Csak aki hozzám hasonlóan annyira unintelligens a vonósnégyes előadók története tekintetében, hogy ezekkel a nevekkel még nem találkozott, az nyilván nem tud rákeresni a Waldbauer szócikkre, és más nyomon kell próbálkoznia.
Szabadjon hozzátenni azt előzőekhöz, hogy a Brockhaus-Riemann-féle zenei lexikon magar kiadása is külön kitér erre a londoni hangversenysorozatra a Waldbauer-Kerpely Vonósnégyes szócikkben (3.kötet, 645.old.)
Wikipédia és ZAK saját honlapja is megemlíti Waldbauerék szócikkében ill. róluk, hogy a centenáriumon (1927) Londonban előadták a teljes Beethoven-kvartett szériát.
Nekem most egy pillanatig sem jutott az eszembe, hogy reklamáljak a Léner vonósnégyes válasz el nem fogadása miatt. Azonban olyan forrást nem találtam, amelyben a másik kvartettet nevezik meg, és így feltételeztem, hogy akikkel hangfelvétel készült, azok közönség előtt is eljátszották.
A kérdés úgy szólt, melyik vonósnégyes játszotta el a Beethoven-összest a centenáriumon Londonban. Ez pedig a Waldbauer-Kerpely kvartett volt. A Léner-kvartett készített először ugyanott, ugyanabban az évben "Beethoven-összes" (hang)felvételt...legalábbis ezt olvastam. Koncertsorozatról utóbbiak esetében nem látok híradást..
Marco Fórumtársunk minapi felvetésére és az én válaszomra (a források változatosságát illetőleg) a kifürkészhetetlen Sors (nagy játékos ám) villámgyorsan elénk lökött egy érdekes helyzetet.
A csütörtöki kérdés nagyon simán indult, egy biztos(nak látszó) forrás alapján nyugodt lélekkel engedtem el a kérdést, melyik magyar vonósnégyes játszotta el Beethoven összes kvartettjét 1927-ben Londonban.
És jött is hat válasz, pontosan ugyanaz, amire én gondoltam: Waldbauer-Kerpely Vonósnégyes.
Igen ám, de jött kettő Léner Vonósnégyes is, s mindkét játékosunk jó ideje rendre az élbolyban végez, tehát nem olyan, aki csak találomra ír ilyen helyzetben. És persze a péntek déli "eredményhírdetés" után egyikük privátban el is küldte a megdönthetetlen(nek látszó) forrását...
No, az ilyen helyzeteket szeretem, mert úgy tűnik, valamelyik jeles csapat ezúttal idegen babérokkal ékeskedett.... már 1927-ben....
Na, de melyik? :-)
A tegnapit már nem tudom szerkeszteni. Ha zéta vagy valaki azt törli, hálás lennék érte. Helyette inkább így tálalom ezt a finomságot:
Meghoztam a buli résztvevői számára a süteményt. Egyúttal a szerkesztőktől kérdezem, meg lehetne-e kínálni vele a "café momus" portál olvasóinak tágabb körét, a portál valamilyen előkelőbb helyén, mint egy ilyen fórumon? (Szükség esetén átszerkesztem.)
Naptártan és zeneelmélet
Igazad van! A napokban került elő egy forrás, amiben cáfolják, hogy Beethoven teljesen süketen komponálta a késői műveit, ami eddig általánosan elfogadott volt. Mindig várom, hogy egyszer valahogyan Beethoven születésének a pontos dátumát is előkerítik. Bármilyen furcsa, ennek a sokak által minden idők legnagyobb zeneszerző zsenijének tartott embernek a születésnapja nincs tisztázva. Pedig nem az ókorban és nem is a középkorban alkotott, hanem alig 200 évvel ezelőtt.
Ennek a játéknak az a szépsége, hogy időnként egymásnak ellentmondó források kerülnek elő... Az elmúlt időszakban volt már, hogy 100 %-osnak hitt forrásról derült ki, hogy becsapott bennünket és olyan is előfordult, hogy nem tudtunk igazságot tenni...
A másodiknál reklamáltam.
Üdv a játék-klubban ... de első látogatáskor egy üveg bort vagy süteményt viszünk a vendégségbe és nem mindjárt reklamálunk, hogy sós az étel vagy meleg a sör :-)
Valami nem stimmel a tegnapi kérdéssel. Én is majdnem Claudio Arraut válaszoltam, de azt olvastam az életrajzában, hogy a Goldberg variációkat még előadta 38 éves korában.
Nem olvastam,nem onnan fejtettem meg, de köszönöm.
I love you, I hunger for you! Toscanini egyik levele Farrarnek, lasd Sachs, Toscanini, p. 297.
