Bejelentkezés Regisztráció

Társművészetek


Téma ismertetése: film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc

1580 Edmond Dantes 2020-02-02 09:31:15 [Válasz erre: 1579 lujza 2020-01-31 22:47:15]

Nem tudom, milyen tudományos fokozata van. Professzori kinevezésével kapcsolatos háttérinformációk pl. itt és itt olvashatók. Javasolnám, hogy a decemberben elfogadott -csekély mértékben egyelőre módosított- színháztörvényt fogadják el mint doktori disszertációt. Korszakos tudományos értékű dolgozat, ami az ő nevéhez köthető.


1579 lujza 2020-01-31 22:47:15 [Válasz erre: 1577 Edmond Dantes 2020-01-31 10:07:44]

Vidnyánszky Attila egyetemi tanárnak milyen tudományos fokozata van?


1578 Hangyász 2020-01-31 15:19:24 [Válasz erre: 1577 Edmond Dantes 2020-01-31 10:07:44]

Ergó helyes volt a tao megszüntetése? 


1577 Edmond Dantes 2020-01-31 10:07:44

A mandiner.hu portálnak interjút adott Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház főigazgatója, a Magyar Teátrumi Társaság elnöke, a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Kar művészeti rektorhelyettese, egyetemi tanár. Az interjú nagy része "csak előfizetéssel rendelkező olvasók számára elérhető". Az origo.hu hosszabb összefoglalót közöl az interjúból "A taópénzek közel fele pénzügyi visszaélés volt" címmel. Az összefoglaló ide kattintva olvasható el.


1576 Edmond Dantes 2020-01-28 08:38:42

Valamikor 1-1 Molnár Ferenc-premiert várhatott olyan izgatottan-kíváncsian a pesti közönség, ahogyan napjainkban Pintér Béla újdonságait. A tavalyi, huszadik évad "nem-dráma" Jubileumi beszélgetései után a huszonegyes szerencseszámnak bizonyulhat: az Anyaszemefénye ismét "igazi" dráma éspedig klasszikusokat kölcsönző zenedráma, a szó szoros értelmében. Néhány éve már tett hasonló kísérletet a szerző, akkor Puccini-zenére írt színművet, ebben Händel, Bach, Vivaldi és Mahler szolgáltatják a zenei anyagot: Bach zongoraművei, a Xerxes Largója, A négy évszak több tétele, két kulcsjelenetben is az Adagietto Mahler Ötödikjéből és mások, végig énekelve-recitálva száz hosszú röpke percben. Ez a zenedrámás újítás okozhatja, hogy annyira megfogott az Anyaszemefénye? A szokásosan szövevényes, fondorlatosan fordulatos cselekményről nemigen lehet spoilerveszély nélkül írni, tempósan halad a maga és Pintér Béla bevált útján, hogy azután a végkifejletben egy expresszvonat sebességével kápráztassa és gázolja el a nézőt. A Star nevű kertévé élete zajlik a színen ... meg a Star vezérigazgatójának és családjának, az egyik műsorvezetőnek és családjának és egy további szerkesztőnek az élete, botlások, bal- és félrelépések sora, azok visszafordíthatatlan következményeivel. Szinte nincs a darabnak olyan eleme, ami ne köszönt volna be korábbi Pintér-opuszokban, mégis: számomra -ellentétben néhány, szerencsére csak utólag és futólag átnézett kritikában írottakkal- jelentős szintézis az Anyaszemefénye, egy, a játszmát, a meccset soha fel nem adó művész friss ujjlenyomata. Mint már utaltam rá, az zene, a zenedrámai műfaj varázsolhatott el jobban mint azokat, akik "csak" színházat vártak. Tökéletes a formai összhang, a prozódia, ahogyan a szöveg mindvégig szótagra pontosan illeszkedik a zeneszámokhoz ... és frenetikusan mulatságos, olykor tragikomikus a zenék és az énekelt szöveg tartalmának kontrasztja. Új -legalábbis nekem- a helyszín (UP Újpesti Rendezvénytér) és új az, hogy Pintér ezúttal nem lép fel színészként. Egy zenei portálon engedtessék meg, hogy Kéménczy Antallal kezdjem a közreműködők méltatását: ő az, aki szinte percnyi kihagyás nélkül  jelen van zongorajátékával. Tamás Gábor (díszlet) és Benedek Mari (jelmez) állandó társai az író-rendezőnek, munkáik most is a helyükön vannak, kiegészülve Vella Péter fontos és hatásos videotechnikájával. Jelképes a feketébe bújtatott statiszták (Hornyák Dóra, Nagy Krisztina, Berecz Csaba és Tamás Gábor) funkciója: a díszletek, sokszor a rajtuk ülő színészekkel együttes ki-be tologatása akár arra célozhat: így, bábukként mozgat bennünket is az élet, mozgatnak mások, nem mindig arra hivatottak. (Politika? Van, félreérthetetlenül, de csak szőrmentén.) Amúgy van egy -nem elírás- szunrakus bábmester is a darabban: "bábu vagy". Jók az újak: a drogos rockerből ájtatos megtérővé-hittérítővé átváltozó Jankovics Péter és az egyik gyerek, Fáncsik Roland, jó a baj(oka)t keverő-előidéző, szép énekhangú új tag, Fodor Annamária és hosszabb szünet után szívesen láttuk Roszik Hellát csakúgy mint az adottságait jól kihasználó másik "gyereket" Stefanovics Angélát. Thuróczy Szabolcs filmek és tévés sorozatok jóvoltából  immár országosan ismert színész, aki nélkül nehéz elképzelni Pintér Béla-produkciót ... még akkor is, ha nála nemigen beszélhetünk énekhangról, ami elkelne, főleg a nyitójelenetben. A Katona József Színházzal koprodukcióban megvalósított előadásban a Katona "apportja" két színész, Nagy Ervin, aki sokadszor, sikeresen hozza a nagyarcú főnököt -a fináléban pedig igazán pazarul teljesít!- és a feleségét ezer színben, szédülten és szédületesen alakító Jordán Adél, aki excellál Giordano Brunella/Barna Brigitta szerepében. Pintér Béla írt, jött, látott és rendezett. Mérgesen,gondosan adagolva,okosan,felkavaróan,kiszámíthatatlanul: Pintérbélásan.

Pintér Béla: Anyaszemefénye - Pintér Béla és Társulata valamint a Katona József Színház koprodukciója, UP Újpesti Rendezvénytér, 2020. január 25.


