Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


60487 Heiner Lajos 2018-03-04 10:27:46 [Válasz erre: 60485 IVA 2018-03-04 01:31:59]

Nem hivatalos, meg nem erősített forrásból származó információim szerint már tervezik a Felcsúti Operaházat.

A belépési kívánalmak már ismertek:

fityesz tagsági könyv

futballmez viselése

felvonások alatt szotyolázás, köpködéssel.


60486 Edmond Dantes 2018-03-04 09:58:30

Déjà vu: Erkel Színház-jegyár"csökkentés" = rezsi"csökkentés". Csepp vízben a tenger.


60485 IVA 2018-03-04 01:31:59 [Válasz erre: 60483 nickname 2018-03-03 09:46:19]

Már leírtam valahol, mihez képest csalódtam az Operaház vezetési stílusában és megújulási tevékenységében, de leírom most másképp is.
Túl az Erkel Színház eleve szép eszméjén – ti. hogy meg kell menteni, fel kell újítani és játszani kell benne –, engem lenyűgözött ezeknek a tételeknek a teljesítése, teljesítésük flottsága is. A felújítás etapjainak pontossága, az etapok határidejének pontos teljesítése. Eufóriában követtem, hogy a kezdeti támadások leszerelése után hogyan konszolidálódik a színház és – a Józsefvárosi Önkormányzattal együttműködve – környékének megjelenése.
Meg voltam hatódva a szinte ajándék (jelképes helyárú) próbaidőszaktól, számítva persze arra, hogy nem lesz, mert nem is lehet örökké karácsony. De örültem a simán (más színházakhoz képest jelentősen) mérsékelt helyáraknak is, számítva arra, hogy az inflációval párhuzamosan azok is fognak emelkedni. Nem a „potyázás” öröme boldogított, hanem az, hogy így valóban be lehet csábítani az Erkel Színházba a jövő potenciális közönségét, akik, beleszeretve a komolyzenés színház műfajaiba és a színház légkörébe, idővel többet is fognak áldozni az élményre.
Mindeközben a játékrend és a meghonosítani kívánt játékstílus, valamint a nagy szólamok és a művészi minőségi problémák nagy csalódást hoztak. Nem kívánok itt elemzésbe bocsátkozni minderről, hiszen rendszeres hozzászólásaimnak is ez a summázata. Az Erkel Színház felújításának szép emlékével sem tudok már hinni az Operaház felújításának hasonlóan boldogító élményében és eredményében.
Csalódásaim egyik szelete az Erkel Színház helyárainak brutális felemelése erre az évadra. Még akkor is, ha ezek a helyárak csak a pesti szórakoztató zenés színházak árszínvonalát érték el. A korántsem tetszetős műsorpolitika, az ellenszenves imázskampányok totális csődje és a tagadhatatlanul nagyon gyenge közönségszervezés mellett az árpolitikában látom a lassacskán rendszeresen félig üres nézőterek okát. Miközben még be sem fejeződött a közönség visszahódítása, az alaphelyárak kétszeresére emelésével sikerült a közönség egy részét (esténként egy kisebb tömeget) elzavarni a fenébe. Azt a részét, amelyik ennyit már nem tud áldozni a kultúrára, különösen nem a kiábrándító látványkultúrára.
Halljuk a televízióból naphosszat a különböző áruházláncok ajánlatait a rendkívüli kedvezményekről. Mi történne, ha az egyik üzletlánc reklámjában a kellemes női hang egyszercsak azt hirdetné: nálunk most minden a duplájáért kapható? Vajon hányan csődülnének oda vásárolni?


60484 IVA 2018-03-04 00:28:40 [Válasz erre: 60482 parampampoli 2018-03-03 09:08:15]

Tényleg jó, hogy emlékeztetsz, miután én erre a nagy dérre-dúrra annak idején sem figyeltem oda, nem lévén érdelt nézőként sem Domingóban, sem a Simon Boccanegrában. De akinek ez akkora szenzáció lenne, nyilván csalódni fog. Nem Domingóra gondolok, szerintem ő el fogja énekelni az Erkel Színházban is.


60483 nickname 2018-03-03 09:46:19 [Válasz erre: 60482 parampampoli 2018-03-03 09:08:15]

Szinte biztos hogy ez nem fog megvalósulni. Az elmúlt évek baklövései után - tervezett és meg nem valósult bemutatók, az Opera felújítása körüli mizéria, az Eiffel-műhely körüli sok hűhó semmiért legalábbis eddig ez volt - ez mondjuk nem meglepő. Fúj, megint negatív véleményemnek adott hangot. unalmas tudom.


