Ez a link/hír szerintem inkább az Opernglas-topikba való, MÁO és a közönség szerencséjére :-)
Ószilveszter már csak sodródik. (Milyen jó, hogy a Rosszul őrzött leány a repertoár azon darabja, amely a legkevésbé érdekel, a Verdi Requiemet pedig csak kivételes előadásban hallgatom meg élőben, miután zsenge ifjúként Abbadoval hallottam.)
Mikor énekeljen valaki nagy szerepet? 60 éves korában? L. még Alfonzó feledhetetlen "Unterfórum" jelenetét.
Az legalább nem volt csalódás ... :D
Ez nekem is fetűnt. És mivei 3-án délelőtt és délután is A rosszul őrzött lány megy, praktikus lenne annak díszletében előadni Verdi Requiemjét 2-án.
Keresztény évad az Operában - erre ma, Mindenszentek ünnepén a müsor:
A rosszul őrzött lány, tánckomédia két felvonásban...
Éljen!
Műsorpolitika: November hónapban 5 Rigoletto előadás lesz az Erkel Színházban. A mantuai herceg alakítója Galeano Salas, a 2018.évi Marton Éva Énekverseny győztese. Valószínűleg a győzelemhez tartozott egy fellépés az Operaházban.
Kérdés: érdemes-e egy fiatal énekest ilyen nagy szereppel terhelni, amikor anyaszínházában – Staatsoper München – jelenleg a Traviata Gastonját, a Trubadur Ruizját és hasonló comprimario szerepeket alakít? Egyrészt kitesszük egy abszolút idegen közegben egy nagy megmérettetésnek, sorozatterhelésnek. Másrészt valóban a Magyar Operaház színpada az a kísérleti terep, ahol egy fiatal külföldi énekes számára a továbbfejlődés lehetőségét biztosítjuk? Nem erre való az anyaszínháza?
Célzott is erre a beszélgetőpartnere, Fülöp Attila a Carmen Habanérája után: szinte bizonyos benne, hogy Lusine Sahakyana jelenlegi operettszínházi státusát felcseréli a Magyar Állami Operaházéval, és hamarosan itt (is ) látjuk majd viszont...
Én se tudtam erről a délutáni koncertről, egy barátom informált, méghozzá elég későn róla. Így csak a Seguidilla és a Nabucco duettre értem oda, ami meglehetősen bosszantott, mert az egész műsort és a beszélgetéseket is hallani szerettem volna!
Csatlakozom azokhoz, akik a Carment éneklő hölgyet figyelemre méltó tehetségnek tartják. Úgy látszik, hogy nem esett messze az alma a fájától, és még valószínűleg sokat fogunk hallani róla!
A Budapesti Operabarátok Egyesületének Klubdélutánjait (az évadban három ilyen alkalom adódik) az Erkel Színház színpadára rendezik, és általában háromtól öt óráig tart maga a műsor. A színpad hátterét A rosszul őrzött lány előadásából - azt hiszem vászonra festett - hatalmas tájkép-kompozíció uralja. Még utalt is arra Aczél András rendező Fülöp Attilával beszélgetve, hogy nem akarja hosszan elnyújtani mondandóját, mert tudja, amint véget ér a műsoruk, máris érkeznek a balettosok, a zenekarosok és a műszakiak, előkészíteni-berendezni a színpadot az esti balettelőadásra. Nem szeretné, ha miatta valami késedelem szenvedne...
Mostanűban gyakran megesik, hogy, kevés kivétellel "falhoz kenhetőek" jönnek. Hogy ez kinek jó?
A MÁO honlapja szerint vasárnap, október 27-én az Erkel Színházban 11 és 19 órai kezdettel A rosszul őrzött lányt adták, 15 órakor Hangszervarázs volt a „Bernáth-büfében”. A recenzeált műsort hol és mikor rendezték?
Azt mondanám és ez enyhe kifejezés,régen legalábbis körültekintőbb volt a vendégművészek (szerepre) szerződtetése. És egyáltalán: volt és rendszerszerűen. Ma meg úgyszólván nincs.