1575 Búbánat 2020-01-22 00:41:20

(Linket betettem A díjakról általában topicba) 


1574 Búbánat 2020-01-19 15:33:49

Színházi bemutatóval indul a Zenthe Ferenc-emlékév Salgótarjánban

Írta: Juhász Dósa János

Felvidek.ma , 2020.01.10

Salgótarjánban és környékén több neves művész született, akiknek az emlékét hűségesen ápolja a hálás utókor. Tolnay Klári, Komlóssy Erzsébet, Molnár Tibor mellett a nógrádi székhelytől pár kilométerre található Salgóbányán született száz esztendővel ezelőtt Zenthe Ferenc Kossuth-díjas színművész, a nemzet színésze. E nevezetes évforduló tiszteletére a város emlékévet hirdetett számtalan rendezvénnyel. Az emlékév fővédnöke a színművész fia, ifj. Zenthe Ferenc, s az első rendezvény a nevét viselő színház új bemutatója lesz, amelyet Mikó István rendez. A Nem élhetek muzsikaszó nélkül című Móricz-darab egyik főszerepét a komáromi származású Jókai Ági játssza. 


1573 Búbánat 2020-01-13 21:07:42

„FEKETE PÉTER: EURÓPÁBAN MAGYARORSZÁG KÖLTI A LEGTÖBB PÉNZT ELŐADÓ-MŰVÉSZETEKRE”

2020. JANUÁR 13. HÉTFŐ 05:57 MNO.HU

„Hazugságokat állítva ácsoltak színpadot az ellenzéki politikának”

/Csekő Imre/


1572 Edmond Dantes 2020-01-13 15:12:30

Színházi újdonságból színháztörténeti eseménnyé emelkedett Térey János Lót - Szodomában kövérebb a fű című drámájának ősbemutatója. A váratlanul elhunyt költő-író utolsó színpadi alkotását az Örkény Színház felkérésére írta, létrejöttében fontos szerepet játszott a hosszabb ideje külföldön élő-dolgozó Kovalik Balázs, aki elmondása szerint egy müncheni képtárban tett látogatása során, id. Jan Brueghel Lót és lányai című festménye előtt tűnődött el, mit is keresnek valójában Lót lányai -amúgy meztelenül- apjuk társaságában. A bibliai történet ezen záró szakaszáról a hittanórán nem esett szó.. A Szentírás 1. könyvének 13 és 19. fejezete tartalmazza a Térey-dráma előzményeit illetve történéseit, ezeket -elsősorban az utóbbit- elolvasva megkapjuk a most bemutatott mű tartalmát ... napjainkba helyezve. Nem egyéb a Lót... mint holmi napi aktualizálás netán "plágium"? Nem, nem erről van szó, nem áthallásról, ilyesmikről szól a darab. Amit látunk, egyetemes, időtlen és öröktől fogva létező témák, jelenségek halmaza: kapzsiság, romlottság, otthonunk elhagyása avagy "jóléti elvándorlás" -gyengébbek kedvéért: migráció-, idegenségünk, annak kezelése a befogadó országban, városban -gyengébbek kedvéért: xenofóbia-, bűn és büntetés és így tovább. Ábrahám bácsikájától elválva Lót és családja újvállalkozóként telepszik le, tollasodik meg Szodomában, de mindig is jövevénynek, idegennek számítanak, holott a szodomaiak is mindahányan jöttek valamikor, valahonnan, legfeljebb korábban. A helyieket a színdarabban Menáhem (Borsi-Balogh Máté) és egy, a görög tragédiákban szokásos, itt négytagú, cimbalomkíséretes kórus jeleníti meg kettős szereposztásban (az aznapi szereplőket nem közölte a plakát), utóbbiak szövegét sajnos nem mindig értettem. (zene: Fekete Gyula) Az ő bűneikért lesujtó isteni ítélet elől menekíti ki a családot a két arkangyal, Ráfael és Gábriel (Dóra Béla és Patkós Márton) Szodomából (harmadikként Zsótér Sándor m.v. alakítja Mikaél arkangyalt)... de vajon tényleg megmenekül(t)-e Lót, aki elveszíti otthonát, javait, feleségét, aki bűnbe esik lányai által? Megérte? Érdemes volt? Nem úgy tűnik. És vajon tényleg áldozat-e Lót felesége, amikor a tiltás ellenére hátranéz és büntetésből sóbálvánnyá változik? Vagy inkább egyfajta szabadulás ez számára, mert elege lett a folytonos csomagolásból-költözködésből és inkább nem puszta kíváncsiságból eredő, hanem szándékos hátranézéssel valójában önmagát menti-e és elvesztett, netán sosem volt szabadságát szerzi-e meg? Utóbbira alighanem egyértelmű "igen" választ sugall a szerző. Keserédes bosszút állnak-e a lányok Golda és Zelma (Stork Natasa m.v. és Kókai Tünde), amikor apjukkal hálva teherbe esnek, hogy Lót ne gondolhassa magát erkölcsileg felsőbbrendűnek, mocsoktalannak, miközben ők a szülői házban elnyomottnak érezték magukat és megtudták, hogy atyjuk őket szolgáltatta volna ki a dühös szodomaiaknak  a vendégjog okán így mentendő meg a két arkangyalt? Jó eséllyel igen. Megannyi izgalmas, többértelmű, többféleképpen megválaszolható kérdés. 

Számomra a darab: kész, befejezett alkotás. Ha a szerző élne, talán még... de nincs talán még. Irodalmi konzultánsként Nádasdy Ádám, dramaturgként Ari-Nagy Barbara  csiszoltak az elkészült nyersanyagon. Miként eddigi, mindkétszer Örkényes Kovalik-opuszban (2002: Borisz Godunov, 2005: Odüsszeusz Tours) Antal Csaba tervezte a díszletet, Benedek Mari a ruhákat. Antal Csaba több irányban mozgó-forgó, aranylón csillogó konzervdobozokból épített díszletfalai szinte főszereplővé emelkednek: egyszerre látványosak, kifejezők, leomlásuk a fináléban Szodoma pusztulását is jelzik. Telitalálat! A kész művel szemben én ezúttal és paradox módon a mindig erős társulat produkcióját nem éreztem még egészen "késznek", noha a premier óta volt már néhány előadás. A címszerepben Gálffi László szövegtévesztéssel, bakikkal küzd olykor és az én fülemhez szövege sem jutott el mindig a maga teljességében. A hiba bennem lehet ... vagy a még nem pontosan kimért akusztikai arányokban, ami miatt a fentebb már említett "kórusszólam" sem mindig érthető és a konzervfalak leomlása után a szanaszét heverő dobozok szándékolt zörgése-rugdosása sem szolgálja a tökéletes hallhatóságot. Kerekes Éva (Lót felesége) számomra csupán nagy zárómonológjában nő fel a feladathoz, az igazat megvallva másik színész(nő)ötletem lett volna a szerepre "hausintern". Ceterum censeo és látszólag, de csak látszólag fentiek ellenére: Kovalik Balázs mindenféle érdemeit nem lehet eléggé (túl)hangsúlyozni: spiritus rectora volt egy jelentékeny és remélhetőleg maradandó utolsó alkotásnak és mondjuk így, Térey Jánossal szinte közös művüket sok-sok ötlettel, mértékkel (!), tiszteletteljes főhajtással vitte színre.  Szükség van rá. A magyar színpadnak, a magyar zenés színpadnak szüksége van rá. Nagyon nagy szüksége lenne Kovalik Balázsra.

Térey János: Lót - Szodomában kövérebb a fű, Örkény Színház, 2020. január 9.)


