Bejelentkezés Regisztráció

La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa


52 Sesto 2007-10-22 17:51:03 [Válasz erre: 51 WarteNur 2007-10-22 17:49:23]
....éppen ideje!

51 WarteNur 2007-10-22 17:49:23 [Válasz erre: 50 Sesto 2007-10-22 17:45:54]
Ahogy elnézem, eddig nem sokaknak volt kedve emberi hangról csevegni. Persze ez változhat, én a magam részéről asszem befejeztem az offolást.

50 Sesto 2007-10-22 17:45:54
...akkor talán itt és most elég a \"homokozós\" vagy \"köpöcsészés\" hangvételböl és a topic \"szétoffolásából\" - akinek a topic témájához érdemben nincs hozzászólása, véleménye, jó lenne, ha ezentúl más topic-okban unatkozna ilyen látványosan! Thnx!

49 WarteNur 2007-10-22 17:40:20 [Válasz erre: 47 zsoly 2007-10-22 16:34:59]
Az, hogy \"van olyan\", nem hiszem, hogy azt jelentené, hogy ez az általános. Ha 10 momusosból 1 gyári munkás, az nem azt jelenti, hogy a közönség 10%-a gyári munkás. Vagy akár azt, hogy a társadalom 10%-a gyári munkás.

48 -zéta- 2007-10-22 16:45:38 [Válasz erre: 46 WarteNur 2007-10-22 16:25:31]
Látom, megjavult a számítógéped... :-)

47 zsoly 2007-10-22 16:34:59 [Válasz erre: 46 WarteNur 2007-10-22 16:25:31]
Hajlok arra, hogy egyetértsek Zétával. Csak egy konkrét példa: vannak olyan \"hochértelmiségi\" kollégáim (ezt itt kérem tudományos fokozattal tessék érteni!), akik egy \"obligát\" koncerten kérdezgették tőlem, hogy melyik a fagott meg a klarinét. A pofámról égett a bőr, azt sem tudtam hova bújjak. És van olyan falusi gyári munkás is, akinek rendszeresen szoktam koncertjegyet venni, vagy pl. az édesapám hordja neki a CD-ket. Ennyit az \"összetételünkről\" és a tudatlanásgunkról, nem is beszélve a szociológusokról.

46 WarteNur 2007-10-22 16:25:31 [Válasz erre: 45 -zéta- 2007-10-22 15:39:57]
Szerinted! Egyébként ez az egyetlen értelmes szó az előző hozzászólásodban. A saját tudatlanságodat pedig ne kend a szociológusokra.

45 -zéta- 2007-10-22 15:39:57 [Válasz erre: 42 WarteNur 2007-10-22 13:01:59]
Téves az a kiindulópontod, amit Te úgy hívsz, hogy \"eleve\". Szerintem nagyjából hasonló arányban vannak különböző rétegek komolyzenerajongók között is, mint a társadalomban. Amúgy, amíg a társadalom összetételén a szociológusok sem tudnak kiegyezni, addig nekünk sem fog sikerülni.

44 Sesto 2007-10-22 15:20:28 [Válasz erre: 43 Cilike 2007-10-22 15:10:45]
\"de ezeket a darabokat így kell autentikusan énekelni.\" -ezt hol olvastad? Ugyanis van még egy pár kiemelkedö énekes, akik szintén -nevezzük úgy- a \"Bartoli-repertoárt\" (=Vivaldi, Salieri etc.) énekli, és mégis képes rendes koloratúrákat énekelni, nem csak torokban gurgulázni, s mindent hangot-hangra,...azért mert a \"DECCA\" Bartoli-felvételekkel telrakja a hanghordozó piacot, az még nem jelent semmit...(!) Menj koncertterembe, operaelöadásra, és néha ott találkozhatsz igazi \"csodákkal\", akikröl a masszának göze nincs, mivel X. vagy Z. nem exklúziv szerzödéssel a mellényzsebben csinál karriert - félreértés ne essék, szeretem Bartoli-t, de \"etalonnak\" kiállitani, enyhén szólva túlzásnak tartom! (S ez nem csak a személyes izlés kérdése.)

