Bejelentkezés Regisztráció

Nina Stemme


60 zsoly 2008-02-19 14:08:00 [Válasz erre: 59 tarnhelm2 2008-02-19 10:47:27]
Titus hangja tényleg szép színű és meleg. De kifejezőerőt nem sokat visz bele. Meg zavaró volt az piros nemtudoménmi, amit a halántékára aggatak. Rá nem tudtunk jönni, mi célt szolgált, de az összképet mindenesetre rontotta.

59 tarnhelm2 2008-02-19 10:47:27
Sieglindének (58.): Ez nem pénz kérdés, a mostani MüPás Ringben fellépő művészek többsége ugyanaz az árkategória, mint Stemme. Általában véve is a szocialista múltból örökökölt tévedés azt hinni, hogy x vagy \"megfizethetelten nekünk\". Egyetlen művész sem megfizethetetlen. A zenekarok sokkal drágábbak, mint egy énekes, a MüPában az elmúlt években szinte mindegyik vezető zenekar fellépett már a New Yorkiaktól kezdve a Chicagóiakon és Clevelandiakon át Bécsi Philharmonikusokig, a Concertgebouwig vagy a vezető német, orosz és angol zenekarokig. Zsolynak (54.): Nagyon köszi mindkét beszámolót. Sajnálom, hogy Titus csalódást keltett. Szerintem egyike a legszebb hangú basszbaritonoknak, de nagyon \"törékeny\" - mármint a hangja, ő maga kevésbé. Tavaly nekem se nagyon tetszett ebben a szerepben.

58 Sieglinde_ 2008-02-19 10:27:16
Vajon mikor lesz a MüPának annyi pénze, hogy őt is meghívja? (Mondjuk a pár éven belül esedékes Trisztánhoz... már csak egy jó hőstenor kellene mellé.) Kíváncsian várom, mikor lesz Brünnhilde és Kundry...

57 WiseGentleman 2008-02-18 23:32:45 [Válasz erre: 54 zsoly 2008-02-18 20:51:46]
Érdekes (ez kicsit off), hogy Frau Mielitztől nemrég Drezdában egészen \"werktreu\" Lohengrin-rendezést láttam, igaz, a műsorfüzetből megállapítható volt, hogy a rendezés a nyolcvanas évekből származik, s akkor még nagyon nem volt ildomos - teszem azt - Honecker elvtárs karikatúrájaként megjeleníteni Madarász Henrik királyt. :)

56 Sesto 2008-02-18 23:15:25 [Válasz erre: 54 zsoly 2008-02-18 20:51:46]
...köszönet a \"bécsi naplóért\": Hollandi & Aida! :-)

55 zsoly 2008-02-18 21:00:10 [Válasz erre: 54 zsoly 2008-02-18 20:51:46]
Pontosítás: a Hollandit a rendező a színpad jobb HÁTSÓ sarkába pakolta be. És majd\' elfelejtettem: a Hollandi igazi kórus-opera, és a kórus hihetetlen profizmussal, lenyűgözően oldotta meg a feladatát. Többször szószerint szájtátva hallgattuk őket. NAGY BRAVÓ!

