vissza a cimoldalra
2018-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3880)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60387)
Társművészetek (1227)
Milyen zenét hallgatsz most? (24992)
Kedvenc előadók (2815)
Haladjunk tovább... (207)
Momus társalgó (6308)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11212)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2558)
musical (162)
Ferencsik János (82)
Kimernya? (2633)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (528)
Erkel Színház (8765)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (605)
A Porgy és Bess Magyarországon (203)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1281)
Franz Schmidt (3021)
Luciano Pavarotti (80)
Zenei témájú könyvek (93)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4145)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1190)
Simándy József - az örök tenor (510)
László Margit (117)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

2250   Búbánat • előzmény537 2017-08-22 12:29:57
Kapcs. 537. sorszám

A Dankó Rádió délelőtt elhangzott operettműsorában néhány részlet hangzott el a bécsi operett „ezüst”-korszaka egyik híres szerzőjének művéből:

Leo Fall: Az elvált asszony

1964. január elsején mutatta be ennek az operettnek a teljes stúdiófelvételét a Rádió Dalszínháza. A Solymosi Ottó rendezésében, Bródy Tamás zenei vezetésével és a főbb szerepekben ]b] Németh Marikával, Zentay Annával, Kövecses Bélával, Rátonyi Róberttel és Bilicsi Tivadarral [/b] felvett operett részletei közül most az alábbiak szólaltak meg az adásban:

- Hármas: „Ejnye, ez gyerekek furcsa dolog…” ( Bilicsi Tivadar, Németh Marika, Kövecses Béla )

- Gonda és Scrop kettőse: „-Egy az elvem! -Elve? - Elvem! - Halljuk hát…/„Jobbra fordul a nő …/- Árkon át! Bokron át! Csak kövesd, kövesd, kövesd a nő nyomát…” ( Zentay Anna és Rátonyi Róbert )

- Gonda dala –„Hálókupé-dal” ( Zentay Anna

Az operett egy korábbi – keresztmetszet - rádiófelvételéről is elhangzott egy részlet:

- Gonda és Scrop vidám kettőse és tánc: „- Hétfő, kedd vagy szerda… /-Mert hétfő mindig munkanap…./ - Ha ünnep van, ha vár a tánc! Hát rajta, jöjj a táncba! - A táncba, a táncba, a táncba!...” ( Fábry Edit, Külkey László, km. a Fővárosi Operettszínház Énekkara, vezényel Bródy Tamás )

A Nemzeti Színház Budapesten 1837. augusztus 22-én nyitotta meg kapuit. A 180 évvel ezelőtti esemény kapcsán a szerkesztő-műsorvezető, Nagy Ibolya Erkel Bánk bánjának részletével emlékezett erre a színházi évfordulóra:

Petúr bordala hangzott el Sólyom-Nagy Sándor előadásában arról a felvételről, melyen Pál Tamás vezényelte a Magyar Millennium zenekart, a Honvéd Művészegyüttes Férfikarát (itt nem, de az operafelvételen még a Magyar Nemzeti Énekkart is hallható).
A Káel Csaba rendezte operafilm zenei anyaga alapján készült CD kiadás, 2003

18 és 19 óra között újra meghallgathatjuk a rádióban a délelőtti adást. „Túl az Óperencián”
537   Búbánat 2013-05-15 13:42:16
Ha már szóbahoztam Fall egyik nagyszerű operettjét, az Elvált asszony című darabot, egy ma már megmosolyogtató adalék az operett korabeli rádiós bemutatójához. A Kossuth Rádió a hatvanas évek közepén készítette el a darab stúdiófelvételét (lásd 104. sorszám is):

Rádió Dalszínháza bemutatója: 1964. január 1. Kossuth adó 13.30 – 14.50

Fordította és rádióra írta: Innocent Vincze Ernő.
A dalszövegeket írta: Szabó Miklós

Vezényel: Bródy Tamás
Km.: az MRT Szimfonikus zenekara és a Fővárosi Operettszínház Énekkara

Zenei rendező: Fejes Cecília
Rendező: Solymosi Ottó

Szerkesztő: Bitó Pál

Szereposztás:

