Bejelentkezés Regisztráció

Társművészetek


Téma ismertetése: film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc

1630 Amalgám 2020-03-12 20:50:33 [Válasz erre: 1628 Klára 2020-03-12 19:43:40]

De igen, ez bizonyos mértékig számszaki kérdés is: annak a színházigazgatónak, akit évtizedes vezetői tevékenysége után a saját társulata 113:5 arányban leszavaz, nyilván kitelt a becsülete. Ezen nincs mit megmagyarázni, és a társulat sem köteles számot adni arról, hogy eddig miért nem, hogy hol voltak eddig és hogy "Mi van a háttérben?". Meglehet, hogy semmi nincs a háttérben, csak mostanra mernek beszélni, vagy mostanra érzik úgy, hogy változást érhetnek el. Az a sok szép, idealisztikusan gerinces megoldás, amiket Ön felsorolt, legfeljebb egyenrangú kapcsolatokban működik, ez pedig nem az. Meglepőnek tartom, hogy javasolt lépésnek tekinti az "elmegyek"-et is; szerintem elfogadhatatlan az, hogyha téged bántanak, megaláznak, és éppen te vagy a gyengébb, akkor neked kelljen távoznod. Attól tartok, hogy Ön sajnos éppen a tartós bántalmazás, a vezetői hatalommal való személyes visszaélés, vagy ha úgy tetszik: az elnyomás dinamikáját nem érti. Még egyszer mondom: nem tudom, elkövette-e ezek bármelyikét is Eszenyi Enikő, éppen a vizsgálat eredményét várom jómagam is...


1629 Edmond Dantes 2020-03-12 19:57:32 [Válasz erre: 1628 Klára 2020-03-12 19:43:40]

Utolsó kérdésére ezúttal röviden tudok válaszolni: a félelem. A fortélyos. (És a szervilizmus.)


1628 Klára 2020-03-12 19:43:40 [Válasz erre: 1623 Edmond Dantes 2020-03-12 14:47:33]

Bocs, ez nem számszaki kérdés! Ha bántanak - bántottak - kitérek előle, kikérem magamnak, elmegyek, stb. Van rá több féle megoldás. Ha eltűrtem többször, sőt évekig, akkor most miért is panaszkodok? És hol volt ez a hrtelen Eszenyi ellen szavazó hadsereg? Nem értek egyet, pléne nem pártolom az erőszakos vezető fellépést, akár színház, akár a sarki közért, de miért is hallgattak eddig és miért pakoltak ki éppen most?  Mi van a háttérben?


1627 Edmond Dantes 2020-03-12 18:14:38

Mi a titka Eszenyi Enikő teltházainak? ...alaposan "kivattázta" kedvezményes jegyekkel a széksorokat. 2018-ban ez 20-23.000 embert jelentett. " Az izgalmas programok és az erős repertoár folyamatosan 100 százalékos látogatottságot eredményezett. Nézőszámunk és a látogatottságunk az európai átlag fölött van"  írta Eszenyi Enikő a pályázatában. Ez azonban ellentétben áll azzal a ténnyel, hogy a jegyértékesítés árbevétele 2017-ben 1,5 milliárd forint fölött volt, 2018-ban már csak 1,2 milliárd, és 2019-ben pedig csupán egymilliárd forintot tett ki, miközben a jegyárak nem csökkentek. Tehát úgy sikerült a száz százalékos látogatottságot fenntartania Eszenyinek, hogy alaposan „kivattázta” a széksorokat olcsóbb jegyekkel. Ha nem fogynak a  jegyek, akkor 50, vagy akár 90 százalékos kedvezménnyel kínálják azokat. A jegyek csaknem 3 százaléka tiszteletjegy. Az „egyéb”  jegyek aránya azonban már jóval több, mint a szokásos. Az egyéb jegy kategóriájába jellemző módon a szakmai, úgynevezett vendégjegyeket, és egyéb leárazott jegyeket sorolják, de ide tartoznak az egyben, például cégeknek eladott házak, vagy más rendezvényekre kiadott jegyek. Teljes cikk hvg. hu-n itt.


1626 Búbánat 2020-03-12 18:00:19

https://magyarnemzet.hu/kultura/keressuk-a-kozos-dolgokat-7875245/

HAJDUK KÁROLY: A HIVATÁSOM LÉNYEGE, HOGY KOMMUNIKÁCIÓRA SZÓLÍT

– Nagyon zaklatott időszakát éli a színházi szakma, a fenntartói bizonytalanság, a zaklatási ügyek, a Vígszínházban pedig különösen most az igazgatóváltás miatt. Hogy élik ezt meg? Miként látja az Eszenyi Enikő kemény igazgatói attitűdjét ért vádakat?
– Nagyon sokféle közegben dolgozom és azt tapasztalom, hogy azáltal, hogy együtt vagyunk és dolgozunk, nincs kérdés, összetartunk, akármilyen csatákat vívnak felettünk. Mindenki egyet szeretne: nyugodtan, normális körülmények között létrehozni az előadást. És abban is mindenki egyetért, hogy a most kialakult helyzet egy tébolyda és legyen már vége. A #metoo kapcsán megtapasztalhattuk, hogy van egy új generáció, akik már egészen másként viszonyulnak helyzetekhez. Felnőtt egy új generáció, aki az életet másként látja, egyre inkább kopik ki a tekintélyelvű színházcsinálás. Kölcsönös tiszteletre épülő közös gondolkodás váltja fel a klasszikus tekintélyelvű színházat. A vezetőváltás mindig felkavarja a társulati életet, így a Vígben nyilván az egész csapatot ez is jobban megviseli, és mindenki a végét várja az igazgatóváltásnak. Négy darabban játszom most a Vígben: a Liliom, a Bűn és bűnhődés, a Hamlet és A diktátor című előadásokban, így ha kevesebbet is vagyok ott, de érzékelem az általános hangulatot. Itt fontosnak tartom megjegyezni, hogy velem soha nem történt semmilyen megalázó helyzet a Vígben, nem ért verbális erőszak vagy hasonló. De mindamellett, hogy nem kevés megköszönnivalóm van a Vígszínháznak, és én is viselkedtem már hülyén életemben, mégis muszáj szolidaritást vállalnom azokkal a kollégáimmal, színházi munkatársaimmal, akik viszont személyesen mesélték, hogy történt velük ilyen. Bonyolultnak, nem fekete-fehérnek látom ezt a problémát, amely viszont alapvetően létezik, szóval mindenki részéről érdemes rá odafigyelni. Nem csak a Vígben, mindenhol.


