Ez az újság a Magyar Állami Operaházban:
http://ted.europa.eu/TED/notice/udl?uri=TED:NOTICE:399830-2017:TEXT:HU:HTML&src=0
Benne:
A nyertes ajánlattevő neve és címe: West Hungária Bau Kft.
V.2.4)A szerződés/rész értékére vonatkozó információk (áfa nélkül)
A szerződés/rész eredetileg becsült összértéke: 9 242 790 000.00 HUF
A szerződés/rész végleges összértéke: 14 199 038 935.00 HUF
Emlékeztetőül ugyanez az Eiffel-üzemháznál (2017. júliusi hír):
A nyertes ajánlattevő neve és címe: STRABAG Építő Kft.
A szerződés/rész értékére vonatkozó információk (áfa nélkül)
A szerződés/rész eredetileg becsült összértéke: 8 155 000 000.00 HUF
A szerződés/rész végleges összértéke: 11 941 598 926.00 HUF
Hajrá MÁO, hajrá magyarok!
Nem ért rá felvenni?
Ott van a kezében. :)
Oké, ez szép és "tartalmas" -inkább kicsit zsúfolt. Reélem, lesz egyszer egy hosszabb, rendezettebb beszámoló is.
És ha a későbbiekben lesz délvidéki, stb turné, adjanak az utolsó előadás megnyitóját tartó főzeneigazgatóra valami rendes, ünnepélyesebb öltözéket!
Az OperaCafé videói általában rövidek és felületesek. (Régebben ilyenek sem voltak.)
Lehet, hogy terjedelmüket a pénzkeret (is) korlátozza, de lehet, hogy az a feltételezés, hogy hosszabb és mélyebb beszámolóra, portréra nem kíváncsi a néző.
Szerintem a felvett képanyag sokszorosa annak, amit láthatunk, de a vágás stílusa a ma divatos pillanatkép. Ez is a pazarlás kultúrájának egyik megnyilvánulása.
Egy ilyen gyönyörú túráról nem lehetett volna hosszabb beszámoló? Ez az 5 per csak pillanatképeket mutatott. Ugye, készül egy hosszabb is.
KÁRPÁT-HAZA OPERATÚRA ÖSSZEFOGLALÓ
YouTube-ról
A partiumi és erdélyi OperaTúra szeptermber 21-én véget ért. Stábunk a kezdetétől a végéig, amolyan opera-road movie-t forgatva követte a művészeket.
Ebben az énekesek véleményére hagyatkoznék, akik azt mondják, hogy akusztikai szempontból az Erkelben könnyű énekelni, az Operában nem. Volt külföldi énekes, aki az első próbán 10 perc után hang nélkül maradt az Operaház színpadán, mert annyira nincs visszajelzés, hogy automatikusan elkezdett "nyomni".
Csak a tényszerűség kedvéért: a "Rádió" azaz a Rádió zenei együttesei (minusz Studió 11) működtek és működnek.
A tíz szimfonikus zenekart szerintem nem a közönségük tartja el, hanem lobbizással vagy anélkül kapott normatív és más támogatás/ok, továbbá szponzoráció, gyakran "szürke zónás" haknik-turnék-felvételek, egyebek.
A közönség valós létszámát vagy inkább így: valós = fizető közönség létszámát illetően pedig enyhén szólva és gyakran erős kétségeim vannak.
Valahol az arany középúton...
Én sem pártolom a két ház szétválasztását (ld. lejjebb), de az Erkel némiképp "vegyes" rendeltetésű-kínálatú, értsd: részben befogadó színházzá-játszóhellyé történő (vissza?)alakítása anyagilag sokat hozhatna. Bár befogadóképessége folyamatosan csökken(t), belvárosi elhelyezkedése komoly versenyelőny lenne -miként volt is- a BKK-val és bizony, bizony (bár lujza fórumtársunk nem fog szeretni) a MüPával szemben/ellenében is. Jelen helyzetben számomra úgy tűnik, Budapestnek 1 db. Operaház kevés, kettő pedig sok. Fentiek szerinti "másfél" operaház éppen megfelelő, elegendő lenne.
Az Operaházénál mindenképpen csodásabb.
A zenekari árok „áthelyezése”??? Én csak azt tapasztaltam, hogy a nézőtér felé bővítették, egy-két sornyit elvéve a zsöllyékből.
Tapasztalatom szerint kiszámíthatatlan, hogy milyen produkciók tudják fenntartani magukat.
A Billy Elliotot valószínűleg igényesebb bulvárnak szánták, mégsem megy jól.
