Bejelentkezés Regisztráció

És te mit láttál a youtube-on?


439 Héterő 2024-03-10 23:03:07
IKARIE XB 1
Fekete-fehér, hatvanéves csehszlovák film, scifi; hogyan képzelték akkoriban a jövőt, az űrutazást.
Angol címe: Voyage to the End of the Universe
https://www.youtube.com/watch?v=RZF22QXFwa4
                      Heiner Lajos úr (és a Přátelský kruh Bohemia = Bohemia Baráti Kör)
szíves figyelmébe különösen ajánlom úgy is, mint cseh-magyar nyelvgyakorlatot.

438 smaragd 2021-07-21 09:53:21

Hochwasser in Deutschland - Helfer singen


437 Corvette 2021-02-16 18:43:57

Ügyes. Felettébb ügyes.


436 Corvette 2021-02-15 23:48:24

Anna Besson



434 Corvette 2021-02-14 21:49:11

Csak szerényen.



432 Corvette 2021-01-18 15:42:11 [Válasz erre: 431 perempe 2021-01-18 11:25:15]

Hollerung G. ügyesen csinálja. Az ő teljesítményét egyszerűen ízléstelenség volna a megélhetési youtuberek munkásságával összemérni. Csodák sajnos nincsenek és nem is lesznek. Ha valaki nagyon úgy érzi, hogy iránymutatásra van szüksége a komolyzene útvesztőiben, kezdjen el zenészekkel barátkozni. Bizonyára van pár könyv is, amelyet érdemes elolvasni, de a papír tudás csak papír tudás marad. Neked leginkább arra lenne szükséged, hogy összejöjj pár hifistával, akikkel különböző témakörök mentén végighallgathatnál sok izgalmas felvételt. Tudom, ez teljesen reménytelen. Néha benézek a fórumotokba. Augiász istállója ahhoz képest egy steril műtő. Marad a guberálás a nagy szemétkupacban. 

Nézd, ha kérdésed van, tedd fel, hátha tudok segíteni. Vagy más. A régizene topik egészen biztosan tárt karokkal vár téged.


431 perempe 2021-01-18 11:25:15 [Válasz erre: 430 Corvette 2021-01-17 20:12:18]

Azért, mert jobb nincs vagy kevés van ebben a témában. Ha van is, akkor az általában Beethovennel kifúj. Hazaiban ott a Megérthető zene sorozat, de az profi zenekarral.

Ha ajánlasz hasonlókat, akkor megköszönöm.


430 Corvette 2021-01-17 20:12:18 [Válasz erre: 429 perempe 2021-01-17 09:44:20]

Megnéztem Vincent barátod Brahms 4. szimfóniájának az "elemzését". Ez a pali rémesen felületes. Konkrétan 26 percen keresztül mondta a nagy semmit. Analízís? Ez? Fel kellene szépen készülnie a műből, ha már kiáll a nyilvánosság elé. Mellesleg a pianínójára is ráférne egy alapos hangolás. Nem jár a like.

Nem írtad, hogy miért nézed a videóit.


429 perempe 2021-01-17 09:44:20 [Válasz erre: 428 Corvette 2021-01-16 17:03:19]

+1, de nem azért nézem.

+1, én is éreztem a harmadik tételnél. végighallgattam az ajánlottat, tényleg sokkal jobb.


428 Corvette 2021-01-16 17:03:19 [Válasz erre: 427 perempe 2021-01-16 15:48:02]

Vincent botrányosan hegedül.

Ami a linkelt klarinét szonátát illeti, meglehetősen kapkodós és nyugtalan az előadás. Ez itt szerintem sokkal finomabb.

 


427 perempe 2021-01-16 15:48:02

Poulenc - Klarinét szonáta

Vincent Sheehan (zenekari művek elemzései)

A feliratkozók számával fordítottan arányos a tartalom minősége.


426 Polgár 2020-12-06 09:30:24

425 perempe 2020-12-04 14:51:21

424 perempe 2020-12-04 14:51:19

David Hurwitz Lajtha CD-t ajánl



422 perempe 2020-11-15 13:53:53 [Válasz erre: 421 perempe 2020-11-05 18:15:46]

Dvořák: Szláv táncok Opp. 46 & 72 (Czech Philharmonic, Karel Šejna)

az ajánlóban hallottam róla, nagyon tetszett.


