Bejelentkezés Regisztráció

Kelemen Zoltán, operaénekes


116 smaragd 2021-04-08 18:01:48 [Válasz erre: 115 Brunnhilde72 2021-04-08 17:44:06]

Köszönöm, ebben a sajnálatos esetben érdemes lenne feltüntetni a honlapon.


115 Brunnhilde72 2021-04-08 17:44:06 [Válasz erre: 114 smaragd 2021-04-08 14:36:08]

Elmarad 


114 smaragd 2021-04-08 14:36:08

https://www.opera.hu/en/programme/megtekint/notre-dame-online-kozvetites-2020/eloadas-202104152000/

Franz Schmidt: Notre Dame

Events  Premiere: April 15, 2021 ONLINE stream OPERA STREAM

This performance is available free of charge on the Facebook channel of the Hungarian State Opera.

General cast
Authors
Conductor István Dénes
The Archdeacon of Notre Dame Zoltán Kelemen
Quasimodo Krisztián Cser
Phoebus István Kovácsházi
Gringoire Péter Balczó
Officer Róbert Rezsnyák
Esmeralda Szilvia Rálik
The old Falourdel Mária Farkasréti
A Gypsy Man Antal Bakó
A voice form the crowd Zsombor Haraszti
Featuring
the Hungarian State Opera Chorus


113 Búbánat 2021-04-08 13:47:33

"35 éve kezdődött...."

Kelemen Zoltán naplója - lásd Művész-Blog (Café Momus)

(2021. április 8.) 


112 Búbánat 2021-01-22 23:18:16 [Válasz erre: 111 Búbánat 2021-01-22 16:40:06]

Igen emlékezetes és jól sikerült operaesten remekül összeállított/választott áriák és duettek előadásának csodálatos  élményével gazdagított bennünket, nézőket-hallgatókat a MaszkaBál mai műsorában  a Magyar Állami Operaház két ragyogó, kvalitásos művésze, a mezzoszoprán Wiedemann Bernadett és a bariton Kelemen Zoltán! 

Köszönetem fejezem ki Részükre mindezekért, a csodás énekművészetükért!

Ahogyan köszönet illeti Dallos Erikát is, aki a nagyszerű zongorakíséretével szinte zenekari hangzást kölcsönzött  az énekművészek mellé, és a Chopin-darab szépségeire is rácsodálkozhattunk bravúros interpretálása által. 

Visszahallgatható az Opera Facebook oldalán, online. 


111 Búbánat 2021-01-22 16:40:06

„Hősbariton és drámai mezzó nem sokszor énekel duettet az operairodalomban”

2021.01.22 MimiBlog.hu

interjú Wiedemann Bernadettel és Kelemen Zoltánnal

 

Ma este nyolc órakor élőben az Opera Facebook oldalán - az  előadást követően pedig elérhető lesz a produkció visszahallgatása is:

https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/maszkabal-2020/eloadas-202101222000/

MaszkaBál

Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán operaestje

KÖZVETÍTÉS

Január 22., péntek 20:00

Eiffel Műhelyház – Hevesi Sándor háziszínpad

Az Opera stream-sorozata

Áriaestek

Közreműködik: Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán
Zongorán közreműködik: Dallos Erika

Műsorvezető: Gyüdi Melitta

MŰSOR
Wagner: A Rajna kincse – Erda áriája („Weiche Wotan, Weiche!') » Wiedemann Bernadett
Wagner: Tannhäuser – Dal az Esthajnalcsillaghoz („O du, mein holder Abendstern”) » Kelemen Zoltán
Verdi: Falstaff – Mrs. Quickly és Falstaff duettje a III. felvonásból („Reverenza!”) » Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán
Chopin: b-moll nocturne, op. 9 No. 1 » Dallos Erika
Verdi: Ernani – Don Carlo áriája a III. felvonásból („Oh, de’ verd’anni miei”) » Kelemen Zoltán
Cilea: Adriana Lecouvreur – Bouillon hercegné áriája („Acerba voluttà”) » Wiedemann Bernadett
Giordano: Andrea Chénier – Gérard monológja („Nemico della patria”) » Kelemen Zoltán
Kodály: Háry János – Háry és Örzse duettje („Tiszán innen, Dunán túl”) » Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán

 


110 Búbánat 2020-09-03 13:22:29

Értesülésem szerint Kelemen Zoltán operaénekes tagsága augusztustól megszűnt a Szegedi Nemzeti Színházban, mivel a Magyar Állami Operaház-beli elfoglaltságai miatt összeegyeztethetetlenné vált számára annak további megtartása. Kelemen Zoltán 24 évig volt a Szegedi Nemzeti Színház tagja!


109 Héterő 2020-05-11 14:20:37 [Válasz erre: 108 Kelemen Zoltán 2020-05-11 14:12:30]

Jó ötlet volt! A Le villi -t már le is töltöttem. :-)


108 Kelemen Zoltán 2020-05-11 14:12:30 [Válasz erre: 107 Héterő 2020-05-11 14:05:34]

Hogyne tudnék róla, hiszen ott voltam mikor a felvétel készült, láttam is a kész anyagot. A blogbejegyzés során nem törekedtem a teljessségre, elsősorban a ritkaságok közül raktam fel néhányat, ez kb a YouTube-on fent lévő felvételeimnek a fele, vagy talán harmada, nem tudom pontosan. Lehet még böngészgetni, de én most ezeket válogattam ki, mint érdekességeket, ritkaságokat. 

