Bejelentkezés Regisztráció

Eiffel Műhelyház


293 nizajemon 2020-09-26 15:00:51 [Válasz erre: 292 david28 2020-09-26 14:33:13]

Ízlések és pofonok,de a hölgyet sosem láttam-hallottam "ízléstelen ripacsnak".Finomnak viszont igen,akinek az alkatától messze áll az említett jelző.


292 david28 2020-09-26 14:33:13 [Válasz erre: 289 oberon 2020-09-25 07:52:39]

En viszont minden alkalommal egy izlestelen ripacsnak hallottam\lattam az emlitett holgyet. Eletemben olyan rossz Rosinat nem eltem meg mint o, Maria Lujzakent meg egyenesen nezhetetlen volt. Volt valami dalestje multkor a Bartokon az is 10 perc utan az elkapcsolasi faktor volt nalam.


291 takatsa 2020-09-25 18:35:38 [Válasz erre: 289 oberon 2020-09-25 07:52:39]

Bocs az elírásért. 


290 Búbánat 2020-09-25 10:09:31 [Válasz erre: 288 takatsa 2020-09-24 15:36:51]

Szennai Kálmán vezényelte tavaly ugyanitt (június 1.) az Edgart az Operaház zenekarának élén.  

Írtam akkor, hogy a közönség és a szakma hatalmas érdeklődése mellett zajlott le  Puccini második operájának bemutató-előadása Tulassay Ádám rendezésében.

Közreműködött a Magyar Állami Operaház Énekkara (karigazgató: Csiki Gábor, Gyermekkara (karigazgató: Hajzer Nikolett) és Zenekara.

A karmester: Szennai Kálmán

A szereplők: Hector Lopez Mendoza (Edgar), Balga Gabriella (Tigrana), Fodor Beatrix (Fidelia), Haja Zsolt (Frank), Kovács István (Gualtiero)


289 oberon 2020-09-25 07:52:39 [Válasz erre: 288 takatsa 2020-09-24 15:36:51]

Hosszú évek óta vártam itt a Momuson egy ilyen véleményre, aki végre nem a hangszkandert isteníti, hanem az "intelligens, biztos stílusérzékű, ízléses" éneklést. És ha már így megdícsérted, álljon itt helyesen a művésznő neve: Megyesi Schwartz Lúcia. Igaz, már 25 éve tagja az Operának, de valóban méltánytalanul alul van ott foglalkoztatva, és amíg kollégái közül egyeseket tortával és pezsgőzéssel köszöntötték az évforduló alkalmából, neki még egy "Kösz" se jutott...


288 takatsa 2020-09-24 15:36:51 [Válasz erre: 287 telramund 2020-09-23 21:32:23]

Ösztönzésedre megnéztem ezt a Benyovszky-t. Hááát. nehéz erről jót mondani, egy másodrangú zeneszerző, közepesnél rosszabb, eklektikus műve, bő lére eresztett konferansziéval. Kriszta Kinga olyan amilyen, Boncsér továbbra sem tud tisztán intonálni (de hát hogyan is javulna, amikor a tiszta éneklés születési adottság, ezt megtanulni nem lehet), Kriszta Kinga olyan amilyen, és a mélypont az a favágás, amit Bartal László művel zongorázás címén. Egy jó azért van, a méltánytalanul háttérbe szorított, jobb sorsra érdemes Megyesi Schwartz Júlia. Ki érti ezt, hogy egy ilyen intelligens, biztos stílusérzékű, izlésesen éneklő és jóhangú énekesnő miért nincsen többet foglalkoztatva?

De viszont...

Ha már ott voltam megnéztem az Edgárt. És ez jó. Tehát egyáltalán nem elvetélt kezdeményezés ez az online stream-sorozat, így kell ezt csinálni. Mikroport ide vagy oda, Bakonyi, Balga, Mendoza, Haja, Kovács jól énekelnek, az előadás díszletek nélkül is élményszerű. Főigazgató Úr is egészen visszafogott, és ami nagyon sokat jelent, Szennai Kálmán egészen kiválóan kisér. Nem emlékszem, hogy láttam-e őt vezényelni, de aki így zongorázik, az karmesterként sem lehet az utolsó.  :)


287 telramund 2020-09-23 21:32:23 [Válasz erre: 286 Búbánat 2020-09-23 15:12:37]

Igaz csak neten, de valóban nem volt rossz az előadás,jó zene,a közvetaítés a végefelé nálam akadozott igy  monumentális finálé tercettvátozatát nem igen tudtam élvezni.Miután senki nem írt  véleményt a közvetítéssek kapcsolatos problémák  rejtve maradnak számomra .kár!


286 Búbánat 2020-09-23 15:12:37 [Válasz erre: 285 Búbánat 2020-09-22 08:16:50]

François-Adrien Boieldieu: Benyovszky Móric, avagy a kamcsatkai száműzöttek – közvetítés az Eiffel Műhelyházból

Az előadás kezdése előtt a Benyovszky Társaság szoborbemutatóval egybekötött megemlékezést tartott az Eiffel Műhelyház Mozdonycsarnokában, ezt követően kezdődött el az előadás.

Az Opera Facebook oldalán és az Origó is, élőben közvetítette az opera keresztmetszetének bemutató előadását.

https://www.facebook.com/Operahaz/videos/vb.248415223180/803993693673746/?type=2&theater

1:51:44 

Mona Dániel zenetörténész tolmácsolásában ismerhettük meg Benyovszky Móric kalandos életének legfontosabb állomásait, majd ezt követően zongorakísérettel csendültek fel részletek Boieldieu művéből Boncsér Gergely, Kriszta Kinga és Megyesi Schwartz Lúcia előadásában, zongorán közreműködött Bartal László.

Boieldieu Benyovszky Móric, avagy a kamcsatkai száműzöttek című műve a legendás lengyel-magyar utazó, író, felfedező és nem utolsósorban madagaszkári király, Benyovszky Móric életét, az orosz cárral történt összetűzését és a kamcsatkai száműzetését dolgozza fel. A mű – részleteiben - most csendült fel először Magyarországon. Az est fiatal házigazdája, Mona Dániel zenetörténész előadását kivetített képek, grafikák, térképek (európai, világ) – melyeken bejelölésre kerültek Benyovszky világkörüli utazásainak állomáshelyei is – illusztrálták. (Egyebek közt megtudjuk, hogy a Kamcsatkából menekülőkkel távozó kamcsatkai kormányzó Benyovszkyba szerelmes lánya, „Afanázia, Macaón halt meg"...)

A háromfelvonásos francia operából bemutatott-előadott (eredeti nyelven énekelt) részletek a következők voltak:

- Az opera 1800-ban keletkezett, melyből először Stefanov drámai, féltékenységtől és bosszútól izzó áriája csendült fel az első felvonásból Megyesi Schwartz Lúcia előadásában. A kor hagyományait követve ez a szerep nadrágszerepként került be az operába.

- Következett Benyovszky áriája az első felvonásból Boncsér Gergely előadásában, melyben a vívódása fedezhető fel.