421 perempe 2020-11-05 18:15:46

Két embert követek: Hurwitz és Zander (Boston Philharmonic).

A legutóbbi ajánlóban -Rahma 2- is tarolt a Fesztiválzenekar Fischerrel.



419 perempe 2020-07-16 20:26:54

Copland - Tavasz az Appalache hegységben (hr-Sinfonieorchester)

a csatorna az egyik legjobb.


418 Héterő 2020-06-17 22:00:26 [Válasz erre: 415 takatsa 2020-06-17 13:18:51]

Indokolatlan szerénységed jelzi a sokoldalú tudást, hogy még ezt is megengedheted magadnak.


417 smaragd 2020-06-17 16:35:33

Most találtam:

remélhetőleg nem lesz a mű "örökzöld", hanem az elmúlt hetek lenyomata marad, a járványkrízis idején a tőlünk nyugatra hozott rendelkezésekről, amelyek ott társadalmi feszültségekhez is vezetettek:

Biergartenabstandsregeln (für 4-6 stg. Männerchor a capella) https://youtu.be/lRfnmGEBY3Y 


416 smaragd 2020-06-17 13:36:36 [Válasz erre: 414 Héterő 2020-06-17 12:21:46]

Közben 413-ban hogy-ból ahogy, lett ...  olvasóink biztosak lehetnek benne, hogy az eredeti bejegyzéseinkben minden betű a helyén volt.


415 takatsa 2020-06-17 13:18:51 [Válasz erre: 414 Héterő 2020-06-17 12:21:46]

Látod megy ez nekem könnyen ösztönösen szabadon. :)

Bejegyzésemet anúgy humorosnak szántam, nem kell komolyan venni. Corvette bejegyzéseinek védelmében pedig - komolyabbra fordítva a szót - csak annyit modanék, bár stílusa kissé idegesítő, azért minden bejgyzésében volt legalább egy gondolat, amelyre érdemes volt odafigyelni, vagy egy link, amelyre érdemes volt kattintani. Ez bizony nem kevés, és én pl. örülnék annak, ha valaha eljutnék erre a szintre.


414 Héterő 2020-06-17 12:21:46 [Válasz erre: 412 takatsa 2020-06-17 10:01:15]

Magad cáfolod a feltevést azzal, hogy tökéletes helyesírású a bejegyzésed... :-)

Ugyanez vonatkozik smaragdéra is: mindig pontosan, szépen, választékosan, hibátlanul ír.

Az ilyen kifejezéseket, mint a "viszzareggelt az AVX-re" és "egy nyelvművelő fórumba való reggelés" – nem tartom ildomosnak a Café momus lapjain.

Egyébként változott menet közben (!) nálad is a helyzet, hibás lett a bejegyzésed, lásd:

                          " egyelen - de sajnos komoly - gátja"

                          " él a vágy hogy széttörje"


413 smaragd 2020-06-17 11:35:44 [Válasz erre: 412 takatsa 2020-06-17 10:01:15]

Kedves takatsa,

bár nem voltam megszólítva a bejegyzésben, megjegyzem, hogy a "mindenki" általánosítás, így például az én esetemben sem igaz. Lehetőleg betartom a nyelvtani szabályokat, azért lehetőleg, mert most már azok sem követhetőek egykönnyen, vagy tájékozatlan lennék, és évente most is nyilvánosságra hozza az Akadémia a változásokat? 

Napok óta Csokonai Vitéz Mihály műveivel foglalkozom és meglepő, de vannak arra is példák, ahogy ami ma helytelen, akkor még, 1790 körül, helyes írásmód volt. 


412 takatsa 2020-06-17 10:01:15 [Válasz erre: 403 Héterő 2020-06-16 13:28:34]

Kedves Héterő és Corvette,

A központozás kérdéséhez csak annyit szeretnék hozzászólni, hogy a magyar nyelv egyik nagy csodája a szabad szórend, amely óriási szabadságot és a lehetőségek szinte végtelen tárházát kínálja ama szerencséseknek, akik a magyar nyelvet anyanyelvi szinten használják. A teljes és korlátlan szabadságnak már csak egyelen - de sajnos komoly - gátja van: a központozás. Mindenkiben - kiben jobban, kiben kevésbé - él a vágy hogy széttörje nyelvünk utolsó bilincsét, és a központozást levetve, szabadon szárnyaljon, akár a madár. Ez teljes mértékig csak nagy költőinknek sikerült, de azért nap mint nap, mindnyájan próbálkozunk.


