Elena Moşuc is, Rost Andrea (Kossuth-díjas) is a világ nagy színpadain sikert aratott énekesek egy érettebb korosztályból, nem igazságos őket összevetni a nem világklasszis Sáfár Orsolyával, akinek tán sohasem volt dolga normális rendezővel. (Jól emlékszem, hogy beugrással vállalta Margitot?)
Sok mindenkit javasolsz kamaraénekesnek, viszont ezt a díjat is az kapja, akinek adják.
Még a Don Giovanni valóban semmilyen rendezése (inkább rendezés-torzója) is valóban jobb, mint az eszement „rendezések”. Igen, Kolonits Klára nagyszerű Donna Annája, Erwin Schrott pazar, valamint Bretz Gábor és Haja Zsolt kiváló Don Giovannija is érvényesült benne.
Olyan lelkes fórumozója nem lehetek egy zenei magazinnak, hogy autómárkák nevét tartalmazó hozzászólás érdekeljen. Az sem foglalkoztat, hogy kinek a férje potens, kié potentát. Nem tehet róla, szegényke, hogy sokra vitte a férje. Gondolod, hogy a tetszetősebb szakmai életrajz érdekében el kellene válniuk?
Abban egyetérthetünk, hogy ha a kamaraénekesi kitüntetést az Operaház nem tekinti belső ügyének, célszerű lenne publikálnia a nagyérdemű felé, „mire adják és kinek?”, illetve hogy mit tekintsünk kamaraénekesi szintnek.
Amikor Petrovics Emil, amint mondod, nem adott szerepet Sáfár Orsolyának, a művésznő egészen friss diplomás volt. Azóta eltelt 13 év. Te azt írod, hogy közepesnél gyengébb vidéki szintet képvisel. Én azt, hogy ez erős túlzás. Nem azért, mert ez csúnya minősítés, hanem azért, mert én is hallom őt énekelni az előadásokon, miközben nem érdekel a családja.
No de ki adta ki a feladatot az esetleges megfúrásra??
No, ez olyan kategória, amely nem fér bele egy magára adó komoly operaház repertoárjába. Értem én, hogy meg kell(ene) tölteni azt a hodályt, meg hogy a sekélyes ízlésű plebs inkább erre jön be, mint az Istenek alkonyára/Árnyék nélküli asszonyra. Én az ismeretlenség homályából felbukkanó N. Horváth Zsófiában Egei Antal és Horváth Zsolt fiktív alakját látom, akinek az a feladat jutott, hogy Ókovácsot megfúrja. (Homokos propaganda ide vagy oda: A bevallottan uranista Szymanowski zseniális Roger királya hatására senki sem lesz az; más kérdés, hogy nehezen befogadható magas minősége miatt e mű sem fogadható a szellemi proletariátus számára.)
Csak 15 előadást töröltek a 44-ből, tehát 29-et megtartanak (illetve, már néhányan túl vagyunk)... Még megnézheted...;-)
Én most lettem kíváncsi rá, és jövő héten akartam volna megnézni. Ezek szerint hiába? (Nem értem, hogy akkor most ugrik az egész produkció, vagy csak bizonyos előadásai?)
"A Billy Elliot iránti érdeklődés egy ilyen hosszú széria után már nem mutatkozott megfelelőnek." Ez így van. Ehhez képest viszont 2019-re is meghirdettek egy csomó előadást: azokkal vajon mi lesz?
"Pompás a sakkjátékos." Ha hagyják, ha teheti, teszem hozzá én. Normális helyen ebből a katyvaszból nem lehet(ne) jól kijönni. Vagy a hozzá közeli, "negatív kampányt folytató" sajtóval kellene bajszot akasztania -vajon mit szólna hozzá Kedves Tatjána Nénje, akivel arrafelé levelezget?- vagy az igazgató ill. a menedzsment (lenne) felelős egy rakás előadásnak a kereslet rossz megítélése miatti lemondásáért és annak anyagi és erkölcsi káráért. Továbbiak Erkel-topik 9340-ben.
