vissza a cimoldalra
2020-09-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (4345)
Opernglas, avagy operai távcső... (20652)
Társművészetek (2070)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4745)
Polgár László (270)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62447)
Plácido Domingo (932)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2058)
Franz Schmidt (3689)
Élő közvetítések (8512)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4103)
Operett, mint színpadi műfaj (4551)
A MET felvételei (1212)
Erkel Színház (10716)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (648)
Sass Sylvia (480)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

3085   Beatrice • előzmény3082 2019-07-16 01:48:15

Mégiscsak volt magyar vonatkozású (bár nem magyar származású) az aktív résztvevők között: kiderült, hogy az igen tehetséges horvát Mia Malezija részben Magyarországon végezte a tanulmányait, többek között Tokody Ilonánál, és, ha jól értettem, jelenleg Pécsett él. Amikor a mostani mesterkurzuson Marietta dalát adta elő (Korngold: A halott város), Gruberova azt mondta neki utána, hogy amikor hallgatta, libabőrös lett a gyönyörűségtől. (Ilyet más résztvevőnek nem mondott.) Azt is mondta, hogy Agathét (A bűvös vadász) meg Wagnert hall a hangjában. Ez utóbbi nagyon meglepte az énekesnőt. Donna Annáról viszont Gruberova lebeszélte.

További ígéretes résztvevők voltak a szlovák Martina Masaryková és a német illetőségű Sophia Theodorides. Remélem, még hallunk róluk.

3082   Beatrice 2019-07-13 02:19:52

Videós ízelítő Gruberova jelenleg futó mesterkurzusából (Bad Häring, Tirol, Ausztria):

https://tvthek.orf.at/profile/Tirol-heute/70023/Tirol-heute/14019626/Meisterkurs-mit-Operndiva/14527388 (egy hétig érhető el a videó).

Passzív résztvevőként (azaz megfigyelőként) én is ott vagyok az órákon, és nagyon élvezem, hogy belepillanthatok olyan műhelytitkokba, amik számomra mint néző számára nem tárultak fel eddig. Úgy gondolom, érdemes lehet laikusként is megosztanom az érdeklődőkkel a tapasztalataimat.

Sose voltam még ennyi koloratúrszopránnal összezárva. :-) 13 aktív részvevő van, egy félaktív (kisebb óraszámban), és jó néhány passzív, köztük nemcsak énekesek, hanem énektanárok és Gruberova-rajongók is. Minden aktív résztvevő néhány maga által kiválasztott áriát gyakorolhat a művésznővel, mindenkire kétnaponta kerül sor kb. 35 perc erejéig (esetenként ez több is).

Elvileg nem énektechnika-tanításról van szó - hiszen itt már kiképzett énekesek vannak -, hanem kifejezésről, interpretációról, de a művésznő mindenkinél talált technikai hiányosságot, így kénytelen technikát is tanítani, hiszen házat építeni alap nélkül nem igazán lehet. A hiányosságok legtöbbje pedig közös. Visszatérő kritika a művésznőtől, hogy nagy levegőt kellene venni, ezt ő hallani szeretné, de nemigen hallja eléggé senkinél. A levegővétel előtti kilégzés fontosságát is hangsúlyozza. A szerdai órái után, valakivel beszélgetve megemlítette példának a Lucrezia Borgiát, ahol a prológusban ő hosszú fil di vocét csinál, ez előtt két teljes ütemen keresztül kell kilélegeznie, aztán be. Miután ezt mondta, kapásból meg is csinálta az egészet fil di vocestül, én meg ott álltam 2 méterre, és tátva maradt a szám. Stopperrel nem mértem a fil di voce hosszát, de saccra annyi lehetett, mint amennyi szokott lenni, 20 másodpercnél több. Mindezt az aznapi 5 órányi tanítás után. 72 évesen. És szemmel láthatóan élvezi.