43 Cilike 2007-10-22 15:10:45
Elég viccesnek találom, hogy azt mondjátok, Bartoli nem tud koloratúrát énekelni -egész repertoárja ilyen szerepekből áll. Ő egy másik iskolát képvisel, ahol bizony minden egyes hangot külön kellett énekelni -lsd még Luigi Alva-, ettől ez nem könnyebb. Idők, stílusok változnak, ez ma már nekünk furcsa, de ezeket a darabokat így kell autentikusan énekelni. Na pont beleestünk abba a gödörbe, hogy ízlésről vitázunk. Amit te szeretsz, azt én nem és fordítva.

42 WarteNur 2007-10-22 13:01:59 [Válasz erre: 41 -zéta- 2007-10-22 12:12:56]
\"Amúgy úgy vélem, hogy az általam (is) ismert Momus-látogatók nagyjából a társadalom teljes rétegét leképezik.\" Csakhogy ez nem olyan, mint a közvélemény-kutatás, aminek valahány fős mintájában benne van minden réteg, és az alapján valószínűsíthető pl. egy szavazás eredménye. Sokkal differenciáltabb dolog ez ennél. Eleve a komolyzene kedvelők soraiban nem olyan arányban vannak jelen a különböző rétegek, mint a társadalomban. Ebből következik, hogy a közönség nem olyan arányban tartalmazza a bizonyos rétegeket, mint a momus \"közössége\". Nem hiszem, hogy bármilyen általánosítás akárcsak részben is megállná a helyét.

41 -zéta- 2007-10-22 12:12:56 [Válasz erre: 31 WarteNur 2007-10-22 09:11:22]
\"Nehogy már az ide beírogató néhány tucat emberkét a teljes hazai opera- és koncertlátogató közönséggel azonosítsuk!\" Azonosítani nem kéne, de a koncertlátogató közönség egy rétegét képezik, ezért véleményük részben (mondom: részben) tekinthető általánosnak is. Amúgy úgy vélem, hogy az általam (is) ismert Momus-látogatók nagyjából a társadalom teljes rétegét leképezik.

40 Sesto 2007-10-22 11:22:18 [Válasz erre: 36 WarteNur 2007-10-22 09:41:59]
\"Sokan bírálták, és bírálják Fáy kritikáit és személyét, de a fiatalabb generáció mégis mintha egyenes követője lenne ennek a fajta kritikaírásnak.\" -nem csak ezt a tendenciát, de különösen az érme másik oldalát tartom nagyon aggasztó fordulatnak, amikor befutott, elismert (=jogosan!) kiemelkedö müvészek is már csak úgy mernek megszólalni - szinte suggotva, rettegve(?) - \"bezzeg a Fáy is megirta!...\" (Ezzel is generálva a már kialakultnak és elfogadottnak látszó helyzetet.) Ismerve egy-két komoly és nemzetközi szinten jogosan elismert európai komolyzenei szakkrtikus stilusát, hozzáállását, szaktudását azonnal el lehet mondani, hogy rettegni tk. egyiküktöl sem kellett/kell, mert az esetleg szigorúbb kritikák is mindig emberi hangon/stilusban megfogalmazva és kifejezetten épitö jelleggel felépitve kerültek/kerülnek a T. olvasó (=legyen az szakmabeli vagy lelkes zenebarát etc.) elé...

39 Sesto 2007-10-22 11:07:49 [Válasz erre: 35 oberon 2007-10-22 09:39:22]
\"Persze az a legszerencsésebb, ha létezik olyan, akinél még ezek a hiányosságok sincsenek.\" -igen, de ez is egy olyan kitétel, ami tk. nem csak mezzoszopránokra vagy éppen kontratenorokra (=hiszen ezutóbbi énekesek eleve egy extrém, különleges, nem éppen mindennapos és közel sem természetes lágeban mozognak) vonatkozik...hanem optimális esetben minden hangfajra, s mivel egyre kevesebben vannak az ilyen müvészek közül, mint tudjuk; manapság a voce, a tehetség -sok esetben- max. szekunder tényezönek számit(=szégyen!), de legyen a másik oldalon nagy büdös PR-hype/hiszti, s akkor szalad a szekér,...(?)

38 zsoly 2007-10-22 10:00:35 [Válasz erre: 35 oberon 2007-10-22 09:39:22]
Egyébként a technikai hibák szempontjából a CD kegyetlen. Az Opera Proibita anyagát volt szerencsém élőben is hallani, és ott és akkor nem érződtek annyira azok a hangképzési sajátosságai, amelyek mondjuk a CD-n zavarnak.