60482 parampampoli 2018-03-03 09:08:15 [Válasz erre: 60481 IVA 2018-03-03 00:41:36]

Emlékeztetnélek, hogy a nagy dérrel-dúrral és sajtófelhajtással aláírt szerződés szerint Domingo 2019. első hónapjaiban énekelne Boccanegrát a felújított Operaházban. (Tényleg?)


60481 IVA 2018-03-03 00:41:36 [Válasz erre: 58477 Robesz 2017-03-02 15:13:29]

Tegnap volt 1 esztendős a hivatkozott üzenet („Az új évad már fenn van az Opera honlapján”).
Nem számítottam arra, hogy idén is eljött az ideje ennek: szerintem nem tudják még, mikor nyilik az Operaház, hány játszóhelyre lehet tervezni bérleteket, előadásokat.
A MÁO honlapja szerint az Operaház 2019-ig zárva lesz. A főigazgató legutóbb úgy mondta: 2019 tavaszán nyit. Naptárilag ez lehet már 2019. március elseje, csillagászatilag azonban belefér még 2019. június 22-i nyári napforduló is – amikor végére ér a színházi évad.
Szerintem mámoros ötlet lenne akkoriban megnyitni az Operaházat, nem kihasználni a nyári szünetet az utolsó simításokra, próbaüzemre.


60480 Myway 2018-02-21 17:54:53 [Válasz erre: 60479 Momo 2018-02-16 13:06:04]

Húzós! De legalább nem szól bele a szakszervezet. Egykoron azért buktak meg jó turnék, mert a külföldi impresszáriók heti 8 előadást akartak, de a szakszervezet beintett!


60479 Momo 2018-02-16 13:06:04

Hogy teljes legyen a kép, múlt hét így nézett ki az Opera Énekkarának:

kedd: Boccanegra (Budapest)
szerda: Hunyadi (Ungvár)
csütörtök: Hunyadi (Kassa)
péntek: Boccanegra (Budapest)
szombat: Hunyadi (Pozsony)

Sajnos az a helyzet, hogy ha az előadó a körülményekkel küzd akkor kevesebb energiája marad a közönségre.
De nem szeretnék panaszdélutánt rendezni. Maradjunk abban, hogy semmi baj nem lenne, ha -zéta- nem veszi észre... ;-)


60478 tiramisu 2018-02-16 12:04:42 [Válasz erre: 60471 joska141 2018-02-13 22:08:01]

Isten nyugosztalja!  R.I.P.


60477 Búbánat 2018-02-16 11:57:06

Én úgy tudom, két énekkar van: egyik az Operaházban a másik az Erkel Színházban működik, s aztán van amikor és ahol egymást kisegítik, kiegészítik, netán "egyesülnek"?  Meg aztán nem lehet elvárni az "egyik" és a "másik" kórustól hogy segítsen be a másiknak vagy az egyiknek - ha a sajátjukon kívüli darabot nem tanulták be. Tehát marad az "eredeti" felállás: a kijelölt énekkari tagokkal, olykor fáradtan a sok munkától, leterheléstől.

A főzeneigazgató két dolgot tehetett volna:

- törli ezt a  Simon Boccanegra előadást a repertoárból (már az évad műsortervébe sem kerül be),  hiszen az idő tájt éppen külföldi turnén jár a társulat egy része, más darabbal bár, de ugyanarra az énekkara hárul/vár itthon a szóban forgó feladat is - a földrajzi távolságot legyűrni ugyancsak megpróbáltatás..; folyamodványa: az előadás minőségének a kockázata...

- megtehette volna, hogy ezt a turnét más időpontra szervezik át; annak minden vonzatát áttekintve; mi a fontosabb? a határon túliak közé elvinni a kultúrát vagy itthon nyújtani a legtöbbet; a kettő megy-e együtt, ugyanabban az időszakban, ugyanazokkal a művészekkel, énekkarral? A karigazgatónak van-e beleszólása a kérdésbe?...

