Bejelentkezés Regisztráció

Charles Gounod


201 Cilike 2016-08-30 15:10:50
Nagyjából megnéztem -nagyjából, mert átugrottam részeket- ezt a Faustot, hát ezerszer inkább a miénk, bármilyen nyomi is, abban legalább koncepció van és megtörténik a cselekmény. Nem is pontosan értettem, mit akar ez a rendezés mondani? Miért kell szegény Margitnak egész este mezitláb szaladgálni? Fetrengeni az ágyon hogy aztán még el se csábítsák? Mire valók az operettes koreográfiák Faust és Mefisto között? Siebel miért egy szakállas nő? Mért lincseli meg az elégedett tömeg Margitot? Basszus, visszasírtam az elmegyógyintézetet és a hullaházat. Ki hitte volna. (Amúgy kiderült, hogy mi volt az ajándékdobozban? Amit Mefisto elcsórt a templomjelenetben? Én sose láttam viszont. Arra tippeltem, abban van a holttest, de ennek a kriminek valamiért nem derült ki a megoldása.)

200 Heiner Lajos 2016-08-30 13:39:14 [Válasz erre: 199 Búbánat 2016-08-30 12:29:55]
No ezt hagytam ott tegnap Salzburgban az első szünetben. Cilike és telramund fórumtársak érzékeny lelkületét figyelembe véve eufemisztikusan fogalmazok, bár nem kizárt, hogy telramund mégis megérti - elmenekültem, mielőtt elvomitáltam volna magam.

199 Búbánat 2016-08-30 12:29:55
A Classica csatornha sugározza ma 13 és 20 órától: GOUNOD: FAUST From the Salzburg Festival, 2016 Duration: 03:02:20 Conductor: Alejo Pérez Stage Director: Reinhard von der Thannen Stage Design: Reinhard von der Thannen Costumes: Reinhard von der Thannen Soloist: Piotr Beczala (Faust) Ildar Abdrazakov (Méphistophélès) Maria Agresta (Marguerite) Alexey Markov (Valentin) Tara Erraught (Siébel) Paolo Rumetz (Wagner) Marie-Ange Todorovitch (Marthe) Philharmonia Chor Wien Wiener Philharmoniker Country, year of production: A, 2016

198 bermuda 2016-07-16 12:28:19
Szücs Márta méregáriája... fantasztikus. https://www.youtube.com/watch?v=bJkhLukUzOA&feature=youtu.be

197 telramund 2016-06-17 23:52:57 [Válasz erre: 196 telramund 2016-06-17 23:52:25]
80-vanas évek

196 telramund 2016-06-17 23:52:25 [Válasz erre: 195 bermuda 2016-06-17 17:44:34]
Köszönöm a yt-al már könnyű.De amikor még nem volt internet és egy ismerősömnek kellett ez az ária,(8oo-as évek) bizony sok felvételt át kellett néznem!

195 bermuda 2016-06-17 17:44:34
https://www.youtube.com/watch?v=FvJyjqhBYsQ Ez is.

194 bermuda 2016-06-17 17:39:18
https://www.youtube.com/watch?v=CVLkP9tuhsc Méregária.

193 telramund 2016-06-17 13:34:54 [Válasz erre: 192 telramund 2016-06-17 12:26:15]
nagy részében

192 telramund 2016-06-17 12:26:15 [Válasz erre: 190 Cilike 2016-06-16 22:54:38]
Júlia ezen áriája az előadáok nagyrészéből is kimarad.Sőt a legtöbb lemezfelvételen sem szerepel.Magam eddig csak a Gheorghiu-Alagna lemezfelvételén találkoztam az áriával.Valóban nagyon nehéz!

191 lujza 2016-06-17 02:11:33 [Válasz erre: 189 Búbánat 2016-06-16 11:21:23]
Újabb Poda gyönyörűség. Gyakorlatilag nézhetetlen! A színpad közepén itt is egy hatalmas, forgó, dönthető izé van, és minden fekete-fehér. Úgy tűnik, a színektől fóbiája van. Képtelen voltam megnézni az előadást, nem sok köze volt se Fausthoz, se Margithoz.

190 Cilike 2016-06-16 22:54:38 [Válasz erre: 187 Búbánat 2016-05-29 23:49:10]
Még hogy elsikkadt? Kimaradt az egész ária, totálisan ki lett húzva. Ugyanis kutya nehéz, drámai ária. Nem pintyőkézés. Nem szubretteknek való.

189 Búbánat 2016-06-16 11:21:23
A Classica csatornha sugározza ma 13 és 20 órától: GOUNOD: FAUST From the Teatro Regio di Torino 16.06.2016 | 13:00 Duration: 02:59:29 Conductor: Gianandrea Noseda Stage Director: Stefano Poda Soloist: Charles Castronovo (Doctor Faust) Ildar Abdrazakov (Méphistophélès) Irina Lungu (Marguerite) Vasilij Ladjuk (Valentin) Ketevan Kemoklidze (Siébel) Samantha Korbey (Marthe) Paolo Maria Orecchia (Wagner) Coro del Teatro Regio di Torino Orchestra del Teatro Regio di Torino Country, year of production: I, 2015 Ismétlés 20 órától

188 álmodó 2016-05-30 00:08:19 [Válasz erre: 184 Kaliban 2016-05-29 22:59:45]
Pont mintha én írtam volna (eltekintve az utolsó mondattól)

187 Búbánat 2016-05-29 23:49:10 [Válasz erre: 186 Búbánat 2016-05-29 23:15:11]
Júlia egyik nagyjelenete lenne Gounod operájában Lőrinc barát adta halálba altató főzetkor énekelt ária; prózában, Shakespeare drámájában, ez az úgynevezett "méregmonológ" - míg élek feledni nem tudom -, ugyanez a katarzis Szemere Zita jócskán meghúzott jelenetében elsikkad, sajnos, csak feledni lehet.