Vasárnap (október 27.) a Budapesti Operabarátok Egyesülete Klubdélutánjára került sor az Erkel Színházban:
MŰSOR
1.) SZINETÁR MIKLÓS ELNÖK ÚR KÖSZÖNTŐJE
2.) KONCERT
Fellépő művészek:
LUKÁCS GYÖNGYI
ALEXANDRU AGACHE
LUSINE SAHAKYAN
EMMA SAHAKYAN
Zongorán közreműködik: SZENNAI KÁLMÁN
Beszélgetős vendég: ACZÉL ANDRÁS rendező
Műsorvezető: FÜLÖP ATTILA
A meghívott énekművész-család nagyszerű áriakoncertjének tapsolhattam sokadmagammal az Erkel Színházban vasárnap délután. Élmény volt hallgatni őket!
Lukács Gyöngyi énekszámai voltak:
Rahmanyinov egyik dala (románca)
Puccini: Manon Lescau – Manon áriája, IV. felv.
Verdi: Nabucco – Abigél és Nabucco kettőse, III. felv. (km. Alexandru Agache)
Alexandru Agache énekszámai voltak:
Bizet: Carmen – Torreádordal
Verdi: Falstaff – Becsületmonológ
Verdi: Nabucco – Abigél és Nabucco kettőse, III. felv. (km. Lukács Gyöngyi)
Sahakyan Lusine ( mezzpszoprán) énekszámai voltak
Bizet: Carmen - Habanéra
Bizet: Carmen - Seguidilla
Saint-Saëns: Sámson és Delila – Delila bosszúáriája, II. felv.
Sahakyan Emma (lírai szoprán) – a konzervatórium utolsó éves növendéke, magánének szakon tanul, a Zeneművészeti Egyetemen fogja folytatni tanulmányait.
Egy szép Scarlatti dalt adott elő nekünk.
SZENNAI KÁLMÁN zongoraművész, korrepetitor, karmester – az énekművészek zongorakíséretén túl eljátszotta Franz Schubert egyik gyönyörű impromtu-jét is.
Valamint "ünnepi vendégművészes" előadáson nem egyszer olyan vendég lépett fel, akit egy jobb képességű hazai énekes símán falhoz kent, már bocsánat a pórias stílusért!
Abban a korszakban, amiben én nőttem fel -és az nem tegnap volt- nem állítanám, hogy "túl sok nagy kvalitású, hangi adottsággal rendelkező művész énekelt". Főleg nem "hétköznapi" előadásokon. De ennek az ellenkezőjét is sokszor tapasztaltam. "Ünnepi", vendégművészes, felemelt helyáras előadásokon a vendég oldalán gyakran olyan művészek énekeltek, akiknek "nagy kvalitása, hangi adottságai" már régen elmúltak addigra, mégis őket szerepeltették.
Alig hinném, hogy Lukács Gyöngyi " itthon alig, csak elvétve jut lehetőséghez". Más oka lehet annak, hogy egyetlen Salomét látok csak a neve mellett a szezonban.
Nagy élmény volt a Lukács-Agache koncert vasárnap az Operabarátok körében. Az operába járó ember már kezd elszokni a valódi hangoktól, de amikor hallja a nagyokat, újra visszatér az életkedve! A közönség körében nagy meglepetést okozott a művésznő nagyobbik lánya, Sahakyan Lusine csodálatos színezetű, drámai mezzó hangjával. Kitűnő Delila bosszúáriát, Habanerát és Seguidillát énekelt, de a fiatal énekesnő egyéniségben is egy nem mindennapi jelenség! A koncertet egy fantasztikusan lehengerlő Abigél-Nabucco duett zárta, két óriási énekes tolmácsolásában!
Ez kétségtelenül igaz, sőt, tragikusan igaz! De érdekel valakit a közönségen - sajnos, már szinte csak annak egyes tagjain - kívül? Lulács Gyöngyi az egyik nagy kérdés, Kolonits Klára a másik nagy kérdés! Hogyan lehet az, hogy itthon alig, csak elvétve jutnak lehetősághez, miközben - hogy csak egy utóbbit említsek - Kolonits művésznő franciaországi sikereiről áradozik az ottani sajtó. Lassan külföldre utazhatunk, ha hallani akarjuk őket?
