vissza a cimoldalra
2019-08-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11422)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1740)
Franz Schmidt (3408)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4536)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3389)
Társművészetek (1342)
Lehár Ferenc (677)
Milyen zenét hallgatsz most? (25035)
Kedvenc magyar operaelőadók (1139)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (821)
Kortárs zene (66)
Plácido Domingo (774)
Élő közvetítések (8081)
Opernglas, avagy operai távcső... (20291)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (181)
Moldován Stefánia (49)
Bánk bán (2972)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

3326   zalbarna • előzmény3325 2015-02-16 10:14:06
Pl ha meghallgatsz egyszer , egy Mozartot, azon felül, hogy baromi egységes és nyilvánvalóan transzcendens, ráadásul annyira jellegzetes, hogy ezer zene közül is azonnal kiveszed legközelebb: na , ez Mozart. És pl Brahms ????
3325   zalbarna • előzmény3324 2015-02-16 10:07:27
Viszont pont ezért a romantika korszakától kezdve egy csomó múvet én pl megkérdőjelezek, hogy tényleg valódi műalkotás-e. Számomra ennek a kategóriának ( valódi műalkotás ) vannak formai ismérvei : Egységesség, jellegzetesség, transzcendens vonatkozás. Ha mindhármat felismerem valamiben, arra mondom, hogy műalkotás. ( Tévedhetek, felismerem, vagy nem
.)
3324   zalbarna • előzmény3323 2015-02-16 09:36:16
Ahá, nagyon is értem mit mondasz. A jelenség, amit leírsz tényszerűen megállapítható, de szerintem ez a stílus.

" eszmei/harmónia-alapú zene és az individuum alapú zene "

- ezt a megkülönböztetést sztem a romantikus stílus

hozta ki belőled. A másfajta megközelítés a stílusban gyökerezik sztem, nem a zenében..

De én éppen erre alapozom azt, amit mondtam a régizene aktualitásáról. Kifújt mára a romantikus stílus, mint aktuális zenei irány. Nem egyesekről van szó, hanem arról, mit képes a jónép felvenni. Jó alaposan gondold végig a romantika stílusjegyeit. ( Általában mindenki összekeveri az érzelemmel a romantikus stílust, de pl számomra Bach is telistele van érzelemmel) A romantika stílusjegye pl a túlzás !!!! felfokozás, felnagyítás, heves érzelmi kitörések, de ezek is túlozva...ezen ma mindenki csak nevet. Mindig tiltakoznak, hogy - ...de kell az érzelem !!- Naná, hogy kell, csak az érzelem eltúlozása nem kell. Olyan hatása van ma, mintha kicsúfolnák az érzelmeket.
Azt hiszem Neked éppúgy idegen a romantikus stílus, mint nekem, csak nem mered bevallani:)
3323   chord 2015-02-16 08:57:55
Jó, nem erőltetem.
Amit én látok:
Monteverdi nem saját érzéseiből és saját dolgaiból indul; gondolataiból sem jön le túl sok; minden indirekt; közbe van szőve a mese; és nem is érzések jönnek le, hanem szépség és harmónia.
M.F., mint sok jó mai régizene előadó, nem adja oda magát semennyire, ő csak közvetít, vigyáz arra különösen, hogy ne róla szóljon a dolog.

Chopin vagy Liszt - itt simán hihető, hogy pl. a saját keserűségüket szőtték bele; minden direkt, személyből induló. Individuális fájdalom vagy öröm vagy bonyolultság vagy egyszerűség, nem a meseszövés szerinti hangulat. Róluk szól. Az előadók hasonlóak; magukat 'teszik oda', egy jó zongorista teljesen átadhatja magát az érzéseinek, személyiségének. Itt az előadó kulcskérdés.
A lamentót is lehet különbözően előadni, de itt a lényeg a jó előadásoknál nem érintődik; az előadó személye, ha beszéli a nyelvet, magát az eszmeiséget, nem lényeges.
Műsorajánló
Mai ajánlat:

15:00 : Sárospatak
SRK Wáberer Sportcentrum

Budafoki Dohnányi Zenekar, Fodor Beatrix (szoprán), Megyesi Schwarz Lúcia (alt), Horváth István (tenor), Hábetler András (basszus), Budapesti Akadémiai Kórustársaság (Karvezető: Tőri Csaba)
Vezényel és a művet bemutatja: Hollerung Gábor
"A megérthető zene"
Beethoven IX. szimfónia
A hangverseny a darab negyedik tételét mutatja be.

19:00 : Pécs
Csontváry Múzeum

Michiko Ota-Kys (zongora)
MOZART: K. 573 Menüett 9 variáció, egy téma J. P. Duport után
CLARA SCHUMANN: Scherzo, Op. 103
SCHUBERT-LISZT: dalok „Der Müller und Bach” – „Der Doppelgänger” – „Gretchen am Spinnrade” – „Der Atlas” –„Auf dem Wasser zu singen” – „Der Erlkönig”.

20:00 : Sárospatak
Rákóczi-vár udvara

Karasszon Eszter (gordonka)
Liszt Ferenc Kamarazenekar
vez.: Ricardo Casero
PROKOFJEV: 1., D-dúr „Klasszikus” szimfónia, Op. 25
CSAJKOVSZKIJ: Változatok egy rokokó témára, Op. 33
SCHUBERT: V. szimfónia, B-dúr, D.485

20:30 : Szombathely
Sarlós Boldogasszony Székesegyház

Somogyi-Tóth Dániel (orgona)
Csősz János (trombita)
Kodály Filharmonikusok Debrecen kamarazenekara
HÄNDEL: F-dúr orgonaverseny Op 4. No. 4.
BACH: d-moll toccata és fúga BWV565
TELEMANN: Hősi indulók – részletek
HÄNDEL: Vízizene, Tűzijáték-szvit – részletek
A mai nap
született:
1750 • Antonio Salieri, zeneszerző († 1825)
1954 • Hollerung Gábor, karmester
elhunyt:
2004 • Lukin László, karnagy (sz. 1926)
2009 • Hildegard Behrens, énekes (sz. 1937)