított, mert noha még nem ülepedett le benne tökéletesen a szerep összes hangi lehetősége, jó úton halad az ideális Zerbinetta felé. Vizin Viktória a komponista szerepében szintén jó választás, idővel a szerep egyik legjobb megformálójává válhat. Szabóki Tünde máris kész Ariadné, sokkal összetettebb az éneke, és többet árul el az eredeti Strauss- Hofmannsthal-koncepcióból, mint az egész rendezés együttvéve. Thomas Piffka egyszerű és hatásos Bacchusa meggyőző. A bohócok közül Szegedi Csaba kap a szereptől nagyobb lehetőséget, és él is vele, Cser Krisztián mély regiszterével tűnik ki.

A hosszú szereplőlista felsorolásától eltekintenék: mindenki jó zenei teljesítményt nyújtott. A zenekar és Héja Domonkos karmester is, így csak azt bánom, hogy nem tartottam végig csukva a szemem, mert Anger Ferenc rendező szinte tudatosan arra tört, hogy szétzúzza a zeneileg szépen felépített koncepciót. Zöldy Z. Gergely jelmezei kifejezetten visszataszítóak. Leginkább Szabóki Tündét sajnáltam, akit krétai királylány létére banyának maszkírozta. Ráadásul rengeteg felvetett rendezői ötlet félbemaradt, torzóként zavarta a cselekmény folyamatát. Ilyen volt a zenekari részekhez vetített film, amelyben Szabóki hol Ariadnét, hol Pasziphaét alakította, amint Minotauroszt megszüli, de ugyanilyen volt a bevezető rész is, ahol minden második szereplőt – a cselekménytől eltérően – komikusan kivégeztek.

Venekei Marianna koreográfiái nem is tudtak érvényesülni ebben a Monthy Piton-jellegű káoszban. Összhang nem volt zene és látvány között. Erőlködés helyett mindenki jobban járt volna, ha koncertszerűen adják elő a művet."

(Richard Strauss: Ariadné Naxosban – premier. Operaház, 2013. május 17.)
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1782 • Niccolò Paganini, hegedűs, zeneszerző († 1840)
elhunyt:
2000 • Walter Berry, énekes (sz. 1929)
2006 • Gregor József, énekes (sz. 1940)
2019 • Jeney Zoltán, zeneszerző (sz. 1943)