Bejelentkezés Regisztráció

Társművészetek


Téma ismertetése: film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc

1780 Edmond Dantes 2020-07-02 21:44:34 [Válasz erre: 1779 joska141 2020-07-02 21:40:02]

A kozonseg dont. A kozonseg mar ugyis regesreg dontott. Es ez az o igazi bajuk. marmint az alairoke, foleg egyikuke.


1779 joska141 2020-07-02 21:40:02 [Válasz erre: 1777 Búbánat 2020-07-02 21:12:00]

Tele vagyunk nyílt levelekkel (Lásd: Ragályi Elemér féle is), petíciókkal. Pontosan lemérhető az aláírók személyéről a társadalmi hovatartozásuk. Szép listákat lehet készíteni.

Engem százszor jobban érdekel, hogy "X" vagy "Y" milyen volt a "Hamlet"-ben, az "Ember tragédiája"-ban, hol mutatnak be izgalmas, mai magyar drátá, hol lesz egy tényleg szellemes mai magyar vígjáték (Lásd: Tabi László régen) és így tovább. Ez valahogy a sok nyílt levél között elsikkad.


1778 Edmond Dantes 2020-07-02 21:35:51 [Válasz erre: 1777 Búbánat 2020-07-02 21:12:00]

Vagyis ok elegedetlenek SZFE-vel. Nem csodalom.  Nagyon rosszul erezhettek ott magukat. Kar, hogy nem akkor szoltak. Mar akik ott vegeztek. Akik meg nem, honnan tudjak, milyen? De mit lehet tenni? Akiben nincs meg, aminek meg kellene lenni .. azt kinevezik igazgatonak, forendezonek, focsovezetonek, Kossuth- es egyeb dijakat vagnak hozza. A kozonseg pedig todul ... a  m a s i k  alairo lista szinhazaiba, darabjaira, szineszeihez. Igy szep.


1777 Búbánat 2020-07-02 21:12:00

https://www.origo.hu/kultura/20200702-alairasok-szinmuveszeti-egyetelm-modellvaltas.html

Nyílt levél: Több mint hetven művész támogatja a Színművészeti Egyetem modellváltásáról szóló törvényt

ORIGO2020.07.02. 17:28


1776 Edmond Dantes 2020-07-02 20:06:59 [Válasz erre: 1768 Hangyász 2020-07-02 09:55:28]

Volnál szíves konkrét példákat hozni, hol, mikor ütötte agyon a másik az egyiket? Ki kit?


1775 Edmond Dantes 2020-07-02 20:04:33 [Válasz erre: 1774 joska141 2020-07-02 19:30:20]

Az ifjabb úgy csinál(t) mint az okos lány: hozott is meg nem is, ő meg petíciózott is -csatlakozott a csoportos videós eskühöz- meg nem is: a legújabb peíciót még? már? nem írta alá. Mindeközben "Valakik 'megszólították' Vidnyánszkyt, hogy vegyen részt a Színművészeti vezetésében." Teljes cikk 444.hu-n itt.


1774 joska141 2020-07-02 19:30:20

Vidnyánszky Attila, mint Vidnyánszky Attila (nem a Nemzeti főigazgatója, a MTT vezetője, stb. stb.) nyilatkozott a közte és a fia közötti helyzetről, a fia SZFE tanulmányairól, munkáiról, apai és fiúi kapcsolatukról. Hárítás, hárítás, hárítás, visszakérdezés, kínosan ügyelve, hogy ne foglaljon állást.

Az interjú teljes szövege, elolvasható:

https://nepszava.hu/3083583_vidnyanszky-attila-megprobalnak-egymas-ellen-kijatszani

Azonban az interjúban volt egy árulkodó, vagy talán az interjú hevében kicsúszott mondat, amikor már, mint a Magyar Teátrumi Társaság vezetője beszélt (szó szerinti idézet):

„Amikor Palkovics miniszter úrnál találkoztunk a diákokkal…”

Hogyan? A MTT vezetőjének egy miniszter közbenjárása kell ahhoz, hogy SZFE diákkal tudjon találkozni? Csak így lehet megteremteni az egész interjúban hiányolt párbeszédet? Nem lehet csak spontán, az „utcáról besétálni” egy egyetemre? Nem lehet felhívni az egyetem vezetőségét, hogy üljünk le? Állásfoglalásokat kell kiadni, miniszternél kell találkozni? Hol a hiányolt párbeszéd?


1773 david28 2020-07-02 15:31:31 [Válasz erre: 1770 Heiner Lajos 2020-07-02 14:36:25]

Neki is a rajongója vagyok, de az más műfaj. :D Illetve talán annyira nem is, mikor a kettő összejött, óriási dolog született (Őszi szonáta).


1772 david28 2020-07-02 15:31:29 [Válasz erre: 1770 Heiner Lajos 2020-07-02 14:36:25]

Neki is a rajongója vagyok, de az más műfaj. :D Illetve annyira nem is, ha a kettő összejött, óriási dolog született (Őszi szonáta).


1771 smaragd 2020-07-02 14:59:06 [Válasz erre: 1770 Heiner Lajos 2020-07-02 14:36:25]

:-) Gázláng ...


1770 Heiner Lajos 2020-07-02 14:36:25 [Válasz erre: 1769 david28 2020-07-02 13:35:19]

Majdnem.

IngRID


1769 david28 2020-07-02 13:35:19

Vannak itt Ingmar Bergman rajongók? :)


1768 Hangyász 2020-07-02 09:55:28 [Válasz erre: 1764 Edmond Dantes 2020-07-01 15:53:34]

Eddig meg a másik ütötte agyon az egyiket. Még felületes hírolvasóként is nyilvánvaló, hogy a most ütöttek ne ütnének vissza. Avagy l. még Mórickát, aki a tanító néni feddésére azt feleli, úgy volt, hogy Pistike ütött vissza.


1767 Búbánat 2020-07-01 21:32:15 [Válasz erre: 1760 Búbánat 2020-06-29 08:07:38]

KÁEL CSABA: SOKKAL JOBBAN ODA KELLENE FIGYELNI A SZAKEMBER-UTÁNPÓTLÁSRA

2020. JÚNIUS 30. KEDD 07:04, MNO.HU

„Meggyőződésem, hogy a fejlődés kulcsa a készség a változásra”

/Pataki Tamás/

"– A művészeti oktatásban is kulcsfontosságú, hogy korszerű és átgondolt legyen a rendszer, amelyben a kiváló tehetségek továbbörökíthetik a képességeiket – mondta Káel Csaba filmügyi kormánybiztos. Szerinte profitálnunk kell a neves hazai és nemzetközi szakemberek tudásából, akiket a jelenlegi egyetemi rendszerben sajnos csak nehezen hívhatnak tanítani az egyetemek. A filmügyi kormánybiztos szerint az egyetemi modellváltással kiszámíthatóbb jövőjük lenne a hallgatóknak, hisz képzésük össze lenne hangolva a piaci igényekkel."

