A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése
19:00 - Prológ
Alekszandr Borogyin: Igor herceg
A mikrofonnál: László Ferenc
Szerk.: Bánkövi Gyula
19:30 - Hírek
19:35 – 22.56 Alekszandr Borogyin: Igor herceg
Négyfelvonásos opera előjátékkal
Szövegét – az óorosz Igor-ének alapján – a szerző írta
Vez.: Mark Ermler
Km.: Moszkvai Nagyszínház Ének- és Zenekara
Szereposztás:
Igor herceg – Ivan Petrov (bariton),
Jaroszlavna – Tatjana Tugarinova (szoprán),
Vlagyimir – Vlagyimir Atlantov (tenor),
Galickij herceg – Artur Ejzen (basszus),
Koncsak kán – Alekszandr Vegyernyikov (basszus),
Koncsakovna – Jelena Obrazcova (szoprán),
Ovlur – Alekszandr Laptyev (tenor),
Szkula – Valerij Jaroszlavcev (basszus),
Jeroska – Konsztantyin Baszkov (basszus),
Jaroszlavna dajkája – Irina Zajceva (szoprán)
Ma éjjel az M3 csatorna sugározza:
2017. november 2. csütörtök 23:20 - 01:10
Verdi: Requiem
A Milánói Scala együttesének vendégfellépése az Erkel Színházban, 1981. június 16-án.
Shirley Verrett
Jelena Obrazcova
Kelen Péter
Nicolai Ghiaurov
Milánói Scala ének- és zenekara
Vezényel: Claudio Abbado
(90 perc)
Rendezte: Apró Attila
A Bartók Rádióban, ma este 19.35 – 20.45 Jelena Obrazcova dalestje Zongorán közreműködik: Alekszandr Jerohin 1. Glinka: a) Ne kísérts, b) Emlékezz a csodálatos pillanatra, c) Hallgass a szívedre, d) Én itt vagyok, Inez 2. Csajkovszkij: a) Ha tudtam, vagy láttam volna, b) Már eloltották a szobában a fényeket, c) Sárga búzaföld, d) Miért 3. Rahmanyinov: a) Titkos éjjel, b) Mennyire fáj, c) Ne énekelj, szép leány, d) Milyen boldogság 4. Prokofjev: Öt dal Anna Ahmatova verseire - a) A napfény betöltötte a szobát, b) Igaz gyengédséget, c) Emlékezés a napra, d) Üdvözöllek, e) A szürkeszemű király 5. Prokofjev: Három orosz népdal - a) Álom, b) Katyerina, c) Barát 6. Szviridov: a) A szélkakas, b) Hegyeken túl, erdőn túl, c) Reggel Moszkvában (Zeneakadémia Nagyterem, 1975. november 11.) (Ism. július 21., 12.36)
Ez az operettkoncertje: SZUPER!!!
Mindenesetre, a fülemben továbbra is Kelen Tibor hangján szól Martin dala, mely rádiófelvételen Házy Erzsébet a Grófnőt énekelte. Most elgondolkodom azon, ha Házyval felvették volna a tenoráriát is...
Kötelező anyag minden Obrazcova-rajongónak! Mióta van youtube, azóta vártuk, hogy megjelenjen, de csak a Zeller-keringőt tette fel valaki. Most, hogy a nagy Jelena elhagyott minket, az orosz tv csatornák ontják a csodálatosabbnál csodálatosabb koncertfelvételeket, interjúkat, portréfilmeket róla. És végre köztük megjelent ez is: Bécsi operettek - koncert 1982 v. 1983. (a címben megjelölt 1986-os dátum téves, ez azóta kiderült.) https://www.youtube.com/watch?v=VeHFxutyqK8&feature=youtu.be Érdekesség, hogy Obrazcova ennek a koncertnek keretében szeretett bele későbbi férjébe, a vezénylő Algis Zsurajtiszba. Hihetetlen figyelni, ahogy egész koncert alatt működik köztük már a "kémia", a szerelmi kettősöket Morozovval énekli - de már Zsurajtisznak szólnak!