Egy harmadik megoldás: a Simon Boccanegra-szériából ezt az előadást kivenni, egy későbbi dátumra ütemezni át - de ez úgy szintán eléggé problematikus (a művészekkel időpont egyeztetés; a műszaki-technikai kérdésekről nem is beszélve, és a költségvonzata sem elhanyagolható szempont -úgyhogy ez eleve szóba sem jöhetne). 

Van-e, lehetett volna-e még más lehetőség? 

Ha nem, úgy nem marad más, mint csak a megalkuvás vagy a remény: a közönség egy része nem annyira fogékony, esetleg fel sem tűnik számára, hogy az énekkar fáradtan avagy pihenten énekel-e; vannak akik kifejezetten a kedvenc énekesüket akarják viszont látni/hallani - legyen az bármely opera előadása, bármilyen időpontra is van kitűzve a naptárban; talán nem annyira figyelnek az énekkar produkciójának színvonalára; - bár szerintem ez sem mindegy, hiszen egy jó operaelőadás feltételezi - megkívánja - az előadó-apparátus minden szegmensének azon estére a komplex szintű és magas színvonalat nyújtó közreműködését. 

Mások szerint meg lehet, hogy az Énekkar még az ilyen nehézségek közepette is helytállt; panaszra semmi ok; persze a külső kritikus is mindig szubjektív... ember.


60476 Pristaldus 2018-02-16 07:48:46

A kritikus a közönség soraiban ült, azt írta le, amit hallott. Ez a dolga! A máskor mindig nagyszerű kórus fáradt hangon, és fáradt ábrázattal énekelt, amin egyáltalán nem lehet csodálkozni!  Nekik viszont nem  a kritikus úrra kellene haragudniuk, amiért ezt szóvá tette, hanem arra a személyre, aki ezt az embertelen hajszát végig csináltatta velük! 


60475 joska141 2018-02-16 06:35:09 [Válasz erre: 60472 Momo 2018-02-15 17:24:38]

Sajnos túlzottan idős vagyok, hogy emlékezhessek: régen, ha valamelyik szereplő valami miatt indiszponált volt, az intézmény vezetője előadás előtt kijött a függöny elé és mondott pár szót, a közönség megértését kérve. Ma már ez a gyakorlat kiment a divatból?

Nem olyanra gondolok, mint amit például a Magyar Állami Operaház Főigazgatójától hallottam a „Simándy 100” produkcióban, amikor hosszan részletezte, hogy a zenekari tagoknak az adott produkció előtti napokban – úgy látszik szokatlan módon - különféle próbákon és előadásokon kellett részt venniük és ez mennyire fárasztó volt.


60474 IVA 2018-02-16 03:32:41 [Válasz erre: 60472 Momo 2018-02-15 17:24:38]

Nem tisztem megvédeni a tisztelt kritikust, de nem hiszem, hogy elnézőbbnek kellene lennie, ami esetleg abban nyilvánulna meg, hogy az okok ismeretében elhallgatja észrevételét. A kritika szerintem nem (feltétlenül) a közreműködőket sújtó intő. Ez esetben annak szóló intőként értelmezem, aki hozzá nem értésből vagy más kényszerből előidézte, hogy a művészek és a közönség is kellemetlen helyzetbe kerüljenek. Persze szerepelhetne a megjegyzés után a magyarázat, a felháborodás is, de az is félő, hogy akkor már minden kritika hasonlítani fog egymásra.
Mindenesetre hasznos, hogy Te bejegyezted az okokat (hátha nem mindenki kísérte figyelemmel a turné eseményeit), bár szerintem a Hozzászólások a Momus írásaihoz c. topicban szorosabban kapcsolódna a kritikához.
Ami az Operaház vezetésének önmérsékletét illeti, én méltányolom, hogy a sok feladattal és vélhetően nem luxusutazásokkal megterhelt időszakban A víg özvegyet viszont nem az énekkarnak kellett eltáncolnia.


60473 álmodó 2018-02-15 23:17:33 [Válasz erre: 60472 Momo 2018-02-15 17:24:38]

Köszönjük.

Mivel nem szeretném részletekig menően mondani, és mivel egy kollegàm pàrtfogàsàsàra sem tàmaszkodhatok annak ellenére, hogy adott helyetben nem volt ilyen néma, nos, azt mondom, bocs de én most hallgatok.