1571 Búbánat 2020-01-12 15:20:42 [Válasz erre: 1570 Búbánat 2020-01-12 12:07:33]

Oberfrank Luca képzőművész

Forrás: mma - mmki.hu

"Képzőművészeti alkotásaim tulajdonképpen az egyéni elcsendesedés terei. Korábbi grafikai munkáimban (CASTILLO INTERIOR, DA PACEM DOMINE) az ima, az írás, mint repetitív képalkotó folyamat érdekelt. Ezután a hang és a kép kapcsolatának vizsgálatával kezdtem el foglalkozni. Ligeti György kórusművének kottaképéből hoztam létre LUX AETERNA című sorozatomat, amelyben egy konkrét zenemű vizuális képét kerestem. Az IN PRINCIPIO ERAT VERBUM című diplomamunkám pedig egy audiovizuális kísérlet arra, hogy a személyesen megélt lelki tapasztalatot a vizualitáson át a hang médiumába helyezzem."

Oberfrank Luca, grafikus   (27 éves) idén diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakán. 2016 őszi szemeszterét Madridban töltötte, az Universidad Complutense de Madrid egyetemen az Erasmus+ Ösztöndíj Program keretében. A fiatal alkotó már számos szakmai elismerésben részesült, 2017-ben elnyerte a Székely Bertalan Ösztöndíjat, az Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíját, valamint a Szegedi Művésztelep díját a XXVII. Miskolci Grafikai Triennálén való szerepléséért. 2016-ban a Köztársasági Ösztöndíj mellett a Magyar Grafikusművészek Szövetségének támogatásával megkapta a váci „Nalors Grafika“ nyomdájának műhelyhasználati díját is. Az elmúlt öt évben több hazai tárlaton is szerepelt, többek közt Egerben, Miskolcon, Kecskeméten, Veszprémben valamint Budapesten. A Sesztina Galériában megrendezett kiállítás a művész első önálló kiállítása, amely az egyetemi évek alatt kibontakozó, hagyományból és újításból táplálkozó munkáit mutatja be.


1570 Búbánat 2020-01-12 12:07:33

Interjú Oberfrank Rékával, a 25 éves kortárs táncossal, táncművésszel. .

Forrás: http://sportportre.com

Oberfrank Réka: Az itthoni táncos létben a bizonytalanság egy állandó faktor.

2019. szept. 19.  

„- Művészcsaládba születtél, mennyire volt egyértelmű, hogy neked is a színház, a színpad lesz a te világod?

- Igen, szüleim színészek. Édesanyám, Juhász Róza, édesapám Oberfrank Pál. A családunkban még Oberfrank Géza karmester, Oberfrank Péter zongoraművész és karmester neve is sokak számára ismerős lehet. Nagynéném Bányai Rita, az Operaház fősúgójaként dolgozik, valamint unokatestvéreim közül Oberfrank Luca grafikusként végzett a Képzőművészeti Egyetemen, Oberfrank Petra a Kisképző után díszlet és jelmez tervezést tanult. Tehát igen, elég erősen jelen van a családban ez a vonal.”


1569 Búbánat 2020-01-08 11:10:10

Interjú Bodrogi Gyulával

"Bodrogi Gyula játszik, amíg szeretik"

ORIGO2020.01.07. 11:47

Sokan irigylik a munkakedvét és munkatempóját Bodrogi Gyulának, aki 85 évesen is nagyon aktív. Ugyan a Nemzet Színésze úgy döntött, egyetlen új előadást vállal, de így is játszik még mellette nyolc másikban.


1568 IVA 2020-01-08 03:10:12 [Válasz erre: 1564 Edmond Dantes 2020-01-07 08:45:14]

Kedves Edmond Dantes, mivel te úgyis nagy vagy évtizedes és annál is régebbi hozzászólásaink és vitáink előásásában, én pedig vissza szeretném már adni annak a szerepét, aki tizenéven át ugyanazt hajtogatja, megbocsáss, de nem fogok itt homokozót nyitni az Erkel Színház 10–14 éves ügyéről, amelyben mindenki cinkos volt, aki a vétkesek közt néma maradt. Míg élek, mélyen megvetem őket.
Most történik egy látszólag irodalmi, színházi, kegyeleti esemény: bemutatnak egy színművet az elhunyt író barátjának rendezésében. (Örülök, hogy látni fogod és remélhetőleg beszámolsz róla.) Tegnap a közszolgálati rádió is megszólaltatta a rendezőt a főadón, senki sem hiányolta, hogy nem tettek jelzőt a neve elé.
Ugyanerről hírt adni viszont a HVG-ben megjelent egy tudatlan vagy másokat tudatlannak vélő politikai médiatrampli, kezében az ásóval – erre akartam felhívni a figyelmet.


1567 nizajemon 2020-01-07 17:50:31 [Válasz erre: 1566 Edmond Dantes 2020-01-07 15:47:25]

Nem nem, politikáról egy szót se.Pusztán annyi akart lenni,hogy ne csak balról avagy jobbról nézzük azt az ebet.Ismét leírom,reményeim szerint legalább 8 millió embernek tele a hócipője a mesterségesen gerjesztett feszkóval,kultúrharccal,és normális beszélgetésre,együttélésre vágyna az állandó műbalhék helyett.


1566 Edmond Dantes 2020-01-07 15:47:25 [Válasz erre: 1565 nizajemon 2020-01-07 15:11:34]

Online vagyok, most jövök a mai rejtvényekből, megvannak, jókedvem is megvan :-) szóval: khm ... hát én pont azt írtam, hogy "... nem, nem a stadionépítések körüli pénzügyi  ...khm ... bizonytalanságokat, hanem az Operaház vagy akár a Műhelyház felújítása körül sokasodó kérdéseket... " stb. s mindezt Kovalik kapcsán "on". Óriási különbség! És khm ... engem már tizedannyi politikai homokozással homokozás nélkül kiátkoztak (volna) és elátkoztak itt párszor százszor mint amennyit te 1/1 offolva ideöntöttél ...igaz, ez nem az én gondom.

PS Az én koromban lassan  örülnöm kell, ha még bármilyen memóriám van :-) Üdv.


1565 nizajemon 2020-01-07 15:11:34 [Válasz erre: 1564 Edmond Dantes 2020-01-07 08:45:14]

Csodállak a szelektív memóriádért.Kb 800-szor olvastam már a stadionépítésekről,kerülhettek kb 300milliárd forintba.Az ország kifizet kamatokra egy év alatt kb 4 milliárd dollárt,10 év alatt cirka 40milliárdot,az forintban bagatell,kb 12000 milliárd.És ami a lényeg,hogy azt a nagyon demokrata,ősájrópai(bocs,azóta azok,mióta Moszkva hátsójából előugrottak,és azzal a lendülettel a nyugat leghűségesebb talpnyalói lettek),címzetes ballib hozta össze.Az ország kiárusításával. Ebben Orbának nem volt szerepe.Emlékszel még,hogy mennyi piszkot-mocskot hordtak rá össze,amikor először minelnök lett?Pedig ha volt pöpec kormányzás,az övé az volt.Az országnak jutott a gúny,az ócsárlás.És ha stadionra ment a pénz,jutott azok előtt is pl senki által nem nézett filmek sokaságára is évi 10 milliárd gyenge forint.Az 10 év alatt 100 milliárd.Csekélység,ugye?