Ha rossz kedvem van, és mosolyra akarok derülni, ezt szoktam megnézni. (Többek közt. Vagy ezt: https://www.youtube.com/watch?v=SiPADQvdrII)
Most látom (hallgattam): énekelte Hilde Güden, Lucia Popp, Elisabeth Schwarzkopf is.
Andalító dal csodahangon. Ezentúl: Martina dala.
Hát persze, hogy ő!!! Ez a dal 301 évig egyik kedvenc koncertszáma volt. https://www.youtube.com/watch?v=9Mkv9y4nAAk
A Bartók Rádióban hangzott el ma 12.05 – 13.13 között: Jelena Obrazcova dalestje (MTA Díszterme, 2000. május 2.) Zongorán közreműködött: Vázsa Csacsava 1. Poulenc: a) A szívkirálylány, b) "C", c) A hegedű, d) Hotel, e) Utazás Párizsba, f) Ilyen vagy, g) A szerelem útjai 2. Satie: a) Gyöngédség, b) Szeretlek, c) A nagy kalap alatt 3. Weill: a) Berlin fényben, b) Tangó, c) Dal a barna szigetről 4. Fauré: Álom után 5. Massenet: Elégia 6. Zeller: A bányamester - Martin dala 7. Offenbach: Périchole - A mámor dala, I. felv. 8. Martin: Brazil ének 9. Trad.: Három orosz népdal - a) Emlékszem arra a táncra, b) Nem akarok semmit sem mondani néked, c) A piros színű kendő A rádió hangarchívumából visszahallgatható ez a hangfelvétel. Megjegyzem: nem hallgattam meg most meg ezt a rádióközvetítést. De kíváncsi vagyok arra, hogy a 6. Zeller A bányamester című operettjéből Martin dalát, amely tenor ária, Obrazcova énekelte volna-e el?...
NÉZŐTÉR | MÉRTÉKADÓ 2015.01.25. ÚJ EMBER 2015. január 25., vasárnap 00:01 Obrazcova emléke Írta: PALLÓS TAMÁS „Az életben a legtöbb esemény, alkalom, betervezett program, utazás és egyéb földi „hívság", hobbi halasztható-pótolható, a nagy művészi találkozások lehetősége viszont alig. E téren mindig azon igyekeztem, hogy később ne sajnálkozzam az – olykor egészen „házhoz jövő" – elszalasztott pillanatokon. Azt hiszem, eddig alig fordult elő ilyen jellegű mulasztásom, de még azt a keveset is bánom. A legendák, embercsodák távozásáról szóló halálhírek pedig elsősorban azt üzenik, hogy megint csak mi lettünk visszavonhatatlanul kevesebbek. Január 12-én, Németországban elhunyt Jelena Obrazcova. Nem is kell meghallgatnom lemezeit, újranéznem felvételeit, ha csak gondolok rá, beleborzongok. Elég felidézni a Budapesti Kongresszusi Központban énekelt Amnerisét, a Vígszínházban rendezett nagy gálakoncertet, az operaházi Verdi Requiemet, dal- és áriaestjeinek sorát, a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon orosz dalokról, románcokról tartott nyitott mesterkurzusát vagy Csajkovszkij Pikk dámájának hangversenyszerű, mégis „teljes értékű" előadását... Ő – és generációjának még néhány kivételese – úgy tudott átadni-közvetíteni, amihez hasonló élményben ma már alig lehet részünk. Merthogy a zenei világ is más lett, más hangsúlyokat kapott. A teljes cikket a nyomtatott változatban olvashatja.”
Én ugyanezt éreztem, mikor Adalgisáját hallottam. Abszolúte nem a szokványos hangon énekli, de gyönyörűn.
A Boleyn Annának elég sok felvételét ismerem, Seymourok közül nekem ő a kedvencem.
