Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


62128 Edmond Dantes 2020-04-27 09:51:39 [Válasz erre: 62123 takatsa 2020-04-25 21:46:16]

Nem mondunk ellent egymasnak. Legfeljebb en valamivel megengedobb vagyok es el tudok tekinteni a penz visszautalasatol. De hogy meg sorba is kell majd egyszer, valamikor allni a penz(em)ert, az meltatlan eljaras "az orszag elsoszamu zenes szinhaza" reszerol. Ha meg el akkor a ket meteres "social distancing" rendelkezes, a voucherre varakozok sora elorelathatolag  eleg hosszu lesz ... akar meg a Karmelita kolostorig is elerhet ... akkor talan talal  majd MAO kozonsegbaratabb megoldast. Pl.mint irod, kopogtat a kormanynal. Ha beall a fent jelzett sor vegere, onnan mar csak egy lepes a kopogtato.


62127 Amalgám 2020-04-26 21:12:50 [Válasz erre: 62117 Edmond Dantes 2020-04-25 18:03:31]

"Nem ismerem azt a törvényt, ami pénzvisszafizetést ír elő..."

Szíves tájékoztatásodra álljon itt akkor pontosan a Polgári Törvénykönyv megfelelő előírása:

„XXV. Fejezet

A szerződésszegés egyéb esetei

1. A teljesítés lehetetlenné válása

6:179. § [A teljesítés lehetetlenné válása]

(1) Ha a teljesítés lehetetlenné vált, a szerződés megszűnik.

...

6:180. § [Felelősség a lehetetlenné válásért]

(1) Ha a teljesítés lehetetlenné válásáért egyik fél sem felelős, a szerződés megszűnésének időpontját megelőzően nyújtott szolgáltatás pénzbeni ellenértékét meg kell téríteni. Ha a már teljesített pénzbeni szolgáltatásnak megfelelő ellenszolgáltatást a másik fél nem teljesítette, a pénzbeni szolgáltatás visszajár.”

 

Pontosan tehát a Ptk. 6:180. § (1) bek. második mondata az, amit "máris megszegnek itt-ott." Egyáltalán nem valamiféle ellenszenves jogászkodás céljából adom meg ezt a szabályt, és a nehéz helyzetben lévő színházak sorsát sem akarom ezzel tovább nehezíteni. Szerintem is biztosítani kell a számukra valamilyen alternatív megoldást a pénzbeli teljesítés helyett. De nem úgy, ahogy ezek szerint több helyen is nekiálltak a dolognak. Szíveskedjenek az érintett színházak az adománykérés sajátos módjai helyett a nézők érdekeit is figyelembe vevő, a színház és a törzsközönsége között fennálló, bizonyos értelmben véve bizalmi viszonyt nem megcsúfoló megoldással előállni (erre néhány bágyadt ötlet olvasható rögtön az előző bejegyzésemben is). Sajnos az olyan történelmi helyzetek, mint például egy súlyos járvány vagy más csapás, kedveznek a társadalmi, közösségi és emberi normák felbomlásának, és pont ez az, amit ilyenkor nem lehet megengedni. Az ún. kultúrszférában, ami elvileg valamilyen módon a társadalom elitje és iránytűje lenne, főleg nem. Próbáljanak meg az érintett színházak erkölcsileg és emberileg elfogadható ajánlatot tenni a pillanatnyilag őket hitelező nézők felé, ez a történet nem egy rossz sci-fiben játszódik, valahol Einstand Galaxis Kleptonusz bolygójának egyik kicsike holdján. 


