A tegnapi Kodály-kápolnáért nem kaptam pontor!
Sosem mertem volna bevallani, hogy Bachnál kezdtem tegnap ... de mivel te is jártál nála, hát talán nem túl nagy szégyen. Mentségemre szóljon, hogy a WTC és pár szvit és más műve megkóstolása után elhagytam őt és második meghallgatásra már tudtam, hogy hiba volt bachozni, ez archaizált-álcázott romantika a nagy szénakazalban ;-) ... a többit már megírtam.
Én az első percben rávágtam, hogy ez César Franck mű, aztán utána órákig kerestem nemcsak Franck hanem sok más zeneszerző művei között, JS Bachtól Fauréig, ám végül egyre határozottabban sejtettem, hogy Franck, és hogy eredetileg talán orgonamű.
A tegnapi zongorás kérdést kicsit (?) júniusi "helyosztónak" is szánhatta -dni-... ha eljutottam volna Franckig (nem jutottam el), akkor sem kerestem volna erre a darabra, mivel mint látom, eredetileg orgonamű, aminek létezik kétzongorás, zongora és harmónium és "mellesleg" szóló zongorás változata. A bejátszás továbbá nem is a teljes mű, csak a prelúdium ... egyébként pillekönnyű rejtvény volt ;-) de lehet, hogy olyan közismert sláger mint pl. a mai kárpótlás-nóta.
Ne szerénykedj! Szerintem tudás, nem csak szerencse. Számomra az a vicces, hogy amikor más nehéz "ars nova" zenét kerestem, többször is bele botlottam régebben a "quasi una fantasia"-ba, de egyszer sem jegyeztem meg elég jól, és amikor ez volt feladva, nem jöttem rá.
Nem eleg neked, hogy en folismertem? ;-) pontosabban rabukkantam. Kis szerencsevel, kutya vagy mas sugo nelkul,eleg hamar.
A legutóbbi 14 kérdés feldolgozása után a statisztika: A Soundhound a kimernya kérdésként 2017. év elejétől 2020. június 26-ig feladott 844 zenemű közül 804-et felismert, 40-at nem ismert fel. Szégyellje magát, hogy Kurtág György nagyszerű művét nem ismerte fel!
Hátha nem mindenki tudja: a zeneszerző Fučík unokaöccsét kivégezték a nácik, akárcsak Dohnányi fiát és vejét.
Az én bónusz kérdésem: Schnittke motívumot melyik magyar zeneszerző idéz? A motívum többször is hallható a "The story of an unknown actor" c. műben. Válasz: Menyhárt János. Előadó: Demjén Ferenc. Talán nem tudatosan idézték.
A további tételeket is meghallgattad? Azok is nagyon szépek, különösen a IV. tétel és főleg a 2 zongorás változatban.
Egykori zenetörténet tanáromtól hallottam először Schnittke nevét és az órán a Kinder und Clowns című művét hallgattuk meg, első hallásra beleszerettem. A Gogol-szvitet nem ismertem, de a két mű ezer szálon kötődik, még ha szóban nehéz is megfogalmazni, mit jelent a "Schnittke-stílus".
Itt szeretném megköszönni Daunerninek a hétvégi zenét, mert azóta már legalább 27-szer hallgattam meg, imádnivaló zene.
Nem tudom, de azt igen, hogy engem Heltai Jenő A néma leventéjére emlékeztet ... merthogy holnap délig némasági fogadalmat tettem a rejtvénnyel kapcsolatban :-) Bónusznak idevágó, remek idézet a darabból (1. felv. vége):
Zília: ...Hallgatsz-e? Mondd!
Péter: némán meghajol, indul kifelé
Zília: Levente, jól feleltél!
Hát a mai kérdés zeneszerzője kiket idéz? Én mindössze két ilyen zeneszerző három művéről tudok hirtelenjében.
Azon töprengek (most már csak töprengtem) napok óta, miért nem engedtem el az első hallásra könnyen bekeríthető darabot egy idő után. A beethoveni sors-motívum alapján kerestem t.k. zenei idézetek környékén, közben sokak mellett Schnitte szimfóniáiba is belehallgattam, de "egyéb zenekari műveihez" már nem jutottam el. Nyekergősebb zene schnittkésebb lett volna. A mai zenét némi szerencsével legalább hamar megtaláltam, pedig hiába közismert darab, attól még nem volt meg a szerzője...de már megvan.