411 Corvette 2020-06-16 22:39:28 [Válasz erre: 403 Héterő 2020-06-16 13:28:34]

Én meg tudom javasolni az egéren a görgető funkció használatát vagy egy nyelvművelő fórumba való reggelést. 


410 Corvette 2020-06-16 19:21:06

410 :)


409 Héterő 2020-06-16 17:50:29 [Válasz erre: 405 ladislav kozlok 2020-06-16 15:44:30]

Don Giovanni mindössze azt teszi, ami minden épkézláb férfiban születésénél fogva megvan: meg akarja szerezni a nőt!

Ami nem is olyan nehéz feladat, hiszen a nők maguk is mindent megtesznek, hogy megszerezni-valónak nézzenek ki: levegő-megvonó fűző, push-up (ci)²fix, köldökig érő dekoltázs, combtőig tartó miniszoknya, billegő, 25 cm-es tűsarok, kacsingatás, kebeldüllesztés, "pucsítás" (nemrég tanultam ezt a kifejezést), kencefice, kölni, ékszer-rakás, és ki tudja, még mi egyéb!

Címszereplőnk esetében ugyan kissé túlteng a buzgalom, de az alaptörvény érvényben marad.


408 Héterő 2020-06-16 17:18:57 [Válasz erre: 407 Nagy Katalin 2020-06-16 16:57:45]

:-)
Isten ments minden gyűlölködéstől ! Ráadásul végképp nem szolgáltál rá.
Bár a "gyorsmanőverezésű kísérő hadihajó" a rendkívül -t (nem egyszer) hosszú ű-vel írja, ezt csak sima melléütésnek tekintettem.
A psychologia annyira elvont tudomány, hogy művelői képesek bizonyítani bárminek az ellenkezőjét is, tisztán "tudományos" alapon.

De ha te is úgy ítéled meg Don Giovanni nők iránti elkötelezettségét, mint gyűlöletet, akkor  jobban érdekelne saját magyarázatod, mint féltucat elmegyógyász kínszülte, fizetett fejtegetése.


407 Nagy Katalin 2020-06-16 16:57:45 [Válasz erre: 404 Nagy Katalin 2020-06-16 15:09:17]

Nehogy Héterő megorroljon rám: nőgyűlölő


406 ladislav kozlok 2020-06-16 15:45:22 [Válasz erre: 404 Nagy Katalin 2020-06-16 15:09:17]

Momo forumtársunk nekem is nagyon hiányzik.


405 ladislav kozlok 2020-06-16 15:44:30 [Válasz erre: 403 Héterő 2020-06-16 13:28:34]

Koszonom, tokéletesen egyetértek.


404 Nagy Katalin 2020-06-16 15:09:17 [Válasz erre: 403 Héterő 2020-06-16 13:28:34]

Kedves Héterő! A szövegkönyv szó szerinti elemzése alapján igaza van, de én  már találkoztam Corvette fórumtárs véleményével máskor, máshelyütt is. Több pszichológiai témájú cikkben, könyvben olvastam annak hosszabb-rövidebb elemzését, hogy a látszat ellenére miért is nőgyűlőlő valójában Don Juan.


403 Héterő 2020-06-16 13:28:34 [Válasz erre: 397 Corvette 2020-06-15 21:16:42]

contadine, cameriere, cittadine, contesse, baronesse, marchesine, principesse
Hol a szárazdajka?

"Don Giovanni ti. nem szereti a nőket. Ellenkezőleg, ő gyűlöli őket."

Don Giovanni azonban másképpen nyilatkozik:
__________________________________________

Te megőrültél! Hagyjuk a nőket?
Tudhatod, hogy úgy kellenek nekem,
mint a mindennapi kenyér; mint a levegő, amit belélegzem!

Aki egyhez hűséges, kegyetlen a többiekkel.
Bennem dúsan buzog az érzékiség, hát kell mindegyik.
Az értetlen nők persze jóságos természetemet
egyszerűen megcsalásnak nevezik.
__________________________________________

Momo sajánalatos távolléte következtében a "söprögetés" hálátlan feladatával most én élek.