Nem tudom értelmezni a hisztit a színházi,a független színházi sírámokat az állami lóvéért.Függetlenek tetszenek lenni?Akkor minek az állami gempa?Sírni a színpadon a szörnyű "diktatúra"mihán?Ócskálni a magyart?A világ legszarabb helyének lefesteni az országunkat.600 "nagyon független"lapnak zokogni? Sok-sok kérdés.Kardinális kérdések,dehát itt nincs más csak Orbán-Orbán-Orbán.Pedig nem :)Nagyrabecsüléssel.


1564 Edmond Dantes 2020-01-07 08:45:14 [Válasz erre: 1562 IVA 2020-01-07 03:12:49]

Nem egészen így emlékszem. Kovalik Balázst az akkor még hivatalban lévő főigazgató, Vass Lajos (!) váltotta le, pontosabban nem hosszabbította meg határozott időre szóló szerződését ... ki tudja, milyen okokból, csak találgatni lehet.Talán így próbálta pozícióban tartani magát, mindegy is ma már. Pár hónap múlva ő is lapátra került. Mindenesetre Kovalikot eltávolították állásából.  A "politikailag korrupt" szóhasználatot nem tudom értelmezni, legalábbis Kovalik esetében. Nem gondolnám, hogy az interjú alapján bárki azt feltételezné, hogy azért távolították el, "mert nem akart belépni a pártba (mindegy, melyikbe) vagy nem akart jelentéseket írni valakiről."  Művészeti vezetőként nem tudom, hogyan lehetett ő "gazdaságilag korrupt"? Kollektív korrupció? Ez esetben az akkori operai vezető hármas harmadik tagja, Fischer Ádám is gazdaságilag (és politikailag) korrupt lett volna? Hm... Akkor miért nem indult ellenük (is) vádhatósági eljárás? Megjegyzem, a politikailag "korrupt" elkötelezett Vass Lajos ellen bohózatba illő módon és végeredménnyel többször előrángatott, hűtlen kezeléssel való gyanúsít(gat)ások -NB Horváth Ádám bősz papírlobogtatásai, ügyészségi vizsgálatok- látványos szánalmas kudarcba fulladtak, elhamvadtak. Még a bizonyítatlanul maradt "korrupciós" összeg nagyságrendje sem érte el ezrelékekben sem mondjuk ... nem, nem a stadionépítések körüli pénzügyi  ...khm ... bizonytalanságokat, hanem az Operaház vagy akár a Műhelyház felújítása körül sokasodó kérdéseket a napról-napra emelkedő költségek tekintetében. Visszatérve a kályhához: hamarosan alkalmam lesz beszámolni az Örkény és Kovalik Térey/Lót-produkciójáról ... és ez a lényeg: Kovalik -ha csak kivételesen is- újra itthon.


1563 eccerű 2020-01-07 08:25:28 [Válasz erre: 1562 IVA 2020-01-07 03:12:49]

Nem érzek ellentmondást a cáfolat és a cáfolandó mondat közt. Ha Kovalik tett - ezt laikusként nem tisztem megítélni, objektív vélemény pedig nem létezik a tárgykörben - törvénybe ütköző dolgokat, akkor megvan (lenne) a megfelelő útja, hogy elnyerje érte a méltó "jutalmat". Ez megtörtént? Ad. 2. Zsákszámra lehetne hozni a példákat az elmúlt 10 évből, amikor valaki a kormányoldalon - akár milliárdokban számolható kárt okozva - törvénybe ütköző dolgokat tesz bármilyen következmény nélkül. Nyilvánvalóan politikai oka van a következménynélküliségnek.


1562 IVA 2020-01-07 03:12:49 [Válasz erre: 1561 Edmond Dantes 2020-01-06 16:54:01]

A Operaházból tíz éve politikai okokból eltávolított rendező”… (sic)
Ha a balett-topicban kitárgyaltuk a jobboldali újságírás hordaléktermékét, tárgyaljuk ki a bal-liberális újságírásét is! A bevezető szövege hazug, megtévesztő. A(z időben) messziről jött ember felelőtlenségével bedob egy uszító mondatot, amelyből akár az is sejthető, hogy Kovalikot eltávolították, mert nem akart belépni a pártba (mindegy, melyikbe) vagy nem akart jelentéseket írni valakiről. Kovalik Balázst nem rendezőként „távolították el” az Operából (rendezéseit igény és technikai lehetőségek függvényében megtartották, az új főigazgató rendezést is ajánlott neki), és nem is diszkriminatív intézkedésként (amint ezt nemegyszer hazudta a külföldi sajtónak), hanem a választók által nagyon határozottan leváltott politikai hatalmat kiszolgáló, politikailag és gazdaságilag korrupt operavezetés (művészeti vezetői beosztásban lévő) tagjaként. A HVG ugyanúgy épít a közemlékezet kopására, a mosott agyakra, mint az Origo, ezért tartom szükségesnek bejegyezni ezt, a megfagyott gyermek újabb megnyilatkozása előtt.


1561 Edmond Dantes 2020-01-06 16:54:01

Az Örkény Színház decemberben mutatta be Térey János utolsó drámáját,  Lót – Szodomában kövérebb a fű címmel, melyet Kovalik Balázs és az Örkény Színház számára írt. A mű -mint a nyomtatott HVG lead-je írja- "a világi és az isteni törvények, a biznisz és a szemfényvesztés között lavírozó ember meghasonlásáról szól". Ebből az alkalomból az újság Irtóhadjárat címmel hosszabb interjút készített Kovalikkal, aki 2002 után először rendez itthon prózai előadást. A nem csupán a produkcióról szóló beszélgetés hosszabb részlete a hvg.hu-n itt olvasható. "A jelenleg zajló kultúrharc nem az ideológiáról, hanem az egyéni hatalomvágyról szól, és Magyarországon még mindig a feudális tekintélyelvűség irányítja a rendszert Kovalik Balázs szerint. A Operaházból tíz éve politikai okokból eltávolított rendező ezért nem tervezi, hogy hazaköltözik Németországból, most is csak a közelmúltban elhunyt régi barátja, Térey János darabjának megrendezését vállalta az Örkény Színházban."


1560 Klára 2019-12-23 11:08:13 [Válasz erre: 1559 Búbánat 2019-12-22 23:49:40]

Érdekes és nagyon tanulságos interjú, sok-sok igazságtartalommal! Köszönet érte!


