vissza a cimoldalra
2020-08-05
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4026)
Régizene (3573)
A díjakról általában (1101)
Pantheon (2712)
Operett, mint színpadi műfaj (4419)
Ilosfalvy Róbert (939)
A MET felvételei (890)
A nap képe (2226)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4883)
Bartók Rádió (779)
Kimernya? (3739)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2008)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (137)
Jonas Kaufmann (2486)
Franz Schmidt (3656)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (625)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

4841   IVA • előzmény4840 2020-06-22 22:18:44

Vicomte Cascada alakítója természetesen Somogyváry Lajos volt.
A második szereposztás kritikusának monogramja mögött Abody Béla nevét vélem.

4840   Búbánat • előzmény4022 2020-06-22 20:30:03

Kapcs. 4022., 729. sorszámok

Múltidézés

Magyar Nemzet - 1958-07-10 / 161. szám

A víg özvegy a Margitszigeten

Mikor az opera operettet játszik — kirándul. Majálist tart. Juliálist. (Amilyen hónapban vagyunk.) Szörnyű sorstragédiák zordan éneklő hősei bonviván-primadanna szerepet alakítanak — Peter Grimes Danilót, Mimi Glavari Hannát — eljátszadoznak kedvük szerint, hancúroznak, táncikálnak. Opera, a zöldben.
Júliusi kirándulás a gyönyörű Margitsziget pázsit-színpadán, a lombos fák közt: ez a Víg özvegy is.
Lehár első világsikerét plántálták ide, a jelek szerint igen nagy sikerrel. A több mint ötvenesztendős Víg özvegy ma is frissen csendülő melódiái kelnek szárnyra operaénekeseink ajkán. Kitűnők a szereplők, jólhangolt az egész együttes, pazar a látványosság, nem maradnak el a fogatok, a lovak, amelyek mindig tapsot kapnak, gondoskodnak meglepő attrakciókról, (görögtűz helyett ezúttal váratlanul felrobbanó tűzijáték félemlíti meg a gyanútlan nézőt). A rendező, Mikó András, óriási térrel gazdálkodik, tud is vele mit kezdeni, mindent benépesít, igazi garden partyt rendez »Pontevedro« párizsi nagykövetségén. Az illúzió teljes; a néző szinte részt vesz a vidám társaság kedvteléseiben, mint meghívott vendég. Fülöp Zoltán tetszetős, artisztikus francia kastélyt varázsolt a színre, Márk Tivadar jelmezei gazdagon hatnak az erős reflektorfényben.
A Víg özvegy szabadtéri előadásának színpadi megalkotói közé tartoznak a szereplők — hiszen a jó alakítások a felvonások során szervesen építik a sikert, a produkció lényeges részét. Házy Erzsébet, mint Glavari Hanna, a cselekményben szereplő húszmillió nélkül is hódító, nagyon szép jelenség, áhított »víg özvegy«, éneke is behízelgő, s külön meglepetés az a primadonnai fölény, biztonság, amellyel prózai szerepét mondja-játssza. Udvardy Tibor fölöttébb széles művészi skáláját bizonyítja Danilo: tud igazi bonviván lenni ez a nagy drámai hősöket magában hordó művész, elegáns világfi, orfeum-járó kedves mihaszna, és a szerelem igazi érzései közt elkomolyodó aranyifjú. Maleczky Oszkár a humor nagykövete. Valenciennes, a kikapós feleség Koltay Valéria megszemélyesítésében kevésbé pikáns, mint maga az ábrázolt alak, de éppen az ízléses megformálás dicsérhető. Ilosfalvy Róbert érvényesíteni tudja szép, karcsú tenorját. Sokat derül a közönség Fekete Pál mókáin: nagyon jól ért hozzá, hogy a hálás Nyegus-szerepből — a túlzó ripacskodás elkerülésével — árassza a komikumot. Szőnyi Olga és László Margit a sok csinos nő közt is feltűnik. Egy-egy jó figurát hoz a színpadra Palócz László, Bende Zsolt, Kenéz Ernő, Göndöcs József, Kerekes Gábor. Mutatósak, világvárosiasak az Eck Imre komponálta táncjelenetek, főként az »Arany és ezüst" keringőre készült hosszabb betét. Ugray Klotild, Rácz Boriska, Havas Ferenc és Róna Viktor kitűnően oldják meg az egyáltalán nem egyszerű, nagyrészt akrobatikus táncokra épülő feladatot, a tánckarral együtt.
Ha még hozzávesszük, hogy az előadást Kerekes János vezényli — aki köztudomás szerint maga is operett-komponista —, s az Operaház zenekara szívesen adja oda művészetét a könnyed, de értékes Lehár-muzsikának: végül is csak annyit mondhatunk, hogy a Margitszigeti Szabadtéri Színpad idei bemutatóját — operabemutató hiányában — a nyári évad eseményeként tarthatjuk nyilván.