Mivel a Pagliaccit már mások is feltették ide, ezért nem éreztem szükségesnek mégegyszer kitenni a linkjét. :)


107 Héterő 2020-05-11 14:05:34 [Válasz erre: 106 Búbánat 2020-05-11 12:02:46]

Lehet, hogy erről ő maga sem tud?

               Kelemen Zoltán - Pagliacci - Tonio


106 Búbánat 2020-05-11 12:02:46

A Café Momus fórumon, Kelemen Zoltán Művész-blogjában  (fent jobbra) már tegnap óta olvasható:

"Operafelvételek a YouTube videomegosztón"

• 2020-05-10 

A Kelemen Zoltán nevét viselő „topic”-ban is legyen helye mostani írásának -  a linkre kattintva itt is elérhető ezután.   


105 Búbánat 2020-04-19 12:10:59

Ma éjjel ismét láthatjuk az M5 csatornán, 21.00 - 23.35: 

Goldmark Károly: A Sába királynője

Az Erkel Színházban bemutatott produkció 2015. október 31-i előadásának felvétele

Karmester: Kovács János

Rendező: Káel Csaba

Szereposztás:

Salamon király - Kelemen Zoltán
Főpap - Fried Péter
Szulamit - Sümegi Eszter
Asszád - Nutthaporn Thammathi
Baal-Hanan - Rezsnyák Róbert
Sába királynője - Gál Erika
Astaroth - Zavaros Eszter
Templomfelügyelő - Cserhalmi Ferenc

https://mediaklikk.hu/ajanlo/video/2020/04/15/g


104 Kelemen Zoltán 2020-03-01 01:20:40 [Válasz erre: 103 lujza 2020-02-29 22:18:18]

Köszönöm szépen a megjegyzést, egyben örülök hogy tetszett a film! Ha szabad valami személyessel kiegészítenem a blogomon írtakat: Én, mielőtt éneklésre adtam a fejem, eredetileg prózai színész szerettem volna lenni, de aztán az opera csodálatos műfaja elcsábított, és a zenés színpadon találtam meg a magam legigazibb kifejezési módját, a zenén és a gyönyörű operaszerepeken keresztül. Azt pedig sohasem gondoltam volna, hogy egyszer bekerülök egy Oscar-díjas rendező mozifilmjébe, még ha csak egy pici kis szerepben is. Persze itt is énekesi minőségemben vagyok jelen, de nagy öröm volt kicsit bepillantani egy készülő film klulisszái mőgé, találkozni olyan híres filmesekkel,  színészekkel, akiket gyerekkorom óta csodáltam és eddig csak a vásznon és a tévé képernyőjén láttam, most meg szinte kollégájukként tekintettek rám.


103 lujza 2020-02-29 22:18:18 [Válasz erre: 102 Búbánat 2020-02-29 13:19:21]

Nagy örömmel fedeztem fel a Művész Urat a filmvásznon. És egyetértek vele, érdemes megnézni ezt a filmet.


102 Búbánat 2020-02-29 13:19:21

Szereplés Szabó István Zárójelentés című filmjében és a Filmszemle életműdíj-átadóján

 Művész-Blog  -  Kelemen Zoltán

Café Momus, - 2020-02-29 


101 macskás 2019-11-29 22:53:03 [Válasz erre: 100 Búbánat 2019-11-29 15:17:34]

100


100 Búbánat 2019-11-29 15:17:34

Baritonpárbaj

2019.11.28 – tiszatájonline.hu

Márok Tamás

KELEMEN–KÁLMÁNDY–PÁL–VERDI A BUDAPEST MUSIC CENTERBEN

Az operaszínpadon gyakori a párbaj, de azonos hangfajú énekesek ritkán csapnak össze. Baritonpárbajról nem tudok, bariton-bariton duett az alaprepertoárban is csak egy van: Falstaff és Ford kettőse Verdi operájában.

[…] „Két egymást követő este két művész énekelte el egy kivétellel ugyanazt a programot, amit párbajnak is fölfoghatunk.

Nem lenne értelme az összehasonlításnak, ha nem hasonló képességű énekeseket hallottunk volna. Kelemen Zoltán és Kálmándy Mihály mindketten nemcsak nagyon jó énekesek, de igazi Verdi baritonok. A program hat nehéz Verdi-áriából állt. A mai magyar mezőnyben (a tiszteletbeli magyar Alexandru Agachét leszámítva) nincs is szólamtárs, aki ezt a programot hasonló színvonalon, vagy egyáltalán végig tudná énekelni.” […]


99 Búbánat 2019-11-29 15:16:44 [Válasz erre: 98 Búbánat 2019-11-23 22:26:33]

Legyen meg itt is a "hivatalos" beszámoló-kritika, beteszem ide a linket: 

http://momus.hu/article.php?artid=7247

„Rendhagyó operagála a Danubiával”

Café Momus - zéta -, 2019-11-24 [ Budapesten ]

Budapest Music Center
2019. november 22.

