Bejelentkezés Regisztráció

Régizene


3324 zalbarna 2015-02-16 09:36:16 [Válasz erre: 3323 chord 2015-02-16 08:57:55]
Ahá, nagyon is értem mit mondasz. A jelenség, amit leírsz tényszerűen megállapítható, de szerintem ez a stílus. " eszmei/harmónia-alapú zene és az individuum alapú zene " - ezt a megkülönböztetést sztem a romantikus stílus hozta ki belőled. A másfajta megközelítés a stílusban gyökerezik sztem, nem a zenében.. De én éppen erre alapozom azt, amit mondtam a régizene aktualitásáról. Kifújt mára a romantikus stílus, mint aktuális zenei irány. Nem egyesekről van szó, hanem arról, mit képes a jónép felvenni. Jó alaposan gondold végig a romantika stílusjegyeit. ( Általában mindenki összekeveri az érzelemmel a romantikus stílust, de pl számomra Bach is telistele van érzelemmel) A romantika stílusjegye pl a túlzás !!!! felfokozás, felnagyítás, heves érzelmi kitörések, de ezek is túlozva...ezen ma mindenki csak nevet. Mindig tiltakoznak, hogy - ...de kell az érzelem !!- Naná, hogy kell, csak az érzelem eltúlozása nem kell. Olyan hatása van ma, mintha kicsúfolnák az érzelmeket. Azt hiszem Neked éppúgy idegen a romantikus stílus, mint nekem, csak nem mered bevallani:)

3323 chord 2015-02-16 08:57:55
Jó, nem erőltetem. Amit én látok: Monteverdi nem saját érzéseiből és saját dolgaiból indul; gondolataiból sem jön le túl sok; minden indirekt; közbe van szőve a mese; és nem is érzések jönnek le, hanem szépség és harmónia. M.F., mint sok jó mai régizene előadó, nem adja oda magát semennyire, ő csak közvetít, vigyáz arra különösen, hogy ne róla szóljon a dolog. Chopin vagy Liszt - itt simán hihető, hogy pl. a saját keserűségüket szőtték bele; minden direkt, személyből induló. Individuális fájdalom vagy öröm vagy bonyolultság vagy egyszerűség, nem a meseszövés szerinti hangulat. Róluk szól. Az előadók hasonlóak; magukat 'teszik oda', egy jó zongorista teljesen átadhatja magát az érzéseinek, személyiségének. Itt az előadó kulcskérdés. A lamentót is lehet különbözően előadni, de itt a lényeg a jó előadásoknál nem érintődik; az előadó személye, ha beszéli a nyelvet, magát az eszmeiséget, nem lényeges.

3322 zalbarna 2015-02-15 23:05:26 [Válasz erre: 3321 chord 2015-02-15 22:24:41]
Abszolút nem értem, mire akarsz kilyukadni...Ugyanúgy hallgatom, mint Lisztet vagy Chopint....és ugyanazt keresem mind a háromban. És az előadóktól is ugyanazt várom. Nevén kéne nevezned a gyereket...

3321 chord 2015-02-15 22:24:41
Lássunk egy példát, legyen a [url]https://www.youtube.com/watch?v=qAUK-m2D7Ww;Lamento della Ninfa[/url]. Ha nem veszed tolakodásnak, mi az, ami itt kb. lejön? Ilyenekre gondolok, hogy, Érzelmes? Valódi panasz? Monteverdi saját keserűségét írta le? Esetleg saját gondolataiból mi 'hallható ki'? M.F. mennyire 'teszi oda' magát? Kulcskérdés, hogy ki énekel, és hogy ki zenél? Egy Chopin vagy egy Liszt zongoraműnél ugyanezek a kérdések...?

