Téma ismertetése: nem csak énekesek, hanem karmesterek, zongoristák és tekerőlantosok is
A Bartók Rádió sugározza ma este
19.35 – 20.33 Verebics Ibolya (ének), Zsoldos János (gordonka) és Péteri Judit (orgona, csembaló) hangversenye - hangfelvételről
I. Bach:
1. Gott soll allein mein Herze haben - arioso és ária a 169. kantátából,
2. Gott hat alles wohlgemacht - recitativo és ária a 35. kantátából (Verebics, Zsoldos, Péteri - orgona, csembaló)
II. D. Scarlatti: Két szonáta, 1. d-moll L. 267., 2. D-dúr L. 14., (Péteri - csembaló)
III. 1. Händel: Udite il mio consiglio - kantáta,
2. D. Scarlatti: a) Speranza mei - kantáta, b) Fermate, fermate - kantáta,
3. Händel: Nel dolce tempo - kantáta (Verebics, Zsoldos, Péteri - csembaló)
(Régi Zeneakadémia, 1998. október 27.)
(Ism. december 12. 12.36)
„KAMARAZENÉT TANÍTANI A LEGJOBB DOLOG A VILÁGON….”
Az M5 csatorna ma éjjeli műsorán szerepel (23.30 – 0.20)
„Tisztelem a műveltséget…” – Portréfilm Devich János gordonkaművészről
Írta és rendezte: Petrovics Eszter
Időtartam: 55 perc
Operatőr: Sibalin György
Magyar Művészeti Akadémia, 2016
Gordonkaművészként a nemzetközi hírű Kodály Vonósnégyes tagja, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem méltán elismert és nagyra becsült tanára életéről, művészetéről vall.
Éppen én írtam, hogy nem lehetünk egészen következetesek, sajnos. Van az idegen neveknek egy része, amelyet „magyarul”, „magyarosan”, pontosabban a magyar művelt nyelv szerinti hagyományos közmegegyezéssel használunk a beszédben. Ilyen a Gilda, a Guglielmo is, amelyekben az eredeti nyelv legfontosabb kiejtési „buktatóin” nem esünk el. És ha valahol fontos ezeket figyelembe venni, az a Magyart Állami Opereraház saját készítésű, ismeretterjesztő videójának alámondása, amelyben a kevésbé avatottnak magyaráznak. Ez pedagógiai felelősség is.
Grétsy László, még vendéglátó üzemegységek feliratairól szólva, többször is elmondta, hogy a Café alak egyik nyelv írásmódjának sem felel meg. Azóta sem változtattak a feliratokon, az interneten pedig úgy elszaporodtak a Cafék, mit a sicc.
Hol itt a következetesség? :-)
Akkor bizony jó az a GUG-LI-E-L-MÓÓ, miért kritizálod?
Ez meg itt a CAFÉ (c-vel, mint cica) MOMUS (mint mumus).
A külföldi nevek helyes (fonetikus?) magyar kiejtése nyilván nem függhet az átírás következetlenségeitől.
Ну да, эти глупие москвичи не понимают логику бюдапйэстких научных.
Tisztelt professzorod szabályával egyetértek és rokonszenvezek, hiszen milyen kellemetlen lenne, ha a Hamletről magyarul beszélgetve (kb.) hemlitet és afílját kellene mondanunk. Egészen következetesek mégsem lehetünk a fonetikus kiejtésben. Pl. a Tartuffe címét és hősét már egy gimnazista is tartüffnek mondja, a Musette-et is müzettnek ejtjük ki, a Musettát muzettának. Schaunard, Benoît, Alcindor neve még akkor is némi francia nyelvismeretet kíván tőlünk, ha a Bohémélet más hőseinek nevét olaszos változatban tünteti fel a színlap.
Temérdek gondunk van a bábeli nyelvzavar óta!
Hallgatod a torinoi Tristant?
Ezt a nyelvet nem tanultam.
A tanultak alapján ezt a külföldi nevet hogy kellene ejteni?
प्यॉतर इल्यिच चैकोव्स्की
Nyelvművelés professzorom, dr. Hernádi Sándor szerint a külföldi neveket magyarul fonetikusan kell kiejteni, tehát a Jeleckij olvasat a helyes. Ugyanígy tisztán artikulált magánhangzókkak, Csajkovszkij és nem redukált első és második gyenge helyzetben lévőkkel "Csijkóóvszkij".