54 zsoly 2008-02-18 20:51:46
Milyen jó, hogy van topikja, ide lehet írni. :) Péntek este láttam vele a Bolygó Hollandit a STOP-ban. Őszintén szólva, engem lenyűgözött, mindezt annak ellenére mondom, hogy a legelső pianó megszólalását szerencsételnül gikszerrel kezdte, nem szólalt meg a fisz-gisz-fisz lépésből a gisz. Innentől kezdve hibátlan volt, bár a piano magasságai vibrálnak és kicsit szétnyílnak. Szóval ennek ellenére még egyszer a lényeg: Nina Stemme tényleg lenyűgözött, mind hangi kvalitásai, mind pedig az alakítása, ideértve a vokális és a színpadi szerepformálást is. Egyszerűen a fülem és a szemem is a színpadra szögezte mindvégig. Partnerei közül nekem kifejezetten tetszett a Dalandot alakító Walter Fink (bár valaki a fejünk fölül búzni próbált, de a nagy taps elnyomta). A Hollandit alakító Titusszal kapcsolatban sajnos bejöttek a jóslatok, éneklése unalmas volt, engem leginkább elretettentet mozdulataival, semmint hogy empátiát váltott volna ki belőlem. Nekem - sajna - az új Lohengrin-sztár, az itt Eriket éneklő Klaus Florian Vogt sem tetszett, (pontosabban leginkább a hangszíne nem tetszik, ami szubjektív dolog), de két hölgypartnerem el volt tőle ragadtatva:)), és Stemmével egyforma nagy-nagy bravót kapott a közönségtől. Kiemelném még a fiatal Cosmin Ifrimet, aki hibátlanul énekelte a Steuermann egyáltalán nem könnyű dalát. Én őt először Don Curzioként láttam a Figaróban, erről a fellépéséről csak annyit, hogy amikor megjelent, onnantól kezdve a szextettből csak rá figyeltem, szép lírai/karakter tenor hangszíne kiemelkedett az együttesből. Örültem, hogy Steuermannként láttam viszont. Sajna a dirigens Ulf Schirmer nem nőtt fel a kiváló zenekarhoz, ja és a darabhoz sem. A nyitányban elmaradtak a nagy kitörések, a bevezető után következő lírai részben, amikor az angolkürtön először megszólal a Senta-téma, nos ekkor annyira nem érezte a tempót, hogy a fúvósok majdnem szétestek, de egyébként a dallamok megszűntek értelmes fárzisok lenni. A kitűnő zenekari hangzás azért valamennyire kárpótolt a karmester hiányosságaiért. (Egyik hölgypartnerem szerint \"leginkább a tesztoszteron hiányzott a vezényléséből\"). A Mielitz-féle rendezésről Tarnhelm lehet, hogy már írt itt a fórumon korábban. A hamburgi Hoffmann rendezése pl. tetszett, ezt a Hollandit sem tartom rossznak, de több helyen is problémám volt vele. Alapgondom volt, hogy az együttesekben teljesen elidegenítette a szereplőket egymástól, én nem tudom, hogy hogy lehet tíz méter távolságból zenei és színpadi interakciót folytatni... A mélypont ebből a szempontból a Hollandi-Senta kettős volt, amikor is a Hollandit pont a feloldódó-reménykedő lírai megszólalásánál bepakolta a színpad jobb sarkába (Senta a színpad elején középen), és gyakorlatilag alig lehetett hallani. Zavaró volt a kórustagok origája (szó szerint) a Steuermann-kórus után, na meg a férfikar ütemes fordulása, borosüveggel a kézben kart lendítve. Igazából nevetséges volt, lehet, hogy Mielitz ezt Szintártól tanulta? :)) Engem meghökkentett a befejezés, wagneriánus ismerősöm pedig egyenesen szentségtörésnek és Walkür-áthallásnak nevezte: Senta a végén benzint locsol szét és tűzgyűrűben leli halálát. Írtam itt most sok mindent, de összességében nagy élmény volt, soha rosszabb előadást. Remélem, Stemmet sokszor láthatom/hallhatom még, a drámai szopránoknak abba a legfelső rétegébe tartozik, akiket sajnos ritkán van módja hallani az embernek.

53 tarnhelm2 2008-01-12 18:03:54 [Válasz erre: 50 daunerni 2008-01-12 17:47:09]
\"Nina Stemme hatalmas, kissé sötét hangszínű voce birtokosa. Tisztán és ihletetten, sőt „elszántan” énekel. Igazi drámai szoprán, ami – úgy veszem észre – manapság egyre masszívabb, sötétebb és „altosabb” hangvételt jelent. A sorozat kezdő dalában, a Frühling címűben mindehhez valami számomra megmagyarázhatatlan agresszió társul. Sokadik hallgatásra vagyok csak képes a részletekre is figyelni, és egyre inkább gondolom, hogy a karmester, a producer, talán az énekes, sőt az egész világ kollektív tévedése, felelőssége, hogy a világtól búcsúzó, nyolcvanéves szerző dalaihoz ilyen hősiesen nagyszabású tónust társítanak.\" - írod. Ízlés kérdése. Most hallgattam meg a Furtwänglerest újra - szerintem a Frühlig ott agresszívabb. (Ha ez jó szó) :) Biztos lehet ezt a darabot is áttetsző finomsággal vezényelni, miért is ne, de az a masszív, hömpölygő hangzás (különösen Furtwänglernél!) nem idegen szerintem Strausstól. (Felteszem, te itt arra utalsz, hogy ez már nem a Halál és megdicsőülés vagy a Hősi élet szerzője, hanem egy egészen másként gondolkodó, bölcs öregember) Stemmét egyébként én nem érzem sehol erőszakosnak. Mire gondolsz pontosan?

