A IV. Nemzetközi MARTON ÉVA Énekverseny döntőjében a szerbiai Zomborból származó Sonja Šarić nyerte el az első díjat.
https://zeneakademia.hu/hirek/szerb-szopran-nyerte-a-iv-marton-eva-nemzetkozi-enekversenyt-122754?fbclid=IwAR2kCjLt1WVg_7Bv83DWv2ye6GTfloo321PQajNUZbigtmELB_LthQ7XHiU
Mégegyszer meghallgattam a döntőt, és ha lehet, akkor még jobban el vagyok ragadtatva. Egészen csodálatos, hogy Marton Évára, mint hívószóra ilyen fantasztikus versenyző-gárda állt ki a pódiumra. Megnyugodhatunk, az opera élt, él, és élni fog, amíg ilyen az utánpótlás, és biztosak lehetünk abban, hogy a jövőben is, akárcsak a múltban leszenk dívák, csodaénekesek, akikért rajonghatunk. Emlékszem a fanyalgókra, akik megérdezték Marton Éva egyik állami kitüntetése kapcsán, hogy a saját karrierépítésén kívül, ugyan mit tett a magyarságért. Hát itt van a válasz: ezt. Bartókon kívül nagyon-nagyon kevesen vannak, akik az elmúlt száz évben jó hírünket vitték a nagyvilágba, és Marton Éva - előkelő helyen - közöttük van.
Szóval a mezőny fantasztikus volt, rosszat szinte senkiről sem tudnék mondani, jót annál inkább. Itt vannak például az ukránok. Elképesztőek. és gondoljuk bele, hogy ez számunkra is nagy lehetőség, mert pl. Kisinyovból talán ide lehetne csábítani énekest (Istratii, Liliana) Budapestre, és hogy jól járnánk vele, az nem vitás. Persze a jók között vannak legjobbak is, nekem azonnal három favoritom is van: a nők közül Uzun Deniz, a férfiak közül pedig Alcántara Germán Enrique. Mindketten vérprofi énekesek, lehet, hogy holnap már a MET műsorfüzetében találkozunk a nevükkel, nagy csoda lenne, ha egy-egy előadáson itt, Budapesten is találkozhatnánk velük a jövőben. És a harmadik favorit egy döbbenetes hang, még csak 28 éves, de akkora basszus, mint egy ház, mint Székely Mihály, Gregor József és Nyeszterenko egybegyúrva, úgy hívják, hogy Tyshkov Volodymyr. Persze ő még nincsen teljesen készen, hiszen egy basszusnak a 28 év még szinte csecsemőkor, de elképesztő hang, és annyira aranyosan néz ki a szinpadon, hogy azt el sem lehet mondani. Nagy kedvence lesz ő a világnak. De megismétlem, a többiek is nagyon jók, láttunk egy nagyszerá dél-koreai belcantót, vagy egy amerikai baritont, akinek a hang-matériája Hvorostovskyhoz hasonló.
Nagyon kíváncsian várom az esti gálát, ahol kiderül az is, hogy jók-e a tippjeim.:)
Csatlakozom. Igen magas színvonalú volt az énekverseny döntője.
Kíváncsian várom én is a mai gálán az eredményhirdetést.
2021. szeptember 5. 19.30 - 22.00
Zeneakadémia Nagyterem
IV. MARTON ÉVA NEMZETKÖZI ÉNEKVERSENY / GÁLA
A Magyar Állami Operaház Zenekara
Vezényel: Kocsár Balázs
Az élő közvetítés megtekinthető a Marton Éva Énekverseny honlapján, a Zeneakadémia honlapján, a YouTube csatornán, valamint a Marton Énekverseny, a Papageno és a Zeneakadémia Facebook-oldalain.
Ez a döntő egészen fantasztikus volt. A zsürinek igencsak nehéz lesz a dolga, de nem sajnálom őket. A stream után, úgy tűnik, hogy továbbra is látható az egész döntő. Mindenkinek melegen ajánlott! :)
IV. MARTON ÉVA NEMZETKÖZI ÉNEKVERSENY / DÖNTŐ
Bartók Rádió, ma este 18:00 – kb. 22.00
"Kapcsoljuk a Zeneakadémia Nagytermét"
A döntőben a versenyzők két áriát énekelnek, zenekari kísérettel. Az egyiket maguk választották, a másikat a zsűri. A döntő közönsége szavazhat kedvencére, aki a közönségdíjat kapja. A díjakat a másnapi Gálakoncerten adják át.
