vissza a cimoldalra
2019-11-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4609)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2354)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (66)
Erkel Színház (10372)
Élő közvetítések (8244)
Kimernya? (3288)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7232)
Palcsó Sándor (269)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3505)
Chopinről - mélyebben (423)
Kedvenc előadók (2842)
Opernglas, avagy operai távcső... (20353)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1802)
Franz Schmidt (3455)
Vincenzo Bellini (478)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1362)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

68   tarnhelm2 • előzmény66 2007-12-09 21:17:51
Morc itt kifejtett álláspontjának első felével maradéktalanul egyetértek.

\"A \"képeskönyvszerű\" rendezésnek nem hiszem, hogy túl sok jövője volna\" ... folytatja, s ezzel már nem értek egyet. Minőség kérdése ez is. A MET előadásainak többségére - vagy pontosabban: az általam élőben és dvdn látott előadásainak többségére - a gazdag, hagyományos rendezés jellemző (Zefirelli, Otto Schenk színpadraállításai a mai napig a legnagyobb sikerként mennek a Metben) - és bizony ezek lenyűgözőek. Személy szerint sem szeretném, ha az, úgymond, \"hagyományos\" rendezés eltűnne, és azt gondolom, hogy nagyon sok operarajongó sem. De miért kellene kizárólagosságokban gondolkodni? Nagyon szívesen nézek meg bármit - igen: Lullyt, Gluckot, Mozartot, Puccinit, Verdit vagy Wagnert - szinvonalas \"rendezői-szinházi\" előadásként, vagy hagyományos díszletek között. A kérdés sosem a választott forma, hanem a kvalitás.
66   morc 2007-12-09 20:02:38
Felforr az agyvizem a modern operarendezésekkel kapcsolatos vitán, ráadásul kétszeresen is.

Felforr, amikor ténylegesen idióta, a darab ellen dolgozó rendezést látok. (Tipikus elkövető zenéhez nem értő, prózai rendező szokott lenni, aki nem az operát, hanem a szövegkönyvet rendezi meg.)

De különösen felforr akkor, amikor \"korszerü, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot\" magukat hozzáértőnek képzelő emberek csuklóból, fél-információk alapján gúnyolnak ki, sokszor anélkül, hogy ténylegesen látnák a produkciót.

Ha nincs meg bennünk a nyitottság a produkció iránt, ha nem érdekel, hogy mit akar nekem mondani a darab, akkor egyszerűbb NEM MEGNÉZNI. Mindenesetre eléggé szánalmasnak tartom azt a nézőt, aki eleve útál egy rendezőt (Magyarországon Kovalik szokott lenni a tipikus tárgy), és pusztán azért megy el az előadásra, hogy majd jól felháborodjon.

Lehet jól rendezni \"modernül\" is, meg \"hagyományosan\" is: mindkét fajtából vannak kedvenc előadásaim. Egyszerűség kedvéért, legyen hagyományos a \"képeskönyvszerű\", modern, ami nem ilyen. Egy rossz \"modern\" előadás általában rosszabb, mint egy rossz \"hagyományos\" (az előbbi elviselhetetlen és idegesítő, a másik \"csak\" poros és unalmas). De az se véletlen, hogy az utóbbi évek nagy előadási élményei mind \"modern\" előadásokhoz kötődtek: mint például a Parsifal a MüPában (Kundry kedvéért :)

A \"képeskönyvszerű\" rendezésnek nem hiszem, hogy túl sok jövője volna: akit ez érdekel, inkább elmegy moziba, és megnéz egy kosztümös filmet, mintsem 10-szer annyiért jegyet vegyen az Operába. Ezzel együtt vannak darabok, amiket - talán hiányos képzelőerőm miatt - tényleg csak hagyományosan bírok elképzelni (legtöbb Puccini ilyen, a zenében annyira pontosan benne vannak a színpadi akciók, hogy attól eltérve nem nagyon működik, de pl. az Aida is nagyon erősen kötődik az egyiptomi kolorithoz. De lehet, hogy csak az én fantáziám szegényes.) Mozart már nagyon univerzális, ott nagyon sok mindent el tudok képzelni: de jó volna például egy meseszerű Varázsfuvola gyerekeknek, és egy elgondolkoztatóbb, mélyebben értelmezett felnőtteknek...

Egy jó \"modern\" előadás szerintem sokszor sokkal közelebb van magához a műhöz, mint egy szövegkönyvet betű szerint megrendező \"hagyományos\". A Mozart-maraton sárgaruhás Figarójában (túl azon, hogy sokkal szórakoztatóbb volt) sokkal több volt a mozarti szellemből, mint az Operaház csipkés-szépruhás produkciójában. (Így sokkal inkább \"werktreu\" volt, mint az utóbbi.)

Egyetértek Sestoval: \"korszerű, értelmes, átgondolt koncepcióval megrendezett darabot\" semmi esetre ne nevezzünk már azonnal \"modernkedésnek\"...
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Nádor Terem

Giusto Kamarazenekar
koncertmester Litván Erika
vez.: Jean-François Gonzales-Hamilton

GRIEG: Holberg szvit
VICTOR KIOULAPHIDES: Summer concerto, magyarországi bemutató.
DVOŘÁK: E-dúr szerenád vonószenekarra, op. 22

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Martin Schmeding (orgona)
Új Liszt Ferenc Kamarakórus (karigazgató: Nemes László Norbert)
"Requiem – Halál és élet"
BRAHMS: Német Requiem, op. 45 – 6. Denn wir haben hie keine bleibende Statt (Robert Schaab átirata)
SZATHMÁRY ZSIGMOND: Mors et Vita
REGER: Korálfantázia a Wachet auf, ruft uns die Stimme kezdetű korálra, op. 52/2
TOURNEMIRE: Improvizáció a Victimae paschali laudes dallamára (Maurice Duruflé átirata)
DURUFLÉ: Requiem, op. 9

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Balog József (zongora)
Baltic Sea Philharmonic
Vezényel: Kristjan Järvi
GRIEG: I. Peer Gynt-szvit, op. 46
GRIEG: a-moll zongoraverseny, op. 16
STRAVINSKY: A tűzmadár (1945)
19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Szabóki Tünde, Francesca Provvisionato, Balczó Péter, Cser Krisztián
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)
Vezényel: Kollár Imre
A mai nap
született:
1921 • Anda Géza, zongorista († 1976)
1928 • Pernye András, zenetörténész, zenekritikus († 1980)
1944 • Agnes Baltsa, énekes
elhunyt:
1828 • Franz Schubert, zeneszerző (sz. 1797)