60472 Momo 2018-02-15 17:24:38

Azt írja -zéta- a február 9-i Boccanegra előadásról szóló beszámolója végén: "Kocsár Balázstól hallottam már ihletettebb vezénylést is, ahogy a Zenekarnál és az Énekkarnál is egyfajta permanens fáradtság volt érezhető."

Talán azért volt érezhető az előadáson "permanens fáradtság", mert akkor már harmadik napja utazgatott fel-alá a Kárpát-medencében az Operaház Énekkara. Szerda reggel 8-kor elindultak Ungvárra, délután próba, este Hunyadi előadás, utána szálloda. Másnap utazás Kassára, délután próba, este Hunyadi. Harmadnap haza Budapestre, és Boccanegra... ez napi 12-16 órás igénybevétel. Természetesen érződik az előadások minőségén.

Legyen elnézőbb a Tisztelt Kritikus, ha a pénzéért fáradtságot is kap cserébe. Sajnos az emberi fiziológia egy létező dolog: ami el tud fáradni, az el is fárad. Ezzel együtt mindenki igyekszik a legjobbat nyújtani.


60471 joska141 2018-02-13 22:08:01

ELHUNYT BORSA MIKLÓS

80 éves korában hétfő éjszaka elhunyt Borsa Miklós építészmérnök, aki 1964-től 42 éven át volt a Magyar Állami Operaház főmérnöke, majd műszaki igazgatója. A műszaki feladatok ellátása mellett nevéhez fűződnek Mozart: Titusz kegyelme című operájának és Theodorakisz-Keveházi: Zorba című balettjének díszletei is. A sokoldalú mérnök mindemellett a Csepel kiváló öttusázója volt, járatos az asztrológiában és Három transzcendens etűd címmel krimikötete is megjelent. Szeretett dalszínházáról tucatnyi tanulmány mellett három könyvben is megemlékezett. Az 1984-es rekonstrukció tapasztalataiból született Tolnay Pállal közös Az ismeretlen Operaház című kötete, míg Egyharmad Opera című önéletrajzi könyve és az Opera 130 éves jubileumára megjelent A Dalszínháztól az Operaházig című szakkönyv az elmúlt évtized gyümölcse. A Magyar Színháztechnikai Szövetség 2015-ben Tolnay Pál Életműdíjjal tüntette ki kiemelkedő munkásságát és oktató tevékenységét.


60470 Búbánat 2018-02-12 13:13:18

Kárpát-haza-operatúra-sajtótalálkozó Pozsonyban

2018. január 31-én a pozsonyi Magyar Intézetben tartott sajtótájékoztatót az Opera. Ókovács Szilveszter főigazgató és a Kárpát-Haza OperaTúra megvalósításán fáradozó partnerintézmények képviselői a projekt jelentőségéről beszéltek a szlovákiai és a magyar sajtó képviselőinek.

 

Az alábbi képeket egy szemfüles követőnk Komáromból küldte a következő üzenettel: "Operakonvoj halad át a Víg özvegy szerzőjének Lehár Ferencnek szülővárosán, Komáromon."   (Opera.hu)


60469 Búbánat 2018-02-12 13:13:15

60468 Búbánat 2018-02-12 12:51:04

Roberto Alagna és a Aleksandra Kurzak fogadtatása az Operaházban

MEGÉRKEZTEK A RING ESTÉLY SZTÁRVENDÉGEI - video

A pénteki próbát követően rövid, szűk körű sajtóbeszélgetésen vett részt az Opera farsangi operagálájának idei két díszvendége Roberto Alagna és a Aleksandra Kurzak. Az Operaház Székely Bertalan termében tartott rendezvényen a két világhírű művész beszélt az est programjáról és Ókovács Szilveszter főigazgató vezetésével bepillantást kapott az épületben zajló korszerűsítési munkálatokba is.


60467 Heiner Lajos 2018-02-08 19:33:43 [Válasz erre: 60466 musicus2 2018-02-07 23:59:12]

Ennek oka van. De Sabata Toscanini, Walter, de akár Solti, Széll, Reiner, de akár Ferencsik, Erdélyi, Lukács Miklós - fuit.


60466 musicus2 2018-02-07 23:59:12

Az operaház honlapjáról életrajzra volt szükségem, meg is találtam. Ott volt az is, hogy mit játszott/játszik a szezonban a művész.

A karmesterek rovatba is benéztem, és az egyik kolléga érdekelt, vajon mit dirigált ebben a szezonban? Semmit! Az életrajz alatt semmi sem volt. Érdekelni kezdett a dolog, és a kattintásokra kiderült, hogy a fele karmester semmit sem vezényelt a színházban! 

