Bejelentkezés Regisztráció

Ha egyszer saját operaházam lehetne...


82 -zéta- 2014-11-07 06:55:27 [Válasz erre: 80 parampampoli 2014-11-06 23:49:25]
Már megy is a gömbölyű hangszóró...

81 Héterő 2014-11-07 02:28:53 [Válasz erre: 79 -zéta- 2014-11-06 12:15:31]
Csinálták másutt is: Debrecen, Tosca: 2007, idézet: ...a Toscában is alkalmazott elidegenített megoldáshoz, itt a két főszereplő egymástól távol és egymás mellett „elbeszélve” énekel, holott a szövegben egyértelmű, hogy „egymás karjában” vannak. Ennek a jelenetnek azonban éppen ettől hátborzongató feszültsége támad, nem utolsósorban a mélyen átélt alakításoknak is köszönhetően. Hátborzongatóan semmibe veszik néha az alkotók eredeti elképzelését.

80 parampampoli 2014-11-06 23:49:25 [Válasz erre: 79 -zéta- 2014-11-06 12:15:31]
Mátyás Mária és Udvardy Tibor.

79 -zéta- 2014-11-06 12:15:31 [Válasz erre: 72 Héterő 2014-11-05 01:23:48]
Erről az egymástól húsz méterre szerelmet valló párról eszembe jutott az a régi -régi Tosca, ahol a "szerelmesek" hasonlóan a színpad két végén tartózkodtak mindvégig. Kik voltak ők?

78 Heiner Lajos 2014-11-06 12:11:30 [Válasz erre: 77 zalbarna 2014-11-06 12:07:46]
Na de melyik, a Johann Sebastian, vagy valamelyik fijú?

77 zalbarna 2014-11-06 12:07:46 [Válasz erre: 76 Heiner Lajos 2014-11-06 11:29:14]
Én már azt is hallottam, hogy Bach a zene Mozartja :)

76 Heiner Lajos 2014-11-06 11:29:14 [Válasz erre: 74 macskás 2014-11-06 09:17:37]
Sőt. Egyesek azt mondják, az Álarcosbál Verdi Trisztánja. Badarság. A Trisztán Wagner Álarcosbálja...-:)

75 zalbarna 2014-11-06 10:21:51 [Válasz erre: 74 macskás 2014-11-06 09:17:37]
Így van! :) Rossz előadásban is csodálatos marad. .

74 macskás 2014-11-06 09:17:37 [Válasz erre: 72 Héterő 2014-11-05 01:23:48]
Már ne is haragudj, az 'operák operája' maradjon a Don Giovanni!

73 lujza 2014-11-06 01:10:51 [Válasz erre: 72 Héterő 2014-11-05 01:23:48]
Valóban ez az operák operája, épp ezért én nem nagyon foglalkoztam a magyar szöveggel, fel se tűnt, milyen, a kardcsörtetés sokkal jobban zavart. Viszont az énekesek így is magukkal ragadtak. Bánom is én, milyen rendezésben, de játszhatnák újra! (Főleg, ha saját operaházam lenne.)

72 Héterő 2014-11-05 01:23:48 [Válasz erre: 62 lujza 2014-11-01 03:17:24]
A wagneriánusokat nagyon is érdekli a Tristan, csak ők Gesamtkunstwerket várnak. Akkor (2010-ben) a "művészeti" vezetés az utolsó percben levette a frissen készült, szöveghű feliratozást, mondván: "túl szép" a fordítás... Talán az igazi, wagneri szöveg csak zavarta volna a rendezés által nyújtandó műélményt, a felvonásonként leomló MűPa-erkélyeket, az egymástól húsz méterre szerelmet valló párt, no meg a vívóiskolát. Áporodott, énekelhető magyar szöveg kísérte a darabot; a mű csodája, a második felvonás csupa értelmetlen zagyvasággá sikeredett. Kihívóan nagy önteltség volt a rendezés részéről ennyire lenézni a közönséget, ugyanis a feliratozás kétnyelvű volt, az értő wagneriánus inkább csak értetlenkedve dühöngött a német és magyar szöveg ordító eltérésein, hiszen közülük sokan jól ismerik a gyönyörű, wagneri német szöveg valódi jelentését, aminek hiányában ez a csodálatos opera könnyen unalomba fullad, a hibádzó értelmezés csonkolja a Gesamtkunstwerk-adta, utánozhatatlan élményt. Pedig - már ha minden a helyén van -, ez a mű az igazi Operák Operája!