LUI VERDI III. – Apák, szerelmek, barátok

Verdi-áriaest  - Kelemen Zoltán – Óbudai Danubia Zenekar – Pál Tamás


98 Búbánat 2019-11-23 22:26:33 [Válasz erre: 97 Búbánat 2019-11-07 21:10:53]

Hogyhogy nem láthatjuk Kelemen Zoltán operaénekest a Magyar Állami Operaház repertoárján szereplő Rigoletto címszerepében? Vagy Az álarcosbál Renatójaként (=René)?   A költői kérdésemre nem várok választ, de mégis.  És előrebocsátva, hogy a tavasszal bemutatandó Don Carlos szereposztásában Posa márkiként sem látom kiírva nevét, még inkább értetlenkedem. 

Ha az Opera vezetéséből ellátogatott valaki illetékes tegnap a BMC koncerttermébe meghallgatni Kelemen Zoltán énekét nagy Verdi-baritonáriákat műsorra tűző áriaesten (Macbeth, Traviata, Rigoletto, Don Carlos, Az álarcosbál), bizonyára meglepődött és igazat ad nekem, elgondolkodik azon, hogy is van ez?  

A kiváló baritonista énekművészetének fontos mérföldköveit jelentik ezen operák és benne ezek a szerepek; az általa most előadott, elénekelt, összetett felépítésű áriák minden szépségét, értékét kimagasló művészi színvonalon  prezentálta előttünk.

Micsoda kiállóképesség, átlényegülés, komoly, nagy hangvolument is kívánó egyik szerepből át a másikba, biztos énektechnikai tudás (frazeálása, legátóia, a hajlékonyság, a hangszínekkel való bánás stb…), erőteljes, kisugárzó hang - drámai, ha kell lírai megszólalásaival…! Anélkül, hogy színpad, jelmez, díszlet, szereptárs volna  – mert Kelemen Zoltán hangfenomén operaénekes, mindent tud és kibír!  A hat, félelmetesen szép Verdi-baritonáriával, amelyeket egy-egy rövid szünet beiktatásával elénekelt, szinte: „alakított” – akárha a színpadon játszaná és élné át a szerepet!  Átszellemült, a karakterbe plántáló empatikus megszólalásai, megformálásai – ha csak egy-egy ária keretébe sűrítve is –  ezen operák csúcspontjait idézik meg - magas érzelmi hőfokon!

És ha hozzáteszem, hogy fellépése alatt csupán fél méter távolság választotta el a közönség első sorától, de ezt a „terhet” is viselte azon kívül, hogy úgy kellett énekelnie, hogy a koncertteremnek nincs pódiuma, az akusztika olyan felemás, mindebből is következően a zenekar olykor erős hanghatásait  kvázi "túlkiabálni" szükségeltetik – lám, ezt is bírja erővel, idegekkel, ami fizikailag is elismerésre méltó teljesítmény!

Kelemen Zoltán széles repertoárja sokszínű, igen jelentős! [ https://hu.wikipedia.org/wiki/Kelemen_Zolt%C3%A1n_(opera%C3%A9nekes,_1970)

Az elmúlt évtizedek alatt a Szegedi Nemzeti Színház vezető baritonistájaként sorra énekelte-alakította nagy sikerrel Verdi jelentős  (hős)bariton főszerepeit is:  Rigoletto, Macbeth és a Simon Boccanegra címszerepei; Georges Germont, René, Jago, Luna, az Ernani Don Carlo-ja, A végzet hatalma Don Carlos-a.

 Kelemen Zoltán immár évek óta a Magyar Állami Operaház tagja is, de az említett szerepekben - a Traviata  Germont-ját  és korábbról az Otello Jágóját leszámítva -  nem látható.  Miért? (Még Fordot énekelte a Falstaffban, Paolo Albianit a Boccanegrában - de ezek "fajsúlyban" talán nem mérhetők  az előzőkhöz.) Pedig „kéznél” van….elővehető, felkérhető a nem is olyan régmúltban abszolvált sikerszerepeire, még úgy is, hogy rajta kívül is vannak jó baritonistái a HÁZ-nak, de mégis, szerintem ildomos  ha Kelemen Zoltánt kiemelkedő énektudásához, hatalmas művészi tapasztalatához, renoméjához méltó szerepekben (is) foglalkoztatná, amiből most ízelítőt nyújtott – és kaphattunk tőle  -  tegnap este a BMC Verdi-koncertjén.

 Mindezt azért is vetem fel, mert Kelemen Zoltán minden bizonnyal megérdemelné, sőt „kijárna” neki egy új Verdi-szerepben való bemutatkozás is: utóbb beállhatna a jövő tavasszal bemutatandó Don Carlosba és megkaphatná Posa márkit!  Aki ilyen elképesztően, hatásosan, fenomenális baritonján elő tudja adni az opera két megrendítő szépségű részletét (Per me giunto; s különösen Posa halálát: O Carlo, ascolta) ezeket az áriákat külön, most tanulta meg erre az alkalomra, Pál Tamás karmester szemmel látható elismerésétől övezve ( a „Szabadságkettőst” már régtől tudja, sokszor előadta koncerteken)  – annak ott van/lenne a helye az új rendezésű Don Carlos operában is!

Még pár szó a műsorról:

A Verdi-esten az Óbudai Danubia Zenekar kíséretével és a felkért kiváló karmesterükkel, az örökifjú Pál Tamással az élen – a terem hangzó viszonyai mellett – ragyogó, pompás hangzásban szólaltak meg a szebbnél szebb áriák! Külön dicséretet érdemelnek a Stiffelio nyitányának és a Macbeth III. felvonásbeli teljes balettzenéjének interpretálásáért!