62126 Amalgám 2020-04-26 15:20:45 [Válasz erre: 62124 Klára 2020-04-26 09:20:18]

Valóban nagyon sajnálatra méltó a Ház eljárása, mind jogi, mind pedig attitűdbeli szempontból. Hogy a befizetett pénz rendeltetésszerű sorsa a jelen helyzetben mi lenne, azt egyértelműen szabályozza a Polgári Törvénykönyv. Ha a szerződés teljesítése lehetetlenné vált, és ezért egyik fél sem felelős, visszajár az olyan pénzbeli szolgáltatás, amelyért a megfelelő ellenszolgáltatást még nem teljesítették. Most úgy néz ki, hogy előállt egy olyan helyzet, amelyikben a MÁO a törvényes visszatérítési kötelezettségének nem tud eleget tenni, és bizony ilyenkor lenne szerepe az attitűdbeli kérdéseknek. Azzal ugyanis nincs rendezve a dolog, hogy a Ház kéri szépen a pénzbeli visszafizetéstől való eltekintést, majd úgy veszi, mintha ez az eltekintés meg is történt volna. Adós nem viselkedhet így, szolgáltató főleg nem, fontos nemzeti kulturális intézmény pedig egyáltalán nem. Színház a saját közönségével, amelyik a létezése alapvető értelmét adó tényezők közül talán a legfontosabb, végképp nem. Ha már a Ház pironkodva kénytelen előadni, hogy most szeretné megtartani – na jó: utalvánnyá konvertálni – a közönségnek egyébként visszajáró pénzt, azt más módon kellene tennie, szem előtt tartva a közönség jogait, érdekeit és méltóságát. A kész helyzet elé állítás kísérlete helyett kereshetné például a kölcsönösen megfelelő megoldást a nézőkkel. Kerülhetné annak a látszatát, hogy tudatában van: sok embernek nem túl nagy összeggel tartozni nem jelent komoly jogi kockázatot, mert a gyakorlatban az ilyen volumenű ügyeket nem, illetve nem sokan viszik a törvény elé. Kerülhetné annak a látszatát is, hogy éppen a törzsközönség részéről a Ház, illetve főleg annak művészei iránt általában fennálló jóindulatot használja fel a saját érdekében egy olyan területen, ahol ez egyébként messze nem magától értetődő. Fordulhatna a közönség felé partnerként, felajánlhatna méltányos, legalább választáson alapuló konstrukciókat, figyelembe véve azt is, hogy azért alapvetően a hitelezőknek van joguk dönteni a saját követelésük sorsáról. Mondhatná azt is, hogy természetesen visszajár a nézőknek a már megfizetett jegyár vagy bérlethányad, de aki a kialakult nehéz helyzetre való figyelemmel eltekint ettől, annak a következő évadban felajánl valamilyen kedvezményt: engedményes jegyárakat egyik-másik bérletszüneti előadásra, szabad belépést esetleg egy harmadikra, netán egy extra előadásnak a bérletekbe foglalását. Az előadások látogatottsága bőven megengedné ezt, és a közönség túlnyomó része is elfogadná. És itt most jeleznem kell: ez a bejegyzés a lényegét tekintve nem valamilyen kedvezményigény bejelentéséről szól, hanem egyrészt az adós-hitelező viszony értelmezésének összhangba hozásáról a társadalmi normákkal, másrészt a közönség méltósággal és partnerként történő kezeléséről. Nagy kár, hogy egy közönségkapcsolataira és kommunikációs tevékenységére olyan nagy súlyt fektető intézmény, mint a MÁO, a jelek szerint éppen azoknak a legalapvetőbb üzleti, kommunikációs és közönségkapcsolati technikáknak nincs a birtokában, amelyek lehetővé tenné a számára egy ilyen helyzet megfelelő érzékenységgel és tapintattal történő kezelését. Bizony, az a mód, amelyet a befizetett jegyárak, bérlethányadok kérdésének kezelésére a Ház eddig választott, jogsértő, ezen túl pedig a közönséget is joggal sérti vérig, a hitelezőtől a nézőig terjedő összes létező minőségében.              


62125 Búbánat 2020-04-26 12:36:30 [Válasz erre: 62110 Momo 2020-04-23 19:09:39]

Az Operaházból ellopott 17. századi könyvritkaságok tértek haza Londonból

2020. április 23., Papageno.hu


62124 Klára 2020-04-26 09:20:18 [Válasz erre: 62123 takatsa 2020-04-25 21:46:16]

Hogy egyes intézmények manapság a törvényeket és rendeleteket hogyan értelmezik, arról köteteket lehetne írni, de ez meghaladja jelen fórum kereteit. A fő probléma a hozzáállás! A MÁO-nak szerintem már csak presztizsből is elsők között kellene a korrekt visszatérítést megoldania, nem pedig ilyen szégyenteljes megoldásokhoz folyamodnia. (zárójelben: egy visszatérítési kötelezettségének eleget nem tevő üzlet ellen a Fogyasztóvédelmi Hatóság rögvest eljárást indít és büntet!)


62123 takatsa 2020-04-25 21:46:16 [Válasz erre: 62117 Edmond Dantes 2020-04-25 18:03:31]

Nyilván nem jut csődbe, illetve nem ettől jut csődbe, mivel nem a piacból él. És vannak a vásárlókat védő jogszabályok. A jegy- vagy bérletvásárlással egy polgárjogi szerződés jön létre a jegyvásárló személy és s színház között. Én egy konkrét előadásra és konkrét idpontra váltottam jegyet. Ha a megvásárolt szolgáltatást a színház nem tudja teljesíteni, akkor a vásárlót kártalanítani kell. Most sok színház és produkciószervező próbálkozik kibújni a kötelezettség alól, de ha utánaolvasol, akkor láthatod, hogy ez a törekvés jogszabályellenes. Végülis ez egy jogállam, és a törvényeket az intézetek nem értelmezhetik a maguk szájaíze szerint. Tehát a MAO-nak kártalanítania kell a vásárlóit, aztán kopogtathat majd a kormánynál...


62122 takatsa 2020-04-25 21:33:49 [Válasz erre: 62119 Klára 2020-04-25 19:27:01]

Én benyújtottam, és a visszajáró pénzt a számlámra utalták. Abszolút korrekt. És segédletet is biztosítottak, hogy az ember pontosan ki tudja számítani azt, hogy a bérletének milyen hányadát igényelheti vissza. Az már más kérdés, hogy a visszautalt pénz többszörösét már elköltöttem náluk, jegyvásárlásra a jövő évadba.:)

De hát a MÜPÁtól ez is várható. Nézd végig a két intézet műsorszerkezetét, kínálatát, az előadások minőségét, és azonnal megértesz mindent.


62121 Búbánat 2020-04-25 20:34:53 [Válasz erre: 62118 Edmond Dantes 2020-04-25 18:13:12]

Köszönöm, szintén... 