1625 Amalgám 2020-03-12 15:24:36 [Válasz erre: 1622 Klára 2020-03-12 12:35:17]

Ez azért egy különböző ügy, mint a #metoo, ami a végére jogos panaszokból és valós problémából komoly és nagyon kártékony társadalmi pszichózisba csapott át. Lényegtelen, szubjektív kérdés, hogy milyen a panaszosok "lelkivilága": ha fennáll a gyanú, hogy az egyik fővárosi színházban bántalmazó munkakörnyezet, munkatársakat távozásra kényszerítő pszichés és verbális erőszak, vezetői zaklatás alakult ki, akkor a panaszok megalapozottságát vagy megalapozatlanságát nagyon gondosan fel kell tárni. Nem tudom, hogy Eszenyi Enikő elkövette-e mindezeket, de kétségtelen, hogy a panaszok kapcsán most "helyzet" van, és az is, hogy semmiféle munkakörnyezetben sem a "bossing" mint jelenség, sem a munkatársak életét pokollá tevő, bántalmazó vezető nem tűrendő.    


1624 Edmond Dantes 2020-03-12 15:01:55

Lekvárt kellett volna kinyalnia Eszenyi Enikő hóna alól Telekes Péternek. Nem vállalta, botrány lett belőle. A színész az eset után sírva rohant ki az utcára....Ez az előadás 2008-ban volt, Telekes pedig lejátszotta az előadásokat, bár a lekváros jelenet kimaradt. Utána elszerződött ... Telekes Péter...szerint Eszenyi rendezőként feljogosítva érzi magát bármilyen lelki erőszakra, és minden esetben arra hivatkozik, hogy ezt a színészért, a szerepért és az előadásért teszi...Telekes másodszor is felmondott a Vígszínházban, 2018-ban ... Kovács Patrícia is nyilatkozott egy másik portálnak és  két másik aláíró is, az egyikük azután mondott fel, hogy Eszenyi hozzávágta a cipőjét. A teljes cikk a hvg. hu-n ide kattintva olvasható el.

Egy másik hvg. hu-cikk szerint a köztévében (!) három (3) színész kiállt Eszenyi Enikő mellett: ifj. Vidnyánszky Attila (!!), Hirtling István és Karácsony Zoltán: szerintük minden rendben van a Vígszínházban. Ez a cikk ide kattintva olvasható el.

Személyes kiegészítésem: ezek szerint a köztévé megtalált hármat az öt (5) db. Eszenyi Enikő mellett szavazó társulati tagból. A Rudolf Péterre szavazó 113-ból egyetlenegyet sem ... érdekes, ugye? Gratula a semleges, elfogulatlan (köz)tájékoztatásért!


1623 Edmond Dantes 2020-03-12 14:47:33 [Válasz erre: 1622 Klára 2020-03-12 12:35:17]

metoo-val vagy anélkül:társulati szavazás számai (ld.1620) teljesen hidegen hagyják?Tényleg!?


1622 Klára 2020-03-12 12:35:17 [Válasz erre: 1621 Búbánat 2020-03-12 11:34:57]

Ugyanaz a véleményem, mint a  #me too üggyel kapcsolatban! Érdekes lelkivilága/ lelkiviláguk lehet annak/azoknak, akik évekkel később, visszamenőleg döbbennek rá, hogy őket micsoda atrocitások érték annak idején!

 


1621 Búbánat 2020-03-12 11:34:57

https://magyarnemzet.hu/kultura/a-honap-vegen-szuletik-dontes-a-vigszinhaz-igazgatojarol-7877258/

„Az M5 Híradónak Hirtling István is megszólalt, aki az évad elején csatlakozott a társulathoz. A Jászai Mari-díjas színművész elmondta, hogy semmilyen megaláztatással nem találkozott az elmúlt időben, csak azt látta, hogy a társulat élén áll egy törékeny nő, aki hihetetlen elhivatottsággal dolgozik azért, hogy a színház sikeres legyen. Mint mondta, nem örül annak, ami a színház körül zajlik. – Főleg azért nem örülök neki mert, ezzel nagyon sokat ártunk mindannyian a színházi kultúrának, a magyar kultúrának – tette hozzá.”


1620 Edmond Dantes 2020-03-12 11:17:27

A Vígszínház társulatának 96%-a -szakszervezeti toborzóval egybekötött ülésen- Eszenyi Enikő ellen szavazott. 118 beérkező szavazatból 113-an Rudolf Pétert, 5-en pedig Eszenyi Enikőt támogatták ... Eszenyi Enikő szerint jelenleg nagyon jó a hangulat a színházban, minden megy a maga útján, és minden rendben van. A teljes cikk hvg. hu-n ide kattintva olvasható el.


1619 Búbánat 2020-03-12 11:13:29

Eszenyi Enikő szerint furcsa, hogy éppen egy nappal a bizottsági meghallgatása előtt támadták

/Origo.hu/

"Eszenyi Enikő, a Vígszínház igazgatója interjút adott az ATV-nek"


1618 Edmond Dantes 2020-03-11 17:01:51

Magyarország kormányának mai döntése alapján ma (2020. március 11.) éjféltől tilos a 100 fő fölötti beltéri rendezvények tartása.

 A holnapi naptól visszavonásig azaz határozatlan ideig valamennyi előadás, koncert és egyéb rendezvény (különleges esemény) törlésre kerül. Megtiltják a 100 főnél nagyobb beltéri és 500 főnél nagyobb kültéri rendezvényeket


1617 Edmond Dantes 2020-03-11 16:51:27

Még frissebb: továbbra is Eszenyi Enikőt támogatja-javasolja a Vígszínház igazgatójának a szakmai bizottság. A részletekről bővebben a hvg. hu-n ide kattintva lehet olvasni. Közben „a Főpolgármesteri Hivatal felkérte a Vígszínház felügyelőbizottságát, hogy folytasson le vizsgálatot a Vígszínház működésével, vezetésével összefüggő tapasztalatokról beszámoló, az elmúlt napokban megjelent nyilatkozatok és sajtóhírek kapcsán”. Ez elvileg független a jelenleg is zajló elbírálási folyamattól. Három, korábban távozott művész, Hevér Gábor, Molnár Áron és Mészáros Máté utóbbi témára vonatkozó, részletező nyilatkozata ide kattintva olvasható.


1616 Edmond Dantes 2020-03-09 21:24:12

Legfrissebb A Vígszínház volt tagjai vállalják: Eszenyi Enikő miatt bontották fel szerződésüket. Nyilatkozatukban azt írják: az igazgató verbális erőszakkal és agresszív vezetői kommunikációval irányította a színházat. Fontosnak tartják a prevenciót, és szolidaritást vállalnak minden jelenleg is ott dolgozó kollégával, aki a hatalommal való visszaélés áldozata. A teljes írás és az aláíró művészek jelenlegi listája, amelyhez csatlakozni lehet, a hvg. hu-n és a szinhaz.online-on ide és ide kattintva olvasható.