Egy barátom, aki szereti az erős pálinkát nagy mennyiségben, úgyszintén.
OFF: Kérlek szépen. Én is a Tűzrókát használom. Sajnos egyre többen nem támogatják.
Hogy ki? Talán nem is fontos, hiszen ordítóan hallatszik, hogy szegénykének halvány lila... stb. Azt lenne jó inkább tudni, hogyan lehet még másnap is a helyén az, aki ilyen munkatársat alkalmaz.
Köszönöm a tanácsokat! A Shift + Enter -t daunerni is említette nemrég (kissé méltatlankodva). :-)
A Delete két böngészőben is hatástalan nálam, de - mint látod -, a harmadik (Mozilla) "helyből" jól kezeli.
Köszönöm a kiegészítést: a jelickij is fájt.
Ha ugyanarra gondolunk: a bekezdések között nem lesz sorköz, ha a sorváltáshoz nem entert, hanem Schift + entert ütünk. A szöveg végén pedig a Delete billenytűvel biztosíthatjuk, hogy ne legyen utána üres sor. (Az utóbbit azelőtt is tettem. Az előbbit azért kísérleteztem ki, mert nem szeretem a széthúzott szövegeket, illetve ha nincs különbség a bekezdések és a nagyobb gondolati egységek tagolása között.)
Ebben a többesben sajnos (?) nem szerepelek.
Már a herceg nevénél kiakadtam; a jiléckij helyes kiejtés jeleckij-ként sem valami szép, de így jelickijnek végképp szörnyű.
Úgy tűnik, a cirill-betűt nem viszi át.
Üres sort tesz ENTER után (és a szöveg után) a szerkesztő.
Vajon ki mondja az OperaCafé portréinak összekötőszövegét, és ki (nem) ellenőrzi, hogy az legalább ismeretterjesztői szinten helyesen hangozzék el? Vagy csak én nem tudom, hogy a Guglielmo nevet a Google magyar becenevéből eredeztetjük?
Haja Zsolt-portré
http://operavilag.net/interjuk/az-oncelusag-megolne-a-muveszetet/
"Legyen a Horváth kertben Budán" a nekem legszebb felvétele letünt két éve a youtubról. Azota keresem és nincs. tudtok e segiteni?,
[url] http://zugloifilharmonia.hu/zaborszky-kalman; Záborszky Kálmán [/url] karmester, intézményvezető MMA- portrésorozat Szerkesztő-rendező: Petrovics Eszter Operatőr: Sibalin György Magyar Művészeti Akadémia, 2013 „A portréfilmben a hallatlan kitartással, energiával és szeretettel dolgozó embert, művészt, zeneoktatót és intézményvezetőt egyaránt megismerhetjük.” A Magyar Televízió M5 csatornáján láthatjuk a portréfilmet ma 14.25 órától (60 perc)
Bartók Rádió, ma este: 20.53 – 22.00 Hajdók Judit orgonahangversenye 1. Francois Couperin: Kolostori mise – részletek 2. Bach: Dór toccata és fúga BWV. 538. 3. Antalffy-Zsiross: Felhők 4. Messiaen: Pünkösdi mise 5. Liszt: B-A-C-H prelúdium és fúga (Mátyás-templom 1996. augusztus 9.) ism. június 16., 12.55
És milyen csodálatosan énekel! Remélem, hogy ez a visszatérés végleges lesz és még sok-sok örömteli órát szerez nekünk!
Megtekinthető, letölthető: https://www.youtube.com/watch?v=lCn8HypJtkw
[url]https://www.nytimes.com/2017/05/08/arts/music/watch-dmitri-hvorostovskys-surprise-return-to-the-met-opera.html?smid=fb-share&_r=0;Hvorosztovszkij meglepetés-visszatérése a Metben[/url]
Köszönet a tudósításért! Akkor álljon itt a többi hiányzó neve is, ABC-sorrendben: Dózsa Imre, Kasza Katalin, Kaszás Ildikó, Keveházi Gábor, Kun Zsuzsa, Molnár András, Pongor Ildikó. (Dózsa Imrét szoktam látni az Operaház nézőterén.)
