vissza a cimoldalra
2018-09-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Lisztről emelkedetten (917)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1060)
Pantheon (2259)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (774)
Simándy József - az örök tenor (550)
A nap képe (2093)
Élő közvetítések (7395)
Operett, mint színpadi műfaj (3699)
Jonas Kaufmann (2273)
Help me! (1091)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1478)
Franz Schmidt (3180)
Balett-, és Táncművészet (5548)
Opernglas, avagy operai távcső... (20136)
Momus-játék (5512)
Kimernya? (2746)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

2250   Búbánat • előzmény537 2017-08-22 12:29:57
Kapcs. 537. sorszám

A Dankó Rádió délelőtt elhangzott operettműsorában néhány részlet hangzott el a bécsi operett „ezüst”-korszaka egyik híres szerzőjének művéből:

Leo Fall: Az elvált asszony

1964. január elsején mutatta be ennek az operettnek a teljes stúdiófelvételét a Rádió Dalszínháza. A Solymosi Ottó rendezésében, Bródy Tamás zenei vezetésével és a főbb szerepekben ]b] Németh Marikával, Zentay Annával, Kövecses Bélával, Rátonyi Róberttel és Bilicsi Tivadarral [/b] felvett operett részletei közül most az alábbiak szólaltak meg az adásban:

- Hármas: „Ejnye, ez gyerekek furcsa dolog…” ( Bilicsi Tivadar, Németh Marika, Kövecses Béla )

- Gonda és Scrop kettőse: „-Egy az elvem! -Elve? - Elvem! - Halljuk hát…/„Jobbra fordul a nő …/- Árkon át! Bokron át! Csak kövesd, kövesd, kövesd a nő nyomát…” ( Zentay Anna és Rátonyi Róbert )

- Gonda dala –„Hálókupé-dal” ( Zentay Anna

Az operett egy korábbi – keresztmetszet - rádiófelvételéről is elhangzott egy részlet:

- Gonda és Scrop vidám kettőse és tánc: „- Hétfő, kedd vagy szerda… /-Mert hétfő mindig munkanap…./ - Ha ünnep van, ha vár a tánc! Hát rajta, jöjj a táncba! - A táncba, a táncba, a táncba!...” ( Fábry Edit, Külkey László, km. a Fővárosi Operettszínház Énekkara, vezényel Bródy Tamás )

A Nemzeti Színház Budapesten 1837. augusztus 22-én nyitotta meg kapuit. A 180 évvel ezelőtti esemény kapcsán a szerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya Erkel Bánk bánjának részletével emlékezett erre a színházi évfordulóra:

Petúr bordala hangzott el Sólyom-Nagy Sándor előadásában arról a felvételről, melyen Pál Tamás vezényelte a Magyar Millennium zenekart, a Honvéd Művészegyüttes Férfikarát (itt nem, de az operafelvételen még a Magyar Nemzeti Énekkart is hallható).
A Káel Csaba rendezte operafilm zenei anyaga alapján készült CD kiadás, 2003

18 és 19 óra között újra meghallgathatjuk a rádióban a délelőtti adást. „Túl az Óperencián”
537   Búbánat 2013-05-15 13:42:16
Ha már szóbahoztam Fall egyik nagyszerű operettjét, az Elvált asszony című darabot, egy ma már megmosolyogtató adalék az operett korabeli rádiós bemutatójához. A Kossuth Rádió a hatvanas évek közepén készítette el a darab stúdiófelvételét (lásd 104. sorszám is):

Rádió Dalszínháza bemutatója: 1964. január 1. Kossuth adó 13.30 – 14.50

Fordította és rádióra írta: Innocent Vincze Ernő.
A dalszövegeket írta: Szabó Miklós

Vezényel: Bródy Tamás
Km.: az MRT Szimfonikus zenekara és a Fővárosi Operettszínház Énekkara

Zenei rendező: Fejes Cecília
Rendező: Solymosi Ottó

Szerkesztő: Bitó Pál

Szereposztás:

Scrop, a hálókocsi-kalauz: Rátonyi Róbert
Jana: Németh Marika
Gonda: Zentai Anna
Karel: Kövecses Béla
Papa: Bilicsi Tivadar
Ügyvéd: Kishegyi Árpád
A bíróság elnöke: Nádas Tibor
Kalauz: Horkai János

A rádióújság akkor feltüntette: csak 18 éven felüliek hallgathatják meg az operettet! Ezt akkor az adás előtt (és a későbbi ismétlésekkor – egy ideig) a rádió bemondója beolvasta. Abban az időben nemcsak a mozikban, de a rádió szerkesztői is nagyon vigyáztak az erkölcsünkre, és feltüntették a korhatárt. Még az operett esetében is. Igen komolyan vették ezt. (Nemcsak az Elvált asszony, de más rádiós bemutatóknál is ott volt a magas korhatár, pld. Sullivan: Az esküdtszéki tárgyalás, Offenbach: Szép Heléna, Johann Strauss: Egy éj Velencében, és ugyancsak Falltól: Pompadour.)

