vissza a cimoldalra
2019-08-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11433)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61861)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1330)
Operett, mint színpadi műfaj (4044)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4550)
Simándy József - az örök tenor (621)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3393)
Miklósa Erika (1238)
Lisztről emelkedetten (959)
Kedvenc magyar operaelőadók (1140)
Társművészetek (1343)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1741)
Franz Schmidt (3409)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (986)
Cziffra György (109)
Kortárs zene (67)
Használ-e az operának a kortárs feldolgozás? (107)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

1016   musicus2 • előzmény1014 2017-01-04 23:50:28
Kedves Gábor! A Ballet Hongrois-tól kezdve a finálé végéig ki lett húzva az egész formarész. tehát a H-dúr lassú, és a h-moll friss, ami egy teljes verbunkos forma, és az utána következő ismétlés, ami keretbe foglalja a finálét. Az opera tisztán magyar részei jelentik ennek a műnek az újdonságát. A CD-n biztos ki fogják nyitni a a húzást. A CD jelentősége abban áll, hogy ez lehetne ebből az operából az első teljes, Urtext felvétel.
Sajnos, az utóbbi időben igencsak sok dolgom akadt, ezért nem tudok utánanézni-hallgatni a húzásoknak, de ennek nincs is jelentősége.
Egyébként az Urtext anyagnak vannak olyan részei, amik nem kerültek bele az opera közreadott műalakjába (helyesebben törzsszövegébe), de függelékként ott vannak a partitúrában. Ilyen Mária-István később komponált kettőse, az opera elvetett hosszabb fináléja, valamint azok a magyar tánctételek, amiket az opera háromfelvonásos előadása során iktattak be, mint balett-divertissement-t. Ezeket emlékezetből írom, nem ellenőriztem a partitúrából, ami jelenleg "el van ásva".
1014   Csiki Gábor • előzmény1013 2016-11-17 22:20:13
Kedves musicus2!
Hozzászólásának második felében olvasható állításával kapcsolatban ("éppen az első finálé második fele maradt ki") meglehetősen tanácstalan vagyok.

A Bátori Mária első felvonásának fináléja tudtommal szinte teljes egészében elhangzott. Ami kimaradt belőle, az egy "Balett hongroise" című, zongorakivonatban pár oldal terjedelmű zenekari anyag, valamint ehhez kapcsolódóan néhány énekkari megszólalás - amelyek viszont a húzás előtt már egyszer elhangzottak, tehát lényegében ismétlések. A húzott rész semmiképpen nem a D-dúr finálé második felét jelenti, hanem annak pár percnyi részét.

Mi magunk egy olyan teljes zongorakivonatból dolgoztunk, amelyet (idemásolva a zongorakivonat második oldalának lábjegyzetét)...

"A MTA BTK Zenetudományi Intézet "Erkel operák" partitúrakiadásának (főszerkesztő: Tallián Tibor) első két kötete alapján (közreadó: Dolinszky Miklós és Szacsvay-Kim katalin), megjelent: Rózsavölgyi,, Budapest 2002) a zongoraszólamot írta és a kottaképet összeállítota: Kassai István.

Én úgy értelmeztem, hogy ez a zongorakivonat az Urtext partitúra teljes anyagának játszó-letétje, amelyben semmilyen jelzés, megjegyzés nem árulkodik arról, hogy a partitúrához képest kevesebb zenei anyagot tartalmazna. De ezt talán, ha jól sejtem, senki nem tudja jobban igazolni, avagy cáfolni, mint Ön... (kacsintás-smiley)

A lemezzel kapcsolatban mindössze arról tudok beszámolni, hogy a BM-előadást megelőző zenekari összpróbákon már teljes apparátusával jelen volt a Magyar Rádió műszaki stábja, valamint a zenei rendező. A próbák alatt nagyon sok rész felvételre került, így egy jövőbeni CD elkészítéséhez az élő rádióadásánél jóval több felett anyag áll rendelkezésre.