- Afanázia áriáját a második felvonásból, esküvői készülődéséből, Kriszta Kinga adja elő.

- Afanázia szerelmes áriáját követően újra Benyovszky hallható, áriájában második felvonásból a lelkében dúló kettősség ismét megjelenik, melyben a szenvedély és a vívódás is jól felismerhető.

- A következő részlet Benyovszky és Afanázia szerelmi duettje – „búcsú egymástól”- volt a második felvonásból

- Stefanov „megnyugvó, kiegyensúlyozott lelkiállapotban lévő” hangulatot sugárzó áriája a harmadik felvonásból Megyesi Schwartz Lúcia előadásában.

- Az opera fináléjában  - a száműzött lázadók hajón elhagyják Kamcsatkát - Benyovszky (Boncsér Gergely), Afanázia (Kriszta Kinga) és Stefanov (Megyesi Schwartz Lúcia) énekel, a mű eredeti változatában ez a rész hatalmas kórusrészletként csendül fel: „boldog életkép”

Ott voltam a Bánffy Miklós teremben.

A kiváló előadók jóvoltából is,  nagy érdeklődésre tarthatott számot a produkció, hiszen az élő közvetítés ellenére, meglehetősen sokan jöttünk el ide,  hogy élőben követhessük a bemutató zenei eseményt:  az operának a zeneszerző életművében elfoglalt helyét; megvilágítva a darab címszereplője valós történetének hátterét; a szereplők mozgatórugóinak  és a cselekménynek ismertetésén túl az operából jó érzékkel kiválogatott ének-zenei részletek értékeinek, szépségeinek bemutatását, az énekművészek zongorakísérettel elhangzó illusztrálásában.

Az előadás előtt, még kint a Mozdonycsarnokban várakozó közönség előtt került sor a Benyovszky Társaság szoborbemutatóval egybekötött megemlékezésére, amelyen az Operaház főigazgatója, Ókovács Szilveszter is szólt hozzánk, aki rámutatott, hogy "nekünk is van operánk Benyovszkyról" : Doppler Ferenc hasonló címmel komponált dalművét  (1847) jövőre  bemutatni kívánja, amiből CD-felvételt készítenek majd - így magyarul is hozzáférhetővé és megismerhetővé válik gróf Benyovszky Móric  rendkívüli, kalandos életének ez a kamcsatkai epizódja - a zene és az ének kifejező nyelvén. 


285 Búbánat 2020-09-22 08:16:50 [Válasz erre: 239 Búbánat 2020-09-03 13:34:28]

Az Opera honlapjáról

François-Adrien Boieldieu - Benyovszky Móric, avagy a kamcsatkai száműzöttek

2020. szeptember 22., kedd 20:00

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem

Hangversenyszerű operaelőadás, három felvonásban, francia nyelven, magyar és angol felirattal

Magyarországi bemutató

"Akárcsak Kodály Zoltán és Beethoven, François-Adrien Boieldieu is december 16-án született, az utóbbi 1775-ben. A zongoradarabok és a korai francia romantikus opera nagy mestere 27 operájával, a rájuk jellemző frissességgel, ötletességgel, dallamvilággal könnyen elbűvöli a közönséget. Boieldieu hét éven át Pétervárott aratott sikereket, majd hazájában a francia zeneszerzés kiemelkedő alakja lett. Legismertebb művei közé tartozik többek között A fehér asszony. A Francia Múzsa Szezonjában, mégpedig éppen Móric-napon az Opera egy kuriózumot mutat be: a legendás lengyel-magyar utazó, író, felfedező és nem utolsósorban madagaszkári király, Benyovszky Móric életét, az orosz cárral történt összetűzését és a kamcsatkai száműzetését feldolgozó operát. A mű most csendül fel először Magyarországon."

„A Francia Múzsa Szezonjának első frankofón zenei csemegéje a francia Mozartként is jellemzett preromantikus komponista, François-Adrien Boieldieu (1775–1834) Benyovszky Móric, avagy a kamcsatkai száműzöttek (1800) című operájának részleteiből összeállított dalest, amely 2020. szeptember 22-én csendül fel a Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében. A koncerten fellép Boncsér Gergely, Kriszta Kinga és Megyesi Schwartz Lúcia, zongorán közreműködik Tóth Sámuel Csaba.

Az eredetileg háromfelvonásos mű megszületése és bemutatója a párizsi Opéra-Comique-ban mindössze néhány hónappal előzte meg A bagdadi kalifa, Boieldieu első átütő sikerének premierjét. A magyar utazó és kalandor élete köré szövődött legendákból ihletet merítő alkotás azonban a maga korában ugyancsak népszerűnek bizonyult egzotikus és fordulatos témája, valamint – ahogy Berlioz fogalmaz – „kellemes és ízléses párizsi eleganciát” tükröző zeneisége miatt.

A szibériai fogsága idején játszódó történet alapját Benyovszky 1790-ben megjelent emlékiratai szolgáltatták, amelynek nyomán August von Kotzebue, majd Alexandre Duval is sikeres színdarabot írt. A cári Oroszországgal szembeni lengyel felkelés egyik vezetőjeként Kamcsatkába hurcolt Benyovszkyt a börtönkolóniára száműzött cári tisztek tervezett felkelésük vezérévé választják. Benyovszkyt ugyanakkor bizalmába fogadja a fogolytelep kormányzója is, akinek lánya, Afanázia, és a fiatal szabadságharcos között szerelem szövődik. A szerelmi és erkölcsi helytállás közt őrlődő Benyovszky azonban újabb próbatétellel szembesül, mikor rabtársa és szerelmi riválisa, Stefanov, a féltékenységtől és irigységtől vezetve elárulja őt.

A stílszerűen Móric-napra időzített esten az opera több áriája és duettje is elhangzik Boncsér Gergely (Benyovszky), Kriszta Kinga (Afanázia) és Megyesi Schwartz Lúcia (Stefanov) előadásában, Tóth Sámuel Csaba zenei vezető kíséretével.

 Az énekszámokat Mona Dániel zenetörténész szórakoztató és ismeretterjesztő előadásai egészítik ki.

Az estet a Magyar Állami Operaház Facebook-oldalán élőben közvetíti.

Az előadás kezdése előtt a Benyovszky Társaság szoborbemutatóval egybekötött megemlékezést tart az Eiffel Műhelyház Mozdonycsarnokában.”

 

Megjegyzés: máshol  nem Tóth Sámuel Csabát nevezik meg a koncert zenei vezetőjének, hanem Bartal  Lászlót - aki a zongorakíséretet látja el az előadáson.


284 takatsa 2020-09-19 06:59:46 [Válasz erre: 283 david28 2020-09-19 00:56:10]

Meláth Andrea nagyszerű énekes, én is nagyon szeretem.


283 david28 2020-09-19 00:56:10 [Válasz erre: 282 takatsa 2020-09-17 15:14:07]

Engem is érdekelt volna, de én meg maszkban nem fogok ücsörögni egy színházban. :) Van egy ismerősöm viszont, aki szereti a kortárs muzsikát, ő el volt bűvölve, Meláth Andrea teljesítményét pedig külön kiemelte.