62120 Búbánat 2020-04-25 20:33:58 [Válasz erre: 62119 Klára 2020-04-25 19:27:01]

Köszönöm!  Akkor elindulok ezen a vonalon...


62119 Klára 2020-04-25 19:27:01 [Válasz erre: 62116 Búbánat 2020-04-25 17:50:04]

Engem is érint, telefonon egyeztettem velük. A honlapon található adatlap megfelelő kitöltésével on line beadható az igény. A benyújtott igények feldogozása nyilván valamennyi időt igényel, de jóval korrektebb, mint a majd adnak utalványt valamire!


62118 Edmond Dantes 2020-04-25 18:13:12 [Válasz erre: 62116 Búbánat 2020-04-25 17:50:04]

Szerintem igen! Ezt én úgy értelmezem, hogy MüPában minden jegy, bérlet visszaváltható. Ha a fenti linkben található adatlapot kitöltöd, szerintem utalnak. "Mindössze" a vonalkód, sor/szék szám és a bankszámlaszám szükséges a szokásos adatokon kívül. Próbáld meg, hátha :-)


62117 Edmond Dantes 2020-04-25 18:03:31 [Válasz erre: 62115 takatsa 2020-04-25 16:39:30]

"...csődbe juttassa az Operát." Az hogy menne? Mert a kormány egy tollvonással és nem egyszer, nem kétszer, milliárdokat tolhat és tol oda, ha nem is a mi kedvünkért. Nem ismerem azt a törvényt, ami pénzvisszafizetést ír elő, de ha van ilyen törvény, akkor ezt máris megszegik itt-ott. Épp ma intéztem másik színházban jegyügyet, ott kp. visszafizetésről/-utalásról szó nincs: vagy nem kérem vissza a jegy árát = adomány vagy majd valamikor küldenek vouchert cserejegyre.


62116 Búbánat 2020-04-25 17:50:04 [Válasz erre: 62115 takatsa 2020-04-25 16:39:30]

Úgy tudom, a Müpa nem tudja egyelőre visszafizetni a készpénzzel vásárolt jegyeket.  Ez engem érint...


62115 takatsa 2020-04-25 16:39:30

Jogszabály szerint a MAO is köteles visszafizetni a befizetett jegyek- és bérletek árát, ahogyan ezt a MÜPA már meg is tette. Természetesen megkérheti a jegy- és bérlettulajdonosokat, hogy ne éljenek ezzel a jogukkal, hanem fogadják el az általa felajánlott voucher-t, és gondolom, aki teheti, az el is fogja ezt a megoldást fogadni, hiszen senkinek sem célja az, hogy csődbe juttassa az Operát. De természetesen ezt a lehetőséget az Operaháznak online módon is biztosítania kell, és nem decembertől, hanem mostantól, azért, hogy ezt már a következő szezon bérletvásárlásakor is igénybe tudjuk venni (apropó, mikor kezdődik a bérletvásárlás??). És ne feledje a MAO, most mi teszünk szívességet azzal, ha nem élünk a pénzvisszafizetési jogunkkal, tehát erőltesse meg magát - most különben is sok ideje van rá - és minél hamarabb online módon rendezze ezt a helyzetet.


62114 Edmond Dantes 2020-04-25 14:37:26 [Válasz erre: 62113 Búbánat 2020-04-25 14:13:53]

Köszönöm, már olyan régen volt, elfelejtettem vagy akkor nem olvastam :-) ... csak ismételni tudom, amit az imént Társművészetekbe írtam: MÁO-val pénzügyi státuszát tekintve (is) összehasonlítható intézmény MüPa és az ő megoldásuk célszerű és kézenfekvő: online kitöltött-elküldött adatlap és bankszámlaszám alapján utalni fognak. Készpénzes visszaváltás -szerintem- járványilag nem lenne szerencsés belátható ideig, de MÁO ügyintézése a legszerencsétlenebb: 1) Nem ad (kész)pénzt se oda se vissza, ami érthető ld. feljebb 2) nem utal vissza pénzt, ami érthetetlen. Kicsi az apparátus? 3) Nem küldi ki vevőnek a csereutalványt mint teszi azt más, MÁO-nál jóval kisebb (!) színház. Kicsi az apparátus? Álljon sorba a vevő voucherért, ki tudja mikortól, ki tudja mennyi ideig stb. Hm.


62113 Búbánat 2020-04-25 14:13:53 [Válasz erre: 62112 Edmond Dantes 2020-04-25 13:32:49]

 Hajós u.-ba a csereutalványért - ha jól értelmezem az Operaház közleményét - ugyancsak hiába mennénk, hiszen az is zárva tart  visszavonásig. 

 

A közleményt egyébként március 13-án beraktam ide a 62.076 sorszám alatt.

 


62112 Edmond Dantes 2020-04-25 13:32:49

 

MÁO közleménye: http://www.opera.hu/v/a-magyar-allami-operahaz-jatszohelyei-zarva-tartanak/

"Tisztelt Közönségünk! 

Az országos veszélyhelyzet miatt a Magyar Állami Operaház jelenlegi játszóhelyei (Erkel Színház, Eiffel Műhelyház) zárva tartanak.