37 zsoly 2007-10-22 09:54:39 [Válasz erre: 35 oberon 2007-10-22 09:39:22]
És milyen érdekes, hogy Bartoli a Vivaldi- meg az Opera Proibita albumán kontratenor, kontraalt szerepeket énekel. A kontratenor Cencic a Rossini-albumán pedig mezzo- és altszerepeket. A specialisták köre bezárult. :)

36 WarteNur 2007-10-22 09:41:59 [Válasz erre: 34 oberon 2007-10-22 09:30:35]
A zenekritikákról és kritikusokról teljes egészében osztom a véleményedet. Nincs ma olyan kritikuscsapat Magyarországon akinek a véleményére az előadóművész adhat, abból esetleg tanulhatna az adott produkciót illetően. Többnyire önjelölt, magamutogató, irásaikban rendszeres elfogultságot mutató firkászok vannak az írott, és elektronikus sajtóban, akik úgy vélik, hogy minél botrányosabb, cikibb dolgokat írnak, annál érdekesebb lesz a kritikájuk. Sokan bírálták, és bírálják Fáy kritikáit és személyét, de a fiatalabb generáció mégis mintha egyenes követője lenne ennek a fajta kritikaírásnak.

35 oberon 2007-10-22 09:39:22 [Válasz erre: 33 zsoly 2007-10-22 09:29:18]
Látod, itt jönnek a finomságok. Amellett, hogy továbbra is fenntartom: technikailag mondjuk úgy, teljesen egyéni, speciális (de szerintem több helyzetben hibás is), engem egy kimondottan lassú régi olasz dalban győzött meg arról, hogy igen muzikális, nagy művész. Csak azt szeretném hangsúlyozni, hogy őt is a specialista kategóriába kell sorolnunk. Ugyanúgy mint a kontratenorokat, akik képesek egy nem általános szólam eléneklésére, ezért cserébe néhány (több) hiányosságot el kell nekik néznünk. Persze az a legszerencsésebb, ha léteik olyan, akinél még ezek a hiányosságok sincsenek.

34 oberon 2007-10-22 09:30:35 [Válasz erre: 32 WarteNur 2007-10-22 09:14:37]
Ez jól esik, hogy közéjük sorolsz! Szerintem az sem baj, ha csak néhányan ütköztetjük a véleményünket, de ez vita legyen, és ne személyeskedés. Tényleg nem érdekel, ki kicsoda (lehet bányász, vagy utcaseprő is) de legyen szíves konkrét példával, meghallgatható koncertekkel, felvételekkel alátámasztani a kritikáját. Úgy általában ma a zenekritikákból teljesen hiányzik az előadás szakmai bírálata. Legtöbbször kapunk egy jó-rossz zenetörténeti környezettanulmányt, és annyit a maradékban, hogy XY (jó esetben helyesen írva a név) tűrhetően eljátszotta, elénekelte a darabot. Az, hogy tett-e hozzá előadói szempontból, volt-e értelme ezt a művet neki egyáltalán kézbe venni, tart-e ott már (vagy még), hogy ezt az áriát énekelje stb. nem igen olvasható. Pedig tényleg az emberi hang a legcsodálatosabb hangszer, és ehhez a hangszerhez kellene, hogy értsenek a legtöbben, hiszen ez mindegyikünknek adva van. Egyáltalán nem fontos, hogy jól is tudjon énekelni, de tudhatná, mi a jó éneklés.

33 zsoly 2007-10-22 09:29:18 [Válasz erre: 30 oberon 2007-10-22 09:07:31]
Például bizonyos Mozart-áriákat csodásan tud megszólaltatni, én pl. a Parto,parto-t vele fedeztem fel. De még a Come scoglio-t is, habár az már távolabb áll a fachjától. De a pl. Salieri album nagy részét én is cirkuszi mutatványnak tartom, azzal, hogy nem kis teljesítmény volt előásni is felénekelni ezeket az áriákat. De zeneileg itt már nem ragad magával.

32 WarteNur 2007-10-22 09:14:37 [Válasz erre: 30 oberon 2007-10-22 09:07:31]
Azon kevesek egyikének tűnsz, aki a nagyobbik részből kerül ki, de itt is megfordul.

