Marhaság - és méltatlan - az egész. (Nem is értem, hogy lehet zene helyett ilyenekkel foglalkozni.)
Mehta másik arca II, plusz némi "mehtatlankodás" (Origo)
"Szóval, Néném még emlékszik, a filozófus meg fogja már fel, hogy az a bajom, hogy a hivatásom helyét, sőt az én vezetésemet is megvádolta a messziről jött ember (Mehta) azzal, hogy zsidókat nem alkalmazunk! 1884 óta! Hát ez nem röhej? Vádolta ezzel a filozófus operai idoljait is, ha vannak! Ezt nem érteni, hogy nekem ez miért fáj? Inkább én nem értem, hogy neki miért nem hasogat? Mert Mehta hazudik!
Mi aztán számon nem tartjuk itt senki származását, hitét, nemi identitását, társadalmi helyzetét, politikai meggyőződését – elképesztőnek is tartom, mi módon gondolja Mehta, hogy ennek a teljesen légből kapott és halálosan sértő elvnek, tudniillik a zsidók „nem alkalmazásának" mi érvényt szerzünk?"
Mehta másik arca, avagy egy kiábrándító történet I. - Ókovács Szilveszter írása (Origo)
‘Otello’, Zubin Mehta y el racismo (El País)
Nem kerestem ki a Wikipédián, de azt hiszem, Zubin Mehta a világ minden valamirevaló operaházában és hangversenytermében vezényelt, vezényel és remélhetőleg még sokáig vezényelni fog! Majd ha Ókovács úr ezek valamelyikében egy icike-picike koncertet adott, és icike-picike sikert aratott, lehet véleménye a Mesterről! Rövidebben: köhög as bolha.....
http://pestibulvar.hu/2017/10/14/botrany-az-operahazban-spionariaba-kezdett-okovacs/
és mi lesz, ha a végösszeg ......934.Ft-ra jön ki? Jön a büntetés, mert túllépték a keretet!
Semmi extra, csak számokat, költségeket rögzítettem, mai állapot szerint, kezdve a topik-névadó MÁO-val.
Mivel én nem vagyok ilyen humánus gondolkodású, bennem az a kérdés merült fel, hogy ezekből az irdatlan összegekből hány Erkel Színházat lehetett volna lebontani.
Elég jó írások akadnak benne.
Elég jó írások akadnak benne.
Nyilván nem beszámítható az az ember, aki ilyet leír:
11 milliárd... ...926.00 Ft, tehát még a filléreket is jelzi...!
Valakik megint nagyon-nagyon nincsenek a helyükön.
Enyhítő körülmény MÁO és az Üzemház költségeivel kapcsolatban, hogy a Karmelita kolostor = a leendő Miniszterelnökség rekonstrukciós költségei 21 Milliárd Ft-ra rúgnak jelenleg. (jelenleg!)
Ezen belül a miniszterelnöki dolgozószoba -ami ugyebár szintén egy (1) szék- kialakítása jelenleg (jelenleg!) 3,9 milliárd forintba kerül. (forrás: index, okt.8.) Szóval ez utóbbihoz képest MÁO és az Üzemház egy (1) székre jutó rekonstrukciós költsége szinte elhanyagolható csekélység.
Isten ments, hogy ilyesmire vetemedjem! Egyhamar vizsgálatot indítanának ellenem korrupció és/vagy lobbizás gyanújával mint azt minap egy ogy. képviselő ellen kezdeményezték...és engem még a mentelmi jog sem véd :-)
Számold már ki, kérlek, azt is, hogy ezekből az irdatlan mennyiségű összegekből "mennyi lélegeztetőgépet" kaphatnának az egészségügy szereplői?...
Válasz helyett az ismert kérdéssel élve: mi mennyi? És mihez képest? Az új Puskás-stadion építési költségéhez képest? Utóbbi költségeit elég széles skálán ma 140-300 Md Ft-ra becsülik, de egyrészt a Puskás-stadion "zöldmezős" beruházás = a semmiből épül, MÁO és Eiffel-csarnok "csak" rekonstrukció. Másrészt szokásos az egy (1) székre jutó költségeket is kiszámolni. Nos ez utóbbi fajlagos mutató már kifejezetten a Puskás-stadion javára billenti a dolgot! Továbbá: pl. vizes VB-nek még mindig nincs vége, legalábbis költségek tekintetében = még mindig csak jönnek és jönnek az utólagos számlák...majd nézzük meg MÁO és az Eiffel-csarnok megnyitása után fél évvel, hogy a lejjebb közölt, az eredetihez képest máris jelentősen magasabb/"megemelkedett" költségekhez képest mennyi lesz a végszámla!? Úgyhogy: hajrá stadionok, hajrá magyarok!
