Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


60428 Búbánat 2018-01-27 15:36:56 [Válasz erre: 60426 ladislav kozlok 2018-01-27 14:41:51]

:-):-)


60427 Búbánat 2018-01-27 15:36:39 [Válasz erre: 60425 Heiner Lajos 2018-01-27 14:32:00]

:-)


60426 ladislav kozlok 2018-01-27 14:41:51 [Válasz erre: 60424 Búbánat 2018-01-27 14:16:54]

Kedves Búbánat, én a kérdést viccnek szántam, csak rosszul írtam a  zárojelet. ; )


60425 Heiner Lajos 2018-01-27 14:32:00 [Válasz erre: 60424 Búbánat 2018-01-27 14:16:54]

Kedves Búbánat!

 

Laci anyanyelve nem a magyar, de látható, szinte tökéletesen beszéli (és még vagy öt másikat), lehet, nüanszokkal nincs teljesen tiszában.


60424 Búbánat 2018-01-27 14:16:54 [Válasz erre: 60423 ladislav kozlok 2018-01-27 13:22:11]

Kedves ladislav Kozlok! Ezt miért tőlem kérdezed? Ebben nem vagyok mérvadó, sem kompetens.

De: úgy látszik, a huszas években ez volt az általános megszólítás az Opera berkeiben; a magánénekes és  "diri"-főnöke között,  ami legalábbis valami közeli, nexus-kapcsolatot feltételezhet Palló és Radnai között.

Dr. Heiner közös barátunk szerintem azért "pipás" lenne, ha ilyen stilust =titulust kezdeményeznénk kegyelménél  (meg)(le)(fel)szólítva  - engedelme nélkül.


60423 ladislav kozlok 2018-01-27 13:22:11 [Válasz erre: 60418 Búbánat 2018-01-25 19:22:34]

Kedves Búbábat, hogyis van ezzel a  megszolitással, hogy édes. Például írhatom-e Dr, Heiner barátomnak hogy édes Lajos ?  ;( 


60422 minimuff 2018-01-26 23:54:30 [Válasz erre: 60421 Edmond Dantes 2018-01-26 15:56:20]

A tenorális baszbariton basszusról azóta semmit nem lehet hallani.



60420 Momo 2018-01-25 23:37:04

Radnairól jut eszembe: Az ő Opera-igazgatósága alatt is felmerült, hogy a Városi Színházat hozzácsatolják az Operaházhoz. Kézzel-lábbal tiltakozott. Nem is lett meg a dolog.


60419 -zéta- 2018-01-25 23:24:49 [Válasz erre: 60418 Búbánat 2018-01-25 19:22:34]

Helyettesítsünk be némely nevet az azóta eltelt időszakokból a baritonista-főigazgató párosba és látni fogjuk, ment-e elébb a világ...


60418 Búbánat 2018-01-25 19:22:34

Palló Imre emlékét idézve, az alábbiakban bemásolom  egyik levelének szövegét, amely dokumentum a Magyar Állami Operaház válogatott iratai között található és a Magyar Színházi Intézet kiadásában került publikálására 1984-ben:

Palló Imre szabadság-meghosszabbítást kér Radnai Miklóstól. Radnai nem engedélyezi a szabadság meghosszabbítását.

OL. P. 517.        154/1926. sz.

Forte del M., 1926. augusztus 13.

Édes Miklós!

Nagyon köszönöm kedves lapodat, és végtelenül sajnálom, hogy ezt a pár napomat, amelyet sikerült pihenésre kiragadnom, nem tölthetjük együtt.

Tegnap előtt óta vagyok itten és még eddig igen meg vagyok mindennel elégedve. Jó lakás, jó koszt, szép idő, gyönyörű tenger, kellemes emberek között élve olyan dolgok, amelyek biztosítanák pihenésemet, ha továbbra is megmaradnak. Most pedig édes Miklós - ha megengeded áttérek hivatalos dolgokra.

Először is beszámolok arról, hogy egy nagy és erőltetett tempójú tanulásnak eredményeként augusztus első napjai óta már kívülről énekelem a Falstaffot.  Erős a hitem, hogy nagy sikerünk lesz vele. Nem hallgathatom el azt a meggyőződésemet, hogy az opera minden egyes szerepe nagy igényű és még a legkisebb szerep is nagy és komoly munkát kíván az énekestől, amiért a tanulást minél hamarabb meg kellene kezdeni, ha ebben az évben elő akarod adatni.  Most pedig áttérek egy részedre kellemetlenebb térre, amennyivel kéréssel jövök.

