Rekonštrukčné práce aj tu presušila pandémia koronavírusu.
Ejnye... Mint nálunk: lektor sehol.
Nyelvtudás hiányában elolvasni nem tudtam, csak a szó szoros értelmében "vizuálisan" áttekinteni; annyival érdemes talán kiegészíteni, hogy azt a kevés operettszínházat, ami a világban működik - Budapest mellett Moszkvában és Bukarestben, ha jól tudom -, szokás az operaházakhoz sorolni.
Lýdia urbančíková egy szép cikket írt Budapest opera-házairol.
operaslovakia.sk/operny-dom-v-budapesti/
A Magyar Közlönyben megjelent határozatok alapján, hogy szombaton az Orbán-kormány 18,5 milliárd forint átcsoportosításáról döntött a rendkívüli kormányzati intézkedésekre szolgáló tartalékból. De hiába van országos vészhelyzet és különleges jogrend a koronavírus-járvány miatt, az egészségügyre ebből mindössze 2 milliárd forint jutott, az Állami Egészségügyi Ellátó Központ kapja ezt az átcsoportosított összeget.
Ugyanakkor a rendkívüli keretből a kormány 2,77 milliárdot folyósított a Miniszterelnökségnek, az egyházi épített örökség védelme és egyéb beruházások javára.
Ezenkívül, mint a lap írja, a kormány további 13,17 milliárd forintot vont el a központi maradványelszámolási alapból, melyből a Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének felújítására, illetve az Eiffel Műhelyházra plusz 4,56 milliárd forintot szán a kormány. Mindkét projekt eddig is meglehetősen sok közpénzt vitt már el amúgy.
Az átcsoportosítás legnagyobb szelete, 8,7 milliárd forint pedig olyan összeg, melynek érteni a funkcióját, illetve hogy miért van erre szükség egy vészhelyzet esetén is: a kormány ennyit utal az innovációs minisztériumnak a hulladékgazdálkodási feladatok kezelésére, illetve a kapcsolódó kártalanításokra.
Opera szilencium és járvány idején, avagy miért több a munka, ha nincs is
2020.03.15. 12:07 ORIGO.hu
ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 132. LEVÉL
„Kedves Néném,…”
"Ami az operát illeti, itt is elég körültekintőnek kell lennie a tervezésnek. Leírom a főbb lépéseket:
- megnézzük, mi következne a kiírt évadtervben (hisz az a cél, hogy mihamarabb visszataláljunk a megépített vágányra);
- maradt-e rá elegendő próba?
- ha nem, el lehet-e játszani az adott művet koncertszerűen? (erre a Don Carlos sokkal alkalmasabb, mint a Parsifal, a Dead Man Walking (Ments meg, Uram!) viszont sikolt a színpad után, azzal tehát így nem kísérletezünk;
- ha valahogy elő tudnánk adni, ráérnek-e a szereplők?
- ha mindenki megvan, vajon ráér-e a zenekar, hogy állnak a szolgálatszámai?
- ha itt sincs gond, nézzük, mi van az énekkarral: a két játszóhelyen ütközés is lehet, átlagosan csak énekkari művészek felének-harmadának van egy-egy darabra jelmeze, hisz csak egy részük volt benne egy-egy produkcióban – meg kell tehát vizsgálni, a létszám, a szólamtudás rendelkezésre áll-e, most nem is beszélve a szolgálatszámról;
- mivel általában egy szereposztásban jövünk ki darabokkal (ha több szereposztás volna, a próbaidőszak lehetőségei darabolódnának), így egyszerre több produkciót is kell játszanunk, hogy pihenőnapjuk lehessen az énekeseknek: vajon mi tud lenni adott esetben a váltódarab. És itt kezdődik elölről: maradt-e elég idő annak a próbáira stb...
Azt külön írom a szempontok alá, hogy nyilván fél szemmel azt is figyelni kell, miként lehetne a törölt előadásokat pótolni. "
Ok biztos nem. Lassan már 40 allando vendég vagyok, sokan ismernek, sokan magyarul beszélnek, sot a foigazgato nagyon jo magyar dráma fordito. Vannak bizonyos kiváltságaim amelyeket nem szeretnék elveszíteni.
Ok biztos nem. Lassan már 40 allando vendég vagyok, sokan ismernek, sokan magyarul beszélnek, sot a foigazgato nagyon jo magyar dráma fordito. Vannak bizonyos kiváltságaim amelyeket nem szeretnék elveszíteni.
