Bejelentkezés Regisztráció

Társművészetek


Téma ismertetése: film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc

1430 Edmond Dantes 2019-10-10 10:46:24 [Válasz erre: 1429 macskás 2019-10-10 09:37:47]

Igen, ezt az új csodát valóban így írják, de a dolog legalábbis kétesélyes: hirtelenjében itt, itt, itt, itt, itt egy "n"-nel írják, itt pedig salamoni bölcsességgel helyesírással mindkét változat szerepel. A garázs- és zöldfelületmentes, kulturális központnak, múzeumnak csúfolt becézett étterem-buliközpont mennükártyája valószínűleg borsós (bor+só+borsó) árakat fog tartalmazni.


1429 macskás 2019-10-10 09:37:47 [Válasz erre: 1428 Edmond Dantes 2019-10-09 19:34:04]

MillenNium


1428 Edmond Dantes 2019-10-09 19:34:04

Kissé -magyarán: teljesen- más nézőpontból járja körül (virtuális értelemben) a városligeti Millenium Házát egy másik portál. A sokatmondó információkat nem áll módomban bemásolni: a "jogok" rovatban az oldal szellemi tulajdonosa mindennemű másolást, terjesztést előzetes írásbeli engedélyhez köt.  A teljes cikk, amit ajánlok az érdeklődők figyelmébe, itt olvasható.


1427 Búbánat 2019-10-09 18:07:39 [Válasz erre: 1426 Búbánat 2019-10-09 13:15:09]

Európában egyedülálló rekreációs és kulturális tér lesz a Városligetben

MNO.hu - 2019. OKTÓBER 9. SZERDA 05:55 2019. 10. 09. 08:15

BAÁN LÁSZLÓ: EGYRE INKÁBB LÁTOGATÓBARÁT INTÉZMÉNYEKKÉ VÁLNAK A MAGYAR MÚZEUMOK

/Szilléry Éva/

Ahogy haladunk előre a Liget projekt megvalósításában, látni fogják az emberek, hogy amit ígértünk, azt teljesítettük: a Városliget gazdagodik, a zöldfelülete is bővül, az itt lévő régi épületek megújulnak, az újak pedig harmonikusan illeszkednek a környezetbe, így a megújult Liget mindenkinek többet és jobbat fog nyújtani, mint eddig, állítja Baán László, a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa, aki újabb öt évig vezeti a Szépművészeti Múzeumot.


1426 Búbánat 2019-10-09 13:15:09

Elkészült a régi Olof Palme Ház - mostantól a Millennium Háza - műemléki rekonstrukciója + képgaléria

magyarepitok.hu, ligetbudapest.hu

2019.10.01. 10:11 

Liget Budapest egyik legimpozánsabb épülete október 26-án nyitja meg kapuit a látogatók előtt. Az értékmentő és -teremtő munkát az Épkar Zrt. végezte el. A lebonyolítási és műszaki ellenőrzési feladatokat pedig az Óbuda-Újlak Zrt. és a Főber Zrt. végezte el.


1425 Edmond Dantes 2019-10-07 21:53:13 [Válasz erre: 1424 Edmond Dantes 2019-10-07 09:29:57]

Frissítés 3.0 Rocco és fivérei ügyben: 

 
 

Estére már minden előadás mellett kisárgult a piros karika a honlapon, benne 18-ról 16 lett a korhatár. Hajrá középiskolások,  most már mennetek kell mehettek...akartok vagy sem.


1424 Edmond Dantes 2019-10-07 09:29:57 [Válasz erre: 1416 Edmond Dantes 2019-10-02 09:14:26]

Frissítés 2.0 Rocco és fivérei ügyben: mára-holnapra (okt.7-8.) éppen 194-194 jegy kapható. Ez kb. erős 2/3 ház ... lenne. A két jegytérképre nézve itt és itt, jól látható, hogy mindkét este a karzat "piros" vagyis teljesen "elkelt" ... volna. Volna, ha a gyanú nem élne, hogy  -mint az utóbbi években hírek szerint sokszor- a karzatot lezárták és a -részben ingyenjegyes- közönségét a balkonra és a zsöllyébe terelik le. Mindez a premieren és Szentpéterváron  "óriási, kirobbanó sikerű" produkció második és harmadik itthoni előadásán...Novemberben -mint Nyugaton- a helyzet változatlan: a 3 tervezett előadásból egy elmarad, másik kettőre most 484 illetve 495 szabad hely van a kb. 620-630 férőhelyes nézőtéren. A protokoll helyek: balkon első sor és páholyok természetesen "foglaltak". Az igazi meglepetés azonban eztán jön: az eredetileg 18-as karikát kapott Rocco korhatárát leszállították 16-ra! A honlapon még mindkét korhatár (16 és 18) egy felületen, egyszerre látható, ez az aprócska baki most lehet korrekció alatt: novemberre már javították = eltüntették a 18-as karikát, októberben még látszik, (tömörítve) így:

Rocco és fivérei ... 16 éven felülieknek... Dráma ...

Miért fontos és érdekes ez? Azért, mert a korhatár "nagylelkű" leszállítása immár tágasra nyitja a Nemzeti Színház kapuit a nagyérdemű középiskolás közönség előtt is ... tudjuk, amely számára a színház lehetővé teszi, hogy "egyes" előadásokra ingyen jusson el "az ország minden részéből" és a határon túlról is. Ebből következően csak remélni lehet, hogy több "teltházas" középiskolai tananyag-produkcióhoz hasonlóan a Rocco és fivérei is bekerül a NAT kötelező tananyagába ... mármint Visconti örök klasszikus Rocco-filmje.


1423 Edmond Dantes 2019-10-06 21:37:15 [Válasz erre: 1420 joska141 2019-10-02 19:13:01]

Kedves joska141! Én egy másik mondatot másolnék át a kérdéses cikkből: "Vidnyánszky Attila az Origónak a vendégjátékkal kapcsolatban elmondta, hogy a Rocco és fivérei olyan előadás, ami erős indulatokat vált ki a nézőkből, így a szünetben voltak olyanok is, akik elmentek." Föltételezni se merem, milyen "erős indulat" volt, ami miatt a szünetben elmentek,akik elmentek.


