Bejelentkezés Regisztráció

Edita Gruberova


3092 ladislav kozlok 2020-08-25 20:55:03 [Válasz erre: 3090 Heiner Lajos 2020-08-24 13:59:37]

Lajosom, gyere el  Pozsonyba okt. 10. kén, muszáj meglátni és meghallani az utolso  PRIMADONNAT


3091 Beatrice 2020-08-25 20:26:15 [Válasz erre: 3090 Heiner Lajos 2020-08-24 13:59:37]

Nem ő énekelt a koncerten, Valentina Nafornița.lépett fel helyette.


3090 Heiner Lajos 2020-08-24 13:59:37

Csak pár  nappal szalasztottam el augusztus 8-i koncertjét a Burghof Klagenfurtban,


3089 Beatrice 2020-08-24 12:58:26

A Pozsonyi Zenei Fesztivál honlapja szerint Gruberova gálakoncert lesz (zenekari kísérettel) október 10-én!

Jegyek a Facebook oldal szerint szeptember 2.-tól kaphatók.


3088 Beatrice 2019-09-26 13:15:59

Hír Kínából: az októberi sanghaji koncertre 4 óra alatt fogytak el a jegyek, a pekingi koncertre meg 15 perc alatt. (Müpa-méretű koncerttermekről van szó.) 


3087 Beatrice 2019-09-26 13:12:58

Berlinben vehetett át életműdíjat Edita Gruberova


3086 ladislav kozlok 2019-07-18 18:13:36 [Válasz erre: 3085 Beatrice 2019-07-16 01:48:15]

Mia Malezija - Marietta dala, Jihlavai énekverseny 2017

Y.T. ..........v=GqFCSxHMick érezni, hogy Tokody tanítvány, csupa szív és lélek.


3085 Beatrice 2019-07-16 01:48:15 [Válasz erre: 3082 Beatrice 2019-07-13 02:19:52]

Mégiscsak volt magyar vonatkozású (bár nem magyar származású) az aktív résztvevők között: kiderült, hogy az igen tehetséges horvát Mia Malezija részben Magyarországon végezte a tanulmányait, többek között Tokody Ilonánál, és, ha jól értettem, jelenleg Pécsett él. Amikor a mostani mesterkurzuson Marietta dalát adta elő (Korngold: A halott város), Gruberova azt mondta neki utána, hogy amikor hallgatta, libabőrös lett a gyönyörűségtől. (Ilyet más résztvevőnek nem mondott.) Azt is mondta, hogy Agathét (A bűvös vadász) meg Wagnert hall a hangjában. Ez utóbbi nagyon meglepte az énekesnőt. Donna Annáról viszont Gruberova lebeszélte.

További ígéretes résztvevők voltak a szlovák Martina Masaryková és a német illetőségű Sophia Theodorides. Remélem, még hallunk róluk.


3084 ladislav kozlok 2019-07-13 12:56:44

Sajnos a menedzerek és az eszement rendezok uralkodnak az opera világában.

Edita az utolso PRIMADONNA, o megtehette hol, mit és kivel énekel.


3083 Klára 2019-07-13 10:38:08 [Válasz erre: 3082 Beatrice 2019-07-13 02:19:52]

"Két hölgyet eltanácsolt Konstanzától, egyet Gildától, mondván, hogy nem illik a szerephez a hangjuk karaktere."

Igen, ez a hosszú élet és leginkább a hosszú énekesi karrier titka - még más egybek mellett is, de engem ez fogott meg legjobban! Csak azt énekelni, ami az énekes egyéniségéhez, hangjához passzol, és nem azt, amit az igazgatók és menedzserek elvárnak! És legkevésbé azt, amiben a konkurrens énekes/nő tomboló sikert aratott, mondván, hogy "én is vagyok olyan jó"!


3082 Beatrice 2019-07-13 02:19:52

Videós ízelítő Gruberova jelenleg futó mesterkurzusából (Bad Häring, Tirol, Ausztria):

https://tvthek.orf.at/profile/Tirol-heute/70023/Tirol-heute/14019626/Meisterkurs-mit-Operndiva/14527388 (egy hétig érhető el a videó).

Passzív résztvevőként (azaz megfigyelőként) én is ott vagyok az órákon, és nagyon élvezem, hogy belepillanthatok olyan műhelytitkokba, amik számomra mint néző számára nem tárultak fel eddig. Úgy gondolom, érdemes lehet laikusként is megosztanom az érdeklődőkkel a tapasztalataimat.

Sose voltam még ennyi koloratúrszopránnal összezárva. :-) 13 aktív részvevő van, egy félaktív (kisebb óraszámban), és jó néhány passzív, köztük nemcsak énekesek, hanem énektanárok és Gruberova-rajongók is. Minden aktív résztvevő néhány maga által kiválasztott áriát gyakorolhat a művésznővel, mindenkire kétnaponta kerül sor kb. 35 perc erejéig (esetenként ez több is).