282 takatsa 2020-09-17 15:14:07

Milyen volt a tegnapi Dead Man Walking?

Írjon róla valaki pár sort, mert engem nagyon érdekelne. Volt rá jegyem tavasszal, akkor elmaradt, a tegnapi előadásra pedig nem tudtam elmenni, mert dolgoztam. Persze szabaddá tettem volna magamat, ha tudtam volna, hogy ez lesz az Opera legeslegutolsó előadása.


281 Búbánat 2020-09-14 20:27:38

Százötvenedik levél, avagy gépeink a vírusos kifutópályán

Origo.hu - 2020.09.14. 14:23

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 150. LEVÉL

„Édes Néném,

négy éve kezdtem írogatni Önnek operai döntéseim hátteréről. Szerencsére mindig segítette munkám – de legalábbis annak magyarázatát – saját felvetéseivel, amelyeket ezúton is köszönök. Ma viszont számot kell vetnünk azzal, hogy ami így vagy úgy létrejött, megint pengeélen táncol: éppenséggel a koronavírus pattogtatja az ostort.

Százötven levél után akár összegzés is jöhetne, legalábbis részidős, és én hajlok erre, de unortodox módon. Talán holmi beszámolónál érdekesebb körképet ad az, hogy egyetlen tetszőleges napon mi mindennel is foglalkozik az Opera gárdája: ezek vagyunk mi, ezt a működést teszi kockára a körülöttünk csapkodó pandémiás vihar.

Tíz napja lehetett, hogy az Eiffel Műhelyházban vendégeskedtek a V4-re – sőt, Szerbiára is – kibővített Virtuózok versenyzői, s a televíziós stáb kérése úgy szólt, vigyem körbe őket az új, beüzemelés alatt lévő létesítményben. Ez a belső körút hát a mai ürügy, és ha amúgy nem mindig gondolnék bele a párhuzamosságokba (hisz az intézmény operatív működtetését igazgatóink végzik), most magam is láthatom, hány folyamat fut egymás mellett.”


280 nagylidi 2020-09-12 18:57:57 [Válasz erre: 266 Búbánat 2020-09-09 18:40:58]

Elnézést, csak hogy tiszta legyen. Az ősszel és tavasszal kitűzött és elmaradt előadásokban szereplő művészek kaptak lehetőséget fellépni a Korona gálán és a Parkfoglalón is. Ám ezekre önként lehetett jelentkezni, egy bizonyos időpontig, írásban, megjelölve, hogy mit szeretne énekelni. Aki ezt nem tette meg, vagy nem időben, az nem került be a műsorba. Másrészt így is közel 30 produkció volt, ez már nem nagyon tudott volna bővülni.

A másik véleményem nem Önnek, hanem általában a kritikai szellemeknek szól. Ezek az énekesek, illetve nagy részük fél éve nem lépett színpadra, nem énekelt közönség előtt. Ők nem gépek, amiket bekapcsol az ember és tökéletesen működnek fél év kihasználatlanság után is, hanem újra fel kell venni a ritmust, bele kell jönni. Persze, nem voltak egyformán értékelhetőek a produkciók, de ebben benne volt a hangosítás, volt aki ráállt a mikrofonra, volt aki másfél méterre állt tőle,  volt zongorista, akit nem lehetett bírni szuflával, és igen, volt olyan énekes, aki jobban izgult a kelleténél. De hogy ezért leírni valakit, vagy negatív jelzővel illetni egy egyébként a közönség számára ingyenes produkciónál, csöppet sem gondolom korrektnek. Nagyon nem.


279 nagylidi 2020-09-12 18:57:53 [Válasz erre: 266 Búbánat 2020-09-09 18:40:58]

Elnézést, csak hogy tiszta legyen. Az ősszel és tavasszal kitűzött és elmaradt előadásokban szereplő művészek kaptak lehetőséget fellépni a Korona gálán és a Parkfoglalón is. Ám ezekre önként lehetett jelentkezni, egy bizonyos időpontig, írásban, megjelölve, hogy mit szeretne énekelni. Aki ezt nem tette meg, vagy nem időben, az nem került be a műsorba. Másrészt így is közel 30 produkció volt, ez már nem nagyon tudott volna bővülni.

A másik véleményem nem Önnek, hanem általában a kritikai szellemeknek szól. Ezek az énekesek, illetve nagy részük fél éve nem lépett színpadra, nem énekelt közönség előtt. Ők nem gépek, amiket bekapcsol az ember és tökéletesen működnek fél év kihasználatlanság után is, hanem újra fel kell venni a ritmust, bele kell jönni. Persze, nem voltak egyformán értékelhetőek a produkciók, de ebben benne volt a hangosítás, volt aki ráállt a mikrofonra, volt aki másfél méterre állt tőle,  volt zongorista, akit nem lehetett bírni szuflával, és igen, volt olyan énekes, aki jobban izgult a kelleténél. De hogy ezért leírni valakit, vagy negatív jelzővel illetni egy egyébként a közönség számára ingyenes produkciónál, csöppet sem gondolom korrektnek. Nagyon nem.


278 Búbánat 2020-09-11 16:16:49 [Válasz erre: 179 Búbánat 2020-08-21 15:37:59]

Eiffel Műhelyház Parkfoglaló gála - videóriport

/Az Opera Facebook oldaláról - Opera  Café/

A 3 hete történt nagyszabású eseményen 21 magyar énekes lépett színpadra, nemzetközi sztárvendége pedig Jonas Kaufmann volt. Az Opera Café riportjával az augusztus 19-i rendezvény összefoglalóját tekinthetik meg.


277 Búbánat 2020-09-11 16:11:55

KoronaGála az Eiffel Műhelyházban - videoriport

/TV 10/ - YouTube - 2020. szeptember 10.

 „KoronaGála. Bár a járványhelyzet miatt az Eiffel Műhelyház hivatalos átadása néhány hónapot csúszik, az augusztus végi Parkfoglaló gála után az Opera az impozáns Mozdonycsarnokban is megünnepelte új épületkomplexumának megvalósulását. 28 operaénekes adta elő a magyar és az európai operairodalom jól ismert és közkedvelt áriáit, kiegészítve kortárs magyar operák részleteivel, sőt ritkán hallható különlegességekkel is. Az énekesek hosszú kényszerszünet után találkozhattak a publikummal.

Forgatócsoportunk a főpróbán járt. Komlósi Ildikó, Kossuth díjas mezzoszoprán foglalja össze, hogy művészként mit tart fontosnak ezidőszerint. A szerkesztő-riporter: Martin-Kovács Miklós

A videó a Centrum Televízió tulajdona, minden jog fenntartva!”

Hozzáteszem, a videóban Martin-Kovács Miklós  Komlósi Ildikó mellett Haja Zsolt operaénekessel és Kovács Katalinnal, az Operaház rendező- asszisztensével, a gála rendezőjével is beszélgetett.


276 ladislav kozlok 2020-09-11 02:07:08 [Válasz erre: 275 Kati 2020-09-11 00:16:05]

Ez egy koltoi kérdés volt. 