Vannak még alkalmak,sajnos nagyon kevés, amikor jó az Operába menni, jelen esetben az Erkel Színházba.Ha az ember olyan korszakban nőtt fel, amikor még nagy kvalitású, hangi adottsággal rendelkező művészek énekeltek, nehezen fogadja el a mai, sajnos legtöbbször hangtalan, kifejezéstelen énekesek jelenlétét a színpadon.Már nincs is kedvem megnézni egy előadást, mert óriási szerepkörtévesztésekbe kényszerítenek amúgy szép hangú, de sokszor nem operaszínpadra való, testetlenül éneklő, kilúgozott hangú énekeseket,mindemellett mellőznek nagy énekeseket.De most nincs helye a sírásnak, mert tegnap du.nagyszerű élményben volt részem! Korunk nagy drámai szopránja Lukács Gyöngyi , a hatalmas bariton Alexandru Agache, és Lukács művésznő két nagyon tehetséges lánya Lusine(már az Operaszínpadon lenne a helye!) és Emma Sahakyan volt vendége az Operabarátok klubdélutánjának.Gyönyörű produkcióknak és nagyon emberi, nagyszerű beszélgetéseknek voltunk szem és fültanúi.Ilyen órákért érdemes, nagyon érdemes....
Erőszakosan csúszott a ne mellé egy m (amint neked is makacsul maradt le egy n az „elle” végéről). Azt akartam mondani, hogy a hírben és az illusztráción nem azt kifogásoltam, hogy a művészek rolleroznak.
OFF: A témától és a demonstrációtól függetlenül, a biciklit remek dolognak tartom, kisvárosban és falun, de Budapestet alapvetően nem kerékpározásra és nem rollerozásra találták ki, amint arra sem, hogy ennyi (és ilyen randa) autó száguldjon és parkoljon benne, mint az utóbbi 30-40 évben. Egyéb kerekes szerkezetek közül személy szerint a gördeszka és a gördeszkások iránt viselek ellenszenvet, valamint a kerekesszék-gagyi iránt a színpadon.
OFF-OFF: Változó lehet, hogy kinek a nyelvérzéke milyen toldalékot diktál a rollerhoz. Vegyes hangrendű szóként nekem mély magánhangzós toldalék kívánkozik, aminek mellékes hozama nyelvünk mekegő hangzásának oldása.
Nem tudom, azt írtad-e, de ha azt írtad, hogy "ne rollerozzanak", mélységesen egyetértenék. Nem a művészek rollerozása (rollerezése?) ellen van súlyos kifogásom, hanem a termék, a jelenség elle. Súlyosan ön-, köz- és balesetveszélyes, akár a mindenféle szabály(ozás) nélküli összevissza száguldozás közben, amit nap mint nap tapasztalok (eddig túléltem), akár akkor, amikor az utcákon szanaszét hagyva állnak-hevernek. És ha operások rollereznek, akkor óhatatlanul is reklámozzák: nemcsak az Intézményt, hanem a szerintem nemkívánatos terméket és használatát is. (Prágában pl. nemrég betiltották.)
Azt írtam volna, hogy nem rollerozzanak?
2017. május 26-án jártam legutóbb az Operaházban, azóta úgy gondolok rá, mint ahol minden szegletben lázas csiszolás, kárpitcsere stb. folyik. Ehhez képest „nem hétköznapi látványként” meglátom a fiatal énekesekkel, balettosokkal és rollerjaikkal az előcsarnokot, úgy, ahogy csaknem két és fél éve hagytam...
:-)
Monikashow-címen új topic kellene: próbaképpen a Háború és béke első 1224 oldalát bemásolhatnánk.
Ráadásul Brahms és César Franck is operaszerzők. Avagy mindig tanul az ember.
Nem fogom végigböngészni, melyik topicba kívánkozna az alábbi 3 „hozzászólás” (merő floodolás), de abban biztos vagyok, hogy semmi köze sincs a Mi újság a Magyar Állami Operaházban? témához.
Mindenesetre érdekes a lista, 18 helyen Kálmán Imre, aztán Lehár akit nem jelölnek magyarként se máshogy, ő 20. helyen, 53. helyen Ábrahám Pál, Bartók 162. helyen, Ligeti György 173.