Ugyanis éppen a Falstaff tanulása miatt nyári pihenésem kitolódik, úgy, hogy csak tegnap előtt kezdtem meg. Azt hiszem, nem vagyok túl szerénytelen, mikor fönti érdemeimre hivatkozva, mert a Falstaff tanulásához csak is és kimondottan a Te óhajodra kezdtem , nyári szabadságom meghosszabbítását kérem.

Ugyanis szeptember első napjaimban igazán könnyen nélkülözhet a színház és viszont a színház érdeke is, hogy én legalább egy hónapot pihenjek, és így friss erőben kezdjek munkához. Tudtommal semmiféle új szerepet nem szántál nekem az első napokra, és így az első próba napokon való jelenlétem egyáltalában nem is szükséges.

Arra kérlek, tehát édes Miklós, hogy engedd meg nekem, hogy szeptember 13-án (hétfőn) kezdjem meg a munkát. Én már 12-én Pesten lennék és 13-ra bármilyen próbán rendelkezésre állanék.

Természetesen ez nem érintené az én 3 havi szabadságomat, hanem ez egy jutalom lenne, a nyári tanulásért, amelyet a m. k. Operaház igazgatóságának felhívására tettem.

Egyúttal arra is kérlek, hogy a 3 havi szabadságom idejének bejelentését engedélyezd, első személyes találkozásunkra.

Jelenlegi tervem szerint itt maradok e hó 25-ig, amikor is visszamegyek pár napra Milánóba, a jövő évi dolgaim fixírozása végett. 25-re várom tehát milánói címemre nagybecsű válaszodat, amely biztosra hiszem kedvező lesz részemre. Dolgaim végeztével és engedelmeddel szeptemberi szabadságomat Erdélyben szeretném tölteni, édes jó szüleimnél, akiket több mint egy éve nem láttam.

Nagyon kérlek édes Miklós, ne tagadd meg szép kérésem teljesítését, amellyel, igen, igen nagy hálára köteleznél. És még egyszer kérlek, hogy f. hó 25-re küldjed el válaszodat Milánóba, amely tartalmazni fogja döntésedet: 1/a  szeptemberre kért szabadságomat illetőleg és 2/a három havi szabadságom bejelentési idejének kitolását illetőleg.  Kérésemet még egyszer jó indulatodba ajánlva, szeretettel és őszinte barátsággal ölellek

Imre.

(hivatalból előadóíven)

 

1574/1926.  sz.

Édes Imrém!

Leveledet köszönettel vettem és örülök, hogy jó helyen élsz és pihensz. Pihenj is Imrém most bőségesen, mert sajnálom bár, de szeptemberi pihenésedet nem adhatom meg.

Ugyanis a „Háry János” próbái azonnal megkezdődnek, amint együtt vagyunk, így a Te személyedre feltétlenül szükség van, már augusztus legvégén, a rendes időben.

Ha nem lenne ez az egyetlen lehetőség a próbák beosztását illetőleg, szívesen beleegyeznék néhány napos késedelmedbe, így azonban semmiképpen sem tehetem. Egyúttal arra is kérlek,hogy szabadságodat most már minden esetre, csakis közös megállapodásunk esetén határozd meg, mert az év munkáját ilyen körülmények között nem tudom különben beosztani.

Ne haragudj édes Imrém, hogy ezúttal nem állhatok egyik ügyben sem teljesen kedved szerint kívánságodhoz, a színház érdeke azonban – ugy-e,  mind a kettőnknek egyformán mindenek felett álló.

Ölel és jó napokat kíván szeretettel

Radnai Miklós

 

N- Palló Imre Úrnak,

Milánó, Via Pasquilino 12.


60417 Myway 2018-01-24 21:03:52 [Válasz erre: 60410 parampampoli 2018-01-22 11:03:30]

KÖVETELJÜK POPOVÁT ZARÉMA SZEREPÉRE! A legnagyobb tetüség lenne ST-től, ha egykori magánéleti afférja miatt bosszúból cselekedne! Mert sajnos azt teszi!


60416 Edmond Dantes 2018-01-24 16:22:22

Magyar Állami Operaház felújítása alatt-miatt:

Mi újság a Magyar Állami Operaház mellett?


60415 parampampoli 2018-01-22 18:16:40 [Válasz erre: 60411 IVA 2018-01-22 14:20:45]

Köszönöm! Azóta már beírtam a balett topicba is!