186 Búbánat 2016-05-29 23:15:11 [Válasz erre: 185 Búbánat 2016-05-29 23:06:37]
Szemere Zita fellépéséből - noha egyszeri koncertszerű előadásból - nem lehet levonni messzemenő következtetéseket, mégis hiányoltam, nem éreztem megvalósulni az átlényegülés, a szereppel való azonosulás folyamatát; ezt persze többé-kevésbé a többi szereplő előadására is értem. Felfigyeltem a "mieink" közül Bretz Gábor énekének szép francia kiejtésére is.

185 Búbánat 2016-05-29 23:06:37 [Válasz erre: 184 Kaliban 2016-05-29 22:59:45]
Jól összefoglaltad benyomásaidat. Teljes egyetértésemmel találkozik!

184 Kaliban 2016-05-29 22:59:45 [Válasz erre: 183 álmodó 2016-05-29 20:08:07]
De nálunk Rómeó volt. Tybaltot Boncsér énekelte. Egyébként nem volt olyan rossz ez a Gounod koncert. Szemere Zita technikailag szépen megoldotta a szerepet, érzelmileg is azonosult a figurával, igyekezett szépen megformálni éneklését, de nincs olyan szép, csillogó szopránhangja. Borras lehet, hogy nem a valaha volt legjobb Rómeó, de nem szenvedett a szereppel. Mindent szépen, gördülékenyen elénekelt. Nekem a hangszíne is tetszett. Badea kezei alatt a zenekar is jól muzsikált és az énekesek egytől egyig igyekeztek legjobb tudásuk szerint élettel megtölteni szólamaikat és ez sikerült is. Nem mérem semmihez és nem mondom, hogy etalon koncert, de élvezetes előadás volt. Egyedül Szemere Zita nem tetszett maradéktalanul.

183 álmodó 2016-05-29 20:08:07 [Válasz erre: 182 Búbánat 2016-05-28 10:24:14]
Téényleg? Pont Borras volt? Nahát! :-) Az Erkelben siker volt. Egyébként valaki mondta hogy hány éves (már nem emlékszem mennyi), de meglepett mert nem gondoltam "annyinak".

182 Búbánat 2016-05-28 10:24:14
Este, a Mezzo TV-ben is: 20:30 - Roméo et Juliette de Gounod aux Arenes de Vérone (2011) Érdekesség, hogy Tybalt szerepében az a Jean François Borras énekelt, akit ma este az Erkel Színházban már Rómeóként láthatunk viszont. Orchestre et Ballet de la Fondazione Arena di Verona Fabio Mastrangelo (direction) Francesco Micheli (mise en scene) Nikos Laousakos (chorégraphie) Nino Machaidze (Juliette) Ketevan Kemoklidze (Stéphano) Cristina Melis (Gertrude) Stefano Secco (Roméo) Jean François Borras (Tybalt) Paolo Antognetti (Benvolio) Artur Rucinski (Mercutio) Nicol Ceriani (Pâris) Gianpiero Ruggeri (Grégorio) Manrico Signorini (Capulet) Giorgio Giuseppini (Fr?re Laurent) Deyan Vatchkov (Le duc de Vérone)

181 Búbánat 2016-05-28 09:59:25
Ma este az Erkel Színházban Charles Gounod: Rómeó és Júlia SHAKESPEARE AZ ERKELBEN BÉRLET ________________________________________ Koncertszerű operaelőadás két részben, öt felvonásban, francia nyelven, magyar felirattal Szövegíró: Michel Carré / Jules Barbier Magyar nyelvű feliratok: H. Merczel Mária Karigazgató: Strausz Kálmán Karmester: Christian Badea Szereposztás Júlia, Capulet lánya - Szemere Zita Rómeó - Jean-François Borras Lőrinc barát - Szvétek László Mercutio, Rómeó barátja - Szegedi Csaba Stefano, Rómeó apródja - Kun Ágnes Anna Capulet - Bretz Gábor Tybalt, Capulet unokaöccse - Boncsér Gergely Benvolio, Rómeó barátja - Csiki Gábor Gertrúd, Júlia dajkája - Balatoni Éva Verona hercege - Busa Tamás Paris - Geiger Lajos Gregorio, a Capuletek szolgája - Bakó Antal