Az elhangzott zenék alatt kivetített képeket láthattunk Verdiről, személyes- és munkakapcsolataiból, az ősbemutatók színhelyéül szolgáló városok operaházairól korabeli és mai külső-belsőjéről.  A házigazda Eckhardt Gábor műveket ismertető elemző-összekötőszövege szolgált egy-egy zeneszám közben kis szusszanásnyi pihenőre a fellépő művészeknek.

Ez volt a műsor:

„LUI (APÁK, SZERELMEK, BARÁTOK)”

Giuseppe Verdi

Stiffelio – Nyitány
M
acbeth – Perfidi!... Pietá rispetto amore
Traviata – Di Provenza il mar, il suol
Don Carlos – Per me giunto
Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata

Macbeth – Balettzene
Az álarcosbál – Eri tu
Don Carlos – O Carlo, ascolta

KÖZREMŰKÖDIK:

  • Kelemen Zoltán – bariton
  • Óbudai Danubia Zenekar
  • Eckhardt Gábor – házigazda: műsorszám-elemző, kommentátor

2019. november 22. – BMC Koncertterem


97 Búbánat 2019-11-07 21:10:53

LUI VERDI III. (apák, szerelmek, barátok) - Budapest Music Center

Stiffelio – Nyitány

Macbeth – Perfidi!… Pietá rispetto amore

Traviata  – Di Provenza il mar, il suol

Don Carlos – Per me giunto

Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata

Macbeth – Balettzene

Az álarcosbál – Eri tu

Don Carlos – O Carlo, ascolta

 

Közreműködik | Kelemen Zoltán

Óbudai Danubia Zenekar

Vezényel | Pál Tamás

Verdihez fel kell nőni, énekesi szempontból legalábbis mindenképp. Hatványozottan igaz ez a férfi főhősökre: sok nagy művész évtizedeken keresztül csiszolta egy-egy jelentős Verdi szerepét, mire rátalált a figura mélyén megbúvó emberre. Mert az opera csodája nem a hangokban, hanem a hangokból kirajzolódó drámában van – ez ugyan közhely, mégis ritkán történik meg a nagy találkozás. Verdi a férfiakkal szemben kissé szigorúbb, mint a női főhősök esetében: több a gonoszság, az önkényeskedés, de itt is sok száz árnyalatát lehet felfedezni a rendszerint szenvedő, és küszködő férfiléleknek.

A sorozat házigazdája | Eckhardt Gábor

2019-11-22 | 19:00

LUI VERDI III.

Budapest Music Center – Koncertterem | Budapest 1093 Mátyás u. 8.

Jegyár |2800,- Ft


96 Búbánat 2019-10-04 21:32:35

Simándy Józsefre emlékeztek Kistarcsán

Kelemen Zoltán operaénekes  is közreműködött – énekelt – szeptember 15-én Kistarcsán, a város hírneves szülöttének, Simándy Józsefnek a szobra előtt tartott, koszorúzással egybekötött ünnepi megemlékezésen.

Az időskálán: 5:23 - 12:23 

Erkel Ferenc: Bánk bán – Bánk és Petúr kettőse, I. felv. (Gulyásik Attila, Kelemen Zoltán, km. Biberach szólamában Simándi Péter, zongorán kísér: Váray-Major Zsófia).

Szilas Tv videofelvétele / YouTube 


95 Búbánat 2019-08-07 22:42:10

Parasztbecsület - Bajazzók a Margitszigeten, sztárvendégekkel

Kelemen Zoltán operaénekes  Művész-blogja - 2009. 08. 07.  Café Momus


94 operaisiásza 2019-04-18 11:08:21

Nem kis bbravúr.


93 Búbánat 2019-04-18 09:08:07

Meg sem várták az ária végét, közben tapsoltak˝: összesen 4 opera-előadást énekelt végig 26 óra alatt Kelemen Zoltán

/Tóth Anett - Dél Magyarország - 2019.04.14. 19:57/

Háromszor a komédiás Tonio, egyszer pedig a bihari főispán, Petur bán szerepét énekelte a múlt hétvégén Kelemen Zoltán, a Szegedi Nemzeti Színház magánénekese. Budapest és Szeged között rohanva, sikeresen végigénekelte az előadásokat.

Kelemen Zoltán Tonio szerepében a szegedi Bajazzókban.

Fotó: Kuklis István

Múlt pénteken tartották az évad utolsó operapremierjét a Szegedi Nemzeti Színházban: a Parasztbecsületet és a Bajazzókat adták elő. Szerdán tudta meg Kelemen Zoltán, hogy ő a szombati és a vasárnap esti előadásban énekel majd, hiszen övé Tonio, a komédiás szerepe a Bajazzókból.

– Szombat délelőtt derült ki, hogy Réti Attila, akivel felváltva alakítjuk a szerepet, megbetegedett – mesélte a bariton. – Tudták, hogy én vasárnap délelőtt a fővárosban szerepelek a Bánk bánban. Viszont mivel a Parasztbecsületben nincs szerepem, így épp oda tudtam érni beugrani a vasárnap délutáni Bajazzókra.