60414 gardelli 2018-01-22 14:58:58

Maximálisan egyetértek a Popova-felvetéssel kapcsolatban!Egyszerűen nem is értem,hogy miként lehet őt,ebben a szerepben,figyelmenkívül hagyni???!!!Nem akarom megbántani a Magyar Nemzeti Balett szólótáncosnőit,de ebben a pillanatban Aleszja Popova  (és persze Kozmér Alexandra) Zaréma ideális megformálója!!!Igazi ünneppé,nagyhatású előadássá avatná az ő fellépése ezt az amúgy csodálatos balettet,amelyben,legyünk őszinték,Zaréma a főszerep,a táncosnői álomszerep,egy bizonyos kor után!!!De hát Magyarországon vagyunk...és ez van!!!Örülhetünk még annak (is),ha Popovát másban láthatjuk..ha láthatjuk!!!! Ennyi!


60413 Robesz 2018-01-22 14:23:17 [Válasz erre: 60410 parampampoli 2018-01-22 11:03:30]

Követelésedben követlek!!


60412 IVA 2018-01-22 14:20:47 [Válasz erre: 60410 parampampoli 2018-01-22 11:03:30]

60411 IVA 2018-01-22 14:20:45 [Válasz erre: 60410 parampampoli 2018-01-22 11:03:30]

Itt a Balett-, és Táncművészet (Sesto, 2004-11-23 19:25:41) topicja, kedves Parampampoli:
http://www.momus.hu/forum.php?forumcat=180
Reagálok is majd a hozzászólásodra.


60410 parampampoli 2018-01-22 11:03:30

Ritkán szoktam megszólalni balett ügyben, ezért nem is találtam meg a balett topicot, hát ide írom, amit szeretnék. (IVA majd segít megtalálni, remélem. -:) Balettben még finnyásabb vagyok, mint operában, kevesebb művet és kevesebb stílust szeretek, de a nagy egyéniségek mindig vonzottak. Mióta a nagy generáció alapvetően visszavonult már, én is keveset fordulok meg balett előadásokon; mióta az új vezetés átrendezte a régi klasszikusok egyékét-másikát, még annyira se. Utolsó nagy egyéniség, aki miatt jegyet veszek vagy vennék: Popova Aleszja, a régi nagy balerinák egyetlen méltó utóda. A nagy balettkedvenceim egyike A bahcsiszeráji szökőkút, amelyben Zaréma szerepe ordítva követeli Popovát, aki pont abban a karrierfázisban van, amikor azt el KELL táncolnia. Ehhez képest azt hallom, hogy NEM KAPTA MEG A SZEREPET, a netes programot nézve meg azt látom, hogy a márciusi előadásokon minden szerepben N.N. fog táncolni. (Tehetséges fiú vagy lány ez az N.N. hogy ennyi mindent tud és egyszerre is! ) Közben meg valaki privátban küldött egy képet a MÁO balettes próbatáblájáról, ahol már magyarul és oroszul és ki vannak függesztve a dolgok. (Még japánul kéne, tekintettel a sok japán művészre is a Nemzeti Balettben.) Ott mi folyik, tessék mondani? Majd a Nemzet Főigazgatója biztos megmagyarázza azt is egy nénikéjéhez írt levélben, hogy miért kell szépen lassan kiirtani onnan is a magyar művészeket, és lecserélni külföldiekre. De előtte már azt látom, hogy a Balettintézet 4-11 éves fiúkat keres a balettnövendékeknek. Minek? Képezni táncosokat a külföldi társulatoknak?? Vagy boldogtalan munkanélkülinek? Mert félő, hogy orosz, ukrán vagy japán passport nélkül Solymosi együttesében sok babér nem terem nekik.

Ceterum censeo: követelem Popova Aleszját Zaréma szerepébe!! Ha kell, egyedül követelem, úgyse törődik vele senki, de én azért most közzéteszem ezt a proklamációt!

POPOVÁT ZARÉMÁNAK!!!

Hátha lesz valaki, esetleg többen, aki egyetért velem, és követelni kezdik ők is.


60409 sztalin 2018-01-22 10:27:35 [Válasz erre: 60406 joska141 2018-01-22 00:52:56]

De pedig én vettem, épp ezért írtam hogy lehet. Csak a pénztárban.


60408 IVA 2018-01-22 02:45:28 [Válasz erre: 60406 joska141 2018-01-22 00:52:56]

Az április 2-i Parsifal nézőtere valami ijesztően zöld, a március 30-ié csak szokásosan. (A kiváló árképzés, imázskampány és közönségszervezés...)


