Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


61869 tiramisu 2019-08-23 12:49:26 [Válasz erre: 61865 ebera 2019-08-22 13:28:02]

Olvass el  az Álarcosbál-hoz kapcsolódó néhány tudnivalót., akkor talán Te sem leszel annyira megkavarva  !


61868 smaragd 2019-08-23 06:17:11 [Válasz erre: 61867 IVA 2019-08-22 20:27:27]

:-) Semmi baj!


61867 IVA 2019-08-22 20:27:27 [Válasz erre: 61864 smaragd 2019-08-22 10:11:47]

Kedves Smaragd, igazad van, sajnálom, hogy megszólítottalak.


61866 smaragd 2019-08-22 14:27:34 [Válasz erre: 61865 ebera 2019-08-22 13:28:02]

Köszönöm a videót. Ezt írtam én is, pl. valaki  feliratozhatta volna ezt a részt, Lehoczky Éva nevének kiírásával.


61865 ebera 2019-08-22 13:28:02 [Válasz erre: 61862 smaragd 2019-08-22 05:04:23]

https://www.mediaklikk.hu/video/opera-cafe-2019-08-11-i-adas/#  Kb. 4 perc 20 mp-nél kezdődik a mondat, amiben a tévedés elhangzik. Nem állt szándékomban Karczag Márton tudását vitatni, de ez nem magánbeszélgetés volt, nem is élő adás, a nyelvbotlás mindkettőben megbocsátható. Valakinek észre kellett volna venni a tévedést, mielőtt adásba kerül. Utólagos korrekció nem hangzott el azóta sem. A papucs az én szememet is bántotta, a hely szelleme valóban kötelez, vagyis kötelezne. Az Opera Caféban gyakran hangzanak el csacskaságok, nem gyűjtöm ezeket, ami kapásból eszembe jut, pl. Az álarcosbál bemutatója utáni adásban hangzott el: a konfliktus alapja, hogy Amélia a király szeretője. Nem szó szerint idéztem, de ez volt a lényeg. Még a mostani rendezés sem kavarhatta meg ennyire a tudósítás szövegének íróját! Részemről be is fejeztem az Opera Caféval kapcsolatos hozzászólásaimat, nagyon jó, hogy van a műsor, sok szép adása volt, de nagyobb figyelem kellene. ( Remélem, a szakértelem megvan.)

 


61864 smaragd 2019-08-22 10:11:47 [Válasz erre: 61863 IVA 2019-08-22 07:56:35]

Kedves IVA, persze, tegezve írtam Neked most is, olvasd csak el újra. Off vagy nem OFF ez egy fórum, és pont Te voltál az, én még erre is emlékszem, aki ebben a fontos kérdésben engem eligazított, azóta mindenkit tegezek.

Ez a link nem az én témám.

Engem Lehoczky Éva érdekel. Bevallom, nincs több mondanivalóm ehhez a "műbalhéhoz".


61863 IVA 2019-08-22 07:56:35 [Válasz erre: 61862 smaragd 2019-08-22 05:04:23]

Kedves Smaragd!
Kis OFF: Amikor pár évvel ezelőtt azon vitatkoztunk, hogy jön-e a már a tavasz vagy várat magára, még tegeződtünk…
ON: Igazad van: velem is előfordult már hasonló névcsere, még írásban is, lehet, hogy éppen ezen a fórumon.
Az általam kifogásolt felvétel linkje Edmond Dantes 61853 sz. bejegyzésében rejlik: https://szinhaz.org/csak-szinhaz/kulissza-csak-szinhaz/2017/05/17/az-opera-izgalmas-kalandozas/


61862 smaragd 2019-08-22 05:04:23 [Válasz erre: 61861 IVA 2019-08-22 01:04:08]

Kedves IVA, most, hogy megszólítottál, válaszolok.

Minden fórumozó ahhoz fűz véleményt, amihez óhajt.

Ezen a fórumon tegnap kizárólag Karczag Márton nyelvbotlása motivált erre (a 61856 számú bejegyzésre válaszoltam, 61857) és védelmére keltem, mert ez a hiba, névcsere, sajnos óhatatlanul is előfordulhat bárkivel, aki nyilvánosság előtt megszólal és magánbeszélgetéseinkben sem olyan ritka.

Velem sajnos az utóbbi fél évben kétszer esett meg, hogy ilyen kis szócsere, névcsere kicsúszott a számon, felvételre került, és már csak akkor vettem észre, amikor a felvétel megőrizte. Nem lehetett kivágni, mert más is elveszett volna a szövegből a téves szóval együtt.