Magyarország Kormányának 2020. március 11-i és 2020. március 16-i döntése alapján tilos az előadó-művészet bármely ágába tartozó előadás tartása. Ennek értelmében a Magyar Állami Operaház minden előadása és rendezvénye elmarad, valamennyi jegypénztárunk és az Opera Shop zárva tart, valamint az operaházi vezetett túrák is szünetelnek.

Az elmaradó előadásokra megváltott jegyek árát és bérletek esetén, bérlethányadát – a színházunkat is sújtó jegybevétel-kiesés okán – a Magyar Állami Operaház elsősorban utalvány formájában téríti vissza Nézői számára. 

vis maior helyzetre tekintettel kérjük Önöket, hogy a jegyek, bérletek értékének készpénzben való visszafizetésének igényétől legyenek szívesek eltekinteni.

A rendkívüli helyzet miatt irodáink és jegypénztáraink az egészségügyi veszélyhelyzet visszavonásáig zárva tartanak. 

Kérjük Nézőinket, hogy jegyeiket és bérleteiket tartsák meg az utalványok átvételéig, melyre az Opera Értékesítési Centrumban lesz majd lehetőség 2020 év végéig.

Az utalványok azzal az összeggel lesznek „feltöltve”, mellyel a megváltott jegyek, illetve a megváltott bérletek elmaradó előadásainak hányadai rendelkeznek. Az utalványokat 2021. június 30-ig válthatják be, akár több részletben is. Az utalványok felhasználhatók a következő évadra szóló bérletek megvásárlásánál is. 

Felhívjuk Bérlőink figyelmét, hogy a bérletben szereplő – változással érintett – előadásoknak a bérlethányadát tudjuk feltölteni az utalványra!

Intézményünk ezen felül, a veszélyhelyzet miatti bizonytalan idejű, zárva tartás okán a korábban megváltott 2020. 06. 30-ig érvényes Opera Ajándékutalványok beváltásának határidejét 2021. 06. 30-ig meghosszabbította.

A Kormány kihirdetett rendeleteinek későbbi változásait szem előtt tartva frissítjük folyamatosan információinkat, kérjük kísérjék figyelemmel honlapunkat!

Köszönjük megértésüket és szíves együttműködésüket!" Idézet vége.

Amivel nekem gondom van: én speciel el tudok menni a Hajós u.-ba a csereutalványért, de mit tehet az, aki nem tud elmenni? Vidéki, külföldön van, beteg, netán időközben elhalálozik stb. Továbbá és ez a fő gondom: több száz, netán több ezer ember fog sorbaállni a Hajós u.-ban az építkezésnél, barikádok-palánkok között, tűző napon, hóban-fagyban? Vagy hogy? És záros a határidő is ...


62111 Heiner Lajos 2020-04-23 19:41:33 [Válasz erre: 62110 Momo 2020-04-23 19:09:39]

Kedves Momo!

 

Sok köszönet az Opera Magazin elérhetővé tételéért! Elszorul a szívem, amikor látom, hogy milyen előadások maradnak el - főleg, ha a pandémia előtti egyik utolsó operaélményem egy remek Don Carlos volt Pozsonyban.

Úgy hiszem, politikai, világnézeti, felekezeti, életkori, stb. stb. hozzátartozástól függetlenül mindenki azt várja: legyen végre "élő" zene, játsszon a MÁO, a STOP, ne maradjanak el a Salzburgi Ünnepi Játékok előadásai (félek, el fognak).

Majd csak vége lesz ennek a lidérces történetnek.


62110 Momo 2020-04-23 19:09:39

Az Opera Magazin 2020 tavaszi számában lehet olvasni a könyvlopás hátteréről. (62. oldal)


62109 joska141 2020-04-23 15:04:19

Mai hír:

https://index.hu/kultur/2020/04/23/opera_magyarorszag_konyvek_konyvritkasag/

A címe: "Öt év után kerültek haza az Opera milliókat érő, ellopott könyvei"

Sajnos már egyre rosszabb a memóriám, nem emlékszem arra, hogy 2015-ben vagy után Ókovács Szilveszter valamelyik "levelében" elpanaszolta volna "nénémnek" az akkori lopás tényét.

 


62108 Búbánat 2020-04-19 13:12:05

Online felvételt hirdet a Magyar Állami Operaház Gyermekkara

"A Magyar Állami Operaház Gyermekkara 50 éve működik jelenlegi formájában, az ország elsőrangú zenei csapata, ahová óriási kitüntetés bekerülni.  Évente több százan jelentkeznek, hogy ott lehessenek a legjobbak között.

Szeretettel várjuk azoknak a – magyarul folyékonyan beszélő – gyermekeknek a jelentkezését, akik szeretnének a Magyar Állami Operaház Gyermekkarában énekelni: jó hallással, tiszta énekhanggal rendelkeznek.

Akik 2020 szeptemberében első osztályosok lesznek, azok már a Magyar Állami Operaház Gyermekkarának bázisiskolájában, a Deák Diák Általános Iskola első évfolyamán kezdhetik meg általános iskolai tanulmányaikat. A 2020/2021-es tanévtől felmenő rendszerben ez az iskola is bázisintézménye lesz az Opera Gyermekkarának. (A kartermi próbák – 3. osztálytól – továbbra is a VI. kerületi Erkel Ferenc Általános Iskolában lesznek.)"