Minek teszik rá a neveket a honlapra, ha nincs mögötte, csak egy életrajz? Elmulasztották az aktualizálást, vagy talán bevezették a címzetes karmesteri titulust a Házban, ami azzal jár, hogy bónuszképpen közlik ugyan az életrajzot, de nem kap előadást az illető? 

Aki ráérősebb, nézze át a többi rovatot is. 


60465 ladislav kozlok 2018-02-06 10:18:23 [Válasz erre: 60449 ladislav kozlok 2018-02-03 18:17:54]

Orommel kozlom, hogy a TA3 hírcsatorna  már reklámozza  a MAO vendégszereplését. 


60455 Heiner Lajos 2018-02-04 20:37:56 [Válasz erre: 60453 Momo 2018-02-04 14:08:16]

Gondolom, konstatáltak néhányan, nem vagyok a jelenlegi autokrata rendszer híve. De ezt megdöbbentőnek, szégyenletesnek tartom. Mi jön, könyvegetes? Minden szimpatiam az ottaniake. 


60454 Búbánat 2018-02-04 19:28:32

Erkel Ferenc: Hunyadi László KOSICE – Vstupenky


60453 Momo 2018-02-04 14:08:16

Molotov-koktélt dobtak a kárpátaljai magyarok kulturális központjára Ungváron

"Ismeretlenek vasárnap hajnalban Molotov-koktélt dobtak a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) központi irodájának épületére Ungvár belvárosában."

(index)

Remélem, nem az Operaházat várják egyesek ilyen lángoló lelkesedéssel Ungváron. Szerdán ott lesz a Kárpát-Haza turné első előadása. (A műszak már kint van.)


60452 álmodó 2018-02-04 10:27:36 [Válasz erre: 60451 Héterő 2018-02-04 00:43:50]

Neeem,  teljesen nyilvánosan dolgozom,  végülis.. Minek titkolni az ilyesmit,  úgyis mindíg minden kiderül. 


60451 Héterő 2018-02-04 00:43:50 [Válasz erre: 60450 álmodó 2018-02-03 19:08:31]

?????
Esetleg privátban?


60450 álmodó 2018-02-03 19:08:31 [Válasz erre: 60448 oldalsonka 2018-02-03 16:41:02]

Mert már nem dolgozom ott. 


60449 ladislav kozlok 2018-02-03 18:17:54 [Válasz erre: 60446 álmodó 2018-02-03 15:52:31]

Csak a világhálon van 1   kozlemény a  szlovák sajtoirodátol - TASR,jan.31

www,teraz.sk,   


60448 oldalsonka 2018-02-03 16:41:02 [Válasz erre: 60447 álmodó 2018-02-03 15:54:18]

Hogyhogy nem látlak most a színpadon? Vagy nem akkor megyek, amikor énekelsz?


60447 álmodó 2018-02-03 15:54:18 [Válasz erre: 60443 ladislav kozlok 2018-02-03 11:09:13]

?? 

Nincs kirakva sehol? 

Hmm,  szép. 


60446 álmodó 2018-02-03 15:52:31 [Válasz erre: 60444 takatsa 2018-02-03 12:24:01]

60445 Myway 2018-02-03 13:27:31 [Válasz erre: 60443 ladislav kozlok 2018-02-03 11:09:13]

Jellemző a megalománia a MÁO-ra, menjen csak a pénz a színpadépítésre, hang-, világítás szerelésre is az állam pénzén, pedig mennyivel hatásosabb lehetne egy igazi színházban játszani. Na jó kevesebb "ajándékcsomagot" kellene szétosztani.


60444 takatsa 2018-02-03 12:24:01 [Válasz erre: 60442 sztalin 2018-02-02 11:25:37]

Nekem április 2-ra van jegyem, de ennél jobb hír talán nics is.:)


60443 ladislav kozlok 2018-02-03 11:09:13

Hamarosan megérkezik az Operatúra Szlovákába is. Pozsonyban febr,12 és 13.-kán lesznek az eloadások. Ennek mi, pozsonyi operabarátok nagyon orulunk, csak azt nem értjuk, miért nem az Opera új épuletében játszik a MAO társulata, de az Incheba Expo kiálítási csarnokában,  Biztos vagyok benne, hogy a szlovákiai magyar iskolák és intézmények tudnak errol a vendégszereplésrol, de errol  a városban 1 informácio níncs.     / annál inkáb a varos tele van Zalatnay S. plagátokkal - márciusi koncert/


60442 sztalin 2018-02-02 11:25:37

Vannak még csodák, a Parsifaloknál a karmester neve átváltozott a honlapon Kocsár Balázsról Kovács Jánosra! Asszem megyek mind a 3-ra ha így marad.