71 Momo 2014-11-03 17:29:49
Igaza van telramundnak: megváltozott a tapsrendek koreográfiája. Azért nincs vasfüggöny a végén.

70 telramund 2014-11-03 17:20:17 [Válasz erre: 69 Búbánat 2014-11-03 11:56:50]
Vasfüggöny van csak, mint lentebb írtam másképp használják,mint régen.

69 Búbánat 2014-11-03 11:56:50 [Válasz erre: 63 Myway 2014-11-02 15:49:25]
Off: nincs operettszínházi előadás "vasfüggöny" nélkül: minden előadás után a közreműködő művészek annak kis ajtaján át kilépnek/kihajolnak megköszönni a lelkes közönség tapsát - ez is jelzi a sikert. (magam részéről: sokszor azt tapasztalom, ha nagyon 'langyos' a taps, és a siker sem igazi, - okkal - ok nélkül - akkor is "lehull" a vasfüggöny.) Jó az észrevételed: az Operaházban/Erkelben, valóban, "időtlen idők" óta nincs "vasfüggöny". Hogy mióta, meg nem tudnám mondani. De biztosan lesz, aki konkrétumokkal tud- fog szolgálni.

68 álmodó 2014-11-03 11:27:19 [Válasz erre: 67 Myway 2014-11-03 10:24:39]
Én az tudom, nekem ez jutott eszembe róla (ez IS).

67 Myway 2014-11-03 10:24:39 [Válasz erre: 64 álmodó 2014-11-02 16:05:05]
Nem erre gondoltam a vasfüggöny kapcsán!!!!!!!!!!!!!!!!!!

66 telramund 2014-11-02 16:34:43 [Válasz erre: 63 Myway 2014-11-02 15:49:25]
Ennek nem a sikertelenség az oka! Régen a nézőtér lámpái az első meghajlás után kigyulladtak és pár perc múlva engedték a vasfüggönyt. Manapság 3-4 meghajlás még sötét nézőtéren és utána ameddig tapsolnak nem megy le a vas.Sokszor már kiürült a nézőtér,amikor leengedik. Egyébként Bécsben is így van,bár egy Gruberova és bizonyosan más énekes fellépésénél 25-3o perc után leengedik a vasfüggönyt és ilyenkor oldalról jönnek be meghajolni.Ez azért nagyon ritka. A 6o-as évek végén egy Bohéméletben Házy és Ilosfalvy,mint vendég a Bohéméletben olyan sikert aratott,hogy már a nézőtéri lámpákat is többször lekapcsolták,aztán vissza,majd Ilosfalvy már civilben is kijött meghajolni. off,off: Franco Corellinek egy Tosca előadás után olyan sikere volt,(már a Vittoria után kitört a cirkusz,mert a karmester továbbot intett)hogy betoltak egy zongorát és Corelli nápolyi dalokat énekelt a közönség még jobban tombolt. Na ez persze akkor volt,amikor az operajátszás a XX.sz-ban a csúcson volt.

65 álmodó 2014-11-02 16:09:21 [Válasz erre: 64 álmodó 2014-11-02 16:05:05]
Nem 3. hanem a 2. felvonás eleje. (Jó lesz az másodiknak is) :-D

64 álmodó 2014-11-02 16:05:05 [Válasz erre: 63 Myway 2014-11-02 15:49:25]
Segítek,mindjárt emlékezni fogsz: Például minden Turandot előadás 3.felvonásának elején a vas előtt megy le a tercett és kinyílik az ajtó... :-)

63 Myway 2014-11-02 15:49:25 [Válasz erre: 59 Búbánat 2014-10-30 16:22:14]
OFF: nem a politikai "vasfüggöny" miatt írok, de emlékszik valaki, hogy - néhány külföldi előadótól eltekintve - mikor nyílt ki utoljára az Opera vagy az Erkel vasfüggönyének ajtaja???? Persze lehetséges, hogy tán már szenilis vagyok és nem emlékezem ilyen alkalomra!