 

„– Négy vidéki színházigazgató is megszólalt, amiért a SZFE-en végző hallgatók nem a vidéki kőszínházakban helyezkednek el, hanem független színházi produkciókban vállalnak munkát, viszont az adófizetők pénzén kiképzett színészektől joggal elvárhatnánk, hogy a nemzeti kulturális intézményeinket erősítsék. Hogyan lehetne ezt megoldani?


– Nehéz kérdés, mert a magyar felvevőpiac mérete miatt nincs önálló, kifejezetten filmszínészképzés, a színházi és a filmes területekre ugyanott képzik az előadóművészeket. Közös, elemi érdek, hogy jó viszonyban legyünk a színházakkal, hogy legyen egyfajta mobilitás. Azt gondolom, hogy a színházi tanszékeknek is ugyanúgy ki kell építeniük a kapcsolataikat a színházakkal, mint ahogy a filmesek teszik a filmszakmával. Szorosan kapcsolódniuk kell egymáshoz már az oktatás idejében is, hiszen együtt fogják folytatni. Meggyőződésem, hogy a színházi és filmes alkotók együttműködéséhez jelentős lendületet ad az az új 1,3 milliárd forintos keretösszegű pályázati lehetőség, melynek célja, hogy nyáron a színházak a filmesekkel összefogva tévéfilmeket forgassanak.”


1766 IVA 2020-07-01 17:52:34 [Válasz erre: 1765 Edmond Dantes 2020-07-01 17:10:06]

Szegény Minnellit rendre megfosztják nevének egyik (másik) n-jétől.


1765 Edmond Dantes 2020-07-01 17:10:06

Kilenc bemutatót tervez a Vígszínház a jövő évadban, adja hírül az infostart.hu, a teljes cikk itt olvasható el. Az index.hu Rudolf Péter: Eszenyi és én is béna helyzetben voltunk címmel ír hosszabban a sajtótájékoztatóról és a tervezett bemutatókról. Teljes cikk itt.


1764 Edmond Dantes 2020-07-01 15:53:34 [Válasz erre: 1763 Hangyász 2020-07-01 15:28:13]

Az a helyzet, hogy nem egymást ütik agyon (az se lenne jó), hanem egyik üti agyon a másikat. Miértről és hogyanról már nem szólva..


1763 Hangyász 2020-07-01 15:28:13 [Válasz erre: 1762 Edmond Dantes 2020-07-01 11:10:05]

Tudod mit? Felőlem akár agyon is üthetik egymást. EGYSZERŰEN NEM ÉRDEKEL.


1762 Edmond Dantes 2020-07-01 11:10:05

Schilling Árpád: Vidnyánszky a szabadságot öli meg

"...amennyiben szükség van arra, hogy Magyarországon működjön magas szintű színházi és filmművészeti oktatás, úgy természetesen szükség van ezek intézményére is. A színművészeti önmagában is különleges hely, amire nem is tudom, hol van még példa a világon, hogy a színház és a film oktatása egy intézményen belül zajlik. ... Az SZFE helyzete ezért is különleges ... akár természetesnek is vehető, hogy mondjuk a rendszerváltás után 30 évvel el lehet gondolkozni a különféle intézmények működtetésének kérdéséről – mert miért ne, önmagában ez még nem tabutéma. A lebonyolítás módja, ami önmagában problematikus. Az már nincsen rendben, hogy egy ilyen komoly egyetem átalakítási folyamatába nem vonják be magát az intézményt, annak vezetőségét nem informálják a változtatásokról, illetve betarthatatlanul rövid időpontokban értesítik őket – mindez botrányos ... Ebben a történetben a Magyar Teátrumi Társaság és az azt elnöklő Vidnyánszky szerepe semmiképpen sem megkerülhető. Én azt gondolom, hogy már évekkel ezelőtt bejelentett igény, hogy Vidnyánszky és köre komolyabb hatalmat szeretne szerezni a színházi kultúrában és oktatásban ...  akad még néhány vidéki színházi ember, akik ebben az ügyben melléállnak, de a filmesek részéről én nem látok ilyen mozgolódást, holott egy színházi és filmművészeti egyetemről beszélünk ... Egyelőre annyit látni, hogy vannak színházi valakik, akik nagyon akarnak valamilyen változást és erre a kormány az adományozó lendületéből megajánlja a filmes profilt is egy politikai alapú jobboldali társaságnak. ... A legnagyobb hibát akkor követi el a szakma is és az aggódó szimpatizánsok is, hogy ha engedik ezen az egészen ennyire elhatalmasodni a pártpolitikát. Mert ha valóban belemegyünk abba az utcába, amit Vidnyánszky kínált azzal a legendás mondatával, hogy „eddig felétek lengett ki az inga, most pedig felénk fog kilengeni”, ha engedünk ennek a gondolkodásmódnak, akkor eláshatjuk magunkat – évszázadokra előre ... Vidnyánszky maga sem látja tisztán, hogy ezzel a felbuzdulásával olyan nagy erővel rántja rá a politikát a szakmára, ami az ő nevéhez kötődik majd a jövőben, őrá ég ez a szakmai hiba és vétek ... S a jövőben az a szerencsétlen diák, aki odajár, miként fogja ebből kimosni magát, hogy ő most a Vidnyánszky embere, az meg a másik oldalé ... az SZFE-n pont az elmúlt években... egy egyértelműen pozitív irányú változás indult el, mert persze ott sem volt minden tökéletes az elmúlt években, évtizedekben. Végre megjelent az egyetemi nyelv, szóhasználat, kezdtek felnőni, erre megjelenik Vidnyánszky és egy pöröllyel visszaveri az egészet a földbe egy bandanyelvezetű és méltatlan szintre ... ha visszamegyünk 2010 előttre, amikor Attila még nem volt ilyen meghatározó, akkor mások voltak a körülmények – persze nem ilyen erős politikai hátszéllel ... Na és most jön Vidnyánszky Attila ezzel a tízéves otromba nyomulásával, amivel sikerült a saját művészi renoméját leépítenie és ma már csak a térfoglalásról szól az ő jelenléte, na ebbe neki kapóra jön, hogy ebben a térfoglalásban másoknak is vannak régről sérelmei ... Mindent, de mindent sértettségből csinál, nem győzi hozzátenni minden gondolatához, hogy nem ismerik el kellőképpen, mindenki csak bántja, mintha nem ugyanabban a világban élnénk és nem tudnánk, hogy persze, meg tud szervezni egy nemzetközi színházi találkozót, főleg, ha adnak hozzá 250 milliót ... Vidnyánszky egy olyan helyzetbe zúzta magát, olyan lendületet adott magának a politikával, hogy a beavatkozások, megnyilvánulások kapcsán, már a látszatra sem ad egy olyan kvázi szakmai szervezet élén, ami milliárdok felett rendelkezik. Totálisan az a logika érvényesül, hogy aki egy bizonyos ideológiát nem kedvel vagy ellenvéleménye van, akkor annak vége van és pont ... (Külföldi - ED)  színházi körökben ugyanaz a helyzet, mint az ország egészét illetően: értetlenség fogadja ... Nem értik, hogyan történhet meg, hogy még a demokrácia látszatának fenntartása sem tapasztalható ...nem értik, hogy Vidnyánszky Attila hogyan lehet a színházi életben az,ami ... A színházi világ alapvetően nem jobb- vagy baloldali, hanem szabadságpárti, amint a komolyan vehető művészek szinte kivétel nélkül. És Vidnyánszky a szabadságot öli meg."