Elvileg nem énektechnika-tanításról van szó - hiszen itt már kiképzett énekesek vannak -, hanem kifejezésről, interpretációról, de a művésznő mindenkinél talált technikai hiányosságot, így kénytelen technikát is tanítani, hiszen házat építeni alap nélkül nem igazán lehet. A hiányosságok legtöbbje pedig közös. Visszatérő kritika a művésznőtől, hogy nagy levegőt kellene venni, ezt ő hallani szeretné, de nemigen hallja eléggé senkinél. A levegővétel előtti kilégzés fontosságát is hangsúlyozza. A szerdai órái után, valakivel beszélgetve megemlítette példának a Lucrezia Borgiát, ahol a prológusban ő hosszú fil di vocét csinál, ez előtt két teljes ütemen keresztül kell kilélegeznie, aztán be. Miután ezt mondta, kapásból meg is csinálta az egészet fil di vocestül, én meg ott álltam 2 méterre, és tátva maradt a szám. Stopperrel nem mértem a fil di voce hosszát, de saccra annyi lehetett, mint amennyi szokott lenni, 20 másodpercnél több. Mindezt az aznapi 5 órányi tanítás után. 72 évesen. És szemmel láthatóan élvezi.

Én meg a műhelytitkokon túl élvezem azt is, hogy énekelni hallom (nem egyszer hosszú áriarészleteket demonstrál, az esetek egy részében koncertminőségben), és bepillantást nyerhetek élőben abba a szerepébe is, amelyet élőben sose hallottam vele: az Éj királynőjébe. (Az F-es részeket nem énekelte. Más áriákban E-ig azonban fölment.)

Visszatérve a technikához: a has szerepét nagyon hangsúlyozza, leginkább hasból kell énekelni, vagyis a hasizmoknak kell dolgozniuk, elsősorban a középfekvésben fontos ez, és az egésznek összhangban kell lennie az arcizomzat munkájával. A szájat hosszanti irányban kell nyitni - egyszer azt mondta, bizonyos helyzetekben akkorára, mintha egy anakonda egy nyulat akarna elnyelni. A felsőajkat fel kell húzni, az orcákat felnyomni, még a füleket is fel kell tolni. Akinek nem így rögzült eddig a technikája, az gyakoroljon tükör előtt, bármilyen nehéz is áttanulni. Az egyik tanítványnak ez sikerült 2 nap alatt, és a művésznő nagyon elégedett volt az eredménnyel. 

Hangsúlyozta még, hogy nem szabad nyomni, többeket kritizált, hogy túl sok hanggal énekelnek és így idő előtt ellövik az összes puskaport, és így hogy akarnak az ária végére jutni, meg még 20 év múlva is a pályán lenni. Intelligensen spórolni is kell tudni, a kevesebb több is tud lenni, jó technikával (lásd fent) elérhető, hogy a nézőtér utolsó sorában is hallható legyen az ember, anélkül, hogy nyomna. A túl sok hanggal éneklőknek azt ajánlotta, hogy énekeljenek úgy, mintha otthon a fürdőszobában énekelnének, majdnem mintha markíroznának, de a megfelelő száj- és arcmozgással, és akkor szebben fog hangzani, amit énekelnek (ez be is igazolódott, amikor a tanítványok második vagy többedik nekifutásra így énekeltek).

Kifejezés tekintetében többek között azt említette, hogy minden szó fontos. A Zerbinetta-áriában (melyet többen is választottak, de csak az egyikkel volt elégedett) pl. hangsúlyozta, hogy a "So war es mit Pagliazzo" résznél (amikor Zerbinetta felsorolja korábbi szeretőit), minden egyes névnek külön karaktert kell adni. Zerbinettánál fontos az életfilozófia átadása is az interpretációban. A szerep egyébként szerinte nem szubrett-szerep.

Két hölgyet eltanácsolt Konstanzától, egyet Gildától, mondván, hogy nem illik a szerephez a hangjuk karaktere.

A fentieken túl is még rengeteg mindenről esett-esik szó, amit most nem tudok felsorolni. Mindenesetre boldog vagyok, hogy ott lehetek. A mezőny nagyon nemzetközi (az aktív résztvevők között több német, szlovák, orosz van, spanyol és délszláv is akad köztük, meg több távol-keleti). Magyar egy szál se. Mindenki becsületesen felkészült. Meglepett, hogy milyen jól csinálják a legtöbben a staccatókat és a trillákat, az egyik orosz valami hihetetlenül jól trillázik.

A légkör nagyon normális, ha a művésznő kritikát fogalmaz meg, az mindig az énekesi megoldásra vonatkozik, és sosem az énekes személyére


3081 telramund 2019-06-29 13:20:38

EditagGruberova az idei Csajkovszkj émekverseny egyik zsüritagja,több nagy nevű  kollégája mellett


3080 Beatrice 2019-05-23 11:48:09 [Válasz erre: 3068 Beatrice 2019-02-10 02:46:38]

Beteltek a helyek a Művésznő júliusi ausztriai mesterkurzusára, a jelentkezést lezárták. Passzív résztvevőnek (azaz megfigyelőnek) lehet még jelentkezni, az első nap ingyen van, aztán napijegyet lehet venni.