52 WiseGentleman 2008-01-12 17:56:31
Ja, és Pappano szerintem sem igazán méltó a nagy elődhöz, Solti Györgyhöz.

51 WiseGentleman 2008-01-12 17:53:37 [Válasz erre: 49 Sesto 2008-01-12 17:44:48]
Ismét egy off-hozzászólás: Pappanót legutoljára októberben hallottam a londoni Ringet vezényelte: az Amphitheatre sorok akusztikus adottságait is beleszámítva a zenekari produkció semmiképpen sem volt katartikus, ugyanakkor rugalmas és áttetsző hangzást produkált. Welser-Möst-re leginkább az intellektuális zenekarmérnök kifejezés illene legjobban. Lényeg, hogy nem tartom karizmatikusnak, ugyanakkor a decemberben látott Walkür zenekari hangzása felülmúlta a nyári bayreuthit, ahol az őstehetségnek tartott Thielemann vezényelt. A decemberi Walkür láttán Stemme minden szempontból kifogástalan Sieglinde-alakítása mellett is motoszkált bennem az érzés: talán fordítva osztották ki a Wälsung-nővér és Brünnhilde szerepét: Johansson láthatóan küszködött...

50 daunerni 2008-01-12 17:47:09 [Válasz erre: 48 tarnhelm2 2008-01-12 17:28:28]
Dear tarnhelm2, Ha esetleg olvastad, én a felvétel hangzását erőszakosnak hallottam, bár az utóbbi időben feltámadt egy olyan gyanúm, hogy talán nem volna szabad olyan sokszor fejhallgatóval hallgatnom egy-egy lemezt... Akkor inkább előveszem újra :-) És köszönöm!

49 Sesto 2008-01-12 17:44:48 [Válasz erre: 48 tarnhelm2 2008-01-12 17:28:28]
...bocs´ utalatrol szo sincs, de Pappano - szerintem - lazan es felszines összecsapta, vegig vagtazta az egeszet, ennyi!... :-(

48 tarnhelm2 2008-01-12 17:28:28
13883. daunerni Előzmény - 13879 Válasz erre 2008-01-12 15:10:41 Érdekelne a véleményed erről a négy utolsó énekről! Kezdjük az elején: szerintem kihagyhatatlan felvétel. Nem állítom, hogy a legjobb, de aki szereti ezt a darabot (és ki ne szeretné?), annak ezzel a hanggal érdemes meghallgatnia. A lemez elég vegyes: a koncepció erőltetett ezekkel a zárójelenetekkel. Más szavakkal, az összes többit, ami a lemezen van szerintem el lehetett volna hagyni. Négsem neheztelek Pappanóra, mert jól láthatóan partnerére talált Stemmében - szerintem a Tristan lemezük is nagyon jól sikerült. A Négy utolsó ének - az én izlésem szerint - mintha csak erre a hangra lenne kitalálva. (Rendkívül irigylem Strausst, hogy ilyen szépen tudott meghalni. Keveseknek adatik ez meg, ésmindig attól tartok, hogy nekem talán nem. :))) Stemme megejtő, hajlékony, a mély regiszterekben bársonyos, símogató. Sötét de nem komor. A crescendók áradóak. A magasakat nem érzem mindig szépnek, néha elvékonyodik, de hát senki sem lehet Kirsten Flagstad. :) Pappanot én nem utálom annyira, mint Sesto. (Mondjuk a Salome tényleg össze van csapva, de azt most hagyjuk). Nem érzem azt a problémát sem, hogy ne lenne együtt a zenekari hangzás és az ének, szerintem inkább éppenhogy ügyesen bújkáltatja a karmester a szólamokat. Nekem a tempóval sincs bajom, nem kapkod. Persze nem annyira hatásos, mint Furtwängler. :) Az előbb meghallgattam az Abbado/Mattila felvételt is. Nagyon szeretem mindkettejüket, de e mű a felvétele esetén a Stemméére szavazok.