Azon töprengek napok óta, vajon összegyűjtötte-e valaki a Schnittke műveiben fellelhető zenei idézeteket? Ha még nem, akkor szerintem akár egy doktori disszertációt is lehet készíteni ezzel a projekttel. Létezett-e egyáltalán az őt dátum szerint megelőző ismert zeneszerzők között olyan, akit Schnittke nem idézett volna? Még a Beethoven Hegedűverseny kadenciájába is becsempészte Brams, Bartók, Berg és mások zenei motívumait. Az I. szimfóniában mintha még saját magát is idézné (Woland motívum). Vagy fordítva. Nem tudom, melyiket készítette előbb, az I szimfóniát vagy a Mester és Margarita film zenei részleteit.
A ...khm... háremem szerint legalább két török diszkóslágert építettek be a Mozartba: ezt és ezt. A Szt.Efrém-nótában a "sükürüm"nek hangzó szó lehet az első török dal címe = Şıkıdım, a Török induló közben a cuppogás pedig a második nótára hajaz = "Kiss, kiss".
Hozzá kellett volna tennem, hogy nem Anna Moffo a hibás, de ez 1956-ban készült felvétel. A hozzá tartozó kép is bájos. Nem mellékelem, akit érdekel, már megtalálhatta a youtube-on. Inkább egy szövegesen énekelt "Török induló" továbbítok. Azt nem tudom, hogy törökül vagy csak halandzsa nyelven éneklik-e.
Mozart: A-dúr szonáta 3. tétel, K.331 (Török induló)
Engem is meglepett, hogy nem értem a szöveget. Anna Moffo hangját uis. azonnal felismerni véltem, és az ő szövegmondásával más felvételeken nem volt ilyen tapasztalatom.
A nagy slágerek szerintem a két baritonhoz köthetők + Reverenza-duett és a finálé, de azért ez az áriácska is a pályán van.
Nincs valami probléma a hangolással a mai zenénél?
Tévedtem. Azt hittem, a Falstaffot mindenki jól ismeri rajtam kívül. Sejtettem én is, hogy ebből az operából egy részlet, de a pásztázás során nem találtam meg. A szövegből pedig semmit sem értettem, ezért hiába hoztam a képernyőmre az opera librettóját is.
Ugye igazam volt, hogy nem mindenkinek könnyű? Csak 9 válasz. A mai kérdésre szerintem több lesz, pedig az enyém nem lesz köztük. Ha valaki kérdezi miért, majd holnap délben megmagyarázom. Már akaratlanul sem szeretnék spoilert kibocsátani.
Ismeri-e ezt mindenki? A tegnapi hegedűverseny következő tételéhez ez is jó válasz lehet. Monastery...
Bocsánat, amiért a válaszomból megtudható, hogy csak olyan zeneszerző jöhet szóba, akinek 1-nél több van az ebbe a műfajba tartozó művekből.
Ejnye kedves Marco...:-(
Szerintem nem biztos, hogy mindenkinek olyan könnyű. Figyelmesnek kell lenni, mert én majdnem eltévesztettem a sorszámot, mint nemrég egy Schumann szimfóniánál.
Bocsánat, elírtam a dátumot...;-)
Kedves -zéta-, Daunerni ma olyan könnyű zenével kedveskedett, hogy máris átnyergelnék Játékra ... ha kapnánk kérdést :-) most csak elköszönő üzenet van. Köszönjük, üdv. ED
A mait feladtam, mivel egyéb teendőket is beterveztem erre a hétvégére, nemcsak zene keresést. Ezért aztán meg akartam kerestetni a SoundHound-dal. Ha ő találta volna meg, akkor természetesen nem küldenék be választ, de ő sem találta.
Hogy más is ne adja fel ilyen könnyen, mint én, az alábbiakban felsorolok a kérdés-zenék általam tesztelt tömegéből néhányat, amit a SoundHound nem talált meg, humán lény viszont, mint én is, meg tudta találni.
Bach: Kantate, BWV 169, Gott soll allein mein Her
Cherubini: Messe Solenne in F Di Chimay, Credo
Dubois: Adoramus te Christe
Mozart: Per pietá, non ricercate, K.420
Musszorgskij: Songs and Dances of Death, 4. The Marshal
Purcell: Come let us drink
Schubert: Winterreise, 3. Gefrorne Tranen
Sosztakovics: Prelude and Fugue, Op. 87, No. 4, E minor
Strauss: Die Göttin im Putzimmer
Varese: Ionisation
Wagner: Wesendonck Lieder, 5. Traume
A példák kiválasztánál ügyeltem arra, hogy sem magyar zenék, sem magyar nyelven énekelt zenék ne legyenek köztük, mert ilyeneknél kevésbé kell meglepődni azon, hogy a robot nem találja. Azon viszont lehet csodálkozni, hogy még Bach és Mozart egy-egy műve is előfordult a robot által fel nem ismert zenék között.
