Megrendülve olvastam a nekrológokat Schmidt Egon ornitológus 91 éves korában elhunytáról, akinek könyveit, heti jegyzeteit a média különféle csatornáin rendszeresen „szemléztem”, akinek élvezetes, színes, tanulságos, az állat (főleg a madarakról) - és növényvilágról megosztott, alapos ismereteket nyújtó írásaival soha nem tudtam eléggé betelni. Hosszú gazdag élet adatot meg neki.
Szemléletes leírásai a madarakról, stílusában,
mondandójában másik két hozzám közel álló író munkásságát juttatta mindig
eszembe: Fekete Istvánt és Illés Sándort.
Isten nyugosztalja Schmidt Egont!
Belinkelem National Geographic csatornán olvasható
megemlékező írást, benne a 2015-ben a Népligetben felvett
video-interjúval:
https://www.youtube.com/watch?v=fT-h6BDiV50&ab_channel=KISKIS-keepitshort
Opera performed by animals | "Maestro" - CG short film by Illogic collective
Igen, a Királynő első áriájából többet tudhatnánk meg róla.
Az utolsó hang színének változása némi gyanút kelt bennem.
MINTHA nem lenne tôkéletesen kottahű az előadásmód...! :-D De szöveg gondjai kétségtelenül nem voltak és a karater pedig egyenesen brilliáns! "Hozott még valamit?" :-; :-)
[url] http://nepszava.hu/cikk/1110205-amuljon---mozart-ej-kiralynoje-ariajat-enekli-a-papagaj-video; Ámuljon! – Mozart Éj királynője áriáját énekli a papagáj ( Videó ) [/url] Kérdés: hihető-e az, amit hallunk a madártól, vagy „playback” játszik közre. Mindenesetre: kétségtelenül „ügyes” tőle.
[url]https://www.youtube.com/watch?v=G7NFuw8ORk4; Einojuhani Rautavaara: Cantus Arcticus[/url] Op.61 [url] https://en.wikipedia.org/wiki/Cantus_Arcticus;Wikipedia[/url] Cantus Arcticus, Op. 61, is an orchestral composition written by the Finnish composer Einojuhani Rautavaara in 1972. It is probably his best-known work. Subtitled Concerto for Birds and Orchestra, it incorporates tape recordings of birdsong recorded near the Arctic Circle and on the bogs of Liminka in northern Finland. (ld. Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban? → 57364, → 57367)
Igen :-D Ki is mondta pl, h "a karmesterség gyanús mesterség"? :-D
A verebek is [url] https://www.youtube.com/watch?v=Dgl2ihKg09Y;csiripelik[/url]: ‘a magvas művészet’ egy [url]http://szotar.sztaki.hu/search?fromlang=eng&tolang=hun&fromlang=eng&tolang=hun&searchWord=chip&langcode=hu&u=0&langprefix=&searchMode=WORD_PREFIX&viewMode=full&ignoreAccents=0;cheap chip trick[/url]! (;-)
Lemaradt a lényeg: https://youtu.be/CIE-cIHaDxY
Na jó, hát maradjunk a magas művészetnél. "Csip-csip-csip..."
:) [url]https://www.youtube.com/watch?v=lTnJD-t8B7g;TAMÁS ILONKA: Akkor vagyok boldog - Lehár: Pacsirta[/url] (Wo die Lerche singt) -Juliska belépője
J. Haydn évszázadokkal előzte meg korát. Egyik vonósnégyesében megirta (sic!) az eljövendő képtároló rendszert. Op. 64/5.