Egyébként kérdésére:
MÁO: A szerződés/rész végleges összértéke: 14 199 038 935.00 HUF - most
Eiffel: A szerződés/rész végleges összértéke: 11 941 598 926.00 HUF - most
Jelentősen "alulképzett" vagyok matekből, bocsi a humán beállítottságomért, de fordítsa már le valaki, hogy ez szóban kifejezve mennyi Ft? És hogy aránylik kis hazánk GDP-jéhez?
Ez az újság a Magyar Állami Operaházban:
http://ted.europa.eu/TED/notice/udl?uri=TED:NOTICE:399830-2017:TEXT:HU:HTML&src=0
Benne:
A nyertes ajánlattevő neve és címe: West Hungária Bau Kft.
V.2.4)A szerződés/rész értékére vonatkozó információk (áfa nélkül)
A szerződés/rész eredetileg becsült összértéke: 9 242 790 000.00 HUF
A szerződés/rész végleges összértéke: 14 199 038 935.00 HUF
Emlékeztetőül ugyanez az Eiffel-üzemháznál (2017. júliusi hír):
A nyertes ajánlattevő neve és címe: STRABAG Építő Kft.
A szerződés/rész értékére vonatkozó információk (áfa nélkül)
A szerződés/rész eredetileg becsült összértéke: 8 155 000 000.00 HUF
A szerződés/rész végleges összértéke: 11 941 598 926.00 HUF
Hajrá MÁO, hajrá magyarok!
Nem ért rá felvenni?
Ott van a kezében. :)
Oké, ez szép és "tartalmas" -inkább kicsit zsúfolt. Reélem, lesz egyszer egy hosszabb, rendezettebb beszámoló is.
És ha a későbbiekben lesz délvidéki, stb turné, adjanak az utolsó előadás megnyitóját tartó főzeneigazgatóra valami rendes, ünnepélyesebb öltözéket!
Az OperaCafé videói általában rövidek és felületesek. (Régebben ilyenek sem voltak.)
Lehet, hogy terjedelmüket a pénzkeret (is) korlátozza, de lehet, hogy az a feltételezés, hogy hosszabb és mélyebb beszámolóra, portréra nem kíváncsi a néző.
Szerintem a felvett képanyag sokszorosa annak, amit láthatunk, de a vágás stílusa a ma divatos pillanatkép. Ez is a pazarlás kultúrájának egyik megnyilvánulása.
Egy ilyen gyönyörú túráról nem lehetett volna hosszabb beszámoló? Ez az 5 per csak pillanatképeket mutatott. Ugye, készül egy hosszabb is.
KÁRPÁT-HAZA OPERATÚRA ÖSSZEFOGLALÓ
YouTube-ról
A partiumi és erdélyi OperaTúra szeptermber 21-én véget ért. Stábunk a kezdetétől a végéig, amolyan opera-road movie-t forgatva követte a művészeket.
Ebben az énekesek véleményére hagyatkoznék, akik azt mondják, hogy akusztikai szempontból az Erkelben könnyű énekelni, az Operában nem. Volt külföldi énekes, aki az első próbán 10 perc után hang nélkül maradt az Operaház színpadán, mert annyira nincs visszajelzés, hogy automatikusan elkezdett "nyomni".
Csak a tényszerűség kedvéért: a "Rádió" azaz a Rádió zenei együttesei (minusz Studió 11) működtek és működnek.
A tíz szimfonikus zenekart szerintem nem a közönségük tartja el, hanem lobbizással vagy anélkül kapott normatív és más támogatás/ok, továbbá szponzoráció, gyakran "szürke zónás" haknik-turnék-felvételek, egyebek.
A közönség valós létszámát vagy inkább így: valós = fizető közönség létszámát illetően pedig enyhén szólva és gyakran erős kétségeim vannak.
Valahol az arany középúton...
Én sem pártolom a két ház szétválasztását (ld. lejjebb), de az Erkel némiképp "vegyes" rendeltetésű-kínálatú, értsd: részben befogadó színházzá-játszóhellyé történő (vissza?)alakítása anyagilag sokat hozhatna. Bár befogadóképessége folyamatosan csökken(t), belvárosi elhelyezkedése komoly versenyelőny lenne -miként volt is- a BKK-val és bizony, bizony (bár lujza fórumtársunk nem fog szeretni) a MüPával szemben/ellenében is. Jelen helyzetben számomra úgy tűnik, Budapestnek 1 db. Operaház kevés, kettő pedig sok. Fentiek szerinti "másfél" operaház éppen megfelelő, elegendő lenne.