Az elvált asszony arról szól, hogy Jana asszony válópert indít ura, Karel udvari titkár ellen azzal, hogy az megcsalta őt egy Gonda nevű ifjú hölggyel, aki, hogy még izgatóbb legyen az ügy, a Szabad Szerelmet Propagáló Liga apostolnője. Az amszterdami törvényszék elválasztja a feleket. Így indul el a történet, mely további bonyodalmakat hoz: szerepel benne Jana papája, aki a Hálókocsitársaság elnöke, akinek nem szabad tudnia, hogy lánya már nem feleség, ezért előtte a pár megjátssza, hogy még egymással vannak, de a hálókocsi-kalauz kifecsegi neki, s persze a zord atya felháborodva magával viszi elvált leányát. Végül Jana egy búcsún újból találkozik elvált férjével, kibékülnek – a bonyodalom elsimításában jelentős része van a törvényszéki elnöknek is, aki annak idején a feleket elválasztotta, s aki most Gondát veszi el. Ebben az operettben található a híres Hálókupé-dal (Zentay Anna), „Gonda édes, Gonda drága, lépjünk együtt házasságra” (Kövecses Béla, Zentay Anna), „Árkon át, bokron át…” (Zentay Anna, Rátonyi Róbert) és még több más nagyszerű kettős, hármas és jelenet.

Aztán, ahogy időben közeledtünk a hatvanas évektől a mához, úgy emelkedett meg az ingerküszöb, és kerültek egyre hátrébb, a „szocialista” értékrendben is , az óvó, a „jó erkölcsünkre” vigyázó felszólítások, és vele együtt rugalmasan változott, szűkült a figyelmeztető korhatáros jelzések kiterjesztésének alkalmazása (más elbírálások alá esett a műsorok mögöttes tartalmának ilyen szempontú megítélése). Az operettet is játszó színházak plakátjairól végképp elmaradtak ezek a korhatás-jelzések, csakúgy, mint a rádió teljes operettet sugárzó adásainak bekonferálásakor. A magyar rádióból mára ez a műfaj végképp eltűnt, kivéve a Dankó Rádiót, amely csipkerózsika-álmából felélesztette és megpróbálja –legalább operettrészletek napi sugárzásával - a rádiókészülékek elé csábítani az operettért rajongó régi-új hallgatóságot.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Dávida Tamás (trombita)
Nagao Haruka (hegedű), Csikota Gergely, Király Tibor, Kirsch Bence, Kresz Richárd, Nagy Csaba, Seidl Dénes (trombita), Thiago Bertoldi (zongora)
A hallgató barátaiból alakult zenekar
"Dávida Tamás trombita DLA doktori zárókoncertje"
VIVALDI: B-dúr kettősverseny, RV 548
ENESCU: Legenda
HORVÁTH BALÁZS: Escalator
BOZAY ATTILA: Concertino
ERIC EWAZEN: Fantázia hét trombitára

16:00 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Orgonahangverseny

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
LUTOSŁAWSKI: Concerto zenekarra
BARTÓK: Concerto zenekarra, BB 123
19:30 : Székesfehérvár
Ciszterci templom

Szili Gabriella, Alexander Schneider, Megyesi Zoltán, Najbauer Lóránt (ének)
Kodály Zoltán Kórusiskola Exsultate Fiúvegyeskara (karnagy: Tóth Márton)
Alba Regia Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Dinyés Soma
JOHANN SCHELLE: Erkenne deine Missetat – kantáta
JAN DISMAS ZELENKA: Barbara dira effera - alt szólókantáta ZWV 164
HÄNDEL: F-dúr Concerto grosso Op. 6 No. 2
J.S. BACH: Herr, gehe nicht ins Gericht – kantáta BWV 105
A mai nap
elhunyt:
1908 • Pablo de Sarasate, hegedűs, zeneszerző (sz. 1844)
1957 • Jean Sibelius, zeneszerző (sz. 1865)