62107 Myway 2020-04-04 15:37:10

https://hirnyolc.hu/jozsefvaros/az-orczy-ternel-halalra-keseltek-egy-ferfit?fbclid=IwAR0yecYf_MijZPbpV09HQ6IEafzB7QA71liVL99Lr0HmxRP1TymVVJBVxW8

NA HOVÁ JÁR A 28-AS VILLAMOS??? AZ EIFFEL CSARNOK FELÉ !!!


62106 Amalgám 2020-04-03 14:22:11 [Válasz erre: 62105 tiramisu 2020-04-03 12:49:40]

Nagyszerű hír ez, amiről eleddig nem is tudtam. Köszönöm szépen a tájékoztatást! Mivel a Ház varrodáját semmiképp sem akarnám elvonni stratégiai jelentőségű munkájától, a vágyálmom most az, hogy akkor a rendelkezésre álló tetemes időben az intézmény védőmaszkok gyártásával nem foglalkozó, túlnyomóan nagyobb részében a kellék- és díszletkultúráért – de semmiképpen sem a jelmezkultúráért – felelős gondolkodók és alkotók fordítsanak némi figyelmet arra, hogy a jövőben hogyan lehetne orvosolni a műanyag nem opera- és balett-kompatibilis felhasználásából eredő minőségi problémákat az előadások során. A tépőzárak pedig ráérnek később is, amikor már erre is van kapacitás. Jelezném: a jelenlegi közfelfogásban a műanyag nagyjából éppen olyan rossz, mint a koronavírus, nagy hibát nem követhet el az, aki látványosan felhagy a használatával.        


62105 tiramisu 2020-04-03 12:49:40

Az Operaház varrodájában most egészségügyi maszkokat készítenek ! Köszönet érte !!


62104 Amalgám 2020-04-03 09:08:25 [Válasz erre: 62103 tiramisu 2020-04-02 16:43:15]

Hirtelen más egészségügyi probléma jutott az eszembe, és a bejegyzésem sem kifejezetten fogászati kérdésekről szólt – átolvasom azért újból, hátha mégis –, hanem arról, hogy az Operaházban a jelenlegi időbőség körülményei között ún. aprómunka keretében számba tudnának-e venni, illetve orvosolni tudnának-e olyan jelmez- és kellékhibákat, amelyek kifejezetten negatívan befolyásolják egy-egy előadás élvezhetőségét, és amelyek talán nem csak engem zavarnak. Esetleg általában véve lenne-e lehetőségük felülvizsgálni a műanyag mint olyan alkalmazásának jelenleg mindenek fölött állónak tűnő indokoltságát. Ehhez soroltam fel támpontként néhány előadás címét (Cosí fan tutte, Don Giovanni, A bahcsiszeráji szökőkút, Giselle, A rajnai sellők), és az újbóli számba vétel lehetőségét megköszönve ezekhez csapom most hozzá A vágy villamosának sztirolpuffanású díszleteit (rádió, váza) is. Kis befektetéssel, ámde mégis értékelhető minőségi hozadékkal járó, operaházhoz méltó igényszintet tükröző munka lenne ez, már persze csak ha az intézmény stratégái elkészültek a sok kiváló szimulációval.  


62103 tiramisu 2020-04-02 16:43:15 [Válasz erre: 62102 Amalgám 2020-04-02 15:49:10]

És hogy állsz a fogtöméseiddel?