3320 zalbarna 2015-02-15 16:55:20 [Válasz erre: 3319 chord 2015-02-15 16:03:14]
Hát itt pontosítani kell , mert nekem ez így homályos kissé...hogy miről is beszélsz.... - " az eszmei/harmónia-alapú zene és az individuum alapú zene alaprendszeri eltérést mutat. " - ezalatt mit értesz ? Sztem Machaut óta absz. individuális, úgyértem néven nevezendő a zene már formailag is, ( ő mondta először nyomatékosan: " Ezt én írtam így írtam, így kell szólnia, dixi, én Machaut, aki vagyok amilyen vagyok, közötök sincs hozzá.." )de az a véleményem, hogy mindig is individuális volt, csak Machaut előtt erről még le tudtak mondani a szerzők. De az individualitás az sztem öröktől megkérdőjelezhetetlen, ha műről van szó. ( A tradicionális és népzene az más tészta, ott nincs meg ez a fajta individualitás.) De, mint mondtam, én csak műzenéről, művekről tartom érdemesnek beszélni hosszabban, mert a többi az az ezekre való mindenkori reflexió. Még az ősi esőcsináló ének esetében is így gondolom, mert sztem így működik. Individuum és Transzcendens kapcsolatából születik a mű ( nem feltétlenül , csak ha sikerül ) és a többi zenei mozgás már reflexió.

3319 chord 2015-02-15 16:03:14
Lehet, hogy egységesek bizonyos globális törvényszerűségek, de itt fontos dolgokban nagyon nem azok mégsem; az eszmei/harmónia-alapú zene és az individuum alapú zene alaprendszeri eltérést mutat. Vagyis ez is zene, az is zene, eszköztár hasonló, de a miértek mások; és itt nem az aktualitásról, vagy a korkérdésre adott válaszokról van szó; mindkettőt lehet szeretni külön-külön is, meg legtöbbször egyszerre is.

3318 zalbarna 2015-02-15 11:39:44 [Válasz erre: 3316 chord 2015-02-15 11:24:14]
A régizenét nem látom ennyire különállónak. Egyetlen, egységes törvényszerűségekkel működő végtelen egységnek látom a zenét, a kortársat is beleértve. Ahogyan én látom, a különböző, egymást követő zenei korszakokban az előző megalapozza a következőt , de félre ne érts, ez a musica recta, a zenetudomány, a technika. A musica ficta pedig a szabad, kötelmet, szabályt nem ismerő, mindig újat hozó zenei mozgás. Minden zenei géniusz musica ficta. Minden zenetanár musica recta ( az iskolában ). Eszerint a " a standard zenei fejlődés, a reneszánsz-barokk-romantika-klasszika-stb. vonal egyrészt nem badarság ( musica recta ) másrészt badarság ( musica ficta )

3317 zalbarna 2015-02-15 11:26:25 [Válasz erre: 3314 chord 2015-02-15 10:32:39]
Gondolj a sámán esőcsináló dalára.... a zene gyökereire... naná, hogy van aktualitás...a barokk korban éppúgy, mint az őskorban... hiszen azért vannak művészeti irányzatok ... Barokk, klasszika , romantika, mert az örökkévalót EGY BIZONYOS MÓDON lehet egy-egy korszakban a legjobban kifejezni, ez az éppen uralkodó ( aktuális ) stílus. de ennek itt, amit leírtál : " A lenti lemezen H.P. egyszerűen azt csinálta, amit e régizene alaprendszere eleve sugall: tisztán eszmei zene, égi és földi harmóniák által irányítva, és épp kihagyva a jelen/bármelyik kor nyavalygásait; a hivatkozott kör jóval tágabb, nem emberből induló, igazából tényleg az asztronómiáig meg az elemekhez jutunk vissza; ez a rendszer létezik és mindig létezni fog, teljesen függetlenül attól, hogy a jövővel milyen törekvéseink vannak. " -ennek azt hiszed, nincs aktualitása??? Dehogynincs, ez MINDIG aktuális. Éppen ezt mondom, hogy amit leírtál, az követelmény... az pedig mindig aktuális...