 Vasárnap, a harmadik felvonás tapsrendjében elsiettek Cseh Antallal az Erkel színházi Bánk bán-előadásról, mivel neki is énekelnie kellett, csak az esti Parasztbecsületben. Pont háromra érkeztek Szegedre, így Kelemen Zoltán már a színpadon tudott állni fél ötkor. 

– Előadás közben nem gondolunk arra, hogy ma még hány előadást kell végigcsinálni, viszont beosztjuk az erőnk, fokozatosan építkezünk. Akárcsak egy 3-4 felvonásos operában, amikor a végén jön a nagyária.

Ebben a történetben viszont megfordult a dolog. A Bánk bánban és a Bajazzókban is a darab elején kell nagyáriát énekelni. Utóbbi esetében rögtön Tonio prológja kezdi a darabot. Petur bán esetében is hasonló a helyzet. – Azzal nem lehet spórolni. Viszont a vasárnap esti Tonio is jól sikerült, a nézők meg sem várták az ária végét, már közben is tapsoltak. 

 Mindeközben persze Kelemen Zoltán már készül a 72. szerepére, egy Puccini-ősbemutatóra.

/Áthoztam a belinkelt cikket a Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? topicból/


92 Búbánat 2018-11-09 12:28:18

Goldmark Károly: Sába királynője - Sümegi Eszter és Kelemen Zoltán

New York, Koch Színház,  2018. november  2.

Forrás: Magyar Állami Operaház 


91 Búbánat 2018-11-09 12:23:52 [Válasz erre: 89 Búbánat 2018-10-04 22:16:16]

Legyen meg itt is a Café Momus Magazin főtéma írása:

Kelemen 25 év, 70 szerep – Hangok, amelyekhez nem lehet hozzászokni

- operatikus -, 2018-10-16 [ Főtéma ]

 


90 márta 2018-10-17 18:12:54

Még egy nem is olyan apróság: Kelemen Zoltán a café momus művészblog rovatának legszorgalmasabb szerzője. Tulajdonképpen csak ő és Pál Tamás írnak már évek óta.


89 Búbánat 2018-10-04 22:16:16

A Korzó Zeneházban köszöntötte tegnap a Szegedi Operabarátok Egyesülete nevében Gyémánt Csilla elnök, a Szegedi Nemzeti Színház nevében pedig Barnák László főigazgató és Pál Tamás első karmester pályafutásának 25 éves jubileuma alkalmából Kelemen Zoltán magánénekest.

A jeles baritonista a civil szervezettől idén elnyerte Az évad énekese díjat, pályafutása során 70 szerepet énekelt idehaza és külföldön. Olyan emlékezetes alakítások fűződnek a nevéhez, mint például a José Cura főszereplésével bemutatott szegedi Otello-produkció Jagója, Rigoletto, Luna gróf A trubadúrból, Don Carlos A végzet hatalmából és az Ernaniból, Boito Mefistofele címszerepe,  Scarpia a Toscából, Lord Ashton a Lammermoori Luciából, Gérard az André Chénier-ből,  Erkel-operák szerepei,  Wolf-Ferrari: Sly – Westmoreland gróf, Salamon király a Sába királynőjében, George Germont a Traviatában, a Simon Boccanegra és a Macbeth címszerepe. 

Abban a kivételes szerencsében részesültem, hogy tegnap este Szegeden személyesen jelen lehettem Kelemen Zoltán jubileumi estjén, és tanúja voltam annak, hogy a kitüntetett művészt milyen nagy szeretettel zárja szívébe a Korzó Zeneház publikuma, az ott jelenlévő művésztársak, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, az operatagozat részéről Pál Tamás és Gyüdi Sándor és nem utolsósorban a Szegedi Operabarátok Egyesületének tagjai.

Kelemen Zoltán nemcsak operarészleteket adott elő, hanem az énekszámok között – "pihenésként" – Gyémánt Csilla kérdéseire válaszolva gyakorlatilag felvázolta a jelenlevőknek a teljes élet- és pályaútját, részletesen kitérve a kezdetekre: gyermekkori zenei érdeklődése; ének-zenei általános iskolában folytatott hangszeres tanulmányai; már a gimnáziumi évek alatt a színészi vénájának kibontakozása  s ezzel párhuzamosan egyre inkább érlelődő felismerése: a hivatása mégis az operaénekesi pálya; önismerete, az ének-zenei tehetsége/fogékonysága ráébresztette, hogy őt a „végzete” ide szólitja, erre a művészi megmérettetésre predesztinálja. Komolyabb lehetőséget képességei kibontakoztatásához először a Debreceni Csokonai Színház énekkarában kapott, de hamar megkapta beugrásként az első komolyabb szerepet (Alfio a Parasztbecsületben), mint magánénekese a színháznak szép fokozatosan énekművészete tovább érett, fejlődött; jött a lehetőség Budapesten, az Erkel Színházban a Szerelmi bájital szerepeire kiírt belcanto énekversenyen részt venni (1995); a Dulcamara-szerep megformálásával a maga kategóriájában első helyezést ért el (a zsűriben Joan Sutherland elnökölt Richard Bonyge és Melis György társaságában!)  Kelemen Zoltán aztán hamarosan a Szegedi Nemzeti Színház Operatagozatához szerződött, ahol sorra kapta a nagy lírai és drámai (hős) bariton (fő)szerepeket, máshonnan is érkeztek és érkeznek itthonról (tbk. a Magyar Állami Operaház, a Müpa, Zeneakadéma, vagy Pécs és más művészeti központok stb)  és külföldről is a szerep- és koncertfelkérések.  