Km.: a Magyar Állami Operaház Zenekara
Vezényel: Kocsár Balázs
Műsor:
Fürjes Anna Csenge (22):
Verdi: O don fatale – Eboli hercegnő áriája a Don Carlosból
Donizetti: Fia dunque vero... O mio Fernando – Leonora recitativója és áriája A kegyencnőből
Istratii, Liliana (26):
Verdi: Nel giardin del bello – Eboli hercegnő áriája a Don Carlosból (Fátyol-dal)
Bizet: Près des remparts de Séville – Seguidilla a Carmenből
Kyreiev, Oleksandr (41):
Rossini: Largo al factotum – Figaro cavatinája A sevillai borbélyból
Verdi: Son io mio Carlo... Per me giunto... Io morrò – Rodrigo recitativója és áriája a Don Carlosból
Malik, Azat (26):
Mozart: Hai già vinta la causa! – Almaviva gróf áriája a Figaro házasságából
Verdi: Alzati la tuo figlio… Eri tu che macchiavi quell’anima – Renato áriája Az álarcosbálból
Šarić, Sonja (63):
Bellini: Casta Diva – Norma áriája a Normából
Verdi: Tacea la notte placida... Di tale amor – Leonora cavatinája A trubadúrból
Son Jihoon (68):
Rossini: Sì, ritrovarla io giuro – Ramiro herceg áriája a Hamupipőkéből
Puccini: Che gelida manina! – Rodolfo áriája a Bohéméletből
Sosa, Rodrigo (69):
Gluck: Che farò senza Euridice – Orfeusz áriája az Orfeusz és Euridikéből
Händel: Empio, dirò, tu sei – Caesar áriája a Julius Caesar Egyiptomban-ból
Tyshkov, Volodymyr (74):
Rossini: La calunnia è un venticello – Don Basilio áriája A sevillai borbélyból
Verdi: Ella giammai m’amò – Fülöp király áriája a Don Carlosból
Uzun, Deniz (75):
Rossini: Cruda sorte! Amor tiranno! – Isabella cavatinája az Olasz nő Algírban-ból
Donizetti: Fia dunque vero... O mio Fernando – Leonora recitativója és áriája A kegyencnőből
Vincent, Ethan (77):
Verdi: Alzati la tuo figlio… Eri tu che macchiavi quell’anima – Renato áriája Az álarcosbálból
Tchaikovsky: Ya vas lyublyu – Jeleckij áriája A pikk dámából
Alcántara, Germán Enrique (1):
Verdi: Alzati la tuo figlio… Eri tu che macchiavi quell’anima – Renato áriája Az álarcosbálból
Leoncavallo: Si può?... Si può?... – Tonio áriája a Bajazzókból
Buialsky, Vladyslav (6)
Gounod: Vous qui faites l’endormie – Mefisztó szerenádja a Faustból
Mozart: Madamina, il catalogo è questo – Leporello Regiszter-áriája a Don Giovanniból
Az élő közvetítés megtekinthető a Marton Éva Énekverseny honlapján, a Zeneakadémia honlapján, a YouTube csatornán, valamint a Marton Énekverseny, a Papageno és a Zeneakadémia Facebook-oldalain.
Rendező: Zeneakadémia Koncertközpont
Versenydalnokok, avagy a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről
ORIGO - 2021.09.01. 11:39
Ókovács Szilveszter
193. levél
"Édes Néném,..."
Marton&Marton Nr. 8. történetek
Jól cserélni nem csak a fociban lehet, avagy a Császárné diadala a MET-ben egy Ariadne helyett.
