Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


61317 Búbánat 2018-11-15 21:48:16

NEW YORK OPERABLOG – 9. Egy vígképű lovag

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2018.11.15. 14:55 Origo

[…] „Különösnek tetszhet a döntés, amellyel a balettigazgató, Solymosi Tamás ugyanazt a Tatjána Melnyiket küldi színpadra a női főhős, Kitri jelmezében, aki két napja A hattyúk tava kettős címszerepét táncolta. De Tamás a minőség keresztes lovagja, azt mondja: „ne a legjobbat mutassuk itt? Ha igen, akkor ez a szereposztás most a legjobb nálunk, és Tánya vállalta." Lefegyverző érvek! A férfi főszerepben Igor Tsvirkoakit pár hónapja a moszkvai Bolsój szólistái közül igazoltunk, és a színpadon szabályosan megőrjíti a közönséget. A magyarok közül – a címszereplő Szakács Attilán túl – Földi Lea, Majoros Balázs, Darab Dénes és mások is láthatók a csatolt képgalériában: mindenki felnő ma este a feladathoz, a főszereplő páros különös izzásához, nagy kedvéhez.

És itt van Michael Messerer, világhíres balettmester és koreográfus, ő tette színpadra nálunk néhány éve azt a legendás, 1940-es moszkvai előadást. Eljött, érdekli, fontos neki, és nagyon elégedett. És a díszletek... Majd a holnapi, utolsó posztban írok arról, hogy is megy ez idekint, de van oka annak, hogy a New York-i közönség – a Metropolitan Opera kivételével – minimális díszlethez-kellékhez van szokva. Ezen a kénytelen puritanizmuson ütött rést már a Hattyú-előadásunk is, no de a magyar tervezők által megalkotott Don Quijote-színpadképek még úgy is döbbenetesen látványosak, hogy minden elemet nem sikerült bedobozolnunk és átúsztatnunk az óceánon (sőt, olyan is akadt, egy árboc-vitorla kombó, amit elhoztunk, de „olimpiai szintidőre" mégsem sikerült az amerikai műszaknak bekötnie). Megjegyzendő ez a tapasztalat is: „a" nagyvárosban is van igény szinte mesebeli díszletekre, az emberek vizualitása nem lökhető véglegesen az absztrakció végletébe.

Aki ma ott volt, úgy érzi, az örömet, ezt a fokú sikert és szeretetet nehéz leírásokon keresztül bemutatni.ˇ” […]


61316 flavia 2018-11-15 17:40:04 [Válasz erre: 61314 Búbánat 2018-11-14 20:01:03]

Amennyiben Ókovács értene a baletthez, nem aggódna Leblanc Gergely esetleges elszerződése miatt. A Magyarországon világhírű, túlsztárolt, kedves, szimpatikus, jó kiállású balett művész ugyanúgy nem kell a tengerentúlon, mint ahogy anno Solymosi Tamás sem. Amíg ennyi feladattal, ezáltal magas jövedelemmel jutalmazzák, addig biztosan hű marad hozzájuk.

Sokkal inkább aggódnék amiatt, hogyan lehet a nagy sztár távozását szépen lekommunikálni. Igor Tsvirko, aki augusztusban szerződött a Nemzeti(nek nem nevezhető) Baletthez, már nem „reszel” tovább az Újpesti Szövőgyárban. Ő is elhagyta a süllyedő zászlóshajót. Aki lemaradt róla, kimaradt egy igazán színvonalas művészi élményből.

A külföldiek átjáró háznak használják a MNB-et, van, akit a new yorki turné sem tudott maradásra bírni. Az évad kezdete óta, a 25 újonnan érkezett külföldi táncosból, 4 már fel is mondott, távozott is. A magyar művészek közül öten hagyták el pályájukat az elmúlt hónapok alatt, nem tűrvén tovább a méltatlan mellőzöttséget és az embertelen munkakörülményeket. Ki tudja, vajon hányan lépnek még a távozás mezejére, a jól fizető Diótörő széria után?!


61315 trapper 2018-11-14 20:47:21

Még szerencse, hogy Geri lejött a levegőből, de OKSZ úgy látom fennt ragadt egy jó ideje!
Ideje lenne alászállnia és a valóság talajára állni. (De nem a saját valóságáéra!)
Mellékesen, úgy tudom OKSZ nem is szereti, mindíg is lenézte, csak megtűrte  a műfajt és művelőit.


61314 Búbánat 2018-11-14 20:01:03

NEW YORK OPERABLOG – 8. A hattyúk tava, a nagy lakmuszpapír

ÓKOVÁCS SZILVESZTER

2018.11.13. 14:03 Origo.hu

[…] „A kar ma este leginkább a lányokat jelenti: 18 hajszálra szinte ugyanolyan gyönyörű lány és még négy mutatja meg Amerikának, hogy habár nemzetközi társulattal, de magyar műhelyben, magyar mesterekkel világszínvonal ugyanúgy elérhető. Tenném hozzá: a források töredékével, bezárt Operaház mellett is, de minek beszélnék erről? 1.800 hujjogó és vadul tapsoló néző előtt aztán nem kell magyarázkodni. A zenekar is akkora ünneplést kap, amekkora idehaza ritka, egy sorral előttem David Nimrod Pfeffer, a Met asszisztens karmestere hangosan bravózik, Alex Dimceski hegedűjével a színpadon köszöni meg a figyelmet, együtt Kocsár Balázzsal, akinek vagy harmincféle kezdő- és zárópóz feljegyzése is a feladata volt ma, nemcsak a vezénylés."