Saját tapasztalatomat igyekeztem átadni, bár nem meséltem el tegnap ezt két a kellemetlenséget. Sok hallgató talán észre sem vette, de engem bántott a felvételek meghallgatásakor, sőt elgondolkodtatott, hogyan fordulhatott ez elő...

Lehoczky Éva és Zsuzsa nevének összekeverése szinte fájdalmas. Anélkül írtam bejegyzésemet, sietve, hogy láttam volna azt a felvételt, ahol elhangzott. Karczag Márton tudásához, tapasztalatához nem fér kétség. 

Szeretném kérni, hogy tegye ide fel ezt a linket valaki, aki látta ezt a felvételt, esetleg ebere fórumtárs, aki ezt a témát elindította. Előre is köszönöm.


61861 IVA 2019-08-22 01:04:08 [Válasz erre: 61857 smaragd 2019-08-21 12:19:35]

Remélem, kedves Smaragd, az én alábbi észrevételemre is találsz mentséget.


61860 IVA 2019-08-22 01:00:36 [Válasz erre: 61853 Edmond Dantes 2019-08-20 15:07:44]

Gyakran vagyunk bizonytalanok egy-egy küföldi személyiség nevének helyes kiejtésében, amely olykor eltér az adott idegen nyelvben megszokott kiejtési szabálytól, vagy a média ártalmai folytán több helytelen változatát is halljuk a műsorvezetőktől. Manapság ilyenkor célszerű felkutatni a legautentikusabb forrást: keresni a YouTube-on vagy másutt egy riportot vagy portréműsort, amelyben a külföldi személyiség, művész maga mutatkozik be.
Manon Lescaut kisasszonnyal nagy szerencséje van annak, aki bizonytalan lenne a franciában: kihallgathatjuk, amint teljes néven mutatkozik be a nevét kérdő fiatalembernek. Szerencsénk akkor sem hagy el, ha első hallásra bizonytalanok maradnánk a név hangzásában, mert a fiatalember hamarosan elénekel egy áriát, amelyben egyszer megismétli, másodjára világgá kiáltja a megtalált boldogság nevét.
Úgy gondolom, ezek után a Lescaut nevet csak az mondhatja „leszku”-nak, két ízben is, aki még nem hallgatta meg ezt az operát. Magyarázni persze magyarázhat róla bárki.


61859 IVA 2019-08-22 00:51:28 [Válasz erre: 61852 telramund 2019-08-20 13:59:55]

Ragasztom magam én is a földhöz. Egyetértek a kifogással.


61858 Klára 2019-08-21 14:31:58 [Válasz erre: 61857 smaragd 2019-08-21 12:19:35]

Bocs, Lehoczky Éva vagy Zsuzsa, ez nem nyelvbotlás, ez tárgyi tévedés! A strandpapucs pedig ízléstelenség. Hogy egy klasszikut idézzek, Nem bűn, hiba!


61857 smaragd 2019-08-21 12:19:35 [Válasz erre: 61856 ebera 2019-08-21 10:56:24]

Sokunk szeretett Karczag Marcija védelmére kelek, mindenki tudja, aki ismeri, hogy milyen elhivatott, jó szakember. Nem hiszem, hogy nála egyremegy!

Nyelvbotlás előfordul, jó, hogy itt is kiemeljük, Lehoczky Éváról van szó.

A hibát valaki másnak kellett volna észrevennie és kijavítania.


61856 ebera 2019-08-21 10:56:24 [Válasz erre: 61852 telramund 2019-08-20 13:59:55]

Sok zavaró tényező van az Opera Café adásaiban, pl. Lehoczky Zsuzsa, mint koloratúrszoprán említése......Zsuzsa, Éva, Karczag Mártonnak és Ókovács Szilveszternek mindegy.


61855 telramund 2019-08-20 18:28:20 [Válasz erre: 61853 Edmond Dantes 2019-08-20 15:07:44]

Adásban legyen rajta!Tőlem akát mezítláb is csáslkálhat a körútön, ha már cipót rühell viselni..Ilyen nem is kicsinek számító dolgokon nagyonsok múlik!

 


61854 Búbánat 2019-08-20 15:13:55 [Válasz erre: 61852 telramund 2019-08-20 13:59:55]

Igen, erre már felfigyeltem én is, de nem észrevételeztem itt; nem akartam "rossz pontot" szerezni nála...


61853 Edmond Dantes 2019-08-20 15:07:44 [Válasz erre: 61852 telramund 2019-08-20 13:59:55]

Meg kellett néznem, ki ő,már tudom. És azt is, hogy van bőrcipője, amit fölhúzhat(ott volna) az interjúhoz:itt látható kb. 2:35-nél.