Na, má' megin' azok fránya oktávok... :-))))
[url]http://greatoperasingers.blogspot.fi/2009/04/vocal-curiosities-yma-sumac-and-ivan.html;Vocal Curiosities: Yma Sumac and Ivan Rebroff [/url] ...Two such individuals, who excited a lively interest in the last century because of the extraordinary range of their voices, were Yma Sumac and Ivan Rebroff. Most will know of Yma Sumac, who attained a rather extraordinary level of fame for her truly exotic singing and characterizations. Her voice covered an unheard of range of 5 octaves. She could sing from male baritone to a level of sound that was no longer truly human, and can only be compared to the characteristic sounds of birds. In her case, “songbird” was more a literal than a symbolic description. ... [url]https://www.youtube.com/watch?v=1KprLT-JxPY&NR=1;Yma Sumac - Chuncho[/url] Ivan Rebroff could sing a legitimate basso profundo, and I have heard his recording (I’m not kidding about this) of the Mad Scene from Lucia di Lammermoor! In the following video, you will hear his range, as he sings from deep bass to coloratura soprano. Again, be sure to listen to the very end, because that’s where the vocal fireworks are: [url]https://www.youtube.com/watch?v=zOK9LusxZCc&feature=related;Ivan Rebroff: The Nightingale[/url] * * * * * Wikipedia [url]https://en.wikipedia.org/wiki/Yma_Sumac;Yma Sumac[/url] Sumac became an international success based on her extreme vocal range, which was said to be "well over five octaves"[3] or otherwise was claimed to span over five octaves, at the peak of her singing career.[4][5] Sumac recorded an extraordinarily wide vocal range of 5 octaves, 3 notes and a semitone ranging from E2 to B♭7 (approximately 107 Hz to 3.7 kHz).[6] In one live recording of "Chuncho", she sings a range of over four and a half octaves, from B1 to F#7. She was able to sing notes in the low baritone register as well as notes above the range of an ordinary soprano and notes in the Whistle Register. Both low and high extremes can be heard in the song Chuncho (The Forest Creatures) (1953). She was also apparently able to sing in an eerie "double voice".[7] [url]https://en.wikipedia.org/wiki/Piano_key_frequencies;Piano key frequencies[/url]
Ezt a ziccert nem hagyhattad ki...
Medley Der [url]https://www.youtube.com/watch?v=7cZmQBf2kVQ;Vogelhändler[/url] von Carl Zeller
[url]https://www.youtube.com/watch?v=7cZmQBf2kVQ;Medley Der Vogelhändler von Carl Zeller/url]
[url]http://szotar.sztaki.hu/search?searchWord=Wortspiel&fromlang=ger&tolang=hun&outLanguage=hun;Wortspiel[/url]
Lassan ismét várhatjuk a tavaszt...:-) Addig is gyönyörködhetünk az őszi és a téli táj szépségében. Most találtam ezt a nagyszerű oldalt, aminek révén összehasonlíthatjuk pl. pacsirta dalát zeneszerzők róla írt kompozícióiban megörökített dallamokkal. [url]http://www.mme.hu/magyarorszag-madarai/mbeturendes-kereso/N#keresotop;Magyarország madarai[/url]
Az én tavaszi kedvencem a Kedvenc művek/103-nál található.
Goldmark : "Im Frühling" - overture
Úgy van, nagyon szeretem, egyik kedvenc darabom.
Meg : Sinding : Tavaszi zsongás c. szerzeményét is.
A tavaszban mindenki egyetért. Különösen azok, akiknek kiskert is a házuk (lakásuk) tartozéka. Ajánlom figyelmedbe Lehár idevágó opuszát, a Tavasz című kis operettjét!
Ezt most nem értettem. Engem meg mások nem, hiába a szómágia, ráolvasás,delejezés, nem hiszik el, hogy itt a tavasz! :-)
Persze belemagyarázni mindig könnyebb, mint ami való.
Igen? Mit? Hol és kivel? Ha metafora, akkor legalább szép, remélem. Du. kilopództam a kertbe kicsit kaparászni, de nem dalolt senki és semmi. A madarak a napsütés ellenére már érezték a közelgő hózáport... Azt nem mondtam még idén, hogy jó idő van...:-)
Van, aki a madarakra és az évszakokra tett utalásaidat metaforaként értelmezi itt a kialakult diskurzusban.