A képen látható operaházi örökös tagok között ott van László Margit is - az ő neve kimaradt a felsorolásból. Ezt pótolom itt. Ugyanakkor több örökös tag hiányzott az összejövetelről, kiragadva néhány név közülük: Barlay Zsuzsa, Hágai Katalin, Misura Zsuzsa, Volf Katalin, Tokody Ilona, Berczelly István, Palcsó Sándor, Kovács János karmester
„A héten vendégül láttuk az Operaház örökös tagjait.” (Az Operaház Facebook oldaláról) [url] https://www.facebook.com/Operahaz/photos/pb.248415223180.-2207520000.1493022830./10154548254998181/?type=3&theater; Az Operaház örökös tagjai – fotón [/url] Fotó: Csibi Szilvia – Szinetár Miklós, Kelen Péter,Lukács Gyöngyi, Kalmár Magda, Miller Lajos,Berkes János, Kincses Veronika, Medveczky Ádám,Orosz Adél, Pártay Lilla, Kováts Kolos, Sólyom-Nagy Sándor és Szakály György társaságában.
Már nem emlékszem arra, hogy ki, és hogy kevesellte vagy sokallta-e László Boldizsár fellépésinek mennyiségét, mindenesetre figyelmébe ajánlom a [url]http://www.operett.hu/operett.php?pid=show&rId=202&evad=12;Kreatív kapcsolatok[/url]at a [url]https://szinhaz.org/zenes-szinhaz/operett/2017/01/05/hamarosan-nyilik-kalman-imre-teatrum-lorinczy-gyorgy-falat-bontott/;Kálmán Imre Teátrum[/url]ban.
Konkrétumot én sem tudok mondani. A Tokody Ilona-topicban egy interjúból idéztem: - Ön állítja össze a fellépő művészek névsorát és az elhangzó zenék egészét is, amelyben ha jól sejtem, bizonyosan lesznek olasz lírai áriák. - Természetesen! Szerencsére a stílus tekintetében is szabad kezet kaptam, így könnyedebb darabokat is beemelhettem az estem programjába, megmutatva a sokoldalúságomat. Ez esetemben nem a musicalt vagy a magyar nótát jelenti, holott azokat is szeretem, inkább olyan olasz dalokról van szó, amelyek kapcsán az a bizonyos „könnyű” kitétel nem is olyan súlytalan. Éppen ellenkezőleg! Nagyon nehéz elérni, hogy a hallgató a könnyedséget érezze az előadásban.” Rákérdeztek világhírű partnereire, Carrerasra és Domingóra is, kaptak-e tőle felkérést, eljönnek-e? Domingó bizonyára nem lesz ott, mert akkor máshol van fellépése, Carrerast szeretné megnyerni az "ügynek"...
Lehet- e tudni valami konkrétumot Tokody Ilona március 13-i koncertjéről? Műsor? Fellépő művészek?
Lemaradt: ma este a Bartók Rádió műsorán szerepel a Dénes István-portré
19.00-19.35 Arckép [url] https://jegy.opera.hu/person/denes-istvan-4749; Dénes István karmester [/url] Beszélgetőtárs-szerkesztő: Becze Szilvia (Ism. hétfő, 9.30)
2017. április 28. péntek 19:30 — 22:00 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem [url] https://www.mupa.hu/program/marcelo-alvarez-ariaestje-2017-04-28_19-30-bbnh; Marcelo Álvarez áriaestje a Müpában [/url] Híres áriák Verdi, Puccini és Giordano operáiból
Szerencsére Gruberova egészséges, Carreras pedig örüljünk, hogy még él!!!
A Bartók Rádióban rövidesen kezdődik: 21.05 – 22.00 Anja Harteros áriaestje (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2015. október 29.) Km. a Pannon Filharmonikus Zenekar Vez. Ivan Repusić 1. Mozart: Figaro házassága - a Grófné áriája, II. felv. 2. Verdi: a) Otello - Ave Maria, b) A trubadúr - Leonora áriája, I. felv., c) Aida - Aida áriája, I. felv. 3. Puccini: Manon Lescaut - Intermezzo, III. felv. 4. Cilea: Adriana Lecouvreur - Adriana áriája, IV. felv. 5. Verdi: A végzet hatalma - a) Nyitány, b) Leonora áriája, IV. felv. 6. Mascagni: Fritz barátunk - Suzel románca, I. felv., (Ism. február 14., 14.05)
De igen, bocsánat, elírás. A karmester pedig David Gimenez volt, Carreras unokaöccse.