61852 telramund 2019-08-20 13:59:55

Lehet földhöz ragadt vagyok,de igen bosszantó,hogy az Opera Café örökös  tagokról szóló műsorában Karcag Márton.strandpapucsban beszélget a Székely Bertalan teremben az öltönyös Főigazgatóval..Sajna ,de a hely szelleme kötelez.

Furcsa,hogy adás rendezője ilyesmire nem figyel!


61851 IVA 2019-07-13 02:21:59 [Válasz erre: 61844 Edmond Dantes 2019-07-10 13:34:01]

Én is így gondolom. Jó lenne, ha így lenne. Reménykedjünk abban, hogy ha egyszer valóban elkészül az Operaház felújítása, nem egy Vidnyánszky-rendezéssel akarják megadni a reprezentatív nyitás „rangját”, és a Nemzeti vezérigazgatója végleg a társművészkedés témájába kerül.


61850 nickname 2019-07-12 16:53:10

Mindenki tudta, aki józan paraszti ésszel végig gondolta, hogy az Opera felújítása sokkal több időt, energiát és pénzt fog igényelni annál, amit a vezetés először híresztelt. Mindenki tudta, hogy egy év alatt nem végeznek és a költségek is meg fognak szaladni, csak tisztességesebb lett volna, ha a vezetés se viselkedik Háry János módjára. De hát Ókovács egy igazi Háry János, ami a nagyot mondást illeti. 


61849 rotor 2019-07-12 01:28:30 [Válasz erre: 61848 belsen 2019-07-12 00:51:42]
  1. Esetleg ùj nèv alatt több pènzt adnak:

HAUTE- COUTURE-CULTURE EIFFEL STADION - RAHEL BUDAPEST


61848 belsen 2019-07-12 00:51:42 [Válasz erre: 61847 tiren 2019-07-12 00:17:44]

“Ez egyre jobb lesz...”(Figaro’s Hochz. )

Nem lenne jobb tárgyalási pozicio a kőbányai ‘Centrumot’ 

EIFFEL (Kultur)-STADION” nèvre keresztelni??

 

 


61847 tiren 2019-07-12 00:17:44

https://168ora.hu/kultura/mar-az-eredeti-osszeg-haromszorosanal-jar-az-operahaz-felujitasa-es-meg-sehol-sincs-a-vege-171020

Már az eredeti összeg háromszorosánál járhat az Operaház felújítása, és még sehol sincs a vége

2013-ban indult el az igencsak leromlott állapotú Operaház felújításának tervezése, az első ütemben az akkori tervek a műhelyek és raktárak egyesített áthelyezéséről és az Operaház belső felújításról szóltak, nagyjából 20 milliárd forintos értékben.

A Magyar Állami Operaház felújításaA színpadtechnikai gépészet épülő szerkezete és az elbontott nézőtér a felújítás alatt álló Magyar Állami Operaházban 2019. május 10-én.

Fotó: MTI/ Máthé Zoltán

Az intézmény meg is kapott egy patinás, felújításra váró csarnokot a raktárak és műhelyek, illetve egy próbaszínpad létesítésére a Kőbányai úti Északi Járműjavító területén, amit még az Eiffel-iroda tervezett egykor.

Ezek a munkák és a rászánt összeg azonban elszállni látszanak a hvg.huértesülései szerint. Már 2016-ban 28 milliárdnál járt a teljes projekt költségkerete, 2018-ban viszont a felújítás költségei elérték a 30 milliárd forintot.

A hírportál a kormányzati forrásokra hivatkozva azt írja, hogy további közpénzt fordítanának a felújításra, részben olyan munkákra, amik az eredeti tervekben nem szerepeltek, erről a közeljövőben születhet döntés. Az "olcsóbb" tervek is további 11 milliárd forinttal számolnak, amiben szerepelnek a freskók és más műemléki elemek felújításai. Egy másik terv azonban 23-24 milliárdos többletköltséggel számol, amiben a kültéri szobrok felújítása és egy múzeum kialakítása is szerepel.

Ezen felül az Eiffel-épületnél is extra költségekről fog dönteni a kormány, az egyik az eredeti tervek megvalósításának megnövekedett költségeit fedezheti, de előterjesztettek egy 10 milliárd extra költséggel járó változatot is, amiben már szerepelne a terület teljes közműcseréje, amit az eredeti tervek – különös módon – nem tartalmaztak.

A portál szerint egyelőre nem tudni, mikor lehet kész az Operaház, az Eiffel-épület munkálatai is leghamarabb 2020-ban fejező

 kész az Operaház, az Eiffel-épület munkálatai is leghamarabb fejeződhetnek be.


61846 Edmond Dantes 2019-07-11 16:53:03

Párhuzamos világban élünk. (Mindkét topikot érinti, mindkettőre felteszem.)