1615 Edmond Dantes 2020-03-09 16:56:34

Rudolf Péter polgári népszínházat akar a Vígszínházban. Ő a jelenlegi igazgató, Eszenyi Enikő és Csányi János rendező mellett (ld. 1594 itt) a harmadik pályázó a direktori székre. A teljes írás az index. hu-n ide kattintva olvasható el.


1614 Edmond Dantes 2020-03-05 17:34:41 [Válasz erre: 1613 Klára 2020-03-04 12:55:25]

Tessék még egyszer átfutni a belinkelt cikkeket! Bán Teodóra -véletlen-e vagy sem- a beszélgetésben rosszul sorolja fel a bíráló (szakmai) bizottság tagjait. Tóth József nem a szakmai zsűri tagja, Hassay Zsófia és az EMMI-t képviselő helyettes államtitkár sem. Mellesleg (?) hvg. hu cikke Tóth Józseffel kapcsolatban is "érdekes információval" (Experidance/tao) szolgál...nagy túlélő ám ő! A "szakmai zsűri" névsorát különösen javaslom átfutni: gyakorlatilag csupa kormányközelinek mondható ellenzékinek nem mondható tagokból áll. Lehet ezt az átpolitizált állapotot nem szeretni (én sem szeretem), de ez a helyzet, ez volt, ez lesz.


1613 Klára 2020-03-04 12:55:25 [Válasz erre: 1612 Edmond Dantes 2020-03-03 21:29:30]

Érdekes interjú, Rónai Egon egyik-másik gesztusa, reakciója mögött több olvasható, mint anno a Népszabadság vezércikkének sorai között....

Az egész szituáció szégyenteljes! Nem Bán Toedoróára, és nem az ő pályázatát elbíráló szakmai zsűri - mint hallottuk - egységes szakmai véleményére, hanem bizonyos háttér-munkások (bocs, munkásnők) tevékenységére. Még a végén megérjük, hogy a XIII. kerületet évtizedek óta vezető Tóth József polgármester úr is fekete pontot kap a "kultúrális" főpolgármester.helyettes asszonytól! Lásd Eszenyi Enikő, aki éppen nem ment tüntetni és ki merte jelenteni, hogy a szinház nem a napi politika színtere!


1612 Edmond Dantes 2020-03-03 21:29:30

Lesz-e kompromisszum a Szabad Tér Színház ügyében? Az Egyenes beszéd vendége Bán Teodóra ügyvezető, Szabad Tér Színház. Az interjú i d e kattintva megtekinthető.


1611 Edmond Dantes 2020-03-02 08:17:33 [Válasz erre: 1610 eccerű 2020-03-01 10:43:05]

A pályázatokat elbíráló szakmai bizottság névsora az itteni és itteni cikkekben olvasható.


1610 eccerű 2020-03-01 10:43:05 [Válasz erre: 1595 Edmond Dantes 2020-02-25 16:41:28]

Gulyás Gergely kedden bejelentette: ha nem Bán Teodóra lesz a Szabad Tér Színház következő igazgatója, hanem a szakmai bizottság ajánlása ellenére Benkő Nóra, akkor nem ad pénzt a kormány a fővárosi színházakra.

Annyit hivatkoznak erre a szakmai bizottságra, kik is ők névszerint?


1609 Edmond Dantes 2020-02-28 13:45:50 [Válasz erre: 1608 Klára 2020-02-28 13:19:54]

A nyári szezon tervezett programjainak ilyenkorra már kb. 100%-ban készen kell lenniük. Változtatás csak vis maior esetén képzelhető el, ami független az igazgató személyétől. Másrészről kétségtelenül akkor "kerek" egy szezon, ha -Bán Teodóra kifejezésével élve- az vezényli le, aki összeállította.


1608 Klára 2020-02-28 13:19:54 [Válasz erre: 1607 Edmond Dantes 2020-02-28 10:26:47]

Annál inkább, mert Bán Teodóra nyilván már előrehaladott  tárgyalásban van a nyári szezon tervezett programjai, fellépő művészei tekintetében. Amit egy "reménybeli" utód vagy folytatna - nem  valószínű - vagy saját szája íze szerint keresne újat és a nagyrabecsült és nem mellékesen fizető közönség kapna egy összecsapott valamit. Amely közönségre egyébként mindig mindenki tekintettel van, kivéve az aktuális szinigazgatót, rendezőt, stb. akik agyabeteg koncepcióit eszi-nem-eszi nem kap mást alapon teszik az aktuális néző elé!


1607 Edmond Dantes 2020-02-28 10:26:47 [Válasz erre: 1606 Búbánat 2020-02-28 10:19:03]

A megoldást az utolsó mondatban megfogalmazott javaslat szerint jó kompromisszumos ötletnek tartom. Ha tőlem kérdeznék (nem kérdezik), ezt támogatnám.


1606 Búbánat 2020-02-28 10:19:03

Bán Teodóra nem szeretne kerékkötője lenni a főváros és a kormány megállapodásának

2020. FEBRUÁR 27. CSÜTÖRTÖK 20:14 2020. 02. 27. 20:48 MNO.hu

"– Első hallásra nem rossz Karácsony Gergely főpolgármester ajánlata, amely kettős vezetésűvé tenné a Szabad Tér Színház Nonprofit Kft.-t, de a probléma a részletekben van – állítja Bán Teodóra, "

"Bán Teodóra a Magyar Nemzet megkeresésére kiemelte, nem szeretne a kerékkötője lenni a főváros és a kormány megállapodásának, de amikor pályázatát benyújtotta, még arról volt szó, hogy a Szabad Tér Színház vegyes fenntartású lesz, néhány hete változtatott ezen a főváros, azzal, hogy immár saját fenntartásúvá tenné. Bán Teodóra szerint nem szerencsés egy cégen belül két igazgatót kinevezni. Az ügyvezető szeretné végig vinni az elkezdett évadot. Amennyiben hat hónappal meghosszabbítanák a március elsején lejáró mandátumát, úgy a nyári szezont tervei szerint levezényelné."