Arról nem tudok, hogy a BM előadásának zenei anyagából (így tehát az előre felvett anyagokból is) hiányoznának olyan teljes tételek, jelenetek, amelyeket esetleg az Urtext partitúra tartalmazna. Annyi biztos, hogy igenis rendelkezésre áll egy olyan hanganyag, amelyből megítélésem szerint egy teljes operafelvételt is ki lehetne adni. Természetesen a "teljes operafelvétel" megjelölés nem jelenti azt - és remélem, ebben egyetért velem - hogy a darab ősváltozatához képest nem lehetnek benne kisebb, jól megfontolt húzások, hiszen ha nem így értelmeznénk, akkor a piacon fellelhető temérdek Trubadúr, Lammermori stb. CD-felvétel közül igen keveset fogadhatnánk el teljesnek.

Úgy érzem, enyit talán elmondhattam a BM felvételének (számomra is sok ismeretlent tartalmazó) kérdéséről, anélkül hogy ezzel komoly belső szervezeti titkot tárnék a nyilvánosság elé. Igazából azt sem tudom, hogy a felvett hanganyag felett az Operaház avagy a Magyar Rádió birtokolja-e a jogokat. Azt viszont tudom, hogy ez nem is tartozik rám.
1013   musicus2 • előzmény1010 2016-11-17 00:15:14
A Dózsa Györgyből nem készült stúdiófelvétel, mert a 2014-es előadás a Mészöly-Oberfrank féle átdolgozás volt. Megjegyzem, hogy ez a legkíméletesebb valamennyi általam ismert átköltés közül, a zenét csak húzták, nem kutyulták össze. Mészöly teljesen új szöveget írt a zenére, de nem dramatizált, meghagyta az eredeti jelentéstartalmat.
Csakhogy az eredeti szöveg Jókai és Szigligeti munkája, tehát nem illendő teljesen kicserélni akkor sem, ha az új szöveg egyébként jó.
Úgy látszik, nem akart az Operaház egy húzott formát CD-re venni, inkább megvárják az Urtext kiadást, ami pár éven belül elkészül.
A Bátori koncertelőadását az Urtext partitúrából játszották. Az első felvonást meghúzták - sejtésem szerint a rádió miatt (a szent és sérthetetlen műsoridő, ugyebár). Sajnos, éppen az első finálé második fele maradt ki, ami egyike az opera legérdekesebb magyar stílusú számainak. Az egész egy hatalmas verbunkos tétel. A CD felvétel alkalmával ki fogják nyitni a húzásokat. Remélem, álhír, rossz vicc, hogy nem készül a teljes operából stúdiófelvétel ezzel a gárdával.
1010   Petyus • előzmény1009 2016-11-16 16:00:19
Dózsa Györgyből is teljes lemezt ígértek a koncert alapján két éve. Bátori Máriát is felvették, akkor miért csak 80 perces keresztmetszet készül ebből is. Korábban stúdiófelvételt ígértek, ami nem jött össze. Ezt megértem. De megtörtént a felvétel, vagy mégsem?
1009   Búbánat • előzmény1006 2016-11-16 15:07:05
Most azt hallottam, hogy a Bátori Mária-koncert-előadásból mintegy 80 perces keresztmetszet kerül lemezre - ahogy a Dózsa György CD esetében is történt. Viszont később elkészítik stúdiófelvételre a teljes Bátori Mária operát.
1006   IVA • előzmény1005 2016-11-16 03:01:23
Köszönöm a véleményedet, kedves Musicus2!
Csak az előadásra érkeztem, a főigazgató beszédét nem hallottam. Sajnos a „kipipáltuk” mint ambíció, érzékletes. Beírhatjuk a brigádnaplóba.
Az az érdekes, hogy ha az előadás felvételéből készülne lemez, és a végén hallható lenne az ünneplés, az a sikert dokumentálná egyértelműen: a művészi és a szervezési sikert. Mert a hiányos nézőtér „nem hallatszana”.