A teljes interjú hirklikk.hu- n ide kattintva olvasható el.


1761 Edmond Dantes 2020-06-29 08:46:48 [Válasz erre: 1760 Búbánat 2020-06-29 08:07:38]

A cikk -aminek hosszabb, eredeti változata az origo.hu-n ide kattintva olvasható-  tehát a cikk belinkelt címe apró pontosításra szorul: az SzFE-ről "nem jó véleménnyel" nyilatkozó "Balázs" nem -teszem azt- Kovalik Balázs ... hanem -ki hinné?- Balázs Péter, a szolnoki Szigligeti Színház igazgatója. Szolnok város -a színház fenntartója- önkormányzatának összetétele Balázs Péter megbízatásának két évre történő meghosszabbításakor, 2019 tavaszán:

FIDESZ-KDNP: 12 fő, egyéb pártok: 5 fő, polgármester: Szalay Ferenc - FIDESZ-KDNP

A cikkben SzFE-ről megszólaltatott másik riportalany, Pataki András, a soproni Petőfi Színház igazgatója. Sopron város -a színház fenntartója- önkormányzatának összetétele:

FIDESZ-KDNP: 12 fő, egyéb pártok: 5 fő, polgármester: Dr. Farkas Ciprián - FIDESZ-KDNP

A cikkben SzFE-ről megszólaltatott harmadik riportalany, Seregi Zoltán, a békéscsabai Jókai Színház igazgatója. Békéscsaba város -a színház fenntartója- önkormányzatának összetétele:

FIDESZ-KDNP: 6 fő, Hajrá Békéscsaba Egyesület: 5 fő, egyéb pártok:  3 fő, polgármester: Szarvas Péter (független), FIDESZ-KDNP és Hajrá Békéscsaba Egyesület támogatásával.

A sokszínű, szabad véleménynyilvánítás jegyében meginterjúvolt három színigazgató nagyjából egységes, kiszámítható véleményéből részlet Pataki Andráséból: "..világos, hogy talán egyszerűbb Budapesten maradni, és ... "sufni"- ,„spájz"- vagy "alagsorszínházakban" (sic! - ED) munkát vállalni, vagy megalapítani ezeket a barátokkal. Persze utána követelni lehet az állami támogatást."


1760 Búbánat 2020-06-29 08:07:38

Nincs jó véleménnyel a Színművészeti Egyetemről Balázs

2020. JÚNIUS 28. VASÁRNAP 17:46 2020. 06. 28. 19:14, MNO.HU/ORIGO.HU

– Véleményem szerint azért nem jelentkeznek vidékre a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem végzett színészei, mert a megélhetés és a vidéken való lét teljesen más életformát jelent, mint amit az egyetemi évek alatt megszoktak. A szinkronstúdiók közelsége és az a lehetőség, hogy esetleg filmszerepeket is kaphatnak Budapesten, a fővárosban tartja őket. Ez egyrészt érthető, másrészt szomorú. Amikor én végeztem a Színművészeti Főiskolán, kötelező volt vidéken tölteni néhány évet. Persze akkor teljesen más volt a színházi rendszer. Akkor a fővárosi igazgatók rendszeresen jártak vidékre, és a legtehetségesebb fiatal színészeket a fővárosba vitték. Így kerültem én is Budapestre a veszprémi színházból. Azt gondolom, hogy bár ezt természetesen nem lehet visszahozni, de a mostani rendszeren is változtatni kellene. Nem politikai csatározásokban kellene részt venni, hanem izgalmas, jó színházat kell csinálni – mondta az igazgató.


1759 Edmond Dantes 2020-06-26 10:47:16

"Évadzáró társulati ülést tartott csütörtökön a Nemzeti Színház. Vidnyánszky Attila igazgató értékelte a félbeszakadt évadot és beszélt a jövő szezon terveiről is. Kiemelte: nagyon jól indult az évad, és a járvány ellenére is kimagasló eredményekkel zárta a szezont a Nemzeti Színház ... Az évadban hét bemutatóból 47 előadást játszottak, harminc repertoáron lévő darabból összesen 151 előadást, 26 befogadott produkcióból pedig 43 előadást láthattak a nézők. Így összesen 63 produkcióból 241 előadást mutattak be a Nemzeti Színházban". A teljes cikk origo.hu-n ide kattintva olvasható el. Sajnálatos, hogy a számcunamiban nem értesülhettünk pl. az óriási sikerű Rocco és fivérei-produkció előadásszámáról. Ha jól emlékszem,a 2019. szeptember 19-ei bemutatót követően itthon összesen 4 vagy 5 (négy vagy öt!) előadást tartottak meg a járvány kitörése miatti vészhelyzetig eltelt nagyjából fél évben, miközben több előadását ez idő alatt lemondták és talán már márciusra sem írtak ki Rocco-előadást. Vélhetően azért, mert tudták: a járvány miatt ezek úgyis el fognak maradni. A jövő évadban bizonyára megtöbbszörözik az óriási sikerű, a szentpétervári olimpián (is) álló tapssal fogadott produkciót. A Nemzeti saját honlapjáról azt is megtudhatjuk, hogy "..a március elején indult Déryné Program előkészítő munkái a célegyenesbe érkeztek ... megalakult a saját társulat és jelenleg az első bemutatónk próbafolyamatai zajlanak." Bizonyára a járvánnyal és a színházi törvény jóvoltából elvonásokkal sújtott független társulatok is részesülnek a program anyagi forrásaiból.