1605 Edmond Dantes 2020-02-28 09:23:24 [Válasz erre: 1604 Amalgám 2020-02-28 00:51:11]

Kedves Amalgám, csak ismételni tudom, ld.1601: "...a kultúra...mindig politikafüggő volt-van-lesz, kár ezt tagadni vagy elhallgatni. Nálunk különösen." Ha politikasemlegesen akarok fogalmazni, akkor azt mondom: a világon senki és semmi nem tart örökké és az állása sem kell, hogy örökké tartson. Uralkodók is lemondanak, sőt, sok évszázad után hivatalban lévő (élő) pápa is lemondott, ha úgy tetszik: "lecseréltetett".  Zimányi Zsófia másfél évtizedig sikeresen vezette a BTF-t/BÖF-t is menedzselő Bp.-i Fesztiválközpontot, hogy aztán egy szempillantás alatt (2011) úgy vágják ki, mint a .. inkább nem folytatom. És miért? Mert -emlékezetem szerint-  kinézte magának a miniszterelnök szűkebb családi köréhez tartozó helyére hirtelen kinevezték az akkor éppen NEFMI-nek nevezett minisztérium sajtófőnökét, Vitézy Zsófiát. Aztán amikor Vitézy Zsófia még jobb helyet nézett ki magának még fontosabb feladatot kapott (2013 óta Brüsszelben ő a Balassi Intézet vezetője), akkor libbent igazán a színre Bán Teodóra, aki sokáig egy kis magánügynökséget igazgatott-tulajdonolt. Erről nem hallunk, pedig a Fesztiválközpont és rendezvényei százszor fontosabb/ak mint a két nyári szabadtéri színpad ügye együttvéve. Wikipédia szerint Bán Teodóra a  Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ Nonprofit Kft. ügyvezetője és művészeti vezetője, 2018 májusától pedig a Magyar Művészeti Fesztiválok Szövetségének elnöke. Kíváncsian várom, hogyan alakul ez utóbbi szervezetek menedzsment-személyi ügye. Visszatérve Szabad Térre, a főpolgármester világossá tette: a főváros  "valós funkciójának megfelelően kívánja üzemeltetni" beleértve "független színházi produkciók befogadását", amely független produkciók (társulatok) léte az új színházi törvény miatt veszélybe került és "ehhez igazítják a cég jogi státuszát és működtetését". Részletek a kormányközeli mandiner.hu-n itt. Nem tudok róla, hogy Bán Teodóra vezetése alatt a Szabad Tér sikeresebben működött volna mint pl. Zimányi Zsófia idején a Fesztiválközpont... vagy pl. mint a Nemzeti Színház Alföldi Róbert vezetése alatt, akit 2013 mégis egyetlen tollvonással kipenderítettek az állásából: "lejárt a szerződéseürüggyel felkiáltással. Nos, tudtommal Bán Teodórának is "lejárt a szerződése". Hogy Benkő Nóra milyen sikerrel vezetné vagy fogja vezetni a Városmajori Színpadot, az egyelőre nem tudható. Hogy Alföldi Róbert utódja -immár második ciklusát töltve- milyen sikerrel vezeti a Nemzeti Színházat, arról ki-ki megalkothatja a maga véleményét ... csak előtte nézzen bele a Nemzeti Színház bevételi statisztikáiba, műsorrendjébe, produkciói iránti  v a l ó s  közönségigénybe. Ha te nem szeretnél az adófizetők -köztük saját- pénzéből, pénzedből két szabadtéri színpadigazgatót, arra azt mondom: én pedig nem szeretnék a saját adófizetői forintjaimból olyan Nemzeti Színházat, aminek műsorrendjén  kötelező iskolai olvasmányok színpadi adaptációi meghatározó mértékben szerepelnek (mert a színház színház és nem iskola-pótló), amikre egész iskolákat vezényelnek be visznek el, ahol további állami pénzekből gigantikus színházi fesztiválokat, "színházi olimpiát" finanszíroznak, aminek nagyszínpada pl. márciusban 50%-os kihasználtságú lesz, amely rendszeresen lezárt (eladatlan) felső balkonnal és lezárt (eladatlan) páholysorral üzemel, saját kimutatásai szerint veszteséggel működik,milliárdos állami támogatás mellett/ellenére, mindannyiunk közpénzéből. És nem szeretem, ha bármely kormány, szintén a kormányközeli mandiner.hu-t idézve, egy személyi ügyben ultimátumot intéz a fővároshoz, a fővárosi színházi szcéna egészét érintően. Ez utóbbi ügy "talán" fontosabb mint Bán Teodóra és Benkő Nóra "ügye": ugye? :-)


1604 Amalgám 2020-02-28 00:51:11 [Válasz erre: 1603 Edmond Dantes 2020-02-27 14:30:51]

Kedves Edmond, nem hiszem, hogy józan szemlélő számára ne lennének nyilvánvalóak a különbségek az általad felsorolt példák és a jelen eset között. A két szabadtéri színpad különválasztásának szakmai indokoltsága nincs, a nem túl hosszú nyári játékidő programjainak előkészítését és lebonyolítását legyen szíves egy vezető megoldani egy stábbal. A két játszóhely játékvolumenben összesen nem tesz ki egy színházat, még akkor sem, ha a Városmajort felfejlesztik, és akkor sem, ha több külföldi társulat vendégjátékát kell megszervezni. Amit a Műpa a maga két fontosabb játszóhelyével és a rengeteg külföldi vendégével meg tud oldani egymaga, egy stábbal egész évadon át, oldja meg a Szabad Tér is egy nyári idényre ugyanúgy. Ez a döntés – szemben a Katona és az Örkény útjára indításával – nem új alkotóműhely létrehozásáról szól. Ez egy sebtében összetákolt politikai alku, központi motívuma pedig nem a közönség jobb kiszolgálása, hanem a pénzen, hatalmon és befolyáson való politikai osztozkodás. A kamarilla-politika legvisszataszítóbb példája. A két vezető közül az egyik felesleges – teljesen mindegy, hogy melyik az, ebben még csak állást sem foglalok – a posztjára indokolatlanul került, és az ő eltartásához én nem szeretnék hozzájárulni. Nem szeretném továbbá, ha a fővárosnál hasonló módon indulnának burjánzásnak az egyéb pozíciók is, és ahogy nem szeretnék színházigazgató esetében külön, jobb-, illetve baloldali duplikátumot fizetni, úgy nem szeretnék külön jobb-, illetve baloldali fürdőigazgatót, szemétszállítót, villamosvezetőt vagy közterület-felügyelőt sem. Talán így már megérted, mi is lehet a probléma ezzel a megoldással. Ha mégsem, akkor minden személyeskedő jelleg nélkül kérlek, vizsgáld meg annak a lehetőségét, hogy hogyan tudnál a saját jövedelmedből rendszeresen, nagyobb összeggel és közvetlen módon hozzájárulni az egyik, tetszésednek megfelelő szabadtéri igazgató foglalkoztatási költségeihez.               


1603 Edmond Dantes 2020-02-27 14:30:51 [Válasz erre: 1602 Amalgám 2020-02-27 13:50:40]

A két szabadtéri színpadnak -függetlenül attól, ki vezeti- nem sok, mondhatni semmi köze nincs egymáshoz. Ugyan miért ne lehetnének szétválaszthatók? Vígszínház: dettó. Eszenyi Enikő évek óta minden kilométerkőnél elzokogja, hogy neki "minden este 1.600 embert kell beültetnie". Szétválasztották Nemzetit és Katonát? Na ugye. És milyen jól tették ... még az "ántiban". Szétválasztották Madáchot és Kamaráját? Na ugye. Valószínűleg jót tenne hasonló aktus Víg és Pesti esetében is. MÁO és Erkel (és Eiffel) szétválasztása szerencsétlen lenne. Már csak azért is, mert nincs Bp.-en két (három) társulatnyi táncos és énekes szólista, kórus, balettkar, zenekar, technika stb. (Irodista és igazgató persze akadna bőven...)