31 WarteNur 2007-10-22 09:11:22 [Válasz erre: 29 zsoly 2007-10-22 08:00:49]
Nehogy már az ide beírogató néhány tucat emberkét a teljes hazai opera- és koncertlátogató közönséggel azonosítsuk! Ide rendszeresen csak egy hangos kisebbség írogat ami a közönségnek csak nagyon kis százaléka, ráadásul a nagyobbik rész tettenérhetően a \"szakmából\" kerül ki. Szerencsére a hazai közönség jóval nagyobb része őszintén tud örülni, tapsolni a jól sikerült produkcióknak operaházban, és koncertpódiumon egyaránt.

30 oberon 2007-10-22 09:07:31
Kedves Barátaim! Ugye nem visszük el ilyen irányba ezt a topicot is, mert akkor innen is örökre kimaradok. Én Wartenur első hozzászólásának második felében felfedezni vélek néhány apró jelet arra, hogy ő is hajlandó érdemben nyilatkozni a témában. És én inkább ebbe kapaszkodnék bele... Szóval térjünk vissza a gyökerekhez! Vitaindítónak újra beszéljünk Bartoli-ról, aki itt sokak kedvence. Véleményem szerint különleges művész, teljesen egyéni amit csinál, ezért másolhatatlan is (főleg technikai szempontból), de semmiképpen sem etalon. Ha látjuk is, hogy hogyan énekel, hogyan machinál éneklés közben, az nem lehet példa senki számára, mert ha nem rendelkezik pontosan olyan hangi adottságokkal mint ő, akkor az eredmény siralmas. Őt én abba a kategórióba sorolom, mint Nigel Kennedy-t, akik figyelemre méltóak, egyéniek, de ez inkább cirkuszi mutatvány.

29 zsoly 2007-10-22 08:00:49 [Válasz erre: 27 WarteNur 2007-10-22 00:02:23]
Azért ez az első látásra figyelemre méltónak tűnő pszicholanalízis több helyen sántít. Nem tudom mi lenne a zeneművészettel és művészekkel, ha nem lenne értő közönség (tudom, egyre kevesebb). És akkor ezek szerint aki értő közönség, és lehet hogy művelte valamikor a zenét akármilyen szinten, az ezek szerint csak valami fanyalgó, művészpályára hiába áhítozó emberke lehet. Akkor azt hiszem nem sokan ülnénk a koncerteken meg az operaelőadásokon. És általában taps helyett búznánk. Most akaratlanul is pl. Heiner dr. jutott az eszembe. Őt is belesorolod az \"általad vázolt kategóriába\"?

28 zsoly 2007-10-22 07:55:21 [Válasz erre: 26 Sesto 2007-10-21 23:54:58]
Édes Fiam, most is remegni kezdek, ha erre a közös kudarcunkra gondolok. JAJJ.

27 WarteNur 2007-10-22 00:02:23 [Válasz erre: 24 zsoly 2007-10-21 23:39:50]
Nagyon jól tudod, hogy zenészekre, \"művészekre\" gondoltam, nem kell itt viccesen értetlenkedni. Ha a jelenlegi hivatásod, szakmád nem a zenéhez kapcsolódik, akkor már megbocsáss, de zenei téren \"sikertelen emberke\" vagy. Hozzászólásaid alapján eléggé járatosnak tűnsz a művészetekben, lehet, hogy valamikor művelted is valamelyiket, vagy áhítoztál rá, de nem lettél művész valamiért. Vagyis az általam vázolt kategóriába beleférsz, lehet, hogy más oldalról.

26 Sesto 2007-10-21 23:54:58 [Válasz erre: 24 zsoly 2007-10-21 23:39:50]
\"Szóval én vagyok a depressziós és pályát tévesztett énekművész mintapéldánya. :))\" -végre hogy bevallod, és kiállsz a teljes igazság mellett; nem emlékszel, amikor még GyRGy elöéneklést hirdedett a MÁO-ban, az \"Éj királynöje\" szerepére, akkor mi ketten, kart-karöltve elmentünk és olyan szarok voltunk, hogy át kellett volna írni az I. felv. ária recitativoját \"O zitt´re nicht mein lieber Sohn\"-helyett \"O zitt´re nicht mein lieber TON\" - na repültünk is, mint a gyözelmi zászló, pedig WarteNur még nem is fanyalgott, söt vigasztalni próbált minket,...de már ez sem segitett.