1758 Edmond Dantes 2020-06-26 10:16:15 [Válasz erre: 1757 joska141 2020-06-24 22:33:55]

Konkrétabban: "Palkovics László szerint jobb esélyeket biztosít a színművészetis hallgatóknak a modellváltás ... az alapítványi fenntartásba kerülő egyetemek a rugalmasabb és kiszámíthatóbb működési környezetnek köszönhetően megerősíthetik nemzetközi jelenlétüket ... az átalakítás nyomán nő az egyetem önállósága, enyhül az intézmény állami támogatásoknak való kiszolgáltatottsága." A teljes cikk origo.hu-n ide kattintva olvasható el. A miniszter szavai 100%-os garanciát nyújtanak az SzFE számára. A garancia garanciája az MTA/kutatóintézeti rendszer és a CEU -valamint a Corvinus-  hatékony átalakítása, amely szintén a miniszter nevéhez, szavahihetőségéhez és rugalmas, őszinte tárgyalási stílusához köthető mint referenciamunka. SzFE-n kívül így további hat egyetem is nyugodtan vághat a szebb értsd: alapítványi jövőnek, ami (ti. a jövő) már el is kezdődött.


1757 joska141 2020-06-24 22:33:55

Mai napon létrejött egy találkozó a SZFE vezetői, hallgatói képviselői, valamint Palkovics László miniszter között. A találkozóról a különböző internetes fórumok – természetesen – különböző részletezettséggel számoltak be. Gyakorlatilag az is véleményalkotás, hogy a találkozó tényéből, az utána következett sajtótájékoztatóból milyen elemeket említünk, emelünk ki.

Ehhez az alapelvhez csatlakozva, én is idézek egy – a miniszter által interpretált – mondatot.

"A meglévő helyzetet konzerválni nem szerencsés" - hangoztatta a miniszter, aki - mint elmondta - arra biztatta a hallgatókat, hogy éljenek azzal a lehetőséggel, amit a kormány javasolt.

Köteteket lehet megtölteni a világtörténelem olyan tárgyalásaival, ahol az egyik partner „javasol” valamit a másiknak.


1756 Hangyász 2020-06-23 18:06:02 [Válasz erre: 1746 Heiner Lajos 2020-06-20 15:28:06]

A pop és a kultúra kb. annyira egymást kizáró fogalmak, mint a kóserség és a lóhús.


1755 Edmond Dantes 2020-06-23 09:06:45 [Válasz erre: 1754 joska141 2020-06-22 18:11:33]

Érdeklődéssel várom azt a magyar színházat, amelyik bemutatja  "A két vidnyánszky" című drámát: nagy vetélkedés várható a Nemzeti Színház és a Vígszínház között az előadói jogok megszerzéséért. A két főszerepet alakító színész személye sem  közömbös.


1754 joska141 2020-06-22 18:11:33 [Válasz erre: 1753 Edmond Dantes 2020-06-22 17:28:20]

Érdeklődéssel várom azt a magyar szerzőt, aki - Németh László mintája alapján - megírja  "A két vidnyánszky" című drámát.


1753 Edmond Dantes 2020-06-22 17:28:20 [Válasz erre: 1752 joska141 2020-06-22 17:05:34]

Kedves Joska141! Továbbgondolva felvetését: vajon mit tekinthetünk általában, de maradjunk SzFE-nél, mit tekinthetünk "újnak" és "réginek", mit tekinthetünk jónak és rossznak ebben az esetben? Vajon jó-e, jó lenne-e az, ami "új"? Vajon rossz-e, rossz volt-e az, ami "régi"? És maradva a konkrét személynél: vajon ifj. Vidnyánszky Attila ezek szerint "rossz" egyetemen szerezte meg diplomáját? Vajon édesapja engedélyével, netán tiltása ellenére végezte el fia a "rossz" egyetemet, ami mellett most az ifjabb (is) kiállt? Vajon apa és fia egyaránt osztja origo. hu cikkének lejjebb olvasható címében foglaltakat? Alacsony színvonalú oktatás esetén ugyan miért áll ki az ifjabb az SzFE mellett? Valóban érdekes családi beszélgetés lehet otthon, aminek nem leszünk fültanúi ...


1752 joska141 2020-06-22 17:05:34 [Válasz erre: 1751 Edmond Dantes 2020-06-22 15:17:45]

Nem szokásom ilyen helyen „intimpistáskodni”, de a tudósítások neveket is említenek és a Vidnyánszky Attila név ugyanabban a művészeti ágban a részt vevők között feltételez valamilyen rokonságot.

A tudósítások, index.hu szerint, idézem: „Ifj. Vidnyánszky Attila, Alföldi Róbert, Mácsai Pál, Stohl András és még rengeteg színész közösen tiltakozik a Színművészeti átalakítása ellen” Az olyan átalakítás ellen, amelyet az édesapja által vezetett MTT örömmel fogad és helyesel.

Érdekes lehet elgondolni, hogy milyen lehet egy otthoni esti beszélgetés a szereplők között? Vajon az apa és fiú ilyen ellentétében a nemzedékek különbsége a meghatározó-e, hiszen a szerepek éppen fordítottak: az ifjú van a régi mellett, az apa az új mellett. Aztán azon is érdemes lenne elgondolkodni, hogy mit is jelent az „apai örökség” kifejezés, mit kell tovább vinnie a következő generációnak?

Persze ez nem csak az SZFE jelen konfliktusára érvényes, hanem felveti az általános kérdést: vajon a fiatalok jól sáfárkodnak az előző generációk által létrehozott értékekkel vagy???


1751 Edmond Dantes 2020-06-22 15:17:45

A Színház- és Filmművészeti Egyetemen folyó oktatás régóta alacsony színvonalú a szakma jelentős‎ többségének véleménye szerint

...a Vidnyánszky Attila vezette Magyar Teátrumi Társaság nyílt levelét az átalakításról őket kérdező Színház- és Filmművészeti Egyetem vezetőihez a fenti címmel közli az origo. hu. A nyílt (válasz)levél teljes terjedelmében itt olvasható el.