Ha már külön említed Nemzetit: bizony igazad van! Csak nem pont úgy, ahogyan írod: a változás a Nagyszínpadon kellene csak igazán! A Nagyszínpadon, ahol márciusban 31 napból csak 23-n lesz előadás, abból is legalább 3 "vendégjáték" azaz nem saját produkció és 4 János vitéz, amiknél a "Jegyértékesítés" helyett az áll, hogy "Bővebben". (Tudja valaki, mi az, hogy "Bővebben"?) Marad tehát írd és mondd: 31 napra 16 saját előadás a Nagyszínpadon = kb. 50% kihasználtság. Hogy aztán mik azok és milyen szervezésben, azt inkább hagyjuk... 


1602 Amalgám 2020-02-27 13:50:40 [Válasz erre: 1597 Búbánat 2020-02-26 19:33:31]

Igen! Ez az! Hát persze...! Hogy ez nekem nem jutott eszembe! Két vezetőt hamar! Egyet a Margitszigetre, egyet a Városmajorba! Kiváló megoldás, ami a jövőben is alkalmazható minden hasonló esetben... Dehogyis jelent már problémát a Vígszínház igazgatói pályázata körüli forgatag, horribile dictu az, hogy több jelentkező is akadt a posztra, hiszen ott van rögtön a Vígszínház, a Pesti Színház és a Házi Színpad! Jut majd ülőpárna, hatalom és javadalmazás minden aspiránsnak... Alacsony a nézettség a MÁO előadásain? Új válságkezelőket ide: egyet az Andrássy útra (majd ha megnyit), egyet az Erkelbe, egyet a Műhelyházba! Sok a pusmogás a Nemzeti Színház körül, az iskolai kultúrmisszió felvállalása miatt támadják a vezetést? Az új, decentralizált igazgatási modellben minden jobbító szándékú elképzelés kaphat majd lehetőséget: a Nagyszínpadon ugyan nem lesz változás, de a Gobbi Hilda Színpad, Kaszás Attila Terem, Bajor Gizi Szalon új igazgatói egyaránt lehetőséget kapnak majd, hogy ragyogó, új teljesítménnyel felelhessenek a vádló hangokra. Felkészül: Balett Terem. Új értelmet nyer: a stilizált orkhésztra+theatron az épület Duna felőli oldalán.

 

Kultúrharc katonái, jertek, seregeljetek! Lehettek bármilyen jelentéktelenek, feleslegesek és alkalmatlanok, eddigi teljesítményetek folytán láthatatlanok: ha nagylelkű patrónusotok feltolt titeket a sakktáblára, szimbólumok vagytok immár média-megjelenéssel, karosszékkel, titkársággal, vezetői pótlékkal és hatalommal. Rosszabb esetben saját koncepcióval és a fontosság tudatával. Tevékenységetek mostantól közéleti és politikai értelmű aktusok sorozata, nem pedig a felesleg hemzsegése vagy koncért való marakodása.

 

A Fővárosi Közgyűlés döntését a politikai-pénzügyi osztozkodás és a zsákmányelv legmegdöbbentőbb megnyilvánulásának, egyúttal pedig minden színház- és kultúraszerető ember arcul csapásának tartom.


1601 Edmond Dantes 2020-02-27 09:38:07 [Válasz erre: 1599 Myway 2020-02-27 09:21:19]

Már elnézést, de a kultúra, kis- vagy nagybetűvel, mindig politikafüggő volt-van-lesz, kár ezt tagadni vagy elhallgatni. Nálunk különösen. A közönséget nagyon is érdekli, ki vagy mi milyen értékrendet képvisel. Van persze kivétel: a Nemzet Első Színházába nemigen járnak az ottani értékrendet képviselő direktor produkcióira az azt osztók sem ... többnyire gyermekeik "járnak", akiket iskolai kötelező olvasmányok színpadi adaptációira vezényelnek ki visznek el iskolák.


1600 Edmond Dantes 2020-02-27 09:28:39 [Válasz erre: 1598 Myway 2020-02-27 09:05:01]

Én csak belinkeltem egy cikket. De miért is hallgasson Csányi János? Véleményszabadság van (állítólag), továbbá ő nem (csak) véleményt fogalmazott meg, hanem statisztikai adatokat is közzétett, amiket a Vígszínház újabban már nem. Továbbá  Csányi János az egyik pályázó és nyilvánossá tette a pályázatát. Ha nyilvánossá tette a pályázatát, akkor miért nem teheti nyilvánossá a véleményét, amit (részben) statisztikai adatokkal támaszt alá? Véleményt nyilvánítani ma kockázatosabb mint hallgatni. Rudolf Péter pl. nem kockáztat:  akár be is futhat.


1599 Myway 2020-02-27 09:21:19 [Válasz erre: 1597 Búbánat 2020-02-26 19:33:31]

Nagyon rossz ötlet! Miért kell egy ismeretlen (legalábbis nemzetközi management ügyekben járatlan) BENKŐ NÓRA személyét erőltetni! Ha mégis, akkor meg teljesen szét kell választani a Margitszigetet és a Városmajort és NEM kettős vezetésként kommunikálni a helyzetet! BÁN TEODÓRA igenis alkalmas, másfél évtizedig már bizonyított és fantasztikus művészi kapcsolatokkal rendelkezik. Nem érdekes melyik oldal felé húz, a KULTÚRA nem lehet politika függő, a közönséget az nem érdekli, vagy jó, vagy nem!


1598 Myway 2020-02-27 09:05:01 [Válasz erre: 1594 Edmond Dantes 2020-02-25 09:04:32]

CSÁNYI CSAK HALLGASSON! Ő AZTÁN ALKALMATLAN A VÍG VEZETÉSÉRE!


1597 Búbánat 2020-02-26 19:33:31

Kettős vezetése lesz a Szabad Tér Színháznak:

a Margitszigeti Szabadtéri Színpadot Bán Teodóra, a Városmajori Szabadtéri Színpadot Benkő Nóra irányítja a jövőben a Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése szerint.

A képviselők határoztak arról is, hogy hét színház állammal közös üzemeltetését kezdeményezik: Budapest Bábszínház, a József Attila Színház, a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, a Madách Színház, a Thália Színház, az Újszínház és a Vígszínház 

/MTI 2020.02.26. 18:38/


1596 Edmond Dantes 2020-02-25 20:59:50

A nemrég elhunyt Andorai Péter helyére ma Jordán Tamást választották a Nemzet Színészévé.