25 WarteNur 2007-10-21 23:45:51 [Válasz erre: 23 Sesto 2007-10-21 23:32:11]
Érdekes, hogy ilyen elevenen él benned a majdnem épp 1 évvel ezelőtti csipkelődésem Keszei Borit illetően. Nagyon közel állhat a szívedhez, ha így pár perc alatt \"bekattant\" az a régi beírás. De akkor is, ez eddig 1 eset, igaz én is találtam még kb. két \"fanyalgást\", tehát összesn eddig 3. Sok lenne? Hozzátok képest sehol sem vagyok e téren.

24 zsoly 2007-10-21 23:39:50 [Válasz erre: 20 WarteNur 2007-10-21 22:43:19]
Én meg azon röhögök, hogy azt sem tudod, kikről írsz olyasmit, hogy \"húdenagyontehetségesdesikertelen emberke\". Ha csak magamból indulok ki, én pl. sikeres vagyok a hivatásomban, bár annak semmi köze a művészetekhez. Ennek ellenére még tapsot is szoktam néha kapni. :) Sőt, szerintem befordulnál az asztal alá, ha megmondnám, mi a hivatásom. Szóval én vagyok a depressziós és pályát tévesztett énekművész mintapéldánya. :))

23 Sesto 2007-10-21 23:32:11 [Válasz erre: 22 WarteNur 2007-10-21 23:20:37]
....segistsek? Csupán egy konkrét példa: volt a \"Bánk bán\" topic-ban is nem olyan túl régen volt ott egy pár \"nagyon értelmes, kedves bejegyzésed\" - csak úgy sütött mind a \"jóindulattól\",...fanyalgásról szó sem volt! ;-) Aztán még jelzem, ha itt vagy ott felbukkan ez vagy az.

22 WarteNur 2007-10-21 23:20:37 [Válasz erre: 21 Sesto 2007-10-21 23:06:45]
Légyszíves, másold be a \"fanyalgásaimat\", mert olyan kevés volt, hogy nem sikerülne megtalálnom őket a tieitek szénakazalában.

21 Sesto 2007-10-21 23:06:45
....még jó hogy /végre!/ a hivatásos föfanyalgó is megjelent & benyögte a tutti-t ebben a topic-ban (is!),...mert ugye ö olyan tehetséges, csak az a probléma - s nevek emlitése nélkül- hogy pont ö eddig még mindenkire és mindenre csak fanyalogva reagált: gyakorlatilag egyetlen egy alkalommal nem olvastam még, tk. mindegy melyik topic, milyen téma, és melyik müvész, hogy bárki és bármi megfelelt volna elvárásainak(?)!... No comment!

20 WarteNur 2007-10-21 22:43:19
Na, mégegy topik, ahol majd a sok \"húdenagyontehetségesdesikertelen\" emberke fanyaloghat az énekeseken. Jó írigykedést, ha jólesik. Azonban ez mit sem változtat azon a tényen, hogy az énekes kapott valamit a Jóistentől, amit más nem, nevezetesen hangot. Persze ki többet, ki kevesebbet, ki ilyent, ki olyant. Na, és persze elég kurázsit ahhoz, hogy két kis vacak hangszalagra tegye fel az egész életét, amiket ráadásul kisebb százalékban használ éneklésre, mint egyéb más \"haszontalan\" dolgokra, mint pl. beszéd. Olyan ez, mintha pl. egy hegedűs egész nap a hangszerét használná beszédre. Ráadásul azt nem támadja meg semmiféle vírus. Hangszert bárki vehet olyat, amire elég pénze van, és ha elég ambíciózus, még játszani is megtanulhat rajta.A stílusok, de még a muzikalitás is tanulható. Nem említve a \"tehetséges\" karvez-eseket, akik mindenkinél mindent jobban tudnak, de még a legjobb esetben is csak elméletben, mert hát a gyakorlat ugye, az eszköz híján nem megy. A kritizálás annál inkább. A HANG-ot azonban kapni kell, onnét fentről. A siker azon múlik hogy a hang mellé még ki mit tud letenni az asztalra. De a HANG alapkövetelmény, anélkül nem szólal meg semmiféle fenenagy muzikalitás, stílusismeret, vagy tehetség. Azt pedig tudomásul kell venni, hogy a műfaj sajátosságaiból adódóan még a legkisebb szereplő is több tapsot \"zsebel be\" mint bármelyik zenekari, vagy énekkari művész, nem beszélve a tapsot soha nem kapó, mindenféle fanyalgó emberkéről.