"1981. szeptember 16-án késő este egy körkapcsolás keretében amerikai menedzserünk, a Semon-házaspár/New York/, a Chicago Opera igazgatósága, a MET igazgatósága, valamint szerény személyem részvételével a végén megegyeztünk abban, hogy Éva nem Ariadnét fog énekelni Chicagóban, hanem Császárnét a MET-ben. Leonie Rysanek pedig Éva helyett énekel Chicagóban. Mint később kiderült, ez Birgit Nilsson kifejezett kérése volt. Az anyagi differencia kiegyenlítését is átvállalta a MET. Éva különösebb reakció nélkül tudomásul vette, kottát váltott és szeptember 26-án nem Chicagóba, hanem New Yorkba repült. A Mayflower Hotelben szállt meg, gyakorlatilag minden este beszéltünk telefonon. Én sem unatkoztam, a klinikai munka mellett az új házunk körüli munkák lebonyolítása, a gyerekek és Éva további dolgainak, valamint az amerikai utunk szervezése teljesen lekötötte minden időmet.
Okt. 6-án megbeszéltem a távlati terveket Hamburgban Christoph von Dohnányival és Peter Mario Katonával. A házat rendbe tettem, az ügyeletemet lerendeztem, Assy kutyusunkat leadtam Corneliának, akitől vettük, és október 9-én, pénteken elrepültem a gyerekekkel New Yorkba. Egy éjszakát töltünk a Mayflower Hotelben és 10-én átköltözünk a Hampshire House-ba Plácido Domingo 36.-ik emeleti lakásába, ami az „Otello” nevű vállalatának a tulajdona volt. Volt még egy kisebb lakása is, de abban nem fértünk el. A házban lakott még Luciano Pavarotti, és itt szállt meg Sophia Loren is, ha New Yorkban tartózkodott. A vasárnapot – „Columbus Day” – pihenéssel töltöttük, én futottam egyet a Central Parkban."
[...]
Éppen most látható a III. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny Gála
az M5 csatornán (20.30 - 22.05) - késve értem a TV elé...
Köszönöm! Én annak idején "A Mennyei Hang". c. Batta András könyvet olvastam, abban is voltak érdekes fordulatok.
Hol érhetőek el ezek a visszaemlékezések?
Marton Éva kétszer énekelt együtt Ilosfalvyval a Manonban:
1971. szeptember 28., 1971. november 7.
Egyébként a Manont elénekelte még itthon az említett Réti Józseffel, és egy alkalommal – 1970-ben - Szabó Miklóssal is, és jó párszor Karizs Béla szereptársaként.
Ilosfalvy mindig minden estét "vitt". Ettől függetlenül, érdekes párosítás lehetett. Persze, az opera 4 felvonásból áll, és ha csak az egyik felében jó valaki, az meglehetősen illúzióromboló. Elismerés a beugrásért- mert különben nyilván lemondták volna az előadást - de Marton Éva nem ilyen szerepekre született!
Az, hogy az évekkel később keletkezett emlékirat a múltat pozitív vagy negatív előjellel tünteti fel, persze más dolog. De ebben a tekintetben nem ritkán akadnak meglepő fordulatok, mindegy, kinek a visszaemlékezéseit olvassuk.
Szerződésben volt biztosítva milyen szállodában fog lakni és milyen autó szállítja be a városba a repülőtérről.Manonként Egyszer Ilosfalvy Róbert mellett beugrott Házy Erszébet helyett(még itthon volt) Hangilag(III.és IV felvonás) oké de figurában medve a porcelán boltban.Persze nem is volt könnyű helyzete,mert a nézők nem rá számítotttak.Ilosfalvy pedig vitte az estét!
Nekem éppen Marton Éva volt az első Manonom, Réti Józseffel. Még tinédzser voltam és kicsit bizarr látványt nyújtottak ők ketten együtt. Kevés össze-nem-illőbb "szerelmespárt" lehet elképzelni náluknál és sem egyéniségük sem alkatuk nem passzolt: sem egymáshoz sem a szerepükhöz. Hangilag viszont kifogástalanok voltak és ma már a fentiek ellenére becses emlék marad az az előadás velük, ezért is maradt meg az emlékezetemben.