180 Búbánat 2016-05-14 11:18:25 [Válasz erre: 120 Búbánat 2009-02-22 20:53:10]
Ma éjjel láthatjuk az M3 csatornán: 2016. május 14. szombat 22:50 - 23:45 Zenés TV Színház A galamb Az opera televíziós változata (1989) Eredeti cím: La Colombe (1860) A La Fontaine-mesén alapuló két felvonásos vígopera szövegét televízióra adaptálta Baranyi Ferenc Horace szegényes körülmények között él egy erdei faházban, és minden gondolata egykori kedvese, Sylvia grófnő körül forog. A szerelem nem múlik, a férfi egész életét a grófnő iránti vágyakozás tölti ki, még különleges szépségű, hófehér galambját is utána nevezi el. Jean mester a grófnő megbízásából felkeresi a férfit és felajánlja, hogy megveszi a szépséges madarat, amit a férfi dühösen elutasít. Asszonya most maga készül vendégségbe a szegényes faházba, Horace pedig nem mást áldozna fel a kedvéért, mint a hófehér galambot… Szereplők: Korcsmáros Péter - Horace Szűcs Márta - Sylvia Gáti István - Jean mester Bokor Jutta - Marie Km.: a Miskolci Szimfonikus Zenekar Vezényel: Kovács László Rendező: Hajdu György (56 perc)

179 Búbánat 2016-03-11 14:06:37
Ma este az egyik kedvencem Gounod-darabom csendül fel a Zeneakadémia Nagytermében (az ugyancsak igen kedvelt Kodály Budavári Te Deuma mellett): Szent Cecília mise Km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara Vezényel: Vásáry Tamás Mondok Yvette – szoprán Kertész Mónika – alt Varga Donát – tenor Rácz István - basszus

178 IVA 2015-12-31 20:29:34
Hajnali mámor, részeg, buja kéj, Ti küldjetek ma” a Café Momus kedves Üzemeltetőire és Fórumozóira „Titkos, bódító varázst!” Utána meg boldog új évet!

177 Búbánat 2015-06-17 21:24:10 [Válasz erre: 176 smaragd 2015-06-17 13:05:35]
:-)

176 smaragd 2015-06-17 13:05:35 [Válasz erre: 175 Búbánat 2015-06-17 12:52:01]
Milyen csodálatos egy ilyen óriási zenei élmény, mind a hallgatónak, mind az előadóknak, mind most nekem is, olvasva emlékedet...és meghallgatva a mű részletét.

175 Búbánat 2015-06-17 12:52:01
[url] https://www.youtube.com/watch?v=8pRl7BF8kjM; Charles Gounod: Mors et Vita - oratórium – Judex (1886) [/url] Évekkel ezelőtt egy másik topicban írtam erről a nagyszabású oratóriumról (alább idézem) – egyik kedvenc zeneművemről. Mivel ma van Gounod születésének évfordulója, rá emlékezve hallgatom ezt a csodálatos zenéjét. Gounod: Mors et vita (Élet és halál) – oratórium Magyarországi bemutató Zeneakadémia, 2001. október 31. Marcello Viottii - Frankó Tünde, Lukin Márta, Zoran Todorovics, Szüle Tamás, a Magyar Rádió Énekkara és Szimfonikus Zenekara. Számomra, talán ez volt az egyik legemlékezetesebb, legnagyobb koncert, amelyen ott lehettem. Különleges, nagyszabású és nagyhatású ez a Gounod-mű, dallam-és harmóniavilága vetekszik operáival. Az 1881 és 83 között keletkezett művét már a kortárs kritika is nagy elismeréssel fogadta, Saint-Saëns szerint a 19. századi francia zene egyik legnagyobb alkotása Gounod oratóriuma. Azoknak, akik nem ismerik, még annyit hadd mondjak a darabról, hogy a mű három részre oszlik - az első címe: a halál, a másodiké: az Ítélet, és a harmadiké az Örök Élet. A szöveget maga a zeneköltő állította össze a liturgia és a Vulguta alapján. Az első rész gyakorlatilag a Requiem szövegét követi, a második inkább elbeszélő karakterű, míg a harmadik az örök élet nagyszabású víziója. A zene tipikusan 19. századi, elsősorban melodikus kifejező ereje ragadott meg, de találtam benne a wagneri vezérmotívum-technikát felhasználó visszatérő dallamokat is. Visszaemlékezve a koncertre, emlékszem, döbbenetes volt e monumentális mű hatása rám, és ránk, akik abban a szerencsében részesülhettünk, hogy ott lehettünk a kiváló opera dirigens vezényletével, a nagyszerű szólisták, de mindenekelőtt a szenzációs formában éneklő kórus és a kitűnő rádiózenekar tolmácsolásában előadott remekmű magyarországi bemutatóján. Szerencsére őrzöm a koncert felvételét és későbbi leadás nyomán. Ezt megelőző évben a Magyar Rádió Énekkara és Szimfonikus Zenekara ugyanezzel az oratóriummal lépett fel Németországban, amit a rádió élőben közvetített és szintén felvettem magnókazettákra. (Ott más karmesterrel és szólistákkal adták elő ezt a grandiózus alkotást.) A kereskedelmi forgalomban CD-n kapható az oratórium egy kitűnő stúdiófelvétele (Barbara Hendrics, Nadine Denize, John Aler, José van Dam; Orféon Donostierra, Orchestre du Capitole de Toulouse; Michel Plasson – EMI): [url] http://www.bibliotheques-clermontcommunaute.net/s/search.php?action=Record&id=clerco_CF447060; Gounod: Mors et vita - trilogie sacrée [/url]