Index. hu összefoglalója szerint : "A levelet azzal kezdik, hogy 'az MTT-nek semmilyen jogi kompetenciája nincsen a kérdésben: az átalakulás jogszabályaiban hivatalos érintettségünk nincs, az MTT-nek, ahogy a korábbiakban, úgy a jövőben sem lesz semmilyen jogi viszonya az SZFE-hez. Az Egyetem nem tagja a Teátrumi Társaságnak, így az alapszabályunk által a tagjaink számára biztosított és elvárt érdekképviseletet sem tudjuk az SZFE felé ellátni. Véleményünk, meglátásaink azonban természetesen vannak. 

Ezután arról írnak, hogy "széleskörűen ismert és vitathatatlan tény" például, hogy

az SZFE "infrastrukturális állapota, épületeinek, előadótermeinek állapota siralmas" 

Az egyetem oktatási munkájának minőségét "a szakma jelentős többsége régóta alacsony színvonalúnak tartja"

az SZFE "tudományos munkáját (...) sem az általános elfogadottság, sem az időállóság nem jellemzi"

Emellett az iskola nemzetközi tevékenysége és kapcsolatrendszere az MTT szerint "folyamatosan gyengül"

Illetve azt írják, az egyetem végzősei "nem szolgálják ki a magyar kőszínházi hálózatot, melyet az adófizetők befizetéseiből, közfeladatellátás céljából tart fenn az ország". 

Ezután azt is írják, hogy az egyetemen "merev és elavult struktúrákhoz ragszkodva, beszűkült elképzelések mentén oktatnak", ezek miatt szerintük elengedhetetlen, hogy a "hazai színházi és filmes felsőfokú képzésben változások történjenek, a felsőoktatási autonómia messzemenő figyelembevételével". Az MTT szerint az új modell "biztatóbb és távlatosabb finanszírozási helyzetet" tenne lehetővé, "modernebb oktatási-tudományos módszerekkel". "Növelné az egyetemi autonómiát". Levelük végén megszellőztetik azt is, hogy a modell elutasítása szerintük inkább politikáról szól, Nehezen elhessegethető az az érzés, hogy az SZFE jelenlegi „küzdelmének" politikai motivációi vannak, mely érzés, elolvasva az Egyetem néhány vezetőjének nyilatkozatait, meglehetősen világosnak és egyértelműnek tűnik." Az index. hu idézett cikke teljes terjedelmében itt olvasható el.


1750 Edmond Dantes 2020-06-20 22:01:08 [Válasz erre: 1747 Edmond Dantes 2020-06-20 15:49:22]

Frissites elozo beirasomhoz kepest: SzA jelenleg nem irodalom- (es ingatlankezeles?), hanem tortenelem- (es  ingatlankezeles?) szakerto.Tortenelmi, ezen belul a szabadkomuvessegre vonatkozo ismereteirol hosszabb iras olvashato Ungvary Krisztian tortenesztol ... figyelem!!! ... a mai Magyar Nemzetben A szellemi alvilag: Szakacs Arpad cimmel. Az ide kattintva is kinyithato cikk vegere belinkeltek SzA valaszirasat is, ami igy ugyanott elolvashato.


1749 Edmond Dantes 2020-06-20 17:37:43 [Válasz erre: 1748 Klára 2020-06-20 17:08:28]

Nincs ezzel egyedul lasd ez alatt.


1748 Klára 2020-06-20 17:08:28 [Válasz erre: 1746 Heiner Lajos 2020-06-20 15:28:06]

Nocsak, nocsak! A modern kori polihisztor!


1747 Edmond Dantes 2020-06-20 15:49:22 [Válasz erre: 1746 Heiner Lajos 2020-06-20 15:28:06]

Ket dologban megnyugodhatsz = ket terulet nagy valoszinuseggel nem lesz az ove: szinhaz es kepzomuveszet, ezek a Nemzet(i) illetve a Szepmuveszet(i) Foigazgatoinak hitbizomanyai, utobbihoz soroltatik a Liget-projekt es igen logikus modon MAO felujitasa is. Ha Berte elne, roluk irhatna operettet Harom a nagyfiu cimmel. Tarsszerzok: OJD koszorus kolto es SzA irodalom- es ingatlankezeles-szakerto.


1746 Heiner Lajos 2020-06-20 15:28:06

Egy nagyszerű hír!

 

Új feladattal bízta meg Demeter Szilárdot, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatóját és a fideszes kultúrpolitika egyik meghatározó szereplőjét Kásler Miklós, az EMMI minisztere – írja az Index, a Magyar Közlönyben megjelent miniszteri rendeletet idézve. A rendelet szerint Demeter "a magyar könnyűzene megújításáért" felelős miniszteri biztos lett, feladatának elvégzéséről pedig rendszeresen tájékoztatja majd a minisztert.  Demeter Szilárd emellett  • a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója, • A NKA egyik bizottságának tagja, • a magyar könyvszakma és irodalmi közgyűjtemények integrált fejlesztéséért, • feladatai közé tartozik az Országos Széchenyi Könyvtár átvilágítása, • a Magyar Nyelv Háza zöldmezős beruházás előkészítése • és most már a a magyar könnyűzene, valamint a kortárs magyar popkultúra megújítását és társadalmiasítását is koordinálja.


1745 Edmond Dantes 2020-06-19 12:59:34

origo. hu tiszta, pártatlan, elfogultságtól mentes cikke mellé hadd tegyem hvg. hu pártos, elfogult azaz kizárólag a színészek és a művészeti titkár távozásáról tudósító cikkét.  A magyarországi sajtószabadság szép példája, hogy origo. hu cikke csak röviden, az ún. lead-ben (vastagbetűs felvezetésben) említi a távozásokat, majd ennek ürügyén azt követően kizárólag a Gothár-üggyel foglalkozik valamint azzal, hogy "Az Ascher-Gothár-Máté hármas ... átvette az irányítást a Színház- és Filmművészeti Egyetemen is, teljesen elfoglalva és a balliberális ideológia szolgálatába állítva az egyetemet." Idézet vége. A minap közzétett döntés, miszerint a Színház- és Filmművészeti Egyetemet bedarálják alapítványi formába szervezik ki/át, bizonyára kitünő megoldást jelent majd a fent említett trió áldatlan tevékenysége nyomán SzFE-en uralkodó áldatlan állapotok felszámolására. A vasárnapra meghirdetett demonstráció is talán már az új = alapítványi felállás melletti rokonszenvtüntetés lesz.