Kösz a felvilágosítást. Szerinted a szlovák állami szervek (kémelhárítás, ügyészség stb.) olvassák ezt a fórumot? ;o)
A világot elárasztó koronavrus hírek között végre egy más téma, amivel kapcsolaban a kormány múlt héten döntött, a következők szerint:
"A Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének felújítására, és az az Eiffel Műhelyházra további plusz 4,56 milliárd Forintot csoportosítanak át!!!
Kb.igen. Az uj szlovák nemzeti uj épulete rengeteg sok pénzt nyel el a régi színház javítására nem jut, pedig ráférne. Mult pénteken lett volna 1 Aida bemutato/diszeloadásnak készult/, félkész árú lett belole, most probálgathatnak és javítgathatnak.
Irnák még én tobbet, de sajat nevemen jelentkezem.
Ott is áll a bál, pl. elhúzódó és pénzt nyelő felújítás miatt? ;o)))
Az Opera honlapjáról:
Tájékoztató a koronavírussal kapcsolatban – frissítve
"A Magyar Állami Operaház valamennyi jelenlegi játszóhelyén egyelőre 2020. április 3-ig valamennyi előadás, koncert és egyéb rendezvény (különleges esemény) törlésre kerül. Valamennyi jegypénztárunk és Opera Shop zárva tart, valamint az operaházi vezetett túrák is szünetelnek.
Az ebben az időszakban elmaradó előadásokra megváltott jegyek árát és bérletek esetén, bérlethányadát a Magyar Állami Operaház utalvány formájában visszatéríti Nézői számára.
A vis maior helyzetre tekintettel a jegyek, bérletek értékét készpénzben visszatéríteni nem tudjuk. A rendkívüli helyzet miatt irodáink és jegypénztáraink az egészségügyi veszélyhelyzet visszavonásáig zárva tartanak.
Kérjük Nézőinket, hogy jegyeiket és bérleteiket tartsák meg az utalványok átvételéig, melyre az Opera Értékesítési Centrumban lesz majd lehetőség 2020 év végéig.
Az utalványok azzal az összeggel lesznek „feltöltve”, mellyel a megváltott jegyek, illetve a megváltott bérletek elmaradó előadásainak hányadai rendelkeznek. Az utalványokat 2021. június 30-ig válthatják be, akár több részletben is. Az utalványok felhasználhatók a következő évadra szóló bérletek megvásárlásánál is. "
Es milyen jo ez a Szlovák Nemzeti Színház igazgatoságának.
Milyen jól jön ez Ókovácsnak!!!
MüPában minden márciusi előadás törölve ... sajnos az "én" Royal Philharmonic Orchestra-koncertem is.
Az operettszínház is márciust törölte. A Müpa-ban pedig nincsenek törölve a 100 fő alatti előadások.
Ez már benne van a Magyar Közlönyben? Mert pl. a Müpa már mától, de csak 31-éig hirdetett stopot.
A veszélyhelyzet ezt is felülírja.
Helyesbítenem kell: a rendelkezések nem 2020. április 3-áig, hanem visszavonásig azaz határozatlan ideig érvényesek! Megtiltják a 100 főnél nagyobb beltéri és 500 főnél nagyobb kültéri rendezvényeket.
Úgy tűnik, ez a kérdés most aktualitását vesztette, hacsak a zártkörű rendezvény egyben nem száz főnél alacsonyabb létszámú is... Egyébként a fellépők is beleszámítanak? Mondjuk egy tánckar... Jó lenne tudni. :-)
Kedves Közönségünk!
Magyarország kormányának mai döntése alapján ma (2020. március 11.) éjféltől tilos a 100 fő fölötti beltéri rendezvények tartása.
A mai napon (március 11., szerda) a Laurencia–előadást az Erkel Színházban még megtartjuk. A holnapi naptól egyelőre 2020. április 3-ig valamennyi előadás, koncert és egyéb rendezvény (különleges esemény) törlésre kerül.
A megváltott jegyekkel, bérletekkel kapcsolatban hamarosan tájékoztatást adunk ki.
Én feladtam. A MÁO kommunikációjából már a kérdéseket sem hiszem el.