1422 Edmond Dantes 2019-10-06 21:31:57 [Válasz erre: 1421 Búbánat 2019-10-04 18:00:30]

Van egy régi, talán angol mondás: nincs ingyen ebéd. Hozzáteszem: félárú ebéd sincs vagy ha van, az gyanús. Valami nagyon nem stimmelt azzal az 50%-os engedménnyel. Se Csókos asszonnyal se csókos színigazgatóval ... se nélkülük ;-) az út biztosan szép volt és ez a lényeg.


1421 Búbánat 2019-10-04 18:00:30 [Válasz erre: 1420 joska141 2019-10-02 19:13:01]

Tisztelt "joska 141"!

Emlékszem, vagy másfél évtizede az új Nemzeti Színházban vendégszerepelt a Debreceni Csokonai Színház operatársulata Verdi operájával: A végzet hatalma.  Életemben először és máig utoljára látogattam el a teátrumba.  Az akusztika pocsék.  Ugyanakkor az operában a közreműködő művészek a színpadon microport nélkül énekeltek.

Másik gondolatára reagálva:

2017 év végén a  József  Attilla  Színházban megnéztem Zerkovitz Béla Csókos asszony című operettjét.  A szünetben a folyosó asztalkáira, állványokra kihelyezett sok-sok szórólapon olvashattuk, hogy annak felmutatásával egy bizonyos utazási iroda meghirdetett olaszországi útjait 50%-os engedménnyel veheti igénybe a jelentkező.  Érdekelt a dolog és magamhoz vettem egy ilyen hirdetményt, amivel másnap elmentem a megadott címre, és csodák csodája, tényleg élt a kedvezmény: a következő év nyarán fél áron a Ligur-tenger híres partszakaszán, Cinque Terre-n, körutazáson vettem részt...


1420 joska141 2019-10-02 19:13:01 [Válasz erre: 1418 Búbánat 2019-10-02 10:12:11]

Tisztelt „Búbánat” és „Edmond Dantes”!

  1. Érdemes megnézni a Népszava ismertetés – nem igazán elmélyült kritika – illusztrációjaként szolgáló fényképet: Valamennyi szereplő mikroportot használ!!! Nemzeti Színház, ahol egy Bessenyei, Básti, Tőkés Anna hangja egy 19.századi épületben is mikrofon nélkül gyönyörűen hallatszott, zengett.
  2. Meg kell „védjem” Vidnyánszky Attilát. Ma már egy-egy kőszínház olyan óriási repertoárral rendelkezik, hogy 1-1 produkció 1-1 hónapban csak nagyon kevés alkalommal kerülhet színre. Jó példa a József Attila Színházban játszott szintén óriási sikerű – jegyüzérek aratnak – Macskafogó. Októberben talán 1 előadás, novemberben 3 előadás. Nem sokkal különbözik a Vígszínház Pál utca fiúk produkciója, ottani mértékkel rendkívül magas helyárakkal, szintén jegyüzérekkel, de mégis csak havi 4-5 előadással.
  3. A Rocco és fivérei szentpétervári előadásáról itt található egy ismertetés, melynek első bekezdését idézem is: https://www.origo.hu/kultura/20191001-a-nemzeti-szinhaz-vendegjateka-szentpetervaron-a-rocco-es-fiverei-a-nemzetkozi-szinhazi-olimpian.html?utm_source=hirkereso

„A Nemzeti Színház szerepelt a 2019-es színházi olimpián, Szentpétervárott - páratlan sikerrel. A Rocco és fivéreit adták elő. Vidnyánszky Attila rendezését ezt megelőzően csak egyszer játszották, szeptember közepén, a budapesti bemutatón. Most a világ egyik leghíresebb színházában, az Alekszandrinszkijban kétszer is. A közel négy órás, monumentális előadás végén a nézők közül sokan felállva ünnepelték a színészeket, és magát Vidnyánszky Attilát.”


1419 Edmond Dantes 2019-10-02 18:11:39 [Válasz erre: 1418 Búbánat 2019-10-02 10:12:11]

Köszönöm!


1418 Búbánat 2019-10-02 10:12:11 [Válasz erre: 1416 Edmond Dantes 2019-10-02 09:14:26]

A budapesti bemutatóról írt a Népszava.hu (2019.09.28. 11:35)

Balogh Gyula kritikája: 

Messziről jöttek - Rocco és fivérei a Nemzetiben

„Vidnyánszky Attila rendezése, a Rocco és fivérei látványos térben, filozófiai ellenpontokkal, nyers, sokszor már túlzó, harsány effektekkel dolgozik, ugyanakkor többször képes költői víziót teremteni.”


1417 Heiner Lajos 2019-10-02 09:35:59 [Válasz erre: 1402 ladislav kozlok 2019-09-18 14:33:16]

Lacikám,

 

Magyarország jobban teljesít! Itt már a Héttyúk tavát játsszák!


1416 Edmond Dantes 2019-10-02 09:14:26 [Válasz erre: 1410 Edmond Dantes 2019-09-21 15:54:18]

Frissítés Rocco és fivérei jegyeladás-ügyben: néhány napja örömmel teli meglepetéssel láttam a Nemzeti Színház jegytérképén, hogy október 7-ére minden jegy elkelt! Örömömet kissé beárnyékolta, hogy a másik két októberi előadásra a jegytérkép gyenge, cca. 2/5-ös (fél)házat mutatott. Az imént viszont csodálkozva láttam, hogy a teltházas(sá varázsolt) október 7-ei Rocco ... elmarad! Közben a másik két Rocco (okt. 8-9.) -a premier utáni első két előadás!- még mindig félházas éspedig a már 1410-ben vázolt, kissé feltűnő módon. Pillantás novemberre: láss csodát, a november 5-ei előadás: elmarad! A két (azaz kettő) továbbira pedig a mindig "foglalt" középpáholyok és balkon 1. sor kivételével a Ház gyakorlatilag üres. Az origo.hu által a bemutató után tudósított óriási, kirobbanó siker valamiképpen kevéssé érvényesül a valós jegyeladások terén. Írom mindezt t.k. annak okán, hogy mint arról ...nos, ismét origo.hu tudósított, Magyarországot a Rocco és fívérei képviselte a minden bizonnyal rangos Színházi Olimpián. Az Olimpiát (Olümposzt?) megjárt darabról máig egyetlen kritikát sem olvastam ... még origo.hu-n sem. Egy apró kritikácskát igazán írhattak volna az óriási, kirobbanó sikerű Roccóról, ha már megtekintették (??) az óriási, kirobbanó sikerű produkciót.