275 Kati 2020-09-11 00:16:05 [Válasz erre: 274 ladislav kozlok 2020-09-10 18:19:46]

Név, cím, életkor elég, vagy kérsz anyakönyvi kivonatot is?


274 ladislav kozlok 2020-09-10 18:19:46 [Válasz erre: 273 Kati 2020-09-10 10:56:39]

Kati, ki vagy Te ?


273 Kati 2020-09-10 10:56:39 [Válasz erre: 271 eccerű 2020-09-10 10:50:12]

Akinek van KLIK iskolában dolgozó tanár ismerőse vagy rokona, ezt naponta hallja szomorúan.


272 Kati 2020-09-10 10:56:35 [Válasz erre: 271 eccerű 2020-09-10 10:50:12]

Akinek van KLIK iskolában dolgozó tanár ismerőse vagy rokona, ezt naponta hallja szomorúan.


271 eccerű 2020-09-10 10:50:12 [Válasz erre: 270 joska141 2020-09-10 08:46:30]

Ezzel egyidőben a gyerekeim iskolájában egy éve(!!) nem működik - mert a KLIK nem ad pénzt ilyesmire - a tanári mosdó. A lányvécében nincs melegvíz, a tanároknak nem jut kréta, (nem KRÉTA, az van), van olyan tanár, aki nem látta még azt a(z új NAT miatt lóhalálában megírt) tankönyvet, amiből állítólag már egy hete tanít, és sorolhatnám.

A Műhelyház pedig eleve alkalmatlan arra, amire szánják. Nincsenek és a mostani állapota szerint már nem is lehetnek olyan apróbb helyiségek, művészszobák, ahol be lehetne énekelni, vagy befújni a zenekari zenészeknek, vagy csak csöndben rákoncentrálni a hangversenyre.Ezért minden ráfordított forint pénzkidobás.


270 joska141 2020-09-10 08:46:30 [Válasz erre: 269 kétked 2020-09-10 08:12:25]

Mai hír az interneten:

https://privatbankar.hu/cikkek/makro/repkednek-a-tizmilliardok-a-kormany-felrugta-a-penzesvodrot.html?utm_source=rss&utm_medium=referral

A mai pénzosztásból/pénzátcsoportosításból jutott:

„7,6 milliárd az Eiffel Műhelyház és Próbacentrum beruházására, valamint a Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének beruházására”

Azt hiszem, ez most már követhetetlen és ma már senki nem tudja, hogy

  • az egész komplex felújítás/beruházás milyen tartalommal és mikor fejeződik be, valamint
  • összességében mennyibe fog kerülni

Azért egy ilyen jellegű felújítást/beruházást egy kicsit körültekintőbben kellett volna előkészíteni….


269 kétked 2020-09-10 08:12:25 [Válasz erre: 266 Búbánat 2020-09-09 18:40:58]

Ha a főigazgató csak feleannyit hablatyol konferál, még öt ária befér a műsorba. Miért kell járulékos teherként élvezni szenvedni minden koncerten a műsorvezetését? Nem érzi, hogy sokK? 


268 detto 2020-09-09 23:35:39 [Válasz erre: 256 david28 2020-09-09 07:20:52]

Teljes az egyetértés köztünk. Mellékesen jegyzem meg, hogy -bár a művész kellene igazságot szolgáltasson,- de KÁLMÁNDI --csak sima i-vel írja a nevét, és ne "Y"-nal.  Ha már felsoroltad a végén, hogy ki tetszett, hozzátenném Boros Csilla  "Suicidio" -Ponchielli áriáját. Sajnos igazat kell adjak azonban egy fórumtársamnak, aki priviben írta korábban: "Ókovács szép cirkuszokat csinál leöntve sziruppal, parádés marketingfogással, de szakmilag egy nagy adag szart sem ér!"


267 rotor 2020-09-09 23:19:22 [Válasz erre: 266 Búbánat 2020-09-09 18:40:58]

Mint mindig, most is látni, illetve hallgatni lehetett az igazgató kedvenenceit. De az igazgatók ezt a "kis luxust" megengedhetik maguknak.

Ellenben az is megfontolandó, hogy miután ezek a koncertek a kiesett előadások "jövedelmi pótlására" szolgáltak, nyilván furcsa lett volna, ha egy főállású operettszínházi vezérigazgató énekel, avagy egy-egy olyan énekes kap fellépési lehetőséget, aki köztudottan örökoö tagként havi juttatásban, vagy publikusan  más helyről, vagy több helyről  havi ösztöndíjban részesül. Az is igaz, hogy ők a névsor kisebbbik része...


266 Búbánat 2020-09-09 18:40:58 [Válasz erre: 254 Búbánat 2020-09-08 12:16:53]

Néhány operaénekes neve álljon itt a Magyar Állami Operaház magánénekesi állományából -  kiválóságok, értékek -,  akik mindhárom koncertből kimaradtak;

hiányoltam, és érthetetlen számomra, miért nem kaptak ők is lehetőséget egyik-másik operagálán fellépni, hogy nagyszerű énekművészetükkel, fényükkel tovább emeljék ez áriaestek színvonalát,

ne csak egy szűk kör kiváltsága legyen ez – nem beszélve arról, hogy a jelenlévő magánénekesek között voltak, akik mind a két vagy három koncertre felkérést kaptak, miközben mások bizonyára érthetetlenül szembesülhettek a ténnyel, hogy nem hívták őket.

Ez akkor is igaz, ha Ókovács Szilveszter főigazgató szavai szerint elsősorban azokat hívták, akiket a koronavírus okozta ellehetetlenülés miatt, a márciustól elmaradt előadásaikat,  részben kompenzálni szerették volna s persze a program összeállítása és műsoridő is behatárolja a kiválasztás körét meg a létszám mértékét. De mégis! (Vannak, akiknek ugyancsak sok előadása elmaradt, de valamiért nem számítottak rájuk...)

Kiemelek pár nevet a sok közül, kitűnőségeket, akik kimaradtak, akiknek  sajnos egyik koncerten sem tapsolhattunk:  

Szopránok: Bakonyi Anikó, Fodor Gabriella, Kolonits Klára, Kriszta Kinga, Lukács Gyöngyi, Miksch Adrienn, Pasztircsák Polina, Rost Andrea...

Alt, mezzo:  Megyesi Schwartz Lúcia, Mester Viktória, Németh Judit, Ulbrich Andrea, Várhelyi Éva…

Tenor: Brickner Szabolcs, Kiss-B. Atilla…

Bariton: Kelemen Zoltán…

Basszbariton, basszus: Bakonyi Marcell, Cseh Antal, Gábor Géza, Kiss András, Kováts Kolos, Rácz István…

Nekik  -- és a még  itt fel nem soroltak közül - nem lesz valami "vigasz"- fellépésre módjuk,  pótlásként? 