62 lujza 2014-11-01 03:17:24 [Válasz erre: 58 morc 2014-10-30 16:20:58]
Ott voltam a Trisztánokon a Müpában, de nem úgy tűnt, mintha egyedül lettem volna, sőt!

61 perempe 2014-10-31 17:01:32 [Válasz erre: 58 morc 2014-10-30 16:20:58]
Örömteli hír.

60 márta 2014-10-30 16:39:15
Nem vagyok olyan nagyon öreg, de láttam az Operában illetve az Erkelben Domingót, Cappuccillit (3x), Obraszcovát (3X), Nyesztyerenkót (3x). Hogy csak a nagyokat említsem. Ja, Cappuccilli volt a legjobb...

59 Búbánat 2014-10-30 16:22:14
Az elmúlt évtizedben a legritkább esetben lépett fel nálunk ünnepelt világhíresség éppen „futó” operában; a jelmezben, díszletek között megrendezett darabokba beállni csak nagyon keveseknek adatott meg: pld. José Cura, Ramon Vargas, Paolo Gavanelli, Renato Bruson, Leo Nucci - ők ilyen kaliberű művészek, akiket az Opera néhány repertoáron lévő darabjának teljes előadásában is láthatott a közönség. Ez a névsor, ez a szám és gyakoriság nagyon kevés, ha azt veszem, hogy volt olyan időszaka az Operának, amikor szinte hetente-havonta érkeztek ide a világ nagyhírű operaházaiban rendszeresen fellépő hírességek, a legnagyobb operaénekesek, akik gyakorta „egymásnak adták át a kilincset”…! Az utóbbi években is jöttek azért hozzánk operacsillagok. Legtöbbször koncertszerű vagy félig szcenírozott operaelőadásokban és önálló ária-, dalesteken léptek fel - főleg Müpa helyszínen, és olykor-olykor az Operaházban, az Erkel Színházban - a meghívott világhírességek ( pld. Cecilia Bartoli, Joyce DiDonato, Renée Fleming, Edita Gruberova, José Calleja, Thomas Hampson, Vladimir Chernov, Lado Atanelli, Roberto Scandiuzzi, Juan Bros, Giuseppe Sabbatini, Marcello Giordano, Bryn Terfel, Ferruccio Furlanetto, Giacomo Prestia), akiket sikerült megnyerni, hogy élőben is megcsodálhassuk művészetüket. De Jonas Kaufmannt, Anja Kampét vagy Piotr Beczalát is köszönthettük az Opera színpadán, akik díszvendégekként voltak jelen, és néhány szépséges ária eléneklésével tették még emlékezetesebbé az ünnepi koncerteket. (Hadd ne soroljam a Wagner-fesztiválra évről-évre érkező kitűnőségeket.) Tehát, nagyon szeretném, ha az Operába visszatérne a több évtizeddel ezelőtti vendégjárás „szokása”, amikor sűrű gyakorisággal léptek fel az Opera és az Erkel színpadán a kor nagynevű operaénekesei, hírességei, és nem hátráltak meg az akadályok előtt, az utazás fáradalmai elől, a még létező „vasfüggöny” mögötti országba való beutazástól sem riadtak vissza. Akár kevesebb honoráriumért is, de vállalták a fellépést, az éneklést, és nem okozott gondot számukra beállni az előre megállapodott, repertoáron szereplő operába, akár ismeretlen partnerek közé sem (pláne, ha magyarul énekelt a többség), hogy hangjukkal, személyes varázsukkal valami örömet juttassanak el a rájuk várakozó és hangjuk után vágyakozó operabarátokhoz.