Szerintem az egyik legjobb Seymour volt. Lehet, hogy nem szokásos bel canto mezzo, de ez engem nem zavar. Gyönyörű hanggal, nagy átéléssel, érzékenyen kifejezőkészséggel énekelte ezt a szerepét is. Egy szerepet többféleképpen is meg lehet közelíteni, elő lehet adni jól.
Szóló koncertet énekelt zongora kísérettel, nagy sikerrel. De az olaszok egy idő után megelégelték az orosz dalokat,és kiabálva követelték, hogy énekelje el az Azuczena áriáját és az Ebolit .
De milyen!!! Ilossal és Tokodyval.
Pont a múlt héten énekelt részleteket a Boriszból a fiatal Jurowskival a MŰPA-ban. Azt mondják jó formában volt...
Milyen jo volt a fiatal Leiferkusz a Forzaban, a Szegedi Szabadterin... De eleg hamar tönkrement, megha egy darabig futott is a szeker.
Ez a Bolena volt Obrazcova legnagyobb támadási felülete Olaszországban, többet nem is hívták a Scalába. Pedig szerintem nagyon jó ebben is, még ha nem is a hagyományos értelemben vett belcanto mezzo. De van hangja, és milyen! Sajnos a premierre felkészületlenül érkező és erősen formán kívül éneklő Caballé árnyékot vetett az egész produkcióra. A finálé egyik generálpausájába egy tényleg éles és csúnya hang után egy olasz beordított a karzatról: "Strega!" (Boszorkány!) Szegény Montsy, korábban mindig azt kiabálták neki: "sei un angelo!" (Angyal vagy!)
Az illetékesek olvassák a momust, nem? Én azt hittem, mindenki olvassa. -:) És milyen jó volt akkor még Leiferkusz, nemzetközi karrierje előtt még. Később már, benne a karrierben nem. Annak az előadásnak csak egy baja volt, a Josét szörnyen éneklő Leblanc Győző.
Köszönöm! És ki fog szólni az mtv vezetőségének? Még nem volt idejük előjönni semmivel. Amúgy tegnap volt egy tv interjú Leiferkusszal, és ő is említette azt a budapesti Carment, ahol Obrazcova franciául, ő oroszul, a többiek magyarul énekeltek.
[url]https://www.youtube.com/watch?v=bzya9j1Fva4;Pontosabban most megtaláltam ezt a felvételt teljes terjedelmében a neten - a múltkor még nem.[/url] Tavaly augusztusban tették fel, én korábban kutakodtam utána. Anna Bolena: Montserrat Caballé Giovanna Seymur: Elena Obraztsova Enrico VIII: Paul Plishka Lord Percy: Antonio Savastano Smeton: Elena Zilio Lord Rocheford: Carlo del Bosco Orchestra e Coro del Teatro alla Scala Giuseppe Patanè Scala 21-02-1982 Nekem ez az egyik kedvencem a művésznőtől.
Egyik kedvenc operám részlete Obrazcova és Caballé interpretálásában. [url]https://www.youtube.com/watch?v=8zzjiQAh6o0;Anna Bolena, "Sul suo capo aggravi un dio"[/url] [url]http://www.operaportal.hu/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=68&Itemid=37;Az operaportálon van egy kép is a művésznőről Seymour szerepében.[/url] Sajna nekem ez a Patane vezényelte felvétel nincs meg itthon. Csak a neten felelhető részleteit ismerem, de kiadták CD-n is.
Persze ez is igaz.
Nekem bőven elég lenne, ha leadná a tv. Abból már meglenne a dvd rögtön.
Mind a két ötlet megvalósítható: leadja a tévé valamelyik héten, aztán pár hónap múlva, esetleg a következő évben kijön a felvétel DVD-én. Jó, persze úgyse fogják kiadni, de ha igen majd megveszem :-).