1415 Amalgám 2019-09-30 08:20:44 [Válasz erre: 1408 ladislav kozlok 2019-09-20 08:51:12]

Kedves Ladislav,

 

köszönöm szépen az ajánlatát, és szívesen élek is vele, bár attól tartok, hogy ilyen kritika valószínűleg nem fog születni. Mivel az orosz turnétársulat-jelenség mindig, újra és újra megérhet egy rövidebb összefoglalót, megpróbálom megvilágítani, hogy miért.

 

Használtam az előző bejegyzésemben (1406) egy talán furcsán vicces megfogalmazást, a „tisztes balettipari szakmunkások” alakjában, és nem véletlenül, illetve nem is azért, mert az orosz turnétársulatok most rossz humorom által sújtott művészeit nem tekinteném teljes értékű balettművészeknek. Kifejezetten annak tartom őket – jobb sorsra érdemes balettművészeknek, akik a világ jelenlegi balettkultúráján belül talán a legnehezebb munkát végzik, és a szóhasználatom valójában a közeg leírását célozta, amiben dolgoznak. Az a tevékenységi forma ugyanis, amit az orosz turnétársulatok képviselnek, rendszerint az iparra hasonlító módon nagyszériás termékeket hoz létre, amelyek általában ismert – és nem túl magas – minőséget képviselnek, továbbá nem sok újdonságot és izgalmat rejtenek magukban. Ezért ezekkel a kritika, illetve egy komolyabb kritikus jobbára nem foglalkozik, a hasonló társulatok pedig a szaksajtó számára gyakorlatilag érdektelen módon jönnek-mennek az országban – még ha amúgy az orosz balett általánosan jó hírnevével olykor nézők tömegeit mozgatják is meg, esetleg akár sportcsarnoknyi méretekben. A művészeik teljesítményéhez még annyit, hogy ezek a társulatok többnyire nem a legjobb balettakadémiák legjobb végzőseit tudják szerződtetni; ugyanakkor általában néhány fontos nagybalettet játszanak csak, azt viszont jelentős sorozatban, így igényesebb és ambíciózusabb táncosaiknak módjuk van a szerepeikben fejlődni, alaposabb jártasságot elérni – bár eme szerepekbe hamar bele is fásulhatnak, akár már egyazon, több előadásos napon belül is. Megeshet, hogy egy balettművész egy ilyen turnétársulatnál egy évad alatt többször játszhat el egy nagy klasszikus főszerepet, mint ahányszor arra egy sok szereposztással dolgozó, első vonalbeli európai társulat egy-egy szólistájának az egész pályafutása alatt lehetősége van – illetve hogy ebből egy alapjában véve is tehetséges művész szakmailag profitálni tud, jó alapozást jelent a számára, jó szereptudáshoz segíti. Komoly, elismertségre szert tevő balettművészek is gyakran megfordultak ebben a színházi körben, akár valamely életpályaszakaszukban – rendszerint kezdőként –, akár mellékfoglalkozás jelleggel, de az ő igazi kiválóságuk része az is, hogy tovább tudtak lépni onnan.

 

A fentiek miatt nem bízok igazából abban, hogy komoly és szakszerű – vagy akár bármilyen – kritika készül majd erről a pozsonyi eseménysorozatról, de ha ez mégis megtörténik, és annak lényegi kivonatát néhány szóban valóban megosztja velem, azért őszintén hálás leszek, hiszen én is szívesen frissítem ismereteim arról, hogy hol is tart most ez a szcéna valójában.


1414 macskás 2019-09-25 22:14:18

1414


1413 Búbánat 2019-09-25 21:56:27 [Válasz erre: 1364 Edmond Dantes 2019-09-11 09:21:15]

A grund őre

MNO.hu - 2019. SZEPTEMBER 22. VASÁRNAP 14:23

SZERZŐI JOG – LASSÚ AZ INTERNETKAPCSOLAT A KÉKSZAKÁLLÚ HERCEG VÁRÁBAN

/Tóth Ida/

A Móricz Zsigmond Színház közleményben tudatta a hírt: Molnár ­Ferenc örökösei nem engedélyezik a Delila ­bemutatóját a Mohácsi testvérek rendezésében. Vajon miért futottak zátonyra a tárgyalások, és milyen gyakran történik ilyen a hazai színházi életben? A Molnár-örökösök bíznak ­abban, hogy az eset egyszeri és ­elszigetelt marad.


1412 Búbánat 2019-09-25 21:50:23 [Válasz erre: 1402 ladislav kozlok 2019-09-18 14:33:16]

A Balett-topicba írtam az 5872. sorszám alattt, de akkor ide is bemásolom:

 

    2019-09-11 11:35:18

The Royal Moscow Ballet - A hattyúk tava - az Erkel Színházban

December 3-án az esti előadás előtt, délután 15:00-kor IS megtekinthető lesz Csajkovszkij remekműve az Erkel Színház színpadán!

Lassan két évtizede már, hogy a The Royal Moscow Ballet társulat teltházas műsorokkal varázsolja el a nézőket világszerte. Megalakulásuk óta több mint 980 előadásuk volt, és ez most Budapesten HÁROM fellépéssel bővül az alábbi időpontokban:

  • 2019.12.02.    -   19:30
  • 2019.12.03.    -   15:00
  • 2019.12.03.    -   19:30

Jegyek már csak limitált számban kaphatóak!