1744 Búbánat 2020-06-19 12:22:03

Nagy Ervin is otthagyja a Katona József Színházat

ORIGO2020.06.18. 22:07

Négyen hagyják ott egyszerre a Katona József Színházat. Köztük a legismertebb Nagy Ervin, mellette Mészáros Blanka és Dér Zsolt színészek, valamint a több, mint 20 évig a színházban dolgozó művészeti titkár, Nádor Lili megy el. 


1743 joska141 2020-06-19 12:17:03 [Válasz erre: 1740 Edmond Dantes 2020-06-18 13:26:03]

Ahogy olvasom, már az "Egyetem" szó is kimarad a későbbiekben. Mai hír a Parlamentből:

"Változhat a Színház- és Filmművészeti Egyetemet fenntartó alapítvány neve, Színház- és Filmművészetért Alapítványra. A kormány eredeti előterjesztésében Színház- és Filmművészeti Egyetemért Alapítvány szerepelt, ezen változtatna a törvényalkotási bizottság által csütörtökön elfogadott módosító javaslat."


1742 Hangyász 2020-06-18 15:40:22 [Válasz erre: 1740 Edmond Dantes 2020-06-18 13:26:03]

Bocsánat, ezt elnéztem. Ám az interjúban csak arról esik szó, hogy Árpi az év felében külföldön dolgozik, azaz nem Fro.-ban.


1741 Hangyász 2020-06-18 15:34:18 [Válasz erre: 1737 Edmond Dantes 2020-06-18 09:14:55]

(A zöldségárusítás is művészet? Már ha igaz, miszerint Sch.Á. abból tartja fenn magát francúz földön..)


1740 Edmond Dantes 2020-06-18 13:26:03 [Válasz erre: 1739 joska141 2020-06-18 11:51:22]

Mivel a SzFE fenntartója nem -mint (el)várható lenne- a kultúráért is felelős EMMI, hanem az Innovációs és Technológiai Minisztérium, abban lehet reménykedni, hogy a minisztérium részéről a nevében is szereplő innováció lesz a szakmai érvek figyelembevétele.


1739 joska141 2020-06-18 11:51:22 [Válasz erre: 1738 Edmond Dantes 2020-06-18 11:42:38]

Idézek az Ön által szintén idézett közleményből: "A mai napig egyetlen szakmai érv sem hangzott el a kényszerátalakítás sürgőssége mellett,"

Nagy tisztelettel és nem álnaívan kérdezem: a SZEF jelenlegi hallgatói nem a jelenlegi rendszerben szocializálódtak/szocializálódnak? Nem tudják eddigi tapasztalataikból, olvasményélményeikből, hogy szakmai intézmények átalakításhoz nem szükségesek szakmai érvek?

Biztos olvastak, tanultak, láttak Csurka István - mellesleg nagyon jó - szindarabot. Ebből következően ismerniük kell a szerző örökbecsű szavait: "A szakértelemre való hivatkozás olcsó, bolsevista trükk"


1738 Edmond Dantes 2020-06-18 11:42:38

Demonstrációt szerveznek vasárnapra a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói

Ne szavazd meg! - #freeSzFE címmel szerveznek megmozdulást a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói az intézményt magánegyetemmé alakító törvénytervezet elfogadása ellen, a várható parlamenti döntést megelőző napra. Június 21-én, vasárnap, 16.00 órakor az Uránia előtt gyülekeznek, és azt kérik, tartson velük mindenki, aki osztozik aggályaikban - áll az egyetem hallgatóinak közleményében.

„A Színház- és Filmművészeti Egyetem nemzeti kincs, 155 éve a magyar kultúra alapköve. Szeptember 1-jétől magántulajdonba kerül. Egy olyan alapítvány irányítása alá, amelyen keresztül a kormány teljes hatalmat gyakorolhat az Egyetem felett. A mai napig egyetlen szakmai érv sem hangzott el a kényszerátalakítás sürgőssége mellett, a kormány egyeztetés nélkül hoz döntéseket az Egyetem jövőjéről” - írják petíciójukban, melyben az egyetemi döntéshozatal függetlenségének biztosítására is kérik Palkovics László innovációs és technológiai minisztert. (forrás: 444.hu)


1737 Edmond Dantes 2020-06-18 09:14:55

Schilling Árpád: Iszonyat sebességgel húz el a világ Magyarországtól, ami egyre inkább önmaga árnyéka, egy kopjafa - a 24.hu hosszabb interjúja a családjával Franciaországban élő rendezővel, a Krétakör egykori igazgatójával a világról, Magyarországról, családjáról, mostani munkáiról. Néhány, a topikhoz szorosabban kapcsolódó részlet a beszélgetésből:

...Az elmúlt években milyen nyelven, kikhez és hol beszéltél színházban? 2019-ben volt négy bemutatód: Stuttgartban, Zágrábban, Berlinben és Drezdában a saját írásaidat vitted színpadra.

Az utóbbi években olyan darabokat rendezek, melyeket szerzőtársakkal együtt magam írok. Ez nagyon más helyzet, mint korábban, amikor csak rendeztem. Az interpretációval szemben ezt komoly művészeti kihívásnak tartom. Nagy benne a rizikó, hiszen nem lehet tudni, hogy fogadják, egy klasszikus művel kisebb a kockázat, könnyebb a dolga a közönségszervezésnek. De a színházban az egyik legfontosabb kérdés a színészekkel való viszony. A színészek, akikkel dolgozom, számos országból valók, sok nyelven beszélnek, angolul tartom velük a kapcsolatot, de amikor színpadon vannak, néha már csak érezni tudom, amit mondanak és csinálnak. A Krétakör Színházban egykor nemcsak a nyelv volt közös, hanem a gondolkodásunk is, félszavakból megértettük egymást. A színészekhez való viszonyom a nemzetközi közegben nagyon hullámzó. Van, amikor bizalmi válságban vagyunk kölcsönösen, és ez ellehetetlenítheti, hogy jó produkció jöjjön létre. De már vannak színházak, ahol visszatérő vagyok és van olyan a közeg, ahol jól megtalálom a hangot a társulattal. Egyelőre a legjobb tapasztalataim azokhoz a kelet-európai intézményekhez kötődnek, amelyek történelmi-kulturális okokból közelebb állnak a saját tapasztalataimhoz. A humor, az irónia, a megéltség szintje, az ábrázolásmódok a lengyel, balti vagy balkáni színházakban egészen elképesztően izgalmas terepek, például Németországhoz képest.