Kelemen Zoltán megbecsült tagja a szegedi teátrum mellett az Operának - sokat utazik a társulatával is.  Megkapta a Vaszy Viktor-dííjat; a Szegedi Operabarátok Egyesülete az Évad énekese-díjával tüntette ki; Dömötör-díj (2013, 2015).

Szinte hihetetlen, a tavasszal bemutatott Ernani Don Carlosa repertoárjának már  70. operaszerepe az énekesi pályán!!!  (És ott vannak még az abszolvált oratórium-feladatok is: János passió, Faust elkárhozása,  Messa di Gloria, Carmina Burana…)  A hozzá legközelebb álló nagy Verdi-baritonszerepek mellett újabban más kihívások is várták: érkeztek (beugrással)/ érkeznek a Wagner-zenedrámák bariton szerepeire (pl. Parsifal-Amfortas; Operaházi koncerten óriási sikere volt ezzel, és egy másik Wagner-gálán a Walkűrből Wotan  búcsúja a Tűzvarázzsal) való felkérések, és közben turnék világszerte: Japán, Észtország, Kárpát-medence, következik hamarosan Amerika –New York (Sába királynője, Bánk bán gála-koncert: Kodály-dalok is).

Minderről szó esett ezen a jubileumi esten, melyen nemcsak az ünnepelt, de Pál Tamás és Gyüdi Sándor is többször szót kért és kapott, hogy Kelemen Zoltán operáról, szerepekről, hangfajokról, énektechnikáról, operaelőadásokról, karmesterekről, operaénekes-pályatársakról, a jövőbeni lehetőségeiről kifejtett gondolataira, nézeteire „ráerősítsen” avagy hozzátegyen.

Természetesen a köszöntések mellé ajándékok is járultak az intézmények vezetői részéről, de nekünk, a közönségnek a legnagyobb ajándék az volt, amikor énekelni hallottuk a művészt, aki hatalmas repertoárjából erre az alkalomra kiválasztott szépséges operaáriák eléneklésével ízelítőt adott művészetének tudásából, értékeiből: bemutatva az énekhang hol olvadékony, behízelgő hol nagy volumenű, erőteljes, drámai színezetét, orgánumának minden regiszterében - lent, fent, középen - egyaránt üzembiztosan szóló vocéját! 

A következő operákból hallottunk egy-egy áriát Kelemen Zoltántól – Zalánki Rita zongoraművész kíséretével:

Mozart: Don Giovanni – Leporello („regiszterária”) jelenete, I. felv.: "Madamina, il catalogo è questo

Verdi: Macbeth - Macbeth áriája, IV. felv. „Perfidi!... Pietà, rispetto, amore…”

Verdi: Ernani – Don Carlos áriája, III. felv. „Gran' Dio! costor sui sepolcrali marmi… Oh, de'verd'anni miei”

Wagner: Tannhäuser – Wolfram dala az Esthajnalcsillaghoz, III. felv. „…O du, mein holder Abendstern”

Giordano André: André Chénier - Gérard monológja, III. felv. "Nemico della patria" 

Egy kuriózum a végére: Elvad Aav észt zeneszerző A vikingek című operájából is elhangzott egy ária – észt nyelven!  Kelemen Zoltán ezt az áriát elénekelte idén nyáron Észtországban, a Saaremaai Operafesztiválon, a Magyar Állami Operaház vendégszereplése alkalmával adott gálakoncerten!;  A vikingek volt  az első észt nyelvű opera. A nemzeti érzelmek mellett, az emberi sors és a drámaiság jelenik meg a történetben. A mű az olasz romantikus operák - de kissé Puccini-beütés is - hatását tükrözi.

A közönség nagy lelkesedéssel, vastapssal fogadta minden egyes ária eléneklését Kelemen Zoltántól – úgy gondolom, az operaénekes számára minden ajándéknál jobban esik ha a jól sikerült produkcióját ilyen forró szeretettel fűtött reakcióval hálálják meg – amilyen hőfokkal jutalmaztuk meg most mi is a jubiláns ünnepeltet!


88 Búbánat 2018-05-27 22:33:08

Kelemen Zoltán naplója - Verdi: Ernani

2018-05-27 - Az Ernani Szegeden és az Erkel Színházban

/Café Momus/


87 Búbánat 2018-01-29 11:40:06

Gaetano Donizetti: Don Pasquale

Ma este újra az M5 csatornán, 21:15-től látható felvételről Donizetti vígoperája

Rendező: Káel Csaba
Díszlettervező: Szendrényi Éva
Jelmeztervező: Németh Anikó
Koreográfus: Nádasdy András

Szereplők:

Szvétek László (Don Pasquale)

Kelemen Zoltán (Malatesta)

Szappanos Tibor (Ernesto)

Szemere Zita (Norina), 

Beöthy-Kiss László (Carlotto)

Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara és Énekkara (karigazgató: Strausz Kálmán)
Vezényel: Erdélyi Dániel


A felvétel 2017. február 25-én készült az Erkel Színházban.