Én ott vesztettem el a fonalat, amikor jó régen, valamelyik próbaüzem idején csodával határos módon bejutottam egy élvezetes Az arany meg az asszony/Tóték-előadásra. Későbbi felhíváson felbuzdulva neten regisztráltam A vágy villamosa-produkcióra, amit vissza is igazoltak ... aztán néma csönd. Storno, de senki nem írt, hogy "sajnáljuk, nem lesz". Úgyhogy maradt a vágy ... a villamos elment, talán a 28-as. Azóta folyamatosan játsszák a "Hamarosan nyitunk" c. produkciót ... vö. MUK (Márciusban Újra Kezdjük). Kezdik?
Tudna valaki mérvadó információt adni azzal kapcsolatban, hogy a többedik megnyitását ünneplő EIFFEL MŰHELYHÁZ KINEK, vagy KIKNEK épült, mert a honlapon szereplő új premierek mind ZÁRTKÖRŰEK!!, vagy néhány régi előadással együtt ELMARADNAK! Azt már nem is szeretném tudni, hogy hány a ráköltött milliárdok száma?
Azért az is érdekelne, hogy az ÚJJÁSZÜLETÉSNAP háromszor ismétlődik, -pedig újjászületésnap szerintem csak egy lehet-, mégis zártkörű mindhárom előadás.
Ezek az előadások titkosak?, vagy kiknek rendezik ezeket, ha már az én adóforintocskáim is ott vannak elgurulva valamelyik sorban.
Az időpont a szinfalak mögött mér ismert, de publikus csak évek múltán lesz.
Nem zörög a haraszt, ha nem fúj a szél. Indulási oldal egy utcával odébb.
A Kalmár Magda CD ismertetőjére visszatérve: a Figaró házasságában Barbarina és Marcellina szerepét is énekelte, meg Cherubinót is - de az emlékezetes - ha már ezt a jelzőt alkalmazzuk- szerepe (amit mégis csak több mint 40-szer énekelt, például Ferencsik jubileumi produkciójában is ) az Susanne volt. A művészről szóló néhány mondatos ismertetőben a legfontosabb alakításait kell megemlíteni szerintem. És Lucia Popp nekem még mindig ragaszkodik a társulati tagságához.: http://www.opera.hu/kereses/?q=lucia+popp&lan=hu
Nem tudom, de nekem ez a Nyugat lánya nagyon nem jött be, semmi dallam, legalábbis nekem, és ária se.... le is zártam. És neked?
Köszönöm, így már látom, hát elég érdekes ... de MÁO honlapján nekem itt nem jött ki a neve. Máshol bújhat meg :-) Kalmár Magda viszont első operaházi éveiben többször is énekelte Cherubinot.
Az Opera honlapjáról:
Opera „Puccini Itáliája”-évadában kiemelt figyelmet szentelt az olasz szerző ritkán hallható műveinek, aminek köszönhetően csaknem fél évszázad után új rendezésben tért vissza a színház repertoárjára A Nyugat lánya. Az ezt megelőző, mára legendássá vált 1966-os felújítás főszerepeit a színház korabeli álompárja, Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert énekelte, míg Rance seriffet az ugyancsak kiváló kvalitásairól ismert Jámbor László alakította. A felvételt, amelyen az Opera együtteseit Erdélyi Miklós dirigálja, az énekesek pedig a színházat is igazgató Nádasdy Kálmán magyar fordítását éneklik, a Magyar Rádió rögzítette Mikó András rendezésének premierjén.
A több mint kétórás zenei anyag most dupla-CD-n jelent meg a Magyar Állami Operaház kiadásában.
Lucia Popp: http://www.opera.hu/tarsulat/szemely/popp-lucia/
Kalmár Magda (Cherubino mellett mind Susanna, mind Lulu szerepe benne van a leírásban): http://www.opera.hu/tarsulat/szemely/kalmar-magda/
Ugyanott így folytatódik: "Ezután minden énekes évadokra és szerepekre szerződik, jelentősen megemelt tiszteletdíjért. Ugyanez a koncepció érvényesült a karmesterek esetében is." Az igazi kérdés, mi a jogállása, milyen=mire szóló szerződése van a karmestereknek, magánénekeseknek, alkotóknak illetve a zenekarnak és a kórusnak és a "személyzetnek" továbbá ugyanez a MNB-nél: magántáncosok, tánckar, koreográfusok ...