...Szóval mégis vannak történelmi-kulturális meghatározottságaid?

Inkább azt mondom, hogy a német nyelvterületen eddig nem volt szerencsém. A színház interaktív műfaj. Egyedül nem tudok színházat csinálni.  Így minden a kompromisszumok mértékén múlik. Könnyebb alacsony költségvetésű produkciót csinálni, ahol az elejétől tudjuk, hogy szinte semmink nincs. Minél nagyobb egy produkció, annál több a kompromisszum. A legjobban olyan emberekkel szeretek dolgozni, akik teljesen őszinték, és maguk sem szeretik a kompromisszumokat.

Nem akarsz itthon is rendezni? A régi harcostársakkal, akikkel ismeritek egymás minden gondolatát, egy olyan közönségnek, aki tiszteli és vágyna arra, ami a régi Krétakör is volt? Rengeteg támogatód is van, nemcsak ellenséged.

Szerencsés helyzetben vagyok, tudhatom és érezhetem, hogy van támogatottsága annak, ahogy magam a művészetben kifejezem. És van bennem igény, de most mégsem tudnám azt mondani, hogy szívesen mennék, és nemcsak a társadalomról vagy a politikáról elmondottak miatt. Talán olyan projekt érdekelne, ahol az általam megismert nemzetközi kollégákat ütköztetném a magyarokkal. De a másfajta médiumok is vonzanak, például a film. Magyarországon már jó ideje nem a művészet érdekelt a legjobban, hanem a fiatalokhoz való közeledés. A demokratikus működésmódok és színterek megismertetése, workshopok, táborok, amelyek fejlesztik az együttműködést...Minden tiszteletem azoké, akik...minőségi munkát végeznek, de ez sajnos nem hatékony: ha a közeg olyan, hogy egy fiatalember később csak úgy tud érvényesülni, ha a tanultakkal homlokegyenest ellenkező működési elveket követ, akkor ennek a tanulási folyamatnak semmi más értelme nincs igazság szerint, minthogy megnyugtassa a tanárok lelkiismeretét ... 

Feleséged, Sárosdi Lilla vallomása Marton Lászlóról egykor óriási vihart kavart. Látod a hazai közéletben az akkor remélt változást? Mi a benyomásod az egésznek az ívéről és eredményeiről?

Közvetlen összefüggést látok a Katona József Színház története és az Eszenyi Enikővel kapcsolatos kitörések és Lilla története között. Ha Lilla nem áll ki, akkor a többieknek nincs mibe kapaszkodnia. Egy nagy hatalmú emberről derült ki az igazság, és bár a nagy hatalmú ember képtelen volt nyilvánosan szembenézni a tetteivel, a pozícióit elvesztette, tehát volt következmény. Ma már jobban látszik, hogy mit kockáztatunk – hiszen Lillát rengetegen támadták, meghurcolták, és még korábbi barátok is elárulták –, de az is, hogy győzhetünk. Fontos, ami a Vígszínházban történt, hogy nyilvánosság elé álltak olyanok is, akik ötven éve dolgoznak abban színházban, és olyanok is, akiket nem érintett a dolog, de mások érdekében megszólaltak.A Gothár-ügy pedig azt mutatta, hogy van elmenekülés és mismásolás és hárítás, de a dolgozók végül kiállhatnak egymásért, és a vezetőt is észhez téríthetik. Szakszervezetekre volna szükség, jól működő érdekvédelmi közösségekre, amelyek ajánlásokat fogalmazhatnak meg, vagy akár jogi útra is terelhetnek ügyeket. Ki kell állnunk egymásért. Meg kell védenünk egymást. Ez nemcsak a színház emancipációja, hanem az egész magyar társadalomé. Egész Magyarországnak jót tenne egy alapos #metoo, és nemcsak a fiatalok érdekében. Hanem hogy mindenki megértse, hogy mondhat nemet, mondhatja bármire, hogy én ezt vagy azt nem fogom megcsinálni. Így nagyobb értéke lesz az igeneknek is, ha valaki valami mellett kiáll, ha valaki mellett leteszi a garast. Az igazság kimondása mindig is kockázatos, az igazsághoz bátorság kell, és nagyon sokat lehet vele veszíteni, de még annál is többet lehet nyerni általa."

A teljes interjú 24.hu-n ide kattintva olvasható el.


1736 Edmond Dantes 2020-06-14 10:18:28

Történetek Európából: krízis és reflexiók

Nyolc európai színház kezdeményezése, amely a koronavírus-járvány „láthatatlan hőseivel” készült interjúk alapján igyekszik feltérképezni a járvány sokak számára ismeretlen, mégis nagyon drámai aspektusait. Milyenek a munkájuk miatt a veszélynek leginkább kitett csoportok hétköznapjai? Milyen nehézségekkel kell szembenézniük, milyen döntéseket kell nap, mint nap meghozniuk? A megkérdezettek szabadon meséltek a tapasztalataikról; történeteiket drámaírók vagy dramaturgok szerkesztették monológokká és a résztvevő színházak színészei adják elő. A Katona József Színház monológja önkéntesek történeteit dolgozza fel, előadja: Vizi Dávid, szerkesztette: Török Tamara, rendezte: Máté Gábor. Az öt perces monológ ide kattintva nézhető meg.


1735 Edmond Dantes 2020-06-14 09:08:51 [Válasz erre: 1733 lujza 2020-06-14 01:58:54]

Nana, hogy. Minden szentnek ... akarom mondani, minden vezerigazgatonak maga fele hajlik a keze ... es orulni kell, ha az a kez nem ragados, foleg ilyen jarvanyos idokben. Raadasul elo szentek nincsenek, elo es virulo projektek viszont vannak. Ilyen pl. a Liget-projekt. Eleg ostoba modon elvittek a vitat a "hany m2-rel lesz tobb/kevesebb a zoldfelulet"-toposz iranyaba, amiben sosem lesz pontos adat, mert mindenki a sajat erdeke szerint szamol. Senki nem mondja ki, hogy "a kiraly meztelen" azaz nincs szukseg a harom billego sorsu epuletre. A Nemzeti Galeria anyaga elferne egy jol (lefele) kibovitett Szepmuveszeti Muzeumban, ahogy azt terveztek is egy idoben. A Varosligeti Szinhaz kb.a nyolcvanadik szinhaz lenne a fovarosban es ifjusagi es gyermekdarabokat szinte mindegyikben jatsz(hat)nak: semmi szukseg ra. A Kozlekedesi Muzeum ujjaepitett mezeskalacs-kastelyaba tervezett Innovacio Haza nelkul ugy gondolom, egesz jol ellennenk. Ha lesz is "anyaga", jol elferne mashol. A Liget-projekt engem egyre inkabb emlekeztet ama bizonyos nevezetes jatek-foldgombre Chaplin filmklasszikusaban....(...es akkor az egyre szurrealisabb, abszurdabb Biodomrol meg szot sem ejtettunk.)