[...] "Leblanc Gergely Hercegét szándékosan hagytam a végére. Solymosi Tamás bizonyára joggal aggódik, hogy szólistáit amerikai társulatok most elcsábíthatják. Nem lennék meglepve, ha az Opera Gerijét is unszolnák, mégis nagyon meglepődnék, ha kötélnek állna. Nem állom meg, hogy a szintén előttem tapsoló Rost Andreának ne súgjam oda: Csonka Zsuzsi (szoprán kollégánk, Geri édesanyja) aztán igazán büszke lehet a fiára! Jóképű, tehetséges, szorgalmas, rendes, szerény és még mindig nagyon fiatal! És hű a hazájához! Leblanc Gergely mintha meg sem izzadna ma, hatalmasakat ugrik, mondom is neki a backstage-ben, néha úgy tűnt, nem is fog átbillenni az ugrása, egyszerűen lelassul és fennmarad a levegőben. Geri válasza: néhány ezer óra átbillenése benne van abban, hogy úgy tűnjön néha, mintha nem lenne gravitáció.” [...] 


61313 nickname 2018-11-13 20:02:28 [Válasz erre: 61312 shiva 2018-11-13 18:52:26]

Én életemben még ilyen sz*r Hattyúktavát, de felvételről, se élben nem láttam, mint a MÁO legújabb Hattyúktava felújítása, de A kalóz és az új Diótörő is szégyen abban az intézményben, ahol korábban olyan koreográfusok működtek, mint Seregi László, vagy Harangozó Gyula.


61312 shiva 2018-11-13 18:52:26 [Válasz erre: 61311 flavia 2018-11-13 14:26:06]

Mivel még munkaidő van, ezért csak röviden: "nem volt éppen remek"?

A cikk címe: "A magyar nemzeti balett egy pocsolya szagú - ez finom fordítás... a durvább (elnézést érte!) "húgy szagú" - Hattyúk tavával"... "...Rothbart mint egy zöld vízi szörny egy transzvesztita show műsorban...", és a cikk vége: "amikor Odette megfullad a mocsárban és Siegfried utána megy, akkor ki van ott hogy kimentse? Nem más, mint Alexander" - az igazi... "Ebben a verzióban Odette-nek MÉG ESÉLYES SEM VOLT a szerelemre" (Siegfried-től). Na röviden ennyit. Majd bővebben munka után. Sajnos: SZÉGYEN és RŐHEJ volt! És ezt meg lehet tenni a művészekkel! Mert ne feledjük: ezt rájuk kényszerítették, ezt nem ők akarták!


61311 flavia 2018-11-13 14:26:06 [Válasz erre: 61310 nizajemon 2018-11-13 07:57:57]

A new yorki kritika a balett művészek tekintetében nem volt éppen remek. A Solymosi Tamás által világszínvonalúnak hirdetett együttes ezen a turnén sem kapott erről az állításról megerősítést. Igazán felvilágosíthatták volna a balett igazgatót, hogy sokadik alkalommal, ismét tévúton jár, a darabválasztás rossz.  Ókovácstól ez hozzáértés hiányában nem elvárható, de a számos „segítő” és tanácsadó szorgalmazhatta volna a magyar alkotók műveivel való bemutatkozást. Nagyobb esély lett volna a remek kritikára, amit most Solymosi büszkén lobogtathatna. Nyilatkozgathat a vezetőség bármit, ez nem úgy sikerült.


61310 nizajemon 2018-11-13 07:57:57 [Válasz erre: 61309 csubakka 2018-11-12 22:59:22]

Míg a művészek remek kritikákat kapnak,a szervezés- menedzsment hányadjára szerepel le??


61309 csubakka 2018-11-12 22:59:22 [Válasz erre: 61303 Edmond Dantes 2018-11-12 09:51:04]

A koltsegek viselesenek jogi hattererol annyit tudok, hogz a Parlament megszavayott egy torvenyt az Operahaz eves turneinak tamogatasarol. Orok kerdes miert budos az Erkel es a Mupa, de lehet megtudjuk ezt is. Szoval tatarozas miatt vilagga kellett menni. A koltsegvetes kozpenzbol kb masfel milliard forintot biztositott az evad turneira, Karpat haza, V4 ek, NY stb. A V4 se volt fenyesseges.

Na mot innen lenne erdekes tudni, hogyan oszlott meg a koltseg , nyilvan NY vitte a primet dominansan. Mikor ugrottak buksiba a Carnegie hallos otletek, tudom elenyeszo , de a Virtuozok kis gyerekei is jottek szuleikkel, hogy Domingonak, szuleiknek, es a konzulatus dolgozoinak ingyen kis kamara koncertet adjanak, es el lehessen mondani ok is felleptek NY ban, Domingo is ott vot. Ezt hivhatjuk klasszikus parasztvakitasnak. Igazi NY turista ut alalmi penzen. 