A tegnapi előadókat könnyű volt eltalálni, mert a végén a taps segített. Kétféle tapsos felvétel is előkerült hamarjában J. du Prével, de a két taps eltért egymástól. A mai zenénél én is csak tippeltem az előadókat, de eszköz nélkül és bizonyos okból/logikával én is beírtam egyet. Szerintem ugyanazt és ugyanabból a megfontolásból mint te. Holnap délben kiderül..
Néha, amikor azt hiszem, hogy nemcsak a kérdezett művet, hanem az előadókat is megtaláltam, és ellenőrzésképpen elindítom egyszerre az egyik eszközömön a kérdés letöltött zenéjét, a másikon pedig a youtube-on talált videót, egy idő után vagy szinkronban marad a kettő, vagy nem. Min múlhat ez a dolog?
Tegnap és ma is úgy jártam, hogy hamar megvolt a konkrét előadás, de nem maradt szinkronban a két eszközről hallgatva. Ezért tegnap nem mertem hozzáírni az előadókat, aztán ma délben kiderült, hogy azok voltak, akiket gondoltam, ma viszont, egy kisebb mértékű differencia folytán azért mégis csak hozzáírtam a zenekart és a karmestert a válaszomhoz. Nem részletezem, hogy miért, nehogy spoiler legyen, de ma nagyon biztos vagyok benne, hogy mindent jól találtam el.
SoundHound tesztről egyelőre csak röviden.
A kimernya kérdésként 2017. év elejétől 2020. június 5-ig feladott 830 zenemű közül 791-et felismert és csak 39-at nem ismert fel a Soundhound, ami 95,3%-os szenzációsan jó teljesímény a részéről! Első nekifutásra még 53 volt a sikertelen esetek száma, de az ezekre újra elvégzett tüzetesebb vizsgájat 14 további zenét felismert. Kis jóindulattal a SoundHound hibáinak száma még 1-gyel csökkenthető, ugyanis Handel Vízizenéjének g-mollban komponált 3. szvitjénél a Soundhound makacsul mindig az f-moll első szvitet dobja ki eredményül, ezt a kis hibát azonban könnyen tudjuk korrigálni. (A tesztelt zeneművek közé nem számítottam bele a 4:33 című hangtalan zeneművet John Cage-től, valamint egy Bach passió részletet egy muzeális értékű, nagyon megkopott régi felvételen, ezek nélkül volt 830 teszt.)
Hozzá lehet tenni, hogy az általa fel nem ismert zenék jelentős része magyar zeneszerző műve, és nem kell csodálkozni, hogy ezeket nem tartották fontosnak a SoundHound zenei adatbázisának készítői. (Erkel, Liszt, Dohnányi, Esterházy, Faragó, Hubay, Kadosa, Kenessey, Kocsis, Kodály, Mosonyi, Petrovics, Polgár, Szokolay.)
Miután megírtam a választ és magamnak is leadminisztráltam, előhívtam Szimatot. Először, a dobpergés résznél azt közölte, hogy nem találja, de még egyszer ráuszítottam a kérdésre, akkor már dallamos zenénél, és így már másodperceken belül megtalálta.
Hát, más évszakban talán könnyebben megtaláltam volna ezt a hétvégit, de nem biztos. Ami ennyire szép zene, azt nem adom fel könnyen. A Richard Strauss zene, amit pár nappal ezelőtt feladtam, nem is tetszett nagyon, őszintén szólva, azért sajnáltam rá több időt. Különben RS műveinek többségét szeretem.