19 muzsika 2007-10-21 22:34:41 [Válasz erre: 14 Cilike 2007-10-21 21:55:35]
Cilike! Von Stade sosem volt modoros, az egyik legnagyobb formátumú énekesnő, s hiteles minden megnyílvánulása, mind hangilag, mind színészileg!!!

18 Sesto 2007-10-21 22:14:40 [Válasz erre: 16 zsoly 2007-10-21 22:03:49]
....ez bizony nagy igazság: torokban gurgulázva (ál)kolöratúrákat köpködni talán ne legyen már olyan nagy dolog. Muzikalitása, stilusismerete, kisugárzása és temperamentuma miatt én is nagyon kedvelem,...de esetében valóban manipulált módon képzett koloratúrákat nagyon nem szeretem!

17 zsoly 2007-10-21 22:10:42 [Válasz erre: 15 muzsika 2007-10-21 22:03:28]
Ha az utolsó gondolatodból a hangszeresekre alkalmazok analógiát, akkor igaz, hogy pl. ezért imádom Fischer Annie zongorajátékát vagy a mai \"makuláltlan Barbie-hegedűsök\" helyett pl. Pauk György hegedűhangját. Nála a szép hang mellett is hallani lehet, hogy szőrből meg fémből szól az a voce.

16 zsoly 2007-10-21 22:03:49 [Válasz erre: 14 Cilike 2007-10-21 21:55:35]
Meglep amit Bartoliról írsz, mert amelett hogy nagy tisztelője vagyok, és egy fantasztikus zenész-egyéniségnek tartom de azt azért hallom, hogy Bartoli nem tud igazi koloratúrákat énekelni. Minden hang külön szól.

15 muzsika 2007-10-21 22:03:28 [Válasz erre: 13 zsoly 2007-10-21 21:51:05]
Teljesen így van, a voce-ra vigyázni kell, de mindenekelőtt a testre is kell figyelni. Ha fáradt a test, nem úgy szól már a hang! Összetett, soktényezős dolog ez az egész éneklés. Ha valaki teljesíteni tudja, hogy minden este üzembiztos legyen, ez nagy dolog- írod nagyon helyesen. S itt van a másik szépsége a témának: Attól is szép az emberi hang, hogy nem mindig tökéletes, nem minden este szól úgy, ahogy szeretné a tulajdonosa. S ettől lesz olyan életszagú az egész, nem tűnik majd úgy, mintha egy motor vagy robot énekelne a színpadon.

14 Cilike 2007-10-21 21:55:35
Élőben hallottam Hamarit nem egyszer. Ha együtt hallgatnánk egy felvételét, meg tudnám mutatni, mire gondolok, így csak azt tudom mondani, fenntartom a véleményem. Mezzóban nekem mondjuk Zajick az etalon, vagy koloratúrban...mondjuk Bartoli. Rendezők, hogy kit választanak ki, azt nem tudom. Von Stade se a szívem csücske, sőt, uyganezt a fajta modorosságot hallom Ulbrich Andreán is. Mondjuk, hogy kinek milyen a technikája, ahhoz semmi köze a színészi képességnek. Az legfeljebb a színpadon érvényesül, de nem pótolja a jó éneklést.

13 zsoly 2007-10-21 21:51:05 [Válasz erre: 12 muzsika 2007-10-21 21:46:03]
Tulajdonképpen a voce mint hangszer általatok is leírt érzékenysége és különlegességei is altámasztják azt, amire célozni akartam: első szempont a voce! Amire vigyázni kell, és aminek minden este üzembiztosan kell szólni. És az nagy dolog, ha valaki ezt teljesíteni tudja. Mert - ahogy Oberon is írta - hiába muzikális, értelmes, és jó színész egy énekes, ha nem szól a voce, nem halljuk-látjuk szívesen.

12 muzsika 2007-10-21 21:46:03 [Válasz erre: 11 oberon 2007-10-21 21:39:05]
Semmi gond! ;-))) Te is leírtad, méghozzá jobban megfogalmazva! Énekesek esetében bizony nincs lehetőség elbújni sehova, mint egy hangszeres zenész esetében. Például, ha egy hegedűs fáradt egy délelőtti próbán, vagy az egészsége nem éppen e legjobb -megfázás pl.-, a hangszere akkor is megszólal. Énekeseknél ez teljesen másképpen működik! ;-)Egy meghülés, s máris másképp szól a hangszer.