Nekem az az ötletem, ahogy tavaly elővették az Abbado vezényelte Requiemet, úgy most ezt az Aidát is leadhatná a tv Obrazcova emlékére. (Túl régi előadás, a nava-n nem lehet megtalálni.)
Azt a felvételt kiadhatnák DVD-én, a művésznő emlékére. Domingo és Obrazcova neve is garantálán, hogy külföldön is el lehetne adni, plusz a magyar résztvevők miatt se kellene szégyenkezni.
Az utolsó út: https://www.youtube.com/watch?v=cV3WYlhuYGU
Obrazcova az az énekesnő,akit soha nem hallottam rosszul énekelni./legfeljebb Önmagához képest/. Amit most ide teszek lehet ismerős,de ritkán lehetett hozzájutni: https://www.youtube.com/watch?v=6TDu--ouk38
157 - nem olvastam. Van még szép élményed Jelena Obrazcova énekművészetéről,előadásáról? Írd ide!
Nem, nem vagyok biztos abban, hogy az 1987. április 20-i Aida vasárnap volt. Tévedtem, elnézést kérek, és köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmemet. De nem is hétköznap, nem csütörtökön volt. Húsvéti hétvége volt, számomra igen zsúfolt programmal. 1987.04.17. Parsifal – péntek, OPERA 1987.04.18. Faust (Kincses Veronika beállása a Faust Margit szerepébe) – szombat, ERKEL 1987.04.19. Bohémélet (új betanulás: Pászthy Júlia, Takács Mária beállásával) – húsvét vasárnap, OPERA 1987.04.20. Aida (Tokody, Obrazcova, Domingo) – húsvét hétfő, ERKEL (Az utóbbi előadás felvételét a televízió 1987. április 25-én, szombat este sugározta.)
Köszönöm a jó tanácsokat,de a dedón már túl vagyok.Aztán ne kívánd ,hogy csípőből tüzeljek.Elég volt a kioktatásodból!!!!!!!!Ahhoz képest ,hogy új vagy picit szerényebben támadj,mert nem én kezdtelek ki.Azt pedig ,hogy válaszolok csak attól függ,hogy hova kapom az ilyenfajta irományokat.Részemről be van fejezve,majd ha zenei témában írsz akkor esetleg reagálok.Hiszen ez egy ZENEI FÓRUM!
Saját nevemben azt mondhatom neked, akkor cselekszel helyesen, ha operai élményeidről nyilatkozol. Kerüld a csípőből tüzelést, a sok felkiáltójeles felszólítást! Mint látod, én most a stílusodat gyakorolom. Ez a téma már nem való ide, ha válaszolni akarsz, az olvasói levelekhez írj!
Belenéztem: remek!!!
[url]https://www.youtube.com/watch?v=lyEEUSzsChg;Víg özvegy Jelena Obraczova teljes[/url]
Intézd el! Tegyél panaszt.Nem olyan könnyű oda bekerülni! Ki kell érdemelni! Imádom a királyi többest!Minek veszel magadra olyat ,amit nem kell.Egyes számban.
...ne olvassa! Búbánat korrekt, mértékadó és érdekes írásait akkor is szívesen olvasom, ha szóismétlésbe keveredik, vagy esetleg nem tenné ki a hogy előtt a vesszőt, stb. Ezt nem te fogod megmondani nekünk, hogy ki mit olvasson. Inkább arra kellene ügyelned, nehogy újra bekerülj a "Csapos... " rovatba. Egyébként üdv.! Kellemes vasárnapot kívánok nektek!
Ha valaki jó "kereskedő", el tud(ja magát) adni!