(Szenthegyi István)

 

Esi Hírlap, 1958-07-17 / 166. szám

A Víg özvegy új szereposztásban
Sok jó művész kis helyen is elfér: éppen csak jelentjük, hogy új köntösben, más szereposztásban díszeleg a Víg özvegy a Margitszigeten. A vezénylő Németh Amadé az eddig hallottaknál játékosabb, pikánsabb, szellemesebb Lehár- felfogással járult az est sikeréhez. A színpad, ha a premier- társulat átlagát nem is éri el, néhány új ötlettel és kiemelkedő egyéni teljesítménnyel ékesíti az előadást. Főképpen a címszereplő, Vámos Ágnes, továbbá Raskó Magda, szép éneke, jó ízlése serkentette tapsra a közönséget. Nagypál László kedélyes, Kövecses Béla mértéktartó tolmácsa és értője ennek a stílusnak. Kitűnően alakít, újat ad Hámory Imre és Kishegyi Árpád, apró szerepében rendkívül ötletgazdag Somagyváry Lajos és Nádas Tibor.

/A. B./

4022   Búbánat • előzmény729 2017-09-18 19:53:13
Kapcs.: 729., 668. sorszám

Népszava, 1958. július 8. (159. szám)

Nagyon „Víg özvegy“ a Margitszigeten

Mit vár a néző-hallgató, ha 1958. július 5-én este beül az Operaház Margitszigeti Szabadtéri Színpadának hatalmas nézőterére, »A víg özvegy« sokadszori »premierjére«?
Gondolom, így vélekedik magában — ha perecropogtatás közben hangosan nem is mondja ki —: jó nyári szórakozásnak örülnék. Az Opera hozza színre a lassanként halhatatlannak tűnő Lehár-operettet, legyen hát zeneileg színvonalas. S lévén nem éppen legszegényebb színházunkról szó: legyen gazdag kiállítású, fantáziadús.

És mi az, amivel — ugyancsak ki nem mondva — magában valószínűleg megalkuszik? Nyilván, amivel zenés színpadi műveknél gyakran meg kell alkudnia, hogy fesztelen jókedvben, könnyedségben, természetes játékban kevésbé lesz kifogástalan, amit kap, végtére hang- és játékkészség nem mindig bújik egy bőrbe. Valamit valamiért — mondja a néző-hallgató, amikor a perec elfogyott, a fényfüggöny kihunyt, s az előadás megkezdődik.

Most jön a meglepetés. Mondhatom, kellemes meglepetés. Az előadás zeneileg, s természetesen énekben magas színvonalú, kiállításban gazdag, itt-ott egyenesen káprázatos — játékban pedig az egyik legkedvesebb operettelőadás, amelyet hosszú évek óta akár kőszínháziban is alkalmunk volt végignézni, illetve hallgatni. Gőgös, tehát helytelen véleménynek tartom, amelyik rosszallja a margitszigeti Operában a kellemes és csakugyan víg özvegyet. Jómagam inkább úgy vélekedem, hogy ez az igényes operettmuzsika igazán kulturált módon csakis ilyen feltételek mellett hangozhatik el, s ha hozzá ilyen mértéktartó, ízléses játékot kapunk, s mindez nyáron, a Margitszigeten megy végbe — nyugodt lelkiismerettel áldásunkat adhatjuk az egész ügyhöz. Nem a fércművek kultuszának, nem az esztrád- »igénynek«, nem az operett-dömpingnek teszünk vele szolgálatot.

A felújítás kitervelői, művészi elképzelői közül Mikó Andrást kell elsőnek megdicsérni. Csakugyan megmutatta, hogy nem megy a szomszédba (az Operaházhoz közeli rokon színházakba sem) néhány eredeti ötletért. Pedig a roppant szélességű, minden színpadnál sokkal hatalmasabb játékteret élettel megtölteni — nem is volt csekély feladat. Fülöp Zoltán díszlete és díszítési elképzelései jók — szerencsére, s a »viharos« főpróbával ellentétben, a nagy, égi díszlettervező egy csillagot is rajzolt a premier estjére a pontevedrói nagykövetség kis palotája fölé.
Márk Tivadar kitombolta magát szép női ruhák tervezésében. Eck Imre nagyszabású, operettméreteket magasan túlszárnyaló, a táncművészetet és az orfeumi táncot szellemesen vegyítő koreográfiája jó, a két táncbetét beállítása és technikája, Ugray Klotild, Rácz Boriska, Havas Ferenc, Róna Viktor és a kar tánca elragadó.