1559 Búbánat 2019-12-22 23:49:40

"Rálöktek a pályára"

2019. DECEMBER 22. VASÁRNAP 14:40

-MNO.HU - - Lugas Interjú

UGRON ZSOLNA A GYÖKEREKRŐL, A MÁSIK VILÁGRÓL ÉS ARRÓL, VANNAK-E NŐI ÍRÓK

Hanthy Kinga

"Leginkább történelmi női sorsokat bont ki regényeiben, de el is utaztatja időben és térben az olvasóit. Ugron Zsolna pályájának kezdeti báját az erdélyisége és a nőisége adta, aztán kiderült, hogy máshoz is jól ért. Történelmi kalandokról, képernyőéhségről és a Gothár-botrány kapcsán saját „metoo”-tapasztalatáról is kérdeztük."


1558 IVA 2019-12-21 02:41:02 [Válasz erre: 1557 Edmond Dantes 2019-12-20 09:56:15]

Korunk különböző védnökei szokták hangoztatni, hogy egy nemzet / nép / ország jelleme / mentális állapota / kultúrája arról ismerszik meg, hogyan bánik a kisebbségeivel / öregjeivel / az állatokkal, hogyan ápolja halottjai emlékét stb. Kerényi Imre egy szexuális irányultság szerinti kisebbségre utaló megjegyzést tett trágár, kultúrembertől elfogadhatatlan stílusban. Te az öregekre, a Vígszínház még működő idős színészeire tettél (nem trágár, de) durva, dehonesztáló és igazságtalan megjegyzést. Eszenyit nem kell félteni, akitől meg akart szabadulni (pl. Szegedi Erika, Harkányi Endre), azzal össze is rúgta a port, hogy maguktól távozzanak. Halász Judit, Venczel Vera, Kútvölgyi Erzsébet, Lukács Sándor, Kern András, Hegedűs D. Géza játszik még ott azok közül, akiket valószínűleg még Várkonyi Zoltán és Horvai István szerződtetett. Miért fáj ez neked? Láttad őket mostanában valamennyi szerepükben, tudod, hogy milyenek? Azért zavarnak, mert manapság divatosak a fiatal társulatok, amelyekben az idős drámai személyeket is fiatalok alakítják? Pl. Solymosi Tamás „Magyar Nemzeti Balettjében”, amelynek műsorán a idősebb karakterfigurákat, szülőket, nagyszülőket már nem a társulat 40-es, 50-es éveiben járó nagy egyéniségei alakítják, hanem mostanában szerződtetett huszonévesek, esetleg harmincasok. Egy normális társulatban a drámairodalom különböző életkorú jellemeinek színpadra állításához különböző életkorú, így idős színészeknek is lenniük kell, ez nem hiba, hanem erény. Neked azért „fáj” ez most mégis, mert Eszenyi nem vett részt a balliberális színházak tüntetésén, ezért bármi terhelőt össze akarsz hordani a Vígről. Ha úgy érzed erősebbnek, akkor tiszteletlenül és durván, nemcsak az érintettekre, hanem egy korosztályra nézve is sértőn. Ez bizony rokonságban áll Kerényi kirekesztő és trágár megjegyzésével – ezt akartam mondani, nem többet. Nem „emeltelek” Kerényi mellé, aki a megjegyzésével szintén hatást akart elérni, de eszembe jutott: azért, hogy igazad legyen egy vitában, semmi sem drága neked sem, még az sem fontos, hogy komolyan vegyenek. További eszmefuttatásod ennek a félremagyarázása, hiába is érzékenykedsz oktalanul, nem először.
Utolsó két mondatod nem a topic tárgyához tartozik, hanem személyeskedés, ilyenformán kéretlen.


1557 Edmond Dantes 2019-12-20 09:56:15 [Válasz erre: 1556 IVA 2019-12-20 03:29:18]

Köszönöm -ha tiltakozni fogsz is- hogy akarva-akaratlanul Kerényi Imre miniszterelnöki főtanácsadó mellé emelsz, amikor az ő emlékezetes ki/beszólásához méred az én komment-véleményemet egy színházról és (egyes) színészeiről, amit fenntartok. Én is tiltakozhatnék, hogy egy eltorzult személyiségről sajátos, számomra visszataszító stílusú  emberről én jutok eszedbe, mert sem az egykori emeszempés funkci-rendező, sem az ájtatos-goromba jobber tévés műsorvezető sem a kinyílottapitypangos-nemzetasztalos miniszterelnöki lakáj nem való az ínyemre. Egy dolgra azonban felhívnám a figyelmedet. Kerényi Imre akkori támadása nem/sem volt véletlen és megelőlegezte azt az egészpályás letámadást, aminek élén ma már a (copyright: Schilling Árpád) nagytermészetű uraság áll ... mit "áll": elszabadult hajó(ágyú)ként tombol, egyelőre még csak félsikerrel. Akkori mint írod, zavart mosolya megelőlegezte ámokfutását, ami nem most kezdődött és már régóta nem "zavart", hanem megzavarodott igen célratörő. Lehet, hogy te hülyének tartasz mindenkit, aki elolvassa beírásaimat (ezt írod!), ezek szerint magadat is :-) de én nem és lehet, hogy "gondolataim az elemi színházi ismeretek mély sötétségéről árulkodnak", de az enyémek. Én sosem ítélkezem ilyen sercegő-érdes és főleg megfellebbezhetetlen biztonsággal mások véleményéről. Kegyelmi-nyugalmi időszakod vonzó volt: jó lenne, ha megtartanád az ünnepekre, 2020-ra meg azutánra is. Jobb a békesség.


1556 IVA 2019-12-20 03:29:18 [Válasz erre: 1551 Edmond Dantes 2019-12-19 09:02:34]

Nem először élem át, hogy olvasom vagy hallgatom valakinek a szövegét, de csak így-úgy értek a témához, esetleg sehogy sem, aztán szóba hoz valamit meglehetős határozottsággal, hiszen mások úgysem értenek a dologhoz, vagy csak így-úgy, de egyszer mégiscsak olyan terepre téved, amelyről véletlenül empirikus ismereteim vannak, és rádöbbenek, hogy a magabiztos illetőnek minden szava blöff.
Kerényi Imre utolsó osztálya az SZFE-n több, mint 10 éve végzett, ő maga majdnem ugyanennyi ideje nem tanít ott, sértetten távozott onnan, végül: 1 és ⅓ éve nincs az élők sorában. Az az undorító kiszólása, üzenete, amelynél még undorítóbb, hogy Vidnyánszky Attilának csak egy zavart mosolya volt hozzá, mindez nem jelentett vízválasztót, de még csak sors- és morálfordulót sem az egyetem üzemében, sem a függetlenségük, sem az anyagi biztonságuk terén. De te ezt ismered és idézgeted (immár idézőjel nélkül is), ezt szajkózod, mintha tetszene is neked, vagy mintha esély lenne arra, hogy ettől Kerényi bocsánatot fog kérni – holott még arra sincs esély, hogy Vidnyánszky kérne bocsánatot ama mosolyáért és hallgatásáért.
Az SZFE szellemi függetlenségéről és anyagi biztonságáról annyit, hogy az intézmény legalább húsz éve a feudalizmusról szóló ismeretek modellje lehetne a történelemkönyvekben. Mivel a művészeteket érintő, de alapvetően mégiscsak oktatási intézményről van szó, és korántsem egyedi jelenségről, érd be ennyivel a Társművészetek topicjában.
Visszatérve a színházművészethez, idézek egy mondatot, amely nem kevésbé undorító, mert nem áll távolabb a humánus gondolkodástól, mint Kerényi Imre ominózus szavai, és nem is sokkal finomabb: „főiskolás koruk óta ottragadt szenior színészek biztonsági "foci" terepe lett évtizedekre”. Ha nem akarom azt hinni, hogy ez a gondolat az elemi színházi ismeretek mély sötétségéről árulkodik, inkább feltételezem erről is a mindegy, mit írok, úgyis hülye mindenki, aki olvassa-szellem könnyelműségét.