174 Búbánat 2015-06-09 11:01:05 [Válasz erre: 161 Búbánat 2014-06-18 10:54:39]
Ma 13 órától ismét sugározza a Classica csatorna: Gounod: Faust Aus dem Royal Opera House Covent Garden, London 09.06.2015 13:00 IN KALENDER EINTRAGENDRUCKEN LÄNGE DES PROGRAMMS: 03:01:54 DIRIGENT: Evelino Pidò INSZENIERUNG: David McVicar BÜHNENBILD: Charles Edwards KOSTÜME: Brigitte Reiffenstuel SOLIST GESANG: Vittorio Grigolo (Faust) René Pape (Méphistophélès) Angela Gheorghiu (Marguerite) Dmitri Hvorostovsky (Valentin) Daniel Grice (Wagner) Carole Wilson (Siébel) CHOR: Chor des Royal Opera House Covent Garden ORCHESTER: Orchester des Royal Opera House Covent Garden GB, 2011 NÄCHSTE AUSSTRAHLUNGEN: 10.06., 20:00 11.06., 03:15

173 Búbánat 2015-05-15 16:50:49 [Válasz erre: 172 Búbánat 2015-05-15 16:49:04]
A Faust bemutatóját Maurizio Benini dirigálja. Az olasz karmester francia és olasz repertoárra specializálódott. Rendszeres vendége a világ legnagyobb operaházainak, többek közt a milánói Scalának, a New York-i Metropolitannek, a párizsi Operának, a bécsi Staatsopernek, a barcelonai Liceunak, a madridi Teatro Realnak, a nápolyi Teatro San Carlónak. Először vezényel a Magyar Állami Operaházban, és éppen egy olyan operát, amelyet kilenc sorozatban dirigált már többek közt Párizsban, New Yorkban, San Franciscóban – és legutóbb 2014-ben a londoni Covent Gardenben. A darabról így vall a budapesti bemutató előtt: „Van benne két olyan ária, amely nagyon híres és népszerű, amit mindenki ismer, dúdol – nyilván ez is hozzájárult a tartós sikerhez. A fő ok azonban az, hogy Gounod színházi zenei nyelvet használ. Nagyon hirtelen vált tempót, színt, melódiát, hangulatot. Miért teszi ezt? Hogy még inkább hangsúlyozza, aláhúzza a történetet. Hogy minden érzés, szó, szín, amit az énekesek énekelnek, rögtön megjelenjen a zenében, hogy azonnal hangulatot teremtsen a librettónak és a történetnek. Ebben rejlik Gounod zsenialitása.”

172 Búbánat 2015-05-15 16:49:04 [Válasz erre: 170 Búbánat 2015-05-07 12:16:33]
[url] http://www.operaportal.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=40820:faust-fesztival-az-operaban&catid=24:magyar-allami-operahaz&layout=operaelet&Itemid=33; FAUST-FESZTIVÁL AZ OPERÁBAN [/url] Az eseménysorozat nyitóelőadására, Gounod Faustjának premierjére május 17-én kerül sor. Az operát Michał Znaniecki viszi színre. […] Gounod operáját most rendezi először. „Mindig valami miatt választok egy operát. Gounod Faustjában ez a „valami” a Keringő, amit nagyon szeretek, és amit igyekszem a megszokottól kicsit eltérően megrendezni. Ez a keringő nem csupán holmi kedves, könnyed tánc. Arról énekelnek benne, hogy az életet élvezni kell, amíg lehet – amíg meg nem halunk. A szép zene csak a felszín; alatta azonban valami nagyon erős dolog rejlik” – nyilatkozta az alkotó a premier műsorfüzetéhez adott interjúban. Színrevitelével kapcsolatban kiemelte: olyan dolgokat keres a zenében és a librettóban, ami a mai közönséghez szól. „Margit például nagyon mai, modern nő; egy természetes, ösztönös lény, aki a saját értékrendszere szerint tud csak élni. Nem azért utasítja el eleinte Faust közeledését, mert annyira szűzies és ártatlan, vagy mert nem vonzódik Fausthoz – nagyon is vonzódik hozzá. Zavarja a társadalmi osztálykülönbség, ami közte és a gazdag Faust között feszül… Manapság sokkal kevésbé érzékelhetők a társadalmi rétegek közötti differenciák, én viszont szerettem volna érzékeltetni ezt a kontrasztot, ezért csináltam Margitból takarítónőt” – tette hozzá. „Valaki azt mondta nekem: »El akarok jönni megnézni a rendezésed, mert látni akarom, milyen poklot rendezel.« Azt válaszoltam: »A pokol bennünk van, úgyhogy nem kell eljönnöd.« Ebben az előadásban erről szeretnék beszélni: hogy már a pokolban vagyunk; és könnyen rájöhetünk erre, ha felfedezzük a kis közönséges Mefisztókat a mindennapi életben” – mondta Znaniecki.

171 Aurora 2015-05-07 14:44:12 [Válasz erre: 170 Búbánat 2015-05-07 12:16:33]
Lehet tudni, hogy melyik napon lép színpadra Bretz Gábor és melyiken Rubén Amoretti Mefisztó szerepében? Az Operaház honlapjáról ez egyelőre nem derül ki.