58 morc 2014-10-30 16:20:58 [Válasz erre: 57 perempe 2014-10-30 16:09:50]
Igen, az a terv. A pontos ütemezést nem ismerem, de egy teljes új Ring fog előbb-utóbb kialakulni. Új Meistersinger egyhamar nem várható (hihetetlen erőforrások kellenek hozzá), Trisztán pár éve volt a MüPában (ha minden igaz, 2010-ben) - akkor az hivatalosan az Opera produkciója volt, Opera zenekara és énekkara játszott ill. énekelt. A Trisztánra amúgy a MüPában sem igazán volt közönség, valahogy még a wagneriánusokat sem igazán érdekli, minden zsenialitása és zenetörténeti jelentősége ellenére.

57 perempe 2014-10-30 16:09:50
A Rajna kincse után megkapjuk a többit is? legalább évenként kaphatnánk egy új bemutatót. Nincs se Meistersinger, se Trisztán. (ok, előbbi volt, de én pont 1 éve járok.) azok túl nehezek?

56 virius 2014-07-01 16:02:03 [Válasz erre: 55 perempe 2014-06-28 12:49:40]
Sajnos az Erkelnek nem túl nagy a színpada. Szó, ami szó, az Opera bezárásakor sok operás balett átkerült az Erkelbe. A Giselle is.

55 perempe 2014-06-28 12:49:40
ha balettről van szó: én Modern + 1 és Öt tánc helyett bevinném a Giselle-t és a hasonló klasszikus baletteket az Erkelbe. és a bevétel is jobb lenne...

54 zalbarna 2012-02-20 10:20:25 [Válasz erre: 53 zalbarna 2012-02-20 10:16:19]
Tehát, ha az utcán tolong a tömeg, Pesten az emberek , a sajtó, minden a MÁO-s Figarót éljenzi, na akkor kell a józan ész... Addig nem. Hogy lesz különben változás, megújulás?

53 zalbarna 2012-02-20 10:16:19 [Válasz erre: 49 smokemilan 2012-02-20 09:12:19]
Jó,jó...Kell a józan ész, nem vitás... Csak arra akartam rávilágítani, hogy mi az alapvető (szabad) pozíciója ennek az új kezdeményezésnek. És a művészi indíttatás mindenképpen elsődleges. Pl, ha van egy tiszta koncepcióm egy Figaro-ra, akkor is megcsinálom, ha a MÁO-ban is meg Debrecanben is megy egy-egy Figaro...Nem olyan hosszú az élet, hogy a művészet ténylegesen elkezdjen politizálni...Valóban, a két másik Figaro nehézséget jelent, de sztem semmi többet. És a nehézségektől nem szabad megijedni. - És hol itt a józan ész? - kérdezed erre... Hát ott, hogyha mondjuk a MÁO-s Figaro a saját elképzelésemhez képest is egy baromi jó Figaro.... na akkor kell a józan ész...:)

52 bermuda 2012-02-20 10:14:55 [Válasz erre: 50 Robesz 2012-02-20 09:19:28]
Egyetértek!! Nálam is favorit a belcanto, a francia operák, meg néhány korai Verdi:-)) Ja, ezekhez a szerepekhez általában a nekem kedves koloratúr szoprán, a LIRAI v.SPINTO tenor hang szügséges.Ellentétben az elöttem szólókkal nem kedvelem a "nagyhangú" énekeseket..tisztelet a kivételnek. Csináljunk együtt operaházat:-))

51 tiramisu 2012-02-20 10:08:48 [Válasz erre: 50 Robesz 2012-02-20 09:19:28]
Bizony és csak a nekik való szerepekre szerződtetném őket, nem tagként, mert akkor nem lehet más szerepek eléneklésére kötelezni őket.