3316 chord 2015-02-15 11:24:14
Érteni vélem ezt a dinamikus megközelítést, a jövő alakítása/alakíthatósága, meg a lépések szükségessége, de a régizenénél kicsit más a helyzet, az egy független valami, egy statikus egész, úgymond 'állócsillag'; itt nincs 'program', nincs feladat, amit rohanva meg kell tenni a jövő érdekében; itt nincs semmiféle előfutár a későbbiekhez, a későbbi szerzőkhöz, Tallis nem előfutára Kodálynak, mint ahogyan Frescobaldi nem előfutára Chopin -nek, de még Bach -nak sem, éppúgy a botostánc nem előfutára Bartóknak; itt senki sem előzte meg a korát, maximum tehetségesebb volt, vagy jobban átlátta a rendszer zenei matematikáját, esetleg tovább jutott az alapendszer kibontásában - ebből nyilván az a képtelennek tűnő/támadható megállapítás következik, hogy a standard zenei fejlődés, a reneszánsz-barokk-romantika-klasszika-stb. vonal egy badarság, persze nem az, (pedig az:))hanem csak egy másik szempont, egy másik koordináta-rendszer. Úgy kellene elképzelni a régizenét, mint egy időjárási, vagy inkább csillagászati jelenséget; ugyan beágyazva a korba, megfigyelhető/idézhető/feldolgozható/stb., de a saját szigorú törvényei, harmóniatana és összefüggései szerint 'forog', vagy 'áll', a planéták meg a négy elem meg a Hexachord az akkor is ugyanaz a szisztéma, ha éppen Stockhausen -t hallgatunk, és teszik, és azt mondjuk, hogy, ez a 'fejlettebb' zene, mert pl. utalásai/aktualitása van a korhoz. Na, ezért is jó lemez az 'Elements'.:)

3315 smaragd 2015-02-15 10:40:29 [Válasz erre: 3313 zalbarna 2015-02-15 09:46:01]
Köszönöm, jó érzés az együttgondolkodás. Vannak emberek - különösen a művészek között -, akik rendkívüli tehetségükkel megelőzik korukat, és csak az utókor igazolja őket, mert megérezték a "jövő zenéjét", és ezáltal jelenükben nem találták a helyüket. (Ez nem új, tudom, de ide is tartozik.) Egy keleti mondás szerint mindig az aktuális lépést kell megtennünk (hozzáteszem, ha előre lépünk egyet már a jövőben is vagyunk, mert elmozdultunk a jelen pontjáról), nem többet és nem kevesebbet. A mi aktuális zenénkben (mai) ott rejtőzik a régi, a múlt, és ebből lesz a jövőbeli múlt is. Az ismeretlen jövő felé csak a múlton keresztül közelíthetünk. Hitünkkel. Akiben még nincs hit, az szerintem nem is érti a muzsikát. Nem tud hozzá felérni. Aktuálisan a jelenben kell maradnunk, így érhetünk - megőrizve a múltat - a jövő felé. Ez a Régizene topic csodálatos, mert őrizve megJELENíti a múltat, mivel mai előadókon keresztül szól a mai közönséghez, aktuális.

3314 chord 2015-02-15 10:32:39
Szerintem meg egyáltalán nem kell, hogy aktualitása legyen a zenének...hogyan is kerül ide ez a fogalom? Talán feladataink vannak a zenével, hogy ne a pénzügyi oligarchák irányítsák a világot? Vagy olyan zenét kellene szerezni, amely a jelenlévőnek titulált általános (így zenei is) értékvesztéssel szemben megy? Hogyan menne szemben? Úgy, mint a kortárs zene jó része, ami az érthetetlenségével/idegenségével a közönség jó részét ledobta magáról? Vagy a barokk zene idején vajon akkora volt a kor harmóniája, mint ami a barokk zenében jelen van? A lenti lemezen H.P. egyszerűen azt csinálta, amit e régizene alaprendszere eleve sugall: tisztán eszmei zene, égi és földi harmóniák által irányítva, és épp kihagyva a jelen/bármelyik kor nyavalygásait; a hivatkozott kör jóval tágabb, nem emberből induló, igazából tényleg az asztronómiáig meg az elemekhez jutunk vissza; ez a rendszer létezik és mindig létezni fog, teljesen függetlenül attól, hogy a jövővel milyen törekvéseink vannak.

3313 zalbarna 2015-02-15 09:46:01 [Válasz erre: 3311 smaragd 2015-02-15 08:32:12]
" Aktualitása a modern zenének van, mert a korszellemet tükrözi. " Igen, de ez csak az egyik fajta aktualitás. A meglévő ( már meglévő, éppen jelen lévő ) korszellemet tükrözi. Egy reflektáló aktualitás. Van azonban egy másik fajta aktualitás, ami a mindig jelen lévő törekvésből fakad ( minek kéne lenni, mi legyen a jövő ), ez egy ismeretlenebb területre vonatkozik és nem leíró jellegű, hanem követelmény jellegű. (Minek kéne most megtörténnie? - erre a kérdésre a válasz ) Más szavakkal: - Hogyan, milyen módszerekkel közelítsek az ismeretlen jövő felé? - Még egyszer más szavakkal: - Mi az, amit itt és most tennem kell a jövő érdekében? - Ez is egy aktualitás. Érdekes módon mára szinte teljesen kiveszett az emberi törekvés eme mozzanatának a tekintetbe vétele. Nem számolunk a jövővel? Világvége? :) Amit a zenei motivumokról írsz , arról ugyanúgy gondolkodom.