265 Kati 2020-09-09 15:42:14 [Válasz erre: 264 telramund 2020-09-09 15:22:05]

Tökéletesen megértem, mert én azt éreztem, hogy ezt nézni és hallgatni nekem előadásban sincs kedvem. Hozzáteszem, hogy valószínűleg a közvetítés hangminősége se volt a legjobb. Csak azt nem értettem, hogy miért lehetett jól hallani a konferálást, de rosszul az énekeseket. A disztonálásban is igaza van, például a Lauretta-áriában szinte egyetlen hang sem volt a helyén.


264 telramund 2020-09-09 15:22:05

Ja kérem a zongora mindent kihoz és és nem leplez mint egy zenekar..Hát nem csoda,hogy kikoptam az előadásokról és ,amit hallottam most nem is fogok visszaszokni.Nekem sajnos a nagy sztárok sem tetszettek !SŐT.De ez a probléma már a Kaumannnal fémjelzett estén is kederült.És a legynagyobb baj nem a Korona vírus..Ennyi disztonálást régen nem hallottam no meg üvöltést Nem az én estém sajnos.Ezen meg lehet sértődni,de végighallgatva ismét még kevesebb az élményem.Neveket mellőznék,balhékat kikerülve.


263 Kati 2020-09-09 13:15:19 [Válasz erre: 256 david28 2020-09-09 07:20:52]

Végtelen szomorú lettem ettől a gálától, mindentől, amit rövid, de nagyon tartalmas kommentedben olvastam. Ez ma a magyar opera? Nem a színház, az Opera, hanem az egész operajátszás. Két generáció: a fiatalok, vagy már nem is annyira, akiknek fogalmuk sincs az éneklésről, még amatőr szinten se nagyon. Vagy ha van is, megmutatni nem tudják, borzalmas hallgatni őket, a színház "sztárjait". Nem kellemesebb az "öregeket" se, vagy nem is annyira öregeket, de hangjukat teljesen elvesztetteket, akik olyan áriákat próbáltak elénekelni, amelyeket már réges-régen képtelenek. (Mindkét kategóriában volt pár kivétel, de neveket most direkt nem akarok írni, akinek nem inge, ne vegye magára:) Még náluk is rosszabb hallgatni 0kovács konferanszát, amelytől most már egyetlen alkalommal se tudunk megmenekülni. Egyszerűen felfogni nem tudom, hogy erről hogy lehet olyan beszámolót írni, mint alább olvastam Búbánattól. Tudom, neki mindig minden jó, de hogy még ez is???


262 david28 2020-09-09 13:13:39 [Válasz erre: 260 martuni 2020-09-09 11:19:24]

Nem neki kell eldöntenie, eldöntötte helyette a természet: egyértelműen világos lírai szoprán, aki mezzo akar lenni, emiatt törik is már középen kicsit.

Amúgy egyetértek, ez nem színvonal. Megsértődni meg meg lehet, önkritikát kéne gyakorolni, utána színpadra állni.


261 martuni 2020-09-09 11:19:38

Bármennyire is reklámozták ezt a koncertet,  a színvonal döbbenetesen szegényesre sikeredett! A fellépő énekeseket két részre lehetett osztani. A fiatalabb generációra, akik között alig akad olyan, aki tud énekelni, és az idősebbekre, már túl a zeniten, a legtöbben teljesen széténekelt hanggal. Balga Gabriella bravúrosan énekelt, de talán ő maga sem tudja, hogy milyen hangfajba tartozik. Ideje lenne már ezt eldöntenie! Cser Krisztián tetszett, a még mindig nagyon jó hangi állapotban éneklő Agache, és Komlósi Ildikó. A többiek a még tűrhető, vagy a hallgathatatlan kategóriába tartoznak! 


260 martuni 2020-09-09 11:19:24

Bármennyire is reklámozták ezt a koncertet,  a színvonal döbbenetesen szegényesre sikeredett! A fellépő énekeseket két részre lehetett osztani. A fiatalabb generációra, akik között alig akad olyan, aki tud énekelni, és az idősebbekre, már túl a zeniten, a legtöbben teljesen széténekelt hanggal. Balga Gabriella bravúrosan énekelt, de talán ő maga sem tudja, hogy milyen hangfajba tartozik. Ideje lenne már ezt eldöntenie! Cser Krisztián tetszett, a még mindig nagyon jó hangi állapotban éneklő Agache, és Komlósi Ildikó. A többiek a még tűrhető, vagy a hallgathatatlan kategóriába tartoznak! 


259 martuni 2020-09-09 11:19:10

Bármennyire is reklámozták ezt a koncertet,  a színvonal döbbenetesen szegényesre sikeredett! A fellépő énekeseket két részre lehetett osztani. A fiatalabb generációra, akik között alig akad olyan, aki tud énekelni, és az idősebbekre, már túl a zeniten, a legtöbben teljesen széténekelt hanggal. Balga Gabriella bravúrosan énekelt, de talán ő maga sem tudja, hogy milyen hangfajba tartozik. Ideje lenne már ezt eldöntenie! Cser Krisztián tetszett, a még mindig nagyon jó hangi állapotban éneklő Agache, és Komlósi Ildikó. A többiek a még tűrhető, vagy a hallgathatatlan kategóriába tartoznak! 


258 Búbánat 2020-09-09 09:19:06 [Válasz erre: 254 Búbánat 2020-09-08 12:16:53]

https://www.facebook.com/Operahaz/photos/pb.248415223180.-2207520000../10157739189608181/?type=3&theater

Fotógaléria a Koronagáláról a Mozdonycsarnokból. - 2020. 09. 07.


257 Búbánat 2020-09-09 08:59:53 [Válasz erre: 255 Momo 2020-09-09 01:14:05]

Köszönöm. Igen, közben rájöttem, hogy a mozdony szerkocsija az...


256 david28 2020-09-09 07:20:52

Cser Krisztiánnal kapcsolódtam be, így az őelőtte lévő művészek fellépéséről sajnos lemaradtam. A kommentekben azt vettem észre, mint szinte mindig: viráglelkű művészeink ill. kedves rajongóik sajnos a kritikát semmilyen formában nem bírják elviselni (tisztelet a kivételnek), persze ez szerencsére sokakat nem érdekel. :) Aki meg nem hall vagy elfogult, annak meg úgyis mindegy, mindenre bravózik. Teljesen mindegy, hogy valaki alig Charlotte hanggal mészárol Tannhäuser Erzsébetet, főszerepeket éneklő szopránként nem tud elénekelni egy O mio babbino carot vagy egy falusi böllér közönséges üvöltözésével adja elő Renátót Az álarcosbálból. De láthattunk 1920-as éveki Murnau rémfilmekből vett mimikával előadott Pillangókisasszonyt, bonviván Des Grieux-t, egy "veri ikszájting" Sztravinszkij-t, megtudtuk milyen, mikor Stázi kontessz Musette-t énekel, illetve teljesen érthetetlen választásoknak is szem ill. fültanúja lehettünk: mint az adott szerepeken és áriákon már rég túllévő Szilágyi Erzsébet és Pollione performanszokat, amikből maximum az derült ki, hogy mi nincsen már (hiába jók egyébként sok minden másban az előadó énekesek). Nekem meg a fülem érzékeny és az fájt.