Kedves Játékostársak, íme a januári végeredmény:
Edmond Dantes - 22
Gabor - 22
gezakadocsa - 22
Nagy Katalin - 19
Majorné - 15
Kwieczala - 13
-nos - 8
Capriccio - 7
judit anna - 7
Pósa - 7
József Miklós - 6
vatatava - 6
tibka1 - 4
adamo - 3
Apika - 3
Piroska - 3
Heiner Lajos - 2
LEEDA - 2
CallasForever - 1
operaisiásza - 1
A sorsolás nyertese Gabor Játékostársunk, gratulálok!
A tegnapi kérdésben szereplő Toscanini-"szerető" a MET dívája, az első Angelica nővér, Geraldine Farrar volt.
Kedves Játékostársak, az egész évi lankadatlan lelkesedést megköszönve kívánok Mindannyiótoknak nagy boldog Újesztendőt.
Íme a decemberi végeredmény:
Gabor - 22
Edmond Dantes - 20
gezakadocsa - 20
Búbánat - 19
Nagy Katalin - 14
Majorné - 11
Pósa - 8
-nos - 7
Kwieczala - 7
CallasForever - 3
Heiner Lajos - 3
vatatava - 3
adamo - 2
József Miklós - 2
judit anna - 2
Apika - 1
Capriccio - 1
maris - 1
operaisiásza - 1
sztalin - 1
A számítógépes sorsolás Nagy Katalin Játékostársunkat hozta ki nyertesnek, gratulálunk...
Több Játékostárs jelezte, hogy az utolsó énekes koncerten Schreier adott két ráadást is : Schubert: Wanderers Nachtlied; Schubert: Der Musensohn, így az utolsó szám a Der Musensohn volt...
Zongorán kísért egyébként Schiff András, 2005. szeptember 19 -én a Zeneakadémián...
Szerintem nem volt félrevezető a kérdés, de ezt ítéljék meg a többiek...
Talán hihető, hogy eszembe jutott Nyesztyerenko, de mivel a kérdésben az szerepelt, hogy "ki volt"a híres basszus, csak a már nem élők között keresgéltem. A jelek szerint volt, aki nem figyelmesen olvasta a félrevezető kérdést... (Az sem éppen segítő kitétel a kérdésben, hogy első és utolsó föllépése között telt el 30 év, mivel első föllépésekor nem Fülöp királyt énekelte.)
Kedves Játékostársak,
íme a novemberi végeredmény:
Edmond Dantes - 21
Gabor - 21
gezakadocsa - 19
Nagy Katalin - 18
Majorné - 16
-nos - 14
Kwieczala - 10
Pósa - 8
Heiner Lajos - 6
vatatava - 6
judit anna - 4
maris - 4
CallasForever - 3
gyoki - 3
adamo - 2
Apika - 2
tibka1 - 2
Capriccio - 1
sztalin - 1
A számítógépes sorsolás nyertese Gabor Játékostársunk, gratulálok.
A korábbi nyereményekkel kapcsolatosan elmaradásban vagyok, de úgy néz ki, hogy decemberben mindenki sorra kerül, köszönöm türelmeteket...
Persze, Cilea...:-)
Kedves -z-, Cilea a szerző .. "félre": tegnap egy pillanatig én is gondoltam (az) Andre/a Chénier-re, de osztottam-szoroztam-elvetettem: miért adna elő prózai monológot ... mástól? Ha bármit előadna prózában, az a saját verse lenne :-)
Ahogy többen is jeleztétek, Joseph Martin Kraus nemcsak jelen volt III. Gusztáv meggyilkolásán, de a temetésére gyászmisét is komponált, akit érdekel, itt meghallgatható...
Mezzon, a kerdeshez igazodva elozekenyen eppen Az alarczosbalt adjak Munchenbol Mehtaval, Beczalaval, Harterossal es/de nem Tezier-vel, a baritont nem ismerem. Erdekes, egyedi rendezes, Ulrika pl.szoke delno...zeneszerzo viszont -Verdin kivul- egy szal sincs, o is "csak" a kottaban.
Köszönöm, köszönjük. Bevallom, kissé ironikusan azt akartam válaszolni -zéta- humoros kérdésére, hogy "talán ő maga" éspedig a lejjebb említett három darabból álló zongora- ill. zenekari ciklust, netán annak harmadik darabját, de kegyeletsértőnek gondoltam ezt írni valamilyen forrás nélkül. Ez a forrás most meglett, kegyelet nem sérül. Érdekes, hogy a ciklus második darabját ihlető szomorú eseményről, a zeneszerző lánya, Blandine haláláról nem ír a cikk szerzője.
Maga Liszt Ferenc komponált zenét - Gyászóda - aminek a saját temetésén (is) kellett volna elhangzania...