3312 smaragd 2015-02-15 09:34:01 [Válasz erre: 3311 smaragd 2015-02-15 08:32:12]
Bejegyzésem utolsó mondata kicsit elnagyolt. Azokra a nagy koponyákra szerettem volna hivatkozni, akik maguk is foglalkoztak a zene mibenlétével és hatásával.

3311 smaragd 2015-02-15 08:32:12 [Válasz erre: 3310 zalbarna 2015-02-14 21:31:53]
Aktualitása a modern zenének van, mert a korszellemet tükrözi. A korszellemet évszázadok óta a racionalizmus határozza meg, a spiritualitás a hétköznapokban tiltva volt, mert nem tudományos. Ezért úgy érezzük, hogy a romantika nem aktuális. Milyen szép lenne az életünk több romantikával..., romantikus muzsikával! Ez a 4 őselemet feldolgozó modern zene - kortárs - a hangok révén visszahozza, megjeleníti és beépíti a hallgatóba az ősi tudást, érzeteket az elemekről, a földhöz a mennyeit társítja. Régen az égiekhez írtak zenét, őket idézték meg a muzsikával, az énekhanggal. Régen a kovászt is eltették, sütéstől sütésig őrizték, akárcsak az égő tüzet, amit ébren tartottak. Hasonlóan van ez a zenei motívumokkal is, nemzedékről nemzedékre öröklődnek. Boldogok vagyunk, ha meghallunk néhányat ( gyakran nem értjük, hogy miért). Rövid eszmefuttatásomat bárki folytathatja, kiegészítheti, aki elmélyed a szakirodalomban ( Pytagoras, Freud, Jung, Hellinger és sokan mások óriási tudásában.)

3310 zalbarna 2015-02-14 21:31:53 [Válasz erre: 3309 chord 2015-02-14 21:06:07]
Az utolsó mondatoddal nagyon hasonló gondolataim vannak. Én arra jutottam, hogy abban metszik egymást ( a régizene és a modern ), hogy mindkettőnek aktualitása is van az értékesség mellett, míg pl a romantikának, mint zenei stílusnak napjainkban szinte semmi aktualitása nincs. ( Nem az értékéről beszélek ) Az aktualitás a " most kell " szópárral függ össze és egy jelenlévő szükségletre utal, ami meg az emberi történet időbeliségével függ össze, nem az örök értékekkel. Tehát az aktualitás az nem egy értékítélet, hanem egy tény, ami jelen van . A modern zenénél abszolute érthető, magában a fogalomban benne rejlik az aktualitás is, evidencia. De a régizenénél vajon mi lehet az ok ?

3309 chord 2015-02-14 21:06:07
Igen, nagyon jók. Négy őselem - négy blokk, mindegyik egy-egy kortárs prelűddel kezdődik, aztán pedig régizene gambákra, néhány igazán különleges, mit pl. Hume lamentációja, vagy Thomas Ford darabok, és van egy, ami egészen meghökkentő, egy [url]https://www.youtube.com/watch?v=5unAfvY28Do;Fandango[/url], padre Antonio slágere, amit eleddig billentyűsön ismertünk; H.P. soha nem volt szívbajos, ha át kellet valami írni/hangszerelni; ez mindenen túltesz; két gambaszólam kergeti egymást, egy tökéletes harmónia-hadművelet, borzongató együtt-játékkal. A végén, hogy meg ne unjuk a sok régizenét, egy Poulenc, két klarinétra írt, két gambára átképzelt darab...:) Furcsa módon úgy tűnik, hogy a régizenének mintha metszete lenne a kortárs zenével, csak néhol, de több, mint pl. a romantikával.

3308 zalbarna 2015-02-14 16:47:26 [Válasz erre: 3307 chord 2015-02-14 15:09:36]
A prelude remek ! A többi kortárs darab is ilyen jó?

