vissza a cimoldalra
2020-07-09
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11531)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2691)
Komlóssy Erzsébet (46)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1976)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3965)
A MET felvételei (664)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62189)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2802)
Franz Schmidt (3637)
Régizene (3411)
B. Nagy János emlékére (156)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (858)
Lehár Ferenc (707)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4861)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4675)
Mozartról magasabban (697)
Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? (544)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

838   ladislav kozlok • előzmény834 2019-09-01 19:14:13

Bariton  szeretett volna lenni de az okos igazgatobacsi jo irányba terelte  a világ egyik legjobb tenorját.

 

Kedves Franca, a muvész urnak kell  hinni. OVassatok ,,,,,.

834   Franca • előzmény832 2019-09-01 10:21:48

Azt honnan lehet tudni, hogy a zarzuelákat bariton hangon énekelte?  Szerintem Domingo soha nem énekelt bariton hangon, mert tenor hangja van. Most is. Én úgy tudom - de arra már nem emlékszem, hol olvastam -, hogy tanulmányai(?) során egyszer próbálkozott Don Giovannival, de rögtön leállították, hogy nem neki való, mert nem bariton. 

832   ladislav kozlok • előzmény828 2019-09-01 08:25:11

Zarzuellákat énekelt bariton hangon + 187 My Fair Ladyt. Baritonként jelentkezett a Mexicoi Operába, az opera vezetosége  pedig tenornak szerzodtette.1959-ben.

Eloszor tenor con-primario szerepeket kapott.   

828   Speranza • előzmény825 2019-08-31 23:26:27

Én is hallottam olyan pletykát, miszerint pár évet letagad a korából, tehát valójában nem is 18 éves volt, amikor debütált. De ez igazából mindegy is, a kérdésem arra vonatkozott, hogy milyen (operai) baritonszerepeket énekelt a tenor debütálása előtti időben. Merthogy erről sehol semmilyen adatot nem találtam. Az, hogy a szülei zarzuelát énekeltek, önmagában még nem bizonyítja, hogy Domingo baritonszerepekkel kezdett volna, a zarzuelákat meg nálunk amúgy se ismerik, így elég nehezen lehetne a szerepeket beazonosítani hangfaj szerint. De ez is mindegy, hiszen nincsen felsorolás Domingo baritonszerepeiről továbbra sem, a legkorábbi a 92-es Figaro, de ekkor Domingo már 33 éve volt a pályán tenoristaként.

825   -zéta- • előzmény824 2019-08-31 22:27:34

Azt az 1941-es születési évszámot én némi fenntartással kezelném.... ;-) 

824   Speranza • előzmény822 2019-08-31 21:01:45

Rendben, tehát nem sikerült egyetlen hivatalosan is jegyzett bariton szerepet sem felsorolni, mindössze egy zarzuela-cím van megadva, mint hivatalos debüt. A zarzuela ha jól tudom, a spanyol operett, operettekben pedig a hangfaji megkötés sokkal lazább (pl. Eisensteint vagy Danilót tenorok és baritonok egyaránt éneklik, bár violinkulcsban van írva).

Domingo bariton mivoltára a pályája elején az lenne esetleg megfelelő bizonyíték, ha mondjuk Silviót, Valentint esetleg más efféle valóban baritonnak elkönyvelt szerepet találnánk a repertoárján. Ilyet azonban az 1992-ben lemezre énekelt Figaróig nem találunk, viszont az, hogy kis tenorszerepekkel kezdte, 20 évesen meg már Traviata Alfrédot énekelt, fehéren-feketén ott van. Tehát aligha lehetett (volna) ideje túl sok bariton szerepet elénekelni a tenor-debüjét megelőzően, azaz 18 éves kora előtt.

Most viszont, idősen ugyancsak bepótolta...

 

822   Klára • előzmény819 2019-08-31 20:37:06

Azt hiszem, elég világosan fogalmaztam: forrás P. Domingo Die Bühne c. önéletírása. Kikölcsönözhető a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár zenei gyűjteményéből. Apró "szépséghiba": németül kell tudni olvasni hozzá. Hogy mikor volt bariton? Ez is a Wikipédia: "In 1959, Domingo auditioned for the Mexico National Opera at the Palacio de Béllas Artes as a baritone"

Ha a Wikipédiába beüti a Pepita Embil nevet, még néhány dolog kiderül, talán a zarzuela is! Egyébjlnt Domingo első hivatalosan is jegyzett színpadi fellépése a Marina c. darabban volt, igaz, nem tudni milyen hangfekvésben, a Rigoletto csak ezután következett.

A Wikipédia sok mindenre megadja a választ, de nem csalhatatlan, és tudni kell kérdezni, Én persze nem árt egy-két dolgot ab ovo tudni.