Olvasom a férje visszaemlékezéseit. Szeretem, de kicsit sok nekem a luxus emlegetése.Gondoljuk, hogy nem egy útszéli kalyibában szálásolták el a művészmőt :) Manonként viszont nem tudom elképzelni.
Én is. Mondjuk nem is összehasonlítható repertoárt énekeltek. Ilona nekem az örök Mimi.
Hát én jobban szeretem Tokody-t, neki nagy szíve és lelke van.
Tokodí Ilona Bécsben 2x is énekelte Martonnal a Turandotban.De A művésznő Neki is beszólt igaz nem az előadás alatt ,hanem utána.Saját fülemmel hallottam.
Igazad van kedves Klára, Pozsonyban is voltak kissé nevetséges szituáciok, például egy Bohémélet, Pitti Katalin magyarul a tobbiek szlovákul, e két nyelv a színpadon valahogy nem jon ossze.
Sokáig ment a vita arról, hogy eredeti nyelven adják-e elő az operákat, vagy mindenhol a nemzeti nyelven, aztán a vendégénekes énekelhet ahogy akar, boldoguljon, ahogy tud! (Most az esetenként nyakatekert magyar fordításokról semmit, az Héterő fórumtárs profilja). Nyilvánvaló, hogy nem könnyű egy komplett operát idegen nyelven megtanulni, és énekelni, pláne,hogy a drága szerzők ugye különböző nyelvű librettókra írtak zenét, de talán megéri. Ifjabb koromban volt szerencsém (?) olyan Bohémélet előadáshoz, ahol az egyébként tündéri Mimi lengyelül énekelt, a Musettát alakító szintén vendég művésznő olaszul, a többi szereplő és a kórus természetesen magyarul. Úgy szétmentek, mint annak a rendje! Nem csoda, hogy az így keletkező hangzavar kizökkenti az énekest. Akkor már inkább eredeti nyelven, még ha ez nehézséget okoz is!
Nekem pedig a legcsodálatossabb Liu Tokody Ilona volt, 2007 Karácsonya elott, Turandot - Lukávcs Gy, vezényelt Kovacs J.
Lehet, hogy csak frusztrálta Marton Évát a környezet, ahol - Polgár Lászlón kívül - nagyságrendekkel gyengébb énekesekkel volt körülvéve. És - ha jól emlékszem - a kórus pedig, az olasz nyelven előadott opera közepette magyarul énekelt. Ez egy eléggé összegányolt, provinciális előadás volt, ahol Marton Évában elszakadhatott a húr. Abban az időben voltak azért sikeresebb produkciók is Marton Évával itthon, pl. a Végzet hatalma, erre szívesebben emlékezem. (Persze nem arra az előadásra gondolok, amit balesete miatt aznap reggel kellett lemondania - akkor viszont Szergej Larinnal vígasztalódhattunk.)
Erősen legenda!De Pitti Csodálatosan énekelte Liut és pechére volt mersze Turandot előtt ülni a lépcsőn éneklés közben így a nem túl magas Pitti Katalin eltakarta a 2 méteres Marton Évát egy lépcsövel lejjebb ülve.Botrány!De volna még egy két történet ,de már a múlt nem éredemes felemlegetni
Mind Marton, mind Pitti utóbb interjúkban, cikkekben leírva, elmondták a saját - vélt vagy valós - "igazukat"...
Különben én is ott voltam azon az ominózus Turandot előadáson, és annyira nem volt szembetűnő az eset - legalábbis onnan nézve, ahol ültem; a figyelem pedig nem elsősorban Pittire irányult, hanem az akkoriban ritkán látott "vendégre", heroinánkra... A közöttük megesett "sérelem" mivolta nem számított a közönség érdeklődésére...
Hogy aztán még a függöny mögött is, mi és hogyan zajlott le, nem tudhatjuk - a hitelesnek mondott forrásokra ne vegyünk mérget... Így keletkeznek a legendák...
Kár, hogy LIU, nem volt Tokody., Pitti ?
Igen. Marton a Turandot.