Nem találom, hol-miben olvasható Lucia Popp MÁO-tagsága, Kalmár Magda Cherubinoja.
Hurrá!!!! Kiadják CD-n a legendás 66-os Nyugat lányát, Házy Ilosfalvy előadás felvételét..jómagam anno 10x láttam, azóta is abból élek.
a cd kapható az Erkel Bartók shopjában és állítólag az Operaházéban is.
A Vikipédia Magyar Állami Operaház címszavából idézet:
"2012. december 31-ig bezárólag valamennyi magánénekes elbocsátásával megszűnt az énektársulat."
Tényleg azt hiszi? Azt hiszi, hogy előadásokra szerződtetik a zenekart, énekkart, balettet? Vagy csak a szólisták léteznek az ön számára? Társulatnak számítanak ezek a csoportos együttesek.
Árdekes. Tudomásom szerint nincs is társulata az Operaháznak. A művászeket előadásokra szerződtetik. Van, aki jól jár, van aki emiatt alig tud megálni.
Kis furcsaságok az Operaház honlapjáról. 1. Mit is értenek a "társulati tag" kifejezésen? Például az 1993-ban elhunyt Lucia Popp miért is társulati tag a magyar Operaházban? (Mert ha a bécsiről lenne szó és ha örökös tagként szerepelne az aktuális nyílvántartásban náluk, az még érthető.) ...és még sok külföldi és már elhalálozott művész is tagja dalszínházunknak! 2. A Kalmár Magda CD ismertetőjében olvassuk, hogy emlékezetes szerepe volt a Figaró házasságában Cherubino. Nem inkább Susanne? Ha már fontosabb szerepek, akkor a Szerelmi bájital Adinája és Berg Luluja feltétlen megemlítendő.
Különben régebben 10 000 Ft-os jegyeket hirdettek az Eiffel-be, ha jól rémlik, az azért elég durva a magyar fizetésekhez, persze már akinek.
A Sztárcsinálók rockoperát meghirdették az UP Újpesti Rendezvénytér, Színházterem-be és oda 7000-13000 Ft egy jegy, hát érdekes, én vettem rá 2 db-ot 9000-ért, (sehol máshol nem meg a darab) de máskor nem igen fizetek 6000 Ft-nál többet egy db jegyért, ha lehet a Ma este színházon veszem, vagy olcsóbb előadásokat nézek ki, vagy olcsóbb helyeket választok. Az Erkelbe sose ülök hátra, mert oda távcső kell.
Próbaüzemmel, kedvezményes jegyárral február 7-től vannak előadások, Mester és Margaritával kezdenek, de azokra már az összes jegyet elkapkodták. Siegfrid Idill/Krizantémokra, Ments meg Uram! kortárs operára, valamint KFM kortárs balettre még vannak 1.000 Ft-os jegyek. Márciustól rendesen üzemel, de az előzetes várakozásokhoz képest jóvak kedvezőbb jegyárakkal (2900-4900-5900 este, 1500-2500-3000 délelőtt). Szvsz. David Adam Moore nagyon jó kotárs operákban, őt nem érdemes ennyiért kihagyni.
Ott mikortól lesznek előadások és mik? Erről tudsz valamit. Annyit hallottam elég borsos áron fogják a jegyeket adni. A kőbányai környék mennyire veszélyes? Mondjuk este nők egyedül járhatnak arra vagy párosával?
Van itt valaki aki az Eifel akármibe vágyott operaelőadásokat nézni/hallgatni?
A BKV süriti a buszjáratot, talán a 2-es villamost is sürithetnék a MÜPÁ-hoz esténként.
Mai hír az interneten az építkezés/felújítás újabb lépéséről:
http://pestbuda.hu/cikk/20200119_eiffel_muhelyhazra_neveztek_at_az_eszaki_jarmujavito_megallohelyet
Idézet a cikkből:
"Az Operaház kezdeményezésére az intézmény harmadik játszóhelyének, multifunkcionális raktár- és próbaközpontjának közelgő megnyitása alkalmából történt az átnevezés. A megállót és környezetét, ahogy eddig is, a 9-es autóbusszal és a 28-as villamossal lehet megközelíteni. A BKK a 9-es autóbuszt februártól a jelenleginél gyakrabban, 10 perces járatsűrűséggel közlekedteti a késő esti időszakban, biztosítva a látogatók kényelmes hazautazását a kulturális helyszínről."