170 Búbánat 2015-05-07 12:16:33
Gounod: Faust Opera három részben, öt felvonásban, francia nyelven, magyar és angol felirattal Főpróba-előadás: Operaház Dátum: 2015. május 15. Kezdés: 18 óra Befejezés várhatóan: 21 óra Karmester: Maurizio Benini Szereposztás: Faust: Dario Schmunck Mefisztó: Bretz Gábor /További előadásokon egy másik fellépőt is feltüntet a honlap: Rubén Amoretti/ Valentin: Haja Zsolt Wagner: Geiger Lajos Margit: Rost Andrea Siebel: Vörös Szilvia Márta: Wiedemann Bernadett Rendező: Michał Znaniecki Díszlettervező: Luigi Scoglio A díszlettervező asszisztense: Alejandro Contreras Cortés Jelmeztervező: Ana Ramos Aguayo Világítás- és vetítéstervező: Bogumił Palewicz Koreográfus: Venekei Marianna Dramaturg, Magyar nyelvű feliratok: Kenesey Judit Karigazgató: Strausz Kálmán Angol nyelvű feliratok: Arthur Roger Crane

169 Búbánat 2015-04-03 15:33:16 [Válasz erre: 167 Búbánat 2015-02-12 19:05:54]
Erről az előadásról nem olvastam kritikát. Hogy sikerült:

168 tollnok 2015-04-03 15:25:23
Korábban hiányoltam, hogy a következő évadban elhangzó, koncertszerű Rómeó és Júlia szereposztását nem lehet tudni. Most beszereztem nyomtatott formában is a jövő évad műsorkalendáriumát és ebben már benne van. Elektornikus formában nem szeretek hosszabban tanulmányozni semmit se a képernyőn keresztül - így csak most néztem át rendesen a műsorkalendáriumot. Júlia - Szemere Zita Rómeü - Ivan Magri Lőrinc barát - Szvétek László Mercutio - Szegedi Csaba Stéphano - Kun Ágnes Anna Capulet gróf - Bretz Gábor Tybalt - Boncsér Gergely Gertrude - Balatoni Éva Verona hercege - Busa Tamás Páris - Geiger Lajos Azt még nem lehet tudni ki lesz a produkció karmestere.

167 Búbánat 2015-02-12 19:05:54
Gounod: Faust Bartók Terem - Szombathely 2015. február 14., 19:00 Savaria Szimfonikus Zenekar Vezényel: Thomas Herzog Faust: Giorgio Casciarro Mefisztó: Francesco Ellero D'Artegna Valentin: Geiger Lajos Margit: Sáfár Orsolya Siebel: Heiter Melinda Brander: Gaál Csaba Márta: Lehőcz Andrea Rendező: Mányik Albert

166 Búbánat 2014-07-19 12:51:33 [Válasz erre: 161 Búbánat 2014-06-18 10:54:39]
Ma ismét az Unitel Classica csatorna műsorán szerepel: 16.05-19.10 Gounod, Faust From the Royal Opera House Covent Garden, London: Faust by Charles Gounod (1818-1893). Conductor: Evelino Pidò - Stage director: David McVicar. With Vittorio Grigolo (Faust), René Pape (Méphistophélès), Angela Gheorghiu (Marguerite), Dmitri Hvorostovsky (Valentin). David McVicar´s brilliantly theatrical production, played out in the Paris of the Second Empire, has given its familiar melodies, grand ensembles and epic central struggle between good and evil a new lease of life. The downfall of Faust, the philosopher tempted by the demon Méphistophélès, and the terrible consequences of his tainted love of the innocent Marguerite and her brother Valentin, are staged with insight and theatrical bravura. With its devilish presentation of the Cabaret L´Enfer, where Gounod´s famous Waltz brings the second act to an eye-catching climax, this production reclaims Faust for the 21st century.

165 Búbánat 2014-07-10 11:35:35
Kezembe került az 1951. június havi fővárosi műsorújság. Érdekességképpen, kiírom a Faust június 20-i előadásának színlapját: Kezdete 7, vége 10 óra után. Dalmű 4 felvonásban Szövegét Goethe után írta: Barbier és Carré. Fordította: Lányi Viktor Rendezte: Oláh Gusztáv Díszlet: Fülöp Zoltán Jelmez: Márk Tivadar Táncok: Cieplinski Jan Vezényel: Komor Vilmos Faust: Nagypál László Mephisto: Fodor János Valentin: Palló Imre dr. Brander: Várhelyi Endre Margit: Rigó Magda Siebel: Vámos Ágnes Márta: Virág Ilona Táncok: Az I. felvonásban: Keringő, előadja a tánckar A IV. felvonásban Valpurgis éj: Varázslónő - Csinády Dóra Varázsló - Kőszegi Ferenc Cleopatra - Lakatos Gabriella Aspasia - Bordy Bella Belzebub - Gál Andor Helena - Erdélyi Alice Lais - Kálmán Etelka Astarte - Martinovich Irén Psyche - Takács Alice Finálé - előadja az egész tánckar

164 Búbánat 2014-07-07 12:32:22 [Válasz erre: 162 IVA 2014-07-07 04:16:03]
Költői kérdés...

163 Heiner Lajos 2014-07-07 09:01:08 [Válasz erre: 162 IVA 2014-07-07 04:16:03]
Schumann. Es meg a taps is belefer boven.

162 IVA 2014-07-07 04:16:03
Szerintetek milyen az a Faust, amelyik 19:00-től 22:00-ig tart? Walpurgis-éj nélküli?

161 Búbánat 2014-06-18 10:54:39
Unitel Classica csatornán láthatjuk délután és éjjel is: Időpontja: 14.00 -16.50 és 21.00 - 23.50 óra Gounod: Faust From the Royal Opera House Covent Garden, London: Conductor: Evelino Pidò Stage director: David McVicar. Vittorio Grigolo (Faust), René Pape (Méphistophélès) Angela Gheorghiu (Marguerite), Dmitri Hvorostovsky (Valentin).