47 Hangyász 2007-12-19 14:41:37 [Válasz erre: 45 tukán 2007-12-18 23:27:38]
Rendben, előjegyzem. Talán ugyanúgy tetszeni fog, mint Solti FROSCH-produkciója. A darabot többször is meghallgattam CD-ről a drezdaiak előadásában, Sinopoli vezényletével - maga a dögunalom volt. A Solti vezényelte salzburgi FROSCH DVD-ről revelációként hatott - nem a színpad és az énekesek látványa, hanem a zenei teljesítmény miatt. Pedig hát a drezdaiak sem a fürdőkádban hobbiból éneklő urakból és unatkozó háziasszonyokból válogatták a közreműködőket.

46 tukán 2007-12-19 06:05:28 [Válasz erre: 45 tukán 2007-12-18 23:27:38]
Amit csinál, a darab arról szól, a gondolatokról -lufi, hab és borotva nélkül.

45 tukán 2007-12-18 23:27:38 [Válasz erre: 43 Hangyász 2007-12-17 13:33:09]
Hallgasd és nézd meg Te Kanawaval, csodát látsz!!! Amit csinál, aról szól! Fantasztikusan jó!

44 Kundry 2007-12-18 21:15:16
Remélem, még vár Elektrával. Vigyázzon csak magára :D Nem szabad túl hamar egy ilyen gyilkos szerepet. Bizonyára nem véletlenül nem volt még Brünnhilde sem, de pár éven belül talán hallgatjuk. Biztos vagyok benne, hogy csodás Brünnhilde lesz...

43 Hangyász 2007-12-17 13:33:09 [Válasz erre: 42 tukán 2007-12-16 20:35:42]
A Rózsalovag remek sztori. Az Ariadné szintén. Az Elektra ókori mítosz Dr. Freudra applikálva. Egye fene, most meghallgatom a Grófnő monológját fórumunk tárgyával. Persze lehet, hogy sokadszorra összeáll, engem a Mezzoból felvett párizsi produkciót Fleminggel a főszerepben nézve-hallgatva, illetve CD-n a Sawallisch vezényelte, Schwarzkopffal az élen csillagok sorát felvonultató Legge-opuszt hallgatva az unalom környékezett, amelyből egy-egy csodálatos apró részlet villan ki.

42 tukán 2007-12-16 20:35:42 [Válasz erre: 40 Hangyász 2007-12-16 19:27:45]
És a Rózsalovagban, Ariadnéban, Elektrában? Hátha Neked a Grafin -monológ a Capriccioból nem az egyik cserép a világ háztetőjén, akkor CSALÓDTAM BENNED! Átpártolok a TÜCSKÉSZhez, az legalább élvezi a zenét! :-)))

41 Hangyász 2007-12-16 19:30:56 [Válasz erre: 38 Sesto 2007-12-16 13:40:18]
A büdös életben nem lennék kíváncsi Ozawa Mozart- vagy Beethoven-produkcióira. Az Elektrára visszatérve: Nem tudok minden felvételt beszerezni, a Behrens/Ozawa mellett megvan még Polaski/Bicskov produkciója. Solti mindazonáltal tervbe véve.

40 Hangyász 2007-12-16 19:27:45 [Válasz erre: 39 tukán 2007-12-16 14:27:21]
Mi történik a Capriccioban? Átvitt értelemben lufihámozás, magvas viták a különféle művészetek viszonyáról. Csókol az elefántcsonttoronyból Ricsi bácsi.