11 oberon 2007-10-21 21:39:05 [Válasz erre: 8 muzsika 2007-10-21 21:29:19]
Bocs muzsika, hogy ismételtelek, de megelőztél :)

10 oberon 2007-10-21 21:36:22 [Válasz erre: 6 zsoly 2007-10-21 21:13:05]
Ezért is fájdalmas, hogy sok esetben már az elején eltanácsolnak zeneileg tehetséges, vagy már talán képzett fiatalokat, mert úgymond nincs hangjuk (értsd nem elég nagy a hangjuk). A hangszereseknek pedig üzenem, hogy itt nincs hangszer, ami mögé el lehet bújni, fújkálni a billentyűpárnát, vagy tekergetni a hangolókulcsot, ha hamisan játszunk, vagy gikszerezünk. Abban sem lehet biztos az énekes, hogy egyáltalán megszólal-e a hangszer. Sokszor még a délelőtti próbán remekül szólt, de este semmi. Mindez egy hangszeressel még a legextrémebb helyzetben sem történhet meg. Valamint az az apróság, hogy az énekes sohasem azt hallja amit a közönség, tehát ilyen szempontból is jóval bonyolultabb a helyzete. Mindemellett a valóban felső szinten nem elég a kiváló hangszertudás plusz kimagasló zenei megvalósítás, hanem fizikailag is tökéletes állapotban kell lenni és színpadilag is tökéleteset kell nyújtani.

9 Sesto 2007-10-21 21:32:54 [Válasz erre: 7 oberon 2007-10-21 21:24:56]
\"korszerü gyakorlattal\" ellenben én is még mindig sokkal de sokkal szivesebben hallgatok egy igazi testes, zamatos, (többnyire) kiegyenlitett nöi alt-énekhangot(=Podles, Tourangeau, Valentini-Terrani, Sinclair, Elkins, Berganza, Baltsa, di Nissa, Kasarova etc.) bizonyos nadrágszerepekben, mint némely fehér hanggal megáldott, testetlen nyivákoló és ünnepelt kontratenor \"énekescsodát\",... Valóigaz, ha már Rossini, akkor a fenti énekesnök közül, a felsorolásból tényleg ne hiányozzék Hamari Júlia sem! ;-)

8 muzsika 2007-10-21 21:29:19 [Válasz erre: 2 Sesto 2007-10-21 20:16:39]
Na ez egy értelmes topik, a téma csodálatos, öröm olvasni nagyon! ;-))) Itt vallom be, kontratenor témában nem vagyok képben, ehhez hozzászólni nem tudok. Nem kedveltem sosem őket, elsősorban a hangszín miatt, de olvastam itt, pont Tőled ellenpéldákat - pl. Kowalski, Cencic-, s meg fogok hallgatni egy két felvételüket a youtube-on, remélve, hogy valóban kellemes meglepetésben lesz részem. Elhangzott itt, s mennyire igaz, hogy egy énekesnek muzsikusnak is kell lennie egyben. A két hangszalag a hangszere –a testével együtt, hisz az egész test is részt vesz az éneklésben, de erre most nem térnék ki-. S sokszor \"ki van szolgáltatva\" többfajta fizikai tényezőnek is, melyek befolyásolják hol negatív de sokszor pozitív módon az énekesi teljesítményt. lyen szempontból jobban kiszolgáltatott az énekes, mint egy hangszeres zenész, vagy esetleg másféleképpen./ Mindent összevetve, szerintem az egyik legszebb hangszer az énekhang, de a legérzékenyebb is!

7 oberon 2007-10-21 21:24:56 [Válasz erre: 5 Cilike 2007-10-21 21:07:50]
Kedves Cilike! Sass Szilviáról egyezik a véleményünk. Bár az ő esetében hozzá tartozik az igazsághoz, hogy mint előadóművész, azért nem volt tehetségtelen, de a technikája koránt sem volt makulátlan, tönkre is ment a hangja. Hamari Júliával kapcsolatban megkérdezném, hogy melyik felvételre vagy élő élményedre alapozol, mert pl. a Zeneakadémiai Laudamus ária a c-moll miséből (Liszt Ferenc Kzkr-ral), vagy a Máté-passió Er barme dich...-je nem igazán igazolja a szavaidat. Az utolsó Dido is, amit Budapesten énekelt, zeneileg, főleg régi-zeneileg vitatható volt, de énektechnikailag nem. Rossini interpretációit pedig, hogy egy kicsit az őstopic-hoz is visszatérjünk, csak a legnagyobbakkal emlegetik. Nem hiszem, hogy Ponelle dolgozott volna vele, ha igaz amit állítasz, és ő lett volna Von Stade előtt az első szereposztás a Scalaban. Persze ő sosem énekelt Verdit és Wagnert - ezért egyesek szerint nem is lehet nagy énekesnek nevezni - de lehet, hogy ez is azt igazolja: értett a saját hangjához.