1411 IVA 2019-09-23 05:06:29 [Válasz erre: 1409 joska141 2019-09-21 11:16:55]

Tegyük hozzá: a prózát játszó fővárosi nagyszínházak közül a Nemzeti alaphelyárai a legolcsóbbak. A nagyszínpadi helyek ma annyiba kerülnek, mint az új Nemzeti Színház megnyitásának idején, amit igencsak drágállottunk. Schwajda György vezetésekor: 2000-ben! 2003-ban, Jordán Tamás vezérigazgatásával normalizálták a helyárakat, a színházlátogatók fizetőképességéhez idomítva. Nem tudom pontosan, milyen mértékben kúsztak felfelé Alföldi Róbert idején, mert csak a János vitézére emlékszem, 4500 Ft-ba került a legdrágább hely, de az zenekaros előadás volt. Tehát most, a Rocco és fivérei nem drágább, mint Az ember tragédiája volt majd' két évtizeddel ezelőtt.
Ami a túláradó rajongást illeti, most nemcsak egyes sajtóorgánumok stílusa, hanem divat is, amellyel sokan igyekszenek (kényszerülnek) lépést tartani. Hadd említsek egy közeli pédát, elfogulatlanságomat is bizonyítandó. A Flórez-koncert helyszínének változását hirdető szervezőiroda pazar helyszínként jellemzi az Erkel Színházat. Nekem, aki az otthonom után legjobban szeretem ezt a helyet, évtizedek óta valóban sok pozitív jelzővel illethető, akár a pazarral is (általában addig, míg szét nem nyílik a függöny), mégis úgy gondolom sajnos, ma nem ez a legtalálóbb jelzője, mert sem korunk követelményeinek, sem a korábbi, egyszerre ünnepélyes és mégis otthonos hangulatát keresőknek nem felel meg tökéletesen. (Remélem, idővel lesz még újból pazar hely!) Például a Müpára inkább illik ez a jelző, mert bár én nem vagyok oda érte (legfeljebb a vörös szőnyegéért), a közönsége elvárásainak megfelel.


1410 Edmond Dantes 2019-09-21 15:54:18 [Válasz erre: 1409 joska141 2019-09-21 11:16:55]

Bizony-bizony, szükség is lesz a kirobbanó, óriási sikerre, mert a hamarosan esedékes három (3) októberi előadásra jelenleg 1/3-os (!) a ház "telítettsége", úgy, hogy a jegytérképre pillantva nem nehéz észrevenni, hogy mindhárom előadásra nagyjából ugyanazok a helyek vannak ...khm... "eladva": középpáholyok és néhány komplett sor zsinórmértékkel ... Nem kevésbé árulkodó a novemberi jegytérkép, ez és ez. Aki rájuk néz, érteni fogja a helyzetet és a fent említett októberi "eladott" 1/3-ot. Továbbra is (mint itt már 1345-ben) azon töröm  a fejem, kiknek fogják "eladni" a csak 18 éven felüliek számára megtekinthető Roccot ... Bízzunk benne, hogy sok túlkoros (értsd: 18 éven felüli) vattázható középiskolás koptatja még a padokat ...


1409 joska141 2019-09-21 11:16:55

Az Origo.hu internetes honlap „Kultúra” rovatában jelent meg a mai napon (nagyon hosszú a cím, azért nem csatolom ide):

A cikk alcímét és első bekezdését azonban változtatás nélkül idézem:

„Az óriási sikerű Rocco és fivérei premier másnapján újabb hihetetlen sikerű bemutató a Nemzeti Színházban

Egy nappal Vidnyánszky Attila monumentális előadása, a Rocco és fivérei kirobbanó sikerű premierje után újból bemutatót tartott a Nemzeti Színház. Euripidesz Médeiáját a világhírű svéd rendező Eirik Stubo, a Stockholmi Királyi Színház igazgatója rendezte. A premieren a szó szoros értelmében szűnni nem akaró taps ünnepelte Szűcs Nellit, a csodálatos címszereplőt, a nagy színészt, Trill Zsoltot, és az előadás több nagyszerű színészét, így Rátóti Zoltánt, Söptei Andreát, Szarvas Józsefet vagy éppen Csurka Lászlót. És persze az alkotókat.”

Most még csak néhány hete kezdődött a 2019/2020-as színházi évad. Ha már most az első premierekre ezeket a jelzőket – „óriási siker”, „hihetetlen siker”, „monumentális előadás”, „kirobbanó siker”, „szűnni nem akaró taps”, „csodálatos címszereplő”, „több nagyszerű színész” – használják, mi lesz az évad további részében?


1408 ladislav kozlok 2019-09-20 08:51:12

Kedves Amalgám, koszonom a választ. Bevallom nem nagyon értek a baletthez, de ha meglejenik egy szakszeru  kritika, szívesen kozlom Onnel.

P.S.  Nekem csak a ROYAL- jelzovel van bajom. Nemhogy oroszkirályság de moszkvai sem volt soha, esetleg moszkvai nagyhercegség.  


1407 ladislav kozlok 2019-09-20 08:51:07

Kedves Amalgám, koszonom a választ. Bevallom nem nagyon értek a baletthez, de ha meglejenik egy szakszeru  kritika, szívesen kozlom Onnel.

P.S.  Nekem csak a ROYAL- jelzovel van bajom. Nemhogy oroszkirályság de moszkvai sem volt soha, esetleg moszkvai nagyhercegség.  


1406 Amalgám 2019-09-19 16:51:12 [Válasz erre: 1402 ladislav kozlok 2019-09-18 14:33:16]

Kedves Ladislav,

 

köszönöm szépen, hogy felhívta a figyelmünk a pozsonyi orosz balettfesztiválra, de attól tartok, ez sajnos nem az az erősségű rendezvény, mint amilyennek Ön véli.

 

Magával a budapesti eseménnyel kapcsolatban is érdemes leszögezni, hogy a nálunk turnézó társulat sem az Orosz Királyságból érkezik, hanem a Moszkvai Királyságból. Az Orosz Királyságot ugyanis ez az együttes képviseli, míg a Moszkvai Királyságot ez a társulat – vagy meglehet, csupán igazgatóság. A Pozsonyban turnézó együttes ugyanakkor Moszkva Államot szándékozik majd reprezentálni, és ebben a minőségében nem tévesztendő össze egy másik, Moszkva Városának képviseletére felesküdött társulattal. Ugyanakkor természetesen valamennyi, a magukat az eddig felsorolt szuverének szolgálatában tudó balettegyüttest élesen meg kell különböztetnünk a már csak nevében is magasan fölöttük álló Orosz Cári Balettől, vagy esetleg az Orosz Nemzeti Balett néven ismert – szintén – magántársulattól.