3307 chord 2015-02-14 15:09:36
Pihentetőül, [url]http://www.amazon.com/Elements-Hille-Perl-Marthe/dp/B00JXZF97M;itt[/url] egy új Hille Perl lemez; egy anya-lánya project. Több, mint pazar. Néhány [url]https://www.youtube.com/watch?v=kP8siqOaGtA;kortárs prelűddel[/url] ékesítve; komolyan, lenyűgöző.

3306 smaragd 2015-02-14 05:23:58 [Válasz erre: 3305 zalbarna 2015-02-12 17:25:34]
"...nem maguknak őrzik...Akkor se, ha nem is tudnak róla..." Nagyon szép gondolat! Elmerengtem rajta. A mai hagyományőrzők már tudatosan őrzik a régit. Azok a régiek, "egyszerű" parasztemberek és még korábbról is, akik generációkon keresztül őrizték, tudatában voltak annak, hogy ha nem is tudnak róla, nem maguknak őrzik.

3305 zalbarna 2015-02-12 17:25:34 [Válasz erre: 3304 zalbarna 2015-02-12 17:22:32]
Mert mi lenne a zene feladata? A művészeté...? Simagöröngyös falu a vége legyen egy megrendítően szép zenei motivumnak ?? Nem, nem ezért őrzik Simagöröngyösön, nem maguknak örzik...Akkor se , ha nem is tudnak róla..

3304 zalbarna 2015-02-12 17:22:32
És egyáltalán nem baj, ha így értelmezed a kiteljesedést.

3303 zalbarna 2015-02-12 17:18:44
Ez az integrálódás, a népzene integrációja sztem pont abban az esetben jön létre, amikor egy műzene azt a tartalmat, amit a népzene hordoz , sikeresen emeli egy közérthető és hozzáférhető formába. Ekkor a népzene betölti a feladatát és viszonylag ( előbbi szerepéhez képest ) súlytalanná válik. ( az átadás szempontjából. Ez az, ami szerte Európában megtörtént, néhol meg ( pl nálunk ) nem.

3302 zalbarna 2015-02-12 17:11:23 [Válasz erre: 3300 zalbarna 2015-02-12 17:01:49]
Ilyen értelemben pl a Muzsikás klip, amit mutattál pont egy éppen születő népzene, ami egy olyan műzenére reflektál , aminek népzenei az előzménye ... ( amely népzenének ( botostánc ) szerintem megintcsak műzenei előzménye van )

3301 zalbarna 2015-02-12 17:05:17 [Válasz erre: 3299 chord 2015-02-12 16:33:36]
" Egy népdal egy jó nagy bonyolult kórusban (Kodály) kiteljesedés vagy hidegrázás? " Ez jó...:) de nem mondtam, hogy borítékolva van a kiteljesedés...csak ha sikerül...pl Bartóknál.

3300 zalbarna 2015-02-12 17:01:49 [Válasz erre: 3299 chord 2015-02-12 16:33:36]
Semmiképpen nem a mennyiségről van szó... A mi helyzetünk némileg bonyolult, mert itt nem ment még végig a népzene integrációja, ami Európában általában megtörtént pont az érett reneszánszban. De feltevésem szerint már a régi rétegű népzene is egy reflexió egy még régebbi műzenére. A népzene mindig reflexió egy műzenére. ( Olyan zenére, amelyiknek személyes MŰalkotója van. ) Olyan, hogy - műalkotó nép -olyan nincs.

3299 chord 2015-02-12 16:33:36
Nem megy....pedig igyekszem.... Egy háromszólamúság mitől kiteljesedés? Egy népdal egy jó nagy bonyolult kórusban (Kodály) kiteljesedés vagy hidegrázás? Egy Folia egy romantikus nagyzenekarral vajon kiteljesedés vagy a lényeg elfedése a mennyiséggel? Vagy így jutunk az eredetihez, vagyis a teljeshez? Most tényleg csak kérdeztem, nem foglalnék állást, mert a dolog módfelett bonyolult; pl. a reneszánsz nagy mesterei (kórusművek) valóban kiteljesítettek sok dolgot.