39 tukán 2007-12-16 14:27:21 [Válasz erre: 35 Hangyász 2007-12-16 12:27:19]
Hámozza a lufit? Fejtsd ki KÉRLEK!

38 Sesto 2007-12-16 13:40:18 [Válasz erre: 33 Hangyász 2007-12-16 12:25:02]
\"A szimfonikus repertoár nagyon szűk szeletére gondoltam, konkrétan a 19.-20. század fordulójának zenéjére + Bartókra.\" - ez bizony igaz! De ne haragudj, szerintem az \"Elektra\" sem Ozawa miatt olyan remek(=kétségtelenül jó felvétel!), de ez egyáltalán NEM a karmester érdeme, hanem tk. Behrens zsenialitása az, amiért érdemes meghallgatni az emlitett felvételt - hallgasd meg - kifejezetten - \"csak\" a zenekari hangzásra koncentrálva pl. a Solti \"Elektra-t\" és utána közvetlenül Seiji müködését,...háááát, elég durva a kbség, akár nevetségesnek is titulálhatnám,... De vissza a topic-hoz: kiváncsi vagyok, mikor fog pl. Nina Stemme \"Elektra\"-t énekelni(?)... :-)

37 Hangyász 2007-12-16 12:51:06 [Válasz erre: 36 tukán 2007-12-16 12:27:21]
A kritika meg felmagasztalta. A Scala produkciójához képest egy tűzoltózenekar kísérte dalárda óbégatása volt.

36 tukán 2007-12-16 12:27:21 [Válasz erre: 34 Hangyász 2007-12-16 12:26:06]
Sajnos.

35 Hangyász 2007-12-16 12:27:19 [Válasz erre: 28 Sesto 2007-12-14 17:35:28]
Megpróbálom összekötni júniusban, harmadikként a Capriccioval, ahol grófnőként Renée Fleming hámozza a lufit 2 1/2 órán át.

34 Hangyász 2007-12-16 12:26:06 [Válasz erre: 29 tukán 2007-12-14 18:26:07]
Kobajasi Verdi-Requiemje néhány hónappal Abbado legendás 1980-as koncertje után kiábrándító volt.

33 Hangyász 2007-12-16 12:25:02 [Válasz erre: 27 Sesto 2007-12-14 17:28:52]
A szimfonikus repertoár nagyon szűk szeletére gondoltam, konkrétan a 19.-20. század fordulójának zenéjére + Bartókra. Tkp. alig vannak vele felvételeim; egyik ős-CD-m, az Elektra Hildegard Behrensszel a címszerepben tisztes produkció, a tavaly beszerzett, szintén 1990 tájáról származó Pikk Dáma felvételével (Liza szerepében Mirella Freni) szintén elégedett vagyok, Liszt zongoraversenyeinek kísérőjeként pedig remekel. (A szólista Kristian Zimmerman.) Utóbbit sem értem, miértnem hívták meg hozzánk?

32 tukán 2007-12-15 09:39:39 [Válasz erre: 31 musicus 2007-12-15 05:47:10]
Akkor már ketten vagyunk, nagyobb csoportnak kedvezmény!!!

31 musicus 2007-12-15 05:47:10 [Válasz erre: 29 tukán 2007-12-14 18:26:07]
Emigráljunk Japánba... ... ... ... ...

30 Sesto 2007-12-14 18:31:33 [Válasz erre: 29 tukán 2007-12-14 18:26:07]
...akkor csak helyben lennénk - mert Ozawa operaelöadásaira eddig tényleg a viccestöl(=nem jó értelemben, sajnos!) az érdemtelen át a valóban botrányosig mindent igaz volt - csak éppenséggel \"jó\" produkciót nem hallottam töle - s vissza topic-hoz, már Tarnhelm2 is emlitett: pl. a \"Hollandi\" elöadást is Nina Stemme vitte a vállán,...