3079 telramund 2019-04-02 11:32:12

Interjú Edita Gruberovával az Opera magazin online kiadádsában 2019:

Bocsánat, én 51 éve állok a színpadon”Kell-e, lehet-e újat mondani az élő legendáról, Edita Gruberováról? Szuperlatívuszok sorolása helyett érezzük magunkat kiváltságosnak, hogy februárban két estén újra Budapest vendége volt: egyik legkedvesebb szerepét, Luciát énekelte az Erkel Színházban.Jászay TamásLAMMERMOORI LUCIA KONCERSZERŰ ELŐADÁS, 2014 | Fotó: Nagy Attila25Portré25

Ő sem tud fejből pontos adatot, de a Lammermoori Lucia címszerepét két-száznál többször énekelte a világhírű koloratúr szoprán. „1975-ben debü-táltam vele Grazban, azóta van velem ez a hősnő. Ez majdnem fél évszázad, az ember életének több mint fele. És közben mennyi minden változik: a test, a gondolkodás, mindaz, amit az életről tudok... Ez mind-mind hat a hangra, a kifejezésmódra. Donizetti és Bellini zenéje olyan terep, ahol igazán mindent ki lehet fejezni. Annak idején a tanárom azt mondta, hogy az elő-dök lábnyomai kezdetben túlságosan nagyok, de beléjük lehet nőni. Ma már tudom, hogy a talpam kitölti a lenyomatot.”Gruberova esetében szinte lehetetlen mérleget vonni: az Éj királynője, Zerbi-netta, Anna Bolena, a Roberto DevereuxErzsébetje, megannyi meghatározó szerep. „Erzsébet királynő most különösen közel áll hozzám, a testi adottságaimnak, a saját koromnak leginkább ez a szerep felel meg. De aztán ha hívnak, hogy újra énekeljem Luciát – mint amikor Budapestről kértek, hogy Japánban lépjek fel a magyar produkcióval –, akkor nem tudok ellenállni.”Az énekesnő sosem titkolta, hogy a színrevitelnél fontosabbnak tartja a zenei megvalósítást. Kedvvel beszél az 1978-as, első bécsi Luciájáról, amit lo-gikus, klasszikus rendezésben játszott. „Később, amikor olyasmit kértek tőlem a rendezők, amihez nem volt kedvem, mindig erre az előadásra gondoltam.” – meséli nevetve. „És sok mindent kita-láltak már: volt, hogy egy hatalmas lyuk tátongott a színpadon, amitől nem tudtam az éneklésre koncentrálni. Az új bécsi előadásban a színpadon havazik, önöknél Budapesten pedig esik az eső... Egyszer azt kérték, hogy egy fán adjam elő a duettet Edgardóval, de azt nem vállaltam.” Budapesten 2014-ben koncertszerű produkcióban már énekelte Luciát. 2017-ben a Japánban vendégeskedő Magyar Állami Operaház csapatá-val lépett fel először Szabó Máté új rendezésében, majd 2019 februárjában két estén az Erkelben újra teljes értékű előadásban formálta meg a szerepet. „Japánban a rendező nélkül próbál-tunk, Budapesten már vele együtt, és egyáltalán nem esett nehezemre követnem az utasításait. Én sok min-denre hajlandó vagyok a színpadon, de éneklés közben leginkább állni szere-tek, mint a normális emberek, amikor beszélgetnek egymással. Minden azon múlik, mi játszódik le belül, a többi csak koreográfia. Jobban szeretem a koncertszerű előadásokat, mert ott csak a hangomra hagyatkozhatok. Két négyzetméterem van, ahol az összes érzelmet meg kell tudnom jeleníteni.”Gruberova hosszú pályája során meg-formálta már mások mellett Mozart, Verdi, Massenet, Strauss hősnőit, de valódi otthonra Bellini és Donizetti művei között lelt. „Mozarttal kezdtem, és a mai napig a legnagyobb géniusz-nak tartom őt. Aztán jött a bel canto, és azt éreztem, hogy ezeket a szerepeket nekem írták. Az egész testemmel befogadom ezt a zenét.”A bel canto Gruberova szerint jóval több egy technikánál. Érteni kell a LAMMERMOORI LUCIA, 2019 | Fotó: Nagy AttilaLAMMERMOORI LUCIA - JAPÁN TURNÉ, 2017Fotó: Farkas Péter26Portré26