1555 Edmond Dantes 2019-12-19 17:56:28

Falvakba, kisvárosokba is elviszik a színházi kultúrát

Indul a Állami Déryné Színház Déryné Program. Feladata, "a vidék városi színházaitól messze lévő településein való játék." (forrás: wiki) "hogy a legkisebb településekre is eljuttassák a kultúrát, hogy változatos, izgalmas színházi előadásokat vigyenek el a falvakba, kisvárosokba." A program megvalósítására, amire  egymilliárd Ft-ot különítettek el, Fekete Péter kulturális államtitkár a Katona József Nemzeti Színházat, vezetésére Alfö ... Vidnyánszky Attilát, a Nemzeti Színház főigazgatóját kérte fel. A Programmal csaknem egymillió embert érnek majd el. További részletek az origo.hu-n.


1554 Edmond Dantes 2019-12-19 15:41:12 [Válasz erre: 1553 Klára 2019-12-19 10:48:38]

Privátban ... mert nagyon off lenne.


1553 Klára 2019-12-19 10:48:38 [Válasz erre: 1552 Edmond Dantes 2019-12-19 09:20:20]

És 2018. augusztus 28.-án Férjemmel és 8 éves unokámmal hárman a Fővárosi Állatkertben 6,600.- Ft. azaz hatezerhatszáz Ft beléptidíjat fizettünk.  Egy hatalmas kifutó már volt, trópusi állatokkal, kikészített etetőanyaggal kézből etethető zsiráffal, amihez ugye a gyereket meglehetősen fel kellett emelni,  valamint hatalmas süllyesztett medence, ahol pár szerencsétlen fóka úszkált. Mit ne mondjak, a gyermeknek nem tetszett, Miért kell ide bezárni szegényeket? volt az egyetlen kérdése. Amint hallottam, a Tropicariumban is evvel szekálta a másik nagypapát. Persze, anyagilag lehet, hogy kifizetődő lesz, de nem hiszem, hogy az átlag magyar nagyszülő unokáival rendszeresen látogatni fogja! Nekem gyermekkorom feledhetetlen élményei közé tartozik a rendszeres állatkerti látogatás Nagyszüleimmel, nyaranta több alkalommal,  mert ugye egyszerre nem lehet mindent megnézni és főleg megemészteni. De ez már ugye a múlt, én pedig kissé le vagyok maradva!


1552 Edmond Dantes 2019-12-19 09:20:20 [Válasz erre: 1549 lujza 2019-12-19 02:10:45]

Biztosan tévedsz, kedves Lujza. Tessék tudomásul venni, hogy minden egyes műtárgy (múzeumok, színház, biodóm stb.), ami a Városligetben épül, az növeli a Városliget, sőt még a Margitsziget és a budai hegyvidék zöldfelületét is. Továbbá a Biodóm azaz Pannon Park, ahol a 2,5 millió literes tengervizes medence Közép-Európa legnagyobbja lesz, úgyszólván -100 év után ismét- tengeri hatalommá tesz bennünket és messze földön hirdetni fogja a magyarság történelmi szerepét, közép-európai dominanciáját (cápák!), iskolások külföldi turisták tömegeit vonzza majd, ekképpen a Millenárishoz, Várkert Bazárhoz, Budavári Lovardához és a Liget-projekt építményeihez hasonlóan anyagilag is kifizetődő vállalkozás lesz. 


1551 Edmond Dantes 2019-12-19 09:02:34 [Válasz erre: 1550 IVA 2019-12-19 06:15:45]

Nem ömlik belőlem a mindentudás, csak a véleményemet írtam meg és az sem ömlött. Ha én egyszer kinyitnám a számat elkezdenék ömleni ... megnevezhetnél egy időszakot, mikor volt az SZFE -Kerényi Imre buzilobbizása előtt- ilyen politikai és személyes támadásoknak kitéve.


1550 IVA 2019-12-19 06:15:45 [Válasz erre: 1544 Edmond Dantes 2019-12-18 09:36:09]

Ha ennyire ömlik belőled a mindentudás, megnevezhetnél egy időszakot, mikor volt az SZFE független. És főleg mikor volt anyagi biztonságban. (Ha nem megy, majd én megmondom.)


1549 lujza 2019-12-19 02:10:45 [Válasz erre: 1548 Búbánat 2019-12-18 20:35:21]

Mivel a környéken lakom, volt szerencsém végignézni, hogy milyen brutális mennyiségű betont hordtak oda, és öntöttek bele ebbe a hatalmas építménybe, a környezetvédelem jegyében. Persányi Miklós létrehozott egy fantasztikus állatkertet, elképesztően jó odajárni. Egyetlen baja csak az ára, sokgyerekes családnak nem kis kiadás sajnos. Ugyanakkor itt is elindult ez a megalomán építkezés, ki tudja, miből fogják kifizetni, fenntartani, de főleg minek? Biztos szép lesz, hogy cápák is fognak úszkálni benne, és nem kell ezért a Camponába menni, de talán kár volt az egykori vidámpark helyére egy ilyen monstrumot építeni.


1548 Búbánat 2019-12-18 20:35:21

Tető alatt a Biodóm - Végéhez közeledik az állatkert legújabb épületének első üteme

portfolio.hu/ingatlan

2019. december 17. 17:18

Már jövő tavasszal lezárulhat az Állatkertben készülő Biodóm szerkezeti és gépészeti kivitelezése, a fejlesztésre a kormány eddig nettó 43,7 milliárd forintot biztosított a Fővárosi Önkormányzat részére. Az Állatkert öthektáros új zónája, benne a Biodóm 1,7 hektáros fedett növény- és állatparkjával, várhatóan 2021 végén nyílhat meg a látogatók előtt. Az Állatkert jelezte, hogy a kivitelezésre még le nem kötött kb. 6,6 milliárd Ft szűkös lehet a hátralévő feladatokra, és a teljeskörű megvalósításhoz további források szükségesek - derül ki a Fővárosi Állat- és Növénykert közleményéből.


1547 Búbánat 2019-12-18 11:08:43 [Válasz erre: 1546 Edmond Dantes 2019-12-18 10:58:29]

Én az előbb csupán ennyi hozzászólást kívántam tenni az előző beírásodat elolvasva; a lényegét érintettem, további gondolataimmal nem szeretnék a politikai homokozó területére "tévedni"...a soraidat (is) mindig érdeklődéssel olvasom - függetlenül azok ténytartalmától, és  "beállítottságunktól"...