Nem a Budafoki Dohnányi Zenekar kísérte?
A Blikk újság írta a koncert előtt: "A világhírű tenor ma esti budapesti fellépése alkalmából egy világsztárhoz képest szerény listát küldetett át, ám akad köztük egy igazán különleges tétel. Hősugárzókat kért mindenhova, ahol a budapesti tartózkodása során megfordul, legyen az a hotel vagy a fellépése helyszíne. – Kért hősugárzót a szállodai lakosztályába, az öltözőjébe az Arénában, de még a színpad szélén felállított úgynevezett gyorsöltözőbe is beszereltünk egyet – tudtuk meg a koncertet szervezőitől. Ráadásul úgy tudjuk, ez mind nem volt elég a spanyol művésznek, a mediterrán télhez szokott tenor ugyanis annyira vigyáz a hangjára a koncertsorozat alatt, hogy még a Papp László Budapest Sportaréna folyosóira is be kell állítani pár fűtőtestet, nehogy megbetegedjen a hazánkban is ritkának számító zord időjárási körülmények miatt. – El kellett menni vásárolni, mert nem volt elég hősugárzó – mesélték a szervezők, akik azt is elárulták, hogy ugyan a művész szerda óta Magyarországon tartózkodik, egy percre sem tette ki a lábát a belvárosi luxusszállodájából.”
Kedves Beatrice! Köszönöm az érdekes beszámolódat a Carreras-koncertről.
Pár szubjektív sor a Carreras-koncertről: Azért mentem el, mert korábban nem láttam élőben, és valószínűleg ez volt az utolsó lehetőség. A 2. sorban ültem, de itt is leginkább már az erősített hangzást kaptuk. (Az erősítés léte egy ekkora, kb. 12 ezres befogadóképességű sportcsarnokban amúgy nem kifogásolható.) Úgy vélem, a műsor gondosan, Carreras jelenlegi hangi lehetőségeit és teljesítőképességét figyelembe véve lett összeválogatva, és így a koncert vállalható színvonalú lett, különösen, ha tekintetbe vesszük, hogy búcsúturnéről van szó. A műsor rendkívül vegyes volt, különféle szerzőktől (nem vettem meg a 2000 Ft-os műsorfüzetet, így listával nem szolgálhatok), volt operaária ill. -részlet, operett, zarzuela, musical, dal. Nagyon szépen sikerült a szünet előtti utolsó szám, a La Mancha Lovagjából a The Impossible Dream. Gyengén indult viszont a szopránnal énekelt Libiamo a Travatából - lehet, hogy az ok a köhögés volt, ugyanis a tenor a koncert folyamán a számok között többször is köhögött, nem egyszer a közönségnek hátat fordítva. Mivel nekem is volt a koncert során néha köhögési ingerem (ami egyébként rám nem jellemző), arra gondolok, hogy talán túl száraz volt a levegő. A szoprán egy másod- vagy inkább harmadvonalbeli orosz énekesnő volt, a nevét a kivetítőn nem írták ki (az egyébként jól muzsikáló Danubia Zenekarét se). A javára annyit tudok mondani, hogy viszonylag korrektül elénekelte a számait, és tud trillázni. Olyan benyomást keltett viszont, mintha nem értené, miről énekel. Sajnos az orosz énekeseknél szokásos erőszakos módon énekelt, a hangja meg elég ronda volt. A koncert mélypontja számomra a belépőária volt a Csárdáskirálynőből - ilyen penetránsan ronda hangú előadásban még nem hallottam, a magas hangtól majdhogynem a fülem is megfájdult. A hölgy elég sűrűn riszálta a nem túl kicsi hátsóját, amivel bennem csak a közönségességét erősítette, bár biztos volt, akinek pont ez tetszett. Érdekesség, hogy énekelte a a Les Filles de Cadix-t, meg ráadásként az O mio babbino caro-t, amelyeket másnap aztán Renée Fleming is elénekelt az Erkel Színházban - nos, az más minőség volt. A kivetítőről még annyit, hogy a számok címe angolul volt kiírva, az egyetlen magyar felirat a legvégén, a "Köszönöm Budapest" volt, ha jól emlékszem - a vessző mindenesetre hiányzott. A koncert során fotókat vetítettek Carreras leghíresebb szerepeiből, fellépéseiről - volt Turandot is Marton Évával, a művésznő nevét nem írták ki. Kiírták viszont Liza Minnelli nevét - sajnos azonban az egyik n betűt kifelejtették a névből. Szóval, ezt a koncertet "a tudomány kedvéért" meghallgattam, nem is bántam meg, hogy elmentem, de igazán zsigeri hatást azért nem keltett bennem. Sokkal többet várok majd júniusban egy Carrerasszal egyidős énekestől (mindössze 18 nap van köztük), ő még ma is énekli több nagy szerepét, nem is akárhogyan, és Pestre is egy ilyennel érkezik: a Roberto Devereux c. Donizetti-opera női főszerepét Edita Gruberova fogja énekelni (és ha már tenorokról van szó: László Boldizsár lesz a címszereplő, tőle is sokat várok).