160 Búbánat 2013-06-15 19:01:49 [Válasz erre: 159 Búbánat 2013-06-15 17:09:09]
Annyi pontosítást teszek, hogy két szerepben vendégek énekeltek: Sipos Marianna és Wágner Adrienn - erre külön kitértem a beszámolómban.

159 Búbánat 2013-06-15 17:09:09
Aki ott volt tegnap este az Operaház Ferencsik-termében, tanúja lehetett [url] http://opera.hu/hu/Mireille_40864/201306141900/info; Gounod Mireille [/url] című operája nagysikerű budapesti bemutatójának! A produkció zongorakísérettel és francia nyelven hangzott el. Az ötfelvonásos operának rövidített változatában az összes szerepet a Magyar Állami Operaház Énekkarának kitűnő művészei alakították – fenomenálisan! A rendezés a német Nina Dudek munkája, aki munkatársaival (koreográfus: Jellinek György, jelmez: Szelei Mónika) korszerű „köntösbe bújtatott” (de nem modernkedő), könnyen befogadható és átélhető darabot állított színre Gounod romantikus operájából. Dudek, aki a látványtervezést is magára vállalta, sallangmentesen, nem didaktikusan, mégis láttató-beleérző módon tárja elénk a Franciaország provence-i vidékén az 1850-es években játszódó, tragikus végű, kissé misztikus irányba elvitt történetet: minden lényeges szituáció, történés bele van sűrítve a dramaturgiába, amihez társul az említett vizualitás. Ahhoz, hogy a néző jobban megértse és követni tudja a szünet nélkül előadott opera egymásba fonódó jeleneteinek cselekményét, további segítségül szolgál egy-egy nagyképernyős LCD televíziókészülék, melyek révén, magyar nyelven olvashatjuk az énekelt szöveget. (A francia eredetit Frédéric Mistral provanszál költő „Mireio” c. eposza nyomán Gounod mondhatni állandó librettistája, Michel Carré írta.) Különben Gounod-nak ez a szerintem ritka szépségű, sajnos mára csaknem elfeledett, operája régi kedvencem - lemezekről már ismertem a zenéjét: érzelmes alaphangú dallamokra épül, s a drámai elevenségű jeleneteket lírai nyugvópontok váltogatják. Az Operaház zenekarának Jókai utcában található próbatermébe lépve (ez a Ferencsik-terem), az első, ami szembeötlik, az egész termet középen, hosszanti irányban betöltő hatalmas pódium - ami engem egy talpas villáskulcs-alakzatra emlékeztetett (a „talp” alatt volt a zongora). Ettől jobbra és balra, a hosszabb falak mentén, kétlépcsős dobogók, ezeken három – három sor jutott a közönség elhelyezésére. Így a játéktér - a középen elhelyezett emelt pódium – mindkét oldalról jól belátható volt, hiszen egymással szemben ültek a nézők. Megjegyzem, akik középen foglaltak helyet, könnyebben olvashatták el a szemközt, a széksorok felett függő televízió képernyőjéről a szövegfeliratot, és jobb rálátásuk is volt a szereplőkre. Egyidejűleg követhettük figyelemmel az előttünk zajló cselekményt és olvashattuk közben a magyar szöveget. Gounod Magyarországon szinte ismeretlen operáját eddig mindössze egyszer, 2007-ben, Miskolcon a Bartók +… nemzetközi operafesztiválon adták elő nemzetközi produkcióban (a Kassai Nemzeti Színház Zenekara, a „Choeurs Ouverts” Kórus és a Miskolci Nemzeti Színház Balettegyüttese, valamint francia énekesek működtek ott közre). Ezt tekintve annál örvendetesebb, hogy a Mireille első budapesti előadását - a rendezőt nem számítva –most teljes egészében saját erőkkel, mégpedig a Magyar Állami Operaház kiváló énekkari művészeinek a közreműködésével sikerült létrehozni! És, hogy ez a produkció 2013 nyarán egyáltalán megvalósulhatott, ebben a legnagyobb érdem meg szerep a zenei felelősnek és betanítónak jutott: Csiki Gábor roppant energiákat mozgósított és fektetett be ebbe a nagyszabású munkába - nem beszélve arról, hogy az igen nehéz lírai tenorfőszerep eléneklése is az övé volt! Vincent, a szegény kosárfonó megformálásával mind énekhangban, mind a színpadi játék és -alakítás tekintetében csúcsteljesítményt nyújtott! Ez a főszerep eddigi énekesi pályafutása során talán a legnagyobb horderejű megmérettetése volt a fiatal énekkari művésznek, címzetes magánénekesnek, aki ha ilyen sikeresen folytatja és építi fel művészetét – megkockáztatom –, az énekkari állományból simán átléphet a másik „kasztba” a tenorfach vezető magánénekesei közé… A lírai koloratúrszoprán-címszerepben a remek énekesi és színészi képességekkel rendelkező [url] http://www.mariannasipos.com/hu/repertoar; Sipos Marianna [/url] tündökölt! A „bel canto” minden poézisa, árnyalata átjött szépséges szopránján, sugárzó lényén. Áriái, kettősei a lírai és drámai jelenetekben egyaránt élményekkel ajándékozta meg a néző-hallgatót. Az opera fináléja különösen megrendítő volt: a haldokló Mireille Vincent karjaiban örökre lehunyja a szemét, miközben - a Faust Margitjához hasonlóan - mennyei látomása van...ebben az utolsó jelenetben Sipos Marianna olyan átszellemült alakítást nyújt, melyet régen láttam nálunk operaszínpadon! Nagyszerű választás volt [url] http://www.operaportal.