1546 Edmond Dantes 2019-12-18 10:58:29 [Válasz erre: 1545 Búbánat 2019-12-18 10:25:45]

Éppenséggel vonhatunk. Vannak azért eltérések. Alföldi eltávolítása 1/1 politikai okokból történt. Ezt nem én mondom, hanem azok  mondták követelték harsogva, üvöltözve, akik a színház előtt tüntettek. Leváltását képviselők követelték a parlamentben, mert ettől-ebből (is) reméltek politikai hasznot. Az "eredmény" ismeretes, ma is észlelhető és ki tudja, meddig még. Egyszer megírja valaki a Nemzeti Színház történetét a 2008-2013 valamint a 2013-??? időszakra. Ha elfogulatlan lesz, érdekes lesz.... Eszenyi óvatosan lavíroz. Ha mégsem hosszabbítják, annak lehetnek azért szakmai okai. Bizonyára olvastad a Mágnás Miska-kritikákat, beírásokat, talán te is bekapcsolódtál. Úgy leszedték róla a keresztvizet, hogy a fal adta a másikat. Egy produkció persze nem szükségszerű ok arra, hogy ne újítsák meg a szerződését, csak jelzem, hogy vannak a Vígben szakmai problémák. Akkora átjáróház lett, hogy csak na. És talán szerencsés, aki kiszabadul onnan. Szóval tényleg ne csináljunk mártírt már előre Eszenyi Enikőből, akit sokan utálnak ... ameddig igazgató. Én nem utálom, nem szeretem: tevékenységét vizsgálom. Ha az új városvezetésnek netán (netán!) nem tetszik, rögtön kedvenc lesz a másik térfélen, ahogyan ez a cikk is rávilágít. Szegény, szegény magyar színház, színjátszás...és közönség.

PS Örülök, hogy te is tárgyilagosan "a Nemzeti Színház éléről menesztett Alföldi"ről írsz. Mások akkor bebújtak a "lejárt a szerződése"-formula mögé. Lejár jövőre Eszenyi szerződése? És már menesztették? Megjegyzem, a legjobb reklám Eszenyinek pont ez a hajcihő körülötte: máris politikai térbe helyezik, elfedve ezzel színháza és saját vezetői attitüdje szakmai problémáit. 


1545 Búbánat 2019-12-18 10:25:45 [Válasz erre: 1544 Edmond Dantes 2019-12-18 09:36:09]

Ugyanazt mondod, mint azok, akik anno a Nemzeti Színház éléről menesztett Alföldi miatt háborodtak fel, pedig az ő esetében is a váltás akkor történt, mikor megbizatása lejárt. Tehát megvárták ezzel. Tehát, ha Eszenyi esetében is bekövetkezik a "fordulat" - párhuzamot vonhatunk Alföldiével - annyi különbséggel, hogy ott az állam lépett,  itt a kormányellenzéki Főváros léphet... (Ürügyet  mindkét oldalon tudnak, keresnek, találnak...)

" meg kósza harsogó hírek jelennek meg: "kirúgják", "leváltják" (ami nem igaz, mivel a megbízatása jár le hamarosan), akkor mártírt csinálnak belőle? Hogy is van ez?"


1544 Edmond Dantes 2019-12-18 09:36:09

Eléggé félrecsúszott az eszmecsere Opernglasban, áthoztam. Én ott még csak Gelb esetleges kirúgása felől érdeklődtem (20361) V.G. tenorista "ügye" okán, de hamar eljutottunk M.L.-n át Eszenyiig, onnan pedig a politikai homokozóba: e kifejezést akkor használják fórumtársaink, amikor nekik nem tetsző "ügyről" merészel valaki beírni: pl. színházak, SZFE   gyalázatos kreatív lejáratásáról, függetlenségük, anyagi biztonságuk szétveréséről. Ezt hívják kettős mércének? Az én politikai homokozóm jó homokozó, a te politikai homokozód rossz és tiltott homokozó. Vagy tévednék? Szabadjon megjegyeznem, a dolog kulturális vonulatára visszatérve: M.L. (Víg)színháza a tündöklő középszer, a fullasztó unalom, főiskolás koruk óta ottragadt szenior színészek biztonsági "foci" terepévé vált évtizedekre. Utóda, rövid ideig tartó bíztató kezdés után visszazöttyent az előd által hátrahagyott, de -sajnos- nem elhagyott terepre és néhány sikeres vendégrendezést (Docekal, Alföldi) és 1-2 sikerült produkciót leszámítva ugyanott tart a színház, ahol első beiktatásakor és az azt megelőző hosszú időszakban. Egyetlen, úton-útfélen hangoztatott érve: "nekem minden este 1.600 embert kell leültetnem a két színházban", kész. Van igazsága, nem kétséges. Biztosra kell mennie ekkora hodályok esetében és biztosra kell mennie közéleti és repertoár-óvatosság tekintetében is...ahogy tette legutóbb a Mágnás Miskával, amiről itt többen leszedték a keresztvizet. Pocsék Mágnás Miskánál szidjuk Eszenyit mint a bokrot? Ha éppen a kormánypárti sajtó nem szereti, akkor szaftos történetekkel járat(hat)ja le? Ha meg kósza harsogó hírek jelennek meg: "kirúgják", "leváltják" (ami nem igaz, mivel a megbízatása jár le hamarosan), akkor mártírt csinálnak belőle? Hogy is van ez? Távcső (Opernglas) viszont tényleg kell a Vígbe: egyrészt nagy mérete miatt, másrészt legalább nagyítóval távcsővel leljünk ott jó színházi terméket.


1543 IVA 2019-12-17 06:05:33 [Válasz erre: 1540 Edmond Dantes 2019-12-16 08:39:00]

Eszenyi Enikővel semmilyen tekintetben sem rokonszervezek, de mind a tüntetéstől való távol maradásával, mind a válaszával egyetértek. Az őt illető szemrehányást diktatórikus megnyilvánulásnak tartom.
Ha a botrány estéjén a Vígszínházban lettem volna, a transzparenssel szaladgáló két nő ellen feljelentést tennék: zaklatás miatt. Ha színházi este élményére áldozok pénzt és időt, akkor nem akarom politikai tüntetésen találni magam!