zene grammatikáját, mondja, és ha emellett a technika is megvan, az még mindig nem elég az érzelmek bemutatásához. „Sokan hiszik, hogy a hang a torokból jön, de ez tévedés: lentről, a hasból kell énekelni! Fiata-labb kolléganők kérnek tőlem taná-csot: megvan a hangjuk, de valahogy mégsem jön elő, amire vágynak. Hát persze, egy házat sem a tetőnél kez-dünk el építeni, hanem az alapoknál. Én egész életemben ezen az épüle-ten dolgoztam... A nőknél negyven körül bekövetkezik egy kisebb krízis. Változik a test, az izomzat, az egész élet. Mindeközben a torokban ott dolgozik a két kis hangszalag, segíteni kell nekik, támogatni kell őket ennyi átalakulás közben. Viszonylag későn ismertem fel az új tanárom segítsé-gével, hogy mi a helyes út: a régi, és a tőle tanult új technikám ötvözésével megértettem a változás lényegét.”De vajon miben áll a bel canto titka? „Vannak énekesek, akik Verdit énekel-nek akkor is, amikor bel cantót adnak elő, és ez helytelen. Vagy ott van Norma, akit Callas óta egy hanggal mélyebben szólaltat meg mindenki, holott Bellini nem ezt írta. Sokáig vártam vele, de én az eredeti hangfek-vésben énekelem. Egyszerűen másho-gyan szól, és ettől minden logikussá válik. Verdi bravúros, persze, de Bellini közelebb áll az élethez: a bel canto egy életstílus.” A két budapesti fellépés között beszél-gettünk, így az első, tomboló sikerű előadás tapasztalatairól is kérdeztem. „A magyar közönség az egyik legjobb a világon. És ez nem csak frázis, érzem az energiáikat. A kadenciánál létrejön a nagy csönd is: »Most megvagytok, mehetünk tovább!« Lucia kadenciá-jánál teljesen jelen kell lenni fejben is: bocsánat, de én már 51 éve állok a színpadon, és higgye el, ennyi idő után ez a rész átkozottul nehéz! Azt szoktam mondogatni: »Édes Iste-nem, segíts meg! Ha sikerül, boldog leszek, de ha nem megy, akkor tudni fogom, hogy ennyi volt.« Szerencsére Isten szeret engem, és megengedi, hogy elénekeljem a kadenciát. Ez pedig őrületes örömet ad. Valóságos adrenalinbomba.”A kivételes estét vajon kivételes órák előzik meg? „A fellépés napján legszívesebben kifutnék a világból. A délelőtt borzalmas, de amíg fiatal az ember, van tennivalója: elvinni a gyerekeket az iskolába, bevásárolni. És bár ma már csak magammal kell foglalkoznom, ma is ott a kérdés: mi szükség van erre? Délután gyorsab-ban telik az idő, és mire színpadra lépek, minden rendben van. Előadás után visszamegyek a hotelbe, ahol képtelen vagyok elaludni, hajnalig nyomkodom a tévé távirányítóját, annyi energiával tölt fel az előadás.”Zárásképp arról kérdeztem Edita Gruberovát, mit tart legkomolyabb szakmai sikerének. „Mindennél job-ban vágytam arra, hogy Salzburgban énekelhessem az Éj királynőjét, és megkaptam. Csodálatos volt, amikor Zerbinettát formáltam meg, szintén Salzburgban, Karl Böhm irányításával. Újabb csúcspont volt a Traviata Carlos Kleiber mellett. Nagy ajándék volt Jean-Pierre Ponnelle-lel dolgozni a Manonban. Meg persze ott van Lucia, akivel utoljára talán épp önöknél, Bu-dapesten volt lehetőségem találkozni. Nehéz ezt abbahagyni, de muszáj lesz. Az éneklés nekünk olyan, mint a kábítószer. De ugyanakkor gyógyszer is: egy zürichi rajongóm sok évvel ezelőtt súlyos beteg lett, és megírta, hogy rengeteget segített neki, hogy a lemezeimet hallgatta. Egyébként tud-ja, mi akartam lenni 13-14 éves korom körül, amikor pályát kellett választani? Sokat betegeskedtem, ezért biztos voltam benne, hogy ápolónő leszek. Aztán jött a plébános, és közölte, hogy muszáj énekelnem. A folytatást ismeri. És mindenen túl, azt hiszem, valahol mégis ápolónő lettem, aki képes a zenével segíteni...” 

 


3078 Beatrice 2019-03-28 14:46:17 [Válasz erre: 3077 lujza 2019-03-21 01:48:46]

Grandiózus búcsú volt a színpadtól a tegnapi Roberto Devereux Münchenben, a végén egy őrületesen jó, pontos és igen hosszan kitartott D-vel. Utána 58 perces ünneplés.


3077 lujza 2019-03-21 01:48:46

https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/edita-gruberova-visszavonul-143794.html

 


3076 telramund 2019-03-02 14:19:17 [Válasz erre: 3075 Búbánat 2019-03-02 09:32:34]

Na itt azért az életért való küzelemről nam volt szó.Aki ilyen örülési jelenetet produkál az nem az életéért küzd.Operavilág megint mondani akart valamit.

 


3075 Búbánat 2019-03-02 09:32:34

Egy mértéktartó kritika Gruberova Luciájáról.

Életben maradni

Opera-vilag.net  - 2019. február 19.

Edita Gruberová Lammermoori Luciája az Erkel Színházban – ESZTERGÁLYOS MÁTÉ beszámolója a február 13-i előadásról


3074 Búbánat 2019-02-19 20:05:52

Edita Gruberova az Erkel Színházban

Gaetano Donizetti: Lammermoori Lucia

(Opera.hu/YouTube)


3073 Beatrice 2019-02-18 16:23:08

Edita Gruberovának sajnos betegség miatt le kellett mondania 20-ára tervezett regensburgi koncertjét. Új dátum egyeztetése folyamatban, a már megváltott jegyek érvényesek lesznek.


3072 a-doc@freemail.hu 2019-02-15 17:31:04 [Válasz erre: 3071 Beatrice 2019-02-15 16:51:30]

Üdv. ! A fuvolaművész neve : Vargáné Menyhárt Zsuzsánna. Nagyon büszke vagyok, büszkék vagyunk Rá...Gratulalok innen is, az előadáson mellette ülten a zenekari árokban,  szenzaciós teljesítmény volt !