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=39434:a-bel-canto-ket-arca&catid=27:kritika&Itemid=16; Wágner Adriennt [/url] megnyerni Vincenette szerepére. A fiatal szoprán énekesnő repertoárja Az Éj királynőjétől Rossini Hamupipőkéjének címszerepéig, az egyház zenétől az operettig terjed, aki pár éve Bellini és Donizetti egy-egy ritkán játszott művében az Ódry Színpadon a végzős akadémisták vizsgaelőadásában is kitűnt tehetségével. Most a Mireille-ben Vincent húgának megformálásával tűnt ki, és a megnyerő külső mellé lírai szopránján szép éneklés társult. Hogy Csiki Gábor mellett még milyen remek énekesei vannak az Opera énekkarának, akik szinte már túllépnek saját közösségükön, és egyre többször mutathatják meg kimagasló egyéni képességeiket is az éneklés-szerepformálás együttes oldaláról, arra újabb bizonyságul szolgáltak a Mireille-ben bemutatkozó énekkari – köztük címzetes magánénekes – művészek: Bócz Annamária, Németh Mónika, Dobos Sándor, Fenyvesi Attila, Somogyi Zoltán és Ollé Attila is. Közülük feltétlenül ki kell emelnem Dobos Sándort, aki Ourrias mathapásztort, Vincent szerelmi riválisát személyesítette meg. Erőteljes baritonja jól győzte a nehéz, sokívű énekszólamot, melyhez kifejező, szenvedélyes színpadi alakítás járult. Hasonló jókat mondhatok Fenyvesi Attiláról is, aki szerepe szerint Ramón gazdag farmert, Mireille apját énekelte-játszotta el nekünk – egészséges basszusán hol drámai, hol lírai hevülettel, ahogy a szövegkönyv és a zene megkívánja. Az ifjú testvérpár édesapjának, Ambroise-nak, az elszegényedett földművelőnek nincs sok énekelnivalója a darabban, de amikor színen van, fontos énekek jutnak neki is. Ezt a baritonszerepet remekül oldotta meg Somogyi Zoltán. A kisebb mellékszerepekben láthattuk-hallhattuk Bócz Annamáriát, aki mint Taven, cigányasszony, jövendőmondó segítette Mireille-t és Vincent-t, vagy Németh Mónikát, aki Clémence-ot, egy fiatal lányt formált meg az operában. A Révészt alakító Ollé Attila is figyelmünkre számíthatott abban a jelenetben, amikor a véres tettét elkövető és lelkében vad indulatokkal bujdosó, csónakkal a Rhone túlpartjára átevezni készülő Ourrias fejére olvassa bűneit. Az operában fellépett összes művész több-kevesebb énekelnivalóikkal, főszerepekben és/vagy karakter-alakításukkal mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy ez a budapesti Mireille-bemutató sokáig emlékezetes, maradandó élmény maradjon számunkra. E ritka szép Gounod- opera nívós előadásáról szóló beszámolómban még két fontos tényezőre kell kitérnem. Az eredeti opera III. felvonásában („A Rhone partján) fontos szerepet kapnak Ourrias képzeletében megelevenedő, a folyóból felbukkanó szellemek, régvolt lányok-asszonyok, akik kedveseik elvesztése feletti bánatukban a folyóba ölték magukat. Itt, ebben a rendezésben, három csábos, lenge öltözetű – néma - lány alakítja ezeket a szellemlényeket, kik fátylaikkal, lepleikkel az opera teljes játékideje alatt a színen vannak; a dramaturgiailag fontos pontokon bizonyos kellékeket is behoznak-kivisznek, mikor mit, s ezalatt is folyamatosan fel-alá lejtenek, megállíthatatlan mozgásban vannak. A szellemek táncaihoz alkotott koreográfia Jellinek György ügyes, a képzeletet és fantáziát megmozgató míves munkája. Végezetül, de talán a legelején kellett volna megemlékeznem az előadás abszolút főszereplőjéről, Szirtes Katalin zongoraművész-tanárról, az Operaház korrepetitoráról, aki egyhuzamban, szünet nélkül, közel két órán át, zongorán kísérte bravúrosan az énekeseket, aki hangszerén játszva megteremtette egy nagyzenekar hangzásvilágát! Nélküle, az ő zongorajátéka nélkül, mit sem ért volna a produkció. Így, vele viszont, teljes operaélményben részesültünk! Nem hiányzott a zenekar, mert ő maga volt a Zenekar! Hangszerén kísérve a kiváló énekes-gárdát, Gounod méltatlanul elfelejtett remekművének minden szépsége, poézise, drámája, szenvedélye feltárult előttünk az eperfaültetvényen, az amfiteátrum előtt, a „Pokol völgyében”, a Rhone partjánál, az uradalomban, a Crau-hasadékban, vagy a Saint Marie-i zarándoktemplomban játszódó helyeken. Szirtes Katalin a zongora hangjain át varázsolta körénk mindazokat a zenéből áradó érzelmeket, színeket, hangulati-indulati motivációkat, melyek a szereplők egymásközti kapcsolatát, viszonyát jellemzik vagy kiemelik, de a természetfestő képek is „megszólalnak” a zongora húrjain. Óriási siker volt Gounod operájának ez a változata! Mindenkinek hatalmas gratuláció érte, aki ebben a vállalkozásban részt vett. Az Operaház egyetlen kamerával felvette az előadást, kár, hogy csak az Opera zenei archívuma gazdagodik a felvétellel, pedig mi is szívesen visszanéznénk ezt a szépséges produkciót! Ókovács Szilveszter és Bátor Tamás végig ott voltak a nézőtéren, remélem, levonták ők is a következtetést: igényünk van több és több belcantóra: legyen az olasz, a francia vagy német kora romantika is tele van - lehet, hogy kissé elfelejtett, de mégis - értékes, a mindenkori közönség számára fontos és élvezetes darabokkal, köztük remekművekkel. Ezeket sorba elő kell venni és bemutatni ahhoz hasonlóan, mint most a Mireille esetében is történt. Ehhez megvannak a kiváló énekeseink, nem kell drága pénzért „importálni”, mikor elegendő csak körül nézni a Magyar Állami Operaház Énekkarának háza tájékán a jobbnál jobb énekkari művészek között!Csíki Gábor, remélem, már gondolkozik a folytatáson!... Addig is, holnap, vasárnap még egy előadást kapunk a Mireille-ből. Aki nem kíváncsi a Marton-gálára, annak ott a helye a Ferencsik-teremben!