60441 parampampoli 2018-02-01 14:46:01

Turandot  Müpa

2018. január 31.

Az előadás előtti filmecskében Héja Domonkos kórusoperának nevezi a Turandotot. ÉS TÉNYLEG! Soha életemben nem hallottam ennek olyan nyilvánvaló bizonyítékát, mint tegnap este. Amit az Operaház felújítása miatt most az Erkel Színházban is fellépő operai énekkar produkált (karigazgató: Csiki Gábor), arra egyszerűen nincsenek elég erős dicsérő szavak. Olyan erővel és fénnyel szóltak, egy tömbben, ha kellett, és olyan finomságokra voltak képesek, ha kellett, amilyet, azt hiszem, ma a világ egyetlen színházában se lehet tapasztalni. Nem véletlenül választották a világ legjobb 7 operakórusa közül a legjobbnak őket! Mert azok! Tudatosítsuk nyugodtan magunkban, hogy miénk A VILÁG LEGJOBB OPERAKÓRUSA!

Az Operaház kiköltözött három előadásra a Müpába, mert az ott most játszott három darabot az Erkel Színházban nem lehet előadni. Legalábbis ezt állította filmes bevezetőjében Ókovács Szilveszter, és most ne vizsgáljuk állításainak valóságtartalmát. (Nyilvánvalóan nem igaz. Szerinte nem lehet, de egyébként miért ne lehetne?) Hogy már nincs egy olyan esemény, ami ne vele kezdődne, lassan megszokottá válik. Ha nincs ott személyesen, akkor videoüzenetben gondoskodik róla, hogy aki nem szívesen látja és hallgatja — és ilyenek vannak nem kevesen — ne tudja nyugodtan átadni magát a zenei élménynek. Ezt a mennyiségű túltengést és mindenhol való jelenlétet csak egy helyen tapasztaltam: Észak-Koreában 1984-ben. Ott volt mindenütt úgy jelen Ki Mir Szen, mint most Ókovács Szilveszter. Akinek megnyilvánulásai egyébként is kezdenek Vágó István régi műsorának címére hajazni: Fele se igaz! (Egy decemberi levelében nénikéjéhez pl. beszélt arról az esetről, amikor felhívott engem telefonon, csak éppen azt nem mesélte el, miről volt szó, ill. helyette a valóságtól eltérő dolgot állított be témaként. Majd azzal folytatta, hogy miután nem jutottunk közös nevezőre, letettük a telefont. A helyzet az, hogy miután nincs hozzászokva, hogy valaki ellentmond neki, mint tettem én, ő csapta le rám udvariatlanul a kagylót.) Tegnapi filmes bevezetőjében a három müpás este karmesterét szívüknek kedvesnek nevezte (Halász, Héja, Kocsár), amit jól érzékelünk, hiszen Kovács János biztos nem kedves szívüknek, mivel semmi rangjához méltó feladatot nem kap évek óta. Állította továbbá, hogy a meghívtak az előadásokba külföldi sztárt, de pechem volt, mert Antonenko megérkezett az Otellóba, de Stuart Neill nem. Noha még reggel is ő szerepelt a honlapon, a Müpába érkezve Michal Lehotsky neve fogadott. Biztos, hogy már tudták előre, hogy Neill nem fog énekelni, mert ilyen hamar egy Kalafot leakasztani csak úgy, a mai világban a valószínűtlenség kategóriájába tartozik.