 

A sors által most Pozsonynak juttatott Moszkvai Állami Balett egy a megszámlálhatatlan mennyiségű orosz turnétársulat közül, amelyek táncosai általában tisztes balettipari szakmunkások, de sajnos nem tartoznak Moszkva és Szentpétervár legjobb szólistái közé – ez a meggyőződés most csak erősödött bennem a társulat művésznévsorának megtekintésekor –, míg az együttesnek Szentpétervárhoz már csak a neve alapján sem lehet sok köze, még ha esetleg alkalmaz is onnan érkezett művészeket. Nagy előnyének tűnik, hogy a jelek szerint rendelkezik állandó művészegyüttessel, míg a Budapestet meglátogató színház honlapján ennek nem találtam nyomát, és lehet, hogy ők csupán az egyes turnékra összeszerződtetett társulattal dolgoznak.

 

A fentieket teljes fórumtársi szeretettel hozom a szíves tudomására, szem előtt tartva annak az esélyét is, hogy esetleg személyesen Önben is felmerülhetett egy 105 EUR értékűnek vélt fesztiválbérlet megvásárlásának a lehetősége.

 


1405 ladislav kozlok 2019-09-19 09:05:11 [Válasz erre: 1404 IVA 2019-09-19 04:43:32]

Koszonom, valahogy elnéztem


1404 IVA 2019-09-19 04:43:32 [Válasz erre: 1401 ladislav kozlok 2019-09-18 14:33:08]

Kedves Laci, a keresett témát nem ide, hanem a Balett- és táncművészet-topicba jegyezte be Búbánat.


1403 Edmond Dantes 2019-09-18 15:59:57

A Molnár Ferenc-Lukin Ágnes vs Mohácsi-brothers szága folytatódik és a Delila-gate címet kapta.


1402 ladislav kozlok 2019-09-18 14:33:16

Nem tudom hová  lett Búbánat forumtársunk beírása  egy  moszkvai balett vendégszerepésérol. Személyesen nem nagyon hiszek egy társulatnak amely a királyi jelzovel illeti meg magát, tudtommal Oroszorrság soha nem volt királyság. 65- euro= igen drága.

Inkáb ajánlanám  Az orosz klasszikus balett fesztivált Pozsonyban./Moszkva és Pétervar legjobb szolistái/

okt.17 - Hattyúk Tava, okt.18 - Romeo és Júlia, okt.19  Diotoro, okt.20 Csipkerozsika,  jegyek  25 - 49 euro,  bérlet az egész fesztiválra 105 euro

www.tickeportal.sk

   


1401 ladislav kozlok 2019-09-18 14:33:08

Nem tudom hová  lett Búbánat forumtársunk beírása  egy  moszkvai balett vendégszerepésérol. Személyesen nem nagyon hiszek egy társulatnak amely a királyi jelzovel illeti meg magát, tudtommal Oroszorrság soha nem volt királyság. 65- euro= igen drága.

Inkáb ajánlanám  Az orosz klasszikus balett fesztivált Pozsonyban./Moszkva és Pétervar legjobb szolistái/

okt.17 - Hattyúk Tava, okt.18 - Romeo és Júlia, okt.19  Diotoro, okt.20 Csipkerozsika,  jegyek  25 - 49 euro,  bérlet az egész fesztiválra 105 euro

www.tickeportal.sk

   


1400 ladislav kozlok 2019-09-18 14:32:58

Nem tudom hová  lett Búbánat forumtársunk beírása  egy  moszkvai balett vendégszerepésérol. Személyesen nem nagyon hiszek egy társulatnak amely a királyi jelzovel illeti meg magát, tudtommal Oroszorrság soha nem volt királyság. 65- euro= igen drága.

Inkáb ajánlanám  Az orosz klasszikus balett fesztivált Pozsonyban./Moszkva és Pétervar legjobb szolistái/

okt.17 - Hattyúk Tava, okt.18 - Romeo és Júlia, okt.19  Diotoro, okt.20 Csipkerozsika,  jegyek  25 - 49 euro,  bérlet az egész fesztiválra 105 euro

www.tickeportal.sk

   


1399 IVA 2019-09-17 03:59:19 [Válasz erre: 1398 Edmond Dantes 2019-09-16 09:10:22]

A következő évadban a Radnóti Színházban előadják a Szerelmesek házait (The Widower’s Houses, korábbi magyar címein Szerelmi házasság, Sartorius úr házai, Özvegyek házai), Valló Péter rendezi. Talán a fotógalériáktól függően dől majd el, hogy megnézem-e, mindenesetre figyelemmel fogom kísérni, kinek mennyire fáj (vagy nem fáj).
Igen, lehet, hogy ma a színházigazgatóknak, rendezőknek, színészeknek és a közönségnek elkopott az érzéke Shaw szelleme iránt, abban a morális és kulturális környezetben, amely körülvesz minket, már csak az elsózottat és a túlcukrozottat, a fagyottat és a forrót érzékeljük. Aztán az élet mégis produkál olyan helyzeteket, amelyek akár egy Shaw-dráma tanulságai lehetnének. Ha már szóba hoztad a „metoo-cunamit”, ezt az alattomos, kíméletlen és alpári mozgalmat… Sem a fejét csóváló, sem az átkozódó ember nem lenne képes olyan „csattanót” írni, amelyben súlyosabb és méltóbb (ám sajnos túlságosan drága) büntetése lehetne az amerikai licenc szerint dolgozó honi mozgalmárcsillagnak, mint az életfogytig tartó lelkiismeret-furdalás. Bárcsak ne így történt volna!