819   Speranza • előzmény818 2019-08-31 12:08:22

Kíváncsi lennék, mikor volt Domingo bariton, és mely baritonszerepeket énekelte a pályája elején? Mert a Wikipédia elég részletesen felsorolja a repertoárját, az 1959-es Rigoletto-beli debütálásától kezdve, de az Borsa tenorszerepében volt, nem baritonban (zarzuelákat nem említ). Aztán jött még jópár hasonló karaktertenor szerep, de 61-ben már a Traviata Alfrédját énekli, 20 évesen. 18 éves kora előtt meg aligha lehetett színpadon működő bariton, pláne profi énekesként. Bergonzi, Vinay vagy Melchior igen, ők valóban baritonszerepekkel kezdték a profi operaénekesi karrierjüket, de Domingo bármilyen hatalmas repertoárt is énekelt végig, az 1992-es, csak stúdiólemezen elénekelt Rossini-Figarót leszámítva nem lépett fel bariton szerepben 2008 előtt - már ha lehet hinni a wikipédiának. Aztán persze idős korában valóban elkdezdett bariton főszerepeket énekelni, de kényszerűségből, mivel a tenorszerepek magasságait már nem győzte, visszavonulni meg nem akart. Ám hangszíne az idő múlásával nem sötétebb, hanem világosabb lett, és most, idősen még kevésbé tűnik baritonálisnak, mint a fiatakori felvételein. De a szó igazi értelmében Domingo soha, egyetlen pillanatig sem volt bariton, ilyen állítást még sehol nem olvastam róla. Domingo világéletében tenor volt, és az is maradt. Jelenleg bariton szerepekben fellépő tenor. (A MET éves műsorfüzete tobábbra is a tenoristák közt sorolja fel!)

818   Klára • előzmény816 2019-08-31 10:10:46

Domingo eredendően bariton volt, és a zarzuelákban startolt, nagy sikerrel, követve a szülői hagyományokat. Magas hangfekvésű, de bariton.  Viszont piszokul jó nézett ki, magas, karcsú - korabeli fényképek tanúsítják. Korai házásságát követte a második, kellett a pénz, rábeszélték, hogy magasítson, mert a tenorok jobban keresnek, amit megfogadott. (forrás: Die Bühne c. önéletírása).

Ha egész életében bariton marad, sem marad névtelen, mert tehetséges és igen jó teherbírású, símán abszolvált két nap alatt egy nem semmi operaházi fellépés után egy lemezfelvételt, vagy felénekelte egy filmfelvétel teljes anyagát, majd harmadnap ismét opera  Persze, nem lesz akkora név, mert a baritonok nem annyira "kapósak". Mondjuk, egy Svéd Sándorral, egy Melissel, vagy akár egy Hvorosztovszkyval azért nem említhető egy napon!

Jelen helyzetben az a baj, hogy már sem tenor, sem bariton! A kapacitása most sem semmi, mert az ő korában mmegtanulni egy George Germont-ot, Boccanegrát, Luna grófot (bár a salzburgi Luna nagy fiaskó volt), vagy bármit, még mindig teljesítmény. De nem az igazi! Valamint nagy siker volt a "3 tenor" - akik közül csak Pavarottinak voltak igazi magas hangjai, de akkor is. Az más kérdés, hogy az x+egyedik előadásuk már túlzás volt. Ezt csak azért írom, hogy a fan-club tagjai ne kövezzenek meg! Valamikor én is nagyon szerettem, és vadásztam a felvételeit, de mostanában már nem annyira Azért még mindig "húzónév" , megtapsolják Salzburgban, akik meg tudják fizetni az ottani árakat, és megtölti azokat a házakat, ahol esetleg évekig várták, de nem volt megfizethető. A fiatal tehetségek felkutatása, támogatása terén kifejtett tevékenysége is tiszteletre méltó volt, bár ennek nimbuszát az utóbbi hetek-hónapok negatív hírei kissé megtépázták! Sajnos, nincs egy jó menedzsere, aki megmagyarázza neki, hogy "öreg, itt az idő - hagyd abba!"

Ami a fiát illeti, nem könnyű a sikeres apa (anya) gyermekének lenni, főleg hasonló területen, erről akár hazai, akár külföldi neves művészek gyermekei köteteket mesélhetnének. Ha igazi tehetség, megmarad, na nem, elvész.

816   zöldszemű • előzmény813 2019-08-30 20:37:23

Először túlzásnak találtam a latin verdiktet, de a kaunasi fellépését meghallgatva, a végén igazat kell adnom érte. 

Domingo tenornak nagy volt, de baritonnak nem az. Szerintem.
Elénekli a bariton szerepeket, remek lendülettel, az operetteket különösen hatásosan, még az énekesnők derekát is átfogja csak úgy megszokásból, vagy hogy hátra ne essenek - de a hangjának nincs bariton zengése. 
(Gondolva pl. Svéd Sándor, vagy Melis György egyedi, senkivel nem összetéveszthető baritonjára.) 

Ezek a fellépések amolyan levezető kűrök. Még mindig imponáló jelenség a színpadon,  a közönség még mindig a tenor kedvencet ünnepli benne, és énekeljen, amit csak akar. Meg még a konyhára is jön valami.  

Azonban a fia (szerintem) a fájától messze esett alma esete. Ha más neve lenne, vajon felléptetnék-e? 

813   Klára 2019-08-30 19:29:36

Fent van a yt-n a 2019.02.16.-i kaunasi Domingo- koncert tömörített változata.

https://www.youtube.com/watch?v=JcSKx5o2Jkg

Sic transit gloria mundi!

 

 

Műsorajánló
Mai ajánlat:
20:00 : Budapest
MŰVÉSZETEK PALOTÁJA - Autósmozi

LEHÁR: A víg özvegy - MET-felvétel
A mai nap
született:
1879 • Ottorino Respighi, zeneszerző († 1936)
1933 • Komlóssy Erzsébet, énekművész († 2014)
1940 • B. Nagy János († 2007)