61308 csubakka 2018-11-12 22:44:46 [Válasz erre: 61307 musicus2001 2018-11-12 22:17:48]

Termeszetesen, a Budapest Fesztival Zenekar ugy csinalja, ahogy az a nemzetkozi koncert szervezesben szokasos.... s mily meglepo telthazas, igazi kozonseg elott jatszanak es aratnak valodi sikert. 

Azt nem ertem meg, hogy az oreg Domingonak ez miert eri meg.... ha valakinek, ezt neki tudnia kell, hogy legalabb egy evaddal elore be kell kerulni a programba, azaz a "prezenter" fel kell vegye az adott eloadast a naptaraba, ha csak kiberli valaki, minden promocioert, reklamert o felel. Itt egyik elv sem kerult alkalmazasra. Rosszabb, mint egz amator zene iskola.. ezt ok is tudjak.

 


61307 musicus2001 2018-11-12 22:17:48

Lehet ezt másképpen is... (a Budapesti Fesztiválzenekar közönsége felállva, kiabálva ünnepel a New York-i Lincoln Center-beli teltházas Beethoven-koncert után, 2017. februárjában:)  https://www.facebook.com/Fesztivalzenekar/videos/1569361546426287/?__mref=message_bubble


61306 nizajemon 2018-11-12 19:59:18 [Válasz erre: 61305 csubakka 2018-11-12 19:26:23]

Ugyanaz a kommunikációs (tév)út a Főigtől itthon is,saját portán,mint a kinti turné szómágiával menedzselése. 


61305 csubakka 2018-11-12 19:26:23 [Válasz erre: 61303 Edmond Dantes 2018-11-12 09:51:04]

Tyhuuuu az áldóját, ha hazudási versenyt rendeznének, azt Ókovács utcahosszal nyerné, egyszerre akaszthatnánk nyakába a világ és olimpiaia aranyat IS.

Most röviden csak arra a teljesen banális és átlátszó hazugságra reflektálnék, hogy a Carnegie Hall jegyeladása szemérmes vagy mi a manó.... konkrétan megnéztem 5-én előadás előtt is, meg napokkal előtte is. A terem közepének kb fele volt szurke négyzet, azaz eladva. Blavatnik Family Circle szinte semmi... többi szinten semmi, balkon meg le volt zárva.Jövő áprilisra a Budapest Fesztivál zenekarra már alig van jegy. Óriási pénzügyi visszaélések mennek itt,állami pénzek magán presztizs célú felhasználására, és nem hiszem az öreg Domingonak jüt tesz ez, hogy belekeveredik. Ideje lenen neki kiszállni ebből a buliból, és megőrizni jó hirnevét. S mivel állami pénzeken zajlik a buli, ezért bizony ennek transzparensnek kell lenni. Kozben más műfaj ugyan, de az úszó válogatott világbajnoksági kerete tiz füben lett limitálva... mondván messze van és drága.... ja Kina nincs közel, de NY sem.... akik ezt Ókovácstól bekajázták azok is mind felelősek egyenként és egyetemlegesen is.


61304 trapper 2018-11-12 15:32:31

Szóval mi mind hülyék vagyunk?
Ó Kovács, miért vagy te Ókovács.
Operaház romboló kovács!


61303 Edmond Dantes 2018-11-12 09:51:04

"Messziről jött ember azt mond, amit akar avagy: hiszi a piszi"

Főigazgató úr alább belinkelt, szenvedélyektől és csúsztatásoktól sem mentes origos (védő)írásának adhatnám fenti címet, de nem adom: a goromba, nem-piszi beszólást ("túl sok hülyeséget hallani a november 5-i, egyébként ugyanúgy felejthetetlen estéről") engedjük el a fülünk mellett! A teljesség igénye nélkül nézzünk inkább pár apróságot a cikkből! ("Félre": hová tűnt Tatjána Néni? Tán már ő is kegyvesztett lett, hogy nem néki szól az írás?)