Nem csupán óriás-méretű betűid kellemetlenek, hanem az a figyelmetlenség, amivel a magyar nyelv szabályait semmibe veszed. Különösen akkor bántó, ha napi tíz (!) bejegyzéssel örvendezteted meg Café momust. Egy pársoros beírásnál senki sem nehezményezne némi melléütést, betűcserét, ám ha esszé-értékű fejtegetést produkálsz, akkor figyelj a vesszőkre, mert egyetlen bejegyzésben több tucatnyi vessző elhagyása virtuális vesszőzést érdemel.

Amilyen nagyra értékelendő nem magyar anyanyelvű fórumtársaink megtisztelő jelenléte, sőt, verselése :-), annyira elítélendő a nyelvi trehányság:

Regisztrálva van az a temérdek faképnél hagyott nő
mégis úgy van elénekelve
a Leporelló áriában minden el lett bagatelizálva

Leporello nem egy gentleman
Ő nem egy Casanova aki
hanem egy metró(!)szexuális, vernyákoló kandúr
ez a Schrott egy kitűnő énekes
ez egy könnyed hangulatú koncert

Jó lenne a Café momust meghagyni némi nyelvi referenciának, főleg akkor, ha a következő egy év alatt további 3650 beírásod várható.

Momo, hol vagy?


402 Corvette 2020-06-16 13:11:40 [Válasz erre: 399 miketyson 2020-06-16 07:30:25]

 

Szerintem nem értek félre semmit. Érdemes megnézni Schrottnak ezt az előadását. Egy az egyben a gála koncert megoldásai köszönnek vissza rajta és Domingo sehol sincs a nézőtéren. Nem. Schrottnak, erre az áriára van egy jól begyakorolt eszköztára amelyet bármikor, bármilyen szituációban képes előhúzni és hatalmas rutinnal megmutatni. Bámulatos a színpadi magabiztossága és hangi stabilitása, de attól ez az ember még egy két lábon járó önimádat aki szentül meg van győződve róla, hogy a megoldásai jók miközben csak felszínesek és fárasztóan hatásvadászok. Hogy egy lopott kifejezéssel éljek, belülről így van zeneileg kitapétázva. :)

A közönség és a zenészek sok kétes értékű dolgon képesek szórakozni és mindig akad olyan előadó aki nem szégyelli kiszolgálni az egyszerű igényeket. Olcsó siker. Schrott ebben nagyon jó.

De, hogy ne maradjunk vállalható Leporello ária nélkül hallgassuk meg ezt itt.

 


401 Corvette 2020-06-16 12:16:07 [Válasz erre: 400 macskás 2020-06-16 07:48:47]

>^..^<


400 macskás 2020-06-16 07:48:47

400


399 miketyson 2020-06-16 07:30:25 [Válasz erre: 397 Corvette 2020-06-15 21:16:42]

Szerintem félreérted az eglszet, nem arról énekel, mhogy ő nőcsábász, hanem hogy Domingo az. Neki kacsitgat elismerően vagy meglepődötten, hogy nahát, Németországban is, stb. Nem csak a közönség szórakozik jól, de a zenekarban is nevetnek. Most már persze nem annyira vicces, de akkor még az lehetett. 


398 takatsa 2020-06-15 23:00:00 [Válasz erre: 397 Corvette 2020-06-15 21:16:42]

Ó, azért ne ess kétségbe kedves Corvette, és ennyire ne háborodjál fel ezen a felvételen. Hát igen, Erwin Schrott az igazi Don Giovanni, ebben a szerepben hála Istennek mi is többször megcsodálhattuk. És ezen a felvételen sem tudott kibújni a bőréből, Don Giovanniként énekelte el Leporello áriáját. Baj ez egy gálán? Nem hiszem. Vicces? Szerintem igen. Látták vagy 200 ezren, és csaknem mindenkinek tetszett. Az igazán illetékes persze Mozart lenne, hogy eldöntse ezt a kérdést, tetszik-e neki egy ilyen előadás. De éppen Mozartot kérdeznénk meg erről, aki - többek között - a Nyald ki a seggem c. kánont írta? Á, nem! Egy ilyen kelekótya alak nem lehet itész ebben a nehéz és sorsdöntő kérdésben...


397 Corvette 2020-06-15 21:16:42

Erwin Schrott, "Madamina, il catalogo è questo" (from Mozart's Don Giovanni)

 

Nem, nem, nem.

