vissza a cimoldalra
2019-08-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11433)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61859)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1330)
Operett, mint színpadi műfaj (4044)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4550)
Simándy József - az örök tenor (621)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3393)
Miklósa Erika (1238)
Lisztről emelkedetten (959)
Kedvenc magyar operaelőadók (1140)
Társművészetek (1343)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1741)
Franz Schmidt (3409)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (986)
Cziffra György (109)
Kortárs zene (67)
Használ-e az operának a kortárs feldolgozás? (107)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

3216   Búbánat • előzmény3213 2019-04-14 16:57:37

1984. november 12., 3, Műsor (URH adó) - 19.35 – kb. 21.15.

„Kapcsoljuk a Pesti Vigadót”

Offenbach-est

 

Vezényel: Breitner Tamás

Közreműködik:

Kalmár Magda, Takács Tamara, Zempléni Mária, Molnár András, Sólyom-Nagy Sándor,

az MRT Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Sapszon Ferenc)

 

Műsorvezető: Rapcsányi László

 

1. Orfeusz az alvilágban – nyitány

2. Hoffmann meséi

a.) Bevezetés és diákok kara (énekkar)

b.) Barcarola (Kalmár, Takács, énekkar)

c.) Dappertutto áriája (Sólyom-Nagy)

3. A szép Heléna

a.) Heléna románca (Kalmár)

b.) Álomkettős (Kalmár, Molnár)

4. A 66-os szám

a.) Nyitány

b.) Házaló-dal (Sólyom-Nagy)

5. A gerolsteini nagyhercegnő – Kard-dal (Takács, énekkar)

6. Kakadu – Barcarola (Molnár, énekkar)

7. A sóhajok hídja – Karnevál (Zempléni, énekkar)

8. Fortunio dala – Szerelmi kettős (Zempléni, Molnár)

9. Eljegyzés lámpafénynél – Veszekedő-kettős (Kalmár, Takács)

10. Dunanan apó utazása - közzene

3213   Búbánat • előzmény2653 2019-04-12 23:45:52

Kapcs. 2653. sorszám

Helyesbítés és kiegészítés

A Rádió Dalszínházának új felvétele

Jacques Offenbach: Eljegyzés lámpafénynél
Az egyfelvonásos daljáték felújítása

Szövegét Leon Battu írta.

Fordította és rádióra alkalmazta: Fischer Sándor

Zenei rendező: Matz László

Rendezte: Bozó László

Szerkesztő: Bitó Pál

 

Km.: Magyar Rádió Szimfonikus zenekara

Vezényel: Breitner Tamás

 

Szereposztás:
Martin apó, öreg paraszt – Szabó Sándor (próza)
Pierre gazda – Rozsos István 
Denise, a gyámleánya – Decsi Ágnes
Fanchette, Cathérine, özvegyasszonyok – Kalmár Magda, Takács Tamara

Bakter – Csákányi László (próza)
 

Helyesbítem  az Eljegyzés lámpafénynél bemutatójának időpontját, ami nem 1978-ban volt: a  Rádió Dalszínháza  1984. április 8-án, a Kossuth adón  20.15 – 20.58 óra között sugározta először a daljáték új felvételét.

A szépséges Denise gyámatyja a fiatal Pierre. Szomszédjaik, Fanchette és Catherine özvegyek, mindketten szemet vetettek a férfira. Pierre fontos levelet kap Párizsból a bácsikájától, így tudja meg, hogy estére gazdag lesz. Denise is levelet kap a bácsitól, aki estére a nagy fához küldi. A postás és az özvegyek is értesülnek a titokról, így ők is a nagy fához osonnak este, hogy megleljék a kincset

A szerkesztő Bitó Pálnak a darab új rádiós bemutatójához írt ismertető sorait idézem (RTV Újság, 1984. április):

„Egy felújítás margójára”

Minden kezdetnek van előzménye, az előzménynek van múltja, a múltnak volt őse, és az is származott valahonnan. Így vagyunk az operettel is. A műfaj, amelyet Jacques Offenbach a múlt század közepén Párizsban elkezdett, nagyon kevés rokonságot mutat a mai operettel. Nem is hívták akkor még operettnek, hanem operának. Pedig az „operett” elnevezés, mint az opera kicsinyítése, már a XVIII. században ismert volt. így hívta Mozart is Szöktetés a szerájból című német daljátékát, amelyben – az olasz vígoperák recitativóival ellentétben – prózai részek és dalszerű áriák, együttesek váltakoztak.