Azért szerencsére ott volt a profizmusából adódóan sosem csalódást okozó Komlósi Ildikó és Kálmándy Mihály, a Covid-szünet ellenére kiváló hangi állapotban lévő Palerdi András, a hangfenomén Alexandru Agache ill. Cser Krisztián (utóbbi kettő ezúttal némileg indiszponáltan, de még így is bőven kitűntek) ill. a Canio-ária mély drámaiságát - a szituáció nehézsége ellenére- tökéletesen interpretáló László Boldizsár. 


255 Momo 2020-09-09 01:14:05 [Válasz erre: 254 Búbánat 2020-09-08 12:16:53]

Ahonnan Ókovács Szilveszter a műsorokat konferálja, az a 327-es mozdony szerkocsija.

(A gőzmozdonyok működéséhez szükséges [...] tüzelőanyagot és vizet egy különleges vasúti kocsin az úgynevezett szerkocsin helyezték el. A szerkocsit közvetlenül a mozdonyhoz kapcsolják, leggyakrabban a mozdony tűzszekrény/állókazán felőli végén és azt a mozdony menet közben általában maga után húzza.

Wikipédia: Szerkocsi)


254 Búbánat 2020-09-08 12:16:53

2020. szeptember 7., hétfő, 19.00 – 23.00, Eiffel Műhelyház, Mozdonycsarnok

Augusztus 21-én egy monstre „Parkfoglaló”operagála keretében az Eiffel Műhelyház melletti szabad terület Kodály Zoltán nevét vette fel (lásd beszámolómat a 178. sorszám alatt).

Szeptember 6-án, vasárnap este az Eiffel Műhelyház Mozdonycsarnoka avatása történt meg Mahler VIII. „Ezrek” Szimfóniájának előadásával (lásd 251. sz. bejegyzésem).

A szépszámú közönség tegnap este ugyanitt ismét találkozhatott kedvenc operaénekeseivel: az időszak diktálta „Koronagálá”-ra”keresztelt zongorakíséretes koncert adott alkalmat operaénekeseinknek – és az Operaház közreműködő Énekkarának is – az újabb bemutatkozásra, találkozásra közönségével is, az operairodalom gyöngyszemeiből állítva össze műsorukat.  

Hozzáteszem: a Parkfoglaló gálán az Operaház 20 magánénekese kapott lehetőséget  a  bemutatkozásra, a Mahler „nyolcadikon” 8 operaházi művész énekelt szólót, a tegnapi Koronagálán  az Opera 29 énekművészének adatott meg fellépni. Nagy örömünkre!

Az operagálához az előző napi koncert hatalmas pódiuma helyére egy kisebbet tettek be, elegendő térként a zongorának és mellette-előtte az előadó énekes számára.  Így a földszinten felszabadult helyre újabb széksorokat tudtak elhelyezni. Különben minden más külsőség/körülmény megegyezett az előző esten látottakkal/tapasztaltakkal. (Zárójelben jegyzem meg: a hangszigetelés továbbra is felvet némi kívánnivalót, mert a külső forgalmi zaj, ha tompítottan, de olykor betüremkedik ide a belső helyszínre.)

A közönség már felszólítás nélkül, maszkban foglalta el ülőhelyét. Az Operaház főigazgatója, Ókovács Szilveszter magára vállalta a kétrészes gálaműsor vezetését, minden egyes műsorszám felkonferálását, az elhangzó áriákat, az előadó énekesek és zongorakísérőik megnevezésén túl a művészek néhány frappáns mondatban való bemutatását is.  Mondanom sem kell, Ókovács Szilveszter ezúttal is a műemlék gőzmozdony kazánjának tetején kialakított pihenőhelyről – felállva – tartotta szóval a közönséget. A pódium mögötti falon elhelyezett három hatalmas keretben minden énekesről kivetített színes, jelmezes szerepképeket láthattunk a produkciójuk alatt. Az eredeti nyelven énekelt áriájukat, ugyancsak kivetítve, magyar szöveggel olvashattuk.

A zongorakíséretet Doman Katalin, Hidegkuti Pálma, Kálvin Balázs, Kovács Ágnes, Szennai Kálmán, Tóth Sámuel Csaba, Zsoldos Bálint korrepetitor-zongoraművészek látták el.

A Magyar Állami Operaház Énekkarát a karigazgatójuk, Csiki Gábor és a főzeneigazgató-karmester, Kocsár Balázs vezényelte.

A műsorprogram Mozarttól kortárs szerzőig terjedt, igen széles palettáról válogatták össze operaénekeseink az előadott áriáikat. 

Nehéz kiemelni a kitűnő énekművészeink közül bárkit is. A legnagyobb tapsokat talán Szappanos Tibor, Bretz Gábor, Balga Gabriella, Komlósi Ildikó, Kálmándy Mihály, Fekete Attila, Sümegi Eszter, Kovácsházi István kapták, de mindenki nagyon kitett magáért és szeretetreméltóan, gyönyörűen, nagy sikerrel énekelt.

És a gála vége igen megrendítő, szívet-lelket melegítő volt: Ókovács Szilveszter záró-felvezető szavaira a Magyar Állami Operaház óriási létszámú énekkara kétoldalról bevonult a nézőtérre, már énekelve, körbefogták a földszinti teljes nézőteret; a széksorok között középről  Kocsár Balázs karmester vezényletével Erkel Ferenc Bánk bánjából a gyönyörű kórustabló hangzott el:

,Ó ég Ura, kérünk, légy Te velünk, halld buzgó imánkat, ó, óvjad szeretett hazánkat
Hogy a magyar szabad legyen, ősi áldott földeken,
Isten, halld meg fohászunkat, fohászunkat, ó óvjad, óvjad, óvjad a magyart!”…

Sokunknak kicsordulhatott a könny a szeméből... Rejtett kincsünk ez az ima, hiszen a mű 1940-es, Rékai-Nádasdy-féle átdolgozásából kimaradt!

És még nem volt vége: a főigazgató beszólította mind a 29 operaénekest: ahogy érkeztek sorra egyenként felkonferálva őket (úgy tudom, az operagálát az Opera rádiója a Facebookon közvetítette).

Összefoglalva, a koronavírus miatt tavasztól elmaradt operaelőadások szereplői - mind a három említett Eiffeles- koncert résztvevői - úgymond némi kárpótlásul, „kompenzációként” kaptak fellépési lehetőséget, amelyek számukra és nekünk, nézőknek-hallgatóknak egyformán az örömünkre szolgálhatott! 