Ókovács prímán ért a médiához és a közönséghez. A Billy Elliot iránti érdeklődés egy ilyen hosszú széria után már nem mutatkozott megfelelőnek. Erre spontán megjelenik egy cikk egy ővele nem ellenzéki lapban, hogy a BE ilyen meg olyan. Nem a bemutató után, hanem éppen most jutott el ez az észbe. Ő válaszol, hogy a BE nem ilyen meg nem olyan, adtateremtette! Majd ugyanezt megismétli, hogy, hát, valóban nem, de azért mégiscsakegyparányiteffélécskedeazértmégsem (és ez máris találgatásokra és további cikkekre ad alkalmat, de nem a lényegről persze). És rövidesen leveszi a BE-t a műsorról. Miért? hát persze hogy a sajtóban megjelent cikk nyomán megcsappant közönség miatt... mert hát egyébként nem szokott az megcsappanni. Az ellenzéknek pedig jut egy gumicsont, hogy a kormány emilyen meg amolyan... A kormánypártiaknak pedig másik, hogy hát azért ezt mégsem hagytuk szó nélkül, és lám... Presztízsveszteség pedig nincs a nem tökéletes szimattal meghatározott előadásszám miatt. Pompás a sakkjátékos.
Nem lett volna az, de engedessék meg: én láttam ezt a Faust rendezést Elena Mosuccal Margitként és Rost Andreával is. Rendezés ide vagy oda: mindketten toronymagasan Sáfár felett énekelték a szerepet. Aztán hallottam Létayval is, na az se jött be. Most megírhatod az elismerésedet, hogy én vagy hatszor képes voltam végig nézni ezt a Faust-rendezést :-).
Viccet félretéve egyébként nem lett volna, de vannak más énekeseket, akiket ki leetne tüntetni szerintem és szerepeket is többet lehetne nekik adni. Mondjuk Sümegi Eszter is megkapta kétszer: megérdemelten. Balga Gabriella nem tudom megkapta-e - megérdemelné. A Hugenottákban nyújtott alkaítása után mindenképpen. Aztán Schöck Atala mintha megkapta volna - ő is megérdemelte. És Kiss András szerintem ebben az új Bohémélet rendezésben is figyelemremélót alakítót, ahogy a múlt évadban figyelemreméltó Mefisztó is volt Szegeden - mondjuk neki is adnék több lehetőséget, utána esetleg díjat. Lehet amúgy nincs igazam, de egy jó énekest a rossz rendezés nem köt gúzsba. Kolonits ebben a semmilyen Don Giovanni rendezésben is, amit 2011 óta "élvezhetünk", remekba szabott Donna Annákat alakított.
Azt hittem, hogy a momus lelkes fórumozójaként már tudomásodra jutott, hogy Sáfár férje a magyarországi BMW potentátja, nem mellesleg a színház egyik főszponzora. Ezért énekel annyit kedves neje, mindegy, hogy hogyan. Ő nem kamaraénekesnő-szint (egykor Petrovics még szerepet se adott neki), hanem a közepesnél is gyengébb vidéki. Egyébként ez az egész kamaraénekesi dolog átláthatatlan elvileg és gyakorlatilag is. Mire adják és kinek? Az utóbbi években tökéletesen degradálódott, most, hogy Kolonits megkapta, ismét rangja lesz neki. Tőle. De a másik kettő? Már elnézést.. Se Sáfár, se Szegedi nem olyan szint, hogy ilyen kitüntetésnél szóba jöhessen.
Az „igenis”-t bátran tekintem előzményre való hivatkozásnak. Az „igenis jó rendezésben” Sáfár Orsolya egy jól fizető álláshoz illően ápolt külsejű, ideges, hiszterikus narkóst alakított. Ilyen felfogásban, színészvezetéssel nem jelenhet meg szegény Mimi mélyen érző, érzelmes figurája. Nem csoda, hogy Rodolfo, szenvedélyes hódítása közben, egy pillantást sem tud vetni rá: ez biztosan az igenis jó rendezés következetességét igazolja.
Nem sokat tudhatsz a Nádasdy-rendezéseken túli és a mai Salzburgon inneni életről.
Ami az énekesek életkorát illeti, itt most operajátszásról beszélünk vagy alsó korhatár nélküli tehetségkutatóról?
Minő kegyelme az életnek: úgy hallgathatom, nézhetem Sáfár Orsolyát, hogy fogalmam sincs, ki a férje, sőt még kíváncsi sem vagyok rá. Ezt hívják édes tudatlanságnak?