86 Búbánat 2017-11-24 13:30:42

Kelemen Zoltán naplója - Japán turné - Lucia Gruberovával

• 2017-11-24 – Café Momus – Művész-blog


85 Búbánat 2016-07-04 11:52:24
[url] http://revizoronline.com/hu/cikk/6170/verdi-traviata-budapesti-nyari-fesztival/; MOLETT HÖLGY VATTACUKORRAL [/url] Verdi: Traviata / Budapesti Nyári Fesztivál Revizoronline.com, 2016.06.29 „Annál jobb partnernek, s egyszersmind az este leginkább adekvát főszereplőjének tetszett az idősebb Germont csizmáját viselő Kelemen Zoltán! A Verdi-baritoni erényeit már több szegedi és budapesti előadásban is fényesen igazoló énekes pályafutása legjobb szakaszában jár mostanában, a hangja telt és szép színű, s Kelemen vonalérzékére és muzikalitására sem lehet panaszunk. Mindezek jól érvényesültek ezen a margitszigeti estén is, s hogy a partneri együttműködés, a kémia mily sokat jelenthet Violetta számára, azt érzékletessé tette a második felvonás nagy szoprán-bariton kettőse, amely talán a legközelebb vitte Miklósát eljátszandó figurájához.”

84 Búbánat 2016-04-30 12:39:33 [Válasz erre: 82 Búbánat 2016-04-19 15:19:22]
[url] http://momus.hu/vipblog.php?act=list&bloggerid=3215; 2016-04-26 - "Jubileumi est a Korzó Zeneházban" - Kelemen Zoltán Szegeden előadott műsoráról [/url] Forrás: Kelemen Zoltán- blog – Café Momus

83 Búbánat 2016-04-21 16:59:36 [Válasz erre: 82 Búbánat 2016-04-19 15:19:22]
Az áriaestről közölt előzetes híradásokból az is kiderül. hogy kiváló baritonistának jubileuma van: húsz éve tagja a Szegedi Nemzeti Színház operatársulatának!

82 Búbánat 2016-04-19 15:19:22
Egy közelgő különleges zenei eseményről adok hírt: "Húsz év a szegedi operaszínpadon" Kelemen Zoltán baritonista estje 2016. április 25., 18:00. Helyszín: SZTE Zeneművészeti Kar Liszt Ferenc Kamaraterem (Tisza L. krt. 79-81.) Műsoron Mozart, Donizetti, Erkel, Verdi, Wagner és Giordano-operarészletek Vendég: Vajda Júlia Liszt-díjas operaénekes A zongora mellől időnként beleszól: Pál Tamás karmester Kérdezget és végszavaz: Márok Tamás, operatikus A szegedi közéleti kávéház programja, belépés díjtalan, minden érdeklődőt szeretettel várnak.

81 Búbánat 2016-01-16 11:24:37 [Válasz erre: 80 márta 2016-01-16 10:08:26]
Erről már volt szerencsém meggyőződni is.

80 márta 2016-01-16 10:08:26
Aki eddig nem tudta volna, Kelemen Zoltán nemcsak kitűnő énekes, de szenvedélyes lemezgyűjtő, a feje pedig kész káptalan.

79 -zéta- 2016-01-14 21:28:31 [Válasz erre: 66 parampampoli 2016-01-14 11:07:17]
Remek írás! Nálam "Tito Gobbi hangi színészete" kifejezés viszi a pálmát...

78 Kelemen Zoltán 2016-01-14 16:04:51 [Válasz erre: 73 parampampoli 2016-01-14 14:46:42]
A Tucker-Bruson-Ricciarelli-féle Trubadúr-CD pármai, 71-es felvétel, Alberto Erede vezényel (a Golden Age of Opera adta ki 95-ben), a másik, Bergonzi-Ricciarelli-Bruson-Berini-féle pedig Macerata Arénabeli, 77-es, egyebet nem tudok róla.

77 Edmond Dantes 2016-01-14 15:53:45 [Válasz erre: 76 Edmond Dantes 2016-01-14 15:52:29]
Bocs, az egyiken Dunn énekelte Azucenát, a többi mint lejjebb.

76 Edmond Dantes 2016-01-14 15:52:29 [Válasz erre: 73 parampampoli 2016-01-14 14:46:42]
Az összesen két Brusonos MET-Trubadúrban Domingo énekelt + Arroyo/Bumbry, Mehta vezényelt.

75 Edmond Dantes 2016-01-14 15:45:12 [Válasz erre: 73 parampampoli 2016-01-14 14:46:42]
Jól emlékszel, voilá, az ária Nuccival élőben, oroszul: https://www.youtube.com/watch?v=A3HIOr-6_Xk

74 Búbánat 2016-01-14 14:50:25
Ha már Brusonról esik itt szó, közbeszúrom, hogy ma délben (12.05-13.27 óra) a Bartók Rádió leadta az alábbi koncertfelvételt (Hangversenykülönlegesség) – a rádió hangtárából visszahallgatható: Operagála Tokióban Km. Lucia Aliberti - szoprán, Peter Dvorsky - tenor, Renato Bruson - bariton és a Tokiói Filharmonikus Zenekar Vez. Roberto Paternostro 1. Verdi: A sziciliai vecsernye - a) Nyitány, b) Monforte áriája, III. felv. (Bruson) 2. Donizetti: Szerelmi bájital- a) Nemorino románca, II. felv. (Dvorsky), b) A II. felvonás fináléja (Aliberti) 3. Verdi: Macbeth - a) Jelenet és Macduff áriája, IV.felv. (Dvorsky), b) Balettzene, c) Macbeth áriája, IV. felv. (Bruson) 4. Puccini: A Nyugat lánya - Ramerrez áriája, III. felv. (Dvorsky) 5. Donizetti: Lammermoori Lucia - Őrülési jelenet, III. felv. (Aliberti) 6. Giordano: Fedora - Loris áriája, II. felv. (Dvorsky) 7. Verdi: Don Carlos - Posa márki áriája, IV. felv. (Bruson) (Suntory Hall, 1989. január 15. és január 23.)