Hogy megtalálták és elhozták, jó döntés volt. Nem először látjuk a Müpában, 2005-ben már Gruberova partnere volt ugyanitt a Roberto Devereux-ben, és láss csodát: azóta nem elromlott, hanem nagyot fejlődött. Nem hangfenomén, nem óriási és nem nagy hang az övé, viszont nagyon jó tudja használni. Az én ízlésemnek kicsit túl nyitott a hangképzése középregiszterben, ami abból ered, hogy próbálja torkát szabad és széles állapotban tartani, de borzasztó érdekes volt megfigyelni, hogy a magasságokra érve hogy tudja hirtelen összefogni és fókuszálni, hogy azok biztosan szólaljanak meg. Egy még így se sikerült neki, a Turandot ária végén a közösen énekelt „C” sajnos gikszer lett, és majdnem a Nessun dorma „H”-ja is, de azt meg tudta menteni kisebb döccenővel. Ennek ellenére ő az a tenor, akit a főigazgató Eyvazovban vélt megtalálni, tévesen: akire egy színháznak nagy szüksége van repertoárja biztos üzemeltetéséhez. Szívesen látnám Lehotskyt az Erkel Színházban más alkalommal is.

Szintén nem először vendégünk Jee Hye Han, a koreai szoprán már énekelt két szériában is Turandotot az Erkel Színházban. Most, jobb akusztikai körülmények közt, a zenekar előtt állva is egyértelmű, hogy lírai szoprán, akinek a darabban Liú lenne a szerepe, de mivel technikailag el tudja énekelni Turandotot is, eltérítették az eredetileg neki való szereptől. Becsülettel el is énekli, csak éppen a szerep nem erről szól. Hiányoznak a mélységek, hiányzik a magas regiszter volumene, viszont nagyon szépen formál azokban a részekben, ahol egy vérbeli drámai szoprán nehézségekkel találkozik. Mint ázsiai kollegáinak, neki is nagy gondot jelent a szöveg, olasz dikciója sajnos nélkülözi a szavak értelmezését, az akcentusokat, és az olasz nyelvben kulcsfontosságú kettős mássalhangzókat.

Azonnal, már koncert előtt érdemes lett volna megcserélni a két női főszereplőt, hogy Sümegi Eszter énekelje a címszerepet, kolléganője Liút. Úgy talán jobb felállás lett volna, mint így. Liú valamikor azon kevés olasz szerep egyike volt, amelyikben Sümegi maradéktalanul tetszett, mert pontosan és kényelmesen kitöltötte kereteit. Ma már maradéktalanul nem tetszik, mert a szerep egyetlen hangján sem felel meg annak a hangnak, éneklésmódnak, ami hozzá szükséges lenne. Ez a mennyiségű vibrató olasz szerepkörben elfogadhatatlan (nekem már németben is, de ez legyen az én személyes problémám), minden magassága alacsony, és egyetlen egyet sem képes pianóban megfogni. Hogy egyenesen az Árnynélküli asszony Császárnőjének trónjáról leszállva érkezett a kis rabszolgalány szerepébe, nyilván csak tetézte amúgy is adott technikai problémáit. Sümegi, ahol halkítani kellene, ott ráerősít, és ezek a hangok fülsértően kilógnak a dallamvonalból. Összerezzenve hallgattam, minden magas hangja áramütésként hatott dobhártyámra, és egyfajta megkönnyebbülést éreztem, mikor szerepe szerint végzett magával.

Fried Péter az Erkel Színházban megszokott zengő hangú Timurját ismételte meg most is, és minden alkalommal élmény basszus szerepben basszus hangot hallani. (Budapesten már rég nem egyértelmű és biztos a dolog.) A miniszterek tercettjének határozottan jót tett, hogy Kelemen Zoltán személyében vezető bariton énekelte Pinget, ahogy az mindig is szokás volt Budapesten. Kevésbé tett jót, hogy Kiss Tivadar énekelt a hirdetett Kiss Péter helyett, valószínűleg nem túl sok próbalehetőséggel. Ezért ő eléggé kiszólt a tercett hangzásából, és bár jobban megfelel ennek a szerepkörnek, mint a Bánk bán Ottójának, talán kevésbé lett volna feltűnő a társaival fennálló hangzási diszharmónia, ha énekét a tegnap látott talajtorna gyakorlatokra emlékeztető mozgás nélkül adja elő. Sokkal jobban tetszett a kellemes, csengő hangon éneklő Megyesi Zoltán. Kőrösi András személyében végre ismét olyan Mandarint hallottunk, aki megfelelő hanggal bír ehhez a nem nagy, de egyáltalán nem jelentéktelen szerephez.