Scrop, a hálókocsi-kalauz: Rátonyi Róbert
Jana: Németh Marika
Gonda: Zentai Anna
Karel: Kövecses Béla
Papa: Bilicsi Tivadar
Ügyvéd: Kishegyi Árpád
A bíróság elnöke: Nádas Tibor
Kalauz: Horkai János

A rádióújság akkor feltüntette: csak 18 éven felüliek hallgathatják meg az operettet! Ezt akkor az adás előtt (és a későbbi ismétlésekkor – egy ideig) a rádió bemondója beolvasta. Abban az időben nemcsak a mozikban, de a rádió szerkesztői is nagyon vigyáztak az erkölcsünkre, és feltüntették a korhatárt. Még az operett esetében is. Igen komolyan vették ezt. (Nemcsak az Elvált asszony, de más rádiós bemutatóknál is ott volt a magas korhatár, pld. Sullivan: Az esküdtszéki tárgyalás, Offenbach: Szép Heléna, Johann Strauss: Egy éj Velencében, és ugyancsak Falltól: Pompadour.)

Az elvált asszony arról szól, hogy Jana asszony válópert indít ura, Karel udvari titkár ellen azzal, hogy az megcsalta őt egy Gonda nevű ifjú hölggyel, aki, hogy még izgatóbb legyen az ügy, a Szabad Szerelmet Propagáló Liga apostolnője. Az amszterdami törvényszék elválasztja a feleket. Így indul el a történet, mely további bonyodalmakat hoz: szerepel benne Jana papája, aki a Hálókocsitársaság elnöke, akinek nem szabad tudnia, hogy lánya már nem feleség, ezért előtte a pár megjátssza, hogy még egymással vannak, de a hálókocsi-kalauz kifecsegi neki, s persze a zord atya felháborodva magával viszi elvált leányát. Végül Jana egy búcsún újból találkozik elvált férjével, kibékülnek – a bonyodalom elsimításában jelentős része van a törvényszéki elnöknek is, aki annak idején a feleket elválasztotta, s aki most Gondát veszi el. Ebben az operettben található a híres Hálókupé-dal (Zentay Anna), „Gonda édes, Gonda drága, lépjünk együtt házasságra” (Kövecses Béla, Zentay Anna), „Árkon át, bokron át…” (Zentay Anna, Rátonyi Róbert) és még több más nagyszerű kettős, hármas és jelenet.

Aztán, ahogy időben közeledtünk a hatvanas évektől a mához, úgy emelkedett meg az ingerküszöb, és kerültek egyre hátrébb, a „szocialista” értékrendben is , az óvó, a „jó erkölcsünkre” vigyázó felszólítások, és vele együtt rugalmasan változott, szűkült a figyelmeztető korhatáros jelzések kiterjesztésének alkalmazása (más elbírálások alá esett a műsorok mögöttes tartalmának ilyen szempontú megítélése). Az operettet is játszó színházak plakátjairól végképp elmaradtak ezek a korhatás-jelzések, csakúgy, mint a rádió teljes operettet sugárzó adásainak bekonferálásakor. A magyar rádióból mára ez a műfaj végképp eltűnt, kivéve a Dankó Rádiót, amely csipkerózsika-álmából felélesztette és megpróbálja –legalább operettrészletek napi sugárzásával - a rádiókészülékek elé csábítani az operettért rajongó régi-új hallgatóságot.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Jerusalem Academy of Music and Dance
"Operavizsga-Fesztivál"
MENOTTI: A médium

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Sofja Gülbadamova (zongora)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Dimitrij Jurovszkij
DOHNÁNYI: 1. (e-moll) zongoraverseny, Op.5
RACHMANINOV: Szimfonikus táncok, Op.45

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Tosca

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Berecz Mihály (zongora)
Concerto Budapest
Vezényel: Rácz Zoltán
BERNSTEIN: Candide - nyitány
GERSHWIN: F-dúr zongoraverseny
STRAVINSKY: Gyászének - magyarországi bemutató
STRAVINSKY: Tűzmadár-szvit (1945)
19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Csáki András (gitár)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Madaras Gergely
"Spanyol-est"
BIZET: Carmen 1. szvit és Habanera a 2. szvitből
RODRIGO: Concierto de Aranjuez – gitárverseny
DE FALLA: A háromszögletű kalap – szvit
RAVEL: Bolero
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész