vissza a cimoldalra
2020-09-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62449)
Régizene (4430)
Eiffel Műhelyház (291)
Társművészetek (2081)
Kimernya? (3772)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4934)
Balett-, és Táncművészet (6037)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1449)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4108)
Franz Schmidt (3691)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2060)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2841)
A nap képe (2234)
Opernglas, avagy operai távcső... (20659)
Lisztről emelkedetten (1013)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7378)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

72   IVA • előzmény18 2019-06-19 07:08:12

Jelentem, a konténeres örökzöld fácskák visszatértek az Eiffel Műhelyház csarnokában teljesített kéthónapos vendégszereplésükről az Erkel Színház főbejrata elé.

18   IVA 2019-04-23 04:23:20

Máté-passió – 2019. április 22.

Igazán nem szeretnék élcelődni az Eiffel Műhelyház félkész állapotán, mert senkinek a baját sem illik humorforrásnak tekinteni, és azért sem, mert köszönetet érdemlő gesztus az Operaháztól, hogy az eredetileg műsorba ígért néhány produkciójának amolyan kísérleti adását ingyenes belépővel tekinthetjük meg. Hogy az előcsarnokba lépve mégis az 1973-as Riadó a Pitypang Szállóban című kabaréfilmecske (https://www.youtube.com/watch?v=SqvLUUkMQSk) jutott eszembe („ózondús zöldövezeti kilátás” illúziója a szobákban), annak az az előzménye, hogy kb. két hete hiányolom az Erkel Színház főbejárata előtt díszlő konténeres, télálló fácskák legszebb példányait. (Kérdeztem is a szerényebb fejlődésűek melletti kihelyezett büfépult mögött dolgozó fiatalembertől, tudja-e, hová tűntek a növények, nem tudta.) Örülök, hogy nem rabolták el őket: a Műhelyházban emelik a pompát. Remélem, hogy az Eiffel-csarnok óriási ablakai és üvegtetőzete biztosította fényár az édenkert megidézésére inspirálja majd a berendezőket, és a kis babérfák ismét az Erkel Színház bejáratát tehetik kiesebbé.
Kritizálni sem szeretnék olyasmit, ami még nincs készen, aminek hatása még változtathat az összképen, összhatáson. Azt viszont már nem képzelem, hogy a Bánffy-terem (ebben voltunk? a honlap és műsorlap nem pontosítja) jellege alapvetően változhat. Sajnos erősen szorongatott a Trafó- és vívótermi (Bárka) feeling, amelyet azért sem szerettem, mert praktikuma (variálható, mobilizálható színpad és nézőtér) mellett olyan, mintha egy jókora ravatalozóban lennénk. Csak azzal ne érveljen senki se, hogy ma ez a „modern”, „korszerű” színház, hiszen a Trafó Kortárs Művészetek Házát több, mint 20, a Bárka Színházat csaknem 20 esztendeje létesítették, az utóbbi viharos története alatt nem tudott olyan művészeti tekintélyt építeni, amely kiállhatta volna, hogy a hatalom lesöpörje a színházkultúra térképéről.
Hasonlatomat nyomban pontosítom azzal, hogy az új operai játszóhelyen természetesen zenekari árok is van.
A Máté-passió megszólaltatása, Csiki Gábor karigazgatói munkájával és vezényletével, nagyon szép volt. Valamennyi szólista kifogástalanul énekelt, közülük a rendkívüli élményt nekem Schöck Atala érzéki szépségű, telt és kiegyenlített hangja adta az alt szólamban, valamint Kovács István basszusa és stílusos alakítása Jézus szólamában. A kottából éneklő szólisták és kórusművészek teljesítményének elismerése mellett is különösen hitelessé tette Kovács István előadását a kotta mellőzése, nyilván nem hivalkodásból, hanem mert nagyon sajátja a szólam.
A látvány azonban korántsem keltett ilyen jó hatást! Már-már kellemesnek tűnt az élet attól, hogy Ring három előadásának végigszenvedése óta húzódik-halasztódik az Istenek alkonya M. Tóth Géza rendezésében és animációjával (hátha megússzuk), sajnos a német szövegfoszlány-feliratok ténye és módja zavaróvá és unalmassá tette a látványt. Sőt, szemrontóvá, mert a szövegjátékot mindvégig a kórus elé eresztett hálóra vetítették. Homályos látásból két és negyed óra túl sok – de sajnos van ennél rosszabb hírem is.
Talán méltatnom kellene a terem akusztikáját is, ám annak milyenségét nem tudhatom. Legjobban a Thália Színházban szokott zavarni (az 1990-es évek második felében történt felújítása óta) egy gépezet szüntelen zúgása, mely gépezet feltehetően a levegőt kondicionálja. A Máté-passió teljes ideje alatt olyan gépezet működött, amely a Thália színházinál kb. tízszer erősebb zajt csapott. Ismeretek híján arra tippelek, hogy ezért a különben is utálatos animáció vetítése felelős. Nagyon nem érte meg!
Vajon volt-e valamilyen művészi szándék abban, hogy a hat szólista közül a (nézői) bal félen állókra kevesebb fény esett, legesetlegesebben Kovács Istvánt világították, holott Jézus az oratórium főalakja? Szándékos-e, hogy a taps alatt a kórus előtt álló szólisták egyáltalán nem kaptak világítást?
Folytatnám még néhány észrevétellel, kérdéssel, de inkább türelmesen megvárom a játszóhelyen várható további tapasztalataimat.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Gulyás István (zongora)
Liszt: Zarándokévek, Első év: Svájc


15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Andrew Staples (tenor)
Szőke Zoltán (kürt, Báll Dávid (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
"Európai hidak 2020 - Egyesült Királyság"
Haydn: Induló a walesi herceg tiszteletére, Hob. VIII:3
Britten: Simple Symphony
Britten: Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra, op. 31
James MacMillan: Cumnock Fair

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Szokolay Ádám - zongora
BARTÓK BÉLA:
Három csíkmegyei népdal zongorára (1907), BB 45b
Zongoraszonáta (1926), BB 88
Válogatás a Gyermekeknek című sorozatból (1908-09), BB 53
Román kolindadallamok (I. sorozat, 1915), BB 67
Szonatina (1915), BB 69
Román népi táncok (1915), BB 68
Táncszvit (1923, 1925), BB 86

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Berecz Mihály (zongora), Vörös Szilvia (mezzoszoprán), Bretz Gábor (basszus)
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
Ünnepi hangverseny Bartók Béla halálának 75. évfordulóján
Bartók: 2. zongoraverseny, BB 101
Bartók: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára, BB 114
Bartók: A kékszakállú herceg vára, BB 62
Élő közvetítés!

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Andrew Staples (tenor)
Szőke Zoltán (kürt, Báll Dávid (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
"Európai hidak 2020 - Egyesült Királyság"
Haydn: Induló a walesi herceg tiszteletére, Hob. VIII:3
Britten: Simple Symphony
Britten: Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra, op. 31
James MacMillan: Cumnock Fair
A mai nap
történt:
1835 • A Lammermoori Lucia bemutatója (Nápoly)
született:
1877 • Alfred Cortot, zongorista († 1962)
1891 • Charles Münch, karmester és hegedűs († 1968)
1898 • George Gershwin, zeneszerző († 1937)
1930 • Fritz Wunderlich, énekes († 1966)
elhunyt:
1945 • Bartók Béla, zeneszerző, népzenekutató (sz. 1881)