Az egyik világban van egy Magyar Állami Operaház, egyre bizonytalanabb ideig tartó zárvatartással-tatarozással és a -szándékos képzavar!- csillagokra rúgó, megsokszorozódó felújítási költségekkel, amikben már összemosódik az Andrássy úti ház, a Műhelyház, az eddig nem említett múzeum és ki tudja, mi minden még. (Erkelről nem beszélve.) Vannak továbbá itt is, ott is "A" és "B" verziók és mindezek számos kombinációja. 

A másik világban van egy hatalmas győzelmi jelentés, "levélária" a Műhelyházról, dicső megnyitásáról, szép, sőt annál is szebb jövőről, "harmadik színházteremről, amelyben operaházi méretű zenekari árok található", és még sok-sok hozsánna és Zsozsánna Tatjána meg persze a csúnya sajtó, amelyik erre a tejjel-mézzel, fenékig tejfellel Eiffellel folyó Kánaánra nem fordít kellő figyelmet. Van azonban a friss levéláriának egy komoly hiányossága: lemaradt a végéről az annyira szeretett istenhozzád = „Zsdú átvétá, kák szálávej létá!” Ajjaj, már ez sem a régi, ez is tatarozásra szorul. Még lehet pótolni, anélkül nem kerek (a perec).


61845 joska141 2019-07-11 15:43:10

Nyár van, vége a színházi évadnak, több figyelem fordul az egyes színházak felújítására, bővítésére, korszerűsítésére.

Ennek egyik jele a mai HVG cikk, melynek bevezető mondatai a következők:

„Úgy tűnik, csaknem duplájára nőhetnek az Operaház felújításának költségei, és még évekig zárva maradhat. A tervet az Operaház vezetése sem támogatja.”

A cikk, teljes terjedelmében itt érhető el:

https://hvg.hu/kultura/20190711_Mar_senki_nem_tudja_mennyiert_ujitjak_fel_az_Operahazat_azt_sem_mikor_nyit#rss

Nem győzöm hangsúlyozni: a világon bárhol, amikor belevágnak egy ilyen felújításba, hasonló folyamatok zajlanak, költségek növekednek, az új megnyitás eltolódik. Nálunk az volt a hiba, hogy a kezdetén nagyon pontos, évfordulóhoz kötött megnyitási napot kommunikáltunk. Azóta csak magyarázkodunki.


61844 Edmond Dantes 2019-07-10 13:34:01 [Válasz erre: 61843 joska141 2019-07-10 11:30:37]

Szerintem csak a Társművészetek-topikba való.


61843 joska141 2019-07-10 11:30:37 [Válasz erre: 61838 tamando 2019-07-07 21:35:27]

Idézek az alábbi helyen található, mai közleményből:

https://www.origo.hu/kultura/20190710-2002-ota-az-idei-evadban-volt-a-legtobb-nezoje-a-nemzetinek.html?utm_source=hirkereso

„A Nemzeti Színház az alábbi sajtóközleményt adta ki az ellenzéki médiumok hazug támadásai miatt:

Az elmúlt napokban a Nemzeti Színházat negatív színben feltüntetni szándékozó írás járta körbe az ellenzéki médiumokat. Fontosnak tartjuk egyértelműen leszögezni az alábbiakat.
A Nemzeti Színház előadásainak az elmúlt, 2018/19-es évadban több nézője volt, mint valaha, amióta az intézmény a Duna parton áll. 140 ezer nézőnk a budapesti épületben és soktucatnyi hazai és külföldi vendégjáték során volt szemtanúja előadásainknak.”

A közlemény még foglalkozik – „Az elmúlt nyolc év - Gyurcsány” fogalmának megfelelő adaptálásával az új vezetés előtti öt év hátrahagyott hiányosságaival, melyek felszámolása, hasonlóan „az elmúlt nyolc évhez”, még most is tart.

Mindenesetre örülök, hogy Vidnyánszky Attila napokban küszöbön álló első operettrendezésével kapcsolatos elfoglaltságai mellett időt tudott szakítani, hogy határozott állásfoglalással megfelelő helyre tegye az – idézem – „az ellenzéki médiumok hazug támadásait”


61842 Búbánat 2019-07-08 11:39:50 [Válasz erre: 61841 Edmond Dantes 2019-07-08 09:33:37]

Mondandódat kissé árnyalja:

„az olyan előadásokat, amiket bármikor, bármilyen körülmények között el tudnánk adni, és tudnánk vele bevételt csinálni, elkezdtük a „Nemzeti a diákokért” program keretében ingyen játszani. Ebben a Csongor és Tünde, az első világháborús Fekete ég – A fehér felhő és az 56-os Tóth Ilonka mellett a János vitéz is szerepel. Ezzel magunkra zúdítottunk egy hatalmas problémát: hat-hétezer diák van feliratkozva hónapokra előre ezekre az előadásokra. Havonta átlagosan 3-4-szer adjuk a János vitézt – vagyis havonta 1800-2400 jegy árbevételéről mondunk le ezzel, mert fontosabbnak tartjuk, hogy olyanok is eljöhessenek színházba, akik ezt alacsony jegyár mellett sem tudják megtenni.