50 Robesz 2012-02-20 09:19:28
Ha saját operaházam lenne, csak olyat játszanánk, amit a MÁO nem: Bellini, Donizetti, Berlioz, Massenet, Meyerbeer, Salierei, Handel. És mindezeket csak olyan énekesekkel, akiket nem kényszerítenénk rá, hogy a hangfajuknak nem megfelelő szerepeket énekeljenek a repertoárunk kedvéért!

49 smokemilan 2012-02-20 09:12:19 [Válasz erre: 48 zalbarna 2012-02-19 22:54:43]
Nincs vita köztünk. Csak arra akartam rámutatni, hogy nem érdemes ugyanazt játszaniuk, mint a MÁO. Valami mással biztosan nagyobb sikerük lenne. Például új, itthon még nem játszott darabokkal: vagy legalább máshol: például iskolákban, és persze magyarul, hogy a gyerekek megértsék... A nyitókoncerten erre még nem kaptunk választ: a MÁO-ban is játszott darabokból hallottunk áriákat és részleteket, eredeti nyelven. Remélem, a folytatás izgalmasabb lesz.

48 zalbarna 2012-02-19 22:54:43 [Válasz erre: 47 smokemilan 2012-02-19 22:19:43]
Sztem nem így működik. Nagyon MÁO-s szemszögből nézel. Én úgy látom, az egészhez semmi köze a MÁO-nak, hanem tök egyszerűen énekesek egy halmazáról és a közönségről szól. MÁO nélkül. És fáj-nem fáj , ez EGÉSZSÉGES, mert elemi. " Ahhoz, hogy belássák, a MÁO kiegészítéseként lenne esélyük " Sztem mindenkinek és nekik is megvan az elemi esélyük, ha minőséget produkálnak. Gondold el az egészet a MÁO nélkül. ( Ez a MÁO esélyeit nem rontja. Ugyanúgy szabad művészekből kell hogy álljon.)

47 smokemilan 2012-02-19 22:19:43 [Válasz erre: 46 jukiguni 2012-02-18 21:02:57]
Az álmok néha valóra válnak. A fiatalok, akik közé a lelkileg nyitott embereket értem, képesek ilyen csodákra. A nyitókoncerten még csak lelkes művészeket láttunk. Ahhoz, hogy belássák, a MÁO kiegészítéseként lenne esélyük - mást, máshogyan, más közönségnek, máshol nem látható darabokat játszva stb. - nos ehhez nem elég a lelkesedés, ehhez bölcsesség kell, egy jó vezető.

46 jukiguni 2012-02-18 21:02:57 [Válasz erre: 44 smokemilan 2012-02-17 22:13:50]
És milyen jó lenne, ha ez a kezdeményezés idővel egy állandó játszási hellyel rendelkező társulattá nőné ki magát, amely rendszeresen tart előadásokat. Nem feltétlenül a MÁO riválisaként, hanem mondjuk annak kiegészítéseként, vagy alternatívájaként, egy attól eltérő repertoárral, amibe a MÁO aktuális évadában nem futó, népszerű repertoár darabok is bekerülhetnének. De ez egyenlőre csak álom, de hátha egyszer megvalósul.

45 zalbarna 2012-02-17 22:43:05 [Válasz erre: 44 smokemilan 2012-02-17 22:13:50]
Bizony, a fiatalok nem cicóznak...és bizonyos dolgokra szerencsére gyökeresen másképp reagálnak itthon...pontosabban mindenhol egyféleképpen reagálnak, ami nagy szó....nem determinált a jövő ...legalábbis a múlttal , az itthonival nincs kapcsolata hálistennek... Az öregeknek meg az lenne a dolga, hogy zeneileg mégis legyen kapcsolat, (egyébként meg továbbra se..)

44 smokemilan 2012-02-17 22:13:50 [Válasz erre: 43 zalbarna 2012-01-24 22:10:03]
Úgy látszik, valakinek mégiscsak sikerült: szerdán megalakult és sikeres koncerttel debütált a Moltopera.(www.moltopera.hu)Tehetséges, lelkes, fiatal társaság. Ők már a maguk urai.