158 Búbánat 2013-06-14 11:10:23 [Válasz erre: 157 Csiki Gábor 2013-06-13 19:11:35]
Kedves Csiki Gábor! Jó megérzése volt. A mai műsorajánlóból kimaradt az Operaház Mireille-bemutatója. Tehát ma este (és vasárnap este is) 7 órakor Gounod: Mireille - budapesti bemutató. Helyszín: A Magyar Állami Operaház Ferencsik terme (Bp. VI. ker. Jókai u. 4.)

157 Csiki Gábor 2013-06-13 19:11:35
Tisztelt Fórumozók! Mivel a Cafe Momus hangverseny-naptárában (számomra érthetetlen és elfogadhatatlan módon) nincsen feltüntetve a Magyar Állami operaház holnapi Premierje - így várhatóan a jobb oldali "Műsorajánló"-rovatban sem fog megjelenni ma 24:00-kor) itt szeretném újfent megragadni a lehetőséget, hogy felhívjam szíves figyelmüket a "Mireille" két előadására (június 14 és 16, este 7 óra), amelyekre még kaphatók jegyek az Operaház Andrássy úti jegypénztárában!

156 Csiki Gábor 2013-05-28 14:32:49 [Válasz erre: 154 serse 2013-05-28 09:43:14]
Kedves Serse! Ha eljön a két előadás valamelyikére, akkor társaimmal azon leszünk majd, hogy ezen véleménye - részben vagy egészben - megváltozzon! Szeretettel üdvözlöm!

155 Búbánat 2013-05-28 11:44:28 [Válasz erre: 154 serse 2013-05-28 09:43:14]
A második lemezt ismerem. Remek felvétel! [url] http://www.arkivmusic.com/classical/album.jsp?album_id=529832; De a Mireille DVD-n is kapható! [/url] Ezt még meg kell szereznem…

154 serse 2013-05-28 09:43:14
A Mireille-ből vannak nagyon cd felvételek is - ezek a teljes operát tartalmazzák, zenekari kísérettel :-) (én a magam részéről nem szeretem a zongorakíséretes, erősen megkurtított operaelőadásokat - de még megint megkapom, hogy ez még mindig jobb, mintha egyáltalán nem játszanák a darabot, hát szerintem nem sokkal jobb). Az EMI két felvételét is kiadta az operának: Janette Vivalda (Mireille) Nicolai Gedda (Vincent) Christiane Gayraud (Taven) Andre Vessieres (Ramon) Michel Dens (Ourrias) Madeleine Ignal (Vincenette) Christiane Jacquin (Clémence) Marcello Cortis (Ambroise) Robert Tropin (Le passeur) Choeurs du Festival d'Aix-en-Provence Orchestre de la Societe des Concerts du Conservatoire Andre Cluytens (conductor) Illetve: Mirella Freni (Mireille) Alain Vanzo (Vincent) Jane Rhodes (Taven) Gabriel Bacquier (Ramon) Jose Van Dam (Ourrias) Christine Barbaux (Vincenette) Michele Command (Clémence) Marc Vento (Ambroise) Jean-Jacques Cubaynes (Le passeur) Luc Terrieux (Andreloun - voix d'enfant) Chœurs et Orchestre du Capitole de Toulouse Chef des chœurs: Guy Lhomme Chef de chant: Janine Reisse Dirigent: Michel Plasson. Enregistré: Toulouse, Halle-aux-Grains, 11-21.XI.1979 Nekem az utóbbi van meg itthon, érdemes meghallgatni valamelyiket.

153 Búbánat 2013-05-28 09:15:12 [Válasz erre: 150 Búbánat 2013-05-28 08:55:31]
Pontosítva: első ízben Budapesten!

152 Búbánat 2013-05-28 09:11:53 [Válasz erre: 149 Csiki Gábor 2013-05-28 00:17:28]
Kedves Csiki Gábor! Köszönjük ezt a figyelemfelkeltő, szépen megkomponált zenés-képes előzetest a Mireille-operakülönlegesség közelgő operaházi bemutatójához.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.