62102 Amalgám 2020-04-02 15:49:10 [Válasz erre: 62100 IVA 2020-03-31 18:49:21]

Nagy örömmel tölt el engem is, hogy az Operaház vezetése az utóbbi néhány hét során a teljes NATO-vezérkart megszégyenítő szimulációs képességekre tett szert – különös tekintettel a péntek estékre –, de ha már ennyi idejük van, foglalkozhatnának esetleg olyan dolgokkal is, amelyek bár kevesebb hadvezéri képességet igényelnek, de az előadások minőségével mégis értékelhető összefüggésben vannak, és a jelenlegi leállás bőséges időbeli keretei között jól áttekinthetők. Körül lehetne nézni például a jelmez- és kellékfronton, koncepcionális módon elgondolkodni anyagok használatán, áttekinteni a fejlesztések, cserék lehetőségét. Nem, nem gondolok nagy dolgokra, csupa olyan apróságról lenne szó, amelyek egy-egy előadás élményét nagyban befolyásolják, és amelyek esetében felismeréssel, odafigyeléssel és minimális anyagi és munkaidő-ráfordítással akár még eredményeket is el lehetne érni. Fel is sorolok néhány ilyen apróságot. Ott van mindjárt a tépőzáras jelmezek kérdése. Biztosan szükséges az, hogy amikor a Cosí balettbetétjében a táncos urak nekivetkőznek a mutatványuknak, az egész nézőteret bántó módon betöltse a levetett mellények tépőzárainak egyáltalán nem operai jellegű harsanása? Vagy esetleg most lehetne elgondolkodni a problémán, és akár gombok után is nézni hamarjában? De ott van mondjuk például a fenil-etilén által keményen sújtott Don Giovanni előadás kelléktára is. Biztos az, hogy Giovanni és Ottavio összecsapásakor egyúttal az egész felvonást is agyon kell ütnie a földre hulló sztirolpisztoly szánalmas koppanásának, vagy lehetne keresni – alkotni – hamarjában egy fémesebb jellegű, hiteles, nehéz kellékpisztolyt? Ugyanebben az előadásban örvendeztet meg bennünket hasonló módon Don Giovanni végzetes vacsorájának padlóra zuhanó teljes étlapja is, megannyi alufóliába (?) csomagolt hungarocellgyümölcs, illetve ezek félreismerhetetlen hanghatásának formájában. Nem kéne más megoldás után nézni esetleg itt is, horribile dictu előadásonként egy-egy kiló valódi alma beszerzésével felszámolni a C8H8 uralmát a drámai végkifejlet fölött? Tudom én, hogy a friss gyümölcs nehezen illeszthető a színházi kellékgazdálkodás rendszerébe, talán mert nincsen leltári jelzetszáma, de hátha mégis... Tovább folytatva a kört, nem áll jól kedvenc operaházi műfajom, a balett sem. Feltétlenül szükséges az, hogy A bahcsiszeráji szökőkút drámai csúcspontját, Mária halálát Zaréma földre dobott műanyag törének sajnálatosan hiteltelen alig-csattanása és jellegzetesen műanyaghangú tovacsusszanása tegye igazán szívszorítóvá, vagy akadna itt is valami alkalmasabb anyag, kellék? Egy kis odafigyeléssel lehetne segíteni rögtön a Giselle előadásértékén is: ebben bizony elég sok az eldobott virág, ami sajnos mind műanyagból van, és ami a számára kijelölt helyen mind-mind a lehető legtökéletesebben gyilkolja az előadás művészi értékét. Myrtha varázságát ugyan valószínűleg nem lehet máshogy kiváltani – annak sajnos preparált módon el kell tudnia törni, hiszen a darab második felvonása jelentős mértékben a villikirálynő megsértett varázshatalmáról szól –, de a földre hulló kollekcióval talán mégis lehetne valamit kezdeni, mondjuk például hogy Giselle esedezését hadd ne üsse már agyon a műanyag potyogása, amikor Myrtha lábai elé szórja a virágcsokrát. Ez annyiban nehezebb kérdés persze, hogy a balettpadlón az élő virág esetleges maradékai, levelek, szirmok balesetvédemi szempontból nem igazán kívánatosak, de egy kis odafigyeléssel bizonyosan lehetne jobb megoldást és kelléket választani. És hát lehet ezt az odafigyelést a jövőben és más daraboknál nagyobb volumenben, akár a díszlet szintjén is űzni, hogy csak A rajnai sellők plexiből készült hídjára utaljak rögtön, ami az általa kiadott hangokkal teljesen tökéletes mértékben tette tönkre a reá álmodott balettbetétet. Kérdés tehát, hogy ha már egyszer ennyi idő és időbeli lehetőség zúdult az Operaház vezetésére és teljes kollektívájára, társulhat-e ahhoz annyi hajlandóság és igényszínt, hogy a számos értékes műsorrendi szimuláció végrehajtása mellett jelmezek, kellékek, esetleg díszletek értékét és hibáit megvizsgálják, az utóbbiakat észleljék és kijavítsák, illetve hogy általában elgondolkodjanak az opera- és balettgyilkos hanghatással bíró műanyagok jövőbeli használatának mellőzésén az előadásokban.               


62101 Edmond Dantes 2020-04-01 14:05:19

Amennyiben az itt jobb felso sarokban olvashato hir, "Egyuttmukodes a Magyar Allami Operahaz es a Fovarosi Allatkert kozott" nem csupan mara idozitett trefa, (annak se rossz) remelhetoleg nem a ket intezmeny kozotti atjaras netan "lakossagcsere" kepezi az egyuttmukodes targyat. Valaha Aidat, az allatkert egyik elefantjat adta kolcson az Allatkert 1-1 eloadasra, az operai negylabu szereplo kiseret mellett atsetalt az Andrassy utra, eloadas vegen vissza. Egykori gazsija nem ismeretes, szomoru sorsa igen.


62100 IVA 2020-03-31 18:49:21 [Válasz erre: 62099 joska141 2020-03-31 10:32:07]

Úgy gondolom, sem a koronavírus-járvány elején, sem most, a ki tudja, melyik szakaszában, nem lehet okosnak lenni, de ennyire nem okos kérdést feltenni mégis túlzás: „Mi történik akkor, ha netán az évad végén már játszhatnak?
Mintha a telefonriporternek nem lenne tudomása arról, hogy csak négy nappal ezelőtt lépett hatályba a kijárási korlátozásról szóló rendelet, illetve törvény, amelynek értelmében a 65 éven aluli illetve annál idősebb polgárok más-más idősávban járhatnak beszerezni az élelmiszert, a gyógyszereket, ezeket is csak akkor, ha nincs biztonságosabb megoldásuk. Legyen akkora képzelőerőnk, hogy két-három hónap múlva az Erkel Színházban és a Műhelyházban más-más idősávban látogathatják az előadásokat a fiatalok és az idősek, maszkban, kesztyűben, másfél méteres távolságban egymástól? És ha az Operaház nem érezné a zárva tartás felelősségét, érezze a közönség?
Az a válasz, hogy bár nagyon szeretné, csodálkozna ezen, hisz éppen befele trappolunk a járványba – Ókovács Szilveszter tehát legalább csodálkozna –, de mindenre van tervük. Április 3-tól kezdve egészen az évad végéig minden péntekre szimuláltak egy-egy újranyitást”. Nos, az újranyitás szimulálásában komoly gyakorlatot szereztek már: a megújúló Operaház és a Műhelyház nyitása ügyében. Szerintem ezt már nem kellene hetente gyakorolni.