43 zalbarna 2012-01-24 22:10:03 [Válasz erre: 42 zalbarna 2012-01-24 22:08:34]
Szószólók azért kellenek...:)

42 zalbarna 2012-01-24 22:08:34 [Válasz erre: 41 smokemilan 2012-01-24 21:27:00]
Jó volt ez a torna, mert : Ennek az éremnek van egy örökös másik oldala is. Nemcsak az számít, ami már megvan, hanem az is , aminek lennie kéne... Ez az oldal talán kicsit lassabban vagy rejtve hat, de éppúgy összetevője a valóságnak.

41 smokemilan 2012-01-24 21:27:00 [Válasz erre: 40 smokemilan 2012-01-15 22:19:44]
Azt hiszem, valóban fölösleges álmodozni. Egy ország olyan, ahogyan az elitjének megfelel. Egy operaház is olyan, ahogyan a vezetőinek és az azokhoz közel állóknak megfelel. A többiek meg igyekeznek alkalmazkodni. Óvatosan kritizálnak, de ha valaki egészen mást akar, azt vagy elátkozzák, vagy agyonhallgatják. Mert még ötlet szinten is sérti az érdekeiket. Sajnos nincs pénzem az ötlet megvalósítására, és ha lenne, akkor sem biztos, hogy volna értelme erőltetni, mert a szakma nem állna mellé. Elnézést kérek mindenkitől, akinek az ízlését vagy az érdekeit sértettem. Addio...

40 smokemilan 2012-01-15 22:19:44 [Válasz erre: 39 oberon 2012-01-15 20:57:46]
Örülök, hogy tetszik az elképzelés, végre nem vagyok egyedül. A gázsikról annyit, hogy tekintettel az elhúzódó válságra, szerintem nem is olyan rossz, ha az ember számolhat évi mondjuk 20 ilyen jellegű fellépéssel, ahol szólistaként tehát összesen 1,5 millió forinttal, kórustagként vagy zenekari tagként félmillió forinttal egészítheti ki a jövedelmét. Én a saját szakmámban biztosan örülnék egy ilyen lehetőségnek. Sajnos ennél nagyobb gázsikra csak akkor lesz lehetőség, ha a kezdeményezés sikere idővel a támogatás összegének növekedésében is megnyilvánul. Például a sok sikeres referencia révén sikerrel pályázunk közpénzekre, és az a kezdeti 100 millió megduplázható. Természetesen minden plusz pénzen osztoznánk, hiszen lenne bevétel pl. DVD-eladásból is, amint azt egy korábbi hozzászólásomban már felvázoltam. Ami a próbaidőszakot illeti, az egy hét nyilván nem a nulláról való indulást jelenti. Aki benne van a darabban, az nyilván megkapja a kottát, valamint a rendezői elképzelést. A következő 4 hét alatt a magáévá teszi a zenei anyagot. Azon a bizonyos egy héten összpróbákat tartunk, amelyek egyébként részben a következő héten is folytatódnak. Közben a vidéki turnékon a résztvevők zongorakíséretes előadásokon bejáratják a produkciót. A második hét végén lenne a két budapesti előadás zenekarral a kőszínházban. A produkció a szezon során később újra elővehető, és egy hasonló széria valamivel kevesebb próbával is megcsinálható. Persze, ez csak egy terv, és a puding próbája az evés. Kérdés, találnék-e hozzá embereket, akik mindezt a gyakorlatban is megvalósítanák.

39 oberon 2012-01-15 20:57:46 [Válasz erre: 38 smokemilan 2012-01-15 18:38:03]
Az elképzelésed nagyon szimpatikus, főleg a vidéki turné-ötlete, bár aki csinált már ilyet tudja, hogy egyáltalán nem egyszerű más helyszínekre adaptálni produkciót. Vagy nagyon minimal-art színpad-feltételeket kell kitalálni, vagy igen drága a más helyen való előadás. Amivel viszont, ha megengeded, komolyan vitatkoznék, az a próbaidőszak. Az egy hét semmire sem elég, négy-hat hét próbaidő legalább kell. És a gázsik (még itthon is) kicsit karcsúra vannak tervezve.