60407 IVA 2018-01-22 02:44:00 [Válasz erre: 60405 sztalin 2018-01-21 19:51:59]

Eddig kétféle ilyen nagyvonalú jegyvásárlási kedvezménnyel találkoztam (és éltem is) az utóbbi időben: az egyiknek bérlettulajdonosok, a másiknak józsefvárosiak lehettek a kedvezményezettjei. A lehetőségekről hírlevélben értesítettek, de találkoztam velük a Facebookon is, tehát nem olyan dologról írok, ami nem publikus.
Nem állítom, hogy az igazságérzetemet erősítette ez (miért jár előny annak, aki a Rákóczi út innenső oldalán lakik, és nem a túlsón, vagy bárhol az országban?), de lelkiismeret-furdalást sem okozott. Legyen az Operaház gondja, hogy a 3 előadásra szóló bérletemet megtoldotta egy szinte ajándékkal (köszönöm!), és a Józsefvárosi Önkormányzattal is nyilván el fog számolni. A jogosultságot is igazolni kellett: a bérletkártyával (benne is vagyok az Opera rendszerében), illetve a lakcímkártyával.
Ezt a mostani információt kissé hitetlenkedve fogadom. Csak nem keresztlevéllel kellene igazolni a jogosultságot a kedveményre?


60406 joska141 2018-01-22 00:52:56 [Válasz erre: 60405 sztalin 2018-01-21 19:51:59]

Oda lehet menni az Erkelbe, vallhatja magát az ember kereszténynek (amishnak, buddhistának, tűzimádónak, stb.) de jegyet nem lehet venni erre a Parsifalra. Legalábbis az Opera honlapja szerint a "Jegyvásárlás jelenleg nem érhető el"


60405 sztalin 2018-01-21 19:51:59

Keresztények Parsifalja --> ez azt jelenti hogy ha elmégy az Erkelbe jegyet venni és kereszténynek vallod magad a péntáros előtt, 500 forintért adnak jegyet az április 5-ei előadásra.

 

http://meot.hu/aktualism/247-parsifal2018


60404 miketyson 2018-01-20 17:41:52 [Válasz erre: 60402 parampampoli 2018-01-20 09:42:16]

Nyilván mindegy is volna, mert Verdi már kicsit régen meghalt, így nem lehetnek kikötései a saját művével kapcsolatban sem. Ira Gershwin azonban 1983-ban hunyt el, így még érvényesek a feltételei. 


60403 Búbánat 2018-01-20 11:18:38

Kárpát-Haza OperaTúra II-III. Kárpátalja és Felvidék | Délvidék és Őrvidék – 2018. február 6-24.

Az Opera honlapjáról:

Az Opera februárban folytatja a határon túli magyarlakta területek látogatását: a csaknem 400 fős karaván ezúttal először Kárpátalja és a Felvidék városait keresi fel, és Erkel Hunyadi László című operáját, valamint Lehár A víg özvegyének balettváltozatát játssza el, mindenhol két-két napot töltve. Rövid szünet után a Kárpát-Haza OperaTúra stábja délnek fordul, hogy a Délvidék és Őrvidék határmenti városaiban rendezkedjen be két-két napra, és különleges magyar kulturális produkcióival legyen jelen.”

 

Kárpát-Haza Operatúra I. – video-interjúk


60402 parampampoli 2018-01-20 09:42:16 [Válasz erre: 60400 IVA 2018-01-20 03:50:59]

Hallottál Verdi örököseinek hasonló kikötéseiről, mint a Gerswin-örökösök rendelkezéseiről? Ha az Aida kiferdítéseit jogi útra terelnék -- egyébként bármilyen nyerési esély nélkül -- az egész világon nem lehetne játszani.


60401 joska141 2018-01-20 08:38:31 [Válasz erre: 60394 Edmond Dantes 2018-01-19 17:29:42]

Tisztelt „Edmond Dantes”

Köszönöm, hogy felhívta a figyelmemet Ditzendy Attila „szakértő” néhány rasszizmussal és hasonló témával foglalkozó, általam eddig nem ismert, írásaira.

Beleolvastam az egyikbe és idézek az első bekezdéséből néhány mondatot:

Cím: A muszlimok a sarkamban vannak

Az idézett szöveg: „Szombat. Piacról hazafelé. Jobb kezemben cekker, tele zöldséggel. A balban hűtőszatyor hússal. Mellettem a feleségem, két gyümölccsel, tojással rakott kosárral. Persze könnyebb lenne kocsival, de a Skála piacnak (ma Fehérvári úti Vásárcsarnok) nincsen parkolója.”