Az Operaházénál mindenképpen csodásabb.
A zenekari árok „áthelyezése”??? Én csak azt tapasztaltam, hogy a nézőtér felé bővítették, egy-két sornyit elvéve a zsöllyékből.
Tapasztalatom szerint kiszámíthatatlan, hogy milyen produkciók tudják fenntartani magukat.
A Billy Elliotot valószínűleg igényesebb bulvárnak szánták, mégsem megy jól.
A jelenlegi Nabucco finoman szólva sikeredett bulvárosra, de valószínűleg a zene viszi (elsősorban a népszerű Szabadság-kórus) és néhány jó énekes.
A diótörő jelenlegi változata az előző, bő 60 éven át futónak a „bulvárrevü”-változata, de akiknek mindenáron ez a balett kell decemberben, azoknak ez mindegy.
Akármelyik topicba került is ez a hozzászólás, minden gondolatával egyetértek.
Hol lenne már a bezárt Erkel!
Az egyik politikai „erő” megoldástechnikájáról már szerezhettünk ismereteket.
1980-tól 1984-ig nagyon nem volt tehertétel az Erkel Színház az Operának, és a folyó meg a következő évadban sem az. Inkább áldásnak nevezném.
És hová kerüljön a balett-társulat? (Nem topicilag.)
Az operák balettbetétjei már így is elképesztően gyengék.
Szerintem egy-egy topic kezelhetőségére is érdemes gondolni. Az ilyen giga-topicban nehezebb visszakeresni valamit, hát még emlkékezni a helyére.
Igen, ez kétségtelen.
Agache értékeit nem vitatva, nem tudom függetleníteni magam a szopránoktól.
Ezen a képen jól látszik, hogy régen mennyivel beljebb volt a zenekari árok. Az árok széle ma jóval a proszcénium páholy vonalán kívül van.
Múlt szerdán Zoboki Gábor tartott egy érdekes előadást a Müpa akusztikájával kapcsolatban. Mellesleg megemlítette, hogy az Opera felújításánál is közre fog működni. Mutatott néhány képet és tervrajzot arról, hogyan sikerült két lépésben (45 után és a 80-as felújításnál) elrontani ott az akusztikát. Pl. a függönyök és kárpitok túlzott alkalmazása, a bádogfüggöny levétele, a zenekari árok áthelyezése. Remélhetőleg valamennyit sikerül majd javítani most.
Közben a Kőbányai úton jártam villamossal, láttam az Eiffel csarnokot. Teljesen kibelezték, lekapták a tetejét, csak a főfalak állnak. Nem tudom, mikor akarják átadni, de ahogy mondják, innen szép győzni.
Abban a "csodás akusztiká"-ban azért nem vagyok teljesen biztos. Lesétálsz balra a középtraktus mellett a zenekari árokig, amikor már oszladozik a nézősereg, csettintesz a nyelveddel egy határozottat, - és leesik az állad ! A tihanyi visszhang kismiska ahhoz képest, amit ott hallani lehet.
Persze jót tesz némelyik hangnak némi echo, mint anno a visszhangosító - egyes énekesnek.
Gyanítom, hogy a városi játszóhelyek akusztikájáról szóló értékelések, sőt, (elő)ítéletek gyakran inkább tömegpsychózisra, mint valódi, sajátfülű, józan meghallgatásokra alapulnak. A kongást tartják sokan jó akusztikának.
Van benne ratio, amit mondasz!
Pár évenként visszaadták a vállalkozók a Fővárosnak, mert nem ment a bolt. Miközben egészen nagy nevek is felléptek, volt ott minden az operától a varietéig. (Az akusztika az 1948-as átépítésig a Városi Színházban egészen rossz volt.)
Azért Városi Színház néven csak működött nem is akármilyen műsorral és vendég énekesekkel.Egy zenés színháznak az akusztika nélkülözhetetlen.Az Operaház akusztikáját sikerült tönkretenni az elmúlt felújításnál.Az Erkelnek meg csodás akusztikája van.Igaz bizonyos kormányok alatt jobban szerettek volna valamilyen plázát a helyén.De reméljük ez az idő soha nem jön vissza!