6 zsoly 2007-10-21 21:13:05 [Válasz erre: 4 oberon 2007-10-21 20:56:59]
Nem akarnék itt mindját az elején negatívkodni, de felkeltette a figyelmem egy mondatod: az énekes is legalább annyira muzsikus. Ez így van, pontosabban így kellene lennie! Azért lehet jogos a hangszeres zenészek esetleges fanyalgása az énekesek kapcsán, mert az énekes legnagyobb kincse a hangja, és a jó hangi adottságok sajnos nem válogatnak aszerint, hogy gazdájuk értelmes és muzikális, vagy aszerint, hogy butácska és úgy kell a fejébe csöpögtetni a zenét. Ha valahol találnak egy jó hangot, akkor tűzzel-vassal megpróbálnak belőle jó énekest csinálni, és lehet, hogy színpadi karrierje is lesz akár néhány év alatt az illetőnek. Hangszeres zenész pedig sosem lesz ilyenből, ott nincs eleve adott voce, ott a tehetségből lehet csak kiindulni, és majd hosszú évek vasszorgalmával felépíteni valamit. Természetesen mindkét irányban vannak kivételek, és énekesként is azok fognak igazán érvényesülni, akik tényleg muzikálisak is. És ez a véleményem természetesen nem változtat azon, hogy imádom az operát! :) Mindössze elgondolkoztam ezen a félmondaton.

5 Cilike 2007-10-21 21:07:50
Én a magam részéről utálom a kontratenor hangot. Plafonra megyek tőle. Ami a számomra ideális hangzás: minél természetesebb, nem machinált hangképzés, pl. Mirella Freni stílusa, bár ifjúkoromban rajongtam Sass Sylviáért, ma már eléggé idegesítenek a régi felvételei is. Szóval, aki sötétít, nyammog, stb, az nekem nem tetszik. Ezzel válaszolok arra a felvetésre is, hogy Hamari Júlia nem kapott szavazatot. Részemről nem kedveltem soha, mert ő is ide teszi-oda teszi, elváltoztatja a magánhangzókat, infantilis hangra vált -szóval machinál.

4 oberon 2007-10-21 20:56:59 [Válasz erre: 3 Sesto 2007-10-21 20:18:19]
Természetesen leszögezve, hogy kevés szubjektívebb valami van, mint egy énekhang megítélése, hiszen a Top10 szavazást is toronymagasan nyerő Callas-ról is hallottam teljesen negatív véleményt, ráadásul egy nagy szaktekintélytől, és annyira megalapozott volt, hogy nem igen lehetett vele vitatkozni. Mindenesetre az éneklés technikai oldalát és azt, hogy az énekes, mint muzsikus - mert sok hangszeres zenész véleményével szemben én úgy gondolom, az énekes is legalább annyira muzsikus (vagy lennie kellene), mint egy hegedűs, vagy fuvolista - hogyan oldja meg feladatát zenei szempontból, elég objektíven meg lehet bírálni. Persze csak úgy általánosságban nem lehet erről beszélni, muszáj konkrét példákkal, nevekkel alátámasztani a véleményt. Pl. nagyon furcsálltam, hogy az előbb felemlegetett Top10 listában még csak nem is szerepelt olyan világklasszis magyar énekes, mint Hamari Júlia. SZóval vágjunk bele...

3 Sesto 2007-10-21 20:18:19
....kedves Oberon ezzel is nagyon egyetértek: \"és a hangerő nem jelenti azt, hogy valaki tud is énekelni.\" - csak általános tévhit, s leginkább a publikum soraiban, hogy annak tapsolnak leginkább és leglelkesebben, aki a leghangosabban üvölt!...





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.