"Liszt az eredetileg zenekarra készült kompozíciót Dániel fia emlékére írta, aki 1860-ban huszonkét évesen hunyt el. A darabot Felicite Lamennais Les Morts című költeménye ihlette, amelyben ... minden versszak végén megismétlődik a következő szentírási részlet: „Boldogok a halottak, kik az Úrban haltak meg”. 1866-ban Liszt a zenekari anyagot férfikari szólamokkal is kiegészítette, ennek szomorú aktualitást adott édesanyjának 1866 februárjában bekövetkezett halála. A kompozíciót Liszt életében nyomtatásban nem adták ki és nem is mutatták be. Egy a kottán található megjegyzés alapján e műnek kellett volna Liszt temetésén felhangzania, a kérés azonban nem teljesült. A darab először orgonaátiratban jelent meg A. W. Gottschalgnak, Liszt tanítványának köszönhetően 1890-ben."
https://reformatus.hu/mutat/az-ige-es-a-gyaszoda-vigasztalasa/
Köszönöm...azt nem tudom, komponáltak-e új művet Liszt halálára vagy temetésére. További idevágó érdekesség, eddig szintén nem tudtam, hogy a Trois odes funebres (S 112) ciklus első darabját (Les morts: Oraison) fia, a másodikat (La Notte) pedig lánya halála, afölött érzett gyásza nyomán komponálta. A sorozat harmadik darabjának (Le triomphe funèbre du Tasse) "ihletője" -számomra- nem ismert. Cosima lánya viszont mint ismeretes, matrónai kort ért meg.
Elfogadtam...
Liszt temetésére ki komponált zeneművet?
Liszt Ferenc 1883-as, Am Grabe Richard Wagners azaz Richard Wagner sírjánál (S 135) c., kifejezetten "az" alkalomra írt kompozíciója is hasonló indíttatású alkotás, itt meghallgatható.
Kedves Játékostársak, íme az októberi végeredmény, gratulálunk a két első helyezettnek, a számítógépes sorsolás nyertese -nos Játékostársunk.
- Gabor - 23
- gezakadocsa - 23
- Edmond Dantes - 22
- Nagy Katalin - 16
- Kwieczala - 15
- Majorné - 14
- Pósa - 11,5
- -nos - 11
- maris - 10
- vatatava - 5,5
- CallasForever - 5
- judit anna - 5
- adamo - 4
- tibka1 - 4
- Capriccio - 3
- Heiner Lajos - 3
- operaisiásza - 3
- Apika - 2
- cviki57 - 2
- sztalin - 2
- József Miklós - 1
- miketyson - 1
Sajátos rekordot vélek felfedezni a hétvégi feladványnál: maga a részvétel is rekordközeli (19), ami ennél érdekesebb, az a 10/9-es eredmény. Vajon mi lehetett a sok tévesztés oka? És mik lehettek a téves válaszok? Volt amúgy még egy -szerintem- elfogadható megfejtés a Denzás kérdésre.
Vatatava és Pósa Játékostársaink fél-fél pontot kapnak a hó végén...
Túl ismertnek és túl egyszerűnek tűnt ;-)) ... köszönöm!
Azt nem értem, hogy a Doppler-operát miért nem gondoltad elfogadhatónak, de A legnano-i csatát is elfogadom...:-)
A Doppler-operát (pontos címe Benyovszky v. A kamcsatkai száműzöttek) és az átkeresztelési sztorit tegnap kb. tíz perc alatt megtaláltam Rédey Tivadar A Nemzeti Színház története c. könyvének (1937) 220. és 243. oldalán, de valahogy nem gondoltam, hogy ez a megfejtés elfogadható lenne. Ezért kissé hosszabb ásással kissé ismertebb művet kerestem-találtam és küldtem be: Verdi A legnanoi csata, amelyre nézetem szerint ráillik, ami a kérdésben áll, részletek itt. Az 1848-as (olasz) forradalom leverése után L'Assedio di Haarlem (Harlem ostroma) címen engedte a cenzúra előadni.1859 után, amikor az osztrákokat kiűzték Itáliából, La Disfatta degli Austriaci (Az osztrákok veresége) címmel játszották.
Nem Borogyin, Glinka.
Az első koncert biztosan a Borodin - Rachmaninov - Mozart volt, 1983 karácsonyán. Hogy esetleg előbb fölvettek egy Schubert-lemezt, az lehetséges, bár nem valószínű.
