vissza a cimoldalra
2019-10-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4413)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2682)
Lisztről emelkedetten (971)
Juan Diego Flórez (743)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3461)
Jonas Kaufmann (2442)
Erkel Színház (10342)
Kedvenc magyar operaelőadók (1146)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (993)
Momus társalgó (6355)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1782)
Franz Schmidt (3438)
Ilosfalvy Róbert (863)
Erkel Ferenc (1068)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4590)
Amatőrtől a Zenetudósig... (avagy, ki ért jobban a Muzsikához?) (277)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

105   Búbánat • előzmény102 2019-04-02 22:29:14

A születésnapos tenor, avagy „Energiaital és bújnivaló"

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.04.02. 10:54 Origo.hu

Gulyás Dénes 65. születésnapjára.  (A cikk második felében.)

 

102   Búbánat • előzmény101 2013-05-23 18:54:35
Gulyás Dénes: Legyőzzük a gagyizmust

101   Búbánat 2013-05-23 18:54:03
http://www.demokrata.hu/ujsagcikk/legyozzuk_a_gagyizmust/; Gulyás Dénes: Legyőzzük a gagyizmust [/url]

/Farkas Anita, Demokrata.hu 2013-04-17 09:47:38/

„Egy vidéki teátrumban, ahol az operának nincsenek nagy hagyományai, nem lehet rögtön a Saloméval, vagy egy Sosztakovics-darabbal kezdeni – mondta a Demokratának Gulyás Dénes, a székesfehérvári Vörösmarty Színházban most bemutatott A sevillai borbély rendezője. A Pécsi Nemzeti Színház operatagozatának vezetőjével Rossini remekművéről, a vidéki színjátszásban régóta szükséges szisztémaváltásról és a gyerekek csillogó szeméről beszélgettünk.”

„[…] – Nem kívántam üzenni a mának, pedig biztosan lehetne, ha nagyon kitekerném a fantáziámat. De jobb és több lesz attól ez a darab, ha átteszem a XXI. század elejére, egy holdbázisra, az énekesek farmerben és teniszcipőben játszanak, s Almaviva pedig Rosina helyett esetleg Figaróba szerelmes? Nem hiszem. A színháznak az csak külsősége, ha a Wagner-darabokat öltönyben és nyakkendőkben játsszák, vagy éppen crossmotorokon vonulnak be az énekesek, mint jó néhány éve a walkürök lovaglásának jelenetében. Egy előadás nem ettől lesz jó, hanem attól a megmagyarázhatatlan feszültségtől, amivel a művészek megtöltik. A viszonytól, ami a szerepet formálók között a cselekmény, a darab eljátszása, eléneklése közben létrejön. Valóban leültünk Horesnyi Balázs díszlettervezővel, elővettük a Sevilláról szóló gyönyörű könyveket, és a korabeli házakból próbáltunk ötleteket meríteni. Ennek eredményeként a belső szobakép, Bartolo lakhelye egy kicsit a móros beütésre hajaz, ahogyan a város külső megjelenítése is hasonló érzetet kelt, mint a valós Sevilla. Rátkai Erzsébet jelmeztervezővel is sokat beszélgettünk a jelmezekről, s eldöntöttük, hogy korhű jelmezeket szeretnénk. Mert nekem ezt a hangulatot árasztja a zene, és nem hiszem, hogy az tenné a mai kor emberének elfogadhatóvá, ha ennek ellenében menne a színpad képi világa.

– Vajon az operákban egyáltalán van vagy nincs létjogosultsága az alternatív feldolgozásoknak?

– Lehet, ha a darab viszonyrendszere, témája, zenéje megengedi. És vannak persze rendezők, akik mindezt másképpen gondolják, mint én, például egy darab elejéről elhagynák a szerintük unalmas nyitányt, vagy kotta helyett a CD-borító szövegkönyvéből rendeznek. Ez utóbbi különösen furcsa, hiszen a zenében minden le van írva, meg van komponálva pontosan: mi mikor történik, kinek milyen a jelleme és ebből adódóan a szerepe. Persze nem baj, ha valaki nem kottista, csak nagyszerű rendező, de akkor vegyen maga mellé a munka során egy muzsikust. Amúgy sem szeretem ezt a hagyományos–alternatív szembeállítást, hiszen annyi színház van, mindenki megtalálhatja a saját elgondolásához szükséges közeget! De ráragasztani valamire, hogy ócska, csak mert hagyományos, az abszurdum.

– Szóval, lehet a formabontónak is helye?