Miről szól ez a jelenet? Leporelló ( Don Giovanni szolgája ) tájékoztatja Donna Elvirát, a korábban Don Giovanni által elhagyott nőt, hogy mennyi hölgyet (szobalányt, szárazdajkát, hercegnőt és grófkisasszonyt, stb.) hódított meg a gazdája és jobb lenne ha ennek ismeretében kiverné őt a fejéből. Innen a regiszter ária elnevezés. Regisztrálva van az a temérdek faképnél hagyott nő abban a könyvben amit Leporelló ír folyamatosan gazdája kérésére. Il catologo e questo = ez a katalógus.

Leporello nem egy gentleman, gátlástalanul kiszolgálja ezt a nőfalót. Don Giovanni ti. nem szereti a nőket. Ellenkezőleg, ő gyűlöli őket. Gyerekkorában valamilyen sérelem érte és emiatt a szívek meghódításával kívánja kínozni őket. Don Giovanni gonosz és minden hódítással hideg fejjel vesz tőlük elégtételt. Ő nem egy Casanova aki a mosogatólányba is belelátja a szépet, és igaz csak pár óra erejéig, de szerelmes lesz belé. Szóval Leporellónak bár nem feltétlen tetszik az amit ura csinál, de azért nem is hagyja faképnél. Valahol imponál neki Don Giovanni sikere és kicsit sütkérezik is ebben a kétes dicsőségben amihez sokszor ő is hozzásegíti gazdáját a féltékeny férjek figyelmének elterelésével.

És mit látunk ezen a felvételen? Egy szerepzavart. Mert hiába Leporelló áriája ez, mégis úgy van elénekelve mintha Don Giovanni énekelné. És ami a legszörnyűbb az egészben az az, hogy ez a Don Giovanni nem is az a pszichopata figura aki szemrebbenés nélkül szúrja le a kormányzót, hanem egy metrószexuális, vernyákoló kandúr. Kikacsingat a nézőtérre, szemezget a hölgyekkel, úgy játszik a szemöldökével mintha az Army of Lovers klippjéről lopta volna a manírt, csókokat dobál, kelleti magát. Az ária végén pedig úgy dorombol, mint egy macska amelynek éppen a hasát vakarják. Szóval ez nekem nem tetszik.

Pedig ez a Schrott egy kitűnő énekes. Mindent tud, hallhattuk. Kisujjában a szakma és tessék, ilyen ízléstelenségre ragadtatja magát. Értem én, hogy ez egy könnyed hangulatú koncert Domingo tiszteletére, de azért ez már sok. Ezt talán mégsem kellene. Schrott baromira élvezi magát a színpadon, olyannyira, hogy észre sem veszi, hogy amit ott csinál az már régen túl van a zenei jóízlés határán. Ez már nem játékosság hanem ordenáré ízléstelenség.

Hogy mi vitte rá azt nem tudom mert nem látok a fejébe, de a produkcióra akkor is rányomja a bélyegét a macskajancsisága. Súlyos hibának tartom amikor valaki az amúgy rendkívűl igényesen megírt zeneművet valami hülye ötlettől vezérelve kikönnyíti, súlytalanná teszi. Ebben a Leporelló áriában minden el lett bagatelizálva és abszolút hamis képet ad az opera szereplőjéről. Ha egy laikust megkérdeznénk, hogy akkor most mit is látott és hallott nagy valószínűséggel azt mondaná, hogy Leporelló egy nőcsábász bájgúnár. Ez így nem jó. Schrott elbaromkodta az előadást csúnyán megvezetve ezzel a közönséget. Ugyanakkor Schrott akkora hanggal bír, hogy bármit megtehet a színpadon és meg is teszi. Talán ez itt a rémisztő és a rutin ahogyan ezt csinálja.

A felvétel 2011-ben készült. Azóta Domingo belekeveredett egy zaklatási botrányba és innen nézve az, hogy a katalóguson Domingo arcképe néz vissza ránk már nem is olyan vicces. Időszerű volna törölni a videót.   


396 Corvette 2020-06-14 18:58:32 [Válasz erre: 395 Nagy Katalin 2020-06-14 18:48:20]

A dire il vero non l'ho saputo. :)


395 Nagy Katalin 2020-06-14 18:48:20 [Válasz erre: 394 Corvette 2020-06-14 17:50:32]

Számított valami másra attól, aki gyakran szerepel az olasz bulvársajtó "kultúra" rovatában? Ilyenkor lelkesen felsorolják, hogy kikkel lépett fel többek között: Elton John, James Taylor, Bradford Marsalis, Amii Stewart, Ian Anderson, valamint többször turnézott Andrea Bocellivel.


