vissza a cimoldalra
2019-05-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (3067)
Erkel Színház (10116)
Élő közvetítések (7874)
Elena Mosuc-drámai koloratúra (901)
Jonas Kaufmann (2385)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3252)
Birgit Nilsson (41)
Operett, mint színpadi műfaj (3917)
Bende Zsolt (153)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61688)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1665)
Lisztről emelkedetten (951)
Franz Schmidt (3336)
Carl Maria von Weber (130)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (598)
Edita Gruberova (3081)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

3313   zalbarna • előzmény3311 2015-02-15 09:46:01
" Aktualitása a modern zenének van, mert a korszellemet tükrözi. "

Igen, de ez csak az egyik fajta aktualitás. A meglévő ( már meglévő, éppen jelen lévő ) korszellemet tükrözi. Egy reflektáló aktualitás.

Van azonban egy másik fajta aktualitás, ami a mindig jelen lévő törekvésből fakad ( minek kéne lenni, mi legyen a jövő ), ez egy ismeretlenebb területre vonatkozik és nem leíró jellegű, hanem követelmény jellegű. (Minek kéne most megtörténnie? - erre a kérdésre a válasz ) Más szavakkal: - Hogyan, milyen módszerekkel közelítsek az ismeretlen jövő felé? - Még egyszer más szavakkal: - Mi az, amit itt és most tennem kell a jövő érdekében? - Ez is egy aktualitás. Érdekes módon mára szinte teljesen kiveszett az emberi törekvés eme mozzanatának a tekintetbe vétele. Nem számolunk a jövővel? Világvége? :)

Amit a zenei motivumokról írsz , arról ugyanúgy gondolkodom.
3311   smaragd • előzmény3310 2015-02-15 08:32:12
Aktualitása a modern zenének van, mert a korszellemet tükrözi.
A korszellemet évszázadok óta a racionalizmus határozza meg, a spiritualitás a hétköznapokban tiltva volt, mert nem tudományos.
Ezért úgy érezzük, hogy a romantika nem aktuális.
Milyen szép lenne az életünk több romantikával..., romantikus muzsikával!

Ez a 4 őselemet feldolgozó modern zene - kortárs - a hangok révén visszahozza, megjeleníti és beépíti a hallgatóba az ősi tudást, érzeteket az elemekről, a földhöz a mennyeit társítja.

Régen az égiekhez írtak zenét, őket idézték meg a muzsikával, az énekhanggal.

Régen a kovászt is eltették, sütéstől sütésig őrizték, akárcsak az égő tüzet, amit ébren tartottak.
Hasonlóan van ez a zenei motívumokkal is, nemzedékről nemzedékre öröklődnek.
Boldogok vagyunk, ha meghallunk néhányat ( gyakran nem értjük, hogy miért).

Rövid eszmefuttatásomat bárki folytathatja, kiegészítheti, aki elmélyed a szakirodalomban ( Pytagoras, Freud, Jung, Hellinger és sokan mások óriási tudásában.)
3310   zalbarna • előzmény3309 2015-02-14 21:31:53
Az utolsó mondatoddal nagyon hasonló gondolataim vannak. Én arra jutottam, hogy abban metszik egymást ( a régizene és a modern ), hogy mindkettőnek aktualitása is van az értékesség mellett, míg pl a romantikának, mint zenei stílusnak napjainkban szinte semmi aktualitása nincs. ( Nem az értékéről beszélek )

Az aktualitás a " most kell " szópárral függ össze és egy jelenlévő szükségletre utal, ami meg az emberi történet időbeliségével függ össze, nem az örök értékekkel. Tehát az aktualitás az nem egy értékítélet, hanem egy tény, ami jelen van .

A modern zenénél abszolute érthető, magában a fogalomban benne rejlik az aktualitás is, evidencia. De a régizenénél vajon mi lehet az ok ?
3309   chord 2015-02-14 21:06:07
Igen, nagyon jók.
Négy őselem - négy blokk, mindegyik egy-egy kortárs prelűddel kezdődik, aztán pedig régizene gambákra, néhány igazán különleges, mit pl. Hume lamentációja, vagy Thomas Ford darabok, és van egy, ami egészen meghökkentő, egy Fandango, padre Antonio slágere, amit eleddig billentyűsön ismertünk; H.P. soha nem volt szívbajos, ha át kellet valami írni/hangszerelni; ez mindenen túltesz; két gambaszólam kergeti egymást, egy tökéletes harmónia-hadművelet, borzongató együtt-játékkal.
A végén, hogy meg ne unjuk a sok régizenét, egy Poulenc, két klarinétra írt, két gambára átképzelt darab...:)

Furcsa módon úgy tűnik, hogy a régizenének mintha metszete lenne a kortárs zenével, csak néhol, de több, mint pl. a romantikával.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
13:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Falvai Anna (zongora)
Falvai Anna zongora DLA zárókoncertje
HAYDN: f-moll variációk, Hob. XVII:6
CHOPIN: 2. (b-moll) scherzo, op. 31
SZKRJABIN: 10. zongoraszonáta, op. 70
SCHUMANN: Bécsi karnevál, op. 26

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Nakagawa Makoto (zongora)
Nakagawa Makoto zongora diplomakoncertje
J.S. BACH: Das wohltemperierte Klavier, 1. kötet – esz-moll prelúdium és fúga, BWV 853
BEETHOVEN: 26. (Esz-dúr) zongoraszonáta, op. 81a („Les Adieux”)
LISZT: Zarándokévek, 2. év: Itália – 7. Dante-szonáta
RACHMANINOV: 2. (b-moll) zongoraszonáta, op. 36 (1931-es, átdolgozott változat)

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A Nyugat lánya

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Érdi Tamás (zongora)
Bevezetőt mond: Bolla Milán
CHOPIN: cisz-moll Fantaisie Impromptu, op. posth. 66
Desz-dúr prelűd, op. 28/15, (Esőcsepp-prelűd)
g-moll ballada, op. 23
Berceuse, op. 57
Asz-dúr polonéz, op. 53
c-moll noktürn, Brown index, 108
Andante spianato és Grand Polonaise brillante, op. 22, Esz-dúr

19:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Szilvágyi Sándor (gitár), Szerekován János (tenor)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Yaniv Attar
SCHUMANN – BALOGH MÁTÉ: Dichterliebe – Metamorphosen
RODRIGO: Con cierto de Aranjuez
DVOŘÁK: IX. szimfónia

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Novus String Quartet:
Kim Jaeyoung, Kim Young-Uk (hegedű), Kim Kyuhyun (brácsa), Moon Woongwhee (cselló)
SCHUBERT: c-moll „Quartettsatz” vonósnégyes No. 12, D 703
BERG: Lírikus szvit
DVOŘÁK: G-dúr vonósnégyes, No. 13, Op. 106

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Henning Kraggerud (hegedű)
Concerto Budapest
Vezényel: Nikolaj Szeps-Znaider
WAGNER: Trisztán és Izolda – Előjáték és Izolda szerelmi halála
BRUCH: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26
BEETHOVEN: 3. (Esz-dúr) szimfónia, op. 55 („Eroica”)

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Fejérvári Zoltán (zongora)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Madaras Gergely
BEETHOVEN: II. (B-dúr) zongoraverseny, op. 19
MAHLER: I. szimfónia, D-dúr “Titán”
A mai nap
történt:
1918 • A kékszakállú herceg vára bemutatója (Budapest)
1948 • A Koldusopera bemutatója (Cambridge)
született:
1922 • Kórodi András, karmester († 1986)
1960 • Paul McCreesh, karmester