Végül pedig: Róka István. Ritka eset, hogy Altoum császárnak külön bekezdést szenteljen egy recenzenzió. Ez az az eset: szinte hihetetlen, hogy a pályától gyakorlatilag sok éve visszavonult, nem fiatal művész ilyen hangi állapotban legyen. Róka úgy énekelte kis szerepét, olyan volumennel és csengéssel, hogy az embernek az az érzése támadt, hogy ha akarná, bármikor átvehetné akár Kalaf szerepét is. Szóval… a hang, az hang, és az marad örökre, ha a természet, a Jó Isten tette helyére, és használója jól sáfárkodott vele egy életen át.


60440 Edmond Dantes 2018-02-01 09:57:05

Fáy Miklós blogbejegyzése a MÁO által rendezett Turandotról (MüPa, 2018. január 31.)


60439 Edmond Dantes 2018-02-01 08:37:56

Kreatív műszaki-közbeszerzési megoldások az Operaház megfelújítása során avagy: ha majd a Sámson és Delilát játsszák, Sámsonnak a fináléban könnyű  dolga lenne..


60438 joska141 2018-02-01 07:34:38

Mai napi olvasmány, részletesebben egy már elemzett témáról:

https://24.hu/belfold/2018/02/01/meses-ajanlattal-csuszott-le-tiborcz-kor-az-opera-szinpadarol/

A cikknek az a része érdekes, mely szerint a Tiborcz-kör olyan ajánlatot adott be, aminek megvalósítása esetén leomlott volna az Operaház födéme.

Kérdés: ezt a tipikus politikamentes műszaki problémát miért a Közbeszerzési Döntőbizottságnak kellett észrevennie?


60437 Edmond Dantes 2018-01-30 12:54:05 [Válasz erre: 60436 sztalin 2018-01-30 11:48:37]

Antonenko hangerejét tesztelték :-)  szerencsére neki meg se kottyant még így sem...bővebben a Nemzeti Hangversenyterem-topikban.


60436 sztalin 2018-01-30 11:48:37

A tegnapi Otello volt az idiotizmus teteje, ha már nem lehet egy koncertszerű előadást félrerendezni, betették a szólistákat a zenekar MÖGÉ, ki lehetett az a idióta  zseni aki ezt kitalálta?


60435 rotor 2018-01-29 23:54:15 [Válasz erre: 60430 kvartett 2018-01-28 17:54:19]

Az idei évad valamennyi premierjére elmondható mindez. Bánk bán, Hugenották, Olasz nö, Ciganybáró, Jancsi és Julis, Porgy  : Rossz rendezések, izlésficamos diszletek, SZEREPLök össze nem állitása tragikus. Még a jelmezekre talán jó emlékezni helyenként. Vagy a királly, vagy a körülötte lévök, vagy MIND(?) meztelen???


60434 virius 2018-01-29 10:32:48 [Válasz erre: 60433 kvartett 2018-01-29 09:29:01]

Van külön topic: "A Porgy és Bess Magyarországon".


60433 kvartett 2018-01-29 09:29:01 [Válasz erre: 60431 IVA 2018-01-28 23:48:32]

Nem írtam, hogy az "Operában" láttam volna, de játszóhelytől függetlenül a Magyar Állami Operaház produkciója.


60432 ebera 2018-01-29 00:50:06 [Válasz erre: 60430 kvartett 2018-01-28 17:54:19]

Nekem a mai volt nagy csalódás, gondolom tegnap is így lett volna. Egyetértek azzal, amit leírtál. Sajnos meg sem közelítette semmilyen téren a 70-es évekbeli előadásokat. 


60431 IVA 2018-01-28 23:48:32 [Válasz erre: 60430 kvartett 2018-01-28 17:54:19]

Te az Operában láttad? :-) (Különben egyetértek a véleményeddel.)


60430 kvartett 2018-01-28 17:54:19

Nekem a tegnapi Porgy és Bess inkább csalódás volt. A feldolgozás ötlettelen, a balettes betétek ad-hoc jellegűek és nem épültek be az operába, statikus, meglehetősen  semmitmondó volt a díszlet. Persze, azért nagyrészt élvezhető, mert Gershwin mégiscsak Gershwin, de azért a körülötte csapott csindadratta után valami jobban átgondoltat vártam volna. 


60429 Heiner Lajos 2018-01-27 16:51:28 [Válasz erre: 60428 Búbánat 2018-01-27 15:36:56]

Látom, jól elvagytok! :-):-):-)






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.