Zenéről és énekről ezúttal keveset. Az Opera kiváló művészeitől elvárható, hogy tökéletesen adják elő ezt a Lehár művet, amely vitathatatlanul számottevő helyet foglal el az operettmuzsika történetében. Az együttes, a zenekar és a szólisták Kerekes János karnagy vezetésével érezhetően szívesen feleltek meg ennek a várakozásnak, nem fél kézzel, fél hanggal és nem fél szívvel. Ez nagyon fontos.
A kitűnő és könnyed játékkal kapcsolatban említettem meglepetést. Nyilván nem Maleczky Oszkárra értette bárki is, aki köztudottan kiváló színész is, s nem is Fekete Pálra vagy éppen Palócz Lászlóra, akinek még szinte inkább az operát kell szoknia, mint az operettet. Ellenben a nagyon szép és kellemes Házy Erzsi kiforrott játéka, Koltay Vali természetessége, a nehezebb fajsúlyú Udvardy Tibor könnyedsége meglepő — bár már egyik sem előzmény nélkül való. llosfalvy Róbert énekben jó, játékban kevésbé. László Margit, Szőnyi Olga, Bende Zsolt, Göndöcs József, Kenéz Ernő, Kerekes Gábor ének- és prózai hangjaikkal kitűnően szórakoztatnak, így hát az egész előadásról is aligha mondhatunk mást. Érdemes kimenni érte a szigetre. Csak az idő is engedje.

/ Rajk András/
729   Búbánat • előzmény668 2007-09-04 11:45:05
Vissza kell térnem egy korábbi irományomra. Tekintve, hogy sikerült a korabeli Pesti Műsor évfolyamához hozzájutnom, szükséges korrigálnom és pontosítanom az 1958-1959 év nyarának Margitszigeti Szabadtéri Színpad Víg özvegy produkciója szereposztásáról és a fellépések időpontjairól írtakat, ezzel is segítve a tisztánlátást Házy Erzsébet színpadi szerepeit illetően.

1958

július 5., 6., 12., 15., 17., 20., augusztus. 14.,16.,19., 26., 30., szeptember. 2., 6.

Szereposztás:

Glavari Hanna: Házy Erzsébet
Mirko Zéta: Maleczky Oszkár
Valencienne: Koltay Valéria
Danilo: Udvardy Tibor
Camille de Rosillon: Ilosfalvy Róbert
Vicomte Cascada: Kenéz Ernő –
Rauol de St. Brioche: Bende Zsolt
Kromov: Palócz László
Bogdanovics: Göndöcs József
Prisics: Kerekes Gábor
Nyegus: Fekete Pál
Olga: Szőnyi Olga
Sylvane: László Margit

A II. felvonásban az Arany és ezüst keringő: Ugray Klotild, Havas Ferenc, Róna Viktor és a tánckar; a III. felvonásban Lakatos Gabriella és a tánckar.

A Magyar Állami Operaház Zenekarát Kerekes János vezényelte

Díszlet: Fülöp Zoltán
Jelmez: Márk Tivadar
Koreográfus: Eck Imre

Rendezte: Mikó András


Az 1958. július 13., 19., 27., 29. , augusztus 17., 28., 31., szeptember 4. és 7. előadásokon a második szereposztás működött közre: Vámos Ágnes, Hámori Imre, Raskó Magda, Nagypál László, Kövecses Béla, Somogyváry Lajos, Pálfy Endre, Nádas Tibor, Petri Miklós, Molnár Miklós, Kishegyi Árpád, Cser Timea, László Margit.

A II. felvonásban az Arany és ezüst keringő: Maros Éva, Bozsó Árpád, Molnár Ferenc és a tánckar; a III. felvonásban Orosz Adél és a tánckar.

A Magyar Állami Operaház Zenekarát Németh Amadé vezényelte.


1959

július 7., 9., 14., 16., 21., 23., 28.

Szereposztás:

Glavari Hanna: Házy Erzsébet
Mirko Zéta: Maleczky Oszkár
Valencienne: Koltay Valéria
Danilo: Udvardy Tibor
Camille de Rosillon: Kövecses Béla
Vicomte Cascada: Kenéz Ernő –
Rauol de St. Brioche: Rajna András
Kromov: Palócz László
Bogdanovics: Göndöcs József
Prisics: Kerekes Gábor
Nyegus: Kishegyi Árpád
Olga: Cser Timea
Sylvane: László Margit

A II. felvonásban az Arany és ezüst keringő: Ugray Klotild, Havas Ferenc, Róna Viktor és a tánckar; a III. felvonásban Erdélyi Alice és a tánckar.