73 parampampoli 2016-01-14 14:46:42 [Válasz erre: 72 Kelemen Zoltán 2016-01-14 14:41:34]
Vadászok vele egy Trubadúr felvételt, ha sikerül megtalálni, jelzem. Ha Tucker volt az egyikben, akkor az valószínűleg a MET-ből való. De jó lenne onnan egy broadcast felvétele... Az Anyegin felvételével egyszer találkoztam egy internetes katalógusban. Rajta kívül énekelte a szerepet olaszul Taddei is egy RAI koncerten, ő olaszul, viszont Nucci eredeti nyelven is többször. Ha jól emlékszem, még a MET-ben is.

72 Kelemen Zoltán 2016-01-14 14:41:34 [Válasz erre: 71 parampampoli 2016-01-14 14:29:50]
Én két Trovatore-kalózfelvételről tudok, az egyiken Bergonzi, a másikon Tucker a Manrico, és ha jól tudom, mindkettőn Ricciarelli a Leonóra, sajnos egyik sincs meg. A MűPás Lunáját én sem hallottam, de kissé meglepődtem, hogy pont arra hívták meg, hiszen nem tartozott a legjellemzőbb szerepei közé és valóban ugyancsak a pályája vége felé járt már. A you tube-on viszont van egy-két érdekes videó, ahol Bruson Luna-részletet énekel. Egy Veronai Arénabeli gálakoncerten pl Rosalind Plowrigt-tal énekelte a Leonóra-Luna kettőst még a 80-as évek közepén. Kár, hogy hivatalos lemezfelvétel nem készült vele a szerepből. Ami még érdekesség Brusonnal kapcsolatban, hogy fiatalkorában Anyegint is énekelt (olaszul), sőt ami olasz énekesekre egyáltalán nem jellemző, a -Lohengrinben mindkét bariton szerepet, tehát Telramundot is és a hirdetőt is énekelte - persze nyilván ezeket is olaszul. (Az információ Bruson felesége, Titta Tegano által összeállított Bruson-könyvből származik.)

71 parampampoli 2016-01-14 14:29:50 [Válasz erre: 70 Kelemen Zoltán 2016-01-14 14:24:50]
Egyébként Luna gróf nem tartozott kedvenc szerepei közé, valószínűleg túl magas volt neki, nem is énekelte sokszor. De mikor egy lemezcég pár évvel ezelőtt kiadta egy kalózfelvételét a 70-es évek elejéről, mindenki a csodájára járt. A pesti közönségnek nagy szerencséje volt, hogy már eléggé a pálya vége fele a Müpában konzertant még egyszer elvállalta. Nekem meg szerencsétlenségem volt, hogy épp nem tudtam elmenni megnézni. Én is láttam párszor élőben: Beatrice di Tenda, Roberto Devereux, Vespri siciliani, Traviata, Otello. Mindegyik nagy élmény volt.

70 Kelemen Zoltán 2016-01-14 14:24:50 [Válasz erre: 66 parampampoli 2016-01-14 11:07:17]
Lehet, hogy pontatlanok az információim, mindenesetre én valahol azt olvastam, hogy Bruson a Metropolitanban először az 1968/69-es szezonban lépett fel, Luna gróf és Lord Ashton szerepében. mivel a Lunát írták előbbre, feltételeztem, hogy abban mutatkozott be. Ezek szerint mégsem. A wikipédián valóban a Lucia Ashtonja szerepel MET-debütálásként.

69 Edmond Dantes 2016-01-14 14:17:14 [Válasz erre: 68 parampampoli 2016-01-14 11:26:51]
Köszönöm. Gyarló módon hadd dicsekedjem el itt is. Ebben a produkcióban láttam: https://www.youtube.com/watch?v=dV-XiT6jdD4 (ROH 1979) És itt az ária...picit :) későbbről: https://www.youtube.com/watch?v=2eg_d9mxS4E (Sacra la scelta è d'un consorte)

68 parampampoli 2016-01-14 11:26:51 [Válasz erre: 67 Edmond Dantes 2016-01-14 11:16:54]
Privátban válaszolok inkább, mert nem szeretném Kelemen művész úr topicját offolni.

67 Edmond Dantes 2016-01-14 11:16:54 [Válasz erre: 66 parampampoli 2016-01-14 11:07:17]
Igen, 4 Luciában énekelt (váltakozó tenorokkal) és azt követően 2 Lunát 1969-ban, aztán a nyolcvanas években még pár más Verdiben. Mitől vált hírhedtté az előadás? csak nem Sra Moffo rosszalkodott? Nem lepne meg...





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.