3071 Beatrice 2019-02-15 16:51:30

Budapest most már azzal is beírta magát az operatörténelembe, hogy szerdán színteret adott Edita Gruberova leges-legutolsó Luciájának. (A legelső 1975-ben volt Grazban.) 

Azt, hogy ez a budapesti előadás volt tényleg a legutolsó Lucia-alakítása, a művésznő maga jelentette ki, amikor az előadás után beszélgettünk vele, éjszakába nyúlóan. Azt már korábbról tudtuk, hogy Boleyn Annát és Lucrezia Borgiát nem szándékozik már színpadon énekelni, és most a Lucia is múlt időbe került. Normáról viszont nem mondott ilyet, a Roberto Devereux-ről pedig kifejezetten úgy nyilatkozott, hogy még szívesen alakítja Elisabetta szerepét (márciusban lesz négy előadás Münchenben).

Felhatalmazott, hogy közzétegyem: a budapesti fuvolaművész volt egész karrierje során a legjobb mind közül, akikkel Luciában valaha együtt dolgozott! Szeretettel említette a bécsi zenekarból Schulz urat is (aki sajnos már elhunyt), akivel szintén nagyszerű volt az együttműködés (én is tanúja voltam párszor), de a budapesti fuvolás volt a legeslegjobb, játékával energiát adott neki, nagyon köszöni.

Tudja valaki a fuvolaművész nevét?


3070 szenszansz 2019-02-14 09:27:59

Egy operaelőadás és egy shoppingolás az Erkelben

A karácsonyi - gyengus- Bohémélet előadása után ismét elmerészkedtem az Erkelbe.

1.Mi kell - végre egy - jó előadáshoz? Mert a 13-i Lucia az ilyen lett. Egy jó karmester, aki megfelelő ritmus ad az operának, le tud nyomni jó olasz operai finálékat,  például aznap este: P. Valentovic. Egy jó formában lévő zenekar, kórus és elfogadható teljesítményű magyar énekesek. És egy egyéniség, aki bejövetelével is feszült légkört teremt,akinek kisugárzása van, aki a pályafutása vége felé - még ebben a hangi állapotában is  - tud VALAMIT, egy GRUBEROVA. Tényleg nagy egyéniség!

2. Hogy az Erkel Színház megint produkáljon valamit keserűt nekem: az év végi ottjártamkor az operashopban láttam egy borzalmasnak nevezhető könyvet Házy Erzsébetről, Az évszázad Manonja címmel. Most vettem volna egy CD-t, szintén Házyval, a megjelentetett Monteverdi Poppeát, az Operaház kiadását. Ezt nem lehet OTT kapni! (A magánkiadású szakmaiatlan könyvet, azt bezzeg igen.) És persze a második szünetre - nagyon jó üzleti érzékkel !- már megint zárva az operashop...!

Na mindegy, végül is Gruberova mindent vitt! 


3069 Orfeusz 2019-02-14 00:08:02

Gruberova a kiralyno!

nehez szavakba onteni a ma esti Luciat, Gruberova fenomenalis volt, mar a masodik felvonasban tundokolt, de az orulesi jelenet az maga volt a csoda, a fantasztikum; csodalatos volt, halas lehetek hogy ott lehettem az eloadason.

A kozonseg nem hiaba tombolt, oriasi ovacio volt.

Egy csoda este volt egy csodalatos muvesznonek koszonhetoen


3068 Beatrice 2019-02-10 02:46:38

A Művésznőnek mesterkurzusa lesz júliusban Ausztriában. További információk: http://www.academia-vocalis.com/index.php/en/seminars http://www.academia-vocalis.com/index.php/de/seminare-meisterkurse


3067 Beatrice 2019-02-09 22:30:27

Odatette a Művésznő azt a Luciát ma este rendesen...


3066 Búbánat 2019-01-24 10:12:15

Bartók Rádió sugározza ma 12:36 – 13.20

 Koncert dél – Hangversenykülönlegességek

Edita Gruberova (szoprán) dalestje

Km.: Peter Valentovic (zongora)

1. Antonín Dvořák: Cigánydalok Op. 55. - a) A vágy dala, b) Táncdal, c) Zöld erdőben, d) E dalra tanított anyám, e) Zengjen dal a húron, f) Dal a pitykés lajbiról , g) Szárnyra kél a sólyom,

2. Richard Strauss: Leányvirágok Op. 22. - a) Búzavirág, b) Mákvirág, c) Borostyán, d) Tavirózsa,

3.Gustav Mahler-dalok: a) Emlékezés,b) Hársfaillatot éreztem, c) Jancsi és Juliska,d) Elválni és elbúcsúzni,

ráadások:

a) Gustav Mahler: Ki szerezte ezt a kis dalt?,

 b) Giacomo Puccini: Turandot: Liu áriája I. felv.

 (Magyar Állami Operaház, 2016. január 31.)

 


3065 telramund 2018-12-16 23:00:18

Koncert Pozsonyból 2018 12 16 Egy nagyon szép ,hangulatos koncert volt.Megint csak odajutottam,hogy Gruberova csak egy van!!!!!!!Operatörténeti jelentősége leírhatatlan.Lehet Callas megreformálta a műfajt 15  erejéig,Grubherova a vállán hordozza a gyönyörű hang a techika  és a kifejezőerő triászát 49 éve.. -


3064 ladislav kozlok 2018-12-15 05:28:16 [Válasz erre: 3063 ladislav kozlok 2018-12-15 04:35:07]

Jegyeket itt lehet megrendelni :   www-snd.sk/rezervácia-v-pokladniciach

árak-foldszint      éggységesen 90 euro, erkély 60 euro.