1398 Edmond Dantes 2019-09-16 09:10:22 [Válasz erre: 1397 IVA 2019-09-16 02:47:46]

„..szűnni nem akarón”: költői szóhasználat egy nem-költő által. Egyezzünk ki, "folyamatosan" :-) Köszönöm, hogy anno elolvastad beírásomat az Örkényes produkcióról (is). Feleki Kamill nagy kedvencem volt, már eltávozott. Ha "új műsorhoz új férfi kell", akkor ez fordítva is igaz: új "férfihoz -értsd: új színészekhez, új színészgenerációkhoz és új közönség-generáció(k)hoz, új, más világban szerintem új szemlélet, új rendezői megközelítés, új szerepfelfogás kell ... persze nemcsak Molnár Ferenc darabjai esetében. Márkus Lászlót sokszor láttam, "tán csodáltam, ámde nem szerettem" ... egészen -emlékezetem szerint- utolsó szerepéig, Turaiig: pazar alakítását nem felejtem el, amíg csak élek. Ám ő is régen elment már. Más színészekkel, más közönségnek, más korban másmilyen Játékot kell, igen: kell csinálni "a kastélyban"... és máshol. Shaw darabjai és mondanivalójuk is tán kor- és életszerűbbek lennének némi (sok) vérátömlesztéssel, értő, újraértelmező rendezéssel. Az általad említett Warrenné eredeti cselekménye, "mondanivalója" 5/4 évszázad elteltével, de legalább fél évszázada, a szexuális forradalom, a hippikorszak, Woodstock stb. óta inkább mosolyogtató, sőt szánnivaló, ami bizonyára nem azonos Shaw eredeti szándékával, ellenkezőleg. Nem beszélve korunk #metoo cunamijáról, amit lehet elhessegetni, nem szeretni, de: van. A jég a maga egészében -"obszcén akciókkal" és azoktól függetlenül- annak idején a Krétakör és Mundruczó Kornél egyik kimagasló produkciója volt a Trafóban, én ott láttam. Pár éve ugyanott játszották a Lúzert, ami szintén nem nélkülözte az obszcén elemeket, de nem jó darab. Rossz darab, nem is igazán "darab": inkább egy akkor és ott kiégett(nek tűnő) színész, rendező, egykori színházvezető kétségbeesett, de félresiklott jajkiáltása. Más kérdés, hogy az a jajkiáltás mostanra egyre inkább váteszinek bizonyul... A Don Carlo(s)ban viszont nagyon reménykedem, mert képzeletbeli ranglétrámon sok éve egyre följebb lépdel az a fenséges remekmű.


1397 IVA 2019-09-16 02:47:46 [Válasz erre: 1395 Edmond Dantes 2019-09-15 10:06:04]

Aki a folyamatosan helyett a „szűnni nem akarón”-t használja, annak gondolatában a „szűnés” (s)óhaja fészkel.
„Elkerülöm A hattyút az Örkényben (amin te átestél)” – így írtam! Átestél nem = linkeltél. Nem likelted, nem is írtam azt. Azért tudom, hogy átestél rajta, mert olvastam a hozzászólásodat.
Az Egy, kettő, három nem tartozik Molnár remekei közé, de Felekivel egy tv-változatban még jó darab volt, Márkus Lászlóval pedig egészen kitűnő. Hja, Márkushoz mérhető zsenink nincs, nem tudni, lesz-e még valaha.
G. B. Shaw művei és azok üzenetei nem avultak el, ellenkezőleg: modernebbek, mint valaha. Kritikája és szembesítése olyan húsbavágó, hogy azt a hazugságban mint elemben élő ma embere alig, vagy nem tudja elviselni – függetlenül attól, hogy milyen stílusú szalonokban játsszák. Amit mégis elvisel belőle a közönség, csak azért, mert nem érti. A rendezők sem értik. Ezért nem divatos.
Beszámolókból úgy értesültem, A jég című előadást (Krétakör → Trafó → Nemzeti → Proton) meztelenül játszották (persze nem obszcén akciókkal). M. G. P. annak idején úgy fogalmazott, hogy Mundruczó Kornél e rendezésének adaptálása a Nemzetibe Alföldi szűzbeszédének tekinthető. (Nem biztos, hogy jóslata bevált.) Azóta nem ajánlhatok hasonlót, de bízva Ókovács Szilveszter kivételes érzékében a rossznál rosszabb rendezők előhalászásához és a minősíthetetlenül stílustalan előadások színpadra engedéséhez, nem érdemes feladni a reményt. Korszakának legalább 10 legrosszabb színpadi kísérlete alapján nem zárható ki, hogy éppen a Don Carlos lesz a következő áldozat. II. Fülöp és a Főinkvizitor nagy találkozása aligha értelmezhető világosabban másképp, mint meztelenre vetkőző szereplőkkel.


1396 Edmond Dantes 2019-09-15 10:19:56 [Válasz erre: 1392 macskás 2019-09-14 18:05:25]

Hmmm, "hápogok" ... mit csináljak? Persze, ha nyávogtam volna, az bejönne :-) Esetleg ki kellene bannolni? Én már nem tehetem.Valós, meg-nem-valósult eset volt, ennyi. (És nem az M Tóth Géza-féle produkció.) 


1395 Edmond Dantes 2019-09-15 10:06:04 [Válasz erre: 1394 IVA 2019-09-15 03:07:58]

1393-1394 összevonva, helytakarékosságilag, "egyet fizet ír kettőt kap ad": off Nem az elveink és a véleményeink között van nagy távolság, hanem a habitusaink közt. Te hajlíthatatlan és hajthatatlan vagy, én pedig hajlítható és hajt(ogat)ható :-) on Nem sokalltam a Molnár-darabokat, ezt írtam és ez nem "sokallás": "Molnár Ferencet folyamatosan, szűnni nem akarón játsszák széles e hazában és nemcsak a fölsorolt 2-3-at, nézz körül." Nem az Örkényes A hattyút linkeltem be, bár azt is láttam, hanem az Egy, kettő, három címűt, amit a tao-rendszer megszüntetésének és általában, A Rendszernek egyik fő áldozata, az Átrium játszik ... és nem tetszett. Rossz darab és -most jön a lényeg- valszeg nem írták át (eléggé?) ahhoz, hogy szórakoztató legyen, pedig A Rendszer egyik fő áldozata, Alföldi Róbert játssza a főszerepet. Úgyhogy akár kaphatna Lukin-díjat. Warrennét nem láttam, de -most kapaszkodj Malvin, kedves IVA, jön a kanyar(ó)- G.B. Shaw és anno szellemes, "modern" művei és "mondanivalójuk" mára szerintem olyannyira elavultak (kivétel: Szent Johanna), hogy némi komolyabb  vérfrissítés nélkül többségük dögunalom ... legfeljebb ... tb. Lukin-díjat érdemelnek, ha nem igazítják őket így-úgy a mához. Amiben igazán hiányérzetet hagytál bennem az az, hogy nem írtál  meztelenül játszott, obszcén akciókat imitáló darabokról. Egy frászt "képzeletbeli előadástípus"! Akadnak ilyenek számosan, régóta, csak gondoltam, láttál újabbakat és megosztod :-(


