vissza a cimoldalra
2020-09-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Eiffel Műhelyház (288)
Társművészetek (2079)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7378)
Lisztről emelkedetten (1012)
Régizene (4402)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4933)
Bizet és a Carmen (290)
Edita Gruberova (3114)
Opernglas, avagy operai távcső... (20656)
Pantheon (2729)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4107)
Momus-játék (5890)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4746)
Kimernya? (3771)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2059)
Franz Schmidt (3690)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

70   Sesto • előzmény69 2007-12-10 08:56:09
...aki olyan süket, mint Te és szinházat + koncerttermet kb. fotóról ismer, az jó lenne, ha tartaná a kicsi kis száját!
Hogy is szól a régi mondás: \"aki nem tudja, az tanitja?!\" - hát neked meg valóban szakmád is,...
Na ennyit az \"izlésedröl\" + a fenenagy öntudatodról, tanár bácsi...
69   sphynx • előzmény67 2007-12-09 21:40:33
Bárha e cáfolhatatlan tézisekhez megfelelő ízlés is párosulna!
67   Sesto • előzmény66 2007-12-09 20:43:39
...személy szerint nyitott vagyok, így az /értelmes!/ ún. hagyományosabb rendezéseket is elfogadom - de csak tényleg akkor, ha nem (lak)berendezés és kosztümös+diszletetes-operakoncertröl beszélünk,...de /általában/ azért eleve jobban kedvelem a komplex zenésszinházi produkciókat: \"korszerű, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot\", ahol a Subtext-nek is értelme van, nem csak a felszines külsöségeknek/a partitúra és libretto \"érdekében/; az öncélú extremitásokat viszont egyik irányzatban sem preferálom, s a görcsölö-erölködö minden áron \"modernkedést\", szintén nem tudom értékelni,...
66   morc 2007-12-09 20:02:38
Felforr az agyvizem a modern operarendezésekkel kapcsolatos vitán, ráadásul kétszeresen is.

Felforr, amikor ténylegesen idióta, a darab ellen dolgozó rendezést látok. (Tipikus elkövető zenéhez nem értő, prózai rendező szokott lenni, aki nem az operát, hanem a szövegkönyvet rendezi meg.)

De különösen felforr akkor, amikor \"korszerü, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot\" magukat hozzáértőnek képzelő emberek csuklóból, fél-információk alapján gúnyolnak ki, sokszor anélkül, hogy ténylegesen látnák a produkciót.

Ha nincs meg bennünk a nyitottság a produkció iránt, ha nem érdekel, hogy mit akar nekem mondani a darab, akkor egyszerűbb NEM MEGNÉZNI. Mindenesetre eléggé szánalmasnak tartom azt a nézőt, aki eleve útál egy rendezőt (Magyarországon Kovalik szokott lenni a tipikus tárgy), és pusztán azért megy el az előadásra, hogy majd jól felháborodjon.

Lehet jól rendezni \"modernül\" is, meg \"hagyományosan\" is: mindkét fajtából vannak kedvenc előadásaim. Egyszerűség kedvéért, legyen hagyományos a \"képeskönyvszerű\", modern, ami nem ilyen. Egy rossz \"modern\" előadás általában rosszabb, mint egy rossz \"hagyományos\" (az előbbi elviselhetetlen és idegesítő, a másik \"csak\" poros és unalmas). De az se véletlen, hogy az utóbbi évek nagy előadási élményei mind \"modern\" előadásokhoz kötődtek: mint például a Parsifal a MüPában (Kundry kedvéért :)

A \"képeskönyvszerű\" rendezésnek nem hiszem, hogy túl sok jövője volna: akit ez érdekel, inkább elmegy moziba, és megnéz egy kosztümös filmet, mintsem 10-szer annyiért jegyet vegyen az Operába. Ezzel együtt vannak darabok, amiket - talán hiányos képzelőerőm miatt - tényleg csak hagyományosan bírok elképzelni (legtöbb Puccini ilyen, a zenében annyira pontosan benne vannak a színpadi akciók, hogy attól eltérve nem nagyon működik, de pl. az Aida is nagyon erősen kötődik az egyiptomi kolorithoz. De lehet, hogy csak az én fantáziám szegényes.) Mozart már nagyon univerzális, ott nagyon sok mindent el tudok képzelni: de jó volna például egy meseszerű Varázsfuvola gyerekeknek, és egy elgondolkoztatóbb, mélyebben értelmezett felnőtteknek...

Egy jó \"modern\" előadás szerintem sokszor sokkal közelebb van magához a műhöz, mint egy szövegkönyvet betű szerint megrendező \"hagyományos\". A Mozart-maraton sárgaruhás Figarójában (túl azon, hogy sokkal szórakoztatóbb volt) sokkal több volt a mozarti szellemből, mint az Operaház csipkés-szépruhás produkciójában. (Így sokkal inkább \"werktreu\" volt, mint az utóbbi.)

Egyetértek Sestoval: \"korszerű, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot\" semmi esetre ne nevezzünk már azonnal \"modernkedésnek\"...
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Alszászy Gábor (zongora)
A kiállítást megnyitja: Eckhardt Mária
"Vendégségben Liszt Sugár úti otthonában"
Az időszaki kiállításhoz kapcsolódó koncert
Gobbi: Hat magyar modorú kis jellemrajz, op. 19 – 1. A sétányon, 5. Az erdőben, 4. A horgászatnál, 3. Éji hangok
Gobbi: 7. keringő, op. 10
Gobbi: 8. keringő, op. 22
Zichy–Liszt: Valse D’Adèle
Ábrányi: 3. ábránd – részletek
Liszt: 16. magyar rapszódia
Liszt: 18. magyar rapszódia
Liszt: 19. magyar rapszódia

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kirill Troussov (hegedű)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Daniel Boico
Barber: A rágalom iskolája – nyitány, op. 5
Bruch: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26
Holst: Planéták, op. 32

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Andrew Staples (tenor)
Szőke Zoltán (kürt, Báll Dávid (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
"Európai hidak 2020 - Egyesült Királyság"
Haydn: Induló a walesi herceg tiszteletére, Hob. VIII:3
Britten: Simple Symphony
Britten: Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra, op. 31
James MacMillan: Cumnock Fair
A mai nap
történt:
1922 • Cornell MacNeil, énekes († 2011)
született:
1922 • Ettore Bastianini, operaénekes († 1967)
1927 • Alfredo Kraus, énekes († 1999)
elhunyt:
1960 • Seiber Mátyás, zeneszerző (sz. 1905)
2014 • Christopher Hogwood, karmester (sz. 1941)