Ha egy koncertszervező beszáll egy együttes "turnéjába", akkor szokásosan és arányosan beszáll a turné egyéb költségeibe is: utazás, szállítás, szállás, gázsik-honorok, egyebek. Főleg, hogy e "turné" roppant költségei teljes egészében a magyar államot terhelik, e költségek némi mérséklése szinte kötelező (lenne). Vajon ez az arányos költséghozzájárulás megtörtént Finziék részéről? Tegyük fel, mert az ellenkezőjét nem tudjuk bizonyítani, hogy a Carnegie Hallt tényleg Finzi ügynöksége bérelte ki. 2017-ben is volt ugyanott Finzi-koncert, de akkor a teljes este műsorán kizárólag Finzi-művek szerepeltek! Most 1/4-1/3 Finzi-műsorért ők fizették a komplett Carnegie-cechet? Hm.. És hogy került a csizma az asztalra azaz pl. Vacchi hegedűversenye az idei műsorba? A Finzi-ügynökség kérésére? Netán Domingo verte érte az asztalt? Vajon a japán szólista gázsiját -miként Domingóét, Rost Andreáét, Kocsár Balázsét- Finzi ügynöksége fizette volna, csakúgy mint a koncert teljes műsorának összes kottakölcsönzési és szerzői jogdíját? A Vacchi-, Dohnányi- és Bartók-műét is? ("Félre": ha már a szerzőknél tartunk: Főigazgató Úr talán Kálmán Imrét is megemlíthette volna mint Amerikába "kényszeremigrált magyar géniuszt", nemde?) Szóval ez a számokkal-műsorral-költségekkel játszadozás nem hangzik nagyon életszerűen... Egyáltalán: fizetett bárki bárkinek bármennyit is ezért a fellépésért? Mármint MÁO-nakMondjuk legalább a próbákra, koncertre történő utazást hotel-Carnegie-hotel útvonalon...Viccnek hangzik ez a kérdés ugye? Pedig nem az. Vagy inkább az egész egy vicc. Annyit legalább már tudunk, hogy a Koch Színházat személyzettel együtt 1/1 a küldő fél = a magyar állam bérelte ki. Lehet, hogy eddig sem volt titok. A terembérlet összege és minden egyéb "turné"költség viszont bizonyára örök titok marad...számunkra. (ÁSZ számára talán nem marad majd titok.) Meghatódva olvasom, hogy Rost Andrea hangja szárnyal(t), az Opera kürtkara soha nem hallott biztonsággal játszott, a zenekarnak pedig "nagyon jól állt a világ leghíresebb koncertterme". Brávó!...

...csak könyörgök, azt ne tessék az agyunkba mosni, ami nettó és bizonyíthatóan nem igaz: azt, hogy "a Carnegie Hall internetes jegytérképe olyan zárt és szemérmes, hogy nem mutatja az eladás helyzetét"! Random kiválasztottam néhány februári, sőt májusi időpontot (február 15./Concertgebouw, május 1./New World Symphony, május 18./MET Orchestra) és mindegyikre "szemérmetlenül" lehet -igaz már nem túl sok!- jegyet váltani! Ennyit szemérmességről...és más rész(é)ről jelentős szemérmetlenségről. Őszinte együttérzésem, hogy Főigazgató Úr "hónapokat nem aludt az izgalom...miatt". Most, hogy a MÁO-felújítás projektet az EMMI kivette Ókovács Szilveszter kezéből és Baán László Ligetbiztosnak adta, talán valamicskével több ideje lesz pihenni. Vagy mégsem?  


61302 Búbánat 2018-11-11 22:24:48

NEW YORK OPERABLOG – 6. Akiknek jól áll a Carnegie Hall: az Opera zenekara

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2018.11.11. 14:58 Origo.hu

„Hogy kerültünk a világ tán leghíresebb hangversenytermébe? Leírom, mert túl sok hülyeséget hallani a november 5-i, egyébként ugyanúgy felejthetetlen estéről.”


61301 Edmond Dantes 2018-11-11 09:07:58

Hiszen egyebet sem teszunk mint a sajtot "a sajat javunkra" forditjuk. Nagy diplomaciai erzekkel mint minden mast. Hogy mi az a "sajat javunk", az mas kerdes. Ulunk egy faagon azon a bizonyos "helyzet magaslatan" es szorgosan fureszeljuk. El fog jonni az ebredes, eszmeles ideje es az a nap, az az ido mint mar annyiszor, keseru es fajdalmas lesz. Ne legyen igazam. Kudarcunk pedig nincs es ha van, az akkor is csak es kizarolag sotet hatalmak armanya.


61300 nizajemon 2018-11-11 08:34:06 [Válasz erre: 61299 csubakka 2018-11-10 23:02:17]

Egyetértek veled a lényeget illetően.Annyi a problámám általánosságban,hogy szerintem a sajtó dolga a tájékoztatás lenne,és nem a manipulálás.


61299 csubakka 2018-11-10 23:02:17 [Válasz erre: 61290 nizajemon 2018-11-09 18:50:43]

A vezető médiának , legyen az irott, vagy digitális, illetve TV óriási vélemény alakitó ereje van. Ezért egy modern hatalmi ág. Kevéske diplomáciai érzék eleg lenne, ahhoz, hogy ezeket az erőket saját javunkra forditsuk, es ne folyamatosan magunk ellen. Lehetséges, és nem is olyan nehéz, csak sajnos kultur diplomáciának nevezett területen senki nincs a helyzet magaslatán. és egy fals küldetés tudattal erősen hagyják, hogy kezdjük tultolni a biciklit, több kárt okozva USA megitélés terén, mint hasznot hajtva. Ne okoljuk mindig a másik felet, a kudarcokért felelősek vagyunk.