A Nemzeti ezt feladatának tekinti, a vele járó terheket vállalja. És amikor erre valaki azt mondja, hogy persze, ezért van teltházunk, az téved, mert az Egri csillagokat pénzért játsszuk, és ott is hétezren vannak feliratkozva. Vagyis nem minden áron törekedtünk a jegyárbevétel növelésére,”

https://szinhaz.hu/2019/01/29/vidnyanszky_attila_nem_az_volt_a_jani_aki_lopott_hanem_az_aki_nem

Vidnyánszky Attila: „Nem az volt a Jani, aki lopott, hanem az, aki nem”

/www.szinhaz.hu/


61841 Edmond Dantes 2019-07-08 09:33:37 [Válasz erre: 61840 IVA 2019-07-07 23:08:39]

Igényedet osztom, jogos: de HVG (hvg.hu) csak azt hozhatja le, ami a rendelkezésére áll. A minap belinkelt cikk sem interjú, hanem a Nemzeti Színház éves jelentése, abból "szemlézte" ki az újság a hivatalos adatokat. Ha publikus lesz MÁO éves jelentése (mérlege?), valószínű, hogy azt is alaposan átnézik. Ha jól emlékszem, nevezett médium közzétette pl. a MÁO-ban tapasztalt hiányosságokat, szabálytalanságokat, amit itt megosztott egyik fórumtársunk és élénk eszmecsere kerekedett belőle. Jómagam hosszabb ideje próbálom itt feszegetni kb. ugyanezt a témát éspedig  MÁO és Erkel Színház valós, tényleges (teljes árú) jegyeladásait, jegybevételeit. Az természetes, hogy az "ország első prózai és zenés színháza" nem tervezheti repertoárját kizárólag, de még döntő hangsúllyal sem a jegybevételekre...

...van azonban egy határ, egy elvárható minimum, amit még egy (pontosabban két) kulturális missziót végző állami társulatnak is teljesítenie kell, nem is elsősorban anyagi, hanem erkölcsi-látogatottsági tekintetben. Gyakran erősen foghíjas nézőterek, ingyenjegye(se)kkel rendre ki- és bevattázott nézőterek és főként mindennek kiváltó oka, a gyenge és/vagy érdeklődést csekély mértékben kiváltó produkciók a társulat(ok) művészeire és -ha ez még számít- ránk, színház- és zeneszerető közönségre is romboló hatással van. Olcsó érv és nem igaz, hogy a nézőszám ottani komoly csökkenése a színház-opera/balett iránti általános érdektelenség, a tévé-internet elszívó hatása következtében áll(t) elő. Ugyanúgy nem igaz, ahogyan az sem igaz, hogy Vidnyánszky Attila önmagát -baloldali-liberális?karaktergyilkosság áldozataként állítja be...ahogyan Ókovács Szilveszter sem "balegyeneseket" kapott az elmúlt évben, hanem a kormánypárti-kultúrharcos média néhány figurája támadta hevesen.

PS Sajnálatos, hogy a Nemzetiről szóló jelentést és az abból levonható látogatottsági-jegyeladási következtetéseket mindeddig nem leltem fel a kormánypárti médiában: ott csak a főigazgató(k) valós statisztikákkal alá-nem-támasztott győzelmi jelentései olvashatók.


61840 IVA 2019-07-07 23:08:39 [Válasz erre: 61839 Edmond Dantes 2019-07-07 22:17:38]

Kifogásolnám a forrás megjelölésének hiányát is, de Te megtetted, ahogy kell.
Ösztökélni kellene a HVG-t, hogy ne csak Vidnyánszky érdekelje, hanem Ókovács is.


61839 Edmond Dantes 2019-07-07 22:17:38 [Válasz erre: 61838 tamando 2019-07-07 21:35:27]

Ugyanezt a kerdest a cikkel egyutt es kisse kibovitve en is feltettem Tarsmuveszetek topik 1307-ben, de itt is szivesen olvasnam az operahazi statisztikat.


61838 tamando 2019-07-07 21:35:27

Operaházi jelentés létezik-e?