A Skála piacnak mindig is volt, természetesen ma is van gépkocsiparkolója.

Azt gondolom, hogy ha ez és a többi cikk is ilyen alapossággal, tényszerűséggel készült, akkor nem is érdemes azokat elolvasni.

 


60400 IVA 2018-01-20 03:50:59 [Válasz erre: 60393 parampampoli 2018-01-19 17:08:05]

Sajnálom, én is úgy gondolom, hogy aki képes volt ezt a (fel)jelentő levelet megírni, annak súlyos hibák van a személyiségében. Hozott és/vagy szerzett torzulások.
Jogvégzett ember jogvédő hivatástudata és az Ókovács Szilveszter iránti egyszerű rühellet nem egy lapon említhető motivációs kategória.
A jogvégzett emberben miért nem működött a jogvédő szenvedély, amikor a színpadra hányták Mohácsi János fehér Aidáját, holott a színlapon etióp király, királylány, hadifoglyok, mór rabszolgagyerekek szerepelnek?


60399 IVA 2018-01-20 03:36:59 [Válasz erre: 60390 Edmond Dantes 2018-01-19 09:28:35]

60398 IVA 2018-01-20 03:36:57 [Válasz erre: 60390 Edmond Dantes 2018-01-19 09:28:35]

Már -Zéta- 60387. sz. hozzászólása után éreztem késztetést arra, hogy leírjam egy benyomásomat az abba linkelt Index-cikk olvastán. Úgy gondolom, -Zéta- ajánlása („viszonylag korrekt elemzés”) egzakt. Mellőztem viszont elmondani, mert nem tartozik a témához, milyen kellemetlenül lepett meg, hogy Kovács Bálint, akit bő évtizeddel régebben, bár nem tárgyilagos, de pontos és igényes színházi újságíróként ismertem meg, mennyi stílus- és fogalombeli pongyolaságot vonultat fel ebben a cikkben. (Úgy ír, mint a többi internetes újságíró, akikből 12 pontosan egy tucat.) A szakma (leginkább egykori) nagyjaihoz, sőt a maga korábbi igényességéhez és színvonalához hasonlítva lehetne mondani, hogy a cikk mögött mára egyéniség nélküli és bárdolatlan egyéniség sejthető, de abszolút értelemben a bunkó jelző nem helytálló és elutasítandó.
Hogyan viszonyuljunk ugyanakkor a bunkózó, önmagát (másutt) magafajta „botcsinálta publicistának” nevező, agresszív támadóhoz? Agresszív, mert írásában annyi, mérhetetlen (rossz)indulat feszül, amennyit nemhogy a „másik oldal” újságírója, de az egész téma nem érdemel. Ha viszont már ennyire felháborodik a „másik oldal” szerzőjének pontatlanságain, legalább ő maga lenne pontos és tárgyilagos.
Nem olyan nagy hiba színészeknek nevezni énekeseket vagy táncosokat! Aki színpadon, drámai alkotásban lép fel, mások bőrébe bújik, bizony színész is. Nem ugyanolyan eszközökkel alakít, mint a színművészek, de minél inkább közelít azokhoz, annál jobb. Az énekeseknek és a táncosoknak éppen ezért nem sértő, inkább hízelgő a „leszínészezés”. Életem egyik legnagyobb, katartikus színészi alakítását láthattam az Erkel Színházban Fülöp Viktortól, amikor a korlátlan hatalmú Girej kánként lerántja a fátylat a menekülő Mária arcáról, és úgy megbabonázza a lány szépsége, hogy az előrevetíti a kény- és kéjúr vesztes szerepét ebben a kapcsolatban. (Kíváncsian várom, hogyan fogja ezt a bonyolult színészi feladatot teljesíteni Apáti Bence két hónap múlva A bahcsiszeráji szökőkútban. Remélem, olyan erősen, hogy nem jutnak majd eszembe azok az alpári, obszcén kifejezések, amelyek csak a Café Momus-be szúrt linkek nyomán vitathatatlan bunkó képét nyújtják a bunkózó publicistáról.)
Máskülönben, ha már ilyen keményen és magasról oktat ki az írás: a színészeket nem csak a „Magyar Színművészeti Egyetemen” oktatják színészmesterségre. Ilyen intézménynév különben nincs is: Színház- és Filmművészeti Egyetem van, és (id.) Vidnyánszky Attila nevében is kikérem magamnak, hogy valaki, merő bunkóságból, megfeledkezzék a Kaposvári Egyetem Művészeti Karának színművész mesterszakáról, ahol szintén színművészeket képeznek. Vannak továbbá nagyhírű drámatagozatos középiskolák is az országban, illetve színi tanodák és színházi stúdiók, ahol színtén el lehet sajátítani a színészi mesterséget, sőt működési engedélyre jogosító végzettséget is lehet szerezni. (Köztudott, hogy Latinovits Zoltán, Tordy Géza és számosan mások, akik nagy művészek lettek, nem jártak szakirányú „Magyar” intézményekbe.) Szerintem ezeket a tényeket pl. Kovács Bálint is ismeri, de inkriminált írásának nem ez volt a tárgya.
A fölényes kioktatáshoz még annyit, hogy az sem biztos, így nem is pontos, miszerint „a balettosok 10 évig tanulnak ugrálni a Táncművészeti Egyetemen, majd miután végeztek, elmennek egy balett-társulatba balettozni. Tehát nem egy színtársulatba játszani”… A Színház- és Filmművészeti Egyetem nevétől eltérően, felsőfokú tánctanodánk intézménynevében bizony szerepel nemzetünk megnevezése: Magyar Táncművészeti Egyetem. Az pedig sajnos nem törvényszerű, hogy onnan mindenki balett-társulatba megy „balettozni”. Mert van, aki musical-társulathoz, revühöz, vagy más művészeti (vagy nem művészeti) területre kerül. Van persze, aki operaházi balett-társulatba, amely ritkán a végállomás. Hiszen lehet onnan továbblépni a bulvármédiába, a politikai bulvárba is, és megmutatni, hogy mennyire kényesek vagyunk a „bunkóságra”. Mármint a másokéra...


