vissza a cimoldalra
2019-04-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11345)
A csapos közbeszól (95)

László Margit (174)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3227)
Operett, mint színpadi műfaj (3885)
Pantheon (2340)
Élő közvetítések (7823)
Erkel Színház (9929)
Egyházi zene (217)
Kelemen Zoltán, operaénekes (94)
Simándy József - az örök tenor (598)
Bende Zsolt (151)
A hangszerek csodálatos világa (194)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4321)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1638)
Franz Schmidt (3311)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1310)
Kimernya? (3005)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

3326   zalbarna • előzmény3325 2015-02-16 10:14:06
Pl ha meghallgatsz egyszer , egy Mozartot, azon felül, hogy baromi egységes és nyilvánvalóan transzcendens, ráadásul annyira jellegzetes, hogy ezer zene közül is azonnal kiveszed legközelebb: na , ez Mozart. És pl Brahms ????
3325   zalbarna • előzmény3324 2015-02-16 10:07:27
Viszont pont ezért a romantika korszakától kezdve egy csomó múvet én pl megkérdőjelezek, hogy tényleg valódi műalkotás-e. Számomra ennek a kategóriának ( valódi műalkotás ) vannak formai ismérvei : Egységesség, jellegzetesség, transzcendens vonatkozás. Ha mindhármat felismerem valamiben, arra mondom, hogy műalkotás. ( Tévedhetek, felismerem, vagy nem
.)
3324   zalbarna • előzmény3323 2015-02-16 09:36:16
Ahá, nagyon is értem mit mondasz. A jelenség, amit leírsz tényszerűen megállapítható, de szerintem ez a stílus.

" eszmei/harmónia-alapú zene és az individuum alapú zene "

- ezt a megkülönböztetést sztem a romantikus stílus

hozta ki belőled. A másfajta megközelítés a stílusban gyökerezik sztem, nem a zenében..

De én éppen erre alapozom azt, amit mondtam a régizene aktualitásáról. Kifújt mára a romantikus stílus, mint aktuális zenei irány. Nem egyesekről van szó, hanem arról, mit képes a jónép felvenni. Jó alaposan gondold végig a romantika stílusjegyeit. ( Általában mindenki összekeveri az érzelemmel a romantikus stílust, de pl számomra Bach is telistele van érzelemmel) A romantika stílusjegye pl a túlzás !!!! felfokozás, felnagyítás, heves érzelmi kitörések, de ezek is túlozva...ezen ma mindenki csak nevet. Mindig tiltakoznak, hogy - ...de kell az érzelem !!- Naná, hogy kell, csak az érzelem eltúlozása nem kell. Olyan hatása van ma, mintha kicsúfolnák az érzelmeket.
Azt hiszem Neked éppúgy idegen a romantikus stílus, mint nekem, csak nem mered bevallani:)
3323   chord 2015-02-16 08:57:55
Jó, nem erőltetem.
Amit én látok:
Monteverdi nem saját érzéseiből és saját dolgaiból indul; gondolataiból sem jön le túl sok; minden indirekt; közbe van szőve a mese; és nem is érzések jönnek le, hanem szépség és harmónia.
M.F., mint sok jó mai régizene előadó, nem adja oda magát semennyire, ő csak közvetít, vigyáz arra különösen, hogy ne róla szóljon a dolog.

Chopin vagy Liszt - itt simán hihető, hogy pl. a saját keserűségüket szőtték bele; minden direkt, személyből induló. Individuális fájdalom vagy öröm vagy bonyolultság vagy egyszerűség, nem a meseszövés szerinti hangulat. Róluk szól. Az előadók hasonlóak; magukat 'teszik oda', egy jó zongorista teljesen átadhatja magát az érzéseinek, személyiségének. Itt az előadó kulcskérdés.
A lamentót is lehet különbözően előadni, de itt a lényeg a jó előadásoknál nem érintődik; az előadó személye, ha beszéli a nyelvet, magát az eszmeiséget, nem lényeges.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Nádor Terem

Tóth-Vajna Zsombor - fortepiano (Anton Walter, Bécs 1805)
HAYDN: A Megváltó hét szava a keresztfán Hob. XX/1C (1787) - fortepiano változat

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Joseph Calleja
Magyar Állami Operaház Zenekara
Vezényel: Pier Giorgio Morandi
VERDI: A szicíliai vecsernye - nyitány
VERDI: Rigoletto - Questa o quella (A herceg áriája)
VERDI: Macbeth - Ah, la paterna mano (Macduff áriája)
VERDI: Attila - előjáték
PUCCINI: Tosca - Recondita armonia (Cavaradossi áriája)
MASSENET: Werther - Pourquoi me réveiller? (Werther áriája)
PUCCINI: Manon Lescaut - intermezzo
PUCCINI: Tosca - E lucevan le stelle (Cavaradossi áriája)
MASCAGNI: Parasztbecsület - intermezzo
CSAJKOVSZKIJ: Hat románc, op. 6 - No. 6: Ki kenyerét nem sózta soha könnyel
TOSTI: Ideale
TOSTI: 'A vucchella
PUCCINI: Lidércek - La tregenda
VELLA: Il-Kebbies tal-Fanali
DONAUDY: Vaghissima sembianza
LEONCAVALLO: Bajazzók - intermezzo
LEONCAVALLO: Mattinata

19:30 : Budapest
Pozsonyi úti Református Templom

Szemere Zita, Kun Ágnes Anna, Alexander Kaimbacker, Fellegi Balázs, Neubauer Lóránt
Bécsi Állami Operaház Kórusakadémiája, A la Carte kórus
Vez: Svetlomir Zlatkov
J.S. BACH: János passió
A mai nap
született:
1892 • Germaine Tailleferre, zeneszerző, a "Hatok" tagja († 1983)
1965 • Natalie Dessay, énekes