A Magyar Állami Operaház Zenekarát Kerekes János vezényelte

Díszlet: Fülöp Zoltán
Jelmez: Márk Tivadar
Koreográfus: Eck Imre

Rendezte: Mikó András

Az 1959. július 30., augusztus 4., 6., 11., 13., 18. és 23. előadásokon az első, második és harmadik szereposztás keverten működött közre: Vámos Ágnes, Hámori Imre, Raskó Magda, Nagypál László, Kövecses Béla/MÁtray Ferenc, Somogyváry Lajos, Pálfy Endre/Rajna András, Nádas Tibor/Balogh László, Göndöcs József/Petri Miklós, Molnár Miklós, Katona Lajos, Szőnyi Olga, Déry Gabriella.

A II. felvonásban az Arany és ezüst keringő: Maros Éva, Bozsó Árpád, Molnár Ferenc és a tánckar; a III. felvonásban Orosz Adél és a tánckar.

A Magyar Állami Operaház Zenekarát Németh Amadé vezényelte.


És valóban, Házy Erzsébet még ezen a nyáron július végétől, augusztusban, folytatta fellépés sorozatát - a János vitéz Iluskájával a szegedi szabadtérin…
668   Búbánat 2007-07-18 13:24:10
Házy Erzsébet szabadtéri színpadi produkciói

XIV/1 Lehár Ferenc: A víg özvegy

Margitszigeti Szabadtéri Színpad – 1958 és 1959

Külön köszönetem fejezem ki IVA-nak segítőkészségéért, akitől a Víg özvegyre vonatkozó összes adatot kaptam!

Információja szerint 1958. év mellett 1959 nyarán is játszották az operettet a szigeten kettős illetve hármas szereposztásban, amint itt következik:


Glavari Hanna: Házy Erzsébet - Vámos Ágnes
Mirko Zéta: Maleczky Oszkár - Hámori Imre
Valencienne: Koltay Valéria - Raskó Magda
Danilo: Udvardy Tibor - Nagypál László
Camille de Rosillon: Ilosfalvy Róbert - Kövecses Béla - Mátray Ferenc
Vicomte Cascada: Kenéz Ernő - Somogyváry Lajos
Rauol de St. Brioche: Bende Zsolt - Pálfy Endre - Rajna András
Kromov: Palócz László - Nádas Tibor - Balogh László
Bogdanovics: Göndöcs József - Petri Miklós
Prisics: Kerekes Gábor - Molnár Miklós
Nyegus: Fekete Pál - Kishelyi Árpád - Tompa Sándor
Olga: Cser Tímea - Forgács Éva - Szőnyi Olga
Sylvane: László Margit

Arany és ezüst keringő: Ugray Klotild, Havas Ferenc, Róna Viktor - Maros Éva, Bozsó Árpád, Molnár Ferenc - Orosz Adél

A Magyar Állami Operaház Zenekarát Kerekes János és Németh Amadé vezényelték.

Ahol három név szerepel, a harmadik szereplő a szériát ismétlő szezonban állt be (pl. Fekete Pál 1959.01.03-án bekövetkezett halála miatt.)
Nemigen keverték a szereposztásokat, ezért biztonsággal csak az első helyen állók lehettek Házy partnerei.


Abban bizonytalan vagyok, hogy Házy Erzsébet 1959-ben is énekelte-e Glavary Hannát, mivel annak az évnek júliusa végén és augusztusában négy előadásban Iluska volt a Szegedi Szabadtéri Játékok János vitézében.(Erről az előadássorozatról részletesen a XIV/2 szám alatt szólok.)

Ugyanakkor itt van Házynak 1959. év elejéről egy beszélgetése a Film Színház Muzsika munkatársával (Potoczki Júlia: Opera vagy film?), kinek az interjú keretében elmondta: „…A nyáron a Margitszigeten felújítjuk a Víg özvegyet, ebben Glavari Hannát énekelem…” /Lásd. a topicban a 207 sorszám alatt; a teljes cikk fénymásolata megvan nálam. / Ebből viszont mégiscsak az következne, hogy Házy 1958 után 1959-ben is szerepelt Lehár operettjében a szigeten, és képes volt ezt időben összeegyeztetni - ugyanazon a nyáron - Szegeden bemutatott daljátékban abszolvált feladatával.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1890 • Erich Kleiber, karmester († 1956)