Nem legenda, valóság. Ott voltam az előadáson, a végén Pitti Katalin nem jött ki a tapsrendre, viszont távozásomkor az Erkel előtti téren láttam elsietni, nem éppen jókedvűen ... meg kell hagyni, ő is tett érte, hogy Marton Éva a 3. felv-ban odasziszegje néki a híressé vált szavakat: "Io son Turandot!"
Tévéinterjúkban, nagyobb nyilvánosság előtt csupa bű és báj, hit, remény, szeretet.
A városi legenda szerint azért a Pitti Katalin is tett valamit az affér érdekében!
Lásd emlékezetes afférját Pitti Katalinnal a Turandotban - amikor egyik hazalátogatása alkalmából fellépett a címszerepben és a Liu szerepét alakító Pittit "könnyekre fakasztotta" - az ő verziója szerint... De ez is már csak legenda...
Hát a Művésznőnek volt egy modora az tény!Bicskanyitogató!
Beverly Sills sem léphetett fel addig ,amíg Bing volt az igazgató a Metben
Az ilyesmi sajnos nem ritka! Astrid Varnay 18 éven át nem lépett fel a MET-ben, mert nem volt azonos véleményen Rudolf Bing-gel, és csak annak eltávozása után hívták vissza!
Ismert varosi legenda szerint, de allitolag megtortent, valoban volt nyilvanossag elotti osszetuzes a fozeneigazgato es a muveszno kozott. Utobbi, fogalmazzunk igy az erzekenyebbek kedveert, Levine nemi identitasara tett kozismert egyszavas megjegyzest. Behrens Walkur-Brunnhildejet magam is lattam, de akkor nem tudtam, hogy Behrens Marton Eva helyett enekli a szerepet.
Megoszlanak a vélemények Marton Évával is fémjelzett Trubadúr produkcióról a MET-ből (DVD-n is kijött) – James Levine - Dolora Zajick, Luciano Pavarotti, Sherrill Milnes… (1988)
Köszönöm a pontosítást. Hiába, az öregség, az emlékezet, már csak szavak maradtak meg, de a személyeket kevertem. Még egyszer köszönöm.
Nem Levine-nel volt baja, de az akkori igazgato Marton elott széttépte a szerzodést Berhrens javára/ a férje volt az egyik Met-sponzor/. Marton természetesen ott hagyta az unfair Met igazgatoságát és a színházat, Europa pedig igen nagyon orult, hogy a világ akkori legnagyobb drámai szoprán szabad lett.
Amennyire homályosan emlékszem: M.É. összeveszett James Levine-nel, mert a MET akkori Ring produkciójához, ami megjelent minden hordozó eszközön is, nem Őt, hanem Hildegard Behrens-t kérte fel Brünnhilde szerepére. Ezután hosszú évekig nem is lépett fel a MET-ben M.É.
Viszont a FROSCH-ban igen, nagy császárno lehetett, még Birgit Nilson/Kelmefestono/ is elismerte.
Erdekes, hogy pl. a MET sosem foglalkoztatta Marton Evat a Ringben, csak a "harom-E" Wagnerekben mint Elzat, Evat es Erzsebetet, pedig sok nagy hazban enekelt "eloben" is Brunnhildeket.
Valszeg Wagner kisasszony "remek" rendezeseben... Perencz Bela viszont tenyleg remekelt. Marton Evan es rajta kivul mar nemigen emlekszem masra.
Én is ott voltam azon a Ringen, és csalódott voltam emiatt. Viszont az Erkelben remek Ortrudokat énekelt a művésznő, az az ő szerepe volt.
A Ringben Marton Éva lemezen vagy dvd-n( San Francisco) nem volt rossz, Egy teljes Ring ciklust bavállat anno az Operaházban,De ebből csak a Walkürben lépettt fel.nem a legjobb formájában és a utolsó két estét lemondta.
Martonnak az osszes Brunnhildejet erdemes meghallgatnia annak, aki ketelkedik abban, hogy Wagner neki valo lenne-e. Elza egyebkent sztem se - figurara, ahogy sztem mondjuk Tosca se igazan, viszont csodasan enekelte mindkettot.
Pozsony az osztrák-magyar-szlovák hármas határon fekszik, ezért nagy oromomre jol fogtuk a magyar TV-t is.