3298 zalbarna 2015-02-12 15:13:42 [Válasz erre: 3297 chord 2015-02-12 13:42:34]
Szép kis analógia, tényleg:) Talán eloszlatja azt az enyhén furcsa ízt, ha így gondolod végig az 'eredeti' fogalmát: Eredeti = igazi = teljes Sztem pl a botostánc ( de a tres morillas is ) kiteljesedett a műben ( mindkettöben ) és így KÖZELEBB KERÜLT A VALÓBAN EREDETI FORMÁJÁHOZ. Ha a szigorú időbeni elsőbbség vezet, az azért nem túl jó, mert 1. mindenképpen homályba vész, ha mégsem, akkor 2. a legvége mindig tyúk-tojás szindróma lesz. ( a magam számára részletesen is sikerült végigvezetnem elméletileg egy-egy dallam útját az ősidőktől ( mondom elméletileg, ez egy modell ) de itt kissé sok helyet foglalna. )

3297 chord 2015-02-12 13:42:34
Elfogadom az érvelést. Persze ez azzal jár, hogy oda jutunk, mint Bartók Román táncok -ban a 'botos tánc'esete; ami eredetileg egy román tánc, a 'jocul cu botu'; ezt Bartók 'felgyűjtötte', a dallamot beemelte a saját Román táncok ciklusába; rendkívül népszerű lett, a zongoraátiratát mindenki ismeri; [url]https://www.youtube.com/watch?v=gR3UZTJuEVY;itt [/url] aztán a Muzsikás egy szép lemezzel adózott Bartóknak, azon elhangzik a 'jocul cu botu', mint Bartók-téma....:( [url]https://www.youtube.com/watch?v=Pk_tPircGfg;itt[/url], 2'30'' -től. Az előző esettel ez így analóg; de valami egészen enyhén furcsa ízű dolog le-eredetizni pl. ezt a Bartók-féle botostáncot; de mint MŰ, természetesen eredeti...:)

3296 zalbarna 2015-02-12 09:35:14 [Válasz erre: 3294 chord 2015-02-11 08:52:12]
De, komolyan gondolom. Ott lehet a baj, hogy Te a dalról beszélsz, én meg a műről. Egy műnek nincs további " eredetije " sztem , maga a mű eredeti. Előzményei vannak, lehetnek, amiket Te taglalsz, nyilván azok. De ez a háromszólamú mű itt egyszeri , és olyan amilyen . Erről a háromszólamú műről beszélek, ami a Cancionero de Palacio-ban maradt fenn és anonym. Egyedi és nem hasonlít semmihez a maga tökéletességében, méág az egyszólamú dalhoz sem hasonlít, amelyből vétetett. Külön szám. MŰ.

3295 smaragd 2015-02-11 14:08:50
Most újra meghallgattam mind a 4 verziót. Egyik szebb, mint a másik. Mindegyik máshogy. Mi lehet az oka, hogy ez a dallam úgy lebilincseli az embert (legalábbis engem), rögtön az elején, már az első két ütem :-) ? (Kottás video) Örülök, hogy bemutattátok itt ezt a dalt, ezek szerint ismert darab (én, ha hallottam is már valaha, mostanra elfelejtettem), és jó, hogy eszmét cseréltek róla. (Remélem, hogy Cordoba és környéke megtartotta régi karakterét és nem globalizálódott, mióta nem voltam ott

3294 chord 2015-02-11 08:52:12
Szerintem te sem gondolod komolyan, hogy az 'eredeti', az az Accentus-féle szép, finom, szelíd, úgymond megszelídített, re-katolizált/reconquistás-templomi-kórusba-beemelt verzió. Ilyen szempontból a Savall-féle is közelebb jár a gyökerekhez. Igazából mindegyik szép, mert az alapharmónia nagyon különleges; az, hogy melyik tekintődik régebbinek mai szemmel, az folyamatosan változik; ne feledd, itthon éppen hogy kievickéltünk a romantizálós korszakból; szerencsére a generációk csak cserélődnek szép lassan...