A Koronagála elhangzott teljes műsortartalmát ideírom:

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni – Leporello Regiszteráriája » KOVÁCS ISTVÁN
Wolfgang Amadeus Mozart: Szöktetés a szerájból
– Belmonte áriája („Konstanze, dich wiederzusehen”) » MEGYESI ZOLTÁN
– Pedrillo áriája („Frisch zum Kampfe”) » SZEREKOVÁN JÁNOS
Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte – Ferrando áriája („Un’aura amorosa”) » SZAPPANOS TIBOR
Wolfgang Amadeus Mozart: Figaro házassága
– Figaro áriája („Non più andrai”) » BRETZ GÁBOR
– Susanna áriája („Giunse al fin il momento…”) » VÁRADI ZITA
Gioachino Rossini: Hamupipőke
– Angelina áriája („Nacqui all’affanno”) » BALGA GABRIELLA
– Don Magnifico áriája („Miei rampolli femminini”) » KÁLMÁN PÉTER
Gioachino Rossini: A sevillai borbély
– Figaro áriája („Largo al factotum”) » HAJA ZSOLT
– Don Basilio ária („La calunnia è un venticello”) » CSER KRISZTIÁN
Giuseppe Verdi: Az álarcosbál – Renato ária („Eri tu”) » SZEGEDI CSABA
Giuseppe Verdi: Rigoletto – Rigoletto áriája („Cortigiani, vil razza dannata”) ALEXANDRU AGACHE
Giacomo Puccini: Gianni Schicchi - Lauretta áriája (,,O mio babbino caro'') » SZEMERE ZITA
Giuseppe Verdi: Traviata – Violetta áriája („È strano, è strano”) » MIKLÓSA ERIKA
Giacomo Puccini: Manon Lescaut – Des Grieux áriája („Donna, non vidi mai”) » BONCSÉR GERGELY
Giacomo Puccini: Bohémélet – Musetta keringője » RÁCZ RITA
Giacomo Puccini: Pillangókisasszony
– Cso-Cso-szan áriája („Con onor muore”) » LÉTAY KISS GABRIELLA
– Zümmögő kórus » A MAGYAR ÁLLAMI OPERAHÁZ ÉNEKKARA


SZÜNET

Francesco Cilea: Adriana Lecouvreur – Bouillon hercegnő áriája („Acerba voluttà”) » KOMLÓSI ILDIKÓ
Antônio Carlos Gomes: Salvator Rosa – Arcos hercegének áriája („Di sposo, di padre”) » PALERDI ANDRÁS
Ruggero Leoncavallo: Bajazzók – Canio áriája („Vesti la giubba”) » LÁSZLÓ BOLDIZSÁR
Umberto Giordano: Andrea Chénier – Gérard áriája („Nemico della patria”) » KÁLMÁNDY MIHÁLY
Vincenzo Bellini: Norma – Pollione áriája („Meco all’altar di Venere”) » FEKETE ATTILA
Amilcare Ponchielli: Gioconda
– Gioconda áriája („Suicidio”) » BOROSS CSILLA
– Laura áriája („Stella del marinar”) » GÁL ERIKA
Richard Wagner: Tannhäuser – Erzsébet áriája (“Dich, teure Halle”) » SZÁNTÓ ANDREA
Igor Stravinsky: The Rake’s progress – Tom Rakewell áriája („Here I stand... Since it is not by merit”) » KISS TIVADAR
Gyöngyösi Levente: A Mester és Margarita – a Mester áriája („Hova kerültem, ki vagyok én?”) » BALCZÓ PÉTER
Erkel Ferenc: Hunyadi László – Szilágyi Erzsébet áriája („Nagy ég, remegek…”) » SÜMEGI ESZTER
Erkel Ferenc: Bánk bán – Bánk áriája („Hazám, hazám”) » KOVÁCSHÁZI ISTVÁN
Erkel Ferenc: Bánk bán – („Ég ura, kérlek, légy velünk”) » A MAGYAR ÁLLAMI OPERAHÁZ ÉNEKKARA

 


253 Hangyász 2020-09-07 22:08:55 [Válasz erre: 251 Búbánat 2020-09-07 13:07:12]

Ha van külső ajtó, le kellett volna zárni, mert a mentőautó szirénázása nincs a partitúrában.


252 Hangyász 2020-09-07 22:07:15 [Válasz erre: 250 Búbánat 2020-09-07 12:12:05]

Köszönöm, közben elég nehezen magam is megtaláltam! ;o)

... óriásműVET...


251 Búbánat 2020-09-07 13:07:12 [Válasz erre: 248 Búbánat 2020-09-05 13:02:45]

 2020. szeptember 6.  –  a  Magyar Állami  Operaház Eiffel Műhelyháza – Mozdonycsarnok.

Gustav Mahler VIII., „Ezrek Szimfóniá”- ja előadására gyűlt össze 700 néző tegnap este az Eiffel Műhelyházban, és az Opera produkciójaként "hivatalosan" ezzel a hatalmas alkotással avattuk fel az intézmény Mozdonycsarnokát. 

Ókovács Szilveszter főigazgató a koncert elkezdődése előtt a csarnoktérben „díszelgő” „antik” mozdony fűtőterének tetején állva tartott egy kis eszmefuttatást a helyszínről, a hely múltjáról, történetéről, majd „Mahler – malőr” szójáték után ismertette a zeneszerző óriási apparátust igénylő szimfoniája előadás-történetét, utalt rá és méltatta, hogy az Operaház saját humán és anyagi  erőforrásaiból tudja megvalósítani a kettős vegyes kart és gyermekkart, nagyzenekart, nyolc szólistát; mintegy 300 főt igénylő remekmű kiállítását - előadatását; ez és a közönség számát tekintve érthető, miért adták a zenetörténészek az »Ezrek Szimfóniája« címet Mahler monumentális zeneművének. A főigazgató még kitért Mahler magyarországi működésének idejére, amikor a Magyar Királyi Operaház élén állt és barátságára az idős Erkel Ferenccel. Erkel nevének említésa alkalmat szolgáltatott  Ókovácsnak, hogy a közönséget megszólítva, „spontán” közösen elénekeltesse mindnyájunkkal a Himnuszt; felállt a jelenlévő ezer ember, és bár zenekar is ott volt, „a cappella” ünnepélyesen elénekeltük - elővigyázatosságból  "maszkban" -  nemzeti fohászunkat. Felemelő pillanatok voltak, amelyek felvezették a monstre produkciót.

A Mozdonycsarnok hátuljában felépített gigantikus pódiumon foglalt helyett  az óriási kórus, zenekar, kétoldali lépcsősorok a gyermekkaré voltak, a pódium feletti emelvényen egy külön rézfúvós szekció helyezkedett el.  A közönség a csarnok bejáratával szemben emelt tribünön és a pódium előtti széksorokban ült az Operaházból „kölcsönvett” kényelmes bársonyszékeken.  A pódium felett egy kivetítőn magyar nyelven követni lehetett az énekelt szöveget. Az előadás folyamán a zene hangulatát kifejező különböző színű fénymegvilágítást kapott a teljes előadó-apparátus. Ókovács Szilveszter „jeladására” a még nyitott, szellőzést is biztosító „felülvilágító tető üveggerinc” összezárult és kezdetét vette a nagyszabású  8.  Szimfónia előadása.