1394 IVA 2019-09-15 03:07:58 [Válasz erre: 1387 Edmond Dantes 2019-09-14 10:14:39]

Nem hiszem, hogy nem értetted: egy képzeletbeli előadástípussal példálóztam. Ha nem értetted – kivel vitatkozom én itten?
Te sokallod a Molnár-előadásokat, én viszont keveslem: látod, legalább ekkora a távolság köztünk. Nem annyira számszerűen keveslem, hanem a darabokhoz méltó színvonal ígéretét tekintve. Így hát elkerülöm A hattyút az Örkényben (amin te átestél), A doktor úrt még könnyű szívvel is. De A testőr elkerülése a Pestiben folyamatosan nyomaszt, mert a „bonvivánt” nagyon is szeretném látni benne, a „primadonnát” azonban nehezen viselném el (én, kérem, Ruttkaival is láttam a darabot!), így hát döntött a rendező (rendezői) személye, akit nagyon nem kedvelek, és – veled ellenkezően – nem tartok hagyományosnak. (A szerintem ízetlen és szellemtelen „Lukin-díjasságra” viszont méltatlannak: nem bocsáthatom meg neki például azt, hogy távol tartott a Warrenné mesterségétől a Nemzeti Színházban, éppen azért, mert átlapátolta a cselekényt a ba – ami azóta a Jordán Tamás igazgatta Nemzeti tegnapelőttje.)
Igazán köszönöm, hogy elmagyaráztad, mi a különbség a sikerszerző és a klasszikus között, oszlatni igyekezve a bennem dúló fogalomzavart! Hálából elmagyarázom, hogy ha a „klasszikussá vált” után nem tettem vesszőt (nem tettem), akkor azt nem a „sikerszerzők” szinonimájának, hanem jelzőjének szántam. A kettő ugyanis nem zárja ki egymást, ezt Molnár és Heltai példája is igazolja.


1393 IVA 2019-09-15 02:58:11 [Válasz erre: 1386 Edmond Dantes 2019-09-14 09:57:59]

(Olyan távolságból, amilyen az elveink és a véleményeink között van, nem hiszem, hogy érdemes kezet nyújtogatni, mégoly barátágosan sem.)
Azért vagyok itt, hogy a saját véleményem alapján ítéljek meg dolgokat, ebben a te véleményed (a Mohácsi-Aidáról) nem változtat, sőt a linkelt övék sem. Ppp kritikájára emlékszem, ám arra is, hogy egy későbbi hozzászólásában (valószínűleg egy újabb Aida-látogatása után) súlyosbította véleményét Mohácsi rendezéséről.
Szerencsére nem láthattam a Móricz Zsigmond Színház Deliláját, és ezúttal nemcsak azért nem, mert sajnálatosan nem járok színházba Nyíregyházán (és most már a fővárosi színházi találkozóra sem delegálhatják a produkciót), hanem amiért te sem és mások sem. Az esztétikai megítélésen kívül ugyanis léteznek elvek is, ilyen elv a jogok tiszteletben tartása. Továbbá a szerzői szándék megbecsülése, tehát ha változtattak a darab szövegén (nem is keveset, ezt a színház sem tagadta), jogos látatlanul elítélnem az előadást.


1392 macskás 2019-09-14 18:05:25 [Válasz erre: 1391 Edmond Dantes 2019-09-14 13:56:49]

Hmm...

Akkor kár volt beírni.

Bárki mondhat ilyesmit, aztán ha rákérdeznek a tényre, csak hápog:)

 

Elég sokat beszélgettem egy bizonyos Bartók-szakértővel, a Mandarinról is, de olyasmit, amiről te írsz, nem említett.

Szerintem kevered azzal, amit írtam, a 41 ütemes kiegészítéssel.


1391 Edmond Dantes 2019-09-14 13:56:49 [Válasz erre: 1390 macskás 2019-09-14 13:29:07]

Sajnos nem tudok. Régen volt és már elfelejtettem a karmster nevét.


1390 macskás 2019-09-14 13:29:07 [Válasz erre: 1389 Edmond Dantes 2019-09-14 12:52:23]

Utánanéznél? Szerintem nem csak engem érdekel a dolog.


1389 Edmond Dantes 2019-09-14 12:52:23 [Válasz erre: 1388 macskás 2019-09-14 10:41:59]

Nem erre, de köszönöm. Amott csak pár + ütemről volt szó és az a verzió nem valósult meg.


1388 macskás 2019-09-14 10:41:59 [Válasz erre: 1385 Edmond Dantes 2019-09-14 09:31:36]

Nem erre gondolsz?

"M. Tóth Géza animációs filmje színesíti majd A csodálatos mandarint, a Bartók Péter visszaállította 41 ütemmel hangzik el a pantomim, lemezre is fogják venni ezt a változatot."

A zseni  Kocsis Zoltán vezényelt 2011. szeptember 25-én, a Müpában.

http://www.papiruszportal.hu/site/index.php?f=3&p=9&n=10132&e=12

 


1387 Edmond Dantes 2019-09-14 10:14:39 [Válasz erre: 1382 IVA 2019-09-14 04:37:03]

Lécci írd meg privátban, hol látható meztelenül játszott, obszcén akciókat imitáló darab?! (Színházban akadnak ilyenek számosan, régóta.) Máris megyek :-) Molnár Ferencet folyamatosan, szűnni nem akarón játsszák széles e hazában és nemcsak a fölsorolt 2-3-at, nézz körül. Egymás (hattyú)nyakára hágnak, nem győzőm kerülgetni őket, de egyik-másikon mégis átesem, legutóbb pl. ezen. Ezt viszont nagy ívben kerülöm, t.k. a rendező miatt, akinek "hagyományos", "Lukin-díjas" rendezései hosszú ideje ellepik a várost, vészesen apasztva az altatók forgalmát, ha érthető, mire célzok. Egy fogalomzavart ki kell igazítanom: a "sikerszerző" nem azt jelenti, hogy "klasszikus", sőt. Sikerszerzők a mindenkori mának, koruk közönségének írnak. Mellesleg Molnár Ferenc is ezt tette, amikor futószalagon gyártotta darabjait és valszeg nem gondolt rá, hogy 100-120 év múlva is színre kerülnek ... vagy ha mégis, nem gondolhatta, hogy ugyanúgy kerülnek színre, ahogy megírásuk idején. Okosabb fiú volt ő annál, mintsem hogy leragadt volna önmagánál..  