61298 Edmond Dantes 2018-11-10 09:11:33 [Válasz erre: 61294 -zéta- 2018-11-09 22:57:59]

Mindig voltak, vannak, akiknek semmi nem elég...aztán egyszer majd annál nagyobbat pottyan(hat)nak -pl. a ligetbéli- uborkafa tetejérűűűl. Valószínűbb azonban az első feltételezés, miszerint Billy Elliot (újságírói álnevén N. Horváth Zsófia) vagy az ÁSz-jelentés kezd (ha kezd) "begyűrűzni" a főig. irodába, további hab a tortán a mostani USA-"turné". Kifelé nagy győzelmi jelentés van-lesz, de odafönt azért tudják, mekkora bukta: a legtöbb előadáson King-kong volt a fő díszvendég, főleg utóbbi ;-)


61297 nizajemon 2018-11-10 06:45:33 [Válasz erre: 61296 csubakka 2018-11-10 06:22:32]

Értem és tudom,csak példaként írtam a kritikus "bevándorlásellenes" szóhasználatára.mert ha van ország amely védi magát,hát az ők.


61296 csubakka 2018-11-10 06:22:32 [Válasz erre: 61288 nizajemon 2018-11-09 12:58:36]

Annyit  a vizum kérdéshez, hogy a vizummal, pl munkavállalási, diák, bevándorlási stb vizummal érkezőket nem szokták visszaküldeni: Magyar állampolgárok ESTA , electronic travel authorization - nal érkeznek, mivel a két ország között vizummentességi megállapodás van érvényben már jó néhány éve. NY tele magyar és egyéb volt szoc relációs takaritónőkkel, idős gonozókkal, Brooklyn Boro Park stb. Eljönnek ESTA val max 3 honap, de igazolni kell tudni kihez érkezik az illető, valamennyi pénzzel kell rendelkezni. Aztán ezek az ESTA val érkezettek tulmaradnak, sokszor évekig. Az okosabbja ha hazamegy évek után többször nem próbál visszajönni. A másik mstanában népszerű megoldás hogy 3 hónapnál tovább nem maradnak, hazamennek, de hamarosan visszajönnek. Na most ez is kibukik 2. 3. próbálkozás után. Meg vannak a standard kérdések az interjuban, kihez, jön, kije az , mióta ismerik egymást, mit dolgozik otthon, hogy engedheti meg, hogy egz évben 6 hónapot ill töltsön. Válaszként óriási történetek hangzanak el, ezer dollárral kirándulunk, megnézzük az országot, kérdesre hogy mégis mit ebben a hatalmas országban, volt felkészült turista, aki Texasban kereste volna Disneylandet, és sok vidám történet. Határőr megmondja nem hiszi, szerinte dolgozni jön, és korábban is dolgozott, aztán kuldik vissza az illetőt. Aki racionális időre jön, é van elég pénze annak semmi baja.


61294 -zéta- 2018-11-09 22:57:59 [Válasz erre: 61293 Edmond Dantes 2018-11-09 21:40:21]

Ennél szerintem egyszerűbb ez. Hányszor olvastál arról, hogy újra megnövekedett a Szépművészeti felújítása? Pedig az is elég műemléki épület... 


61293 Edmond Dantes 2018-11-09 21:40:21 [Válasz erre: 61292 -zéta- 2018-11-09 21:10:11]

Vajon Billy Elliot vagy az ÁSz-jelentés áll a döntés mögött? Avagy a kultúrharc újabb fejezete, amire már nyáron utaltam, Hammerstein Judit majd Pröhle Gergely eltávolításakor..Netán "csak" az egyre megalománabb Baán László  terjesztette ki a Városligetet és a Liget-projektet az Andrássy út 22-ig = kaparta maga alá MÁO felújítását? Eiffel-műhellyel együtt? Végülis a Városliget Kőbányáig is érhet.



61291 nizajemon 2018-11-09 18:57:02 [Válasz erre: 61289 shiva 2018-11-09 18:20:25]

A vízumot pusztán azért írtam,mert hosszú ideig egy megalázó procedúra volt kérni.


61290 nizajemon 2018-11-09 18:50:43 [Válasz erre: 61289 shiva 2018-11-09 18:20:25]

Az,hogy egy lap ki van kiáltva vezető lapnak,az garancia valamire sok-sok éve?Itthon élve más aspektusból látom a dolgokat :)


61289 shiva 2018-11-09 18:20:25

Gondoltam, inkább: tudtam, hogy lesz aki ezt az összehasonlítgatást kezdi majd el, hogy bezzeg az USA, akkor mit beszélnek? Na ez egy nagyon rossz irány, butaság! Csak annyit: igen itt van egy elnök, nem sokan büszkék rá! De miért is ez a válasz egy fölösleges, drága, értelmetlen turnéval kapcsolatos újságcikkre? Ja, hogy ez "csak" a világ egyik vezető napilapjában van, de itt akkor is Trump az elnök, akkor ne írjanak politikáról? Hagyjuk már ezt! És miért írt a politikáról is a cikk? Azért, mert a főkonzulátuson a "beharangozón" elhangzott, hogy "a Bánk Bánt azért fontos New Yorkban bemutatni, mert abban a magyarok bizonyítják, hogy nem szeretik és soha nem szerették a betolakodókat és ez most is így van!" Na ezért kedves fórumozó! És akkor a vízum: de most tényleg? A vízum NEM jelent garantált belépési engedélyt a világ egyetlen országába sem. Olvasson erről ott, ahol a vízumot igényli. Kicsit segítek: A visa (from the Latin charta visa, meaning "paper that has been seen") is a conditional authorization granted by a country to a foreigner", "a visa is subject to entry permission by an immigration official at the time of actual entry"... röviden: a döntés arról, hogy be lehet-e lépni az országba - nem az USA-ba, hanem BÁRMELYIK országba, ahová a beutazó ún. "vízum köteles", akkor és ott dől el, ahol az adott személy "belépésre jelentkezik" (ez a hivatalos szóhasználat) az adott országba. Akkor remélem érti, hogy ez a pletyka lap itt miért mert "politikát" is megemlíteni és hogy mire készüljön, ha BÁRHOVÁ utazik, ahová vízum szükséges... Kellemes utazást kívánok! És lehet, hogy az operáról legyen szó ezután? Se Kodály módszer (jelzem: a 60-as évek elején országos szolmizáló versenyt nyertem, aminek a döntője a Zeneakadémia nagytermében volt és Lukin tanárúr vezette, szóval tudom mi a Kodály módszer, de ide ez nem való!), de ez az "ők mondják, amikor ők ezt meg azt csinálják" stílus se legyen, ha lehet. CSAK zene, zenekritika, opera...