38 smokemilan 2012-01-15 18:38:03 [Válasz erre: 36 oberon 2012-01-14 16:02:56]
„Mert remélem az is célod lenne, hogy tisztességesen kifizesd őket...” Miközben a „tisztességesen” elég szubjektív megfogalmazásnak tűnik, a finanszírozás természetesen kulcskérdés. Ha valaha főnök lennék, nálam első volna az ember, mert csak azoktól lehet kemény munkát követelni, akiket megbecsülünk. 100 millió forint nem sok, de ennyit is százféleképpen lehetne elkölteni. Ha a közszolgálatiságból indulok ki, és a lehető legnagyobb előadásszámot szeretném produkálni, – hogy a műfaj minél több emberhez eljuthasson –, akkor viszonylag kis stábot igénylő produkciókkal indítanék, ahol nincs balett-betét, nincs vagy viszonylag kis jelentőségű a kórus, és 3-6 szólistával megoldható. Az első szezont mindenképpen így képzelném el, és akkor ez a bizonyos szezon akár 30 hetesre is széthúzható, például oly módon, hogy 2 hetes egységekben gondolkodva az első hét az összepróbálásé, a második héten pedig 2 pesti kőszínházi, és 4 vidéki turné-jellegű előadást tartanánk az adott darabból. Próbapénz nem lenne, de az előadásokért a szólisták 75, a többiek 25 ezret kapnának. Talán ebből is látszik mennyire óvatos duhaj vagyok, de úgy vélem, a mai pénzügyi helyzetben egy szezononként 90 előadással operáló intézmény fontos hiánypótló munkát végezne a fiatal generációk megnyerésében, és a játszóhelyektől távol lakó potenciális nézők kiszolgálásában. Arról nem is beszélve, mennyi fiatal énekesnek jelentene rutin- (és pénz-) szerzési lehetőséget…

37 jukiguni 2012-01-15 12:20:21 [Válasz erre: 32 Speranza 2012-01-13 16:14:42]
Van egy operatársulat, aminek nincsen állandó játszóhelye. Ez a Budapest Kamaraopera, na, én velük, valamint as Savaria Barokk Zenekarral, az Orfeo Zenekarral és a Purcell Kórussal együttműködve gondoltam a barokk operák előadására. De ugye a kamaraopera olykor modern darabokat is elővesz, úgyhogy ebben is biztosan partner lenne. Nem akarnék versenyezni a MÁO-val. Egészen egyszerűen olyan darabokat játszanának az én operaházamban, amiket a MÁO repertoárjából kivettek, vagy soha fel sem vettek. Így egy alternatíva lenne azok számára, akik egy másfajta opera repertoár iránt érdeklődnek, más, kevésbé ismert, vagy külföldön jól ismert, de itthon régóta vagy még egyáltalán nem játszott darabokat akarnának megismerni élő előadásban. És bizony lehetne támaszkodni magyar, nemcsak külföldi előadókra is ezen előadások kivitelezése során.

36 oberon 2012-01-14 16:02:56 [Válasz erre: 35 smokemilan 2012-01-14 09:49:53]
Teljesen jó a felvetés, azért is írtam egyáltalán a témában. De amekkora nagyságrendről (összeg) a 33-ban beszélsz, abból manapság csak egy mű 6-os szériáját lehetne megcsinálni színvonalasan, jó muzsikusokkal, énekesekkel. Mert remélem az is célod lenne, hogy tisztességesen kifizesd őket...

35 smokemilan 2012-01-14 09:49:53 [Válasz erre: 34 zalbarna 2012-01-14 01:47:31]
Ezek szerint nincs új a nap alatt, mert én nem ismerem a régi korok operaházait. Egyszerűen csak több mint 30 éve járok rendszeresen operába, több ezer előadást láttam itthon és Európa-szerte, és kialakult bennem egy elképzelés arról, én hogyan csinálnám. Egyébként, egészen kicsiben már volt alkalmam operaelőadásokat szervezni, rendezni is, szövegkönyvet, kottát igazítani, ahol az érthetőség kedvéért szükség volt rá, és az az átlagosan 200-250 néző, aki látta, igazán hálás tapssal jutalmazta a művészeket. Jó, tudom, kicsiben is más és nagyban is más, de ki ne vágyna kipróbálni magát nagyobb tétben, ha már kicsiben bizonyított?