3063 ladislav kozlok 2018-12-15 04:35:07 [Válasz erre: 3062 ladislav kozlok 2018-12-14 19:42:54]

A koncertet a pozsonyi    opera uj termében tartják meg.


3062 ladislav kozlok 2018-12-14 19:42:54

Edita Gruberova Karácsonyi koncertjét Pozsonyban a Ta3 szlovák hír-tv éloben kozvetíti Vasárnap, november 16.-kán este 7-orakor.

www.ta3.com/live.html


3061 telramund 2018-11-08 17:51:02

Nagyszerű "beatrice" írása Gruberova utolsó Japánban tartott koncertjéről.

.Időszerű lenne összeszednem,mint Gruberova LEGRÉGIBB magyar személyes rajongójának néhány -jó sok-emlékét,találkozását ezzel a kivételes énekesnővel-a lelkem hangjával.


3060 telramund 2018-06-25 10:48:50

Remélem Gruberova legközelebbi budapesti fellépésénél a KORMÁNY kitünteti valamilyen díjjal,ha már tette Domingoval.

Gruberovanak legalább van magyar kötődése édesanyja, mint tudjuk magyar volt.Aztán,amit letett az asztalra azért minimum megérdemli.


3059 parampampoli 2018-06-24 13:27:38 [Válasz erre: 3058 telramund 2018-06-24 10:35:47]

Tökéletesen egyetértek!


3058 telramund 2018-06-24 10:35:47

Gruberova 5o a Wiener Staatsoperben.Tegnap  egy katartikus este bebizonyította ismét,hogy vannak dívák és vannak MŰVÉSZEK!Gruberova számomra mindig is a number 1  énekesnőt jelentette,jelenti és jelenteni fogja.Nagyon ifjan 35 éve léptem át először a Staatsoper küszöbét Gruberova kedvéért ,akit már akkor jó pár éve tv-ből és lemezeiről jól ismertem.Aztán rögtön a  nagy kiugrást jelentő Ariadne auf Naxos című Richard Strauss operában Zerbinettaként.Azóta csak Bécsben jóval száz fölött szinte minden szerepében (egy,két  szerepet kivéve )láttam , hallottam,csodáltam, imádtam ,mert művészete óriási boldogságot  okozott.Tegnap este  a nézőtéren ülve végigperegtek ennek az 35 évnek az eseményei és az a szomorú tény,hogy tegnap énekelt utoljára a Staatsoperben.Nagyon sokszor voltam olyan előadáson,ahol tomboló közönség éltette,de a tegnapihoz hasonlóval nem találkoztam.A fanok is kitettek magukért.Az előadás végén az egész színpadot konfetti esőként ható kis szívek és lapocskák árasztották el a szeretet megnyilvánulásaként.Utána a színpadon még volt egy fogadás ,ahol a fáradtság minden jele nélkül találkozott a rajongóival.Gondolom akkor még nem sejtette,hogy ezzel nincs vége az ünneplésnek,mert eljövetelemkor még a művészbejárónál százas tömeg várta.

 A műsor  magáért beszél egy -egy ária  Mozart Szöktetéséből,Donna Anna második felvonásbel áriája,majd A Idomeneoból Electra bosszú áriája.Szünet után a Traviata teljes negyedik felvonása és végül Donizetti Roberto Devereux című operájának teljes zárójelenete.

Marco Armiliato hallatlan lelkesedéssel dirigálta a bécsi opera zenekarát és az egyes részletekben fellépő énekeseket.

Violetta negyedik felvonásbeli áriáját olyan megrendítően tolmácsolta,amit csak  az tud közvetíteni így ,aki búcsúzik valamitől.Jelen esetben Gruberova Bécstől.Hosszú,hosszú  tapsorkán után elénekelte még a Csarnokáriát Wagner Tannhauseréből és Adél kacagódalát.

Köszönöm Edita ezt a csodás estét,azt a számtalan élményt  a világ színpadain ,amit kaptam és a nem kevés személyes élményt.Bécs addio,viszontlátás Budapesten


3057 Beatrice 2018-06-22 12:52:19

Gruberova Normái Prágában

 

Národní divadlo, 2018. május 18, 31, június 2.

 

Norma: Edita Gruberova

Pollione: Zoran Todorovich

Adalgisa: Jana Horáková Levicová

Oroveso: Oleg Korotkov

Clotilde: Sylva Čmugrová

Flavio: Václav Vallon 

Vezényelt: Peter Valentovič

 

2016-ban a művésznő Japánban énekelte a szerepet ebben a produkcióban (erről beszámoltam a 2957. sz. bejegyzésben), és akkor felkérték, hogy Prágában is énekelje el, ami nagy sikerrel (legalább 15 perces ünneplés, álló ováció minden előadás után) most idén le is zajlott. A karmester, valamint a szereplőgárda nagyrésze azonos volt, az Adalgisa és a Flavio volt más. 