Kedves Nickname, nekem is van ám nickname-em, amely alatt én vagyok az a valaki, aki bizony megjegyzi, hogy egy színpadi alakítás hatását nagymértékben befolyásolja annak komplexitása. Norinát ugyan nem Sáfár Orsolyával láttam, de Káel Csaba „Don Pasquale-rendezésének” semmi köze Donizetti operájához és annak hősnőjéhez. Annál kevesebb köze csak a Fausthoz és Margithoz van ……… (nem nézek utána, kinek a) „Faust-rendezéséhez”, amint Anger Ferencnek sincs lila gőze sem Lauretta alakjáról.
Namármost, ha az egyik kamaraénekesi kitüntetést nem Sáfár Orsolya kapja, hanem más – az talán Netrebko lett volna? Miről tetszenek beszélni?
Milyen a „túl jó Mimi”? Tán olyan, mint Netrebko volt Salzburgban, aki inkább túl volt már Mimin?
Nézői-hallgatói múltamban számosan akadtak komplett operalemezre nem kívánkozó hangú énekesnők, de senki sem vonta kétségbe, hogy szopránok, szubrettek. Azt hiszem, túl erősek az indulatok Sáfár Orsolya ellen.
Ebben Önnek teljesen igaza van!
Rőser Orsolyát én nem bántom: ő azért sokkal jobb, mint Sáfár. Valois Margitként is szépen helytállt.
Szerintem jelenleg az operaház kiemelkedő énekese Kolonits Klára. Sajnos csak két évvel ezelőtt hallottam először (bel canto reoladed) és meg kell mondjam elvarázsolt. A hangja kiegyenlítetten szól a legnagyobb magasságokban és mélységekben is. Technikai problémája nincs. Egy hamis hangja nincs. Vannak énekesek, akiknél az ember azon izgul, hogy ki tudja énekelni az ária végi magas hangot. Kolonitsnál ez meg sem fordul a fejemben. Csak rá lehet figyelni. Lucia, Hugenották, Norma – mindben a maximumot adta. Csak megjegyzem, hogy nála sokkal gyengébb énekesek kaptak már Kossuth díjat. Sok operát láttam életemben (70) , megfordultam Europa jelentős operaházaiban, ő mindenhol megállná a helyét. Hogy mi a titka, nem tudom! A fentieken kívül valószínű egy kisugárzó egyéniség. Mindezt azért írom, mert szerintem ő ma nem hasonlítható senkihez az operaház jelenlegi énekesei közül.
Bohémélet: a hangjának nem passzolt, a játéka tetszett. 2.0 igenis jó rendezés. Van élet a Nádasdy-rendezésen túl és kívül. Szerencsére.
Maradjunk annyiban, hogy Sáfár már egyáltalán nem annyira fiatal énekesnő, csakúgy mint Röser Orsolya, és még jó néhányan,akikről ezt szeretnék elhinteni! Sáfár full protekciós a férje miatt, kéz kezet mos alapon! Ókovács többek között az ilyen intézkedései miatt nem vehető komoly operadirektornak!
Rengeteg mindent énekelt már, de valóban nem kiemelkedő, ahogy Szegedi Csaba sem, de ez van. Ókovácsék az ő szekerüket tolják, mint fiatalabb tehetségek és valamiért Molnár Leventét is megtették Bánk bánnnak. Nem tudhatjuk miért.
Nekem Norinaként se nagyon tetszett. Laurettája nem volt kiemelkedő, de nem volt rossz. Margitként is hallottam - az Mimije mellett is felejthető volt. Most biztos valaki megjegyzi, hogy abban a rendezésben hogyy lehetne jó Mimit énekelni - Netrebkónak azért sikerült, tehát nem lehetetlen. Ha valakinek nem sikerül, az nem a rendezés milyensége miatt van.
Sáfár Orsolya pl. jó Lauretta és jó Norina volt és/de pl. nem volt túl jó Mimi. Amúgy mit jelent és mivel jár a "kamaraénekesi" rang/cím MÁO-ban? Mert ha azt jelenti, amit pl. Bécsben, ahol leginkább a legnagyobbak kapják, akkor attól tartok, megint túltolták a biciklit (vagy a gépkocsit) ebben az esetben (is).
Megjegyzem, most, hogy a tegnapi Játék-kérdés okán átfutottam az örökös tagok listáját...hát ott is akadnak "kakukkfiókák", nem kevesen. Senki nem vádol(hat) azzal, hogy a "régi nagyok" kizárólagos tisztelője lennék, na de...nem folytatom.