62099 joska141 2020-03-31 10:32:07

A 168 óra internetes oldalán hosszabb interjú Ókovács Szilveszterrel. Megtalálható:

https://168ora.hu/kultura/ez-az-operaevad-mar-elveszett-okovacs-szilveszter-az-opera-igazgatoja-azt-szeretne-ha-at-tudnak-menteni-a-szereposztasokat-183592

 


62098 ladislav kozlok 2020-03-19 10:31:24 [Válasz erre: 62095 Amalgám 2020-03-18 10:42:40]

Éertesíteni fogom Vongrej urat, az Operaslovakia foszerkesztojét.


62097 ladislav kozlok 2020-03-19 10:23:51 [Válasz erre: 62096 Héterő 2020-03-18 11:24:21]

így van.   


62096 Héterő 2020-03-18 11:24:21 [Válasz erre: 62094 ladislav kozlok 2020-03-18 10:14:31]

Rekonštrukčné práce aj tu presušila pandémia koronavírusu.
Ejnye... Mint nálunk: lektor sehol.


62095 Amalgám 2020-03-18 10:42:40 [Válasz erre: 62094 ladislav kozlok 2020-03-18 10:14:31]

Nyelvtudás hiányában elolvasni nem tudtam, csak a szó szoros értelmében "vizuálisan" áttekinteni; annyival érdemes talán kiegészíteni, hogy azt a kevés operettszínházat, ami a világban működik - Budapest mellett Moszkvában és Bukarestben, ha jól tudom -, szokás az operaházakhoz sorolni. 


62094 ladislav kozlok 2020-03-18 10:14:31

Lýdia urbančíková egy szép cikket írt Budapest opera-házairol.

operaslovakia.sk/operny-dom-v-budapesti/


62084 pinocchio 2020-03-15 16:08:45

A Magyar Közlönyben megjelent határozatok alapján, hogy szombaton az Orbán-kormány 18,5 milliárd forint átcsoportosításáról döntött a  rendkívüli kormányzati intézkedésekre szolgáló tartalékból. De hiába van országos vészhelyzet és különleges jogrend a koronavírus-járvány miatt, az egészségügyre ebből mindössze 2 milliárd forint jutott, az Állami Egészségügyi Ellátó Központ kapja ezt az átcsoportosított összeget. 

Ugyanakkor a rendkívüli keretből a kormány 2,77 milliárdot folyósított a Miniszterelnökségnek, az egyházi épített örökség védelme és egyéb beruházások javára. 

Ezenkívül, mint a lap írja, a kormány további 13,17 milliárd forintot vont el a központi maradványelszámolási alapból, melyből a Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének felújítására, illetve az Eiffel Műhelyházra plusz 4,56 milliárd forintot szán a kormány. Mindkét projekt eddig is meglehetősen sok közpénzt vitt már el amúgy.

Az átcsoportosítás legnagyobb szelete, 8,7 milliárd forint pedig olyan összeg, melynek érteni a funkcióját, illetve hogy miért van erre szükség egy vészhelyzet esetén is: a kormány ennyit utal az innovációs minisztériumnak a hulladékgazdálkodási feladatok kezelésére, illetve a kapcsolódó kártalanításokra. 


62083 Búbánat 2020-03-15 15:55:12

Opera szilencium és járvány idején, avagy miért több a munka, ha nincs is

2020.03.15. 12:07 ORIGO.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 132. LEVÉL

„Kedves Néném,…”

 

"Ami az operát illeti, itt is elég körültekintőnek kell lennie a tervezésnek. Leírom a főbb lépéseket:

  • megnézzük, mi következne a kiírt évadtervben (hisz az a cél, hogy mihamarabb visszataláljunk a megépített vágányra);
  • maradt-e rá elegendő próba?
  • ha nem, el lehet-e játszani az adott művet koncertszerűen? (erre a Don Carlos sokkal alkalmasabb, mint a Parsifal, a Dead Man Walking (Ments meg, Uram!) viszont sikolt a színpad után, azzal tehát így nem kísérletezünk;
  • ha valahogy elő tudnánk adni, ráérnek-e a szereplők?
  • ha mindenki megvan, vajon ráér-e a zenekar, hogy állnak a szolgálatszámai?
  • ha itt sincs gond, nézzük, mi van az énekkarral: a két játszóhelyen ütközés is lehet, átlagosan csak énekkari művészek felének-harmadának van egy-egy darabra jelmeze, hisz csak egy részük volt benne egy-egy produkcióban – meg kell tehát vizsgálni, a létszám, a szólamtudás rendelkezésre áll-e, most nem is beszélve a szolgálatszámról;
  • mivel általában egy szereposztásban jövünk ki darabokkal (ha több szereposztás volna, a próbaidőszak lehetőségei darabolódnának), így egyszerre több produkciót is kell játszanunk, hogy pihenőnapjuk lehessen az énekeseknek: vajon mi tud lenni adott esetben a váltódarab. És itt kezdődik elölről: maradt-e elég idő annak a próbáira stb...