61288 nizajemon 2018-11-09 12:58:36 [Válasz erre: 61281 shiva 2018-11-08 17:02:23]

Azon túl,hogy véleményem szerint totál fölösleges volt kimenni,azért nem tudok szó nélkül elmenni a kritikus néhány gondolata mellett.A vitt darabokban mi volt az,ami Orbán "autokrata,és bevándorlásellenes" mivoltára utalt?Írja ezt egy olyan ország polgára,amely ország repülőteréről indoklás nélkül visszaküldik az embert,hiába van érvényes vízuma...jó bőrök nőttek ott is az orcákra :)



61286 Edmond Dantes 2018-11-09 10:07:31 [Válasz erre: 61283 shiva 2018-11-08 21:49:53]

Láttam -bár nem olvastam végig- NYT írását, de óvakodtam föltenni. Ha fölteszem, pláne ha fordítok is belőle, kap(hat)tam volna hideget-meleget: "ez egy zenei és nem politikai fórum" és hasonlók. Nem mintha megijednék, de jobb így = másvalakitől, helyszínről. Bizonygathatom itt napestig, hogy nem volt és nincs politikamentes kultúra, mindhiába. Súlyosbító körülmény, ha csak leheletnyi szó éri a kormánypolitikát, még ha "csak" opera felől és pl. NYT írásából való is, sőt! Hát hiszen az (NYT) is Soros(é)! Majd "Tatjana Néni onokaöccse" megírja a tuti dicshimnuszt a Nagy Turnéról origoban, jól kiosztja az "örök elégedetlenkedőket", lesz "Zsdú átvétá, kák szálávej létá"-mantra meg lesz egy önfényező sajtótáj, MTI leadja, anyagot átveszi az arra és csak arra (MTI-hírre) "éhes" sajtó oszt' jó napot. Úgyhogy köszönet NYT-nak és NYT-cikkért.


61285 Edmond Dantes 2018-11-09 09:47:18

Mindenki azzal főz, amije van, én speciel ezt az írást láttam meg. Más is föltehet más cikket. Tartalmi tévedést a koncertbeszámolóban (kritikában? véleménycikkben?) nem találtam.


61284 miketyson 2018-11-09 08:41:30 [Válasz erre: 61282 Edmond Dantes 2018-11-08 21:14:12]

Nagyon komoly fórum. Összekeverik a Sába királynője beszámolóban a két Kelement, a miénket és Karajanét. 


61283 shiva 2018-11-08 21:49:53

A hivatkozás mint "kritika", vagy "értékelő vélemény" amit hivatkozik amatőrtől származik, de ettől még kritika persze. Csak ez egy olyan - lehet, hogy nem mindenkinek tetsző, de igazságos - világ, ahol a The New York Times "A" valóság és az ÉRTÉK ítélet. Kedvesek ezek az amatőr értékelések, igazán, de ettől a tények és az ÉRTÉKEK nem változnak, csak befolyásolják a hozzá nem értőket és az (esetleg :-) elfogult "vattákat". Mellettem is ült egy, aki csak sóhajtozott, hogy HÚ, meg HÁT.... de attól még amit hallottunk nem változott. A félreértések elkerülése érdekében: - majdnem azt írtam, hogy semmi, de az nem igaz.... - szóval kevés komoly kifogás érheti a MÁO itteni própárkozását. De ez ettől még mindíg a "minek ez itt" kategória. Sajnos. Nagyon sajnos!


61282 Edmond Dantes 2018-11-08 21:14:12

Kritika az Operazenekar Carnegie Hall-beli koncertjéről itt olvasható.