Még szubrettnek sem nevezném, mert ahhoz is jóval szebb és jobb minőségű hang kell!
Az a baj, hogy az emlegetett szubrett szoprán sok mindent énekel, amit nem kellene, mert két számmal nagyobb a hangához képest a szerep. Persze amíg kiosztják rá a szerepeket, addig miért ne vállalja el?
A szubrett nem minőségi kategória. Jó szubrett nélkül előadhatatlan lenne a Szöktetés a szerájból, a Così fan tutte, a Don Giovanni. Az operett műfajában is sokoldalúan tehetségesnek kell lennie egy igazi szubrettnek.
„Versenyzőket” látnánk az operaszínpadon?
Sáfár Orsolya és Szegedi Csaba valóban fiatalabb Kolonits Kláránál, ezzel együtt inkább ugyanabba a generációba tartoznak, mint ifi versenyzőkébe.
A számos szitok ellenére megjegyzem: a leköszönt évad tapasztalata szerint Sáfár Orsolya éneklése és játéka is sokat csiszolódott az előző időszakhoz képest. Nem tehet arról, hogy olyan rendezők kezébe kerül, mint Anger Ferenc vagy Almási-Tóth András. Szegedi Csaba Tiborca a Bánk bán-koncerten kiváló volt!
Érdemes lenne tudni a kamaraénekesi kitüntetés kritériumait operaházunkon belül. Ha ezt a díjat elsősorban a vonatkozó évad teljesítményéért és a színvonal fejlődő tendenciájáért adják, én egyetértek Sáfár és Szegedi díjazásával is. Ha az csak világszínvonalon teljesítő és nagy formátumú művészt illethet meg, akkor csak Kolonits választása vitathatatlan. De úgy látszik, három énekes elismerésére volt (van) keret, és ez esetben el kellett tekinteni a díjazottak kaliberének kiegyenlítettségétől.
1. Az operaházi előadásra nem gondoltam.
2. Egy hiányos vagy téves tévés vagy képes riportból emlékeztem úgy, hogy a diósgyőri Don Giovannit Horváth Ádám címszereplésével rendezte Kovalik Balázs. De azt sem zárhatom, hogy én nem figyeltem eléggé tudósításra, amely a későbbiekben nem foglalkoztatott.
Köszönöm az alapos korrigálást, mind az ismereteim, mind a fórumanyag javára! Előzményre való hivatkozás mellőzésével is zavarba ejtő a figyelmed irányomban.
Egy fele hangját elvesztett,indulatos kiabálással kompenzáló baritenor....és egy szubrett szopránocska férji háttérrel.....Kamaraénekesek....szép hogy itt tartunk.
Bizonyára az is sokat nyom a latban hogy ki mennyit énekel(het), Kolonits Klára nagyságrenddel kevesebbet mint a két fiatal versenyző. Sajnos. De és mégis kapott díjat.
Kolonits és BMW Sáfár, ők ketten azonos kategóriák? Na és Szegedi Csaba? Jézusom!
Egyébként megvannak az új kamaraénekesek. Kolonits Klára, Sáfár Orsolya, Szegedi Csaba. Kolonitsnak gratulálok, abszolút megérdemelte! (A többi netto vicc.)
Semmiféle skatulya nincs, nálam legalábbis. Mindenki minden este tiszta lappal indul. Produkció van, teljesítmény, általános hangi képességek és napi diszpozíció. Egy jelenleg népszerű magyar tenorról elég rossz véleménnyel voltam, utána keresetlen egyszerűséggel a legnagyobb élő magyar tenornak neveztem, majd mikor egy év után aprópénzre váltotta tehetségét, "kiszerettem" belőle. Hogy mit hallok, csak az számít.
Tisztelt bölcsész uram, ez így igaz. Horváth Ádám Wotanja is bizonyára Az istenek alkonyára fejlődne a csúcsra. Kár, hogy Wagner abból már kihagyta a főcsővezetőt.
Kovalik Balázs vs Horváth Ádám lejjebb ismertetett Don Giovanni-esete a közismert osztogat-fosztogat szép példája. Mivel nem voltam ott a felkérés(ek)nél, 2-3 percet rászántam a dologra.