 

A produkció rendezője a fiatal japán Tomo Sugao. A rendezés modern és logikus, bár van néhány vitatható pontja. Az egyik ezek közül, hogy a 2. felvonás elején, amikor Norma majdnem megöli a gyerekeit, nem látjuk, hogy rájuk emeli a tőrt, csak azt látjuk, hogy fontolgatja azt, a gyerekek egy pillanatra tűnnek fel a színen, illetve akkor is inkább csak Norma képzeletében. A másik vitatható megoldás - modern rendezésekben ugyan nem szokatlan -, hogy igencsak be van mutatva, hogy Pollionénak a két hölggyel való kapcsolata korántsem plátói: az Adalgisával énekelt duett végén a római hadvezér felkapja Adalgisát, ráfekteti az oltárra, és rámászik. Az ezt megelőző Casta diva jelenet végén is valami hasonló volt eredetileg a rendezésben: a Norma képzeletéből-vágyaiból materializálódó Pollione szexelt a főpapnővel - ezt a megoldást a művésznő megvétózta, így a dolog állva ölelkezéssé-csókolózássá szelídült.

Valami más is megváltozhatott: a - jóval korábban készült - műsorfüzet színpadi fotóin a Normát alakító cseh énekesnő pisztollyal a kezében látható, de az általam látott előadásokban valódi tőr szerepelt (ez van összhangban a librettóval). 

 

Nincs két egyforma előadás, se a művészek teljesítményét, se a néző pillanatnyi diszpozícióját tekintve, ezek mind befolyásolják az élmény alakulását. Nekem úgy tűnt, Gruberova az első előadáson egyenletesen jó (mit jó, csodálatos!) teljesítményt nyújtott, a másodikon talán kezdetben nem volt annyira jó formában, mint az elsőn (igazából azért csak nüansznyi különbségekről beszélek), de a finálé, a Qual cor tradisti-től kezdve, valami olyan fantasztikusan lírai és tökéletes volt, hogy kifeküdtem tőle. Amikor az ember úgy érzi, meghalt és a mennyországba került....

A harmadik előadáson az volt a benyomásom, itt-ott egy kicsit beosztással élt, de azért minden megvolt. Aztán Az In mia man-tól kezdve nagyon drámai volt, igencsak kieresztette a hangját, amikor a szituáció indokolta.

Szóval, nem tudnék igazából választani, melyik előadásban volt a legjobb, minden előadásnak megvoltak az óriási értékei.

A Casta diva cabalettája ezúttal egy versszakos volt. Gruberova korábbi megoldásaihoz képest itt most kevésbé voltak hangsúlyosak a staccatók. Meg kell azonban jegyeznem, hogy némely más "nagyságok" (avagy inkább naccságák) Normáival ellentétben ezek még mindig valódi staccatók voltak, ha nem is annyira pattogósak, mint korábban.

 

A tenor szempontjából a harmadik előadás volt a legjobb. Az elsőben egy hosszabb, a másodikban egy rövidebb bemelegedési időszaka volt, a harmadikban viszont már az elején jól zengett a hangja. Tudni kell, hogy mostanában nem énekel belcanto szerepeket, ezt a sorozatot nyilván Gruberova kedvéért vállalta, és milyen jó, hogy elvállalta, mert remek párt alkotnak a színpadon. Minden bizonnyal ő a művésznő kedvenc Pollionéja. Most, az ötvenes évei közepén is remek kiállású férfi, nagyon jól kidolgozott testtel, és, ha már bemelegedett, jól is énekel, szép megoldásokkal. Kiváló színész is.

 

A Gruberova által énekelt, az eredeti partitúrának megfelelő verzióban az Adalgisával énekelt duettek magasabban fekszenek, mint a konvencionális verzióban, és ez általában nagy kihívás elé állítja a mezzoszopránokat. Horáková Levicová is az első előadásban érzékelhetően tartott a csúcshangoktól, némelyiket el is kerülte, a harmadik előadásban már sokkal biztosabban teljesített. A hangja nagyon jó pozícióban szól, kicsit nazális. Nem igazán színes hang. Olasz kiejtését olasz barátaim igencsak megkritizálták. Színpadi jelenléte leginkább a Gruberovával énekelt duettekben illetve a tercettben volt említésre méltó, a Pollionéval énekelt jelenetben az első előadásban jelentéktelennek és unalmasnak találtam, a harmadikra sokat fejlődött. (Meglehet, azért vagyok vele kicsit kritikus, mert nemrég láttam Balga Gabriellát a szerepben, aki bizony elkényeztetett.) 

 

Az orosz Oroveso elég slampos volt. A korábbi tokiói előadásban nem tett rám ilyen benyomást, de most számos szöveghibát vétett (az utolsó előadásban jó nagyot), és meglehetősen lezserül viselkedett a színpadon. A hangja ki van világosodva, de jól meg tudja nyomni a mély hangokat, ha akarja. Nem olasz hang.

 

A kis szerepek megfelelően voltak kiosztva, és nagyon profi volt a gyerekszereplő (csak egy volt, a másik gyerek egy csecsemőbábu volt, pólyában).

