vissza a cimoldalra
2020-09-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

A MET felvételei (1213)
Társművészetek (2096)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4936)
Régizene (4459)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4110)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (309)
Callas (454)
Bartók Béla szellemisége (284)
Bartók Béla (1881-1945) (218)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2061)
Franz Schmidt (3692)
Eiffel Műhelyház (293)
Jazz (80)
Bartók Rádió (780)
Opernglas, avagy operai távcső... (20660)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62451)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

590   Heiner Lajos • előzmény588 2010-07-13 12:51:20
Hátabaj.
És nem ugyanazt a zenekart vezették. Az egyik az USA-ban, a másik a SZU-ban.
588   Sipi • előzmény587 2010-07-13 11:17:59
Ők is soká vezették ugyanazt a zenekart, de az ő művészetükről nem tudok annyit, hogy véleményt mondhassak. Eddig nem keltették fel az érdeklődésemet.
587   Heiner Lajos • előzmény582 2010-07-13 10:57:58
Na és Ormándy? Meg Mravinszkij?
582   Sipi • előzmény581 2010-07-12 19:44:58
Hát ja. Úgy látom, minden topikból lehet Furtwängler-Mengelberg topikot csinálni. :-)

Különben Gregor Pjatigorszkij a könyvében Furtwänglert vérbeli karmesternek nevezi, aki jobbá tudja tenni a zenekart, mint amilyen. És az még érdekesebb, hogy három korszakában egymástól annyira elütő előadásokat vezényelt (a negyedik a stúdió, ahol megint valami mást csinált).
Mengelberg 50 éven keresztül vezette a Concertgebouw-t (elég ritka, hogy valaki 50 éven keresztül ugyanazt a zenekart vezényli), a végére gondolom már mindenki automatikusan tudta, mikor mit is akar. És nála a zenekar mindig tökéletesen pontos (talán a háború vége felé már nem, de akkorra ugye eléggé megbomlott már a zenekar egysége).
581   tarnhelm2 • előzmény579 2010-07-12 19:19:36
"és tény, a Berlini Filharmonikusok valóban képes volt arra, hogy azt tegye, amit Furtwängler akart. Rejtélyes."

És az még rejtélyesebb, hogy a bécsiek, a londoniak, a stockholmiak stb. is tudták követni... :)))
Nem jó betanító karmester volt tehát, hanem szuggesztív egyéniség, aki a bizonytalannak ható, köröző mozdulataival is képes volt átadni a zenekarnak, amit a zenéről gondolt.
Mengelberg pl. pontosan ütött, ám ha megnézzük a vezénylését, katasztrofálisan szimpla párhuzamos kézmozdulatokkal dirigált. És mégis micsoda szines muzsika jön ki a keze alól. Ő azonban alig vezényelt más zenekart mint a Concertgebouwt, és baromi sokat próbált, ahol hosszasan fejtegette, hogy mit akar viszonthallani.


579   Sipi • előzmény578 2010-07-12 13:48:17
Igen, az írásaiból nekem is úgy tűnt, hogy ő meg van róla győződve, hogy a mozdulatai jól követhetőek és tény, a Berlini Filharmonikusok valóban képes volt arra, hogy azt tegye, amit Furtwängler akart. Rejtélyes.
578   Steff • előzmény577 2010-07-12 13:36:54
Egyik írásában nyilatkozik a témáról. Ha olyan zavarosak volnának a mozdulatai, akkor hogyan maradna mégis együtt a zenekar, kérdezi.
577   Sipi • előzmény576 2010-07-12 12:29:27
Hát az biztos, hogy vannak a vezényléséről szép anekdoták. Azt nem tudom, hogy róla olvastam-e, hogy olyan bizonytalanok voltak a mozdulatai, hogy a zenekar mindig megpróbált neki "segíteni".
576   Steff • előzmény575 2010-07-12 10:42:59
Úgy tudom, a bizonytalanságban tartás a módszeréhez tartozott.
575   Steff • előzmény574 2010-07-12 10:31:22
Mondjuk Furtwängler mozdulatait követni...
574   Sipi 2010-07-12 10:13:22
Így van. Vegyük például pont Furtwänglert. Hallani néha, hogy nem pontosak a belépések, vagy néha gikszert (bár ez utóbbi elég ritka), mégis az előadás annyira szuggesszív, magával ragadó, hogy inkább választom ezt, mint tökéletes zenekari játékkal egy unalmas előadást. De ott van például Richter is, akinek a felvételein hallható időnként tévesztés, de mégis olyan előadó volt, hogy ezt elnézik. Pont erről írt egy múltkori Gramofonban Kocsis és Ránki, ha jól emlékszem.
Hírek
• Most Budapesten is ingyen hallhatják a Fesztiválzenekart
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Noma Riho (csembaló)
Csizmadi Kinga (fuvola)
Ábrahám Consort (művészeti vezető és koncertmester: Ábrahám Márta)
Noma Riho csembaló MA diplomakoncertje
Sweelinck: Variációk a Mein junges Leben hat ein End című dallamra, SwWV 324
Couperin: Pièces de clavecin, 4. kötet – 25. ordre
Haydn: 50. (D-dúr) zongoraszonáta, Hob. XVI:37
Françaix: L’Insectarium
C. Ph. E. Bach: G-dúr („Hamburgi”) szonáta fuvolára és basso continuóra, Wq 133
J. S. Bach: d-moll csembalóverseny, BWV 1052

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Bretz Gábor (basszus)
Budapesti Vonósok (koncertmester: Pilz János, művészeti vezető: Botvay Károly)
Vivaldi: L’Olimpiade, RV 725 – Nyitány
J. S. Bach: Ich habe genug – kantáta, BWV 82
C. P. E. Bach: e-moll szimfónia, Wq 178
Mozart: Figaro házassága, K. 427 – Nyitány
Mozart: „Non più andrai” – Figaro áriája a Figaro házassága első felvonásából
Beethoven: „Hat man nicht auch Gold beineben” – Rocco áriája a Fidelio első felvonásából
Mozart: Madamina! Il catalago è questo – Leporello Regiszter-áriája a Don Giovanni első felvonásából
Mozart: 33. (B-dúr) szimfónia, K. 319
A mai nap
elhunyt:
1991 • Miles Davis, jazz-muzsikus (sz. 1926)