61281 shiva 2018-11-08 17:02:23

Na akkor VISSZA AZ OPERÁHOZ! A New York Times terjedelmes cikkéből:

"Dícséretes, hogy több mint 350 fővel érkezett 6 előadást tartani a Magyar Állami Operaház és Balett... Sajnos elkerülhetetlen megjegyezni, hogy egy alapos "politikai csomagot" is hoztak magukkal. Az együttes érkezése a Lincoln Center-be ismét ráirányította a figyelmet a jobboldali Orbán Viktor autokrata, bevondorlás ellenes politikájára..." stb. stb. A cikk zárása: "Habár ez a turné produkció régi módi és egyszerű (basic), színesnek és egzotikusnak látszott. És nem romlott el semmi az előadás közben..." (ez azért fontos, mert érkezés előtt a MÁO vezetői attól tartottak, hogy az itteni műszak majd hibázik, nem tudja az előadást kiszolgálni! :-) )

Hát ez volt eddig.

Ilyesmit (és ilyen tapintatosan: a "basic"-et ebben az összefüggésben sokkal rosszabra is lehetne fordítani, de ne bántsuk magunkat! "Savanyú, de a mienk" - Virág elvtárs a Tanú című filmben) Josephine Baker-ről írtak első párizsi fellépése után amikor banán szoknyában lépett föl 1927-ben. Kis különbség: hogy őt hívták és nem ő jelentkezett, aztán ő világhírű lett, pedig "csak" egy banán szoknya volt rajta és nem volt politikával "kivattázva"... és persze telt ház volt minden előadáson. Apróságok... Ja ja ja: és nem 350-en utaztak az amerikai állampolgárok adójából (mert hogy Baker amerikai születésű volt...), csak ő a sajátjából.


61280 Edmond Dantes 2018-11-07 08:58:54 [Válasz erre: 61275 csubakka 2018-11-06 21:54:36]

Nem tudok róla és nem az a tapasztalatom (talán másé sem, az itteni beírások szerint sem), hogy a Kodály-módszer hazájában = minálunk fiatalodna a közönség, ellenkezőleg. Mármint a fizetős, önkéntes -nem pedig kötelező/iskolai- alapon klasszikus zenei előadásokra járó közönség! Vagy igen? Ennyit a Kodály-módszer közönséget-fiatalító hatásáról.Arra pedig térjünk vissza 15 év múlva, vajon Dél-Amerika klasszikus zenei közönsége, klasszikus zenészei lekörözik-e Európát és Észak-Amerikát. Még nem ez a helyzet. Az "idióta popzene" ugyanúgy hódít Dél-Amerikában és az összes többi földrészen mint Észak-Amerikában. Megjegyzem, Dél-Amerika mindig is a szélsőségek földrésze volt és ma is az, tudjuk: vékony felső (dús)gazdag réteg és hatalmas szegény tömegek. A klasszikus zene élvezete ott ma is a kevés gazdagok kiváltsága. Ha ez változik, örvendetes fejlemény lesz. Meglátjuk.


61279 Edmond Dantes 2018-11-07 08:46:33 [Válasz erre: 61277 operaisiásza 2018-11-07 08:34:42]

MÁO tatarozás alatt, a társulat tomboló sikerű USA-"turnén" van, Erkel aktuális havi műsora  vidéki, "belföldi turné"-előadásokról szól + Korda György- és világzenei estről, gyermekprogramokról. Eiffel-műhely a Holdban. Hát ez történt.


61278 Edmond Dantes 2018-11-07 08:40:04 [Válasz erre: 61274 takatsa 2018-11-06 21:04:36]

Kedves takatsa, neeem, nem, ha máshoz nem, ahhoz ragaszkodnom kell, hogy én mindig csupán véleményt nyilvánítok itt, és többször leszögeztem már, hogy nem hordom zsebemben és máshol sem a bölcsek kövét. Nem turkálok mások zsebében, de bizonyára találnék -valódi vagy hamis- bölcsek kövét egyik-másik zsebben, legalábbis egyes beírások erre engednek következtetni. Annyi viszont bizonyos -és ezt még párszor meg fogom említeni, ha szükségesnek látom- hogy ez a fórum nem MÁO, ZAK, MüPa, Kodály Intézet vagy bármely más zenei vagy egyéb szakmai intézmény belterjes fóruma, quasi üzenőfala, ahol kizárólag (zene)tudósok, nagy és/vagy magukat nagynak tartó művészek és magukat felsőbbrendűnek tartó önjelölt (szak)emberek fitogtat(hat)ják vélt vagy valós szellemi erejüket. Bizony-bizony itt helye van a laikus és esetleges tévedésektől sem mentes véleményeknek is. Olyanoknak mint pl. az enyémek. Meg mint látom, jut hely barátságtalan, olykor goromba kioktatásnak is...részemről-tőlem biztosan nem. Üdv. ED


61277 operaisiásza 2018-11-07 08:34:42

Nem kellene esetled új nevet adni a topicnak? Itt már mindenről szó van, csak operáról nem, Ni történt?

 


61276 macskás 2018-11-06 21:58:29 [Válasz erre: 61247 Hangyász 2018-11-04 16:39:53]

Én is azt hittem, hogy a gyerekek utálják a népdalokat. Kérem szépen, nem! Ha minőségi előadásban hallja a gyerek (a tanártól), akkor nincs probléma.

A szövegeket meg simán meg lehet beszélni velük. 