394 Corvette 2020-06-14 17:50:32

Andrea Griminelli és az ő csudálatos fuvolája.

Szíve, lelke benne van az előadásban. És a végén az a lehelletfinom díszítés...És az a fuvola...Meg az a hangolás...

Haljak meg ha hazudok, de esküszöm nem tudtam, hogy ennek a pasasnak bármi köze is lehet Norringtonhoz. Pár éve unalmamban rákerestem a honlapjára és láss csodát mit találtam:  " A prolific recording artist, he has been featured as soloist on more than 30 discs including recordings with the English Chamber Orchestra conducted by Jean-Pierre Rampal and Camerata Academica Salzburg led by Sir Roger Norrington." Aki nem hiszi itt az elérhetőség.

Na, itt álljunk meg egy szóra! Ez azért már valami. Norrington áruvédjegynek számít egyes zenehallgatói körökben és ha ez a fuvolista vele dolgozott akkor nagy istennek kell lennie. Nézzük meg ezt a bio-t egy kicsit közelebbről is. Aszongya: Legendary flutist Sir James Galway described him as “the greatest flute player who has come to the forefront of the musical scene for many years”. Na, már James Galway ( The King of Flute ) is ajnározza őt. Itt az ideje, hogy alaposabban szemügyre vegyük ezt a Morricone szösszenetet.

Kezdjük a hangszerrel. Ez itt kérem nem egy közönséges ezüst Perl fuvola hanem egy strasszokkal gazdagon kivert példány. Ime:

Ki gondolta volna, hogy Galway is fújkálja néhanapján...? "Meglepő" fordulat. A hangszer megjelenése ízlés dolga. Az én szememben kicsit vásári. Az a sok csillogó bizbasz nem hinném, hogy sokat javít a hangon, ámbár ki tudja? Viszont optikai tuningnak kifejezetten hatásos. Olyan ízléses, nem? A kisebbik Kardashian lány is ilyet kért karácsonyra de aztán úgy döntött, hogy inkább a melleit csináltatja meg helyette. Nesze neked muzsikálás...

De félretéve a gonoszkodó megjegyzéseket, mekkora fuvolista isten lehet az akinek a hangszerére 8000! db Swarorowsky kristályt kell applikálni a jobb hangzás érdekében? Emlékszem egyszer megkérdeztem egy szakmabelit,  hogy miért nem a kétszer drágább, világos színű fából készült Lorée Royal oboán játszik? Azt felelte, hogy azon sem tudna már jobb hangot kihozni, akkor meg minek? De hát mindig van feljebb, ezt jó ha nem felejtjük el.

Nézzük meg közelebbről hősünk produkcióját, hátha az magyarázatot adhat a kristályok jelenlétére!

Minden a hangolással kezdődik. Kell-e egyáltalán hangolni? Sztem nem árt különben előfordulhat az a bosszantó helyzet, hogy a hangszerek egyidejű megszólalás esetén disszonáns érzetet fognak kelteni. Ezt Griminelli is így látja, ezért jár neki a piros pont. Viszont egyből jár neki a fekete is mert rosszul hangol. A hangolás a zongorához történik egy egyvonalas A hang leütésének a segítségével. Amikor ez megtörténik a fúvósnak egy mezzoforte ugyancsak A hangot kell fújni, majd a hangot tartva egyre erősebb levegőoszlop adagolásával egy crescendót előidéznie amelynek fortéval kell végződni. Más szavakkal megfogalmazva, hangoláskor a kitartott A hangba jól bele kell dagasztani és forténál elengedni. Aki koncertekre jár majd figyelje meg, hogy így adja-e a hangoló A hangot az oboista. Ha nem akkor biztos lehet benne, hogy tök hamis lesz a zenekar. Ugyanis, piano és mezzoforte hangolás esetén az ajkakkal rengeteget lehet csalni a helyes intonáció érdekében, viszont forténál nem!