– A Kovalik Balázs rendezte Le Grand Macabre például elég modern, avantgárdszerű, de fergeteges előadás volt. Nem ettől zárkózom tehát el, csak az öncélú belemagyarázásoktól, és attól, hogy az ilyesfajta véleménykülönbségekből kultúrháború legyen. Én egyszerűen csak olyan színházat szeretnék csinálni, mint most Fehérváron, ahol a bemutató végén a közönség jókedvében kirúgta a ház falát. […]”

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Tóth-Csamangó Blanka (klarinét), Persányi Zsófia (zongora)
moderátor: Fülei Balázs
"Hangulat Junior" Őszi színekben
BRAHMS: f-moll szonáta brácsára és zongorára, op. 120, No. 1

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Mocsári Károly (zongora)
"Emlékkoncert Liszt Ferenc 208. születésnapján"
LISZT: 16. magyar rapszódia
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 7. Funérailles
LISZT: h-moll szonáta
A koncert előtt fél órával, 17.30-kor emléktábla koszorúzás a Régi Zeneakadémia Andrássy úti falánál.

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Szutrély Katalin, Balogh Eszter, Komáromi Márton, Borka Ákos (ének), Fülöp Andrea (zongora)
SCHUBERT: A tánc D. 826, Tavaszi üdvözlet, D. 686, Az ifjú apáca, D. 828, Megszentelt napok, D. 763, Fény és szerelem, D. 352, Atlasz, D. 957, Éj és álmok, D. 827, Himnusz a végtelenhez, D. 232
BRAHMS: Vasárnap, op. 47, No. 3., Üzenet, op. 47, No. 1, Májusi éj, op. 43, No. 2, Az ajtó előtt, op. 28, No. 2, Kék szemed, op. 59, No. 8, Négy kvartett, op. 92

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Rohmann Ditta (cselló)
A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vajda Gergely
LISZT: A bölcsőtől a sírig – szimfonikus költemény
LIGETI: Csellóverseny
BRAHMS: 4. (e-moll) szimfónia, op. 98

19:30 : Budapest
Erkel Színház

Juan Diego Florez
Magyar Állami Operaház Zenekara
vez.: Jader Bignamini
VERDI: A végzet hatalma – Nyitány
Rigoletto – “Questa o quella”
Rigoletto – “Ella mi fu rapita…. Parmi veder le lagrime…. Possente amor mi chiama”
A pünkösdi királyság – Nyitány
Attila – “Oh dolore!”
A lombardok – “La mia letizia infondere… Come poteva un angelo”
A két Foscari – “Brezza del suol natio… Dal più remoto esilio… Dal consiglio alla presenza… Odio solo, ed odio atroce”
Traviata – Prelűd – I. felvonás
Traviata – “Lunge da Lei… De’ miei bollenti spiriti…O mio rimorso”
LEHÁR: A mosoly országa – “Dein ist mein ganzes Herz”
Paganini – “Gern hab’ ich die Frau’n geküsst”
Giuditta – “Freunde, das Leben ist Lebenswert”
BERLIOZ: Rákóczi-induló
MASSENET: Werther – “Pourquoi me réveiller”
BIZET: Carmen – “La fleur que tu m’avais jetée”
MASCAGNI: Parasztbecsület – Intermezzo
PUCCINI: Bohémélet – “Che gelida manina”
15:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Ránki Fülöp (zongora)
"Liszt Fesztivál"
LISZT: 3 darab a Szent Erzsébet legendájából zongorára
A keresztes lovagok indulója, Interludium
LISZT: A Sixtus- kápolnában
Lento, Aleegri Miserere című műve nyomán
Andante con pietá Mozart Ave Verum Corpus című műve nyomán
LISZT: Két Legenda

17:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély, Lovarda

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
"Liszt Fesztivál"
LISZT: Tasso, Lamento e Trionfo, Szimfonikus költemény - A szerző általi négykezes változat
LISZT: Dante Szimfónia - A szerző általi kétzongorás változat

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély, Kápolna

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
"Liszt Fesztivál"
LISZT: Amit a hegyen hallani - A szerző általi négykezes változat
LISZT: Via Crucis - A szerző általi négykezes változat
A mai nap
történt:
1883 • Megnyílt a New York-i Metropolitan Opera House
született:
1811 • Liszt Ferenc, zeneszerző († 1886)
1832 • Leopold Damrosch, karmester († 1885)
elhunyt:
1764 • Jean Marie Leclair, zeneszerző (sz. 1697)
1859 • Ludwig Spohr, zeneszerző (sz. 1784)
1973 • Pablo Casals, csellista (sz. 1876)
1979 • Nadia Boulanger, zenepedagógus (sz. 1887)