1595 Edmond Dantes 2020-02-25 16:41:28

Szabad Tér-ügy: ultimátumot intézett a kormány Karácsonyhoz

Gulyás Gergely kedden bejelentette: ha nem Bán Teodóra lesz a Szabad Tér Színház következő igazgatója, hanem a szakmai bizottság ajánlása ellenére Benkő Nóra, akkor nem ad pénzt a kormány a fővárosi színházakra.

A kormány felfüggeszti a színházak finanszírozásáról szóló tárgyalásokat a fővárossal, amennyiben a Fővárosi Közgyűlés szerdán úgy dönt, hogy nem Bán Teodórát, hanem Benkő Nórát választja meg a Szabad Tér Színház ügyvezetőjévé – közölte kedden Gulyás Gergely.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter budapesti sajtótájékoztatóján kiemelte: a Fővárosi Közgyűlés szakmai bizottsága egyhangú döntéssel támogatta a Szabad Tér Színház eddigi igazgatója, Bán Teodóra pályázatát, Benkő Nóráét viszont elutasította, Karácsony Gergely főpolgármester ennek ellenére utóbbi jelölt megválasztását javasolta a Fővárosi Közgyűlésnek. Gulyás szerint a történtek előtt megállapodás közeli helyzet alakult ki a kormány és a főváros közötti tárgyalásokon a színházak finanszírozásáról.

Láng Zsolt, a fővárosi Fidesz-frakció vezetője elmondta: Gy. Németh Erzsébet és a DK szeretné, ha Bán helyett Benkő lenne a színház igazgatója, de ez politikai állóháborúhoz fog vezetni. Szerinte a főváros hibát követne el, ha nem venné figyelembe, hogy a fővárosi színházak nem lesznek képesek fennmaradni állami támogatás nélkül. Ismertette, a budapesti színházak összfinanszírozása tavaly mintegy 7 milliárd forint volt, míg most 2,2 milliárd szerepel a Főváros költségvetésében erre a célra.

Karácsony Gergely nem sokkal a sajtótájékoztató után (vagy közben?) a Facebookon azt közölte: a Szabad Tér Színházat – ami szavai szerint nem klasszikus színház – a főváros átveszi, és azt tisztán önkormányzati pénzből fogják működtetni, négy kőszínháznál (Katona, Radnóti, Örkény, Trafó) pedig lemondanak az állami támogatásról.

(MTI, Mandiner)

Ugyanott = Mandiner (is), ugyanarról:

Négy színházat kivonunk az állami veszélyeztetés alól

KARÁCSONY GERGELY
(Facebook)

Megvédjük a Katonát, az Örkényt, a Radnótit és a Trafót, átvesszük a Szabad Tér Színházat.

„Holnap tárgyal a Fővárosi Közgyűlés Budapest idei költségvetéséről, a szűk mozgástéren belül a budapestieknek tett vállalásainkból indultunk ki. Köztük egy fontos ígéretből, amelyet decemberben tettem a Madách térre összegyűlt több mint tízezer embernek, és mindenkinek, aki velem, együtt vallja: a kultúra nemzeti alap. Azt mondtam ott, megvédjük a színházainkat, amelyeknek egy rossz és káros törvény veszélyezteti a művészi szabadságát. Utálatos helyzet, utálom magam is ezt a törvényt, ezért úgy kellett ebben az ügyben is számolnunk, hogy figyelemmel legyünk arra, nem csak színházakat kell finanszíroznunk ebben a városban. A vállalás betartása tehát nem veszélyeztetheti a város működőképességét.

Ezért a vége felé közeledő tárgyalásokon a kormánnyal az alábbi elveket követtük:

1. Nem adunk át egyetlen színházat sem a kormánynak, még ha kérik, akkor se: minden színház fenntartói joga a fővárosnál marad.

2. A művészi szabadságukban veszélyeztette színházakat tisztán önkormányzati finanszírozásba vonjuk, vagyis nem lesz az államnak beleszólása a Katona József Színház, az Örkény Színház, a Radnóti Színház és a Trafó művészeti munkájába.

3. A tisztán önkormányzati finanszírozású színházak mellett lesznek a városban vegyes – vagyis állami és önkormányzati – , és tisztán állami finanszírozási kőszínházak is. Utálatos helyzet, mondom, de ezt kényszeríti ránk a fővárosnak hagyott szűk mozgástér.

4. Biztosítani kell a független színházak és előadóművészek művészi szabadságát azzal, hogy a támogatásukra eddig biztosított pénzt ezután is megkapják, a fővárosi művészek esetén pedig ennek a támogatásnak az elosztásáról a főváros által jelölt kuratórium dönt elvszerű módon.

5. A fővárosi Szabad-Tér Színházat - amely nevével ellentétben nem klasszikus színház, inkább színpad és rendezvényhelyszín -, a jövőben valós funkciójának megfelelően üzemeltetjük tisztán önkormányzati finanszírozásból. Ezt a színpadot többek között független színházi produkciók befogadására is alkalmas helyszínné tesszük, ehhez igazítjuk a cég jogi státuszát és működtetését. Így védjük meg a kormányzati befolyástól veszélyeztetett művészszínházainkat. Számomra ez az elsődleges. A kialakult helyzetet a kormány kényszerítette ránk, ebből próbáljuk a legtöbbet kihozni – bízva abban, hogy nem kell már sokáig együtt élnünk ezzel az utálatos törvénnyel.”


1594 Edmond Dantes 2020-02-25 09:04:32

Megsemmisítő kritika látott napvilágot Eszenyi Enikő színházáról - a Vígszínház vezetője hitelességi válsággal küzdött a saját társulatán belül, több alkalommal felmerült a bizalmi szavazás is - állítja Csányi János rendező, aki Eszenyi Enikő riválisa a színház vezetéséért. (A harmadik pályázó Rudolf Péter rendező, színművész - ED)

