A Bartók Rádió ma este - nem először - ismét leadja Offenbach Orfeusz az alvilágban című nagyoperettjét - francia nyelvű stúdiófelvételről, Natalie Dessay-vel (Euridiké). (19.35 - 21.25)
Bartók Rádió, ma este:
19:00 - Prológ
Leo Delibes: Lakmé
A mikrofonnál: László Ferenc
Szerk.: Katona Márta
19:35 – 22.02:
Leo Delibes: Lakmé
Háromfelvonásos opera
Szövegét - Edmond Gondinet nyomán - Philippe Gille írta
Vez.: Michel Plasson
Km.: Toulouse-i Capitole Színház Ének- és Zenekara
Szereposztás:
Lakmé - Natalie Dessay (szoprán),
Gerald - Gregory Kunde (tenor),
Nilakantha - José van Dam (bariton),
Mallika - Delphine Haidan (mezzoszoprán),
Frederic - Franck Leguérinel (basszbariton),
Ellen - Patricia Petibon (szoprán),
Rose - Xenia Konsek (mezzoszoprán),
Mrs. Bentson - Bernadette Atoine (alt),
hadji - Charles Burles (tenor).
Sokáig vártunk Natalie Dessay fellépésére, de operaszínpadon sosem kaptuk meg és mivel néhány éve, sokak bánatára hátrébb (?) lépett és munkásságát a pódiumra és lemezfelvételek készítésére szűkítette, be kell érni eme új kínálatával. Hogy ez a kínálat milyen bőséges és gazdag, továbbá, és ez a lényeg: mennyire minőségi és tartalmas, arról csütörtöki zeneakadémiai koncertjén győződhetett meg a házat megtöltő közönség. A pesti koncert történetesen a művésznő születésnapjára esett, aki nem tudta előre, zongorakísérője, Philippe Cassard jóvoltából értesülhetett róla: az oldalajtóban megjelenő Dessay a "Happy Birthday to You" dallamára libbenhetett a színpadra. Apró zenei tréfa: máshonnan importált bevezető zongoraszóló után jött az első szám; a Figaro Rózsaáriája kicsit bemelegítésnek tűnt, a megszokottnál gyorsabb tempóban. Ezt követően egy csokorra való Schubert-dal következett: Geheimes, Die junge Nonne, Lied der Mignon, Suleika/I és a legismertebb: Margit a rokkánál, amire majd a koncert végén érdekesen rímelt Gounod Ékszeráriája. A keretes szerkezet jegyében a Schubert-dalokat egy másik Mozart-ária zárta: A varázsfuvola egykoron tüneményes Éj királynője ezúttal Pamina áriáját adta elő megható líraisággal, egyfajta fájdalmasan aranyló őszies ragyogással, tévedhetetlen hatással. Bevallom, kicsit tartottam a következő blokktól: Hans Pfitznert jószerivel nem ismerem, Palestrina című operáját évtizedekkel ezelőtt egyszer láttam (félig...) Bécsben és nem sok jót vártam az Alte Weisen című, nyolc dalból álló ciklusától, de kellemesen csalódtam. Kimondottan szórakoztató, érdekes darab mindahány, Dessay -csakúgy mint többi számát- mindegyiket el is játszotta válogatott finom gesztusokkal, arcjátékkal, diszkrét testbeszéddel. Damrau és Kaufmann közös dalestje után ismét meggyőződhettem róla: a hagyományos daléneklés, ahol az énekes rezzenéstelen arccal, zongorára támasztott kézzel, a semmibe meredve "csak" énekel(t), nos ez a korszak és ez az előadásmód alighanem a múlté. Az viszont már az énekesen múlik, mit, mennyit, mikor és hogyan adagolja pódiumi előadását, hogyan tálalja énekét. Örömmel nyugtázhatom, hogy Dessay, ez a -felvételei alapján látva- vérbeli színpadi művész mindvégig ízléssel, mértéket nem tévesztve adagolt, vonzott, sugárzott.