Nr.ComposerPopularityCountryBorn†Operas
91Sorozabal, PabloSpain189719882
92Zandonai, RiccardoItaly188319441
93Schubert, FranzAustria179718281
94Schütz, Heinrichn/en/en/e1
95Serrano, Josén/en/en/e1
96Gomes, CarlosBrasil183618962
97Vives, AmadeoSpain187119321
98Granados, EnriqueSpain186719161
99Moniuszko, StanislawPoland181918721
100Suppé, Franz vonn/e181918951
101Glass, PhilipUsa1937-1
102Reznicek, Franz vonn/e186019451
103Grigoriu, Theodorn/en/en/e1
104Dvorak, AntoninCzech184119042
105Albert, Eugen deSchotland/Germany186419322
106Janacek, LeosCzech185419281
107Capdevielle, JeanUsan/en/e1
108Méhul, Etiennen/e176318171
109Wolf-Ferrari, Ermannon/e187619482
110Martini, GiambattistaItaly170617841
111Künnecke, Eduardn/e188519531
112Barbieri, Franciscon/en/en/e1
113Millöcker, Karln/e184218991
114Pietri, GiuseppeItaly188619461
115Nessler, VictorFrance184118901
116Cottrau, GiulioItaly183119161
117Salieri, AntonioItaly175018251
118Schönberg, Claude-Micheln/en/en/e1
119Rabaud, HenriFrance187319491
120Wolf, Hugo PhilipAustria186019031
121Sarti, GiuseppeItaly172918021
122Falla, Manuel deSpain187619461
123Charpentier, GustaveFrance186019561
124Traette, Tommason/e172717791
125Argento, DominickUsa1927-0
126Debussy, ClaudeFrance186219182
127Franchetti, AlbertoItaly186019421
128Gretry, Andrén/e174118132
129Pfitzner, HansGermany186919491
130Franck, Césarn/en/en/e1
131Marschner, HeinrichGermany179518611
132Porrino, EnnioItaly191019591
133Dittersdorf, Karl vonAustria173917991
134Gazzaniga, GiuseppeItaly174318181
135Dukas, PaulFrance186519351
136Reyer, ErnestFrance182319092
137Goetz, HermannGermany184018761
138Schreker, FranzAustria187819341
139Martin y Soler, VicenteSpain/Russia175418061
140Scarlatti, AlessandroItaly166017251
141Ascher, LeoAustria188019421
142Tate, PhyllisEngland191119870
143Bock, Jerryn/en/en/e1
144Brahms, JohannesGermany183318971
145Bruneau, AlfredFrance185719341
146Cornelius, Carln/e182418741
147Dargomyrski, AlexanderRussia181318691
148Hindemith, PaulGermany189519631
149Hoffmann, ErnstGermany177618221
150Joplin, ScottUsa186819171
151Nebra, José den/en/en/e1
152Neubach, Ernstn/en/en/e1
153Orff, CarlGermany189519821
154Pacini, GiovanniItaly179618671
155Rachmaninov, SergeiRussia187319431
156Ricci, LuigiItaly180518591
157Rubinstein, AntonUkraine182918941
158Schmidt, FranzAustria187419391
159Zeller, Carln/e184218981
160Musgrave, TheaScotland1928-0
161Piccinni, NiccolòItaly172818000
162Bartók, BélaHungary188119450
163Chabrier, EmmanuelFrance184118940
164Cui, CésarFrance183519180
165Charpentier, Marc AntoineFrance164317040
166Balfe, Michael WilliamIreland180818700
167Dallapiccola, LuigiItaly190419750
168Schubert, FranzAustria179718280
169Peri, JacopoItaly156116330
170Soliva, Carlo EvasioSwitzerland179118530
171Shostakovich, DmitriRussian190619750
172Tippett, MichaelEngland190519980
173Ligeti, GyörgyHungary192320060
174Blow, JohnEngland164917080
175Cavalieri, Emilio deItaly155016020
176Sacchini, AntonioItaly173017860
https://www.opera-arias.com/composers/#x
a honlap közzéteszi a leghíresebb opera- és operettszerzőket népszerűségi sorrenben (passz mi alapján veszi)
Composer Popularity Country Born †Operas
1Verdi, Giuseppe Italy 1813 1901 28
2Mozart, Wolfgang Amadeus Austria 1756 1791 22
3Rossini, Giaochino Italy 1792 1868 28