Hm...
Az Opera honlapjáról:
"A Magyar Állami Operaház immár nyolcadik alkalommal állít össze Útravaló címmel zenei kiadványt, hogy ezzel is elősegítse a gyermekek zenei műveltségének megalapozását. Ókovács Szilveszter, az intézmény főigazgatója idén is a kiadvánnyal köszöntötte a főváros első kisbabáját, amelyet azonban a korral haladva az idei évtől az interneten, a www.opera.hu/utravalo2020 címen tesz elérhetővé az intézmény. Az Opera partnere, a PromoBox Kft. segítségével az idei évtől egy kis füzetet juttat el az édesanyákhoz, amelyben röviden bemutatja az aktuális évre felkínált műveket és tájékoztatót ad a dalszínház gyermekprogramjairól.
„Az Útravaló 2020 több mint egyórás válogatást nyújt az Opera közelmúltban készített énekkari felvételeiből. A 18 szám több mint felét magyar művek alkotják: Erkel Bánk bánja mellett a zeneszerző első operája, a Bátori Mária és a közelmúltban rögzített Erzsébet című opera II. felvonásának néhány emlékezetes pillanata, Kodály Háry János és Székely fonó, valamint Bozay Az öt utolsó szín című művéből vett részletek, míg a nemzetközi válogatás Donizetti Boleyn Anna, Giordano Andrea Chénier, Spontini A vesztaszűz, Meyerbeer A hugenották és Wagner Tannhäuser című operáiból is ad ízelítőt"
Az Operaház Facebook oldaláról
EMLÉKEZÉS
Koszorúzással és Karczag Márton főemléktáros méltató beszédével emlékezett meg az Opera a ma öt éve elhunyt Oberfrank Gézáról. A kiváló karmester a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán szerzett diplomát 1961-ben, majd 1980-ig a Magyar Állami Operaház tagja volt. Pályája során a berlini Komische Opera főzeneigazgatójaként, a MÁV Szimfonikus Zenekar vezető karmestereként, majd később a Szegedi Nemzeti Színház operaigazgatójaként állandó szereplője volt a koncertéletnek. 1989-től a Magyar Állami Operaház zeneigazgatója, majd a kilencvenes években főzeneigazgatója volt. Tevékenységét több díjjal is elismerték – 1970-ben Liszt-díjat kapott, 1982-ben Érdemes Művésszé, 1988-ban Kiváló Művésszé választották, 2009-ben pedig a Magyar Állami Operaház Örökös Tagja lett.
Oberfrank Géza (Budapest, 1936. január 26. – Budapest, 2015. január 12.)
Azoknak, akik nem lennének egészen tisztában az év és az évad fogalmával; akik arra számítanak, hogy a 2021/2022-es évad ígéretével akár 2021-ben (tehát jövőre) a megújult Operaházban ülhetnek. Újévi üzenet a legilletékesebbtől:
https://www.youtube.com/watch?v=jojOZ10AiGU
„Még nem tudunk bele visszaköltözni, az biztos. Úgyhogy még ez legalább két évig így lesz.”
Tehát 2022-ig legalább.
2017. május 26-án láttam legutóbb előadást az Operaházban. Vagyis biztos már, hogy legalább 4 és fél évig nélkülöznöm kell.
Még azoknak a kárára sem örülök ennek, akik az Opera bezárásakor kimosolyogták az előző, 1980–1984-es felújítást: micsoda világ volt az, amikor négy évadra be kellett zárni az épületet egy rekonstrukcióhoz!…
Történetesen élő adásban volt szerencsém hallgatni a reggeli közösen sugárzott (!) rádió-TV interjút Almási-Tóth Andrással, aki elmondása szerint az új Parsifalt rendezi legközelebb. A belinkelt index-cikk maga sem biztos a megnyitás időpontjában: " ...az Operaházat 2021 őszén vagy telén nyitják meg, így ha minden a tervek szerint alakul, a 2021-22-es évadot már az Andrássy úti épületben kezdheti a társulat." Aki ebből a mondatból megsaccolja a nyitás akárcsak hónapra pontos várható időpontját, annak gratulálok. Az origo.hu azonos témájú írása óvatosabban fogalmaz: "... a tervek szerint a 2021-22-es évadban már használhatják az Andrássy úti épületet..." Itt szó esik a három ház várható profil/repertoár-megosztásáról is.