 

150 milliós veszteség a Nemzeti Színházban, csak a nézők fele fizet a nagyszínpadon

Minden második széket ingyenjegyesekkel töltöttek fel Vidnyászky Attila Nemzeti Színházának nagyszínpadán. Hiába a 2 milliárd közeli állami támogatás, 150 milliós veszteséggel zárta az évet az ország egyik legnépszerűtlenebb színháza.

Ömlött a pénz a Nemzeti Színházhoz tavaly is, az 1,8 milliárdos működésre szánt állami támogatást különböző jogcímeken megfejelte az EMMI és a Nemzeti Kulturális Alap is. Utóbbitól 35 milliót kaptak, 200 millió ment a nemzetközi színházi fesztiválra, a MITEM-re, 33,5 millió a Csíksomlyói passió csíksomlyói bemutatójára. Ez csak néhány tétel annak érzékeltetésére, hogy milyen bőkezűen bánik az állam Vidnyászky Attila színházával - derül ki az évesjelentésükből. 

Nem véletlenül küzdött a Nemzeti Színház igazgatója olyan elszántan a tao-támogatás megszüntetéséért, hiszen ebből a - jegybevételhez kötött - támogatási formából csak 76 milliót sikerült összegyűjteniük tavaly. Ehhez képest a tao-pótlására létrehozó alapból idén 400 milliót markolhat fel a Vidnyászky-féle színház, miközben több, korábban szakmailag és gazdaságilag is jól működő teátrum, a jegybevétele után beszedhető bevételnek csak a töredékét, adott esetben negyedét, ötödét kapta. Így jutott a csőd szélére a kényes társadalmi témákat is feszegető Átrium.

Vidnyászkyék viszont csupán száz millió forintot szedtek össze tavaly jegybevételből, ami még 2017-esnél is kevesebb 15 millióval. Nem csoda, hiszen miközben a budapesti színházak zöme jegyeik több, mint kilencven százalékát el tudja adni, a Katona József Színházban, vagy Pintér Béla Társulatának egyes előadásaira hosszú városlisták vannak, addig a Nemzeti Színház kongana az ürességtől, ha csak a jegyvásárlókra számítana. A teátrum beszámolójából az is kiderül, hogy a nagyszínpadon csak a jegyek felét sikerült értékesíteni, a többit főleg ingyenjegyes diákokkal töltötték fel.

A kamaraszínpadokon kicsit jobb a helyzet, de „vattázás nélkül” ott is üres maradna minden ötödik szék. A színház négy játszóhelyének évi 396 előadásra csupán 64 ezren váltottak jegyet tavaly, a látogatottságot viszont vattázással, 107 ezerre sikerült feltornászni, legalábbis papíron, ugyanis, hogy az ingyenjegyek tulajdonosai elmentek e megnézni az előadást, azt bajosabb ellenőrizni, mint a pénztári bevételt.

 


61837 Edmond Dantes 2019-07-01 13:18:21

Tekintsük enyhító körülménynek, hogy nagy a forróság...vagy a talaj lenne forró?


61836 Búbánat 2019-07-01 12:41:03

Világsztárt az operák élére, avagy fenn az ernyő, nincsen kas

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.07.01. 09:37 Origo.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA 2/114. levélária

Kedves Tatjána Néném!


61835 Búbánat 2019-06-24 21:12:17 [Válasz erre: 61814 operaisiásza 2019-06-19 11:26:06]

„Az örök élet zenéi” - Ókovács Szilveszter az Operaház (következő) keresztény évadáról

szerző: Pallós Tamás

Új Ember Hetilap  2019.06.23.

„Európában az ateista is keresztény!” A Magyar Állami Operaház 2019–2020-as évadának (136. szezonjának) tekintélyes műsorkalendáriumában e határozott megállapítással kezdi köszöntőjét az intézmény fő­igaz­gatója, Ókovács Szil­vesz­ter, akivel a jelenleg is épülő, lassan kiteljesedő új játszóhely, a próbaüzemét tartó Eiffel Műhelyház egyik frissen elkészült tárgyalójában ültünk le beszélgetni. Az előzetes évadmustrát onnan indítottuk, amit az említett „mottó” is sugall. Van egyáltalán értelme keresztény évadról beszélni? Hiszen jóval nehezebb feladat volna egy olyan szezont összeállítani, amely ettől eltérő, ezzel ellentétes értékrendet tükröz…


61834 Klára 2019-06-21 14:35:23 [Válasz erre: 61831 IVA 2019-06-21 04:21:15]

Minderheitskomplex!


61833 Hangyász 2019-06-21 13:20:54 [Válasz erre: 61825 tiramisu 2019-06-20 14:57:28]

Csak olvassa a fórumunkat! (Ha nem, a sameszai munkatársai.)