 

A kórus és a zenekar is jól teljesített, kisebb hibáktól eltekintve (egy-egy hangszer néha "kiszólt" a zenekarból). A második előadáson egyszer rossz ütemben indult a zene a színfalak mögött. Az első előadáson volt egy kis fáziskésése a kórusnak, de később ezt korrigálták. Peter Valentovič nagyszerűen, odaadóan kísérte az énekeseket. A harmadik előadáson meg különösen gyönyörűen szólt a nyitány.

 

 


3056 Beatrice 2018-06-22 12:33:53 [Válasz erre: 3055 Beatrice 2018-04-24 12:11:22]

Azt hallottam, az új program vegyes ária- és dalprogram lesz.


3055 Beatrice 2018-04-24 12:11:22

Úgy tűnik, új dalprogrammal készül a művésznő az áprilisra meghirdetett frankfurti dalestre. Részletek még nem ismeretesek.


3054 ladislav kozlok 2018-03-26 21:05:40 [Válasz erre: 3053 parampampoli 2018-03-26 13:42:37]

Oszintén szolva én sem értem. Talán osszel a BHS  fesztiválon. Lehet, hogy egyeztetnek.  Nem akarok politizálni, de Pozsonyban gázos a politikai helyzet.


3053 parampampoli 2018-03-26 13:42:37 [Válasz erre: 3051 ladislav kozlok 2018-03-26 00:01:22]

Furcsa, hogy az 50. évfordulóra épp Pozsonyban nem csináltak jubileumi hangversenyt. Ki érti ezt?

 


3052 telramund 2018-03-26 10:31:06

A prágai koncert tűnik a legjobbnak.Az abban  szereplő  Pavel Cernoch nagyszerű tenor.Csak őt emelem ki ,mert a többiek nagyszerűsége már ismert!


3051 ladislav kozlok 2018-03-26 00:01:22

Kedves Beatrice,

Nagyon szépen koszonom ezt az informáciot. A Jo Isten áldjon meg érte.


3050 Beatrice 2018-03-25 23:15:43

A tavaly decemberi Müpa-beli V4 operagála (Gruberova részvételével) el fog hangzani Pozsonyban április 8-án, Varsóban 11-én, valamint Prágában 13-án. Utóbbira tiszteletjegyek igényelhetők március 27-ig. (A többi információ a MÁO honlapjáról származik.)


3049 joska141 2018-02-19 18:43:10 [Válasz erre: 3048 Beatrice 2018-02-19 18:12:48]

Program szerint egyidejáleg a Staatsoper melletti térre is kivetítik. Persze ez nem ugyanaz, de azért a téren is székek vannak, és általában sok-sok ember.


3048 Beatrice 2018-02-19 18:12:48 [Válasz erre: 3046 ladislav kozlok 2018-02-19 07:47:04]

Tudok pár magyarról, aki ott lesz. Viszont akinek nincs még jegye, számoljon azzal, hogy nagyon nehéz lesz jegyet szerezni. Állóhelyre is lehet persze menni - nem tudom, érvényben van-e még az a szokás, hogy a nagyon frekventált előadásokra az előadás napján kora reggel sorszámokat osztanak az állóhelyekre.


3047 Beatrice 2018-02-19 17:55:15 [Válasz erre: 3045 Beatrice 2018-02-19 02:04:38]

Az operaslovakia.sk cikke a jubileum alkalmából

Azt írja, a történelmi debütálás nem is 18-án, hanem 19-én volt. Már máshol is olvastam ezt a verziót. Persze a lényeg az 50 év - nem sokan tudnak ilyen hosszú énekesi múlttal a hátuk mögött még főszerepeket énekelni, fachváltás nélkül. A drámai koloratúr fachban, azt hiszem, nincs és nem is volt más ilyen.


3046 ladislav kozlok 2018-02-19 07:47:04 [Válasz erre: 3045 Beatrice 2018-02-19 02:04:38]

 

Koszonom szépen a beszámolot. Gruberová valoszinuleg ezzel a programmal fellép Bécsben is - junius 23.  Remélem sok magyar Gruberová-fannal fogok  találkozni ott.  


3045 Beatrice 2018-02-19 02:04:38

Néhány órája ért véget Edita Gruberova jubileumi koncertje a Zürichi Operaházban, színpadi debütálásának napra pontosan 50. évfordulóján. Az ünnepelt kis "lájtos" programmal készült: elénekelte Donizetti három "Tudor királynő" operájának (Stuart Mária, Boleyn Anna, Roberto Devereux) fináléját, a koncert elején még a gyónási jelenet is szerepelt a Stuart Máriából. Ezt a programot már hallottam vele párszor, a program nehézsége miatt nem szokott utána ráadást adni, de most a végén még odatette a Csarnokáriát, meg levezetésképpen Adél kacagódalát a Denevérből. Úgy hangzott, meg úgy is nézett ki (közelről is), mintha 50 éves lenne és nem 71. A közönség állva ünnepelte és újra meg újra visszatapsolta.


3044 Beatrice 2017-12-23 00:12:30

Isten éltesse a Királynőt 71. születésnapján!


3043 ebera 2017-12-22 10:46:02 [Válasz erre: 3042 Beatrice 2017-12-22 00:57:19]

Emlékeim szerint idén már háromszor énekelt Budapesten Gruberova, nem pedig kétszer.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.