3293 zalbarna 2015-02-10 18:13:45 [Válasz erre: 3291 chord 2015-02-10 16:36:00]
Hááát.... Ök maguk írják, hogy a XV. sz-i Tres morillason alapulnak...:) Meg sztem ebben a felvételben összehalmoztak mindent: motívumot, énektechnikát, játéktechnikát, minden mudejart.... és hát improvizáltak. Az improvizáció, mint technika ugyan ősi, de nem egzakt kategória, ami a műveket illeti. Való igaz, hogy erre a dalra vissza lehet következtetni, a dal témája végig nyomon követhető a mudejar korig...de én mindig a művekről beszélek. A népzene az külön tészta.

3292 smaragd 2015-02-10 17:57:38 [Válasz erre: 3291 chord 2015-02-10 16:36:00]
Köszönöm, ez is nagyon tetszik! Jól hallottam a hangszerek játékát is.:-) (1995-ben jártam Cordobában, alig lehetett elvonszolni onnan engem. Most utólag,úgy érzem mintha - hallhatatlanul - ez a muzsika lengte volna be a környéket. Malaga is csodálatos volt,Gibraltár is. Fűszeres, könnyű tűzű forró napok voltak.) A kottás olyan tiszta, hogy rám nagyon mélyen hat.

3291 chord 2015-02-10 16:36:00
A Tres Morillas - nézzünk egy még- 'eredetibbet'; merthogy a dallam bizonyosan a Cordobai Kalifátus fénykorából ered. [url]https://www.youtube.com/watch?v=KCuZFWjA8HM;Itt.[/url]

3290 smaragd 2015-02-10 16:11:09 [Válasz erre: 3289 smaragd 2015-02-10 12:27:22]
Egyébként jellemző a gondolat beállítódására a tegnapi esetem: úgy értettem, ahogy írtam és csak az énekhangokra és a kottára figyeltem. Telefonon tudtam csak meghallgatni, ott is elég szépen átjött (a lényeg...)valami hang volt ugyan a háttérben, de álmomban sem gondoltam, hogy hangszer, arra a fentiek miatt zárva volt a fülem.

3289 smaragd 2015-02-10 12:27:22
Most már értem, ez tegnap nekem magas volt! Úgy értettem no... :-), hogy eredeti kotta (dallam)és nincs hangszerkíséret.

3288 zalbarna 2015-02-10 12:13:43 [Válasz erre: 3287 smaragd 2015-02-10 04:48:39]
Volt benne, azért írtam zárójelben hogy csak a kotta ( eredeti ) A darab a Cancionero (de) Palacio - ban maradt fenn ( ez egy régi madridi daloskönyv ) nekem egy 19.sz-i kiadása van meg, aszerint a három énekszólam tekinthető írásos forrásnak. ( amit a videón is látni )

3287 smaragd 2015-02-10 04:48:39 [Válasz erre: 3285 zalbarna 2015-02-09 17:04:44]
Idilli szépség, az eredeti tetszett nekem a legjobban. Sokszor meghallgattam, megnéztem, jó ötlet volt a kotta, látni, hogy szólal meg a hang :-). Tiszta. (Mintha mégis lenne benne hangszer a vége felé, vagy a "lelki fülem" volt ?)

3286 zalbarna 2015-02-09 23:53:22
[url]https://www.youtube.com/watch?v=pO-SOJYnGnc; Nagyon megszívlelendó [/url]szavak.

3285 zalbarna 2015-02-09 17:04:44
Három mór leányka . [url]https://www.youtube.com/watch?v=cvVF2fTdxWA; Az eredeti [/url] ( csak a kotta, no hangszerek! ) [url]https://www.youtube.com/watch?v=YhztPVeXZZ4; A romantikus [/url] ( micsoda gyönyörú nő Berganza! ) [url]https://www.youtube.com/watch?v=h1bfD0JGFks; A konvertita [/url] ( visszatérés az eredetihez, némi sallanggal )

3284 zalbarna 2015-02-07 19:54:37
[url]https://www.youtube.com/watch?v=gIHVnba_afA; Zeneileg [/url]hihetetlenül gazdag és összetett kompozíció.