34 zalbarna 2012-01-14 01:47:31 [Válasz erre: 33 smokemilan 2012-01-14 00:07:30]
Az a vicces, hogy az elképzeléseidet ( létszám, tőkeerő, méretek, a működtetés egy ember kezében stb...) teljesen lefedi a barokk-kori ( vagy még előbbi ) operamodell. Szted ez véletlen? Az biztos, hogy ez a régi modell működött...:) És sztem igazad van, ma is működne. Mert a műfajra van szabva emberi mértékkel, és abszolút ( anyagilag is ) felelős vezetővel.

33 smokemilan 2012-01-14 00:07:30
Úgy látom, teljesen félreértették a szándékomat. Nem arról akartam fórumot nyitni, hogy ki milyen operákat mutatna be a saját színházában, hány különterme lenne, és hogy ott a kisebb érdeklődésre számot tartó darabokat játszaná. Ez valóban álmodozás volna. Az volt a szándékom - és azt hiszem ez a hozzászólásaimból is kiderül - , hogy megmutassam és vitára bocsássam operaház-szervezési elképzeléseimet. Mit csinálnék akkor, ha valamilyen módon sikerülne finanszírozást találni egy kisebb játszóhely működtetéséhez. Ez nyilván nem lehet a MÁO-hoz hasonló, mert annak költségvetéséhez az állam milliárdokkal járul hozzá, és a legdrágább széken ülő is masszívan részesedik ebből az állami támogatásból. Nem, ezzel nem lehet konkurálni, mert ez az állam féltett kincse, ebből csak egy van, és csak egyre van ennyi pénz. Én arról kezdtem el gondolkozni, hogy mi lenne, ha szakmai, baráti és rokoni kapcsolatok mozgósításával össze tudnék lapátolni szezononként mondjuk százmilliónyi szponzorációs pénzt, és azt egy, a saját elképzeléseim szerint működő operaházra fordítanám. Van olyan ország, ahol ez nem elképzelhetetlen. Ahol a gazdagok operát ajándékoznak szülővárosuknak. Persze a mai magyar elit még nem feltétlenül tart itt, de ne zárjuk ki, hogy egyszer majd ilyen célra is költeni fog. Nos, visszatérve a százmillióhoz, ez nyilván nem teszi lehetővé nagyszámú határozatlan időre szóló munkaszerződés bevállalását. Arra azonban elég lehet, hogy ésszerű gazdálkodással, alapos közönségszervezéssel, jó ízléssel és egy kis szerencsével szezononként néhány opera és balettelőadás (hatos-nyolcas szériában + vidéki turnéval) megfizethető áron a közönség elé kerülhessen. Ez a játszóhely a kispénzű, de a művészetekre fogékony embereknek, és mindenekelőtt az ifjúságnak szólna. Nem nemzetközi és magyar sztárokkal, hanem csapatmunkára hajlandó, ízig-vérig művészekkel dolgoznék, olyanokkal, akik azonosulni tudnak az elképzeléseimmel és a céljaimmal. Meggyőződésem, hogy ma, amikor lasszóval kell fogni a klasszikus balett utánpótlásához a gyerekeket - amikor a gyerekek zöme sem szolmizálni, sem kánonban énekelni nem tud - , amikor a klasszikus opera és balett szinte már csak úgy tudja becsalni a fiatalabb nézőket, ha teljesen kivetkőzik önmagából, nem lenne fölösleges és céltalan egy viszonylag kis költségvetésű játszóhely biztosítása, melynek révén az ifjúságnak legalább esélye lenne a komoly műfajok megszeretésére.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.