PS Hany Lanchidra es kapcsolt reszeire (lenne) is eleg a fenti "jatek-foldgombok" koltsege?


1734 Klára 2020-06-14 08:39:56 [Válasz erre: 1733 lujza 2020-06-14 01:58:54]

Senki nem bűnös, aki ebben a fórumban megnyilvánul, azt hiszem ezt leszögezhetjük. A probléma az, hogy nem egyértelműek a hatáskörök, a ki mi felett rendelkezik, mi az állami és mi a fővárosi tulajdon - ez nem kevés gondot és sajnos vitát gerjesztett éppen az említett Liget projekt kapcsán is! Én a problémát elsősorban ebben látom, illetve abban a  bizonytalanságban és egymásnak ellentmondó vélemények megjelenésében, ami a Lánchíd kapcsán az utóbbi hetekben-hónapokban megmutatkozott.

 


1733 lujza 2020-06-14 01:58:54

Én voltam a bűnös, aki szóba hozta a Lánchidat, méghozzá a Liget projekt kapcsán. Kissé meglepett, hogy Gyorgyevics azt nevezte országos ügynek, de szerintem a Lánchíd legalább annyira, ha nem sokkal inkább az. Ráadásul állami tulajdon. Ehhez képest az állam a Tarlósék által becsült felújítási költség negyedével hajlandó csak beszállni. Én ezt nem egészen értem. és ennek semmi köze ahhoz, hogy Karácsony jó vagy rossz polgármester-e.


1732 Edmond Dantes 2020-06-13 14:00:52 [Válasz erre: 1731 Klára 2020-06-13 10:41:22]

Kedves Klara! Egyezzunk meg abban, hogy elo ember a vilagon, de meg Bp.-en sem tudja megmondani, hogy az elozo varosvezetes mennyi penzt hagyott a kasszaban, abbol mennyi jutott = mennyi volt kifejezetten a Lanchidra ES kapcsolt reszeire = Alagut, Clark Adam ter es a ket villamos aluljaro felujitasara elkulonitve es hogy az a penz mire volt eleg. Ugy tunik, tavolrol sem mindenre a felsoroltakbol. Erre meg es mar az elozo varosvezeto is eros celzasokat tett mint ahogyan arra is, hogy ujravalasztasa eseten tovabbi forrasokert fog kuncsor ...khm... folyamodni a kormanynal. Sajnalatos modon erre mar nem nyilt modja, mert a hurrikan meretu hatszel daczara rutul leszavaztak, megbukott mint ama bizonyos Rottenbiller. A BKV jaratritkitast, miutan a hibat (a szokasos magyar gyakorlattol elteroen) az illetekesek -a fopolgarmesterrel az elen- gyorsan elismertek es szemelyi konzekvenciat is levontak (BKK), tehat a jaratritkitast gyorsan korrigaltak es visszaallitottak a szokasos menetrendeket. Az ingyenes parkolas vonzereje azonban felulirja mindezt es valoszinu, hogy a tarthatatlan parkolasi allapotok akkor is fennmaradnak, ameddig a  kormany fenntartja az ingyenes parkolast,ha ejjel-nappal minden BKV-jarat percenkent kozlekedne.  Megjegyzem, a P+R parkolas tudtommal ingyenes...csak az ingyenes varosi parkolas miatt most magat a varost hasznaljak az autosok egy nagy P+R parkolonak. Az alapkerdesre tovabbra is varom megtisztelo valaszat: mely politikai erok deklaraltak az on tudomasa szerint, hogy a Lanchid es a hozza kapcsolodo tortenelmi-muzealis-eszmei ertek nem ertek? Ez ugyanis az alapkerdes, tekintve hogy mint on igen helyesen megallapitotta, az epiteszet is muveszet, tehat a Lanchid-ugynek mint muemlek epuletnek az ugye helyet erdemel itt a Tarsmuveszetek topikban.


1731 Klára 2020-06-13 10:41:22 [Válasz erre: 1728 Edmond Dantes 2020-06-13 09:13:22]

Kedves ED!

Emlékeztetőül, ez a Lánchíd téma egy fórumtárs bejegyzésével vette kezdetét, melyre a Kossuth Rádió műsorában a jelenre vonatkozóan elhangzott információk adtak indokot. Senki nem firtatta a multat, ami egyébként visszavonhatatlan és megmásíthatatlan, minden bejegyzés a jelenre vonatkozott. Az, hogy a korábbi vezetés (akár kormányon akár polgármesteri, vagy bármilyen hivatalban) hibát követett el, vagy elmulasztott valamit, nem ad okot arra, hogy a jelenlegi is ezt elkövesse. Egyébként az előző fővárosi vezetés pontosan annyi pénzt hagyott a kaszzában, amennyi a Lánchídra elő volt irányozva!

Ami az ingyenes parkolást iletve a gépkocsi mennyiséget illeti, az ingyenes parkolás korrigálta azt a BKV járatritkítási hibát, aminek következtében nem hogy 1,5 méter, de 0,50 méter távolság sem volt betartható a járműveken. Ez a város pedig annak idején nem a jelenlegi gépkocsi forgalomra lett tervezve, ez tény, de a kedves autótulajdonosok önmérsékletén múlik, hogy ki mikor hova megy autóval, és hol "dobja el" - bocsánat a kifejezésért- az autót, mert ha sokan nem parkolnának nem arra kijelölt helyen, sőt, nem állnának le gátlástalanul a parkoló autók mellett a forgalmi sávban, valószínűleg jobban lehetne haladni. Aki pedig a környező településekről kocsival bejön a városba, annak meg kellene találnia az első P+R parkolót, amiért ugye fizetni kell, és utána gyalog vagy közösségi közlekedéssel kellene továbbmenni Ez nem a kormány, illetve a fővárosi vezetés bűne, nem írható azok számlájára.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.