Szünet után már hazai pályán játszott: francia válogatásából még többet is szívesen meghallgattunk volna. Chausson terjedelmes Chanson perpétuelle-je után egy Bizet- és két Debussy-dal következett (Adieux de l'hotesse arabe illetve Regret és Coquetterie posthume) végül a már említett Gounod-Ékszerária, sajnos a Ballada nélkül. A két Debussy-dal előtt Cassard játszott két ismert Debussy-prelűdöt (A lenhajú lány és Ondine), részemről inkább oroszlánmancsokat hallottam semmint impresszionizmushoz passzolóbb finom billentést, de összességében és ez a fontos, jó partnere volt az énekesnőnek. Dessay? Két lábon járó, testet öltött tünemény, elbűvölő személyiség, perfekt hang és előadásmód. Erős képzavarral: belépése pillanatától fogva egy nyelvet beszélt ámuló és lelkes közönségével, hatása alól senki nem vonhatta, nem is akarta kivonni magát. A tomboló sikert három ráadással hálálta meg: egy Richard Strauss-dallal, egy számmal, aminek nem hallottam a szerzőjét és végezetül, tüneményesen, "Dessay-osan" egy Chanson espagnole-lal, talán (talán!) Delibes Les filles de Cadix?-át, ami visszamenőlegesen is magyarázatot adott szünetbeli ruhacseréjére: az első -"német-osztrák"- félidő klasszikus fekete nagyestélyiét a második, "francia-latin" részben ujjatlan, hátul merészen dekoltált, fekete alapon tarka madaras-mintás öltözékre cserélte.
Natalie Dessay (ének) és Philippe Cassard (zongora) koncertje-Zeneakadémia, 2018. április 19.
Születésnapján ma este élményszerű, megérdemelten tomboló sikerű koncertet adott a Zeneakadémián Natalie Dessay.
Natalie Dessay (ének) és Philippe Cassard (zongora) koncertje Budapesten
Bartók Rádió műsorán szerepel most: 10.00 – 12.00 Hang-fogó 1. Csajkovszkij: Vihar Op. 76. (Detroiti Szimfonikus Zenekar, vez. Neeme Järvi), 2. Schumann: Dalcsokor Op. 39. - a) Idegenben, b) Intermezzo, c) Erdei találkozás, d) A csend, e) Holdas éj, f) Szép idegen, g) A régi várban, h) Idegenben, i) Bánat, j) Félhomály, k) Az erdőben, l) Tavaszi éj (Bryn Terfel - basszbariton, Malcolm Martineau - zongora), 3. Schubert: I. szimfónia (Brémai Kamarafilharmónia, vez. Thomas Hengebrock), 4. Beethoven: D-dúr (Pastorale) szonáta Op. 28. (Ránki Dezső - zongora), 5. Lemezújdonság: Baroque - Natalie Dessay dupla albumáról (II/2. rész) Händel: a) Qui l´augel da pianta in pianta - ária az Ácisz és Galathea c. pásztorjátékból (km. Le Concert d´Astrée, vez. Emmanuelle Haim) b) Ama, sospira - Morgana áriája az Alcina c. operából (km. Les Arts Florissants, vez. William Christie) c) Un pensiero nemico dei pace - a Szépség áriája az Idő és Igazság diadala c. oratóriumból (km. Le Concert d´Astrée, vez. Emmanuelle Haim) A mikrofonnál: Schaefer Andrea Szerk.: Bánkövi Gyula
Köszönöm az infódat.
Ahogy előre jelezte, a színpadtól visszavonul; mostanság - jobbára- koncertezik. [url] https://www.facebook.com/NatalieDessay?ref=stream&fref=nf; Hivatalos oldaláról – ami folyamatosan frissül -, mindent megtudhatsz. [/url]
Mi a hír erről a csodálatos hangú énekesnőről ? Látni fogjuk-e valaha ? Nagyon sajnálnám, ha végleg eltünne !