...fordulatot..
Idézni (ha már) csak pontosan, szépen...főleg, ha az idézet "véletlenül" (?) lehagyott folytatása teljes forulatot vesz a bemásolt szöveg első feléhez képest: ...“but…I’ve been in a custody battle for two years for my son Ethan, and we have a new schedule now and I’m unable to do it.” Részt vett? N e m vett részt. B o c s.
1) Azért olyan túl sokan mások nem mondják "ezt". és ami a lényeg: 2) Ha el tetszik olvasni a bemásolt szöveg be-nem-másolt = "kifelejtett" folytatását, mindjárt kicsit (nagyon!!) másként néz ki ám a valóság: ...“but…I’ve been in a custody battle for two years for my son Ethan, and we have a new schedule now and I’m unable to do it.” Szóval szépen, diplomatikusan kifarolt a dologból és inkább ment a saját "My Way"-én...jó messze a ceremóniától...mint "még sokan mások". B o c s.
---már mint a Papp László Budapest Sportarénában tartott január 20-i hangversenye kapcsán érdeklődöm.
A Carreras-koncertről nem kapunk valakitől beszámolót?
„Hangversenykülönlegességek” Bartók Rádió 12.36 – 13.51 José Carreras Comeback turnéja 1988-ban Zg. km. Vincenzo Scalera és Ronald Schneider I. 1. Grieg: Szeretlek, 2. Tosti: a) Varázslat, b) Dalocska, 3. Ismeretlen katalán szerző: Madarak éneke, 4. Mompou: Jo et pressentia com la mar, 5. Sorozabal: A kikötői kocsma, 6. Vives: A kivándorló, 7. Puccini: Turandot - Kalaf áriája III. felv. (zg. km. Scalera - Barcelona, Arc de Triomfe, 1988. július 21.), II. 1. Bellini: a) Rómeó és Júlia - Rómeó áriája II. felv., b) Kóbor Hold, ki beezüstözöd, 2. A. Scarlatti: A Gangesz napja, 3. Bononcini: Griselda - Ernesto áriája, 4. Rossini: A szerelem próbája - Giocondo áriája (zg. km. Schneider - Barcelona, Gran Teatro del Liceu, 1988. november 8.) III. 1. Hahn: Gyönyörű óra, 2. Duparc: Rosamonde kastélya, 3. Mompou: Csak virágot szórnék reád, 4. Turina: soha nem felejtem, 5. Obradors: Gyönyörű hajkorona (zg. km. Scalera - Peralda, Jardi del Castell, 1988. augusztus 13.), IV. Lara: Granada (zg. km. Scalera - Bécsi Staatsoper, 1988. szeptember 16.)
Akkor hiába választották meg az amerikaiak Trumpot, mert az említettek máshova járnak? Holliday said she must stand with the LGBT community that helped her achieve stardom. Prior to that Bocelli visited the Jewish state in 2008 as part of a celebration for President Shimon Peres’s birthday. Paul Anka preformed at the Charles Bronfman Auditorium in Tel-Aviv, Israel.
És még sokan mások mondták ugyanezt.
[url]http://ew.com/music/2017/01/10/donald-trump-inauguration-artists-who-wont-perform/;Paul Anka[/url] After reports surfaced that the “My Way” singer would perform at the inauguration, Anka told TMZ that the claims were false. “The president-elect is an old friend of mine for 50 years, there was a dialogue to do it, ‘My Way’ is his favorite song,” Anka told TMZ, “but…