A jelenlegi Nabucco finoman szólva sikeredett bulvárosra, de valószínűleg a zene viszi (elsősorban a népszerű Szabadság-kórus) és néhány jó énekes.
A diótörő jelenlegi változata az előző, bő 60 éven át futónak a „bulvárrevü”-változata, de akiknek mindenáron ez a balett kell decemberben, azoknak ez mindegy.
Akármelyik topicba került is ez a hozzászólás, minden gondolatával egyetértek.
Hol lenne már a bezárt Erkel!
Az egyik politikai „erő” megoldástechnikájáról már szerezhettünk ismereteket.
1980-tól 1984-ig nagyon nem volt tehertétel az Erkel Színház az Operának, és a folyó meg a következő évadban sem az. Inkább áldásnak nevezném.
És hová kerüljön a balett-társulat? (Nem topicilag.)
Az operák balettbetétjei már így is elképesztően gyengék.
Szerintem egy-egy topic kezelhetőségére is érdemes gondolni. Az ilyen giga-topicban nehezebb visszakeresni valamit, hát még emlkékezni a helyére.
Igen, ez kétségtelen.
Agache értékeit nem vitatva, nem tudom függetleníteni magam a szopránoktól.
Ezen a képen jól látszik, hogy régen mennyivel beljebb volt a zenekari árok. Az árok széle ma jóval a proszcénium páholy vonalán kívül van.
Múlt szerdán Zoboki Gábor tartott egy érdekes előadást a Müpa akusztikájával kapcsolatban. Mellesleg megemlítette, hogy az Opera felújításánál is közre fog működni. Mutatott néhány képet és tervrajzot arról, hogyan sikerült két lépésben (45 után és a 80-as felújításnál) elrontani ott az akusztikát. Pl. a függönyök és kárpitok túlzott alkalmazása, a bádogfüggöny levétele, a zenekari árok áthelyezése. Remélhetőleg valamennyit sikerül majd javítani most.
Közben a Kőbányai úton jártam villamossal, láttam az Eiffel csarnokot. Teljesen kibelezték, lekapták a tetejét, csak a főfalak állnak. Nem tudom, mikor akarják átadni, de ahogy mondják, innen szép győzni.
Abban a "csodás akusztiká"-ban azért nem vagyok teljesen biztos. Lesétálsz balra a középtraktus mellett a zenekari árokig, amikor már oszladozik a nézősereg, csettintesz a nyelveddel egy határozottat, - és leesik az állad ! A tihanyi visszhang kismiska ahhoz képest, amit ott hallani lehet.
Persze jót tesz némelyik hangnak némi echo, mint anno a visszhangosító - egyes énekesnek.
Gyanítom, hogy a városi játszóhelyek akusztikájáról szóló értékelések, sőt, (elő)ítéletek gyakran inkább tömegpsychózisra, mint valódi, sajátfülű, józan meghallgatásokra alapulnak. A kongást tartják sokan jó akusztikának.
Van benne ratio, amit mondasz!
Pár évenként visszaadták a vállalkozók a Fővárosnak, mert nem ment a bolt. Miközben egészen nagy nevek is felléptek, volt ott minden az operától a varietéig. (Az akusztika az 1948-as átépítésig a Városi Színházban egészen rossz volt.)
Azért Városi Színház néven csak működött nem is akármilyen műsorral és vendég énekesekkel.Egy zenés színháznak az akusztika nélkülözhetetlen.Az Operaház akusztikáját sikerült tönkretenni az elmúlt felújításnál.Az Erkelnek meg csodás akusztikája van.Igaz bizonyos kormányok alatt jobban szerettek volna valamilyen plázát a helyén.De reméljük ez az idő soha nem jön vissza!
Mondom, most... :-))))))
Majd erről az első mondatodról beszélgessünk pár hónap múlva...
De most azért van két ház, mert van egy db jól érdekérvényesítő direktor. Ha nincs Ókovács, most nézhetjük a minimalizált Operaházi repertoárt, a bezárt Erkel mellett. (Ahogy ez még 2010-11-ben kinézett.) Namost, képzeld el, amikor két ház van két direktorral, és versenyeznek a befolyásért, meg a támogatásért. Aztán jön valahonnan egy böszme miniszterelnök, aki úgy dönt, hogy spórolni akar. A legegyszerűbb lesz kinyírni az egyik operaházat. (Ahogy anno a Rádióval simán megtették. Hiszen ott volt még a Nemzeti Filharmónia... Bajban vagyunk...? Minek két együttes... )
Szándékosan nem akartam övön aluli házipéldákat előhozni... ;-)
Egy csudát.