Tényleg Uribe volt Aida.És kibírtam?Hiába semmit nem írok fel és összemosódnak az évek. Azt tudjuk,hogy Domingot sohasem szerettem, talán fiatal éveiben ,mondjuk bezárólag a budapesti Toscával.Ami a hírekkel ellentétben fél házzal ment,mert akkor még nem volt Magyarországon név Domingo.Pedig már nagy karrier állt a háta mögött. Mint tudod a tenor nem a kedvenc fachom.Igazából most is csak ketten vannak:feltétel nélkül Franco Corelli és Ilosfalvy."Vátozik az idő gyengül,ami erős és erős lesz ,ami gyenge volt azelőtt",hogy idézzem Arany Jánost.Igazi,imádott favoritom 3 szoprán(3 fach) volt,de közülük már csak egy él! Persze vannak énekesek,akiket manapság is kedvelek,de azért nem úgy ,mint a favoritjaimat! Sznobnak téged soha nem gondolnálak,annál azért sokkal jobban ismerlek.De azon az Aidán bőségesen ott volt az akkor még divatos Váci utca!
Nem, az a 79-es Amneris előre tervezett vendégfellépés volt, akkor még egy Carment is énekelt. Nekem az volt a két abszolút csúcs a budapesti Operában. Az a hirtelen Aida, amit mondsz, 1989-ben volt, amikor a Moszkva bemutatkozik Budapesten" című fesztiválra jött, és SZU Kultúra Házában adott dalestet, és fellépett a fesztivál gáláján, bevállalt egy Aidát is. A nagyszerű Horváth Eszter 79-ben volt vele Aida, 89-ben elég méltatlan partnereket kapott: az idős, már formán kívüli Karizs Béla, a magas hangokon küszködő Maria Teresa Uribe voltak partnerei, Ramfisnak pedig a réges régen nyugdíjban lévő Szalma Ferenc ugrott be, aki inkább elszavaltva, mint énekelte a szerepet. Domingo nem énekelte oktávval lejjeebb, ez nem igaz. Azt Tucker csinálta Toscaninivel, hogy oktávval lejjebb megismételte a hangot. Domingo falzettet csinált, elég vitathatót és csúnya szinűt, de hőstenor nem szokta másképp. Nem is nagyon tudja általában. (Érdekes, hogy másik tenornál ezek a falzettek nem zavarnak. Tudod, a harmadik favoritod... azelőtt ugyan csak kettő volt egy kategóriában, azóta hirtelen kibővült. A bővítést inkább nem kommentálonám.) Nagy siker volt, ismétlem, teljes joggal! Én nem tartoztam soha a sznobok közé, és én is lelkesen ünnepeltem az énekeseket. Mert megérdemelték.
Ugye ezt nem gondoltad komolyan,hogy ezért elnézést kérsz?Akinek nem tetszik ne olvassa!
Félreértés.Én nem a domingos Aidáról beszéltem, hogy az utolsó pillanatban jött,csak beteg volt és bizonyítalan ,hogy megcsinálja az előadást.Volt egy Aida,amikor az opera szervezési osztályahívott,hogy este Amnerist Obraczova énekli.Azt hiszem Horváth Eszter volt Aida (nagyon jó énekesnő volt). 1979-ben hány esztendős volt Simándy?Bizony már (64).És Domingo 86-ban ?Lehet,hogy a kottában ppp van ,de nem egy oktávval lejjebb,ahol szólt! Valóban vagy szerdán vagy csütörtökön volt nem hétvégén. Egyébként Domingo annyira tartott ettől az előadástól,hogy nem is engedte a direkt tv közvetítést,csak előadás után .A riporter rákérdezett tőle,mehet-e az előadás?És lőn világosság.Engedélyezte. Mekkora fesztivál volt! A sok sznob földhözvágta magát!
Két legendás énekes érkezett egymást követő évben Budapestre: a másik ilyen csoda volt nekem Pavarottival a Bohémélet az Erkel Színházban, és az előadás színvonalához járult még mások közt Kincses Veronika varázslatos Mimi-alakítása.
Éppen arról van szó, hogy a csoda NEM maradt el. Ellenkezőleg, a háború utáni operajátszás egyik nagyszerű előadása volt. A videót azért érdemes megnézni, hogy ezt láthassa az ember, nem Domingo nem túl fényes románcát.