60397 IVA 2018-01-20 03:22:19 [Válasz erre: 60388 telramund 2018-01-18 17:17:14]

60396 IVA 2018-01-20 03:22:16 [Válasz erre: 60388 telramund 2018-01-18 17:17:14]

Azt hiszem, én is azt tanácsolnám, de valamiért nem kérdez minket.


60395 Momo 2018-01-19 19:06:19 [Válasz erre: 60392 nizajemon 2018-01-19 15:23:38]

Hát, aki ilyen ügyben veszi a fáradságot, és feljelent... :-)

 

Lelke rajta...


60394 Edmond Dantes 2018-01-19 17:29:42

Az avatott, hozzáértő Figyelő-cikk szerzője kétségtelenül az opera, a nemzetközi szerzői jog valamint a rasszizmus és a migránskérdés szakértője, néhány további írása itt, itt, itt és itt.


60393 parampampoli 2018-01-19 17:08:05 [Válasz erre: 60392 nizajemon 2018-01-19 15:23:38]

Miért lenne? És mi ez a minősítgetés, már te is kezded ill.folytatod mások rossz szokását? Lehet, hogy az illető jogvégzett ember, és nem szereti, ha valaki ravaszkodással akar kibújni a nemzetközi jog szabályai alól. Vagy csak egyszerűen rühelli Ókovácsot. Meglepő? Sokan vannak. Az mindenesetre kiderült, hogy Amerikában nem ő fújja a passzátszelet.


60392 nizajemon 2018-01-19 15:23:38

Azért rendelkezik egy nagyon beteg lélekkel a feljelentő levél írója...(ha igaz a sztori),lehet egy kaka élete,ha ilyesmivel foglalkozik.


60391 parampampoli 2018-01-19 09:38:02 [Válasz erre: 60390 Edmond Dantes 2018-01-19 09:28:35]

Bunkó balettes esete a világgal. (Egy cikk, amelyet még nem írt meg senki. Pedig lehetett és kellett volna sokszor.)


60390 Edmond Dantes 2018-01-19 09:28:35 [Válasz erre: 60387 -zéta- 2018-01-17 19:56:46]

A bunkó indexes esete az operával, avagy Black Lives Matter az Erkel Színházban

Apáti Bence vélemény-válaszírása az index jan. 17-ei cikkére operáról, Operaházról, Porgy és Bessről, kultúrharcról, genderlobbiról és egyebekről.


60389 telramund 2018-01-19 09:03:15 [Válasz erre: 60387 -zéta- 2018-01-17 19:56:46]

De az is lehetséges lenne,hogy befestenék a szereplőket nem ?A rendezésen és a cseleményen ez mit sem változtatna!


60388 telramund 2018-01-18 17:17:14

Lassan sajnálni kezdem a Főigazgatót,mert szerintem azért olyan ember nincs aki csak rosszat tesz!Az igazi ok adott ,de sose bevallott.Tudnék tanácsot adni ,mit kellene tennie!