Én meg a műhelytitkokon túl élvezem azt is, hogy énekelni hallom (nem egyszer hosszú áriarészleteket demonstrál, az esetek egy részében koncertminőségben), és bepillantást nyerhetek élőben abba a szerepébe is, amelyet élőben sose hallottam vele: az Éj királynőjébe. (Az F-es részeket nem énekelte. Más áriákban E-ig azonban fölment.)

Visszatérve a technikához: a has szerepét nagyon hangsúlyozza, leginkább hasból kell énekelni, vagyis a hasizmoknak kell dolgozniuk, elsősorban a középfekvésben fontos ez, és az egésznek összhangban kell lennie az arcizomzat munkájával. A szájat hosszanti irányban kell nyitni - egyszer azt mondta, bizonyos helyzetekben akkorára, mintha egy anakonda egy nyulat akarna elnyelni. A felsőajkat fel kell húzni, az orcákat felnyomni, még a füleket is fel kell tolni. Akinek nem így rögzült eddig a technikája, az gyakoroljon tükör előtt, bármilyen nehéz is áttanulni. Az egyik tanítványnak ez sikerült 2 nap alatt, és a művésznő nagyon elégedett volt az eredménnyel. 

Hangsúlyozta még, hogy nem szabad nyomni, többeket kritizált, hogy túl sok hanggal énekelnek és így idő előtt ellövik az összes puskaport, és így hogy akarnak az ária végére jutni, meg még 20 év múlva is a pályán lenni. Intelligensen spórolni is kell tudni, a kevesebb több is tud lenni, jó technikával (lásd fent) elérhető, hogy a nézőtér utolsó sorában is hallható legyen az ember, anélkül, hogy nyomna. A túl sok hanggal éneklőknek azt ajánlotta, hogy énekeljenek úgy, mintha otthon a fürdőszobában énekelnének, majdnem mintha markíroznának, de a megfelelő száj- és arcmozgással, és akkor szebben fog hangzani, amit énekelnek (ez be is igazolódott, amikor a tanítványok második vagy többedik nekifutásra így énekeltek).

Kifejezés tekintetében többek között azt említette, hogy minden szó fontos. A Zerbinetta-áriában (melyet többen is választottak, de csak az egyikkel volt elégedett) pl. hangsúlyozta, hogy a "So war es mit Pagliazzo" résznél (amikor Zerbinetta felsorolja korábbi szeretőit), minden egyes névnek külön karaktert kell adni. Zerbinettánál fontos az életfilozófia átadása is az interpretációban. A szerep egyébként szerinte nem szubrett-szerep.

Két hölgyet eltanácsolt Konstanzától, egyet Gildától, mondván, hogy nem illik a szerephez a hangjuk karaktere.

A fentieken túl is még rengeteg mindenről esett-esik szó, amit most nem tudok felsorolni. Mindenesetre boldog vagyok, hogy ott lehetek. A mezőny nagyon nemzetközi (az aktív résztvevők között több német, szlovák, orosz van, spanyol és délszláv is akad köztük, meg több távol-keleti). Magyar egy szál se. Mindenki becsületesen felkészült. Meglepett, hogy milyen jól csinálják a legtöbben a staccatókat és a trillákat, az egyik orosz valami hihetetlenül jól trillázik.

A légkör nagyon normális, ha a művésznő kritikát fogalmaz meg, az mindig az énekesi megoldásra vonatkozik, és sosem az énekes személyére

Hírek
• Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok szeptember 25-re tervezett évadnyitó hangversenye
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Tomasz Máté (cselló)
Gulyás Márta (zongora)
Tomasz Máté (cselló) MA diplomakoncertje
J. S. Bach: g-moll szonáta viola da gambára és csembalóra, BWV 1029
Brahms: 2. (F-dúr) cselló-zongora szonáta, op. 99
Haydn: 2. (D-dúr) csellóverseny, Hob. VIIb:2
A mai nap
történt:
1892 • A Bajazzók bemutatója (Milánó)
született:
1874 • Gustav Holst, zeneszerző († 1934)
1955 • Andrej Gavrilov, zongorista
elhunyt:
1960 • Koréh Endre, énekes (sz. 1906)
1987 • Jaco Pastorius, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1951)