1386 Edmond Dantes 2019-09-14 09:57:59 [Válasz erre: 1381 IVA 2019-09-14 04:31:18]

"Személyeskedés": barátságos kéznyújtás, nem több, nem kevesebb ;-) Nem minden színházi előadás színháztörténeti esemény. Láttam Mohácsi Aidáját, nem rengette meg sem a világot sem az Erkelt. Nem hinném, hogy csak én láttam így, hanem pl. ő iső iső is és nem zavarta különösebben őt sem . Ellenpéldaként házunk tájáról találtam egy kritikát ismert -egykori?- fórumtársunktól, ami nagyjából kimerül a színpadi cipők elmarasztalásában. Ha már ismételten emlékeztetsz arra, hogy látatlanban bizonygatom azt, amit, akkor meg kell jegyeznem, hogy te pontosan ugyanazt teszed: kezedben lobogó fáklyával magasztalod a jog- és tantieme-örökös(öke)t...látatlanban. Látod: ismét összeértünk ... látatlanban :-)


1385 Edmond Dantes 2019-09-14 09:31:36 [Válasz erre: 1379 lujza 2019-09-13 22:53:01]

Konkrétan emlékszem egy külföldi karmesterre (a nevére most nem), aki sok évvel ezelőtt állítása szerint valahol fölfedezett vagy fölfedezni vélt néhány addig ismeretlen ütemet a Mandarinban/-hoz és világpremiert vezényelt volna az általa kiegészített partitúra alapján, de Bartók Péter nem engedélyezte.


1384 Hangyász 2019-09-14 09:22:09 [Válasz erre: 1380 joska141 2019-09-13 23:01:46]

A miskolci operafesztiválon volt egy ilyen eset, de akkor nem Bartók Péter, hanem az európai jogbirtokos, Ziegler Márta rokona lépett közre. Ha nem tévedek, a meghirdetett előadás lement, mert nem akart a közönséggel kitolni, oszt egyszer volt Miskolcon Bartók-torzítás.


1383 IVA 2019-09-14 04:39:07 [Válasz erre: 1379 lujza 2019-09-13 22:53:01]

Fényéveknyi távolságban álljon tőlem, hogy Csáki Judit újságírót propagáljam, de hamarjában erre a 2001-es hőbörgésére találtam rá, amely felidézi az emlékezetes botrányt:
https://magyarnarancs.hu/zene2/a_muveszet_visszavag_a_csodalatos_mandarin_-_kozep-europa_tancszinhaz-58957


1382 IVA 2019-09-14 04:37:03 [Válasz erre: 1378 Edmond Dantes 2019-09-13 10:02:00]

Légy nyugodt, találnának arra is közönséget, ha egy darabot meztelenül játszanának el, obszcén akciókat imitálva. Sőt, sokat fizető közönséget is. A színház azonban mégsem üzlet csupán, ezért szerencsére mindig volt és van cenzúra (miért ne nevezzük nevén a gyereket?). Jobb esetben „jogi köntösben”, és még jobb esetben egy lelkiismeretes jogörökös döntésében.
A „művészszínházak”, amióta megkülönböztetik magukat a szórakoztató színháztól (évtizedek óta), mellőzik Molnár Ferencet, legfeljebb a Liliomot, esetleg még az Üvegcipőt ismerték el érdemes darabnak. Érthető, mert Molnár „gyanúsan” mutatós (arisztokrata vagy színházi) környezetben játszódó társalgási vígjátékaiban rafináltabb rétegek alatt rejtőznek a hasonlóan keserű, de legalább keser-édes mélységek. Az utóbbi években kezdenek szégyellősen, mintegy bocsánatot kérve, kacérkodni a könnyebbnek látszó darabokkal (Játék a kastélyban – Kamra, A hattyú – Örkény).
Nem vagy köteles porosodónak és hamarosan porlepettnek megítélt műveket nézni, olvasni sem. Molnár és Heltai óta se szeri, se száma a klasszikussá vált sikerszerzőknek...


1381 IVA 2019-09-14 04:31:18 [Válasz erre: 1377 Edmond Dantes 2019-09-13 09:31:36]

Olyan jóóó személyeskedést fogadni egy hozzászólás nyitányaként!
Minden színházi előadás színháztörténeti esemény. Mohácsi Csárdáskirálynőjére sokan emlékeznek (leginkább a televíziós közvetítésnek köszönhetően, hiszen az által látták sokan), de ettől még nem biztos, hogy a színházkultúra történelmének mérföldköve. Ha a közvetítés felvételét megőrizték, nyilván maradandóbb, mint a rögzítetlen előadások. Ha a „bizonyos értelemben iskolát teremtés” érték, nos, itt az iskolateremtés gyümölcse: megjelent a színen egy rendező, véletlenül hasonlóan nagy termettel és annál is nagyobb arccal, aki ismét színháztörténetet ír és iskolát teremt, történetesen megint A csárdáskirálynővel…
Szerinted csak az Aida és egy másik, megnevezetlen opera áll ellen az újraértelmezésnek, Molnár Delilájáért nem kár. Ha láttad volna Mohácsi Aidáját, értenéd az összefüggést – feltéve, hogy érzékeled a tehetség és a minőség hiányát. A tehetséges színrevitel és a minőség minden művet megillet. A felturbózás szó nem az én kifejezésem, hanem Lujza fórumozótársé, tőle „vetted kölcsön”. Bizonygathatod, látatlanul és általánosítva, hogy jobb a hamisítás, mint egy darab sikertelen előadásának kockáztatása – szerencsére a jogörökös nem így látta, én pedig ennek örülök.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.