Az egész ott kezdődött, hogy idejében beszámoltam róla: itt a tavasz, dalolnak a madarak. Ma előjöttek újra a harkályok is, ami időváltozást jelez.Jó lenne már egy kis sütkérezés a napon!
Valóban, ideje lenne már egy kis melegebb idő ! Remélem, jók a "megérzéseid".
Szép feladat a klasszikus muzsikát is megkedveltetni velük. Megkönnyíti a helyzetet, hogy tapasztalatom szerint legkésőbb Húsvét után már ki lehet tenni őket a szabadba.
Származásuknál fogva csak arab, hawaii és tam-tam zenékre fogékonyak.
mme.hu
Azt nem tudom,hogy mivel vigasztald őket, állítólag a szép muzsikát is kedvelik. Az enyémek is unják már,eléggé satnyulnak,várják a meleget. Holnap telihold lesz, utána talán végre elkezdődik a kellemes tavaszi időjárás. :-)
„A csillagászati és a meteorológiai tavasz is már rég beköszöntött” – ezt magyarázzam a szobafogságban telelő növényeimnek?
Nem tudom, milyen vitát említesz, bármelyikben átengedem a győzelmet neked. Tévedésről nincs szó, a csillagászati és a meteorológiai tavasz is már rég beköszöntött. Más a kiindulópontunk, máshogy érzékeljük. Itt főleg a rigók dalolnak. Ihletett éneküket hallgatni gyönyörűség. Sajnálom, hogy a színház marketing stratégiája a károgó varjú irányába halad.
Őszintén sajnálom, hogy utóbbi vitáinkban nem én tévedtem. Idén még nem hallottam olyan madárhangot, amelyet dalnak lehetne nevezni. A Népszínház utcai villamoson előrejelzik, majd érkezéskor is bemondják: II. János Pál pápa tér megálló. Ennek hangzását szemléltetve: Második János Pál pápa tér megálló. Az egykori egyházfő nevének nem kedvez a magyar névváltozat: mi tagadás, 6 á hangzó egy megálló nevében hápogásként hat. Ha Köztáraság tér megálló lenne az állomás neve, megúsznánk 3 á-val, ezért – ha a kisföldalatti egyik megállóját kezdettől nem a Hajós utcáról és nem is a Dalszínház utcáról nevezték el, hanem az Operáról – legjobb lenne ezt a megállót Erkel Színháznak, vagy egyszerűen Erkel megállónak átnevezni. Leszállva a villamosról és továbbhaladva, az Erkel Színház művészbejárója mellett (a színház sarkán sajnos még mindig éktelenkedő óriáspecu fölé hajló kopasz fa koronájáról) rettenetesen agresszív hangon károgott egy dolmányos varjú. Lehet, hogy sikertelen próbaéneklésről érkezett.
Miközben most tombol a szél és finom hólepel fed be mindent - dalolnak a madarak! Három nappal ezelőtt a közelembe szállt egy vörösbegy, hosszan nézett engem a kis fekete szemével és szaporán csipegette a borostyán bogyóját. Amúgy nagyon félénk, nem jön az ember közelébe. Megjelenéséből, és más jelekből is tudtam, hogy jön a lehűlés, a hólepel. A természet vezet minket, jelez, segít.
Ha a madarak dalolnak, az mindig megnyugtató. Sajnos, a városokból szinte eltüntek a madarak. Nem is tudom, a szarka dalol, vagy csak lop ?
Ma is a "Pacsirta" dalolt a Dankó Rádióban - Lehár opuszában...
A Rózsavölgyiben kapható madárhang, madárdal CD (Hungaroton).
Hallom a madarak hajnali énekét, erről jutott eszembe Rossini: "A tolvaj szarka".
Világos. Nem fogok veled máskor "humorkodni", főleg nem ilyen halálosan komoly dolgokban.
Amit írtam, halálos komolyan írtam. A madár természetesen nem szolmizált, hanem a dallamot amit énekelt, azt lehetne így leszolmizálni.