29 tukán 2007-12-14 18:26:07 [Válasz erre: 27 Sesto 2007-12-14 17:28:52]
Akármit is mondtok, a japán karmesterek nem érzik és nem tudják a vokális műveket! Pl. emlékszem Kobajashi Verdi Requiem-jére, a Libera me-t úgy lehadarta, mintha egy imamalmot hajtana! Csak a nagy forték és csinnbumm! A Japán állam minedegyik művészét támogatja külföldön, ez is benne lehet, a jól sikerült produkcióikon kívül a sikereikben!

28 Sesto 2007-12-14 17:35:28 [Válasz erre: 25 Hangyász 2007-12-14 12:18:37]
...arra azt hiszem én is benevezek majd,...de ha már Verdi & STOP, akkor a \"Vespri-böl\" is lesz repeta az idei szezonban,... :-)

27 Sesto 2007-12-14 17:28:52 [Válasz erre: 23 Hangyász 2007-12-14 12:14:17]
...és mire, milyen müre lenne érdemes - szerinted - Maestro Ozawa-t meghívni, mert amit operadirigens címen müvel(=legalábbis az elmúlt években!), az enyhén szólva fertelmes - tisztelet a kivételnek! (pl. nevetséges Figaro, gyalázatos Don Giovanni, szétvert, cseh knédli-csinadrattává degradált Jenufa és érdemtelen Hollandi - nekem csupán ilyen élményekben volt részem az elmúlt évadok során Maestro Ozawa-nak köszönhetöen,...)

26 tarnhelm2 2007-12-14 15:52:21 [Válasz erre: 23 Hangyász 2007-12-14 12:14:17]
Ezt ne bánd, Hangyász. Én hallottam a mestert Hollandit vezényelni. Nina Stemme miatt volt érdemes megnézni az előadást, nem a karmester kedvéért. (Ha már STOP, akkor Peter Schneider már sokkal inkább passzol a Hollandihoz. Szerintem.)

25 Hangyász 2007-12-14 12:18:37 [Válasz erre: 22 tarnhelm2 2007-12-14 10:04:05]
Júniusra előirányzom magamnak a Végzetet.

24 Hangyász 2007-12-14 12:16:51 [Válasz erre: 21 Sesto 2007-12-05 13:00:18]
Így van. A jólfésült úrifiú megjelenése egybevág produkcióinak álmosító jellegével. Rattle-lel vagy Bicskovval összehasonlítva a megtestesült középszer.

23 Hangyász 2007-12-14 12:14:17 [Válasz erre: 20 tarnhelm2 2007-12-05 12:53:59]
A 2 évvel ezelőtti koncert hatására FWM-t igyekszem nagy ívben elkerülni. Ozawával kapcsolatban érthetetlen, miért nem tudták egyszer sem Bp.-re meghívni.

22 tarnhelm2 2007-12-14 10:04:05
[url]http://www.virginclassics.com/artistconcertdates.php?aid=109; Nina Stemme koncertkalendáriuma 2009 januárig[/url]

21 Sesto 2007-12-05 13:00:18
Welser-Möst egy halvérü \"musizierender Beamte\", és kiemelkedö dirigens-egyéniségnek/vérbeli, született müvésznek semmi esetre nem nevezném! (Egy másik karmester esetében elhangzott korábban egy remek hasonlat, hogy az illetö \"remek matematikus lenne, megold mindent, ami eleve nem kis dolog, de hol benne a szenvedély, az élvezet\" - nem szószerint idéztem, de ez a képlet nagyon igaz Welser-Möst-re is,...) Na elég az off-ból!

20 tarnhelm2 2007-12-05 12:53:59 [Válasz erre: 19 Hangyász 2007-12-05 12:45:51]
FWM pesti koncertjén nem voltam, azt elég egybehangzó módon szokták szídni. Viszont láttam vele Tristant másfél éve, és az nem volt rossz. Csakhogy tegyünk valamit a mérleg másik serpenyőjébe is. (Tavasszal - a szintén sztárolt - Ozawa sokkal gyengébb karmesternek tűnt nekem a Hollandiban, viszont Stemnme akkor is remekelt!)