Túlzás nélkül állíthatjuk – bár immár közhelynek számít: a klasszikus operett műfajának kialakítója és első mestere Offenbach volt. Kezdetben egyfelvonásos vígoperákat írt. Ilyen például az „Eljegyzés lámpafénynél”, amely operettnek csak abban az értelemben nevezhető, hogy kisopera és egyfelvonásos. Rokonságot legfeljebb a régi francia pásztorjátékkal tart. Az az új szín, amely a ma klasszikus operettnek nevezett műfaj francia formáját jellemzi, egyrészt a politikai aktualitások kifigurázásban, másrészt a XIX. századbeli francia tragikus nagyoperák üressé vált pátoszának parodizálása, nagyképűségének leleplezése. Igaz, a politikai témák felhasználása, az uralkodó és a szentnek tartott eszmék kigúnyolása és fonákjának felmutatása sem volt új a párizsi nép előtt. A vaudville, mely évszázadokkal előbb még udvari dal volt, később pedig ismert kuplék, sanzonok színpadi vidám keretbe foglalt játékát jelentette, már 1700 óta ismert Párizsban.

Offenbach a három műfaj: a vígopera, a pásztorjáték és a vaudville hangját egyesítette első teljes estét betöltő dalművében, az „Orfeusz”-ban, majd „A szép Heléná”-ban. Ez a tiszteletlen hang, ez a kulisszák mögé néző leleplező szellemes paródia – mely rendkívüli drámai érzékkel és finom lírával párosult – magyarázza világraszóló sikerét. És az érintett áldozatok, a sértődött operaszerzők, zenetudósok, politikusok mérhetetlen felháborodását.  Így volt ez már Arisztophanésztől Heinéig minden szellemes leleplező művésszel.

Offenbach első darabjai még lírikusak, s nem szatirikus jellegűek. Közelebb állnak a vígoperák és az érzelmes pásztorjátékok stílusához. Jellemző példája ennek A varázshegedű című egyfelvonásos daljátéka, mely mintha csak Offenbach önvallomása volna arról, hogy mit jelent a számára a muzsika.

Két évvel később színre került egyfelvonásosa, mellyel világhírét megalapozta, a fentebb említett Eljegyzés lámpafénynél című alkotás, mely már négy éve, 1853 óta készen állt, de akkor még csak zártkörű előadáson mutathatta be Offenbach. A címe is más volt:” Mathurin kincse”. Eszközei teljesen operaszerűek, még a klasszikus kontrapunktikus formát, az imitációt, ugyanannak a dallamnak a különböző szólamokban egymást követő belépését is felhasználja benne ott, ahol a négy szereplő gondolatban a keresett kincsről álmodozik.

A Rádió Dalszínháza a közelmúltban készítette el a darab sztereováltozatát, parádés szereposztásban, modern technikai kivitelben.

2653   Búbánat • előzmény2652 2018-04-02 11:38:09

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója mától a Dankó Rádió „Túl az Óperencián” műsorának a vendége -  akivel a rádió stúdiójában a felelős szerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya beszélget ezen a héten.

A ma délelőtt elhangzott adás mottója akár a „Mi újság az Operaházban?”  is lehetett volna...  (Tudni lehet: a műsor-sorozat interjúalanyaival készített beszélgetéseket általában az adás előtt néhány nappal veszik fel, és azt a hét napjaira szétbontva, felvételről játsszák be az elhangzó zenék közé – a szerkesztő koncepciója szerint  és a riportalany jóváhagyásával.)

A mai adás zenei kínálatából kiemelem:

Mascagni: Parasztbecsület – Intermezzo (a MÁV  Szimfonikus Zenekart Kesselyák Gergely vezényli)

Jacques Offenbach: Eljegyzés lámpafénynél 

Az operettből két teljes rádiófelvétel készült: az első 1956. január 8-án került bemutatásra; a televízió e hangfelvétel felhasználásával, ugyanazokkal az énekesekkel, a következő évben elkészítette az első operettfilmjét is: Szabó Miklós, Neményi Lili, Sándor Judit, Szilvássy Margit szereplésével; Fischer Sándor vezényli a rádiózenekart).

Szövegét Leon Battu írta. Fordította és rádióra alkalmazta: Fischer Sándor

1978-ban készült el az egyfelvonásos operett új stúdiófelvétele: Breitner Tamás a karmester, Decsi Ágnes, Kalmár Magda, Takács Tamara, Rozsos István énekel, km. az MRT Szimfonikus Zenekara.

Most ez utóbbi rádiófelvételről szólaltak meg részletek:

- Pierre és Denise kettőse (Decsi Ágnes, Rozsos István)

„-Mit szólna Martin bácsi, mondd, hogyha látná azt, hogy csupa gond és bánat ül az arcodon? Mit szólna, mondd?  Ezt nem tűröm! Ne légy bolond! Csak boldog légy, azt kívánom, hogy boldog légy, és ezzel  pont! La-la, lallala-lallala, lala-lalala,   La-la, lallala-lallala, lala- lalala…./-A napot mivel töltöd el, a jószág rendben lesz, ha megjövök? Felelj! Hej!– Úgy lesz, bátyám...."