4Donizetti, Gaetano Italy 1797 1848 26
5Handel, Georg Germany/England 1685 1759 19
6Puccini, Giacomo Antonio Italy1858 1923 12
7Wagner, Richard Germany 1813 1883 13
8Bellini, Vincenzo Italy1801 1835 9
9Massenet, Jules France 1842 1912 12
10Gounod, Charles France 1818 1893 6
11Sullivan, Arthur England 1842 1900 3
12Monteverdi, Claudio Italy 1567 1643 6
13Bizet, Georges France 1838 1875 4
14Strauss jr, Johann n/e 1825 1899 6
15Purcell, Henry England 1659 1695 2
16Gluck, Christof von Germany 1714 1787 5
17Weber, Carl Maria von Germany 1786 1826 4
18Kalman, Emmerich Hungary/Usa 1882 1953 3
19Strauss, Richard Germany1864 1949 10
20Léhar, Franz n/e 1870 1948 8
21Weill, Kurt Germany 1900 1950 6
22Britten, Benjamin England 1913 1976 3
23Berlioz, Hector France 1803 1869 5
24Giordano, Umberto Italy 1867 1948 4
25Offenbach, Jacques Germany/France 1819 1880 5
26Leoncavallo, Ruggero n/e 1857 1919 4
27Vivaldi, Antonio Italy1678 1741 10
28Meyerbeer, Giacomo Germany1791 1864 7
29Mascagni, Pietro Italy 1863 1945 7
30Thomas, Ambroise France 1811 1896 2
31Cilea, Francesco Italy 1866 1950 2
32Delibes, Leo France 1836 1891 1
33Ponchielli, Amilcare Italy 1834 1886 2
34Humperdinck, Engelbert Germany 1854 1921 2
35Menotti, Gian Italy/Usa 1911 2007 5
36Tchaikovsky, Peter Ilyich Russia 1840 1893 2
37Gershwin, George Usa 1898 1937 1
38Lortzing, Gustav Albert Germany 1801 1851 5
39Stravinsky, Igor Russia 1882 1971 4
40Adams, John Coolidge Usa 1947-1
41Beethoven, Ludwig van Germany 1770 1827 1
42Cherubini, Luigi Italy 1760 1842 3
43Haydn, Joseph Austria 1732 1809 4
44Cimarosa, Domenico Italy 1749 1801 2
45Boito, Arrigo Italy 1842 1918 1
46Saint-Saëns, Camille n/e 1835 1921 1
47Flotow, Friedrich von Germany 1812 1883 2
48Benatzky, Ralph Czech 1884 1957 1
49Strauss, Oscar Austria 1870 1954 3
50Halevy, Jacques n/e 1799 1862 1
51Auber, Daniel France 1782 1871 4
52Barber, Samuel Usa 1910 1981 2
53Abraham, Paul Hungary 1892 1960 1
54Pergolesi, Giovanni Italy 1710 1736 1
55Berg, Alban Austria 1885 1935 1
56Smetana, Bedrich Czech1824 1884 1
57Spontini, Gasparo Italy 1774 1851 1
58Prokoviev, Sergei Russia 1891 1953 2
59Moore, Douglas Stuart Usa 1893 1969 1
60Adamo, Mark Usa 1962-0
61Nicolai, OttoGermany181018491
62Borodin, Alexander Russia 1833 1887 1
63Adam, Adolphe France 1803 1856 3
64Rimsky-Korsakov, Nikolai n/e 1844 1908 6
65Dostal, Nico Austria 1895 1981 2
66Bernstein, Leonard Usa 1918 1990 3
67Copland, Aaron Usa 1900 1990 1
68Boieldieu, Francois France 1775 1834 1
69Rousseau, Jean Switzerland 1712 1778 1
70Stolz, Robert Austria 1882 1975 3
71Catalani, Alfredo Italy 1854 1893 2
72Floyd, Carlisle Usa 1926-1
73Poulenc, Francis France 1899 1963 1
74Moreno Torroba, Federico Spain 1891 1982 1
75Cavalli, Francesco Italy 1602 1676 2
76Alfano, Franco Italy 1875 1954 1
77Korngold, Erich n/e 1897 1957 1
78Mussorgsky, Modest Russia 1839 1881 3
79Ravel, Maurice France 1875 1937 2
80Kienzl, Wilhelm Austria 1857 1941 1
81Reimann, Aribert Germany 1936-1
82Mercadante, Giuseppe Italy 1795 1870 2
83Rameau, Jean France 1683 1764 1
84Fall, Leo Austria 1873 1925 2
85Lalo, Edouard France 1823 1892 1
86Galliard, John n/en/en/e1
87Mendelssohn, Felix Germany 1809 1847 1
88Busoni, Ferruccio Italy 1866 1924 1
89Paisello, Giovanni n/e 1741 1816 1
90Glinka, Michael von Russia 1804 1857 3
Kedves Búbánat!