61832 operaisiásza 2019-06-21 09:07:11 [Válasz erre: 61830 IVA 2019-06-21 03:59:15]

A csak feliratozó titulus a nagyszerű magánénekesnő művészi nagyságának sárba tiprása. Felejthetetlen előadások fűződnek a nevéhez. Súlyos betegségéből felépülve sem akart elszakadni szeretett operaházától, egy ideig a Hajós utcai művészbejáró portáján teljesített szolgálatot, majd immáron hosszú évek óta az Erkelben "feliratozik" Jó látni a szünetekben mosolyogós egyéniségét. Néhány évvel ezelőtt kitűnő portrékötet jelent meg Fekete Veronikáról, érdemes elolvasni, tanulságos olvasmány. Köszönjük Fekete Veronika felejthetetlen előadásait, példa értékű művészi alázatát, akaraterejét, kitartását és jó egészséget kívánunk további életére.


61831 IVA 2019-06-21 04:21:15 [Válasz erre: 61828 flavia 2019-06-20 19:46:40]

És miért tartozik valamennyi napi műsorlap élére, hogy „A Magyar Nemzeti Balett igazgatója | Artistic director of the Hungarian National Ballet SOLYMOSI TAMÁS”?


61830 IVA 2019-06-21 03:59:15 [Válasz erre: 61819 joska141 2019-06-19 17:37:21]

Nem tisztem és nem is szeretném védeni az Operaházat, de nem kizárólag a szándékon múlhat, hogy a pálya lezárása után kap-e valaki színpadi szerepet. Repertoár-, alkalom-, művészi alkat-függő is a dolog. Úgy gondolom, egy drámai szoprán esetében ez nehezebb eset, mint egy prózai színésznél vagy akár egy altnál.
De egyetértek Joska141 fórumozótárs érzékenységével. Némi stílusérzékkel lehetett volna valahogy így is fogalmazni: Gela Lajos emlékére alapított plakettben, amelyet az Opera művészeti támogató területén dolgozó munkatársa kaphat meg, Fekete Veronika, egykori magánénekesünk részesült, feliratozó munkájáért.
Ebből egyúttal az is kiderülne, hogy nem névazonosságról van szó.

A figyelmesség terén ennél egyszerűbb dolgokban is akadna mit tennie a Magyar Állami Operaháznak.
Az álarcosbál szériájának, egyben az évad utolsó operaelőadásának délutánján záporok voltak Józsefvárosban, egy-egy erős széllökéssel. A forróságtól lehullott leveleket és a juharfák pergő termését besöpörte a szél az Erkel Színház üvegezett főbejáratának kitámasztott ajtajain, amelyek alja azonos szintben van a színház előtti térséggel, a szemét a palackzöld futószőnyegen virított.
Lehet, hogy nem volt mód és idő eltakarítani, amíg a közönség érkezik – de a 22 óra utáni távozásig lett volna. Nem állítom, hogy a szemét balesetveszélyt jelentett, még csak azt sem, hogy bepiszkolta a nézők ruháját. Viszont úgy gondolom, léteznek olyan középületek, amelyekben megengedhető a lazaság, és léteznek olyanok, amelyek eleganciája nem tűr ilyen igénytelenséget: szállodák, bankok, színházak. Jelenleg az Erkel Színház tölti be Magyarország operaházának tisztjét. Azt Az álarcosbált adták, amelyet korábbi tervek szerint átvittek volna az Operába. Ha a fellépő művészek legjobb tudásukkal dolgoznak, az üzemeltetési feladatokra is ott kellene lennie valakinek, amíg néző van a házban. (A főigazgató jelen volt, de nyilván nem ugyanazon a bejáraton közlekedünk.)


61829 Búbánat 2019-06-20 20:47:02 [Válasz erre: 61828 flavia 2019-06-20 19:46:40]

Kedves Flavia! Mint a balett és táncművészet egyik avatott szakértője, nyilván jól tudja és én is tudom, kérdése amolyan „költői” – nem is igényel választ.

Amúgy a gálán három műben táncoltak:

Forsythe/Schubert: A tökéletesség szédítő ereje | The Vertiginous Thrill of Exactitude –Melnik Tatjana és még két balerina, valamint két férfitáncos […]

Manen/Satie: Trois Gnossiennes  - Felméry Lili és […]

Mráz/Csajkovszkij: Csipkerózsika-keringő – Magyar Nemzeti Balett Gyermeknövendékei

(Cimükben elolvashatjuk a koreográfusok nevét...)

A színlapon valakik feltüntették Solymosi Tamás balettigazgató nevét mint koreográfust. Ennyi.