"Hatalmas harc dúl az ország legnagyobb prózai színházának, a Vígszínháznak a vezetéséért. A hvg.hu információi szerint Eszenyi Enikő azt kérte a társulattól, hogy régi bizalmasa, Hegedűs D. Géza – aki egyébként pályázik a Szabad Tér Színház művészeti vezetői székére – képviselje a társulat véleményét a majdan összehívandó szakmai bizottságban. Csakhogy a társulat zöme nem a szavazólapra előre rányomtatott színész neve mellé tette az x-et, hanem a legtöbben Hegyi Barbara nevét írták rá. "..."Ez... egyfajta jelképes ellenállás Eszenyi akaratának. " ... "Csányi János rendező – aki Eszenyi és Rudolf Péter mellett szintén pályázik a színház vezetésére –, nyilvánossá tett pályázatában úgy fogalmaz: A „MeToo” mozgalom korában megkerülhetetlen a kérdés, hol a határa és pontosan mi számít a hatalommal való visszaélésnek? Beletartozik a mentális erőszak is? Eszenyi Enikő, hiába kerestük, nem reagált vezetési stílusát ért bírálatra."..."Csányi szerint ugyanakkor súlyos gondok vannak a Vígszínházban...az elmúlt évtizedben 47 színész távozott a társulatból, ami a teljes színtársulattal megegyező létszám"..."Bár a Vígszínház korábbi bevétele és nézőszáma szépen emelkedett Eszenyi igazgatása alatt, az utóbbi egy-két évben azonban nagy változások történtek. Az értékesítés nettó árbevétele 2017-ben például 1,5 milliárd forint fölött volt, 2018-ban már csak 1,2 milliárd, és 2019-ben pedig csupán egymilliárd forintot tett ki. " ... "Csányi arról is ír, hogy jelentősen csökkent a fizető nézők száma..."..."A jegyárbevétel Csányi szerint az áremelés miatt nem csökkent, míg a színház továbbra is 90 százalék feletti kihasználtságának az az oka, hogy egyre kevesebbet játszik a teátrum. "..."Csányi szerint a szakmai téren is hasonló kihívásokkal küzd a teátrum:...A bemutatók (nagylelkűen fogalmazva is) vegyes minőségűek voltak. Mintha elveszett volna a Vígszínház arca, írja a rendező, aki szerint a Vígszínház még mindig a ’80-as években kialakított szakmai struktúrájával működik." A teljes cikk a hvg. hu-n ide kattintva olvasható.


1593 Edmond Dantes 2020-02-18 08:54:15

Hah, minő ármány lőn, hogy szomorújátékunk, a Bánk bán bemutatója itt először csupán nemrég vala: ama teátrumban, mely írójának nevét alapíttatása óta (sőt!) viselé! E rövid -tán nem pontosan korabeli nyelvhasználattal írt- bevezetővel bátorkodnék jelezni, hogy a Katona József Színház újdonsága (piha!) az eredeti nyelvezettel, mindenféle és -fajta "magyarítás", átírás nélkül került színre. (Színészeink több-kevesebb sikerrel igyekeznek gesztusokkal, testbeszéddel érthetőbbé tenné szövegüket.) E tény hamari realizálásának pillanatától fogva (na jó, már előtte is tudtam, mire számítsak), szóval innentől fogva számomra eme előadás: paródia. Paródia akkor is, ha véresen komoly, -vannak véresen komoly paródiák!-  paródia akkor is, ha netán nem illik (nem illik?) és paródia akkor is, ha netán a rendező nem annak szánta volt. Lett légyen nékem falsch véleményem, vállalom. Ezen egyetlen német szót engedtessék beillesztenem, miként egyszer Gertrudis száján is kicsusszan egy "Scheisse!" szisszenés. Fél órácskát rángatóznak a színészek ütemesen techno-zenére, időnként sejtelmes zenezörejek hallatszanak (zene: Hunyadi Máté, Bencsik Levente) és az agancsokkal díszített, háromszög alakú, faburkolatos, ötletes díszletben időnként Weber Vadászkórusára masíroznak fel s alá, puskával vállukon a szereplők. (Díszlet-jelmez: Kálmán Eszter) A szereplők, akiknek kiválasztása -számomra legalábbis- jelentős mértékben ugyancsak parodisztikus: a vállaltan-tudottan hegyomlás-méretű, földig érő bundája alatt edzőruhát viselő Elek Ferenc (II. Endre), aki már színre lépésekor kaczagtató, kabaréjelenetbe illő jelenség; Szirtes Ági, aki -nem titok- jó hatvanasként játssza a huszonéves, helyettesítő álamfői rangjától megrémült, Varia-széke trónja karfájába kapaszkodó Gertrudist; a szerepét oroszlánbőgéssel végigharsogó, ám tétlen Petúr: Dankó István; a parasztból overallos munkássá elő(?)léptetett, panaszát bocsánat-hogy-élek attitűddel elmotyorgó Tiborcz, Bezerédi Zoltán és van egy hisztis, olykor egyszál-bugyis, túl kanosnak nem mondható Ottónk: Dér Zsolt. A máskor vérbő, életteli Pálos Hannát ezúttal fakóbbnak találtam Melinda szerepében, noha  ebben a verzióban Bánk miatta öl s nem hazájáért ... viszont végre megtudtam: a Nagyúr hitvese spanyol volt miként fivérei, Mikhál (Takátsy Péter) és Simon (Rajkai Zoltán). Rujder Vivien épp ellenkezőleg: fajsúlyos szereplővé igyekszik válni Izidóra alig létező alakjában, ahogyan szinte jágói súlyú, jelentős lézengő ritter lett Kovács Lehel Biberachja. Ja, és van Bánk, Bányai Kelemen Barna: nálánál tétovább, súlytalanabb, deheroizáltabb Nagyurat aligha hordozott még e hon, vélhetően a rendező, az ifjú Tarnóczi Jakab koncepciójához igazodva. Arra legalább jó volt ez a nyelvében ...khm ... korhű produkció, hogy megértsem: miféle nyersanyagból kellett Egressy Béninek operalibrettót faragnia és miért kellett annyiszor átdolgozni a prózai s operai szövegkönyve(ke)t. Jut még idő a száztíz perc alatt idegenellenességre -na ja: a színpad csak úgy hemzseg németektől, spanyoloktól- meg céltudatlan hatalomvágyra, hímsovén férfi felsőbbrendűségre (Petúr fő aduja), nők elleni erőszakra (Ottó-Melinda), bár Melinda ellenkezése ... hát nem éppen érhető tetten. Kurz a szaldó: két halott asszony, a két özvegy, Endre és Bánk kiegyezik, a záró jelenetben pedig a közönségnek háttal ülve, megjelennek a gyerekek, itt az új nemzedék. Nem történt semmi extra, minden megy tovább úgy mint eddig: ki tudja, meddig?

PS Annyi bizonyos, hogy a Bánk bánt nem lehet úgy játszani mint 100, 60 vagy akár csak 30 évvel ezelőtt. De akkor hogyan lehet? Hogyan kell? Lehet? Kell? NAT?

Katona József: Bánk bán, a Katona előadása (Kamra), 2020. február 14.Valentin Bálint napján


1592 Búbánat 2020-02-12 23:20:09 [Válasz erre: 1591 Klára 2020-02-12 19:17:44]

Cinema City Aréna

The Revenge of the Diva

február 16., vasárnap  de. 11 órakor játssza

A filmprodukcióról lásd még a Miklósa Erika-topic  1240. és 1241. sz. bejegyzését.


1591 Klára 2020-02-12 19:17:44 [Válasz erre: 1590 miketyson 2020-02-12 12:28:12]

Bocsi, hol vetítik?


1590 miketyson 2020-02-12 12:28:12

Vasárnap, 16-án délelőtt 11kor vetítik A díva visszavág című dokumentumfilmet, a szoprán Siv Wennbergről. Akit kicsit is érdekel az opera, a dívaság, az elpusztíthatatlanság, az ki ne hagyja! 