1) Ez a cikk arra utal, hogy Kovalik aligha kérhette fel az énekest a szerepre, amit aztán elénekelt, úgy, ahogy. (Ld. a cikket.)Nemcsak hogy nem Kovalik rendezte az operai előadást, de a belinkelt előadás(ok) idején (2011) már az Operaház művészeti vezetője sem volt.
2) Ez a cikk pedig arra utal, hogy Kovalik Balázs rendezte a diósgyőri Don Giovannit, de/és "a produkció kezdeményezője és lelke Horváth Ádám...Leporelló szerepét énekli." Azaz még "saját" fesztiváján sem énekelte a címszerepet Kovalik kezei közt. Többi stimmel(t).
Azt hiszem, ezt rosszul tudod. Horváth Ádám Kovalikot kérte föl, hogy megrendezze a Don Giovannit Diósgyőrben. Ez azért nem fölfedezés, legfeljebb afeltételek elfogadása.
Tisztelt uraim, az énekes - ember. Változik, romlik, javul, fejlődik, hanyatlik. Csak az önök skatulyái örökkévalóak.
Horváth Ádámot Kovalik Balázs fedezte fel Don Giovanni szerepére. Neki valószínűleg nem tűnt sem kevésnek (kilóra), sem hamisnak. (Vagy mindez nem érdekelte.)
" Általában Tertullianusnak (kb. 155-230) tulajdonítják ezt a hiszem, mert képtelenség kijelentést, ... A mondat azonban ebben a formában sem Tertullianusnál, sem más egyházatya fennmaradt munkáiban nem fordul elő. " Forrás: Heidl György, Pécsi Egyházmegye
Credo quia absurdum (Tertullianus)
Csak egy baj van:Eyvazov neve mögött nincs ott a Hungary! Egyéb beprotezsált dilettánsok neve mögött viszot sajnos ott van! Egyébként nem ez az első eset, amikor "vitatható" képességű énekesünk lép fel külföldön, és a MÁO-ban is énekelt olyan, aki kissé kívánnivalót hagyott maga után - hogy pc legyek.
Ha van ,aki vevő erre és nem búzzák ki és van impressario ,aki eléri,hogy énekelhessen lehet az embernek véleménye,hogy nincs valakinek hangja tesznek rá.
Azért volt idő ,amikor Főigazgatónak jó lett volna állítólag, Ókovács helyett .Csak a idő múlik és a memória romlik.Na persze más Főigazgatónak lenni és más Wotant énekelni.Na részemről ennyit a kérdésről..
Aki valaha hallotta énekelni, tudja, hogy abszurd képtelenség az egész. Hogy aztán van, aki az abszurditásokat szereti magyarázni, más lapra tartozik.
A helyes megfejtes inkabb beirasanak utolso ket mondataban lehet. Nem tisztem megitelni Horvath Adam enektechnikajat, hangkepzesenek minoseget, de amit es amikor vele hallottam, az mar kilora is igen keves volt: pl.Don Giovanni, 1-1 oratorium. Meg ezekhez is keves, hogy szolhatnak akkor pl. a Wotanjai? (Szakertok szerint hamisan is enekelt, de mondom, az mar szakmai ugy.)
Már 4 éve énekli Wotant.Ha olyan borzalmas lenne nem hívnák még a Tirol Fesztválra sem.Lehet fejlődött.Minden előfordulhat.Van akinek elmegy van akinek megjön a hangja.Ha egy Eyvazov a legnagyobb helyeken énekelhet HÁ miért nem tehetné!Állítólag sok minden csak összeköttetés kérdése.Ezért is van annyi borzalmas előadás.
Mi????? Ez viccnek is vicces...
Az Operaház egykori főigazgatója komoly Wagner-karriert bonyolít Ausztriában: íme...
Vajon milyen hatással volt Petur Gertrudisra?
Gertur és Bánk duettje a második felvonásból – olvasható a mai Bánk bán-koncert színlapján.
Ugyanakkor: BALETT BRNOBAN (LOL) – olvasható a MÁO havi műsorfolyamában.
Szerintem BRNÓBAN.
Tegnap feltöltött friss tájékoztató az Eiffel Műhelycsarnok és az Operaház építési munkálatairól:
Építási munkálatok az Operában: https://www.facebook.com/Operahaz/videos/10155615749818181/