Szóval hősünk hangolgat. Ez a legjobb szó rá. Új ismeretünkkel felvértezve hallgassuk meg még egyszer az első hangoló A hangját! Biz az se nem kitartott hang, se nem crescendó. A csuda tudja mi az. Játszik egy gyors futamot - a virgázás különben is illik a fuvola imidzséhez -, egy kicsit kijjebb húzza a fejet a hangszerből, érzi ő, hogy magasan van az még, de ahelyett, hogy végre másodjára rendesen megtalálná az A hang helyes helyét inkább tovább folytatja  fülkápráztató ujjgyakorlatait. Látszólag elégedett a végeredménnyel, úgy érzi, hogy sikerült összhangba hoznia magát a háromlábú billentyűs hangszerrel, kedvesen biccent az őt magasról lesajnáló, egyfolytában csak pofázó közönségnek majd gátját engedi érzései apadhatatlan hullámveréseinek. Ami hiba, mert fene nagy igyekezetében már az első hangot, igen a hangoló A hangot olyan magasra fújja mint a fene. És ezzel elkezdődik egy folyamatos hamis játékmód. A piano rész még csak-csak elviselhető - ennek okát már korábban megmagyaráztam -, viszont amikor bedurrantja a rakétákat akkor az valami kegyetlen. Fújja a hangszert mint a veszedelem. Ha volt is a csőben egy kis elhajlás akkor az most tutira kiegyenesedik. Ő itt most kirakja magát ország-világ színe elé, valósággal élveboncolja magát a színpadon a siker érdekében. Hogy frissen tanult kifejezéssel éljek és nálam pallérozottabb elmék is megértsék mi is történik valójában: ventilál a színpadon. Úgy odaventilálja magát a színpadra hogy csak na. Így kell ezt. Ő így tanulta. Ő ezt leste el a nagyoktól. Pl Norringtontól. Szerinte ma itt tart a fuvola előadóművészet. Az európai kultúra most megmutatja a távol-keleti népeknek hogyan kell jelen lenni a színpadon, hogyan kell lemenedzselni egy 2 perces Morricone nótát úgy betyárosan, odakenni mint a taknyot, beleordítani az arcukba, hogy nesze nektek, ez az a magas kultúra ahová ti csak vágytok eljutni de oda soha el nem juthattok.

Köszönjük a szép produkciót. Esetleg nem volna kedve a Virtuózokban egy kicsit zsűrizni? 

 

 

 


393 Corvette 2020-06-12 11:54:33

Descent into Oboe Hell

Érdekes kis jelenetnek lehettünk az imént szemtanúi, szerintem érdemes róla egy kicsit beszélni különösen a látottakra adott kommentek tükrében. Legnagyobb kedvencem az amikor olyat írnak, hogy a szólista valósággal kitépte a váltótárs kezéből a hangszert és milyen dolog ez már. Vizsgáljuk meg hogy mi is történt valójában!

Fúj a csóri principal oboista, dolgozik piszkosul mert nem is olyan könnyű a szólama amikor hirtelen azon kapja magát, hogy az oktávok nem kötnek mert a hangszer felső harmadában az oktáv váltásért felelős billentyű alatti furatba beleaplikált kicsi fém kehely (közepén egy vékony tű vastagságú furattal) eltömődött, egészen konkrétan telement vízpárával. A vizesedés az oboa nagy ellensége, a gyártók folyton kitalálnak valami praktikát a jelenség elkerülésére de megnyugtató megoldás ezidáig sajnos még nem született. Ma már ott tartanak, hogy arany betéteket raknak a furatokba mondván, hogy azok szennytaszítása sokkal jobb. Aki rendszeres koncertlátogató és volt már rátekintése az oboa szólamra az bizonyára észrevette, hogy az oboisták állandóan csöcsörészik a hangszereiket. Két befújás között szétkapják a csövet, rongyokat húznak át rajta, tekergetik benne az anyagot, köpködik a billentyűzetet - akarom mondani próbálják alóla kifújni az ott rekedt vízpárát -, cigaretta papírokat dugdosnak mindenhova, csörögnek-zörögnek, egyszóval lármás egy társaság akár a kacsák. A nádak váltogatását most hagyjuk, az külön történet.

Szóval állandó harc folyik a koncertteremben a lehelletben fellelhető vízpárával amely fújás közben eléggé el nem ítélhető módon lecsapódik a hangszer falán és úttalan utakat tesz meg mire megtalálja a legrosszabb helyet amely rendszerint a kétvonalas G oktáv vagy a 3 vonalas C oktáv billentyű alatti terület. Ez a rész az oboa nád alatti részének felső 10 centije. Ahá, szóval azért csapkodja ott a pasas az oboát! Mondjuk ha az oktávbillentyű telemegy vízzel az nagytakarítást kíván, csapdosással semmire nem megyünk már ilyenkor. Emberünk gyorsan át is égeti magán a problémát és érzi, hogy itt valamit sürgősen tennie kell. De hát mit csináljon? Álljon fel és referáljon a karmesternek, hogy a hangszer éppen kibabrál vele és ha lehet akkor egy perc múlva kezdjék már újból a jelenetet addig ő szöszmötöl egy kicsit, ugye nem baj?