1542 IVA 2019-12-17 05:01:00 [Válasz erre: 1538 Edmond Dantes 2019-12-16 08:15:11]

Itt is köszönöm a cikk szövegének elküldését, még ha azt nem írhatom is, hogy hálásan.
Korábbi hozzászólásaim összegzéséből úgyis kiderül, hogy Apáti Bence gondolatmenetével, sőt minden leírt gondolatával egyetértek. Pontosabban: az utolsó bekezdésében írtaktól való egyetértéstől egyelőre tartózkodom, ugyanis nem tudom Dörner György és Bán Teodóra állítólagos menesztésének igazságtartalmát, vagy hogy milyen stádiumban tartanak ezek az ügyek, van-e, lesz-e szó pályázatok kiírásáról. Az utóbbi nem is nagyon érdekel, mert az egész pályáztatási rendszert, a színház világán belül és azon kívül, bolhacirkusznak tartom.
Azt ugyan nem tudom, hogy az élet igazságtevő intézmény-e, erre az sem bizonyíték, hogy Alföldi Róbert ugyanolyan botrányos körülmények között nyerte el vezérigazgatói székét a Nemzeti Színházban, mint ahogy elveszítette. Emlékszünk rá, hogy Dörner Györgyöt a pályázatokat minősítő szakzsűri javaslatával ellentétesen nevezte ki Tarlós István, én azonban, sok-sok látogatói tapasztalattal, arra is emlékszem, hogy Márta István Új Színháza (számos minőségi és szerethető művésze ellenére) milyen gyenge és akkor már egyre gyengébb volt. (Alföldi két ottani rendezését, a Rómeó és Júliát és a Három nővért provokatív szereposztásuk miatt kihagytam.) Dörner Újszínházában pedig egyetlen előadást sem láttam. (Jó lenne hinni, hogy Karácsony Gyergely viszont valamennyit...) Ezek után kívánjak itt elégtételt?
Bán Teodórát negyed évszázadon át kedveltem a balettszínpadon. A budapesti szabadtéri színpadok játékrendje, műsorszerkezete ma korántsem olyan, mint amilyennek korábban szerettem, úgy is mondhatnám, hogy roppant ellenszenves, viszont nem tudom, hogy a mára megváltozott anyagi, művészeti, társadalmi körülmények között lehetne-e másmilyent, jobbat, az egykorihoz hasonlóbbat csinálni.


1541 Edmond Dantes 2019-12-16 14:07:12

Egy Két szakértő színházi írás a 888. hu portálról, már a cím is  telitalálat: "Elavultatok, Pintér Béla" és amiben (a szerző szerint - E.D.), idézem: "igyekeztek elmagyarázni, miért idejétmúlt és ócska Pintér Béláék színházcsináló munkálkodása". Idézet vége. Legfőbb ideje  (volt) az elmagyarázásnak: az idejétmúlt és ócska Pintér Béláék összes régebbi és új(abb) produkcióira szinte lehetetlen bejutni, a hosszú előjegyzési listák így talán végre megritkulnak, az ócska megvezetett közönség észhez tér és tudni fogja, melyik színházban van (a) helye (bőven).


1540 Edmond Dantes 2019-12-16 08:39:00

"Távol maradni is politika, Enikő! - Performansz a Vígszínház előadásán": az index tudósítása itt olvasható. (Megjegyzés: a kérdéses előadás A diktátor volt..)


1539 Edmond Dantes 2019-12-16 08:31:53

1538 Edmond Dantes 2019-12-16 08:15:11 [Válasz erre: 1537 IVA 2019-12-16 05:23:42]

Átküldöm a privát "vonalon".


1537 IVA 2019-12-16 05:23:42 [Válasz erre: 1536 Edmond Dantes 2019-12-15 10:03:31]

Köszönöm, köszönném, de sajnos a Google és az Opera (böngésző) demokrácia iránti érzéke annyira kifinomult, hogy nem enged beleolvasnom a Magyar Nemzetbe...


1536 Edmond Dantes 2019-12-15 10:03:31

Apáti Bence* írása zaklatószínház(ak)ról, Katonáról, Máté Gáborról, aki "...egy bűncselekményt próbált eltussolni", színházi tüntetésről, amin "javarészt  a főváros színházaiból verbuválódott, színészekből álló csoport" (sic!) volt jelen. A teljes cikk itt olvasható. (Magyar Nemzet)

* A szerző mellékállásban főállásban a Budapesti Operettszínház balettigazgatója.


1535 Búbánat 2019-12-11 13:34:16

Karácsony politikai döntést hozott kulturális területen

/HÍR TV/

"Miközben a kultúráért és a színházak függetlenségéért aggódik Karácsony Gergely, személyesen akadályozta meg Bán Teodóra újabb kinevezését a Szabad Tér Színház élére. A színházvezető szerint személyes és politikai döntés született ügyében, a Fidesz a baloldal bosszújaként értékeli az eljárást. Rétvári Bence parlamenti államtitkár emlékeztetett, Tarlós István főpolgármesterként azokat az embereket is kinevezte a színházak élére, akikkel nem feltétlenül állt egy világnézeti platformon."


1534 Edmond Dantes 2019-12-11 11:26:27 [Válasz erre: 1533 Búbánat 2019-12-10 11:14:23]

Meglátjuk ... addig is itt egy friss cikk (lényegi részlete, a nem látható rész már fizetős) egy nem-kormánypárti újságírótól. Nem másolom be, mert a benne foglaltak, ahogyan tévében szokás bemondani: "egyeseket érzékenyen érinthetnek", de a cím már elárulja a lényeget.

Tóta W: Újszínház - egy gesztus lehetősége


1533 Búbánat 2019-12-10 11:14:23 [Válasz erre: 1531 Edmond Dantes 2019-12-09 16:58:16]

Nem kell követelni az igazgató menesztését; szerintem sokat nem kell várni ahhoz, hogy - olvasom -  Alföldi Róbert váltsa Dörner Györgyöt az Újszínház élén.  Függetlenül az ottani zaklatásról (?) kerengő hírektől, úgy is meg van pecsételve a jelenlegi direktor sorsa. Csak idő kérdése, mikor távozik.


1532 Hangyász 2019-12-09 17:06:46 [Válasz erre: 1528 Edmond Dantes 2019-12-09 12:00:25]

Ebben a cikkben egyetlen szó sem esik arról, hogy bárki is tiltakozna Bán Teodóra menesztése ellen. Persze 5 óra alatt simán meg is változtathatták a szöveget.


1531 Edmond Dantes 2019-12-09 16:58:16

Hogy is szól az örökbecsű mondás? "Hazudtunk reggel, éjjel meg este." A rugózós portál állításával szemben az Egyetem nem mentegette G.P.-t, hanem az etikai tanács lefolytatott egy vizsgálatot, a vizsgálat megállapítása szerint nem volt tudomása az egyetem vezetésének G. P. egyéb ügyéről, illetve az esetlegesen az intézménynél elkövetett etikai vétségről, és hozzájuk semmilyen bejelentés nem érkezett. Vélhetően saját túléléséért küzdve szűntették meg a rendező-tanár ottani szerződését, de lehet, hogy ez sem segít, mert a "nagytermészetű uraság" (copyright: Schilling Árpád) már átírta a törvényt és még mindig kevés neki, amije van. (Főleg közönségből van kevés ... főleg neki.) A cikk zaklatószínházakról ír. A friss újszínházi zaklatási ügy ismeretében fogalmazhatnak többes számban. Türelmetlenül Türelmesen várom, mikor kezdik el követelni az ottani igazgató menesztését.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.