Solymosi Tamás  a színpadon a díjátadáskor ott volt, aki Ókovács Szilveszter főigazgató és a két díjazott balettművész - Melnik Tatjana, Majoros Balázs  - jelenlétében néhány keresetlen szóval indokolta, hogy miért rájuk esett a választás, művészetük milyen méltánylandó aspektusaira tekintettel érdemelték ki ebben az évadban a „Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja” illetve a Magyar Nemzeti Balett Kamaraművésze” címet. (Majoros Balázs nem lépett fel az esten, a nézőtérről ment fel a színpadra átvenni a díját.)  A művészek pedig pár örömteli szóban kifejezést adva megköszönték a kapott elismerést.

Az M5 csatorna felvette a gálát, a televízióban majd láthatjuk a műsort és a díjkiosztást.


61828 flavia 2019-06-20 19:46:40 [Válasz erre: 61810 Búbánat 2019-06-17 21:58:31]

Kedves Búbánat! Szeretném megtudni,hogy mit koreografált ezen a gálán Solymosi Tamás balettigazgató!?


61827 operaisiásza 2019-06-20 17:03:15 [Válasz erre: 61824 operaisiásza 2019-06-20 13:01:03]

Elnézést 404


61826 Nagy Katalin 2019-06-20 16:26:16 [Válasz erre: 61813 eccerű 2019-06-18 17:26:56]

Mozart zsenialitása vitathatatlan. Többek véleménye szerint a Don Giovanni az operák operája. A hasonlatot kölcsönvéve: Lorenzo Da Ponte szövegkönyve a szövegkönyvek szövegkönyve. A nyelvezete még két évszázad múltán is eleven, kifejező, közvetlen hatás kifejtésére alkalmas (érthető szövegmondás esetén kijelző olvasása nélkül is!). Helyenként szellemes, másutt incselkedő a legjobb rokokó szellemében, de nem nélkülözi a drámaiságot sem.


61825 tiramisu 2019-06-20 14:57:28 [Válasz erre: 61823 Hangyász 2019-06-20 12:49:34]

Hát szójál, /Öcsi!


61824 operaisiásza 2019-06-20 13:01:03 [Válasz erre: 61820 Myway 2019-06-20 09:33:07]

Sajnos nincsenek már meg a régi operaházi évkönyvek, de ha az emlékezetem nem csal - olykor azért sajnos szokott -. amikor csak a két játszóheéy működött, volt már jóval nagyobb előadásszám is. Tehát a 303 nem tekinthető annyira megalomániának. Viszont az utóbbi években az átlagnál jóval magasabb premierszám már több esetben negatív előjellel látta el az elvárható minőséget. Vegyük hozzá a nagy előkészületeket igénylő, de minimális próbaszámú, koncertszerően megszólaltatott operákat, melyeken nem tolongott a közönség, legfeljebb a műfajt elkötelezetten kedvelő, fanatikus operarajongók vettek részt. Persze, a minőségromláshoz és a nézőszám csökkenéséhez hozzájárulnak egyes színpadraállítási anomáliák is. Megítélésem szerint - egyáltalán nem bitos, hogy igazam van - a műsorpolitikai és színpadra állítási koncepció újragondolása elkerülhetetlen. Az előadói apparátusnak pedig feltétlenül köszönet jár az erőn felüli helytállásért.


61823 Hangyász 2019-06-20 12:49:34 [Válasz erre: 61820 Myway 2019-06-20 09:33:07]

Ebben az Opera saját erői csak részlegesen érintettek, pl. a Billy Eliot színészei nem a társulat tagjai. Valaki szólhatna Szilveszternek, hogy egy operaház minőségét nem a teljesített előadások sztahanovista mennyiségi mutatói adják. 


61822 Hangyász 2019-06-20 12:43:48 [Válasz erre: 61813 eccerű 2019-06-18 17:26:56]

Schubert eléggé ékes példát szolgáltatott az utána következő nagy dalkomponistáknak arra, hogy nála igényesebben válogassák meg az általuk megzenésítendő versikéket. :O)))


61821 Klára 2019-06-20 10:11:43 [Válasz erre: 61820 Myway 2019-06-20 09:33:07]

Aki sokat markol, keveset fog!


61820 Myway 2019-06-20 09:33:07 [Válasz erre: 61812 joska141 2019-06-18 16:35:13]

Úgy látszik állandósul a mennyiségi megalománia (404 előadás!) a kiemelkedő művészi teljesítmény helyett! SZÖRNYŰ IRÁNYVONAL, lassan már a Köztársaság tér fái között, vagy a Kőbányai úti villamossineken is lesznek előadások egyszeri alkalommal és máris újabb strigula húzható a teljesített penzumokhoz!






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.