[url] http://mno.hu/grund/natalie-dessay-kenyszerpihenoje-elott-meg-kiad-egy-lemezt-1187542; Natalie Dessay kényszerpihenője előtt még kiad egy lemezt [/url] Grund Forrás: MTI MNO, 2013. október 01., kedd 20:38 "A világhírű szoprán, Natalie Dessay hangszálproblémái miatt három évig színpadi szünetet tart, de október végén megjelenik új CD-je Entre elle et lui címmel. Október közepéig még több Massenet Manon-előadáson lép fel az énekesnő, Charles Castronovo, Budapesten is ismert amerikai–olasz tenor oldalán. Utána, mint bejelentette, két-három évre visszavonul az operaszínpadtól. Döntése hátterében a szerepkörváltás áll. – Lírai szoprán a hangom, de 48 évesen már nem énekelhetek többé fiatal lányokat. Ezért új terepet kell a magam számára felfedezni – fogalmazott."
s már nem is fogunk! Amit azért sajnálok!
Ő is egyike azoknak a legnagyobb - még aktív - énekesegyéniségeknek, akit még nem láthattunk-hallhattunk az Operában!
Az alábbi hivatkozásokra gondoltam az előbb: [url]https://www.youtube.com/watch?v=Ijdii2A5cCw;Dessay1[/url] [url]https://www.youtube.com/watch?v=iTOuoeLAhj0;Dessay2[/url] [url]https://www.youtube.com/watch?v=vUhCEStOkGM;Dessay3[/url]
Miután ott voltam "Az ezred lánya' egyik bécsi előadásán kb 6-7 éve, N.Dessay-ről ez jut eszembe. Frenetikus előadás volt,(hétköznapjaiban is) ,Tonioként Florez, Duchesse-ként M.Caballe.) [url]https://www.youtube.com/watch?v=OOPFmUFcKNU&list=PLA39E6D8A27DDC9EE:Natalie;A tehetségében ezerszínű Dessay[/url]
mindent köszönök neki !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[url] http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=678176; A csodaszoprán visszavonul [/url] Egy-két szereplés még és az utóbbi esztendők egyik legnagyobb koloratúr szopránja, a 48 éves Natalie Dessay, végképpen búcsút mond az opera színpadának. Népszava, Várkonyi Tibor,Tegnap, 06:35 A San Francisco-i Examinernek adott nyilatkozatában közölte, október elejéig Toulouse-ban néhányszor elénekli még Massenet Manonját, másutt talán még Antoniát Offenbach Hoffmann meséiben, utána csakis a prózai színpad. A titka a különös döntésnek, hogy Dessay eredetileg is színésznőnek készült, amikor először tűnt föl a daljátékok világában, meseszép hangja mellett az tette szupersztárrá, hogy élő karaktereket formált Verdi, Donizetti és mások hősnőiből
[url] http://fyeahnataliedessay.tumblr.com/; Natalie's Biggest Fan [/url]
[url]http://sites.radiofrance.fr/francemusique/em/diable-beauvert/emission.php?e_id=100000064&d_id=515003539;Natalie Dessay[/url] 11 novembre 2012 | 12:37-14:00 | [url]http://www.listenlive.eu/france.html;France Musique[/url] | (Web/Astra 19.2°E)
:)) Igen,láttam:))) Nagyaon aranyosak, és Te is:)))
Az utolsó mondatodat köszönöm. Ja, a "momus társalgó" ban küldtem cicákat!! Láttad?
Mások meg másról gondolják, hogy nem kéne énekeljen! Komolyan, olyan tudsz lenni!!!! Mindenkinek megvan a maga kedvence, hadd örüljön neki!
Remélem, nem tűnik el ez a fényesesn sugárzó csillag az operai éboltról, még akkor sem, ha egyesek azt mondják ne énekeljen semmit se! A ""jóóóóóóóóó"" indulat megint győzedelmeskedik! http://www.youtube.com/watch?v=Q3kzqzXHp2A Imádnivaló, varázslatos személyíség!!!!!!!!
Ne is énekeljen! Már rég nem kéne próbálkoznia se vele.
[url]http://www.welt.de/print/die_welt/kultur/article13880450/Ich-habe-doch-nur-noch-fuenf-gute-Toene.html;Cikk/interjú[/url] (Die Welt)
Nem is énekel több Alvajárót! Valószínűleg utóljára pucolják a krumplit is Florezzel idén októberben! -ezt az Ezred lánya rendezést úgyis Dessay-re találták ki, szerintem ez a 6 előadás lesz a búcsúja Marie-tól. Meglátjuk.