61275 csubakka 2018-11-06 21:54:36 [Válasz erre: 61260 Edmond Dantes 2018-11-06 09:20:39]

A világ szellemi -kulturális öröksége nyilvánvalóan nem tananyaggá válás céllal született. A Kodály mődszer egy mődszer, Mo-n azzal oktatják a zenét, mint sok más országban is. Egyébként a dél-amerikai  el sistema nagyon hasonlit, modszerben, filozofiában. Élharcosa többek között Gustavo Dudamel, és alapitványa. A szegény Dél Amerikából sokkal több klasszkus zenész kerül ki, mint a gazdag USA- ból, aho a legidiótább pop zene vált a gyerekek zenei oktatásának standardjévé. A Disney dal már magas minőség. Nem csoda, hogy a klasszikus zene maradék közönsége az idős korosztály. Gyereket, fiatalt alig látni, 15 év és nem lesz se zenész, se közönség. Ennél azért jobb a Kodály mődszer,


61274 takatsa 2018-11-06 21:04:36

Kedves E.D. 

Nem kell szerénykedned, értesz te a Kodály módszerhez és egyéb zenenevelési módszerekhez, ugyanúgy és ugyanannyira, mint minden máshoz: operához, egyéb zenéhez, közélethez, tudományokhoz, vagy bármilyen, a fórumon felmerülő, vagy általad előhozott témához. Polihisztornak lenni nagy felelősség, és én külön becsülöm benned azt, hogy ezt a felelősséget átérezve, tudásodat önzetlenül és örömmel megosztod velünk. Ennek bizonyítéka a számtalan (és számolatlan) bejegyzésed itt a fórumon. Tevékenységed rendkívül tanulságos, nem szidás, hanem köszönet jár érte. 


61273 Edmond Dantes 2018-11-06 19:30:04 [Válasz erre: 61272 macskás 2018-11-06 18:21:35]

Kedves macskás,

off: köszönöm, hogy csak most elégeltél meg. Türelmed úgyszólván végtelen. Nem bántódtam meg.

on: nem érdemes, már megtettem. Mint írtam, volt  tapasztalatom (sajnos). Nem kötelező fogalmamnak lenni meg lila dunsztomnak, de attól még szabad megszólalni. Ja és tuti, hogy van más módszer és "irányelv" a popzenén (és Kodályén) kívül is. Ha nem lenne, ölég kevés zenész lenne. Üdv. ED


61272 macskás 2018-11-06 18:21:35 [Válasz erre: 61265 Edmond Dantes 2018-11-06 13:39:47]

Kedves Edmond,

röviden:

a Kodály-módszerről nincs fogalmad most sem. Az nem változott  ("fogalmam sincs, de fogalmam volt" - írtad).

Lehet, hogy a többiek beírása vegyes a módszer megélése iránt - lehetett rossz a tanár, a gyerek érdektelen, stb.

Ha a módszert szidni akarod, akkor érdemes úgy megtenni, hogy összehasonlítod a többi módszerrel. Kodályé ma is érvényes, a tanterv is kihangsúlyozza. Az nyilvánvaló, hogy változik a világ, és új irányelvek is megjelennek a tanításban (például a popzene! [sajnos]).

A nagy Kocsis is a Kodály-módszer mellett tört lándzsát. Kell ennél több? Talán azért is írtam a fórumra (két éve halt meg Kocsis).

Nem akartalak megbántani, de túl sok olyan dologról írsz, amiről halvány lila dunsztod sincs. És most elégeltem meg.

Örülök, hogy látod a számmisztikát :)

Üdv,

macskás


61271 tiramisu 2018-11-06 14:52:29 [Válasz erre: 61268 Klára 2018-11-06 14:39:54]

61270 tiramisu 2018-11-06 14:52:27 [Válasz erre: 61268 Klára 2018-11-06 14:39:54]

61269 tiramisu 2018-11-06 14:52:06 [Válasz erre: 61267 Edmond Dantes 2018-11-06 14:19:50]

61268 Klára 2018-11-06 14:39:54 [Válasz erre: 61264 macskás 2018-11-06 11:15:25]

Köszönöm! Ez kb. annak az összeoglalása, amit én nem írtam le.

Egy haszna mindenesetre van, - bár Kodály Mester vagy forog a sírjában, vagy a túlvilágról idetekintve mélyen sajnál bennünket - ezekben a napokban nem a MÁO turné volt a főtéma.


61267 Edmond Dantes 2018-11-06 14:19:50 [Válasz erre: 61263 tiramisu 2018-11-06 11:13:19]

A DIVSz-indulót életkori okokból talán nem énekelte az általam egyébként végtelenül nagyra becsült Gyermekkórus. Az a nóta ui. a felnőtt kórusnak "jutott": Kórodi András vezényletével pl. itt meghallgatható velük. A Gyermekkórus pl. a történetesen Kodály Zoltán által szerzett Úttörőindulót (ld. itt) és a  "Mint a mókus fenn a fán" c. kisdobos- és úttörődalt énekelte, ami íme, itt van, mindkettőt Csányi László vezényli. (Utóbbi link tévesen Csányi Sándort ír.) Végezetül egy tényleg meghatóan szép bejátszás itt, amit tényleg őszinte, igaz tisztelettel ajánlok figyelmébe :-) 






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.