19 Hangyász 2007-12-05 12:45:51 [Válasz erre: 17 tukán 2007-12-04 14:12:19]
2 éve kíváncsian mentem el FWM és a clevelandiek koncertjére, örülve, hogy végere fellép nálunk is ez a külföldön nagy hírnévre szert tett karmester. Ives (!!) szimfóniáját, amerikai sztárzenekar ide vagy oda, érdektelenül darálták le, Brahms I. interpretációjánál különbért pedig nem Ohióból kellett volna idejönni; Kovács János felmosta volna FWM-tel a padlót - igaz, az előbbit nem sztárolják. Tegnap elolvastam egyébként a Der Neue Merker meglehetősen egybehangzó kritikáit - FWM ebből még elég jól jön ki. Stemme (és Botha) remekelt. Engem pedig meggyőztek, hogy ne ezért a produkcióért menjek el 10 év után a STOP-ba.

18 tukán 2007-12-04 15:18:36 [Válasz erre: 17 tukán 2007-12-04 14:12:19]
Én sem , de most már igen! Fő a bátorság és nem a botorság! :-)))))))))))

17 tukán 2007-12-04 14:12:19 [Válasz erre: 16 Hangyász 2007-12-04 12:26:14]
Na, végre ki merted mondani, amit sztem sokan nem! Köszönöm!

16 Hangyász 2007-12-04 12:26:14 [Válasz erre: 15 tarnhelm2 2007-12-03 20:30:58]
Welser-Möst sztárolása kb. akkora melléfogás, mint Masuré volt.

15 tarnhelm2 2007-12-03 20:30:58
Stemme miatt ennek a beszámolónak itt is helye van: áthozat az Opernglas topicból: 14947. Orfeusz Válasz erre 2007-12-03 20:10:06 Walkür beszámoló: Szombaton eljött a nagy nap. Az évek óta reklámzott produkció, a Ring, bemutatásra került új produkcióban, most a Walkür volt az első, aztán jön a siegfried tavasszal. Egyértelmű bukásnak nevezném a szombatot, amivel bizony a Staatsoper nem épp a hírnevét öregbítette. Az érdeklődés hatalmas volt, totális teltház, állóhelyen már 12kor az Albertina magasságáig állt a sor,sokan már reggel óta várakoztak, csakhogy a legjobb helyről nézhessék a várva várt estet. Az első felvonás jól indult, a végén nagy is volt a siker. Köszönhetően a csodálatos Nina Stemmének és magas színvonalú Bothának. A rendezéssel itt még nem volt gond, teremtett egy érdekes hangulatot az előadásnak. A színpaon egy nagyobb szoba volt látható, igen sötét színpadképpel, egy asztal, középen egy hatalmas fa. Már itt is lehetett érezni. hogy a rendezés nem átütő. A második felvonástól azonban rohamosan romlott minden. Megjelentek kis fabábuk, falovvakkal, a rendezés egyre unalmasabb és érthetetlenebb lett, míg a 3. felvonás egy szinte hangos nevetést váltott ki a közönségből: a színpadon élet nagyságú bronz lovak (igen röhejes volt), véres ruhájú walkürök, akik fehér köntösbe öltözött férfiakat kergettek. A rendezés telejesen érdektelen, gyakorlatilag nem létezik..de legalább nem ronjta le az előadást, és ami pozítivum, teret enged az énekeseknek a játékra. A rendező csapatot óriási nem tetszés fogadta, hatalmas búúzás. És akkor a nagy botrányról: Volt egy Juha Uusitalo nevű emberke, akit óriási énekesként harangoztak be. Ehhez képest a hangja teljes egészében elment a 2. felvonás közepére, épp suttogni is alig bírt. A siker már elmaradt, szerencséjére volt annyi esze, hogy nem jött ki meghajolni. Eljött a 3. felv. Ahogy lehetett várni megjelent Holeneder: óriási búúzás, aztán tapsvihar. És belekezedett egy hosszú monológba, miszerint az énekes is csak ember; ő megmondta a finn énekesnek: Ne énekeld túl magad a főpróbán, mert baj lesz; és hogy a beúgró egy szerb bariton lesz, aki mindösszesen egyszer énekelte wotan szerepét, és mikor az előadás előtt felhívták, hogy elképzelhető szükség lesz rá, épp a Westbanhofnál pizzát evett.. Igen, ez 2007.ben Bécsben egy Walkür premier. Hatalmas égés és bukás. Nincs egy cover?? Ilyen hogy történhet meg egy bécsi operaházban?? A szerb énekes aztán beállt a színpad végére és kottából, öltönyben elénekelte átlogosan a szerepet, miközben Uusitalo némán játszott a színpadon. Végül egyikőjük sem kapott búúzást, igaz a finn egyedül nem mert kijönni meghajolni. Azonban kapott búúzást, az említett rendező és igazgató mellett Brünnhilde és karmester is. Welser-Möst szétdarabolta az egész művet, néha mintha nem is a Walkür lett volna..ez a megközelítés tőlem igen távol áll. A rézfúvósok némelyike úgy melléfújt, hogy a közönség egy emberként hördült fel. Eva Johansson nem egy ideális Brünnhilde. Izgalmas magasságai vannak, festői kinézete, egyéniség, de ez a szerep még túl nagy falat neki, nem elég nagy a hangja hozzá, ezt leszámítva nem érdemelte meg, hogy kibúúzásk. Az általunk már ismert Michaela Schuster nagyon jó volt, Botha és Ainger(Hunding) magas teljesítményt nyújtottak, de semmi különleges. Az egyetelen igazi sztár, a királyő aznap este, aki ez egész előadást elvitte a hátán: Nina Stemme!! Csoda ez a nő, hatalmas, dús hang, biztos magasságokkal, intelligenciát sugárzó szuggesztív atmoszféra teremtő képességel, gyönyörű, festői megjelenés, drámai játék, csodálatos színpadi mozgás. Minden perc élmény volt vele, ideális Sieglinde. Ő ma az egyik legnagyobb, ehhez nem fér kétség. Stemmét leszámítva, ez a Walkür véleményem szerint egy bukás volt. És ilyenkor lehetünk hálásak Fischer Ádámnak, aki létrehozta a Wagner-napokat, aminek azt hiszem fel fog menni az értéke még jobban.