Mikor fordult az elő,hogy az operaház shopjában bármire is választ tudtak adni?
Lassan három hete, hogy Karczag Márton Aranykalickában - Tóth Aladár élete és kora című könyv ajánlása megszületett a Magyar Állami Operaház főigazgatója részéről az Origo oldalán, de hol van maga a könyv? Mikor vásárolhatja meg a nagyközönség?
Az Operaház és az Erkel Színház shopjában nem kapható, a munkatársak csak a vállukat vonogatják, kérdésemre nem tudtak érdemben választ adni a könyv megjelenésének idejéről. (= tegnap esti állapot)
Miért ne rollerezzenek?
Nehéz az ária, korrepetítorral gyakorol...
Az Operaház, köszöni, elvan a közönség nélkül is.
Az Opera művészei is rollereznek a hétvégén
https://www.origo.hu/kultura/20191001-az-opera-muveszei-is-rollereznek.html?fbclid=IwAR3IJz5lSfIMu7g3J5Qrvp25aSkQOvD3q7a2lxcSIuqxE3BdbBvVhYdAics
Fogalmazzak úgy, hogy némán/kivárva, amíg elül a felkavart sivatagi homok? Ha nem tévedek, Szilveszterünk átsiklott a vendégjátékról beharangozott hurráoptimista beszámoló /bármilyen hangú beszámoló felett.
"ha az Operaház vezetősége részletes választ adna arra, milyen okok miatt tolódott 2021 végére a dalszínház újboli megnyitása"
Amennyire én tudom/látom, ebben a kérdésben az Operaház vezetőségét hiába kérdeznéd. Fura/szomorú lehet, de úgy tűnik az Operaház vezetőségének viszonylag kevés szava van a kérdésben. Dióhéjban - ha jól követem az eseményeket - Zoboki Gáborék maximálisan historizáló felújítás koncepciója győzött, ami viszont - tekintve hogy ezzel a Ház bezárásánál még nem számoltak - azzal jár, hogy további ..... hónapig/évig csupán a felújítás részletes terveinek kidolgozása történik.
Másik síkon pedig az Operaháztól elvéve a felújítás menedzselését előbb a Városligetet is betonozó felújító/építő Baán László fémjelezte Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt-hez rendelték, amely idén nyáron létrehozott egy "Opera Vagyonkezelő Kft"-t erre a célra. Tehát a kérdéseket oda érdemes intézni.
Némi (nyilvános) céginformáció: A cég kézbesítési címe:opera@ligetbudapest.hu
13. | A vezető tisztségviselő(k), a képviseletre jogosult(ak) adatai |
13/2. |
dr. Gyorgyevics Benedek Tamás |
15. | A felügyelőbizottsági tagok adatai |
15/1. | Dr. Baán László Ferenc |
15/3. | Novák Ákos |
15/4. | dr. Pántya Juliánna |
Hát hogy szemérmes lenne ... abban alighanem tévedsz ;-)
Ha nem tévedek, az izraeli vendégszereplés felett szemérmesen elsiklott a Főigazgató Úr. Vagy tévedek?
Aranykór, avagy Tóth Aladár operai emlékezete
ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.10.04. 11:53 Origo.hu
ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA 2/124. levélária
"Kedves Tatjána Néném!"
Lám ,lám unokaöcsike csak előkerült csak most másként nevezik!
A Kolonits Klára topikban feltett kérdésre itt válaszolok. Alább írtam, milyen jó lenne, ha a főigazgató egy külön topicban kommunikálna a mimus olvasóival, esetleg őszintén válaszolna a kellemetlen kérdésekre is, így többek között arra, hogy Kolonits Klára miért nem kap tehetségéhez méltó bel canto szerepeket, pedig az érlap bőséges. Miért vették le például a Luciát és a Hugenottákat, miért nem játsszák pédául a Normát, a Lombardokat és az Ernanit? A női főszerepek szerintem Kolonits Kláráért kiáltanak. Jó lenne ezekre a kérdésekre az álbariton Levélária helyett, itt amomuson olvasni. A Levélária viszont szókincsgazdag olvasmány, a maradhat az Origón.