vissza a cimoldalra
2020-09-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Joan Sutherland - La Stupenda (121)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4114)
Zenetörténet (295)
Társművészetek (2106)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62454)
Régizene (4463)
A MET felvételei (1216)
Operett, mint színpadi műfaj (4557)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4937)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4747)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (309)
Callas (454)
Bartók Béla szellemisége (284)
Bartók Béla (1881-1945) (218)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2061)
Franz Schmidt (3692)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

501   Speranza • előzmény500 2016-12-01 00:08:13
Érdekes egy szereposztás: ha belegondolunk, a Sevillai borbélyban, Rossini pezsgő vígoperájában egy előadásban volt hallható Toscanini Otellója mint Doktor Bartolo és Toscanini Falstaffjának Fordja, Frank Guarrera, mint Figaro, valamint az olasz nevű, de Wagner.szerepeket is énekelő amerikai Giorgio Tozzi, mint Don Basilio. (Vinay ráadásul maga is énekelt Falstaffot is!)
Ma már annyi mindenről van felvétel, ki tudja, talán erről is készült egy kalózlemez...
500   Csiki Gábor • előzmény499 2016-11-30 23:56:10
Itt olvasható a teljes szereposztás. Érdekes, hogy négy évvel korábban még Heródest énekelt ugyanazon a szinpadon.

A MEt 100 éves Gálán is a díszvendégek között volt, úgyhogy ezen a videón is valahol ott van a tömegben.
499   Speranza • előzmény498 2016-11-30 23:39:21
Akkor ezek szerint mégiscsak az én infóm volt a helyes. Már csak az a kérdés, maradt-e róla hangfelvétel. Legalább a híres hadaróáriát meghallgatnám egy baritonból lett, majd a basszus-fachba is kiránduló Wagner tenorral... :)
498   -zéta- • előzmény497 2016-11-30 23:31:56
Bartolo - 1966, Met
497   Speranza • előzmény496 2016-11-30 21:13:51
Egyrészt ettől még ugyanaz az opera, másrészt én két különböző forrásban is Bartolót olvastam, de ha Basilio, nekem az is oké, az még inkább basszusszerep, mint Bartolo.
496   Edmond Dantes • előzmény495 2016-11-30 21:12:30
Nem Bartolo, Basilio! (wiki)
495   Speranza • előzmény494 2016-11-30 20:57:28
Nekem nem kell elvonatkoztatni attól, hogy kit hallok: Ramón Vinay tenorként és baritonként is remek volt, formátumos, lenyűgöző hangjelenség, érdemes meghallgatni azt az Otello-bosszúkettőst, ahol Del Monaco Otellója mellett énekli Jagót - sokkal jobban ÉS nem utolsó sorban sötétebb színű(!) hangon, mint a saját (Toscanini által vezényelt) Otello felvételén hallható Valdengo! Baritonként valóban baritonnak hallatszik (ellentétben Domingóval aki öregen a baritonszerepeket még világosabb tenor színnel énekeli, mint fiatal korában a tenor-hősöket.)
Emellett Vinay Wagner-tenorként sem volt utolsó, kora egyik nagy Trisztánja, Siegmundja volt, majd 1962-ben - erről is van teljes felvétel!- a Zöld Dombon beállt Telramund szerepébe (Astrid Varnay Ortrudja mellé) és nem vallott szégyent.
De mindezekhez képest sem kis meglepetés, hogy pályája vége felé még basszbariton- sőt basszus szerepeket is vállalt! Varlaam szólama ugyan nem mély, és a Főinkvizítort is szokták néha (főleg nálunk) basszbaritonok sőt baritonok is énekelni (kapásból tudnék 6-8 nevet mondani). A legkíváncsibb a Sevillai borbély Bartolójára lennék: egy Otellót, Wagner-szerepeket és basszus hősöket megformáló énekes mint Rossini-vígopera-szereplő? Ez azért nem lehetett akármi. (Hasonlóan kíváncsi lennék még Hans Hotter Gianni Schicchijére - németül énekelte anno Münchenben - Simándy József volt mellette Rinuccio).
Szóval le a kalappal Vinay előtt - nagy énekes volt, egy rég letűnt kor egyik utolsó nagy bölénye.
494   Csiki Gábor • előzmény491 2016-11-30 19:35:11
Ha megpróbálok elvonatkoztatni attól, hogy tudom, kit hallok - akkor én pont olyannak hallom ezt az éneklést, mint egy hatvan éves, jó basszbaritonét, akinek nem nagyon van szégyellni-valója azzal kapcsolatban, amit csinál. Szerintem itt a YT-on találunk ennél kevésbé megfelelő inkvizítor-éneklést, akár sokkal inkább basszus-szerű hangoktól is. Számomra nem elsősorban az a lényeges, hogy mennyire dörögnek egy bassz-bariton alsó hangjai - ilyeténformán Rossi-Lemenit sem tarthatnánk olyan jó énekesnek, pedig szerintem az volt. Nekem tetszik ez a felvétel, fantasztikus, hogy ez az ember ennyi éven keresztül, három hangfajban is kamatoztatni tudta rendkívüli hangi adottságait.

Lehet, hogy ez utobbi megállapítás Placido Domingo-ra is igaz, de nekem ebben még nem sikerült döntenem.
491   Cilike • előzmény487 2016-11-30 14:59:40
Azért elég harmatos a mélysége, valljuk be.
487   Csiki Gábor 2016-11-29 21:57:09
Azt hittem, rosszul látok. Pedig tényleg! Hihetetlen!
Hírek
• Most Budapesten is ingyen hallhatják a Fesztiválzenekart
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Szenthelyi Miklós zeneakadémiai osztályának hallgatói
Mozart: C-dúr concertone két hegedűre és zenekarra, K. 190 – 1. Allegro spiritoso
Paulik Lídia, Zemplényi Zsófia (hegedű)
Lalo: Spanyol szimfónia, op. 21 – 1. Allegro non troppo
ifj. Mága Zoltán (hegedű)
Csajkovszkij: Hat darab, op. 51 – 6. Valse sentimentale (átirat)
Bruch: Skót fantázia, op. 46 – 4. Finale. Allegro guerriero
Kuti Róbert (hegedű)
Csajkovszkij: D-dúr hegedűverseny, op. 35 – 1. Allegro moderato
Bácsy-Schwartz Zoltán (hegedű)
Mozart: „Deh, vieni alla finestra” – Don Giovanni szerenádja a Don Giovanni második felvonásából
Bizet: „Votre toast, je peux vous le rendre… Toreador, en garde” – Escamillo Torreádor-dala a Carmen második felvonásából
Szenthelyi Krisztián (ének)
Brahms: D-dúr hegedűverseny, op. 77 – 2. Adagio, 3. Allegro giocoso, ma non troppo vivace
Korb Vanessza (hegedű)
Csajkovszkij: D-dúr hegedűverseny, op. 35 – 2. Canzonetta. Andante, 3. Finale. Allegro vivacissimo
Hodos Dániel (hegedű)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Szenthelyi Miklós

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Bogányi Gergely (zongora)
Chopin: Bolero, op. 19
Chopin: E-dúr scherzo, op. 54
Chopin: Berceuse, op. 57
Chopin: Tarantella, op. 43
Chopin: Asz-dúr „Polonéz-fantázia”, op. 61
Liszt: Mazeppa - transzcendens etűd
Műsorváltozás
A mai nap
született:
1930 • Richard Bonynge, karmester
1942 • Jean-Luc Ponty, jazz-muzsikus