Az idezetet nem a Wikipediabol, hanem mint irtam, operakalauzbol vettem, termeszetesen azutan, hogy folismertem a zenet. Forditott sorrendben eleg eletszerutlen lenne = eloszor idezet aztan folismeres.. Online es nyomtatott irodalom es YT nelkul a kerdesek es zenek tobbseget nem vagy alig lehetne fejbol ill. hallasra megvalaszolni. (Nekem speciel ilyen eleg ritka kivetel volt a Cosi.) Aki a zenek-kerdesek nagyobb reszet a fenti forrasok nelkul tudja, az jo esellyel muzsikus vagy komolyabb zenei vegzettsege van ... ezesetben viszont "hivatasosnak" szamit. Hivatasos zeneszek, zenetudosok reszvetele zenei vetelkedon viszont es szerintem nem (lenne) tul fair, de ez mar etikai kerdes, a szabalyzat valoszinuleg nem tiltja. Mar csak azert sem, mert sokakrol talan nem is tudhato, mi a vegzettseguk.
A Bach kantátát is majdnem hasonlóan a szöveg és a wikipédia segítségével találtam meg. Bach szerzősége evidens volt, Bostridge pedig nagyon szépen artikulált, attól eltekintve, hogy a habe szót halbe-nek énekelte, rögtön tudtam, hogy valószínűleg "Ich habe" kezdetű kantátát kell keresni a Bach kantáták wikipédián található listájában.
Ha valaki nagyon finnyás, az kifogásolhatja a google vagy a youtube keresőjének a használatát is a megfejtéshez. Legalább is az alábbi módon történő eljárás az, ami szigorú krtitikus számára kifogásolható lehet. Számomra ismeretlen volt ez a tercettinó. Az persze elképzelhetetlen, hogy ne hallottam volna esetleg több évtizeddel ezelőtt, de elfelejtettem. Ilyenkor az ember próbál a szövegből megérteni szavakat. Az együtt éneklés azonban annyira érthetetlenné tette számomra a szöveget. Végül két szót megértettem: soave (édes) és nostri (a mi ...). Ezek beírása a youtube kereső mezőjébe célra vezetőnek bizonyult.
A Cosi un. terzettinoja az operakalauz szerint "Mozart egesz operai oeuvre-jenek egyik legfantasztikusabb zeneje" ... alig hiszem, hogy segedeszkoz kell hozza. A most hetvegi zene megfejtesehez sem muszaj "hetfo delig az idot vesztegetni" ;-) off: volt egy szomszed nenim, o meselte, hogy minden krimit a v e g e n kezd(ett) olvasni = a megfejtes (gyilkos) ismereteben olvasta el a konyveket... valahogy ez jutott eszembe errol az egeszrol.
A Cosi fan tutte részletet azonnal megtalálta. (Ma engedtem rá a kutyust.) Ezzel a statisztikám 775/53-ra módosult. A hétvégi szép zenét illetően még nem döntöttem el, hogy rá engedjem-e az ebet, vagy még próbálkozzak anélkül megtalálni. Tehát ilyenkor az a dilemmám, hogy a hétvégi kérdést illetően kivonjam-e magamat a játékból a hétvége hátralévő részéből hétfő délig, vagy az ellenkező esetben esetleg hiába vesztegetem az időmet szintén hétfő délig, ahelyett, hogy inkább dolgoznék valamit ez alatt az idő alatt. Igaz, hogy az is csak játék, bármi mással foglalkozom, ha a munkát úgy definiáljuk, hogy munka az, amiért fizetnek. Sajnos grafomán vagyok, mint látható abból is, hogy mostanában mennyit írok ebbe a fórumba. Elnézést kérek ezért.
Úgy gondolom, hogy a havonta egy sorsolás, tehát csak véletlenszerű és egyébként is soványka nyeremény - már ha egyáltalán sikerült átadni és megkapni - annyira kevés jutalom, hogy azért épelméjű ember nem rontja el a játékát!
Se másét, se a magáét...
SoundHound-om nekem is van, szerintem már írtam róla. Néha használom, például amikor az autó-rádiójából hallok valami érdekeset, de nincs időm megvárni a konferálást...
Szóval - szerintem felesleges félni tőle.
...és a mai jó kis zenét is megtalálta? Ez keresztkérdés ;-)
Nem sátán, hidd el! Nagyon jók a modern technikának azok a vívmányai, amiket nem rombolásra használnak. Pláne, ami ennyire hihetetlenül meggyorsítja a problémák megoldását. Most már muszáj lesz egy hosszú részletes beszámolót írnom, amit persze nem ide fogok begépelni, hanem majd a webhelyet adom meg hozzá egy sorban. Itt most végül csak egy statisztikai összegzést írok, aztán mára befejezem. 827-ből 774 zenét megtalált a SoundHound, többségében 10-20 másodpercen belül. Ez 93,5%. Nem talált meg 53-at, ami 6,5%. És én kezdő vagyok ennek az alkalmazásának a használatában. Egy gyakorlottabb felhasználó valószínűleg még kedvezőbb arányt ért volna el.