Két házat ugyanannyi pénzből tartanak el most is. Csak azért, mert egy direktor van, nem olcsóbb...
Ahogy tíz zenekart fenntartottak az egymást váltó politikai erők már elég régóta, két operaház is beleférni...
Persze, azon lehet vitatkozni, hogy milyen (lenne) a helyes műsorpolitika... (milyen jó dolog is az elválasztóvolnal... )
Sietek megjegyezni, hogy ez a felső elmebaj se Pesten ment... :-))))
Másról beszélünk. Alapvetően abban is kételkednék, hogy kormányra kerülve minden politikai erő hajlandó lenne folymatosan több operatársulatot fenntartani a Fővárosban, de tegyük fel, hogy igen. Az Erkel, mit épület nem alkalmas. Túl nagy. Nem lehet benne rendes műsorpolitikát csinálni. Olyan, mintha mindenhova teherautóval mennél...
És akkor mindenki eldönthetné, hogy ilyen Varázsfuvolát akar nézni:
Vagy ilyet:
Persze, magánszínházként nem élne meg, mint a nagy szocialista gigaállamosítás előtt próbálkotak, de magánszínházként csak nagyon bulvár produkciók tudnál fenntartani magukat...
És ha egy városban van párhuzamos operajátszás, az emberek elkezdenek arrafelé orientálódni, ahol nem szakadtak el attól az irányvonaltól, amit ő szeret... (ezt most szándékosan nagyon udvariasan írtam)...
A verseny, az hiányzik most... Miért él meg Budapesten (persze támogatásokkal) egymással párhuzamosan tíz szimfonikus zenekar. Úgy, hogy a közönségük a jelenlétükkel eltartja.
Voltam úgy Prágában, hogy ugyanaznap este két párhuzamos Turandot futott éppen... majd Heiner Kolléga beszámol, ha erre jár...
á... Sosem élt meg a saját lábán az Erkel színház... (mondom, szokás szerint). Az a monstrum önmagában nem alkalmas. De ki lehet próbálni megint. Ha önállóan kellene megélnie, szépen kiderülne, mennyire nem megy a napi üzemben, mennyi pénzt visz el, és - lehetne következtetni - mekkora tehertétel most így az Operaháznak. Abban én nem bíznék, hogy majd erre is lesz tartósan elegendő állami támogatás az Operaház, meg a MüPa mellé. (Mindig az Erkel lenne az első, amelyiknek a támogatásából elvennének. Pedig ott is lenne egy társulat, lennének zenészek, énekesek, műszak, akik aztán elkezdenének kevesebbet keresni, és szarabbul élni...)
Mondjuk az önálló topicját a Mumoson azért meghagynám... :-))
Ervelesed szamomra a javaslatodnak eppen az ellenkezojet latszik igazolni.
Felre vagyok ertve :-) nem a ket operahaz egybeonteserol vagy kulonvalasztasarol irtam, hanem a ket itteni topik egyesiteserol..addig is, amig MAO es Erkel (is) egybetartoznak.
Racionális döntés lenne ketébontani.Az Erkelt elvinné a 20 legnépszerőbb opera és balett.Olybátűnik,hogy nincs igazi gazdája,nincs következetes műsorterve,nincsen látható marketing.Ugyanezt legalábbis a műsortervre el lehet mondani a másik Házra is.Sajnos.Volt egy rahedli hülyébbnél hülyébb rendezés,valószínűleg horribilis gempáért.Ahelyett,hogy ....ide mindenki gondolja a maga véleményét.
És ha szétválik, ami ketté tartozik?
Semmi nem indokolja egy vezetés alatt működtetni két ekkora házat. Prága, Bécs, Berlin és még sorolhatnám az európai fővárosokat, ahol két (három) önálló intézmény testesíti be egymástól függetlenül az operaéletet...
Őszintén szólva nemigen értem, miért van külön MÁO és Erkel Színház topik. Mindig is sűrű az "átjárás". Egy a tábor, egy a zászló = egy a társulat, egy a vezetőség, egy a fenntartó és a repertoár sem tapad örökre egyik vagy másik épülethez: most is, korábban is hozták-vtték a darabokat, most pedig már van párhuzamosan mindkét helyen játszott darab (Bohémélet). Szigorúan véve jelen topik valójában a Házzal együtt akár be is zárhatna és csak a Házzal együtt -renoválás után- nyílna meg újra. Talán éppen most van jó alkalom a két topik egyesítésére: összeér(het), ami összetartozik, hogy egy másik nagy klasszikusunkat idézzem.
De az Operaháznak szól!!!!
Másról beszélünk,de nagyon!