Az a muzsikus talán nem játszott az első koncerten = az "első munkában", aminek műsora most sem egyértelmű (ld. a linkeket előzőmben). Schubert nem volt. Talán a Schubert-felvételben játszott. (Emlékeim szerint akkoriban még bőven nem volt stabil muzsikusgárdája BFZ-nek.) Életszerűtlen, hogy a két Schubert-szimfónia felvétele megelőzte volna az első munkát/koncertet. De még ha így történt (volna) is, az "első munka" részeként említett első koncert műsorán nem volt Schubert-szimfónia. Mindkét link, ami az első koncert műsoráról szól, BFZ saját linkje-forrása és a saját lemezük címe is az, hogy "A BFZ első hangversenye Mozart: g-moll szimfónia K.550, Glinka: Ruszlán és Ludmilla - nyitány, Mahler: Adagietto az V.szimfóniából, Brahms: I.magyar tánc, Strauss: Kirándulóvonat". Valóban nem számít a lemez sorszáma ... az első koncert műsora azonban igen és azon nem volt Schubert-szimfónia. Vajon mikor volt (ha volt) az a koncert, amin a két említett Schubert-szimfónia volt műsoron, ki tudja ... de nem az első koncerten.
Inkább azt mondanám, hogy a kérdésben elhelyezett információk szimplán nem érnek össze. Belinkeltem két (2) BFZ saját forrású linket, amik két különböző programú első koncert-műsorról tudósítanak. Egy közös van csak bennük: egyik "első koncert" azaz egyik "első munka" programja sem tartalmazott Schubertet. Innentől fogva csak az biztos, hogy a két Schubert-szimfónia nem volt, nem lehetett "első munka" max. "első felvétel"... de nem első koncertprogram.
Az infó közvetlenül olyan muzsikustól jött, aki részt vett az "első munkában", a lemez sorszáma nem számít semmit, a felvételeket nem feltétlenül egymás után adják ki...
igazad van téves a schubert-megfejtés.
Kevés időm volt a tegnapi rejtvény(ek)re, természetesen első és egyben utolsó igazi tippem BFZ volt. Több forrás szerint, pl. itt és itt azaz a lemez címe szerint is, BFZ elsõ "munkája"=hangversenye: Mozart: g-moll szimfónia (K.550) Glinka: Ruszlán és Ludmilla - nyitány Mahler: Adagietto az V. szimfóniából Brahms: I. magyar tánc Strauss: Kirándulóvonat. A két Schubert-szimfóniát később vették fel, ld. a linkben látható Hungaroton sorszámokat. Másutt (saját=BFZ-forrásban!) ez áll: "Mindez Glinka, Mozart és Rahmanyinov műveivel kezdődött 1983. december 26-án, a Zeneakadémián. Hatalmas várakozás előzte meg a Fesztiválzenekar bemutatkozó estjét,..." Schubert itt sincs...Innentől fogva a kérdés- számomra- nem volt értelmezhető, vaktában pedig nem küldtem be megfejtést.
Kedves Játékostársak,
Átböngésztem a kérdéses műveket, librettókat, elfogadom Rossini Armidáját és Offenbach La Perichole c. művét is...
Ezekben tényleg van hat tenor és találtam 2-2 tenor-tenor duettet is...
Nekem is munkás feladat volt javítani...;-)
Azt hiszem, én melléfogtam: a két tenor-tenor duett az igaz, az énekesek számbavételénél a kórusban van hat tenor. Ezt néztem el.
Tényleg jött több válasz a hat tenoros kérdésre (sőt, van még egy Rossini-Armidánk és Haydn-Váratlan találkozás is), amiket félretettem, hogy hétvégén utána járok, addig kérem türelmeteket...:-)
Ettől szép ez a játék...
Szerintem pedig az általam írt Offenbach La Périchole is megfelel - eltekintve attól, hogy ma ezt aligha tartják klasszikus operának. Hogy miért írtam mégis, azt már válaszomban megírtam (óriási siker volt egész Európában, sok operaházban, a Metben is), de utalok rá, hogy többek között M.Plasson, A.Lombard és I. Markevics is lemezre vette, olyan szólistákkal, mint T.Stratas, J.Carreras, R. Crespin, stb., de van újabb fölvétele is a Les Musiciens des Louvre-ral is). Az opera-arias.com honlapon Opera Duets for two Tenors címszó alatt megtalálható az Et lá maintenent que nous sommes kettős két tenorral megjelölve, s miután az ottani többinél vagy két tenor kettőst vagy hat tenort nem találtam, megkerestem ennek a műnek a librettóját, s ott az első fölvonásban egyértelműen (még ki is van emelve alcímként, hogy duett) van egy másik kettős, amit a két -tenor- közjegyző (notar) énekel.
Szerintem Rossini Otellója mellett Gluck Iphigenia Tauriszban is jó válasz. Interneten kikutattam, megfelel a feltételeknek.
Arányi Jelly és Bartók Béla:
Köszönöm, már meg is nyugodtam. Elkapott a játék heve.