Az a helyzet, hogy van egy régi mondás vagy inkább bonmot: mindennek ellen lehet állni, csak a kísértésnek nem ... úgyhogy inkább: Apage, Satanas! (Satanas = SoundHound.) Mint múltkor is, inkább ezt tanácsolom-gondolom, ha valakit érdekel, mit tanácsolok-gondolok erről.
Bárki bármit mond, nagyon jó dolog ez a SoundHound. Nem gondolná az ember, mit ki nem tud szimatolni. Nem egészen két hete annak, hogy sikerült letöltenem a telómra, azóta intenzíven tesztelem. Most nyugodt lélekkel ajánlom mindannyiotok figyelmébe. Természetesen nem arra a célra, hogy ezzel, vagy más hasonló zenefelismerő alkalmazás segítségével érjünk el jó eredményeket a kimernya kérdések válaszai során. Én eddig kétszer használtam a SoundHoundot még aktuális kérdés zenére, és természetesen nem küldtem be választ ebben a két esetben. Elöször Pfitzner Palestrina nyitányára, másodszor Richard Strauss Metamorphosen kérdésre a napokban, mert nem volt időm tovább keresgélni "mezítlábas" módszerrel. Ismétlem, nem küldtem be ezt a két választ, és lehetőleg más se essen kísértésbe, hogy így akarja a pozícióját javítani. Összesen több mint 800, valamennyi az ebben a kimernya játékban kérdésként kapott zenére alkalmaztam a teszt keretében ezt a hangkutyát. Ha van kedve valakinek, lehet tippelni, milyen arányban tudott kiválóan, vagy legalább megfelelően szimatolni a kutyus.
Kifelejtettem Monteverdit ("Zefiro torna", ami kérdésként is fel volt adva itt pár évvel ezelőtt), illetve Vivaldit (RV 63).
Nagyjából hasonló számú zeneszerző műve található zömében Folia vagy hasonló címmel: Falconieri, Corbetta, Anglebert, Lully, Pasquini, Corelli, Marais, Reali, Bach (a Parasztkantátában énekelve), Geminiani, CPE Bach, Salieri, Rahmanyinov (Variációk) a felsorolt zeneszerzők életművében. Biztos, hogy egyik lista sem teljes, nem csodálkoznék, ha akár kétszer vagy háromszor ennyi is lenne a teljes felsorolásban itt is, meg ott is. Kíváncsi vagyok, e kettő valamelyike az aktuális világrekord, vagy esetleg egy harmadik, ami nekem nincs a látóteremben?
Az előző gondolathoz kapcsolódva azon tűnődök, hogy léteznek olyan népszerű, világszerte ismert zenék, melyek dallamával tucatnyi zenemű született. Egyik az a Ciaconna (különböző írásmódokban), melyekre Piccinini, Kapsberger, Merula, Falconieri, Aranés, Bertali, Cazzati, Storace és Handel is komponált zeneművet.
Egy érdekesség: Esterházy Pál (1635-1713) és egy német zeneszerző Johann Schelle (1648-1701) lényegében kortársak voltak. Egyszer felfigyeltem arra, és feljegyeztem, hogy Schelle egyik kantátája részletének zenéje "Er hat alles wohlgemacht" szöveggel lényegébben azonos a Harmonia Caelestis első énekével "Sol recedit igneus". Zenében nincs plágium szerintem, de létezik ilyen jelenség, ami közismert Gastoldi és Morley madrigálja óta. ("A lieta vita", illetve "Sing we and chant it".)
Kedves Barátaim!
Mindenkinek köszönjük a játékot, íme a májusi eredmények:
Pósa - 20
MarcoRosenthal - 19
Edmond Dantes - 18
gezakadocsa - 18
Gabor - 17
maris - 15
gézamalac - 14
Capriccio - 12
Majorné - 10
CallasForever - 8
-nos - 6
Nagy Katalin - 6
adamo - 5
tibka1 - 5
gl - 4
vatatava - 4
LEEDA - 2
Fidelio - 1
Heiner Lajos - 1
judit anna - 1
sztalin - 1
Gratulálunk a sorsolás nyertesének, aki ebben a hónapban:
"Gabor"