- Denise, Fanchette, Catherine és Pierre négyese (Decsi Ágnes, Kalmár Magda, Takács Tamara, Rozsos István):

„- Szól az esti lágy harangszó, nyár idején, hallgat az éj. Szól az esti lágy harangszó itt van a nyugodalmas éj…”

- Bordal (Kalmár Magda, Decsi Ágnes, Takács Tamara, Rozsos István): 

„- Este hogyha csendesek a házak, a kert, az udvar munka után, jó baráttal tűz közelében iddogálni jólesik ám. - Az ég is szereti a jó bort! Tele lenne másképp szőlőszemmel! –Hát, tölts a poharadba óbort! A bú, a gond nem kell nekem, nem! - Emelem poharam, - emelem poharam, - emelem poharam,- emelem poharam! Koccints hát, koccints hát, a jó bort Isten adta nékünk! Koccints hát, koccints hát, hogy lenne másképp szőlőszem, még az ég is a jó bort szereti, hogy lenne másképp szőlőszem, emelem poharam, emelem poharam, nem kell gond nekem, nem, nem, nem!

/- Bor nélkül oly morcos a kedvem, álmosan jár bennem a vér! Bortól minden rózsaszínű lesz, s ez mindennél többet is ér! – Az ég is szereti a jó bort…./ Együtt jár a bor szerelemmel, vérem lángja borra kigyúl, józan fejjel nem vagyok ember, bortól lelkem felszabadul.– Az ég is szereti a jó bort….” 

- „Veszekedő-kettős” (Kalmár MagdaTakács Tamara)

„…Itt a finom úri dáma, de csúnya a szája…/Azt se tudja, mit beszél, kikaparom a szemét, ami sok az sok, mégis sok…./ Volna egy tanácsom… Egy tanácsom, szépen mondj le róla… Bárhogyis reméled, nem dűlök be néked…/ Dühbejöttem, dühbejöttem….”

- Hármas (Kalmár MagdaTakács TamaraRozsos István)

- Fanchette és Catherine kettőse (Kalmár MagdaTakács Tamara
„- Boldogult uram, ha méregbe jött, fogott egy botot és azzal ütött…./ - Én voltam, hát aki méregbe jött, fogtam egy seprűt és ütöttem őt, püföltem, azt hitték elmenekült….nem használt könyörgés, rimánkodás, éjjel és nappal is zengett a ház….”

- Finálé


Poldini Ede: Farsangi lakodalom

- Kálmán diák dala (Udvardy Tibor, km. az MRT Szimfonikus Zenekara, vezényel: Kórodi András) „Jártam künn a zivatarba, szélbe,vészbe,hóba,fagyba, szerelemvágy a szívembe,nemfáztam kint a hidegbe.”

- Jelenet és kórus (Udvardy Tibor és az MRT Énekkara)

 

Lehár Ferenc: A víz özvegy – keringőegyveleg (a Bécsi Filharmonikusokat maga a Lehár dirigálja a felvételen!)

 

A délelőtti adást meghallgathatjuk a délutáni ismétlésben (18 – 19 óra)

2652   Búbánat 2018-04-01 19:26:17

Holnaptól a  Dankó Rádióban, a "Túl az Óperencián" operettműsor  vendége lesz - egész jövő héten (április 2- 7.) - 

Ókovács Szilveszter  operaénekes, televíziós szakember, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Matthew Gee, Brian Hecht, Kiss Zoltán, Nico Schippers, Veér Mátyás
"A harsona csodálatos világa"
John Williams, Szergej Prokofjev és Robert Schumann művei

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Teleki Miklós (orgona), Kováts Kolos (basszus), Krusic Eleonóra (fuvola)
20:00 : Kiskunhalas
Római Katolikus Főplébánia

Sebestyén Márta (ének), Szamosi Szabolcs (orgona)
"Nyújtsd ki mennyből"
Kyrie, "A fényes Nap" népdal
Passacaglia (improvizáció a "Fényes nap" témára)
VIVALDI-BACH: a-moll concerto BWV 593
"Nyújtsd ki mennyből"
BARTÓK: Este a székelyeknél
TOLCSVAY: Kyrie, Sanctus (részlet a Magyar Mise-ből)
A mai nap
született:
1862 • Claude Debussy, zeneszerző († 1918)
1928 • Karlheinz Stockhausen, zeneszerző († 2007)