60387 -zéta- 2018-01-17 19:56:46 [Válasz erre: 60385 IVA 2018-01-17 19:23:55]

Az Indexen van egy viszonylag korrekt elemzés erről a Porgy-vitáról:  

https://index.hu/kultur/2018/01/17/betiltananak_egy_eloadast_az_operaban_a_szineszek_borszine_miatt_porgy_es_bess_erkel_szinhaz_opera/

Egyébként lehet, hogy el kéne olvasni az eredeti, 1970-es szerződést, mert ha akkor nem szerepelt benne játszási határidő (s bőrszín-kitétel meg biztosan nem volt), lehet, hogy még mindig fel lehetne az eredeti Mikó-rendezést újítani... 


60386 IVA 2018-01-17 19:27:04 [Válasz erre: 60378 Búbánat 2018-01-17 12:18:02]

Köszönet a fontos és érdekes kiegészítésért.


60385 IVA 2018-01-17 19:23:55 [Válasz erre: 60383 joska141 2018-01-17 17:41:12]

Azért minél árnyaltabban elemezzük ezt a képet, annál jobban megmutatkozik, milyen ostobák, otrombák és művészetellenesek a jogörökösök támasztotta rasszista, nacionalista, kirekesztő jogok.

Természetesen az Aida, Otello előadhatásainak (szerencsére csak fiktív ) összehasonlításának fontos jelentősége, van, mert bár soha senki nem követelte az adott szerepekben kizárólag az adott bőrszínű énekes felléptét, a hasonlat jelzi a Porgy és Bess jogörököseinek minden emberi szellemet nélkülöző követelményét. A magam részéről ragaszkodom ahhoz, hogy A ravasz rókácskában minden szerepet csak a vonatkozó fajtához tartozó állat alakíthassa. Nem a csillagokról és a májusról nyivákoló énekeseket akarok látni a színpadon, hanem valódi, üzekedő rókapárt, akik „tapasztalataikkal gazdagíthatják a darabot”! (Az eszébe sem jut egy ilyen okos érvelőnek, hogy a művész attól művész, hogy személyes élettapasztalatok nélkül is elő tud hívni kivételes személyiségének mélyéről olyan jellemeket, helyzeteket, amelyeket ő maga nem élt meg.)

Gondoljunk arra, mi lett volna a magyar művészettel és a közönséggel, ha minden művész felfüggeszti megjelenését a szovjet csapatok kivonulásáig. (A „kedvencem” Szabó Magdának az a vallomása, mely szerint azért nem lett anya, mert nem volt hajlandó rabot szülni egy diktatúrába. Abba a diktatúrába, amelyben egyébként folyamatosan megjelenhetett, a József Attila-díjaktól a Kossuth-díjig számos elismerést megkapott. Gondoljunk arra, mi lett volna, ha az adott időszakban minden honleány így gondolkodik a családalapításról.)

De legalább voltak alkudozások a Macskák ügyében, nem is eredménytelenek, és azokat a szerző sem bánta meg.

Elkerülte a figyelmedet Ókovács Szilveszternek ez a mondata: „természetesen van engedélyünk, aláírtuk New Yorkkal a szerződést, méghozzá olyat, amelyikben semmiféle all-black-cast, tehát teljes fekete szereposztási kötelezettség nem szerepelt.


60384 Haandel 2018-01-17 19:00:12 [Válasz erre: 60374 Haandel 2018-01-15 18:41:21]

Mazsoláztam egy kicsit,
hogy megértsem a bibit:

DE: In 2015, 27 million respondents stated they occasionally visited theaters, operas and playhouses, while almost 40 million respondents never did so.
https://www.statista.com/statistics/592794/theater-opera-playhouse-attendance-frequency-germany/

EU:  In 2013, it was found that 13 percent of respondents stated that they saw a ballet, a dance performance or an opera on one or two occasions in the past year.
EU: In 2013, it was found that 18 percent of female respondents stated that they have not gone, or not gone more often, to see a ballet, a dance performance or an opera because it is too expensive.
https://www.statista.com/statistics/624717/share-of-people-who-dont-attend-ballet-dance-performance-opera-by-reason-eu-by-gender/
EU:  In 2013, it was found that 11 percent of respondents between the age of 15 and 24 years, stated that they have not gone, or not gone more often, to see a ballet, a dance performance or an opera because it is too expensive.
https://www.statista.com/statistics/624723/share-of-people-who-dont-attend-ballet-dance-performance-opera-by-reason-eu-by-age-group/
EU: In 2013, it was found that 14 percent of respondents stated that they have not gone, or not gone more often, to see a ballet, a dance performance or an opera because it is too expensive.
DE: In 2013, it was found that seven percent of respondents stated that they have not gone, or not gone more often, to see a ballet, a dance performance or an opera because it is too expensive.
HU: In 2013, it was found that 14 percent of respondents stated that they have not gone, or not gone more often, to see a ballet, a dance performance or an opera because it is too expensive.
https://www.statista.com/statistics/624671/share-of-people-who-dont-attend-ballet-dance-performance-opera-by-reason-hungary/