Karmester: Oliver von Dohnányi

Szólisták

Rálik Szilvia, Bátori Éva, Sáfár Orsolya – szoprán

Szántó Andrea, Meláth Andrea – alt

Pataki Dániel – tenor

Haja Zsolt – bariton

Palerdi Andrásbasszus

Közreműködik: A Magyar Állami Operaház Zenekara, Énekkara (karigazgató: Csiki Gábor) és Gyermekkara (karigazgató: Hajzer Nikolett)

A  világhírű karmester irányítása alatt a zenekar remekül játszott, az énekkar túl hátul volt, ezért is,  a hangzás kicsengését nem mindig találtam egyenletesnek, a gyermekkar énekhangját pedig, hiába ültem közel hozzájuk, szinte alig - olyan "erőtlennek" hallottam - mondhatni elnyomta a hangjukat fentebbről áradó hangzuhatag,  de ezzel együtt is frenetikus hatást tett rám a szinte oratorikus szimfónia megszólaltatása,  különösen a két rész zengő -sistergő fortissimós záró kórusa-együttese.  Az eredetileg Stefan Soltesz helyett érkezett és vezénylő Oliver von Dohnányi minden apó részletre odafigyelő zenei irányításával,  a kórusok, szólisták  igényes, odaadó megfeleltetésével létrejött zenei csoda után feldübörgött tapsorkán igazolja a mahleri varázs hódítását – nagy ritkán, amikor van hozzá kapacitás művének megszólaltatásához, elő kell venni. Mert csoda az alkotás!  Nagyon örülök annak, hogy részese lehettem ennek a katartikus zeneélménynek – most ugyanúgy, mint 1983-ban, a Budapest Sportcsarnokban, amikor és ahol először volt  az „ezrekhez” szerencsém, Joó Árpád dirigálása idején.

(2020. október 1-jén megismétlik a koncertet a Mozdonycsarnokban.)


250 Búbánat 2020-09-07 12:12:05 [Válasz erre: 249 Hangyász 2020-09-07 11:16:09]

Pataki Potyók Dániel volt a tenor szólista.


249 Hangyász 2020-09-07 11:16:09

Ókovács hosszadalmas blablája után megváltás volt hallani a nem tökéletes, bár mindenképpen igyekvő előadásban megszólaltatott Mahler óriásmű. Sajnos a mozdonycsarnok akusztikája a várakozásnak megfelelően nem jó. (Azt tudja valaki, ki énekelte a tenorszólót /Dr. Marianust?)


248 Búbánat 2020-09-05 13:02:45

Ezrek szimfóniája, avagy Mahlerrel a járvány ellen

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2020.09.04. 13:47 Origo.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 149. LEVÉL

Édes Néném,

 

"Amikor csütörtök este, magyarán tegnap először állt fel az Eiffel Műhelyház Mozdonycsarnokába – természetesen a saját műszakunk által épített – gigantikus színpadra az Opera teljes énekkara, tehát 150 kifejezetten nagyhangú énekművész, és az altisztek eléjük rendezték a 102 fős zenekari összeállítást (amely a teljes gárdánk nem egészen fele), orgonával, zongorával, cselesztával, rengeteg ütővel, és amikor megjelent a gyerekkarunk fele, 40 gyerkőc, és végül a nyolc énekes szólista és a mennyei rézfanfárcsapat is, már jóval háromszáz felettivé vált a gárda."

 

"Az dilemma viszont – de nem ezt keressük, tovább spannolom Nénémet! –, hogy egy szegecselt acél-üveg-beton csarnok alkalmas-e koncertteremnek? Az első rapid válasz: nem, dehogy. És a második is. Hisz visszhangos, mint egy igazi bazilika. De a harmadik, a részletgazdag felvetés utáni válasz már az enyém: akkor is, ha nagy apparátusú művet teszünk bele? Akkori is, ha az ehhez szükséges mintegy 1000 köbméteres színpad beleépül? Akkor is, ha 400 operás bársonyszék érkezik a nézők számára, plusz háromszáz személyes sporttribün épül fel ugyancsak nekik, katlant képezve a hangnak? Akkor is, ha a felülvilágító tető üveggerincét nyitjuk? Akkor is, ha 300 előadó sétál bele? Akkor már nem biztos. Mindenesetre a termet ki kell találni, be kell hangolni, hogy azon az évi egy-két-három estén éppen azzal tűnjön ki, amely tulajdonság Budapest más nagyszerű, és valóban hangversenyezésre épült termeiből hiányzik. Ma teszünk még bele molinókat, szövetet a falakra, beépül a lelátó, és ha nagy bomba nem robban, a vasárnap beleérkező közönséggel mutatja majd meg igazi arcát a Mozdonycsarnok, hisz akkor éppen ezren leszünk benne: előáll az „ezrek szimfóniája" életérzés is."

"Teszteltetünk, reménykedünk, és szárazon tartjuk a puskaport: amikorra jelmezműhelyünk legyártja az újabb adag mosható operás maszkot, tehát szeptember 9-re, a társulati ülésig (helyszíne: az Eiffel Műhelyház Kodály-parkja, jó kis pokrócos-szabadtéri évadnyitó, ilyen se volt még...), a használatát próba és előadás kivételével kötelezővé tesszük – eddig is ajánlottuk –, és visszük a megtervezett programot, amíg vihetjük.

Azonban addig... csak addig még szerezzünk emlékeket, gombostűzzük fel azokat a lelkünk parafatáblájára, drukkoljunk és imádkozzunk az előadóművészekért és a közönségért is: az operások most az ép lélekért mennek harcba! Néném is ülhet a Mahler-tribünön maszkban, 75 perc csoda, nem lesz szünet, nem lesz baj."


247 Hangyász 2020-09-04 17:21:32 [Válasz erre: 242 Klára 2020-09-03 18:47:15]

Azt a felvételt láttam, fenntartásaim dacára elégedett voltam a rendezéssel is. Egy korábbi előadást a MET is közvetített, sajnos nem Jessye Normannel és Domingóval.  (9-én, azaz mifelénk inkább 10-én a Faust elkárhozása megy, immár másodszor, azaz más szereplővel/szereplőkkel!) 


246 Hangyász 2020-09-04 17:14:23 [Válasz erre: 243 Edmond Dantes 2020-09-03 21:35:28]

No igen, a Traviata iránt nagyobb a közönség igénye. Sőt a Traviatánál még többen érdeklődnek pl. a heavy metal iránt, jóllehet a közös halmaz eléggé csekély. Mindezzel NEM a Traviatát akarom leszólni, sőt!


245 Edmond Dantes 2020-09-04 13:41:07 [Válasz erre: 244 Klára 2020-09-04 13:07:03]

Én szeretem sőt, főzni is tudok zöldborsólevest :-)


244 Klára 2020-09-04 13:07:03 [Válasz erre: 243 Edmond Dantes 2020-09-03 21:35:28]

A"valós és jelentős közönségigény csekély mértékéről" az a kisgyerek jut eszembe, aki nem szereti a zöldborsólevest (pl), mert még soha nem evett olyat! A közönség nyilván nem fogja azt igényelni, amiről még soha nem hallott, nem is tudja, hogy létezik.  Evvel együtt vannak operák, amiket be kell mutatni, persze előzőleg a közönség érdeklődését fel kell/kellene kelnetni. Erre való a közönségszervezés, ha van és ha működik. És igen, kell egy jó csapat!






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.