14 tarnhelm2 2007-05-28 09:45:46
Nina Stemme az idén még hátralévő fellépései: 29 May 2007 Salle Pleyel, Paris - Salome in Concert 3 Jun 2007 Deutsche Oper, Berlin - Der Rosenkavalier 7 Jun 2007 Mannheim - Gala performance of Der Rosenkavalier 10, 14 Jun 2007 Deutsche Oper, Berlin - Der Rosenkavalier 18, 19 Jun 2007 Zurich Opera- recital 27 Jun 2007 Zurich Opera - Aida 29 Jun, 1 Jul 2007 Zurich Opera - Der Rosenkavalier 4, 8 Jul 2007 Zurich Opera - Aida 1, 6, 10, 14, 18, 22 Aug 2007 Glyndebourne - Tristan und Isolde 2-8 Sep 2007 Japan: Zurich opera tour - Der Rosenkavalier 23, 27, 30 Sep 2007 Baden Baden - Tristan und Isolde 19 Oct 2007 Royal Festival Hall , London - R. Strauss Four Last Songs 2, 6, 9, 13, 16, 20 Dec 2007 Staatsoper,Vienna - Walküre

13 tarnhelm2 2007-05-13 22:47:32 [Válasz erre: 12 Sesto 2007-05-13 18:47:51]
Sajnos, a zürichi operában még sosem jártam. Polgárt mindig csak itthon nézem meg, ha fellép! :-))

12 Sesto 2007-05-13 18:47:51 [Válasz erre: 11 tarnhelm2 2007-05-13 18:35:28]
...azt nem tudom, hogy DVD-n milyen, de live remekelt!... ;-)))

11 tarnhelm2 2007-05-13 18:35:28 [Válasz erre: 10 Sesto 2007-05-13 16:40:05]
A Rózsalovagot lehet vele kapni dvd-n. Zürichi felvétel, dir.: Franz Welser-Möst. Fontosb partnerek: Kasarova (Octavian), Muff (Ochs), Hartelius (Sophie), Haunstein (Faninal)





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.