Azt külön írom a szempontok alá, hogy nyilván fél szemmel azt is figyelni kell, miként lehetne a törölt előadásokat pótolni. "


62082 ladislav kozlok 2020-03-15 14:16:33 [Válasz erre: 62080 Hangyász 2020-03-15 11:04:21]

Ok biztos nem. Lassan már 40 allando vendég vagyok, sokan ismernek, sokan magyarul beszélnek, sot a foigazgato nagyon jo magyar dráma fordito. Vannak bizonyos kiváltságaim amelyeket nem  szeretnék elveszíteni.   


62081 ladislav kozlok 2020-03-15 14:16:31 [Válasz erre: 62080 Hangyász 2020-03-15 11:04:21]

Ok biztos nem. Lassan már 40 allando vendég vagyok, sokan ismernek, sokan magyarul beszélnek, sot a foigazgato nagyon jo magyar dráma fordito. Vannak bizonyos kiváltságaim amelyeket nem  szeretnék elveszíteni.   


62080 Hangyász 2020-03-15 11:04:21 [Válasz erre: 62078 ladislav kozlok 2020-03-15 09:29:00]

Kösz a felvilágosítást. Szerinted a szlovák állami szervek (kémelhárítás, ügyészség stb.) olvassák ezt a fórumot? ;o)


62079 joska141 2020-03-15 09:52:30

A világot elárasztó koronavrus hírek között végre egy más téma, amivel kapcsolaban a kormány múlt héten döntött, a következők szerint:

"A Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének felújítására, és az az Eiffel Műhelyházra további plusz 4,56 milliárd Forintot csoportosítanak át!!!


62078 ladislav kozlok 2020-03-15 09:29:00 [Válasz erre: 62077 Hangyász 2020-03-14 09:56:25]

Kb.igen.  Az uj szlovák nemzeti uj épulete rengeteg sok pénzt nyel el a régi színház javítására nem jut, pedig ráférne. Mult pénteken lett volna 1 Aida bemutato/diszeloadásnak készult/,  félkész árú lett belole, most probálgathatnak és javítgathatnak. 

Irnák még én tobbet, de sajat nevemen jelentkezem.

 

 


62077 Hangyász 2020-03-14 09:56:25 [Válasz erre: 62075 ladislav kozlok 2020-03-13 11:08:25]

Ott is áll a bál, pl. elhúzódó és pénzt nyelő felújítás miatt? ;o)))


62076 Búbánat 2020-03-13 18:12:07

Az Opera honlapjáról:

Tájékoztató a koronavírussal kapcsolatban – frissítve

"A Magyar Állami Operaház valamennyi jelenlegi játszóhelyén egyelőre 2020. április 3-ig valamennyi előadás, koncert és egyéb rendezvény (különleges esemény) törlésre kerül. Valamennyi jegypénztárunk és Opera Shop zárva tart, valamint az operaházi vezetett túrák is szünetelnek.

Az ebben az időszakban elmaradó előadásokra megváltott jegyek árát és bérletek esetén, bérlethányadát a Magyar Állami Operaház utalvány formájában visszatéríti Nézői számára. 

vis maior helyzetre tekintettel a jegyek, bérletek értékét készpénzben visszatéríteni nem tudjuk. A rendkívüli helyzet miatt irodáink és jegypénztáraink az egészségügyi veszélyhelyzet visszavonásáig zárva tartanak. 

Kérjük Nézőinket, hogy jegyeiket és bérleteiket tartsák meg az utalványok átvételéig, melyre az Opera Értékesítési Centrumban lesz majd lehetőség 2020 év végéig.

Az utalványok azzal az összeggel lesznek „feltöltve”, mellyel a megváltott jegyek, illetve a megváltott bérletek elmaradó előadásainak hányadai rendelkeznek. Az utalványokat 2021. június 30-ig válthatják be, akár több részletben is. Az utalványok felhasználhatók a következő évadra szóló bérletek megvásárlásánál is. "


62075 ladislav kozlok 2020-03-13 11:08:25 [Válasz erre: 62074 Hangyász 2020-03-12 14:13:35]

Es milyen jo ez a Szlovák Nemzeti Színház igazgatoságának. 


62074 Hangyász 2020-03-12 14:13:35 [Válasz erre: 62067 Edmond Dantes 2020-03-11 16:47:43]

Milyen jól jön ez Ókovácsnak!!!


62073 Edmond Dantes 2020-03-11 19:45:07 [Válasz erre: 62072 zenebaratmonika 2020-03-11 19:21:53]

MüPában minden márciusi előadás törölve ... sajnos az "én" Royal Philharmonic Orchestra-koncertem is. 


62072 zenebaratmonika 2020-03-11 19:21:53 [Válasz erre: 62069 virius 2020-03-11 18:39:37]

Az operettszínház is márciust törölte. A Müpa-ban pedig nincsenek törölve a 100 fő alatti előadások.


62071 Búbánat 2020-03-11 19:02:03 [Válasz erre: 62069 virius 2020-03-11 18:39:37]

Igen.


62070 virius 2020-03-11 18:40:54 [Válasz erre: 62066 Amalgám 2020-03-11 16:28:28]

Plusz a műszak...






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.