1589 Edmond Dantes 2020-02-10 09:41:31

Hollywoodban átadták az Oscar díjakat, a díjazottak listája ide kattintva olvasható. Legjobb férfi főszereplő díja (Joker): Joaquin Phoenix. Legjobb női főszereplő díja (Judy): Renée Zellweger. Legjobb férfi mellékszereplő: Brad Pitt (Volt egyszer ... egy Hollywood), legjobb női mellékszereplő: Laura Dern (Házassági történet). A két filmben két Oscarra jelölt Scarlett Johansson lemaradt, a BAFTA-n taroló 1917-et is csak a fényképezés, vizuális effektek és hangkeverés kategóriákban jutalmazták. Tarolt és filmtörténelmet írt az Élősködők: a dél-koreai remekmű mindkét (!) kategóriában elvitte az Oscart: legjobb angol nyelvű és legjobb nemzetközi (nem angol nyelvű) film, továbbá legjobb rendezés és legjobb eredeti forgatókönyv díja.


1588 Edmond Dantes 2020-02-03 16:57:40

Kemény interjú, kőkemény kérdések a....khm ...kheményen ellenzéki Népszavában "Van az a pénz, amiért kinyomtatjuk..." A kettős mérce elfogadhatatlan címmel Vidnyánszky Attilával,  a Nemzeti Színház főigazgatójával, a Magyar Teátrumi Társaság elnökével, a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Kar művészeti rektorhelyettesével, egyetemi tanárral ... mindenről, ami színház és nem csak arról. Az interjú ide kattintva olvasható el teljes terjedelmében.


1587 Hangyász 2020-02-03 16:09:53 [Válasz erre: 1584 Edmond Dantes 2020-02-02 14:19:25]

Pontosan erre gondoltam. Ha visszakeresel a művésznevemre kattintva, régebbi hsz-aimban megírtam a véleményemet a Giocondáról - igaz, mostanra egészen hozzászoktam, de nem fogok rajongani érte. A jelen rendezésről is szóltam - Schlingensief abszolút 0 bayreuthi Parsifaljához viszonyítva ez a közepesnél valamivel gyengébb kategória.


1586 lujza 2020-02-03 02:06:18

Nem tudom, másutt van-e ilyen, de szerintem a TAO rendszer úgy rossz, ahogy kitalálták. Ha valahol trükközni lehet, ott mindig fognak trükközni. Szerintem se a sportban, se másutt nincs helye ellenőrizetlen pénzeknek! Az adót tessék befizetni mindenkinek, az állam pedig ossza azt el tisztességesen. És ha egy nagyvállalat kultúrát vagy sportot akar támogatni, tegye azt az adózott jövedelméből.


1585 Edmond Dantes 2020-02-02 14:44:00 [Válasz erre: 1583 Amalgám 2020-02-02 11:57:34]

A pénzügyi visszaélések mérhetők, bár nehezen érhetők tetten, ez az illetékes hatóságok dolga, őket azért fizetik, hogy feltárják, ha van mit. Adott produkció minőségét sokkal nehezebb objektíven mérni. Ha egy produkció rossz, akkor megbukik, de attól még szerintem nem fordít hátat a közönség az előadóművészeteknek. A stikli inkább ott lehet(ett), amikor egyes társulatok ilyen-olyan könyvelkési és egyéb trükközéssel olyan számokat hoztak ki, amik alapján irdatlan tao-zsét markoltak fel. Emlékszem, egy csomó no-name társulat és produkció vitte el szakajtószámra a tao-támogatást a kimutatások szerint. Aztán volt(ak) olyan színház(ak) is, amelyik még olcsó helyárakkal, diák- és más kedvezményekkel sem tudta(k) megtölteni a házat. Na, ez lett a tao megszüntetésének közvetlen és igazi oka. Lett tao helyett kézivezérelt központi osztogatás és persze nem-osztogatás = forráselvonás. E rendszer azoknak a színházaknak kedvez, amelyeknek a jegybevételei..khm..gyengélkednek, ám jó a kapcsolati hálójuk és a gyenge jegybevételeket bőven kárpótolják központi forrásból: közpénzből.


1584 Edmond Dantes 2020-02-02 14:19:25 [Válasz erre: 1582 Hangyász 2020-02-02 11:53:45]

Melyik lenne az a mottó? Ismerem a nyitó mondatot: ".. к нам едет ревизор." és találtam ezt: "Ne a tükröt átkozd, ha a képed ferde!" Nem is átkozza senki ... mármint a tükröt ;-)

PS Nem akarok szómágiát, de nem írtam "kimagasló" társulatról. (Giocondáról írtam, hogy szerintem nem kimagasló opera.)


1583 Amalgám 2020-02-02 11:57:34 [Válasz erre: 1581 Edmond Dantes 2020-02-02 09:43:07]

Szerintem a tao-vész idején nem csupán pénzügyi visszaélések történtek, hanem konkrét rombolás zajlott. Nagyjából az akkori fejleményeknek tudom be például a 80-as, 90-es években még kifejezetten erősnek tekinthető magyar musical és rockopera műfaj (lehet ezt a kettőt így egy kalap alá venni?) végső kinyírását, már azon túl persze, hogy egyszer minden fölött elszáll az idő. És hát ennek a korszaknak volt az eredménye az is, hogy szélesebb, színházba egyébként nem járó tömegek igazi, echte kultúrmocsok formájában olyan módon találkozhattak a bővebb értelemben vett előadóművészetekkel, hogy azt talán egy darabig ők sem akarják most megismételni.


1582 Hangyász 2020-02-02 11:53:45 [Válasz erre: 1581 Edmond Dantes 2020-02-02 09:43:07]

Én azért e "kimagasló független" társulatoknak is figyelmébe ajánlanám A revizor mottóját.


1581 Edmond Dantes 2020-02-02 09:43:07 [Válasz erre: 1578 Hangyász 2020-01-31 15:19:24]

Ha Vidnyánszky professzort kérdezed: abszolúte helyes volt, hiszen éppen az ő fáradozásának köszönhető a tao megszüntetése. És a tao megszüntetésének kompenzálására párnázták ki az ő veszteséges -ámbár nagyon sikeresnek mondott- Nemzeti Színházát milliárdos közpénzzel. Ha engem kérdezel: nem tudom. Amennyi a sajtóhírekből lejött, nem volt minden rendben a tao körül. Mindennel vissza lehet élni és amivel vissza lehet élni, azzal vissza is élnek (egyesek)... Vö. Murphy törvénye.. Arra a jelek szerint jó volt (van) a tao megszüntetése, hogy számos olyan társulatot, intézményt pénzügyi katasztrófa(közeli?) helyzetbe hozzon, amelyek erre művészi teljesítményükkel és valós, nem vattázott jegyeladási-telítettségi mutatóikkal nem szolgáltak rá.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.