3283 zalbarna 2015-02-04 21:50:51 [Válasz erre: 3282 chord 2015-02-04 10:12:34]
Talán nem haragszol meg, ha idemásolom.... Sztem határozottan itt a helye... " Végre megérkezett az új L’Arpeggiata lemez. Purcell dallamaira improvizációk – nagyon sokat ígérő ötlet. Meghallgatva a lemezt – mi ez a nyál-sz@r…? Valóban, az összes track –en felismerhető az eredeti dallam; ott figyel agyonnyomva, kitekerve, kibelezve. Az oszcinátó, ami az alapja lenne az egésznek, itt megtörik, ill. nem is létezik, miért?, mert ezzel a fajta improvizációval kilépnek a ’szisztémából’; olykor egy nagyon jó kezdés után a ritmus vált, finoman, de jól hallhatóan; a szabadság illúziójában egy teljes céltalanság/össze-visszaság hálózata bontakozik ki, ill. pontosabban egy rendszernek gondolt valami, ami teljes ellentétben van a régizene eszmei/harmóniatanos szépségével. Az akkordváltások totálisan ad-hoc jellegűek, pont, mint a jazz esetében, nincs egy mögöttes nagy rendszer, hanem csak úgy megyünk valahova, hogy hová, azt az előadón kívül kevesen értjük…most derül ki, mennyire szigorú a ’könnyed’/improvizatív régizene is; adott akkordok egymásutánisága annyira kötött rendszerű, hogy itt pl. rögtön felkapjuk a fejünket, amikor fülre szép az akkordillesztés, de valahogy mégsem a harmónia jön le, hanem egy szétfolyás, nyál, romantikázás, vagy jobb esetben egy kellemesen fülledt, cigifüstös jazz-klub spleen –es hangulata. Kellemes zene, finom, mint a jó langyos lábvíz; „Cotton Club Purcell’, ahogy írta valaki; - nekem határozottan és kimondottan több kell. "

3282 chord 2015-02-04 10:12:34
Előkerestem a megjelenés-kori véleményemet a lemezről. [url]http://www.avx.hu/forum/index.php?/topic/13744-komolyzenei-aj%C3%A1nl%C3%B3/page-9;Itt[/url].

3281 chord 2015-02-04 10:01:38
Mindkettőről gondoltam. Részemről - zb -val tökéletesen egyetértek. Az fáj, hogy nem lehet leírni egy komolyzenei magazinban, hogy egy remek együttes aktuális lemeze egy kalap sz@r... És ettől még nagyon jók, lehet szeretni őket, meg a többi lemzükért/koncertjükért őrjöngeni.

3280 macskás 2015-02-03 22:59:09 [Válasz erre: 3278 chord 2015-02-03 19:27:53]
A lemezről vagy az írásról?

3279 zalbarna 2015-02-03 20:01:02 [Válasz erre: 3278 chord 2015-02-03 19:27:53]
Szólógitár?? Elektromos??? Purcellhez ????? Ja, sztárok !!! - ennyi. ( Purcell kibírja, nincs veszély. Mindent kibír, mert jó. A közönségnek, meg az előadóknak elvileg nem lehetne mindegy, de úgylátszik mégis mindegy. ) Zeneileg a kérdés teljesen egyértelműen balfogás.

3278 chord 2015-02-03 19:27:53
Olvastátok az írást a L'Arpeggiata/Purcell lemezről? Véleményetek?

3277 smaragd 2015-02-01 17:52:30 [Válasz erre: 3271 zalbarna 2015-01-31 10:45:26]
Lenyűgöző, felemelő, megnyugtató, inspiráló - csodálatos! :-)Jó, hogy elmondtad a hangképzést. Archaikus, ősének - ha mondhatok ilyet (?) (A lényeg, hogy szög szakszerűen és jól be lett verve...:-) )

3276 zalbarna 2015-02-01 08:10:40 [Válasz erre: 3275 zalbarna 2015-02-01 08:09:36]
Most sem volt hajlandó bemásolni....hm...

3275 zalbarna 2015-02-01 08:09:36 [Válasz erre: 3274 zalbarna 2015-02-01 08:07:50]
Itt az eredeti szöveg... lehet hogy nem szereti a két linket? Régebben szerette... " [url]https://www.youtube.com/watch?v=LegAzD9odFE&list=PLndC1tNqBxhGXOqCAnSYtUsuIdrsCS4ks;Ortodox éneklés . tanulmány. [/url] A tulajdonképpeni Benedicamus Domino 3:50-nél kezdődik és vannak közös elemei az [url]https://www.youtube.com/watch?v=rQpKVhOtwQY; Huelgas-codexes Benedicamuc Domino - val. [/url] Mindkettőnek a végén. "





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.