Személy szerint kevésbé örültem volna, ha az koncertet az Operában tartják meg, mert ott drágább és rosszabb helyről néztem volna. De valóban hagyomány, hogy egy produkció rangját az operaházi helyszínnel hangsúlyozzák: ott ment a 3 Bartók is (a rekonstrukció éveit kivéve), ott lesz májusban a mostani „Bartók TáncTriptichon” is, és a kortárs magyar darabokat is mind az Operában mutatták be, a Vérnásszal kezdődően.
1005   musicus2 • előzmény1004 2016-11-16 02:04:07
Most olvastam IVA beszámolóját a Verdi Requiem és Erkel Bátori Máriájának előadásáról. A Bátorin ott voltam.
Döbbenetes, hogy egymás után tönkre lehetett tenni két Erkel opera kvázi bemutatóját, a Dózsa Györgyét, és most a Bátoriét. Méghozzá ugyanazzal az eszközzel, a PR hiányával. Egyszer egy ilyen eset lehetne az ügyetlenségnek, vagy a rátermettség hiányának a következménye, de kétszer egymás után kimondható, hogy ez bizony szabotázs. A Dózsa előadása a felkelés 500 évfordulójának kiemelt eseménye volt, és hogy a Bátori előadása miért volt fontos, arról Ókovács Szilveszter ünnepi beszéde, amit az előadás előtt mondott el, mindenre kiterjedő indoklást adott. Talán nem értesült a közönségszervezés arról, hogy ez a két előadás két kiemelt esemény?
Egyébként sejtem, hogy hol a baj. A közönségszervezést ugyanis már nem közönségszervezésnek hívják, hanem marketingnek. Vagy másnak? Nem mindegy? Úgy látszik, azóta nem feladatuk a közönségszervezés. De azt azért meg kellene vizsgálni, hogy ha nem a reklám, akkor mi?!
Az üres házak módot adnak arra, hogy elinduljon a károgás: lám, az Erkel operák nem vonzzák a közönséget, nem kell őket a repertoárra venni. És hogy ismét elhangozzanak azok a provinciális baromságok, hogy hát Erkel nem is igazán világszínvonalú, csak átdolgozott formában (vagy még úgy sem) képes hatni stb. Erkelt kipipáltuk, és kész.
Ez bizony szabotázs. És ezekért a botrányokért nem a művészeti vezetés a felelős. A művészek csodálatosak voltak mindkét előadáson.
Halkan megkérdezem azért, ha a Lear megérdemelte a példaszerűen, gyönyörűen szcenírozott előadást, akkor Erkel miért nem? A Lear megérdemelte a kiemelt pr-t óriásplakátot stb, Erkel miért nem? A Lear megérdemelte a hat (ha jól emlékszem hat) előadást, az Erkel operák miért nem? A Leart az Operaházban játszották, ahol egy kisebb nézőszám sem kínosan feltűnő és a turisták amúgy is megtöltik a nézőteret. Erkelt miért kellett az Erkelbe tenni, amely az ország talán legnagyobb befogadóképességű színháza? Kérdések, amelyek válasz nélkül maradnak.
1004   márta 2016-11-08 16:18:46
A nemcsak az ének-, hanem az IPad kezelési technikája is elég jó.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Matthew Gee, Brian Hecht, Kiss Zoltán, Nico Schippers, Veér Mátyás
"A harsona csodálatos világa"
John Williams, Szergej Prokofjev és Robert Schumann művei

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Teleki Miklós (orgona), Kováts Kolos (basszus), Krusic Eleonóra (fuvola)
20:00 : Kiskunhalas
Római Katolikus Főplébánia

Sebestyén Márta (ének), Szamosi Szabolcs (orgona)
"Nyújtsd ki mennyből"
Kyrie, "A fényes Nap" népdal
Passacaglia (improvizáció a "Fényes nap" témára)
VIVALDI-BACH: a-moll concerto BWV 593
"Nyújtsd ki mennyből"
BARTÓK: Este a székelyeknél
TOLCSVAY: Kyrie, Sanctus (részlet a Magyar Mise-ből)
A mai nap
született:
1862 • Claude Debussy, zeneszerző († 1918)
1928 • Karlheinz Stockhausen, zeneszerző († 2007)