60383 joska141 2018-01-17 17:41:12 [Válasz erre: 60382 Momo 2018-01-17 15:55:42]

Azért valamivel árnyaltabb a kép.

 

Természetesen az Aida, Otello összehasonlításoknak nincs jelentősége, hiszen soha senki nem követeli az adott szerepekben kizárólag csak az adott saját bőrszínű énekes felléptét.

 

Azt azonban tudomásul kell venni, hogy egy adott könyv, színdarab, opera, stb. szerzőinek vannak bizonyos jogai. Ezekkel a jogokkal lehet egyetérteni, lehet más véleményünk az alkalmazásáról, de attól még figyelembe veendő jogok.

 

Gondoljunk arra, hogy Márai Sándor nem engedte a könyveit Magyarországon megjelentetni, amíg a szovjet csapatok itt tartózkodtak. És így tovább.

 

Gondoljunk arra, hogy milyen nagy alkudozások voltak több éven keresztül, míg a Macskák a Madách Színházban más rendezésben bemutatásra kerülhetett, mint az eredeti előadás. És így tovább.

 

Vannak szerzők és nekik – bizonyos, Magyarországon is hatályos törvények szerinti, ideig – vannak szerzői jogaik. Ezeket a jogokat pedig nekünk is be kell tartani, azért hogy ellenkező esetben mi is érvényesíthessük az ilyen, saját szerzői jogainkat. Apróság, de ez a jogkövető magatartás vezethetett oda, hogy például Presser Gábor szerzeményét Amerikában is jogszerűen ismerjék el.


60382 Momo 2018-01-17 15:55:42 [Válasz erre: 60381 Momo 2018-01-17 15:50:35]

Elvben szerintem igaza van, szerintem is egy baromság ez a tiltás. A darabbal b.sznak ki legjobban, mert nagyszerű előadások nem jöhetnek létre. (Képzeljük el, hol tartana az Aida, ha csak egyiptomi és etióp művészek énekelhetnék.) Gyakorlatilag én nem mentem volna bele ebbe. Ha ilyen hülye a világ, akkor legyen.


60381 Momo 2018-01-17 15:50:35

Rasszizmus az operában, vagy a Gershwin-win reménye - ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 2/56. levélária

"...elődeink, akiket gyermekként láttam, a Porgyt 147 alkalommal adták elő, hatalmas sikerrel. Ez a nyolcvanas évek elején történt, de már akkor is több mint 4 évtizeddel George Gershwin, a zeneszerző halála után (aki, ugye, fehér volt). Aztán jött ez a tiltás, és onnantól nem énekelhetjük, s így nem is láthatjuk, nem is hallgathatjuk színházi produkcióként ezt a remekművet. Ennek 35 esztendeje, s mi most visszavisszük a művet oda, ahonnan kitiltották..."

"...Magyarországon egyáltalán nem él fekete közösség, nincsenek fekete operaénekeseink sem – mert sohasem voltak gyarmataink. Ezért is készítünk most fehér Porgyt, s ez onnan indult ki, hogy a jogtulajdonosok nem engedték, hogy feketére fessük az arcunkat (mint megannyi más esetben, pl az Aida vagy a Otello, vagy akár a Rózsalovag előadásaikor). Fehérben fogunk játszani, fehér közösséget Budapesten, mert az emberiség egyenlő! Egyenlő gyilkosságban, bűnben, bajban, örömben és szerelemben is az. "

(Origo, 2018.01.17)


60380 parampampoli 2018-01-17 13:50:43 [Válasz erre: 60379 joska141 2018-01-17 13:43:34]

Cseppben a tenger. Az egész személyiség.


60379 joska141 2018-01-17 13:43:34

A cím elég hangzatos, de azért érdemes elolvasni Ókovács Szilveszter igazgató úr, cikkben idézett, nyilatkozatát a bemutatóról:

https://444.hu/2018/01/17/a-magyar-allami-operahaz-tesz-a-porgy-es-bess-szovegirojanak-vegakaratara






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.