Nem, ez nem a nyerő megoldás, a shownak mennie kell és a közönség különben is magasról tesz az egyéni problémákat. Old meg barátom, azért vagy ott, azért kapod a hatalmas fizetést ( 8-9 millió havonta ), hogy kivágd magad az ilyen szitukból. És az emberünk ki is vágja.

Határozott mozdulattal a váltótárs hangszeréért nyúl és anélkül, hogy közben eltörné a nádat elveszi azt szépszerével. A második oboista kicsit meg is lepődik - ninda mi történt! -, látszik a fején, hogy éppen teljesen máshol járt gondolatban. Talán éppen azon filózott, hogy másnapra kacsa fartövet vagy csirkezúzát készítsen ebédre a mákos csusza mellé. Talán. De nem biztos. De az igen, hogy amikor a baj végbemegy ő éppen nem él együtt az előadással és a szólamvezető játékával. Már bocs, hogy ilyet mondok de ez azért ciki rá nézve. Mert ha kicsit is figyelt volna egyből levehette volna, hogy most nagy a baj és valamit sürgősen tenni kell. Ilyenkor önként és dalolva adjuk át a másiknak a hangszert, nem várjuk meg, hogy az egy körülményes körmondattal rózsacsokorral a kézben, gyertyafényes vacsorát beígérve, hízelgő szavakkal elkérje vagy ami még jobb, befújjuk mi magunk a maradék részt helyette.

Hadd fényezzem még egy kicsit az emberünket! Nem elég, hogy gyorsan feltalálta magát de egy teljesen idegen hangszeren és nádon (!) úgy tudta folytatni a produkcióját, hogy a hangzásban nem hallok különbséget. Ez azért nem semmi. A saját hangszere félautomata ( kis billentyű a bal mutatóujj alatt ), az elcsaklizott automata ( a billentyű hiánya ). Ez akkor most nehézség?

Az az egy billentyű mindent alapjaiban megváltoztat. Automata kocsi vagy kéziváltós. Érezzük a különbséget? Ja, és másik hangszerhez más faragású nád is dukál amelyen másként is kell képezni a hangot. A higiéniai oldalt is ecseteljem? Baktériumok, vírusok, másik nyála, ételmaradványok...

Olvashatunk olyan bugyuta kommentet is, hogy miért nem takarította ki hősünk a hangszerét korábban, lett volna rá ideje pont elég. Drága csillagom! Hidd el, takarította a csóri, de lehet, hogy pont akkor egy icike-picike szösz levált a törlőrongyról, beleakadt a furatba amely a hajszálcsövesség elvén felvezette a vízpárát az oda applikált kehelybe és már kész is volt a baj. Vagy éppen akkor alakult ki a hangszer hosszanti furatában egy, az emberi szem számára láthatatlan nyomvályú amely az összes párát egy irányba terelte mint a patakot a folyómeder. Pl ennek elkerülésére szoktak madártollas áttörlést alkalmazni a hangszerben.

Akkor most paraszt volt az oboista? Nem. Határozottan nem.
Ügyes volt az oboista? Igen.
Dícséretet érdemel? Maximálisat. Hát ezért ő a szólamvezető. :smile32: 


392 -zéta- 2016-08-16 09:41:29
Valaki nemrégiben feltette a 1961-es szegedi Nabucco részleteit Littay, Szalma, Karikó/VASZY... Az egyik részlet [url]https://m.youtube.com/watch?v=KtLuyJl1rFc;itt[/url]...

391 tiberio 2016-08-12 20:28:00 [Válasz erre: 390 tiberio 2016-08-12 20:15:03]
....Paulo, persze. A Saon meg kis kacskaringó, de olyat nem tudok.

390 tiberio 2016-08-12 20:15:03
...és még egy finomság annak aki esetleg nem ismeri: Puccini: Manon Lescaut koncert Sao Paolo 1989 Tokody, Kelen https://www.youtube.com/watch?v=wFB-UGTdUeY





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.