Két éve a Metes Alvajáróban komoly gondjai voltak. Dagadtak az erek rendesen a nyakán, szenvedett a magasságokkal. SAjna, ő is azok közé tartozik, akik valamiért rövid szav idővel lejáróban vannak...
Utóbbi operában valóban az,na de a bel canto művekben?
Én három évvel ezelőtt hallottam Bécsben, Ezred lányában, és igencsak jól szólt abban is. Nem tudom elképzelni, hogy ne lenne ugyanolyan jó a Puritánokban is, vagy más bel canto operában.
Ez Orange-bol van. Azert megvedenem Dessay-t, mert bar az teny hogz a hangja nem a regi, meg mindig fantasztikus..ha a megfelelo repertoart enekli. Persze ez nem az Ezred lanya, vagy a Puritanok, de pl. barokk operaban, igy Julius Ceasarban csodalatos.
Szóról szóra így vélekedik az egyik kommentelő is [url]http://www.youtube.com/watch?v=NqZQXkLtP9s&feature=related;itt[/url]. Vajon ez a felvétel a bécsi előadásból van? A Youtube "szerint" Dessay több rendezésben is játszotta Olympiát akkoriban, de olyan hiányosak az információk.
Nem is értem, hogy gondolják ezt..!
Puritani, ebben a hangi állapotban?? Horror lesz.
1993 decemberében a Wiener Staatsoper Hoffmann-premierjében volt alkalmam látni-hallani. A Ház történetének egyik legnagyobb sikere volt. Drukkolok Neki, nagy művész.
Sok sikert mindezekhez neki!!! (nekem ugyan kétségeim vannak ezeket a szerepeket látván..)
Az interjú szerint idén Ezred lánya a Bastille operában /Florezzel/, aztán Hoffmann Barcelonában és San Franciscoban, Traviata és Julius Cézár a Metben/ utóbbi Bollywood-stílusban !!!?/ és végül párizsi Puritánok /Laurent Pelly rendezésében - neki sohasem mond nemet.../ 2015-ben oroszul fog tanulni,bohócmesterséget, jógát... Lehet, hogy tényleg felhagy az operával?
S'az lehet.. Bocs a nemprofinak...:)
Az első hangszál műtéte óta másképp énekel, eröltetettebben, mondhatni erőszakosan. Pedig a zürichi Hoffmannban ászokat énekelt, mikor még jó formában volt. Kár érte, pedig még fiatal!
Nem lehet, hogy addig vannak felkérései? Azoknak eleget tesz, azontúlra meg nem vállal többet. Nekem ez reálisnak tűnik.
Aki 2015-re hoz döntéseket a személyével kapcsolatban, annak sztem éppen hogy nincs realitásérzéke ( hiányzik a 'realitásából' a 'feltételes' mód..)
Ezt a döntést már sok évvel ezelőtt meg kellett volna hoznia.
Ezek szerint legalább van realitásérzéke. Az is valami, nem? (Ismerünk más példákat.)
Bizony egy hangszál műtéttel a háta mögött....
Nem csoda, szerintem már egy ideje nincs jó hangi állapotban. Nagyon sajnálom!!!!!!
...és még azt is meg kell érni...
[url]http://www.lefigaro.fr/musique/2012/02/15/03006-20120215ARTFIG00604-natalie-dessay-je-veux-changer-de-monde.php;Dessay 2015-től kezdve nem vállal több operafellépést[/url]. Azt még nem döntötte el, hogy örökre szól a búcsú, vagy csak egy időre.
Hangtár → (ré)écouter [url]http://sites.radiofrance.fr/francemusique/em/concert-am/emission.php?e_id=100000070&dd=20111130;Pl.[/url]
[url]http://sites.radiofrance.fr/francemusique/accueil/;Emission spéciale avec Natalie Dessay[/url] 30 Novembre 2011 | [url]http://www.listenlive.eu/france.html;France Musique[/url] | (Web/Astra 19.2°E) [url]http://sites.radiofrance.fr/francemusique/prog/ant/;Programmes[/url] Hangtár → (ré)écouter Pl. [url]http://sites.radiofrance.fr/francemusique/em/concert-am/emission.php?e_id=100000070&dd=20111130;[/url]
Örülök, hogy örömet szerezhettem;-)